HELSINGIN
KÄRÄJÄOIKEUS LAUSUMA
Lähettäjä
Markus Mikael
Jansson
(Tarkemmat yhteystiedot deletoitu)
Asia
Lausuma asiassa R
18/4821 - Järjestyssakon tuomitseminen
29.6.2018 Helsingin käräjäoikeus.
29.6.2018 Helsingin käräjäoikeus.
Oikeudenkäyntimaksusta
(Tarkemmat perustelut oikeudenkäyntimaksun perimättä jättämisestä deletoitu)
Korvausvaatimus
Pyydän
oikeutta korvaamaan minulle lausumispyynnön noutamis,
laatimis,
tarkastuttamis, lähettämis, jne. kuluina
8 tunnin työpanokseni
mukaan 120€ päätöksen antamispäivästä lukien 30 vuorokauden
sisällä laillisine korkoineen lähettäjätiedoissa mainitulle tilille.
mukaan 120€ päätöksen antamispäivästä lukien 30 vuorokauden
sisällä laillisine korkoineen lähettäjätiedoissa mainitulle tilille.
Lausuman
kanta
Kiistän käräjätuomari Mitja Korjakoffin määräämän järjestyssakon laillisuuden ja vaadin sen hylkäämistä.
Haluan myös mainita, että
käräjätuomari Korjakoff ei
ole esittänyt, eritellyt tai
edes perustellut mitenkään,
mihin lain kohtaan ja millä perusteella hän tarkkaan ottaen
perustaa koko järjestyssakon määräämisensä.
Järjestyssakko
voi perustua vain lakiin, eikä ole osoitettu, että se tässä
tapauksessa sellaiseen
perustuisi, puhumattakaan, että olisi perusteltu, miksi se
perustuisi johonkin
tiettyyn määriteltyyn lain
kohtaan, joka pitäisi
sitten vielä erikseen
osoittaa. Tämä tekee myös
lausumani antamisesta nähdäkseni kohtuutonta,
kun en tarkkaan ottaen edes tiedä, mihin olen lausumassa ja millä
perusteella.
Järjestyssakko tulee
jo pelkästään tältäkin osin hylätä perustelemattomana,
perusteettomana
ja kohtuuttomana.
Haluan lisäksi mainita, että en
myöskään ymmärrä, mitä tarkoitetaan tällä lakiteknistä
jargonia pursuavalla toteamuksella
lausuntopyynnössä (eikä
osannut kukaan Helsingin käräjäoikeudestakaan sanoa, kun asiaa
sieltä tiedustelin):
"Jos
Te ette ole määräajassa antanut pyydettyä lausumaa tai jos siinä
ei selvästi käy ilmi Teidän kantanne niihin kysymyksiin, joista
lausuma on pyydetty, käräjäoikeus voi ottaa huomioon kehotuksen
noudattamatta jättämisen harkitessaan oikeudenkäyntikulujen
korvausvelvollisuutta."
Kuten Korjakoff hyvin on tietoinen,
en ehdi
tässä ajassa saada
oikeusapua itselleni tässä
asiassa, joten
katson tämän kohdan olevan
merkityksetön ja jopa suoranaisesti uhkaus, jossa minua pelotellaan
perusteettomasti jollain (MV-lehteen liittyvien tms.?)
oikeudenkäyntikulujen maksattamisella, jos en lähetä vastinettani.
Sain lausumapyynnön vain
oman aktiivisuuteni vuoksi jo 2.7.2018 ja vastaus pitää olla
annettuna jo 10.7.2018, mikä on erittäin lyhyt aika ja kohtuutonta
siltäkin osin.
Oudoksun myös sitä, että asiasta on ilmeisesti tarkoitus
Korjakoffin päättää 11.7.2018, vaikka hän on tietojeni mukaan
vielä tuolloin kesälomallaan. Onko Korjakoff jo tehnyt ja kirjannut
päätöksen järjestyssakostani ennen kuin hän on saanut minun
lausumaani asiaan liittyen? Mikäli näin on asian laita, kyse on
törkeästä oikeusturvani loukkaamisesta ja törkeästä
menettelytapavirheestä ja sakko tulee jo tälläkin perusteella
hylätä.
Tämä kaikki
yllä oleva (ja myös
alla myöhemmin perusteltu)
osoittaa minusta erittäin
epäammatillista,
normaaleista oikeuskäytännöistä
räikeästi poikkeavaa ja
jopa rikollista toimintaa tuomari
Mitja Korjakoffilta.
Lausuman
perustelu
Suullisen käsittelyn taltioinnista sanotaan laissa oikeudenkäynnin
julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa 30.3.2007/370:
4
luku Suullinen käsittely
21
§ Suullisen käsittelyn taltiointi
Muu
kuin tuomioistuin saa julkisessa suullisessa käsittelyssä
valokuvata, nauhoittaa ja muulla tavoin tallentaa sekä siirtää
teknisin menetelmin kuvaa ja ääntä vain puheenjohtajan luvalla ja
hänen antamiensa ohjeiden mukaisesti."
