6. marraskuuta 2008

Sähköisen äänestyksen ongelmat olivat tiedossa jo keväällä!

Käsittämätöntä. Ilta-Sanomat kirjoittaa:

...yhdessä testitilanteessa keväällä havaittiin mahdollisuus, että jos äänestäjä kesken äänestyksen vetää äänestyskortin pois kortinlukijasta, sovellus palaa mitään ilmoittamatta aloitussivulle, jolloin äänestäjälle voi jäädä virheellinen käsitys äänestyksen onnistumisesta...

Ja tätä ei sitten viitsitty korjata, vaan annettiin mahdollisesti tästä johtuen useiden valtuustopaikkojen ja satojen äänien mennä harakoille... Miten TietoEnator voi olla ihan oikeasti niin surkea firma, ettei tämmöistä tajua ottaa huomioon lainkaan suunnittelemassaan systeemissä? Mitäpä jos TietoEnatorin tekemät ohjelmistot pankkiautomaatteihin toimisivat samaan tapaan? "Kortti otettu pois - tapahtuma keskeytetty - rahaa ei anneta ulos - rahat veloitetaan kyllä tililtäsi". Joopajoo. Hyvä meininki. Fiksua suunnittelua.

4 kommenttia:

  1. "Miten TietoEnator voi olla ihan oikeasti niin surkea firma, ettei tämmöistä tajua ottaa huomioon lainkaan suunnittelemassaan systeemissä?"

    Oikeusministeriö halusi äänestyssovelluksen, jossa on tuollainen äänestystapahtuman keskeytysmahdollisuus. TietoEnator toteutti täsmälleen sellaisen systeemin, minkä Oikeusministeriö halusi. Tämän jälkeen Oikeusministeriö testasi sovelluksen, ja totesi, että tämä on juuri sitä, mitä haluttiin.

    Voisitko vielä hieman täsmentää sitä, mikä tarkalleen tekee TietoEnatorista surkean firman, jos se toteuttaa sellaisen sovelluksen, jonka asiakas on tilannut..?

    VastaaPoista
  2. > Voisitko vielä hieman täsmentää
    > sitä, mikä tarkalleen tekee
    > TietoEnatorista surkean firman,
    > jos se toteuttaa sellaisen
    > sovelluksen, jonka asiakas on
    > tilannut..?

    Tietysti firma vastaa itse tuotteistaan, jos niissä on perustavaa laatua olevia virheitä. Se, että TietoEnator jättää ohjelmistonsa noin päin helvettiä, on TietoEnatorin vika. Tietysti Oikeusministeriökin on mokannut, kun ei ole tajunnut tuota.

    On se kumma, että jos Microsoftin tuotteissa on tietoturva-aukko, niin siitä syytetään Microsoftia, eikä Microsoftin ohjelmiston ostanutta ihmistä "Itsepähän ostit, älä Microsoftia syytä"...

    VastaaPoista
  3. "Se, että TietoEnator jättää ohjelmistonsa noin päin helvettiä, on TietoEnatorin vika"

    Ei se itseasiassa ole. Annan esimerkin. Asiakas tilaa autotehtaalta auton, jonka pyörät ovat nelikulmaiset. Autotehdas sanoo, että sillä on kyllä aika epämukava ajaa, mutta asiakas tahtoo sellaisen silti.

    Tekeekö se toimittajasta surkean ja paskan, mikäli se tilauksen ja speksit saatuaan toimittaa tyytyväiselle asiakkaalle auton, jossa on nelikulmaiset pyörät?

    "On se kumma, että jos Microsoftin tuotteissa on tietoturva-aukko, niin siitä syytetään Microsoftia, eikä Microsoftin ohjelmiston ostanutta ihmistä "Itsepähän ostit, älä Microsoftia syytä"..."

    Tuo on aivan eri juttu. Jos tuota autovertausta jatkaa, niin Microsoftin tapauksessa asiakas haluaa autoonsa pyöreät renkaat, mutta Microsoft toimittaakin nelikulmaiset.

    Eli siis TietoEnator toimitti juuri sitä mitä asiakas halusi, kun taas Microsoft toimittaa bugisia ohjelmia vastoin asiakkaan tahtoa. Siinä on vissi ero.

    VastaaPoista
  4. > Autotehdas sanoo, että sillä on
    > kyllä aika epämukava ajaa, mutta
    > asiakas tahtoo sellaisen silti.

    TietoEnator ei ole tehnyt selväksi, että tuollaisia "ominaisuuksia" siellä on. Ne tulivat vasta testeissä esille myöhemmin. Muutenkin logiikkasi uupuu, koska TietoEnatorin tehtävänä on tehtä ihan oikeasti toimiva systeemi ja se ei sitä tehnyt, vaan mokasi kunnolla.

    VastaaPoista