10. huhtikuuta 2024

Yksinkertainen kysymys sähköpostiosoitteista

Kirjoitin 15 vuotta sitten blogissani "Yksinkertainen kysymys salasanoista", kannattaa lukea se. Mutta kysytään nyt vastaavanlainen kysymys sähköpostiosoitteista: Miksi ihmiset eivät käytä kahta eri sähköpostiosoitetta?

On toki kätevää pitää vain yhtä sähköpostiosoitetta, mallia etunimi.sukunimi@gmail.com. Henkilö löytyy helposti, eikä tarvitse muistella käyttäjätunnuksiaan eri paikkoihin, kun tuo toimii siinäkin. Tuossa tavassa on kuitenkin huomattavia tietoturva- ja yksityisyydensuojaongelmia, joita juuri kukaan ei tunnu ymmärtävän. Koska tuo sähköpostiosoite on semijulkinen ja saatavilla helposti kenestä tahansa, sitä on mahdollista käyttää erilaisiin hyökkäyksiin nettipalveluita vastaan mm. "Yleisimpien nettipalveluiden hakkerointi salasana resetoimalla" ja vaikkapa iPhonen spämmäämiseen salasanan resetointipyynnöillä.

Miksi ihmiset eivät käytä tärkeissä palveluissaan ja varmistussähköpostina toista, jotain satunnaisen oloista sähköpostiosoitetta - johon he eivät normaalioloissa koskaan edes kirjaudu sisälle?

Tämä toinen sähköpostiosoite olisi salainen, sitä ei jaettaisi muille, sitä käytettäisiin korkeintaan tärkeisiin palveluihin käyttäjätunnuksena ja palautussähköpostina kaikille palveluille jne. mallia AppleID ja Protonmail jne. Se olisi mallia satunnainen.satunnainen@protonmail.com. Koska kukaan muu ei tietäisi sitä, he eivät voisi edes yrittää hakkeroida sitä. Myöskään eri palveluiden salasanojen resetointi ei onnistuisi, koska yleensä tässä pitää syöttää ko. käyttäjän käyttäjätunnussähköpostiosoite - joka ei olisi hakkerin tiedossa. Lisäksi kaikki resetointiyritykset menisivät tuonne sähköpostiin - ei siis käyttäjän normaaliin sähköpostiin. Koska tuonne sähköpostiin ei kirjauduttaisi normaalisi sisälle lainkaan käyttäjänkään toimesta, voisi sen salasanankin pitää entistä paremmassa turvassa, vaikka vain salatuissa varmuuskopioissa, jonne tehokkainkaan hakkeri ei millään pääsisi käsiksi koskaan. Mikäli käyttäjän sitten pitää oikeasti resetoida salasanansa johonkin palveluun, liittyä uuteen tärkeämpään palveluun käyttäjäksi tai muuta vastaavaa, hän kaivaisi ko. salasanan varmuuskopioistaan tai muusta varmasta piilosta, kirjautuisi ko. salaiseen sähköpostiinsa turvallisella tietokoneella, hoitaisi asiansa ja kirjautuisi sieltä heti ulos. (Luonnollisesti tämä salainen sähköpostitili pitäisi myös olla suojattu kaksivaiheisella kirjautumisella jne.)

Mitä tuonne salaiseen sähköpostiin sitten ei pidä ohjata ja mihin sitä ei pidä käyttää? No, koska sinne ei ole tarkoitus kirjautua sisään kuin poikkeustapauksessa, normaaleja, vähäpätöisiä nettipalveluita kuten keskustelufoorumien käyttäjätunnuksia, ei pidä laittaa sen taakse. Myöskään viranomaisviestintään sitä ei pidä antaa - viranomainen ei muutenkaan sähköpostise mitään tärkeää kerro, korkeintaan laittaa viestin, että viranomaispalvelussa on luettavana viesti tms. Luonnollisestikaan sitä ei pidä käyttää, kun tilaa jotain tavaraa netin kautta tms. Salaista sähköpostia tulee käyttää vain ja ainoastaan palautussähköpostina tärkeisiin palveluihin, sekä käyttäjätunnuksina tärkeisiin palveluihin, ei muuhun.

Tietoturvan- ja tietosuojan taso nousee huimasti tällä yksinkertaisella vinkillä, joten suosittelen ottamaan tämän käyttöön välittömästi.

2 kommenttia:

  1. Erinomainen pointti, tälläistä tietoa on harvoin tarjolla!

    VastaaPoista
  2. Mikä on tärkeä palvelu? Ainakin verkkokauppojen, yritysten yms. henkilökunta voi vuotaa sähköpostiosoitteen, koska näkevät asiakkaan tiedot. Tästä syystä moni varakas henkilö on ihan muualla kirjoilla missä oikeasti asuu, mutta kuitenkin tarpeeksi lähellä hakeakseen postit yms.

    VastaaPoista