On huomioitavaa, että kyseisen 21§ rikkomisesta ei ole säädetty
mitään rangaistusta tai seuraamusta missään laissa. Näin myös
asiantuntijat vahvistavat:
"Ongelma
on siinä, ettei julkisen oikeudenkäynnin kuvaaminen ole laissa
kielletty. Siitä ei voi rangaista. Oikeuden
puheenjohtaja voi enintään poistaa kuvaus- tai tallennuskieltoa
uhmaavan salista."
Se tosiasia, että nauhoittamisesta oikeussalissa ilman- tai vastoin
puheenjohtajan lupaa ei voida rangaista, käy myös ilmi esimerkiksi
tästä uutisesta, jossa Oulun käräjäoikeuden laamanni Antti
Savelaa on haastateltu:
Lännen Median lehdet kertoivat kaksi viikkoa sitten, että
maahanmuuttovastainen aktivisti Junes Lokka kuvasi salaa Oulun suurta
huomiota saaneen insestioikeudenkäynnin ja julkisti luvatta
tekemänsä tallenteet netissä. Videoilla ei näy oikeussalin
tapahtumia, mutta keskustelut ovat tallenteilla kuultavissa. Lokka
toimi luvatta, sillä oikeuden puheenjohtaja salli kuvaamisen
oikeussalissa vain oikeuden istunnon aluksi. Oulun käräjäoikeuden
laamannin Antti Savelan mukaan oikeudenkäynnin puheenjohtaja kävi
Lokan julkistamat videot läpi ja tarkisti onko niihin tallennettu
myös oikeudenkäynnin salassapidettäviä osia.
- Näin ei ole tapahtunut, joten asia on meidän osalta loppuun käsitelty. Meillä ei ole lain mukaan mahdollista alkaa muihin toimenpiteisiin, Savela sanoo.
- Näin ei ole tapahtunut, joten asia on meidän osalta loppuun käsitelty. Meillä ei ole lain mukaan mahdollista alkaa muihin toimenpiteisiin, Savela sanoo.
KYSEISEN OIKEUSKÄSITTELYN TALTIOINTIA KOSKEVAN LAIN RIKKOMISESTA EI
OLE OLEMASSA MITÄÄN RANGAISTUSSÄÄDÖKSIÄ. TALTIOIMINEN
OIKEUSSALISSA ILMAN
LUPAA TAI VASTOIN KIELTOA
EI OLE RIKOS, EIKÄ SIITÄ VOIDA ASETTAA MITÄÄN SEURAUSTA TAI
RANGAISTUSTA, PAITSI
KORKEINTAAN SALISTA
POISTAMINEN, MIKÄLI
PUHEENJOHTAJA HAVAITSEE NAUHOITTAMISEN KESKEN OIKEUDENKÄYNNIN.
JÄRJESTYSSAKKO TULEE TÄTEN HYLÄTÄ.
Järjestyssakosta sanotaan oikeudenkäymiskaaressa 1.1.1734/4:
14.luku
asian käsittelystä oikeudessa
6
§ (31.3.2006/244)
Tuomioistuimen
puheenjohtaja on velvollinen valvomaan järjestyksen noudattamista
istunnossa ja antamaan tätä varten tarvittavat määräykset.
Puheenjohtaja voi määrätä istuntosalista poistettavaksi sen, joka
häiritsee käsittelyä tai käyttäytyy muutoin sopimattomasti.
7
§ (31.3.2006/244)
Joka
1)
ei noudata puheenjohtajan 6 §:n nojalla antamia määräyksiä,
2)
käyttää istunnossa tai tuomioistuimeen annetussa kirjoituksessa
tuomioistuimen arvoa loukkaavaa tai muutoin sopimatonta puhe- tai
kirjoitustapaa taikka
3)
muutoin häiritsee käsittelyä tai käyttäytyy sopimattomasti,
voidaan
tuomita maksamaan enintään 1 000 euron suuruinen järjestyssakko.
...
Tuomioistuin
määrää 1 ja 2 momentissa tarkoitetut seuraamukset omasta
aloitteestaan. Seuraamuksen määrääminen ei estä nostamasta
syytettä samasta teosta, jos siitä on muualla laissa säädetty
rangaistus. Järjestyssakkoa ja säilöön ottamista koskevaan
päätökseen saa hakea muutosta valittamalla.
Eduskunnan lakivaliokunnan mietintö 1/2006 vp kertoo, missä
tilanteissa ko. järjestyssakkoa on tarkoitus käyttää:
"Tuomioistuimen
olisi mahdollista määrätä häiritsevästi käyttäytyvälle
henkilölle järjestyssakko."
Minun tapaukseeni ei päde 14. luvun 7§ 1. momentissa mainittu
puheenjohtajan 6§ nojalla antamat määräykset, koska ne voivat
koskea vain oikeudenkäynnin järjestyksen noudattamista koskevia
määräyksiä tai salista poistamiskäskyn noudattamatta jättämistä.
Järjestyksen noudattaminen tarkoittaa esimerkiksi salissa
liikkumista, saliin asettumista, käsittelyn aloittamista, yleisön
poistamista salista, käsittelyn päättämistä, puheenvuorojen
jakoa ja niin edelleen. Näitä minä en ole rikkonut. Puheenjohtajan
määräämä taltiointikielto EI OLE järjestyksen noudattamista
koskeva määräys, eli 6§ liittyvä määräys, vaan se on
laissakin määritelty täysin eri kohdassa (4. luku 21§), eikä
siihen ole edes viitattu mitenkään tässä lain kohdassa. Minua ei
ole myöskään käsketty poistumaan ko. salista ko. käsittelyssä,
joten poistamiskäskyn noudattamatta jättäminenkään ei päde
minuun.
Lienee selvää, että minun tapaukseeni ei päde 7§ 2. momentissa
mainittu epäsopivien puhuminenkaan, sillä en puhunut käsittelyssä
mitään paria pikaista naapurille kuiskaamista lukuunottamatta,
joita puheenjohtaja, tai kukaan muukaan ei edes voinut kuulla ja
joista minulle ei edes huomautettu käsittelyn aikana.
Näin ollen ainoa teoreettinen peruste, jolla Korjakoff perustelee
käsittämätöntä järjestyssakon määräämistään voinee olla
tuo 7§ 3. momentissa mainittu "muutoin häiritsee käsittelyä
tai käyttäytyy sopimattomasti". Kiistän tämän tulkinnan:
Nauhurin pitäminen päällä taskussani, kun istun paikallani
hiljaa, ei voi olla "käsittelyn häiritsemistä", koska
mitään häiriötä ei aiheutunut (ja jos olisi aiheutunut,
Korjakoff olisi varmasti poistattanut minut salista tai huomauttanut
asiasta, mitä hän ei tehnyt).
7§ 3. momentissa mainittu "sopimaton käytös" ei sekään
päde minuun, sillä se, että istun hiljaa määrätyllä paikallani
päällä oleva nauhuri taskussani ei voi olla "sopimatonta
käytöstä". Käytös jo terminä edellyttää aktiivista,
sillä hetkellä näkyvää tai kuuluvaa toimintaa, joka vaikuttaa
siinä tilanteessa muihin tai on muiden paikallaolijoiden
havaittavissa, mitä minun toimintani ei ollut (ja jos se olisi
ollut, Korjakoff olisi varmasti poistattanut minut salista tai
huomauttanut asiasta, mitä hän ei tehnyt).
Koska käräjätuomari ei edes havainnut toimintaani oikeussalissa
oikeusprosessin aikana, toimintani ei voinut olla sen enempää 7§
3. monentissa määriteltyä käsittelyä häiritsevää, kuin
sopimatonta käytöstäkään, sillä käsittelyä häiritsevä tai
sopimaton käytös olisi määritelmällisestikin ollut jotain, joka
on havaittavissa ja puututtavissa. Oikeudenistunnonaikaisen havainnon
ja puuttumisen puute osoittaa, ettei 7§ 3. momenttikaan voi koskea
minun tapaustani.
Eduskunnan lakivaliokunnan mietintö 1/2006 vp toteaa selkeästi,
että järjestyssakko on tarkoitettu käytettäväksi vain
häiritsevästi käyttäytyvän henkilön ojentamiseen. Koska en
käyttäytynyt häiritsevästi oikeudenkäynnissä, perusteita
järjestyssakon määräämiselle ei ole.
Laki ei tunne rangaistussäädöksiä luvattomasta taltioimesta ja on
yleisesti hyväksytty ja tiedossa oleva asia, ettei luvattomasta
taltioimisesta seuraa mitään tosiasiallista seuraamusta salista
poistamista lukuunottamatta (ja sekin vain jos tuomari huomaa
taltioimisen). Olen nauhoittanut salaa ja julkaissut aina kaikki
lukuisat oikeudenkäynnit, joissa olen ollut osallisena tai yleisönä,
eikä koskaan niistä ole määrätty mitään sanktiota juurikin
tästä syystä. Korjakoffin tulkinta asiasta on täysin yleisestä
oikeudellisesta linjasta poikkeava, eikä se perustu lakiin. Koska
järjestyssakon määräämiseen perusteetkaan eivät siis
luonnollisestikaan täyty tapauksessani, tulee järjestyssakko kumota
ja oikeuden korvata minulle tähän ajanhukkaan kulunut aikani
esittämäni vaatimusten mukaisesti.
Ratkaisusta
tiedottaminen
Pyydän, että käräjäoikeus tiedottaa ratkaisustaan minulle
sähköpostitse ja kirjallisesti lähettäjätiedoissa mainittuihin
osoitteisiin ja liittää mukaan mahdolliset muutoksenhakuohjeet.
Markus Jansson
Raumalla 9.7.2018
Olisi jo korkea aika Suomessa heittää tyrmään rikollisia tuomareita.
VastaaPoista