9. lokakuuta 2009

Valvontakamera sai ansionsa mukaan Lapissa

Peltipoliisi saa mitä ansaitseekin:



Näin pitäisi tehdä kaikille yksityisyydensuojaa loukkaaville isovelivalvoo-kameroille ja muulle urkkimiselle. Onnea tämän tempun tekijöille, toivottavasti jaksatte jatkaa puuhastelua ettekä jää kiinni, koska tuhottavia valvontakameroita tässä maassa riittää. Taustatietoa tapauksesta vaikkapa täältä.

16 kommenttia:

  1. Kerrassaan loistavaa toimintaa! Toivottavasti paukkuu vielä lisää.

    VastaaPoista
  2. Markuksen sanakirjassa: liikenneturvallisuus = yksityisyyden loukkaaminen

    VastaaPoista
  3. Kuinkahan pitkään menee, ennen kuin tekijä(t) otetaan kiinni? Todistusaineistoa kannattaa laittaa Youtubeen kaikkien nähtäville :)

    Kookas.fi: Uutiset kootusti

    VastaaPoista
  4. > Markuksen sanakirjassa:
    > liikenneturvallisuus =
    > yksityisyyden loukkaaminen

    Se, että autiolla tiellä kuvataan autoilijoita, jotka ajavat juuri kameran kohdalla hieman ylinopeutta, ei edistä oikeasti liikenneturvallisuutta. Sen sijaan se on iso askel automaattisen liikennevalvonnan suuntaan, joka puolestaan tarkoittaa käytännössä jatkuvaa ajoneuvojen paikkatietojen valvontaa jne. yksityisyydensuojan loukkausta.

    Ei, kyse ei ole kaltevan pinnan argumenttivirheestä, vaan nimenomaan juuri tuolla tapaa valvontaa oikeutetaan: Ensin nopeusvalvontakamerat, sitten kehutaan hyviä tuloksia, lisätään ja sitten aletaan ottamaan totaalinen valvonta. Nyt on jo käytössä keskinopeusvalvonta ja on väläytelty autoihin asennettavia jatkuvasti autot paikantavia järjestelmiä. Tämä kehitys pitää stopata ja mikäli ei muu auta, vaikka väkivaltaa käyttämämällä.

    Isoveljelle ei kuulu se, missä ja milloin autollani ajan. Jos poliisilla ei ole oikeita rikollisia otettavina kiinni niin sitten poliisi voisi itse valvoa liikennettä...parempi poliisi kuin ikuisesti tallentava, automaattinen isoveli.

    VastaaPoista
  5. Poliisi = verojenkerääjä!

    Liikennesäännöt toki pitää olla, mutta paikkakunnan oma Sheriffi paikallisia tapoja ja turvallisuutta valvomassa olisi tietysti se mukavin vaihtoehto. Olisipa joskus kiva turista kotona kahvikupposen äärellä sheriffin kanssa!

    Nyt jos tilaan poliisin käymään kotona, luulevat naapurit minua rikolliseksi.

    VastaaPoista
  6. Markuksen sanakirjassa: liikenneturvallisuus = yksityisyyden loukkaaminen

    Eikö Evlut-etukortti turvaa jo 100% sen, että kyse on vain siitä kuinka väliaikaisesti täällä ollaan?

    VastaaPoista
  7. En ymmärrä järkeä tuollaisissa räjäyttelyissä. Kritisoin kyllä kameroita itsekin.
    [b]Turvallisuuttahan kamerat eivät lisää[/b], lähinnä vaaratilanteita. Jos haluaa ajaa reilua ylinopeutta kyllä nykyisissä navigaattoreissa on varoitukset kamerapaikoille !

    Ammattiautoilijana (n. 2500km/viikko) harmittaa kyllä eräät kamerat (etenkin Jyväskylän länsipuolella on mäen _pohjalla_ kamera, [b]talvella tyhjällä rekalla aivan mahdoton ajaa laillista nopeutta[/b] jos haluaa päästä mäen ylös). Eikä tulla takaperin alas. Mahdotonta, ellen kyseisellä päätiellä pysähdy, laita lumiketjuja, ota ne mäen päällä pois taas. Joka aiheuttaa vaaratilanteen koska ei ole hyvää pysähtymispaikkaa.

    Tähän mennessä tosin en ole saanut yhtään sakkoa tolpista, tuossa kohdassa ei siis ole ollut kameraa kun olen talvisin ajanut ohi. Aina ylinopeutta. Uudemmat kameratolpat ovat onneksi järkevämmissä paikoissa.

    Myös kannattaa varoa mihin suuntaan yhteiskunta menee näissä asioissa (sakotusmäärät liikenteessä lisääntyneet Suomessa rajusti viime vuosina-tutkikaa itse tilastoja en viitsi linkitellä, myöskään syitä en tiedä. [b]Aihe väitöskirjalle ?[/b]).

    USA'ssa on noussut useissa lehdissä (mm. washington post) kohua koska ns. punainen-valo kameroiden asentamisen jälkeen [b]oranssin valon kesto kyseisissä paikoissa on keskimäärin lyhentynyt(!)[/b] koska paikallishallinto saa rahaa paremmin. Myös onnettomuudet näissä kohdissa ovat lisääntyneet (peräänajot). Tutkittu asia. Nyt suunnitellaan vastaavia kameroita Suomeen.

    Olen miettinyt pidemmän aikaa millä forumilla voin ottaa asiaan kantaa ilman suuria ongelmia, minuthan leimataan vaikka miksi. Tietysti voisin suorittaa akateemisen loppututkintoni loppuun (puuttuu 10 opintoviikkoa sekä lopputyö) ja saada hiukan lisää uskottavuutta. Mutta silti varmaankin leimattaisiin "hörhöksi".

    VastaaPoista
  8. Paljon tekstiä - mutta asiaa.

    Itseäni harmittaa muutenkin liikenneturvallisuushössötys. Pudotellaan nopeusrajoituksia, rakennellaan keskikaiteita, korotettuja suojateitä ja muuta näpertelyä. Ikäänkuin mikään näistä estäisi kännipäissään ajamista, nuorten huomattavia ylinopeuksia ja muuta liikenneturvallisuutta oikeasti vaarantavaa!

    Kyse on aivan samasta kuin lentoliikenteen turvallisuuskaavoissa: Luodaan mielikuvaa siitä, että turvallisuus on parempi. Todellista konkreettista vaikutusta ei ole, mutta saadaan rahaa palamaan ja aikaan mielikuvaa turvallisuudesta, kun tehdään jotain.

    Pelleilyä.

    Jos ihmishenkiä halutaan suojella, pitäisi rasvaiselle ruoalle laittaa tuntuvat haittaverot tms. joka oikeasti tappaa valtavasti ihmisiä.

    VastaaPoista
  9. Mielestäni kameroilla suoritettava keskinopeusvalvonta on enimmäkseen ihan hyvä juttu, kunhan se keskittyy tosiaankin ainoastaan keskinopeuden valvontaan.

    Toki kamerat loukkaavat yksityisyyttä, mutta nykyihmiset vain ovat niin sekopäisiä, että jotain rajoja täytyy asettaa.

    Toki kameroista pitäisi pyrkiä eroon, mutta yhteiskuntaa ei saa liberalisoida väärässä järjestyksessä.


    P.S. Kameroiden tuhoaminen johtaa kyllä entistä nopeammin satelliittipaikannukseen.

    VastaaPoista
  10. > Toki kamerat loukkaavat
    > yksityisyyttä, mutta nykyihmiset
    > vain ovat niin sekopäisiä, että
    > jotain rajoja täytyy asettaa.

    Tuolla voikin sitten perustella vaikkapa anaaliluotaimen asettamisen, kameravalvonnan kotiisi jokaiseen huoneeseen ja vaikka mitä umpihullua. Ei, tuolle tielle ei pidä ryhtyä. Etkö olet lukenut/katsonut 1984?

    VastaaPoista
  11. "> Toki kamerat loukkaavat
    > yksityisyyttä, mutta nykyihmiset
    > vain ovat niin sekopäisiä, että
    > jotain rajoja täytyy asettaa.

    Tuolla voikin sitten perustella vaikkapa anaaliluotaimen asettamisen, kameravalvonnan kotiisi jokaiseen huoneeseen ja vaikka mitä umpihullua. Ei, tuolle tielle ei pidä ryhtyä."


    liikennekamera on kyllä aika lailla eri asia. Liikenteessä sentään liikkuu muitakin ihmisiä ja siellä tapahtuu myös paljon onnettomuuksia. Erityisesti rattijuopot niitä aiheuttavat ja muut kaistapäiset ylinopeusintoilijat.

    En minäkään halua kameroita yms. Se vain alkaa kohta olemaan ainoa vaihtoehto, jos halutaan pitää yhteiskunta edes jollakin tapaa kasassa. Ylinopeuskamerat eivät kovin pahasti loukkaa yksityisyyttä.

    VastaaPoista
  12. Onko liikenne muka oikeasti niin yksityinen paikka, että tuosta pitää tuolla lailla keuhkota?

    Jos yksi sumuinen tuulilasin ulkopuolelta otettu kuva sinusta häpeilyttää noin paljon niin varmaan peität kasvosi aina kun joku ajaa vastaan ja heität hupun pään päälle liikennevaloissa?

    "Tuolla voikin sitten perustella vaikkapa anaaliluotaimen asettamisen, kameravalvonnan kotiisi jokaiseen huoneeseen ja vaikka mitä umpihullua."

    Eli jos jotain rajoja pitää ihmisille asettaa, tässä tapauksessa pärstän kuvaaminen ratin takana, kun ajelee laittomasti, niin sillä voidaan sitten perustella täysin loogisesti nuo asiat? Slippery slope much?

    Niiden pömpeleiden tehokkuudesta voin olla samaa mieltä siinä mielessä, että kyllä niiden sijainnit oppii tuntemaan ja sen infon avulla voi kaahailla, jos niin haluaa. Voisin kuitenkin kuvitella, että useat pitävät kaasujalan kurissa vierailla teillä pömpeleiden pelosta.

    VastaaPoista
  13. Sydäntä lämmittää kun näkee tällaista
    toimintaa.

    Onnittelut valvontakameran tuhoojille.

    Tätä toimintamallia on syytä soveltaa
    myös liikennevaloihin. Niitähän on
    kuten kaikki tietää aivan liikaa
    ainakin pääkaupunkiseudulla ja erityisesti Helsingissä. Jos kohta ei
    ala valot vilkku keltaisilla tai kokonaan sammuteta niin näin käy myös
    liikennevaloille.

    Kieltoja, rajoituksia ja määräyksiä on nyt Suomessa aivan liikaa.
    Niitä täytyy karsia kovalla kädellä.

    Kun puhe ei auta, niin tässä on esimakua tulevasta.

    ps. Isoveli: Do you feel lucky, you
    fucking bastard?

    VastaaPoista
  14. Rohkea teko.

    Isku osui kovemmin kuin moni ymmärtää
    ensi silmäyksellä.

    Kyse ei ole vain yksittäisestä
    tolppakamerasta.

    Kyse on paljon suuremmasta asiasta.

    Tämä oli myös samalla isku Valtion
    kasvoihin.

    Se ei pelkästään menettänyt lypsylehmäänsä jolla se on tottunut
    imemään rahaa kilteiltä veronmaksajilta, se myös menetti
    kauas Pohjois Suomeen, harvakseltaan
    asuttuun ja jossa on vähän liikennettä
    sen vallan symbolin.

    Tolppakamera muistuttaa joka kerta
    siitä että meitä valvotaan.
    Että me olemme Isoveljen valvovan
    silmän alla.

    Ei olla enää.

    Ja Valtio ja Valta tietää että tämä isku innostaa ja kannustaa myös muita tuhoamaan sen yksisilmäisiä vouteja.

    Hyvä!

    VastaaPoista
  15. Erittäin tärkeää että nämä iskut,
    tai ainakin mahdollisimman moni niistä
    saadaan dokumentoitua kun ne tapahtuvat.

    Internet tosiaan on voimakas väline
    joka moninkertaistaa iskun tuhovoiman.
    Ilman Youtubea ja internetiä tätä iskua ei samalla tavalla olisi huomioitu. Mediahuorat ja heidän mediapajansa olisivat voineet vaieta
    asian kuoliaaksi.

    Eivät voi enää kun meillä on internet.

    VastaaPoista
  16. Lisää tämmöistä!
    Turpaan isoveljelle!

    VastaaPoista