Turun Sanomat kirjoittaa tänään pääkirjoituksessaan osuvasti biopolttoaineista. Kumma kyllä, yleensä lehdistö on varauksetta kannattanut kaikenlaista vihreää valhetta reaaliteeteistä piittaamatta. Ilmeisesti toivoa on sentään vielä. :)
Nykyiselläänhän useiden suomalaisten autojen tankkiin tungetaan bensiiniä, jossa on joukossa muutamia prosentteja alkoholia. Alkoholi on peräisin siitä, että EU Gosplaninsa mukaisesti määrää ja tukee verovaroista viininviljelyä niin paljon, että viiniä tuotetaan tietysti enemmän mitä sille on kysyntää...tämä viini sitten tislataan verotukiaisin alkoholiksi, joka tungetaan bensiinin joukkoon. Umpihullua säätelyä ja verovarojen tuhlausta tietenkin.
Sen lisäksi EU säätelee ja tukee verovaroin biopolttoaineita, kuten vaikkapa rapsia ja rypsiä, jotta niitä viljeltäisiin ja myytäisiin dieselin korvikkeena. Seurauksena on tietysti ollut, että ruoan hinta on alkanut nousta, koska peltoalaa käytetään entistä enemmän näiden viljelyyn, eikä ruoantuotantoon. No, valtio taas on innostunut verottamaan biodieseliä, koska sillä on ollut veronmaksajien tukien vuoksi kovaa kysyntää. Tämä on taas nostanut biodieselin hintaa ja romahduttanut sen käytön. Nyt verotukiaisin rakennettu systeemi on polkemassa tyhjää, koska valtavasti laitoksia biodieseliä varten on rakennettu, mutta niille ei riitä raaka-aineita kysynnän hiipuessa (ja tukien jäädessä ennalleen).
Puhumattakaan tietenkin, että biodieselin - tai etanolin tuotanto useinmiten kuluttaa enemmän energiaa ja tuhoaa enemmän ympäristöä kuin mitä siitä on ylipäätään edes hyötyä. Ei biopolttoaine itsestään kasva ja lennä pellolta auton tankkiin. Ja joka tapauksessa se maksaa mielipuolisesti enemmän kuin bensiini- ja diesel.
Voi kysyä, että kannattiko nyt taas kerran valtion/EU:n mennä sekoilemaan talouteen? Mitä oli hyötynä? Tukieuroja veronmaksajilta viljelijöiden taskuun ja mukavihreä omatunto, sekä tappioita yrityksille. Kannattiko taas? Häh? Mitä?
Saastuttaville polttoaineille on asiallista määrätä rangaistuksenomaiset saaste/haittaverot, koska ne aiheuttavat sivullisille ihmisille terveyshaittoja. Sitten talouden voidaan antaa toimia itsekseen. Jos ja kun öljy alkaa hiipumaan, se kallistuu ja sitä kautta erilaiset vaihtoehtoiset energiamuodot tulevat suhteessa kannattavammiksi - ihan itsestään. Riippuen eri vaihtoehtojen kehityksestä kulkuneuvot voivat 50 vuoden päästä kulkea sähköllä, polttokennoilla, biodieselillä - millä hyvänsä mikä osoittautuu järkevimmäksi. Ei siihen tarvita - eikä kannata - valtion/EU:n mennä mukaan sekoilemaan säätelyllä ja verotukiaisilla Neuvostoliiton mallin mukaisesti.
Nykyiselläänhän useiden suomalaisten autojen tankkiin tungetaan bensiiniä, jossa on joukossa muutamia prosentteja alkoholia. Alkoholi on peräisin siitä, että EU Gosplaninsa mukaisesti määrää ja tukee verovaroista viininviljelyä niin paljon, että viiniä tuotetaan tietysti enemmän mitä sille on kysyntää...tämä viini sitten tislataan verotukiaisin alkoholiksi, joka tungetaan bensiinin joukkoon. Umpihullua säätelyä ja verovarojen tuhlausta tietenkin.
Sen lisäksi EU säätelee ja tukee verovaroin biopolttoaineita, kuten vaikkapa rapsia ja rypsiä, jotta niitä viljeltäisiin ja myytäisiin dieselin korvikkeena. Seurauksena on tietysti ollut, että ruoan hinta on alkanut nousta, koska peltoalaa käytetään entistä enemmän näiden viljelyyn, eikä ruoantuotantoon. No, valtio taas on innostunut verottamaan biodieseliä, koska sillä on ollut veronmaksajien tukien vuoksi kovaa kysyntää. Tämä on taas nostanut biodieselin hintaa ja romahduttanut sen käytön. Nyt verotukiaisin rakennettu systeemi on polkemassa tyhjää, koska valtavasti laitoksia biodieseliä varten on rakennettu, mutta niille ei riitä raaka-aineita kysynnän hiipuessa (ja tukien jäädessä ennalleen).
Puhumattakaan tietenkin, että biodieselin - tai etanolin tuotanto useinmiten kuluttaa enemmän energiaa ja tuhoaa enemmän ympäristöä kuin mitä siitä on ylipäätään edes hyötyä. Ei biopolttoaine itsestään kasva ja lennä pellolta auton tankkiin. Ja joka tapauksessa se maksaa mielipuolisesti enemmän kuin bensiini- ja diesel.
Voi kysyä, että kannattiko nyt taas kerran valtion/EU:n mennä sekoilemaan talouteen? Mitä oli hyötynä? Tukieuroja veronmaksajilta viljelijöiden taskuun ja mukavihreä omatunto, sekä tappioita yrityksille. Kannattiko taas? Häh? Mitä?
Saastuttaville polttoaineille on asiallista määrätä rangaistuksenomaiset saaste/haittaverot, koska ne aiheuttavat sivullisille ihmisille terveyshaittoja. Sitten talouden voidaan antaa toimia itsekseen. Jos ja kun öljy alkaa hiipumaan, se kallistuu ja sitä kautta erilaiset vaihtoehtoiset energiamuodot tulevat suhteessa kannattavammiksi - ihan itsestään. Riippuen eri vaihtoehtojen kehityksestä kulkuneuvot voivat 50 vuoden päästä kulkea sähköllä, polttokennoilla, biodieselillä - millä hyvänsä mikä osoittautuu järkevimmäksi. Ei siihen tarvita - eikä kannata - valtion/EU:n mennä mukaan sekoilemaan säätelyllä ja verotukiaisilla Neuvostoliiton mallin mukaisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti