26. tammikuuta 2010

Moraalitonta rahastusta lentoliikenteen turvallisuuspelleilyllä

Kirjoitin aikaisemmin blogissani, että lentoliikenteen "turvallisuus" on pelleilyä, jonka tarkoitus on vain luoda mielikuvaa turvallisuudesta hankaloittamalla matkustajien toimintaa. Mitään järkiperäistä syytä ei turvallisuuden näennäiselle parantamiselle ollut eikä ole vieläkään.

Esimerkiksi 911 väitetyt terroristit toimivat USA:n sisäisillä lennoilla, mutta kas kummaa, turvallisuutta on USA:ssa kiristetty erityisesti nimenomaan ulkomaanlennoilla jne. Taannoin oli juttua sirupassien huijattavuudesta sekä siitä, miten terroristiepäiltyjen listat voitiin kiertää helpostikin, jne. Nyt suunnitellut kokovartalonakuskannerit ovat nekin täyttä sumutusta, pelleilyä: Niitä ei tule jokaiselle lentokentälle ja miten tyhmiä luulette terroristien olevan? Luuletteko, että terroristit valitsevat lähtökentäksi sellaisen, jolla tuollainen skanneri on vaiko jonkun toisen kentän?

No, vihdoin löytyi hyvä syy turvallisuus-pelleilylle ja mielettömän hitaille lähtöselvittely - ja muuhun hullutukseen: Rahastus.

Iltalehti kertoo, että Finavia on ottamassa käyttöön "pikalinjan", jolla pääsee nopeasti turvatarkastusten ja lähtöselvitysten läpi omaa kaistaa pitkin. Hinta tästä erikoispalvelusta onkin sitten 45 euroa.

Törkeätä rahastusta! Ensin tehdään koko lentokoneeseen pääsemisestä niin jumalattoman hidasta pelleilyä, että siihen pitää varata hirveästi aikaa ja alistua nöyryyttäviin tarkastuksiin ja sitten kehdataan pyytää lisärahaa siitä, että välttyy koko sotkulta! Miten tuo erikoispalvelu eroaa lahjuksen antamisesta, kysynpähän vaan?

Sopiiko teille, että vaikkapa minä perustan tiesulun ja alan hitaasti tutkimaan jokaista autoa ja matkustajaa, näpyttelemään papereita ja leimoja ja käymään läpi kaikkia autoja? Eikö tuo olisi aika törkeätä? No ei tietenkään, kunhan vain vetoan "turvallisuuteenne" ja "terroristeihin" kuten ilmailuala tekee. No entä sitten, kun tiesulkuni (joka sattumalta on vaikkapa Turku - Helsinki moottoritiellä) takana on kilometrien mittainen jono, niin toteankin, että hei, voitte päästä tästä harmista "pikatarkastuksella", kunhan vaan maksatte minulle tukun rahaa. Miten härskiä tuo olisikaan? Vai nielisittekö senkin "turvallisuuden" ja "terrorismin vastaisen sodan" vuoksi?

Ajatelkaapa, jos poliisi tekisi samaa, kun se ratsaisi autoja? Sanoisi, että joo, voitte jonottaa ja odottaa ja käydä poliisiaseman kautta kuulusteluissa ja verikokeella terveyskeskuksessa - tai sitten maksatte erikoistarkastusmaksun ja pääsettä ajokortin vilkaisun jälkeen jatkamaan automatkaanne. Miltä se tuntuisi ja mitenkähän se eroaa Finavian suunnitelmista, kertokaapa minulle?

Jostain syystä, kun ilmailualan "viranomaistahot" harrastavat vastaavaa toimintaa, ihmiset hyväksyvät sen mukisematta ja tajuamatta protestoida yhtään.

Kuten sanoin, koko turvallisuustouhuilu on täyttä pelleilyä ja kallista näytelmää, mutta jos ja kun se aiheuttaa suoranaisia haittoja matkustajille (kuten hitautta toimintaan), niin silloin ongelman ratkaisemiseksi Finavian ja vastaavien olisi palkattava yksinkertaisesti lisää henkilökuntaa hoitamaan hommia. Sen sijaan, että ne tarkoituksellisesti tekevät tavallisten matkustajien elämän mahdollisimman hankalaksi ja rahastavat niitä, joilla on rahaa maksaa siitä, että nämä pääsevät näppärästi turvatarkastuksista lävitse.

Ei kommentteja: