Kirjoitinkin aikaisemmin, että viranomaiset haastavat toisiaan käräjille kiihotustekstini poistamisesta. Huolimatta vastineestani ja Satakunnan ulosottoviraston kannasta, käräjäoikeus päätti ratkaista asian oikeusrekisterikeskuksen hyväksi. Asia palautetaan ulosottovirastolle "uudelleen täytäntöönpantavaksi" eli toisin sanoen, uhkasakko pyritään nyt ilmeisesti asettamaan minulle, jotta poistaisin kiihotusta herättäneen tekstini netistä.
Minun pitänee siis seuraavaksi ilmeisesti hukata Googlen tunnukset, jotta en voi sitä netistä poistaa lainkaan edes teoriassa ja katsoa, mitä tästä mielipuolisuudesta sitten seuraa. Jatkuuko juokseva uhkasakko päälläni maailmanloppuun saakka vai mitä tapahtuu. Bloggerissa voi edelleen julkaista, vaikka ei tunnuksia olisikaan, koska voi käyttää sähköpostijulkaisua (lähetän sähköpostia salaiseen osoiteeseen X ja blogger julkaisee sen automaattisesti blogissani).
Sain päätöksen tänään sähköpostilla, joka alla:
KÄRÄJÄOIKEUDEN RATKAISU Perustelut Asiassa on kysymys siitä, onko ulosottoviranomainen suorittanut käräjäoikeuden tuomiossa määrätyn tekemisvelvoitteen täytäntöönpanotehtävän tässä asiassa riittävän tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti sekä erityisesti siitä, olisiko ulosottoviranomaisen tullut täytäntöönpanon tehostamiseksi asettaa vastaajalle sakon uhka. Ulosottokaaren 1 luvun 19 §:n mukaan täytäntöönpanotehtävät tulee suorittaa joutuisasti, tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti aiheuttamatta vastaajalle tai sivulliselle suurempaa haittaa kuin täytäntöönpanon tarkoitus vaatii. Ulosottokaaressa on säädetty velallisen suojaksi tietyt rajoitukset, joiden puitteissa ulosottomiehen tulee pyrkiä täysimääräiseen täytäntöönpanoon. Tekemisvelvoitteen täytäntöönpanosta säädetään ulosottokaaren 7 luvun 12 - 15 §:ssä. Luvun 14 §:n mukaan tekemisvelvoite voidaan erityisestä syystä panna täytäntöön asettamalla vastaajalle sakon uhka. Aiemmin voimassa olleen ulosottolain (792/1996) mukaan perusteltuna syynä uhkasakon asettamiselle on pidetty sitä, ettei täytäntöönpanosta aiheutuvia kustannuksia ilmeisesti saada perittyä vastaajalta (Koulu-Lindfors, Ulosotto-oikeus, 2009, s. 389; HE 92/1996 s. 21). Oikeuskirjallisuudessa esitetyn kannan mukaan yleistäyttöisen tekemisvelvoitteen täytäntöönpano uhkasakon avulla on paikallaan lähinnä silloin, kun hakija ei halua itse huolehtia työn teettämisestä (Koulu-Lindfors, emt. s. 390). Sakon täytäntöönpanosta annetun lain 45 b §:n mukaan sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä annetun lain 22 §:n 3 momentissa tarkoitetun verkkoviestin poistamis- ja hävittämismääräyksen panee täytäntöön ulosottomies ulosottokaaressa säädetyssä järjestyksessä. Ensiksi mainittu säännös on tullut voimaan 1.6.2013. Säännöstä koskevasta hallituksen esityksestä (HE 2/2013) ilmenee, että käytännössä oli ilmennyt epäselvyyttä siitä, mikä viranomainen on vastuussa verkkoviestin poistamis- ja hävittämismääräyksen täytäntöönpanosta, ja sen vuoksi lainsäädäntöä oli katsottu aiheelliseksi täsmentää täytäntöönpanosta huolehtivan viranomaisen suhteen. Koska verkkoviestin poistamis- ja hävittämisen kaltaisia tehtäviä voi tulla täytäntöönpantavaksi riita-asiassa annetun tuomion perusteella ja koska ulosottokaaressa toisin kuin sakon täytäntöönpanosta annetussa laissa on kattavat säännökset tekemisvelvoitteen täytäntöönpanosta, lakia säädettäessä on pidetty tarkoituksenmukaisena, että täytäntöönpano kuuluu ulosottoviranomaisille. Oikeusrekisterikeskus huolehtii sakon täytäntöönpanosta annetussa laissa tarkoitetusta täytäntöönpanosta. Oikeusrekisterikeskuksen lausumasta ilmenee, että mainitun lain perusteella sen huolehdittavana olevien täytäntöönpanoasioiden määrä on vuosittain noin 80.000 kappaletta. Oikeusrekisterikeskus on pyytänyt, että ulosottoviranomainen panisi tekemisvelvoitteen täytäntöön asettamalla vastaajalle sakon uhka, eli hakija ei tässä asiassa halua itse huolehtia tekemisvelvoitteessa tarkoitetun työn teettämisestä. Aiemmin perusteluista ilmenevällä tavalla tätä seikkaa voidaan pitää ulosottokaaren 7 luvun 14 §:n tarkoittamana erityisenä syynä sakon uhan asettamiselle. Täytäntöönpanotehtävän tehokas ja tarkoituksenmukainen suorittaminen edellyttää näin ollen sakon uhan asettamista vastaajalle tekemisvelvoitteen täytäntöönpanemiseksi. Ulosottoviranomaisen tulee muutoinkin tehokkaasti käyttää lain sille sallimia keinoja täytäntöönpanotoimitusta suorittaessaan ulosottokaaren 1 luvun 19 §:n säännös huomioon ottaen. Mitä tulee siihen Janssonin esiin tuomaan väitteeseen, että sakon uhan asettaminen saattaisi johtaa hänen kannaltaan kohtuuttomaan tilanteeseen, käräjäoikeus toteaa, että uhkasakon asettamisessa ja maksettavaksi tuomitsemisessa noudatetaan ulosottokaaren säännösten lisäksi soveltuvin osin eräitä uhkasakkolain säännöksiä. Sovellettavat säännökset mahdollistavat sen, että eri tyyppisiä, laissa yksilöityjä seikkoja voidaan ottaa huomioon uhkasakkoa asetettaessa ja maksettavaksi tuomittaessa kohtuuttomien lopputulosten välttämiseksi. Edellä selostetun perusteella Satakunnan ulosottoviraston päätös on kumottava ja asia palautettava ulosottovirastoon täytäntöönpanon jatkamiseksi. Päätöslauselma Satakunnan ulosottoviraston päätös kumotaan. Asia palautetaan Satakunnan ulosottovirastoon täytäntöönpanon jatkamiseksi, jossa täytäntöönpanossa tulee huomioida perusteluissa lausuttu palauttamisen syy. Lainkohdat Ulosottokaari 1 luku 19 §, 7 luku 14 § Muutoksenhaku Annettiin muutoksenhakuohjeet. Käräjätuomari Liisa-Maija Mikkonen
Vaihda toki blogisi salasana sellaiseksi ettet itsekään voi sitä muistaa. Kannattaa tehdä se hyvissä ajoin ennen kuin uhkasakko asetetaan. Jos tosiaan voit postata blogiin ilman tunnuksia, niin ainahan voit tarvittaessa perustaa uuden blogin ja ilmoittaa lukijoillesi, että mistä se löytyy.
VastaaPoistaVaikka toisaalta olisi mielenkiintoista nähdä sinun taistelevan asiassa siihen asti, että voitat koko jutun, niin silti vielä mahtavampaa on ajatella, miten viranomaisia mahtaa vituttaa, kun eivät kerta kaikkiaan voi asialla mitään, eivätkä myöskään voi rangaista sinua.
Sepä se onkin, kun tätä juttua ei voi voittaa. Se on mahdotonta, koska Suomi ei ole oikeusvaltio. Mutta viranomaisille voi vittuilla ja verovaroja käyttää mielipuolisesti tähän koko paskaan ja juuri niin aionkin tehdä. Jos tämä vituttaa jotakuta, niin haistakaa vittu ja äänestäkää meille sitten systeemi jossa tämmöistä paskaa ei tarvitse sietää (jos ja kun kerran uskotte demokratiaan).
VastaaPoistaMielenkiintoista muuten, että tuo käräjätuomari asuu Laitilassa ja on Laitilan Väri Oy:n varapuheenjohtaja (hänen miehensä on sen puheenjohtaja). Pitäisiköhän käydä visiitillä ja kysellä pomoilta, että millä maalilla pitäisi sensuroida kiihottavat tekstit, kun teillä taitaa olla jotain sen alan erikoisosaamista? Voisi ämmä vähän pelästyä ja syytä onkin.
Ei vittu mitä menoa.
VastaaPoistaOlisipa kiva tietää että kuinka monesti musulmaanien kristittyjen tappamiseen yllyttämisestä on tuomittu julkaisija kiihottamisesta? Ai niin ei kertaakaan.
Uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta.
VastaaPoistaNäin ollen uhkasakko raukeaa.
(kun ei sitä voi poistaa sitä kirjoitusta...)
Teepä tosiaan sillain, että vaihdat salasanan ja väität ettet itsekään muista sitä. Sitten muutaman kuukauden ajan julkaiset blogiisi viestejä sähköpostin välityksellä.
VastaaPoistaSitten jossain vaiheessa yhtäkkiä muistatkin mikä salasanasi oli ja alat julkaisemaan suoraan bloggerin kautta viestejä.
Jos viranomaiset puuttuvat asiaan, niin eivät he voi siitä sakottaa, ellei uhkasakko ole edelleen voimassa (periaatteessahan sitä ei saisi edes kohdistaa sinulle, jos hukkaat salasanan)
P.S. ei tarvitse julkaista tätä viestiä. Voi olla parempi etteivät viranomaiset ala epäilemään, että tekisit tällä tavalla
Niin, pitää testata tuota sähköpostitse julkaisemista ja katsoa, miten tekstit tulevat blogiin kun sitä käyttää. Onhan aina vaarana, että tekstit ja kuvat jne. menevät ns. päin helvettiä kun niitä ei voi moneen kertaan sommitella. Salasanan hukkaaminen käy helposti, koska en todellakaan tiedä salasanaani, ei tarvitse kuin poistaa salasananhallintaohjelmastani niin avot - se on siinä sitten.
VastaaPoistaSensuurivastainen libertaari voinee vedota "uskon ja omantunnon" syihin, osoittaessaan kykenemättömyyttä määrätyn sensuuritoimenpiteen suorittamiseen. Määräys kun osuu juuri siihen, mitä henkilö pitää "pyhänä" vertautuen uskontoon ja kulttuuriin.
VastaaPoistaPerusoikeusasiaoista voi saada ainaskin pitkää oikeusvääntöä eurooppalaisia oikeusistuimia myöden :)