21. maaliskuuta 2010

Välttäkää Nokia 6710 puhelinta ja Rauman SM-huoltoa

Ostin joulukuussa 2009 uuden matkapuhelimen vanhan, hyvin palvelleen navigaattoripuhelimeni tilalle. Ajatuksenani oli korvata jo kolme vuotta käytössäni ollut, silloin viimeistä huutoa ollut puhelin uudella samankaltaisella puhelimella. Ainoat vaatimukseni puhelimelle olivat, että siinä pitää olla navigointiominaisuudet ja wlan (jotta ulkomaillakin kaikenlainen käyttö voipi onnistua ilman kalliita roaming-maksuja). Ajattelin, että otetaanpas Nokialainen, kun kerran niihin olin tottunut.

Se oli väärä valinta.

Puhelimessa oli ehkä viikko oston jälkeen pieniä ongelmia. Ei koko ajan, mutta välillä. Näppäimistö ei reagoinut aina painalluksiin. Kuulokkeista ei kuulunut juuri mitään ääntä kun ne liitti kiinni. Navigointi ei suostunut toimimaan kunnolla. Puhelimen näyttö zoomaili itsestään edestakaisin esimerkiksi karttojen tai netin kanssa touhutessa. Eli siis kasa outoja ongelmia uunituoreessa puhelimessa.

No, eipä tässä mitään, takuuhuoltoon vaan puhelin ja odottelemaan. Sieltähän se tulikin takaisin aikanaan. Ongelmat vaan pääosin jäivät. Näppäimistö ei edelleenkään reagoinut painalluksiin, navigointi takkuili ja näyttö zoomaili itsestään. Tämä siis sen jälkeen, kun laite oli ollut Nokian takuuhuoltopisteessä noiden nimenomaisten ongelmien vuoksi huollossa.

Lopulta kyllästyin ja vein puhelimen takaisin sinne (kun työvuoroiltani sun muilta ehdin ko. puljuun) uuteen huoltoon. Totesin, että eipä tullut kuntoon ja kovin ystävällisesti huollossa todettiin, että korjataanpa uudelleen. Toteamukseni, että googlen mukaan ko. ongelmat ovat tyyppivikoja ko. puhelimessa, kuitattiin "ei tässä ole mitään tyyppivikoja" vastauksella. Hupaisaa. Surkuhupaisaa.

No, toisen korjauksen jälkeen olin jo viisastunut ja hakiessani puhelinta sieltä, kokeilin puhelinta korjaajan naaman edessä. Minun taholtani seurasi erinäisiä sarkastisia toteamuksia ja vittumaista naamanilmettä, kun totesin, että eihän tätä jumalauta korjattukaan, tai ei ainakaan testattu, että ihan oikeasti toimisi, koska yhä edelleenkin näyttö zoomaili miten sattuu.

Tämä on jo rimanalitus ko. SM-Huolto nimiseltä firmalta...välttäkää Rauman SM-Huoltoa kuin ruttoa! Sama puhelin on 2 kertaa huollossa samojen ongelmien takia, eikä kummallakaan kerralla ko. firma viitsi käyttää paria minuuttia ja testata itse, onko ongelma tullut kuntoon vaiko ei. Arvaa onko kivaa käyttää omaa aikaansa ja vaivaansa siihen, että ravaa jatkuvasti ko. puljussa ja odottelee viikkokausia, jotta nämä korjaisivat sen kuten heidän pitäisi?

Kun lopulta puhelin oli ikuisuuden ollut korjattavana (oletan, että lähti tehtaalle), niin sain pyynnön tulla hakemaan sen. Vaikutti ihan hyvältä, näppäimistö ei ollut toiminta-ongelmainen enää ja zoomailukin oli loppunut. Kiva juttu. Eikun puhelin taskuun ja matkaan. Tulipahan kolmannella kerralla kuntoon. Tai niin minä luulin.

Arvatkaapas, toimiiko puhelin tällä hetkellä moitteettomasti?

Arvatkaapa, toimiiko näppäimistö vai tuntuuko, että vaikka kirveellä hakkaisi niin kirjaimia / numeroita ei useinmiten tule näytölle?

Arvatkaapa huviksenne myöskin, zoomaileeko näyttö omaan tahtiinsa esimerkiksi navigoidessa tai nettisivuja seuratessa?

Ainiin, bonuksena mainittakoot, että näyttöön oli tullut viimeisen "korjauksen" seurauksena oikeaan yläkulmaan jonkinlainen vaurio, värit jne. ovat peukalonpään kokoiselta alueelta pilalla. Että kiitos tästäkin sitten vielä vaan ihan helvetisti.


Kyse ei ole maanantaikappaleesta. Kyse ei ole huonosta tuurista. Kyse on siitä, että Nokia myy (yhä) matkapuhelimia, joissa on todistetusti havaittu tyyppivikoja, jotka tekevät puhelimen käytöstä miltei mahdotonta. Nokia on niin välinpitämätön, ettei kutsu puhelimia takaisin tai edes korjaa vikaa uusissa puhelimissa, joita sen liukuhihnalta ulos tulee. Nokia siis suoltaa yhä ulos tehtaistaan puhelimia, joissa Nokiankin tietämyksen mukaan on selviä vikoja, joita Nokia ei edes aio korjata. Yksinkertainen ohjelmistopäivitys, joka mahdollistaisi edes tuon zoomaushipaisunäppäimen pois kytkemisen, auttaisi ratkaisevasti ongelmaan, mutta ei, ei Nokia sellaista viitsi vaivautua tekemään.

Nokialla on myöskin niin ala-arvoinen huoltojärjestelmä, että se ei hälytä, kun tämän tyyppistä ongelmaa ilmaantuu, eikä osaa korjata näitä ongelmia kun niitä tulee. Ilmeisesti Nokia-huoltoon kelpaa mikä tahansa nyrkkipaja, joka ottaa laitteen talteensa, pitää sitä päiväkausia, jopa viikkoja ja sitten antaa takaisin kuluttajalle, vaikka vikaa ei ole korjattu. Laadunvalvonta siis pettää tältäkin osin.

Nokia on myöskin siinä mielessä välinpitämätön ja tietoturvasta mitään tajuamaton firma, että esimerkiksi sähköpostiasetuksia ei voi sen puhelimissa yleensä säätää kohdalleen kuin antamalla Nokialle oman sähköpostiosoitteensa ja sen salasanan (!!!). Sähköpostin "asennusvelhoa" ei voi ohittaa (ainakaan minun tietääkseni, eikä ohjeissa lukenut mitään, että voisi) mitenkään, vaan se on käytävä läpi, lähettäen siis sähköpostini käyttäjätunnuksen ja salasanan Nokian palvelimille. Jäi varsinainen sähköpostini sitten asentamatta ko. puhelimeeni tuon seurauksena. No, eipä sikäli, kun käytin "vähempiarvoista" sähköpostiosoitetta ja asensin sen tuohon, niin eipä toiminutkaan, sähköpostiviestit eivät lähteneet puhelimesta ikinä mihinkään, vaan jäivät odottamaan puhelimeen, vaikka niille teki mitä. Ihan ihme sähköpostisekoiluakin siis tällä puhelimella.

Onneksi Nokialle on vaihtoehtoja. Itse ostin pikapikaa Samsungin puhelimen 18 eurolla. (Vrt. Nokia 6710 yli 300 euron listahintaan.) Se ajaa asiansa, vaikkei siinä navigointia ja herkkuja olekaan. On kevyt, edullinen, akku kestää pitkään ja helppo käyttää. Niin ja se ihan oikeasti toimii kuten sen pitäisikin toimia. Taitaa seuraavakin puhelinhankinta olla Samsung, tai joka tapauksessa jokin muu kuin Nokia. Ehkäpä on parasta ostaa navigaattorikin vain erikseen, karvalakkimallina. Tulee halvemmaksikin.


PS. Navigoinnin toimimattomuus johtui siitä, että mokoma Nokialainen puhelin on jotenkin perverssillä tavalla linkittänyt A-GPS ominaisuuden koko laitteen toimintaan ja käytössä ollut F-Securen Mobile Security ei suostunut päästämään A-GPS:ää palomuurista lävitse. Vika oli tässä mielessä F-Securen, joka korjasikin tuon vian pikapikaa päivityksenä Mobile Securityynsä. Vika oli kuitenkin siinä mielessä Nokian, että paikannus ei toiminut edes, vaikka tuon A-GPS ominaisuuden otti pois päältä. Jostain ihmeen perverssistä syystä ko. puhelin ei ilmeisesti osaa kokonaan olla ilman A-GPS:ää vaikka asetuksista säätäisi mitä. Tai sitten puhelimen GPS-vastaanotin on niin surkea, ettei se kykene (useinmiten) toimimaan tarpeeksi hyvin ilman A-GPS:ää. Kuulokkeiden toimimattomuus korjaantui ikäänkuin vahingossa, kun SM-Huolto oli availlut puhelinta, koska sille he eivät olleet oman kertomansa mitään tehneet (mistä jälleen hitonmoiset miinuspisteet SM-Huollolle, koska ko. ongelma kyllä heille kerrottiin ja korjattavaksi pyydettiin puhelinta sinne viedessä).

15 kommenttia:

  1. Mikä järki käyttää mitään viirustorjuntaa puhelimessa...

    VastaaPoista
  2. Sama järki kuin käyttää niitä pöytätietokoneessa...

    VastaaPoista
  3. Syy miksi puhelimesi käytti vielä agps:ä asetusten muuttamisen jälkeenkin oli se että se käytti sitä paikannuksen käynnistymisen nopeuttamiseen.

    VastaaPoista
  4. Puhelimen ei pitäisi käyttää A-GPS:ää mihinkään, jos A-GPS on kytketty pois päältä. Nokia näköjään ei tätä tajua.

    VastaaPoista
  5. Tutustu joskus Appleen, koneissa ja kännyköissä. Vaihdoin Nokian iPhoneen juuri vähän kuvailemiesi juttujen takia ja tämä oli positiivinen yllätys. Toimii kuten luvataan. Voisi seuraavaksi ehkä harkita niiden konetta, kunhan pääsee tutustumaan moisiin. Ainakaan virusten yms. kanssa ei ole ongelmia, jos oikein olen käsittänyt.

    VastaaPoista
  6. Hyvä Markus ! Täsmälleen samoja kokemuksia. Ihan paska puhelin.Älkää ostako ! Soitin nokia 6710 puhelinta videolla ylpeänä esitelevälle nokialaiselle Janna Junnikkalalle. Hän ei halunnut kommentoida asiaa millään tavalla vaikka on talossa töissä ? !
    Jätkä

    VastaaPoista
  7. . . .sori se olikin Minna Junnikkala (esittelee nokia 6710:aa youtubella). . .
    Jätkä

    VastaaPoista
  8. Joo samoilla linjoilla mennään eipä ole ehjänä pysynyt, eikä takuuhuollossa korjautunut.

    VastaaPoista
  9. vein juuri kolmannen kerran takuu huoltoon juuri samojen vikojen takia pyysin jo uutta puhelinta tuskin antavat

    VastaaPoista
  10. Joo että 6710 täällä myös,ostettu toukokuun puolivälissä ja toista kertaa huollossa kun zoomailee ja näppäimet ei toimi.Ihtellä kerinny olla vain noin neljä päivää koko aikana käytössä.Että kyllä tämä jo vituttaa kans.Varma tyyppivika tässä mallissa.

    VastaaPoista
  11. Ostin Huhtikuussa moisen puhelimen.
    Samoja ongelmia syyskuuhun asti, sitten vein puhelimen Oulun prisman elisa shoppiin, vajaan viikon kuluttua sain hakea täysin toimivan laitteen. Oli korjattu kannen maadoitus ja takuuseen.

    VastaaPoista
  12. Hyvä että sentään jossain osaavat korjata mokoman vian. Paska puhelin silti. Nyt olen pärjännyt jo pitkään tuolla 15 euron puhelimellani, eikä kaduta yhtään, etten ole parempaa hommannut.

    VastaaPoista
  13. Hyvä kun kerroit uudemman navigaattorin laatuongelmasta. Minulla oli muutaman vuoden ajan 6100 ja se toimi hienosti kunnes akku lopulta meni. Ja se puhelin oli sentään tosi kovassa kyydissä ulkotöissä. Sukelsi jopa välillä kaivossa... Tykkäsin siitä niin paljon, että ajattelin ostaa uuden vastaavan, mutta enpä taidakaan.

    VastaaPoista
  14. Paska puhelin, ihan samat viat kuin Markuksella. Olin jo kerran päättänyt etten osta nokialaista ikinä ja menin sitten ostamaan tämän! Nokiaa en enää ikinä tule ostamaan.

    VastaaPoista