29. toukokuuta 2015

Sosiaali- ja terveydenhuollon reformiehdotus

Uusi hallitus on astunut remmiin ja esittänyt pieniä muutoksia sinne ja tänne julkiselle sektorille. Lienee syytä taas vääntää rautalangasta näille idiooteille, miten asia pitäisi oikeasti hoitaa. Eli minkämoista reformia pitäisi esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon puolelle tehdä, kun kerrankin siihen on mahdollisuus, pahimpien vasemmistopuolueiden (SDP, RKP, Vihreät, Vasemmistoliitto, jne.) jäätyä oppositioon.



Eli, lyhyesti sanottuna sosiaaturvareformi:

Työttömyyspäiväraha, ansiosidonnainen päiväraha, asumistuki, opintotuki ja käytännössä miltei kaikki nykymuotoiset sosiaalituet (KELA:lla yksinomaan 200 erilaista tukea ja avustusta) helvettiin veronmaksajien kukkarolta. Samalla voidaan potkia pihalle 3/4 kaikista byrokraateista, sossuvirkailijoista ja muista paperinpyörittäjistä julkiselta puolelta, niin kuntien kuin valtionkin tasolta. Samalla voidaan myydä helvettiin niiden kiinteistöjä ja muita, mistä niin ikään tulee kivasti lisärahaa.

Jäljelle jätettävät sosiaaliturvan muodot olisivat vain ja ainoastaan: Perustulo, vammaistuki ja toimeentulotuki. Niitä tulisi saada jokaisen Suomen kansalaisen, joka ei ole sillä hetkellä suorittamassa vankeusrangaistusta (vangeilla on täysi ylläpito, joten eivät tarvitse moista). Niistä ei voisi ulosmitata mitään, eikä niistä voisi vähentää mitään millään perusteella eikä missään tilanteessa (paitsi luonnollisesti niiden väärinkäytöstilanteessa).

Perustulon suuruus on 0-15v 250 euroa kuussa, 16-20v 400 euroa kuussa ja 20+v 700 euroa kuussa. 0-14v:n perustulo menee lähivanhemman taskuun kokonaisuudessaan ja de facto korvaa lapsilisän. 15-20v:n perustulo menee 50/50 lähivanhemman taskuun ja nuoren itsensä taskuun, mutta mikäli henkilö ei asu enää vanhempiensa luona, hän saa koko summan omaan taskuunsa. Yli 20v saa luonnollisesti koko summan omaan taskuunsa. Perustulon saa aina, täysin riippumatta omista muista tuloista. Perustulo tulee joka kuukauden 1. päivä tilille ilman mitään toimenpiteitä. Tilitiedot pitää vain pitää ajantasalla https://www.perusturva.fi tai sosiaalitoimiston kautta.

Vammaistukea maksetaan jokaiselle, joka tilapäisen poikkeuksellisen sairauden, pitkäaikaisen sairauden tai vamman, tai pysyvän vammautumisen seurauksena sitä tarvitsee. Poikkeuksellinen tilapäinen sairaus on esimerkiksi mikä tahansa elämää haittaava ja kustannuksia aiheuttava ei-nyt-ihan-normaali sairaus, kuten vaikkapa syöpä tai onnettomuuden seurauksena tuleva hoitojakso sairaalassa. Pitkäaikainen sairaus on esimerkiksi diabetes, adhd, skitsofrenia jne. Pysyvällä vammautumisella voidaan tarkoittaa esimerkiksi kehitysvammaisuutta jne. Summa on eri haittaluokista riippuen 100-2000 euroa kuukaudessa ja maksetaan joka kuukauden 1. päivä. Hakemukset voi tehdä https://www.perusturva.fi tai sosiaalitoimistossa.

Toimeentulotukea maksetaan jokaiselle, joka tilapäisen poikkeuksellisen tai arvaamattoman olosuhteen vuoksi tarvitsee rahaa välttämättömiin menoihinsa, tai jonka elämäntilanne tai kyky toimia on siinä määrin heikentynyt, että se johtaisi hänet kohtuuttomaan taloudelliseen tilanteeseen. Esimerkiksi, mikäli 3 lapsen yksinhuoltajan pesukone hajoaa äkkiarvaamatta, hän voisi saada ostositoumuksen uuteen pesukoneeseen, tai mikäli sairas, vanhus, tai vammainen tarvitsee erityistä hoitoa ja huolenpitoa kotona tai laitoksessa, hän voisi saada siihen ostositoumuksen. Toimeentulotukea maksetaan ostositoumuksina ja vain poikkeustapauksissa rahana. Hakemukset on kaikki lain mukaan käsiteltävä ja päätös ja rahat pistettävä matkaan 7vrk kuluessa sen hakemisesta. Hakemukset voi tehdä https//www.perusturva.fi kautta tai sosiaalitoimistossa.

Simppeliä, eikö totta? Koettakaapa nyt selittää, miksei näillä voisi ihminen tulla toimeen?

Kaikkien em. tukien saamisen lisäksi ihminen voisi vapaasti tehdä töitä, eivätkä saadut palkat vaikuta millään muotoa edellä mainittuihin tukiin, tai no, eivät ainakaan suoraan (toki jos ihminen jaksaa paiskia 40h viikossa töitä, tienaten pari tonnia kuussa, niin tuskin hän silloin välttämättä tarvitsee vammaistukea ainakaan kovinkaan paljoa, toimeentulotuesta nyt puhumattakaan). Kaikki työn teko on siis automaattisesti aina ja kaikissa tilanteissa puhdasta voittoa tekijälleen. Kaikki. Aina. Mitään byrokratiaa ei ole asian tiimoilta myöskään töiden tekoa hidastamassa.

Töiden teon lisäksi voisi aivan vapaasti tehdä muutenkin, mitä huvittaa. Opiskella vaikka, jos pääsee sisälle oppilaitokseen. Viettää vapaa-aikaa halunsa mukaan. Kehittää itseään. Matkustella. Muuttaa korpeen asumaan ja olla ikinä tekemättä töitä. Ihan mitä vaan. Ei olisi byrokraattia nalkuttamassa eikä virkailijaa patistamassa "kuntouttavaan työtoimintaan" tai tyhjänpäiväisille kursseille tai muualle. Jokainen saisi itse, omassa tahdissaan, valita, mihin keskittyy ja miten paljon.

Toki verotusta pitäisi varmaankin muuttaa. Työttömyysvakuutusmaksut ja muut lisät veroihin otettaisiin tietenkin luonnollisesti pois, niin työnantajan kuin työntekijänkin osalta. Olisi vain tasan yksi veron muoto ja se olisi "voittoverotus". Voittoverotus olisi vaikkapa 50% saadusta voitosta, riippumatta sen alkuperästä (pääomatulo, työtulo, jne.). Onhan se helvetin korkea, mutta ainakin se olisi reilu, selkeästi näkyvillä ja tasapuolinen kaikille, sekä kannustaisi paiskimaan enemmän töitä, kun aina jää käteen kivasti rahaa.

Lasketaampa hieman:
  • Jos esimerkiksi nykyään saat käteen esimerkiksi 4000 euroa kuussa palkkaa, olet itse ja työntantajasi kautta maksanut veroja yhteensä noin 2400 euroa (joten bruttotulosi on todellisuudessa ollut 6400 euroa). Uudessa systeemissä saisit käteesi rahaa 3200 euroa palkkaa + 700 euroa perustuloa, eli de facto tulosi laskisivat 100 euroa kuussa.
  • Jos esimerkiksi nykyään saat käteen esimerkiksi 2600 euroa kuussa palkkaa, olet itse ja työnantajasi kautta maksanut veroja yhteensä noin 1400 euroa (joten bruttotulosi on todellisuudessa ollut 4000 euroa). Uudessa systeemissä saisit käteesi rahaa 2000 euroa palkkaa + 700 euroa perustuloa, eli de facto tulosi nousisivat 100 eurolla kuussa! 
  • Jos esimerkiksi nykyään saat käteen esimerkiksi 1500 euroa kuussa palkkaa, olet itse ja työntantajasi kautta maksanut veroja yhteensä jotain 600 euroa (joten bruttopalkkasi on todellisuudessa ollut 2100 euroa). Uudessa systeemissä saisit käteesi rahaa 1050 euroa palkkaa + 700 euroa perustuloa, eli de facto tulosi nousisivat 250 eurolla kuussa!
  • Jos esimerkiksi nykyään saat sossusta rahaa toimeentulotukena 400 euroa kuussa, asumislisää 400 euroa kuussa, lapsilisää (alle kouluikäisistä lapsista vaikkapa) 300 euroa kuussa ja teet pimeästi töitä 200 eurolla kuussa, niin käteesi jää 1300 euroa. Uudessa systeemissä saisit perustuloa 700 euroa itsestäsi ja 500 euroa lapsistasi, sekä voisit tehdä ihan laillista työtä 300 eurolla kuussa, joten käteen sinulle jäisi kuussa 1350 euroa, eli de facto tulosi nousisivat 50 euroa kuussa!
No, joka tapauksessa, numeroita voidaan pyöristellä haluttuihin suuntiin miten tahdotaan. Pointtini on, että tulostaso ei loppupeleissä muuttuisi käytännössä lainkaan, sen sijaan byrokratia vähenisi huomattavasti ja työn teko tulisi kaikille kannattavaksi, kaikissa tilanteissa ja muodoissaan. Etenkin ns. alempi keskiluokka / pienituloiset hyötyisivät selvästi, kuten edellä olevista laskuista voitte päätellä. Samalla valtion verotulot kasvaisivat, mikä taas kompensoisi tästä johtuvaa sosiaalimenojen näennäistä kasvua. Ainoat, ketkä eivät voittaisi tässä systeemissä, olisivat laiskat ja terveet ihmiset, joita ei kiinnosta pienimmässäkään määrin työnteko, sekä luonnollisesti suuri joukko kuntien ja valtion byrokraatteja, jotka erilaisia sosiaaliturvanverkon murusia kansalaisille nykyään jakelevat.

Ihmisten yksityisen harkinnan varaan jäisi, kannattaisiko hankkia työttömyysvakuutus itselleen vaiko ei, kannattaisiko muuttaa halvempaan asuntoon vaiko ei, kannattaisiko muuttaa yhteen toisen henkilön kanssa vaiko ei, jne. Yhteiskunnan kannalta asia on EVVK, koska ne eivät vaikuta millään muotoa ko. ihmisten tuloihin.

Ainiin, entäs mamut? Hehän eivät ole Suomen kansalaisia. Huppista. No, olettaen, että ko. mamu ei ole vankilassa, häneen voitaisiin soveltaa, mikäli hän on siis saanut turvapaikan Suomesta, samoja sääntöjä kuin Suomen kansalaiseenkin. Mikäli hän yhä odottaa turvapaikkaa, hänellähän on täysi ylläpito muutenkin vastaanottokeskuksen taholta, joten ei hän luonnollisestikaan tarvitse näitä tukia. Jos taas hän ei ole Suomen kansalainen, eikä ole kuitenkaan hakemassakaan turvapaikkaa, vaan muuten ns. loisii täällä huvikseen (esim. itä-Euroopan romanit), niin shit happens, et saa mitään, suksippa vittuun täältä. Tämäkin ongelma ratkeaa kuin itsekseen. Toki hätätapauksessa ulkomaan kansalaisellekin pitää järjestää tarvittava henkeä pelastava hoito jne. jonka maksaminen hoitunee sitten varmasti toimeentulotuen kautta tms. tarvittaessa. Ulkomaisille Suomessa työskenteleville voidaan puolestaan hyvittää tuo 700 euron/kk perustulo vähentämällä se heidän verotuksestaan (maksamistaan veroista), jolloin tilanne ei vääristä kohtuuttomasti ulkomaisen työvoiman mahdollisuuksia tehdä töitä Suomessa.


Sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän reformi:

Julkinen terveydenhuolto ja sosiaalipalvelut ajetaan alas 10v kuluessa täydellisesti. Valtio ja kunnat, sekä niiden pseudoyhtiöt ja muut eivät saisi yksiselitteisesti enää omistaa, eivätkä toimia yhdessäkään terveysalan tai sosiaalipuolen hommassa millään muotoa. Mitään poikkeuksia ei sallita, eikä mitään kikkailua tai keinottelua asialla sallita. De facto julkinen terveydenhuolto lopetetaan 10v kuluessa viimeistä vanhainkotia, terveyskeskusta ja ateriapalvelua myöden portaittain, pienentämällä budjettia joka vuosi 10% ja lisäämällä KELA-korvausta vastaavasti 10%:lla vuosittain (maksimitasolle asti, joka alla).

KELA-korvaus lääkärinkäynneistä nostetaan 75%:iin käynnin hinnasta Suomen kansalaisille ja 50%:iin ei-kansalaisille. KELA-korvaus sairaalan hoitopäivämaksuista ja pitkäaikaispotilaiden hoidosta nostetaan 90%:iin hinnasta Suomen kansalaisille ja 75%:iin ei-kansalaisille. Korvaus maksetaan vain välittömästi sairaanhoitoon edellyttävistä asioista, mitään ylimääräisiä herkkuja ei korvata (tyyliin "vuodeosastomaksu" sviitissä porealtaineen ja muineen ei kuulu KELA-korvausten piiriin hienostosairaalassa). Jokainen sairastunut tai hoitoa tarvitseva voi mennä mihin tahansa lääkäriin, minne vain ikinä haluaa, missä tahansa, milloin tahansa. EVVK missä ja millä perusteella käy tai on. Omavastuu pitää huolta, että turhia käyntejä ei huvita tehdä ja toisaalta "vammaistuki" mahdollistaa suurten kustannusten vierittämisen joka tapauksessa veronmaksajien piikkiin.

Yksityinen terveydenhuolto ottaa ilomielin vastaan kaikki potilaat, jotka kerrankin saavat ihmetyksekseen huomata, että heidän ei tarvitse jonottaa viikkokausia lääkäriä varten, eikä vuosikausia leikkauksia varten. He ovat asiakkaita, eivät kustannuseriä. He voivat halutessaan helposti vaihtaa lääkäriä ja paikkaa, jos eivät ole tyytyväisiä palveluksiin. Yksityiset lääkäriasemat eivät pidä kallispalkkaisia byrokraatteja ja paperinpyörittäjiä listoillaan, eikä niillä ole kilpailun vuoksi varaa haaskata rahaa toimimattomiin paskatietojärjestelmiin tai jatkuviin uudistuksiin ja muihin, kuten julkisella puolella. Rahaa säästyy siis aivan mielipuolisesti toiminnan tehostuessa.

(Jos edellä mainittuun uudistukseen vielä lisätään apteekkimonopolien purku, niin lääkkeidenkin hinnat putoavat kummasti.)

Että silleen. Miltä kuulostaa? Mahdottomaltako? No, onneksi nykyinen pahoinvointivaltiomme toimii tietenkin absoluuttisen tehokkaasti ja hyvin, eikä sen rahoituspohjassa jne. ole mitään vikaa (valtio muutenvaan velkaantuu joka vuosi miljardeilla ja palvelun laatu on paskaa), eiks jee?

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Oikein hyvä, että olet kehittellyt näitä ajatuksia.

Ehdottamassasi systeemissä tuottaisivat plussaa byrokratian ja negatiivisten kannusteiden eli lannisteiden poistuminen. Ehkä systeemissä on heikkojakin kohtia, porsaanreikiä, jotka pitää tukkia.

acc

Anonyymi kirjoitti...

Kyllä perustulon pitäisi olla aikuisilla n. 1000 €/kk, jotta käteen jäisi nykyisen toimeentulotuen perusosan veraan n. 450 €/kk ja päälle kohtuulliset asumiskulut (vuokra+vesi+sähkö). 700 €/kk perustulo ei millään riittäisi näihin, joten pitäisi taas luoda muita tukiverkkoja. Tietenkin kohtuuhintaista vuokra-asuntotuotantoa pitäisi lisätä huomattavasti, että n. 550 €/kk riittäisi vuokraan, veteen ja sähköön. Lapsille ja nuorille tuo mainitsemasi summa riittäisi ja vastaisi aika hyvin nykyistä toimeentulotuen lapsiosaa.

"Voittoverotus olisi vaikkapa 50% saadusta voitosta, riippumatta sen alkuperästä (pääomatulo, työtulo, jne.). Onhan se helvetin korkea, mutta ainakin se olisi reilu, selkeästi näkyvillä ja tasapuolinen kaikille, sekä kannustaisi paiskimaan enemmän töitä, kun aina jää käteen kivasti rahaa".

50%:n vero kaikesta saadusta henkilökohtaisesta tulosta olisi hyvä ja helppo prosentti. Voit tienata 1000 €/kk kansalaistulon lisäksi euron kuussa tai miljoonan, ja aina tuosta maksetaan veroja 50%. Verotukseen voi ilmoittaa tulonhankkimisvähennykset, jotka tietenkin ovat nykyistä tarkemmassa syynissä jotta voittoja ei saa huijattua pienemmiksi.

jaska kirjoitti...

Hyviä ajatuksia. Ehdottamasi malli olisi parempi kuin nykyinen. Joitain asioita tekisin silti eri tavalla.

Perustulossa pitäisi huomioida asumiskustannukset erialueilla, mutta ei täysin, jotta se ei kannustaisi muuttamaan kalliille alueelle. Toi, että yrityksistä ihmisille maksettavia rahoja verotettaisiin aina samalla tavalla olisi todella hyvä. Yrityksen voittoja ei tarvitsisi verottaa erikseen, niin kuin Virossa. Se vähentäisi byrokratiaa todella paljon. Monta kirjanpitäjää jäisi työttömäksi, kun ei tarvitsisi laskea mitään vähennyksiä ja kuluja. Kirjanpidossa ei tarvitsisi verottajaa varten olla kuin firmasta ihmisille siirtyneet rahat. Yrityksistä ulkomaille siirtyviä rahoja varmaan pitäisi verottaa kohdemaan ja Suomen verotuksen erotuksen verran.

Sairaanhoidon hoitaisin niin, että julkinen terveydenhuolto jäisi referenssiksi, josta saisi hoidon aina takuuhintaan pienellä omavastuulla. Sen perusteella määriteltäisiin eri hoidoille niiden todelliset kustannukset. Se määräisi minkä verran saisi korvausta, jos hoidon päättää ostaa yksityiseltä. Julkinen voisi toki ulkoistaa hoidon, jos käy niin, että yksityinen tekee hoidon halvemmalla kuin julkinen, jolloin korvaushintaakin voitaisiin laskeaa.