Ajatus on hieno sikäli, että siinä käytetään fiksua systeemiä, jossa asiakkaan ei tarvitse kanniskella lompakossaan tuhatta ja yhtä eri korttia kuhunkin tuhanteen ja yhteen eri tarkoitukseen, vaan että homma hoituu oman tietokannan ja tunnistamisen kautta. Eli, riittää että asiakas tunnistautuu luotettavasti ja omaa tietokantaa sitten käytetään asiakkaan laskuttamiseen jne. Samanlaisen systeemin toivoisi tulevan käyttöön esimerkiksi Otto-automaateilla, busseissa, kaupoissa, kirjastoissa ja muuallakin, jossa pitää jotenkin todistaa, että on oikeutettu käyttämään juuri sitä palvelua. Yksi tunnistaumiskeino pitäisi siis riittää.
Mutta mikäs hommassa sitten mättää?

On totta, että netin kautta erilaisten matkustamiseen liittyvien asioiden teko on helpompaa, esimerkiksi lentolippujen tilaaminen, kuin mitä on niiden hoitaminen "paikan päällä". Mutta bussissa, missä joka tapauksessa on kuski, joka rahastaa ja yleensä paikkoja vapaana aivan riittämiin, moista järjestelmää tuskin tarvitaan mihinkään muuhun kuin asiakkaiden kyttäämiseen. Junalippujenkin tilaaminen netin kautta on siinä ja siinä onko se järkevää, kun lipun voi ostaa konduktööriltä tai asemalta joka tapauksessa.
Itse en ainakaan aio millään muotoa osallistua enkä sallia itseni lisäämistä mihinkään tietokantaan, joka tallentaa pilkuntarkasti matkustamisiani. Bussimatkani hoituvat pääosin käteisellä rahalla - kuten miltei kaikki muukin ostos yms. toimintani. Suosittelen samaa muillekin yksityisyyden suojastaan kiinnostuneille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti