Ylenannon uutisissa kerrotaan, että auto on halvin kulkupeli. Tässä ei sinällään ole mitään uutta, jokainen meistä on varmasti tehnyt omia laskelmiaan, jossa on tullut todettua, että halvemmaksi tulee lähteä omalla autolla kuin käyttää julkisia kulkuneuvoja. Se, että ero on noin huima, pitäisi pistää kyllä tyhmänkin miettimään, miten tehotonta sosialismi oikein voi olla.
Mikään logiikka tai talousteoria ei selitä, miten voi olla per henkilö edullisempaa matkustaa kahdestaan henkilöautolla kuin 40 henkilönä bussilla tai 400 henkilönä junalla. Bussi ja juna ovat selvästi energiatehokkaampia per nuppi, eli kuluttavat selvästi vähemmän polttoainetta samaan matkaan suhteessa matkustajamäärään. Niin ikään investointikustannukset ovat selvästi pienemmänt per henkilö. En viitsi edes lähteä kaivamaan lukuja näihin, asia lienee aivan selviö kaikille. Se, että lentoliikenne on kallista, ei liene yllätys.
Selitykseksi tähän eroon siis jää, että Suomen sosialistinen valtio on tehnyt toisaalta työn teettämisestä niin kannattamatonta, että työ (auton ajaminen) kannattaa tehdä pimeästi (itse), sen sijaan että siihen palkkaisi asiantuntevan ammattilaisen (esim. bussi- tai junakuski). Tämä ei kuitenkaan vielä riitä selittämään tätä eroa. Pitää vielä muistaa, että julkista liikennettä - niin busseja kuin juniakin - säädellään valtion ja kuntien toimesta täysin mielipuolisesti. Mitään vapaata kilpailua ei ole ja kaikessa toiminnassa noudatetaan byrokratiaa viimeistä piirua myöden, mm. reitit ja aikataulut on päätetty lähinnä poliittisbyrokraattisin perustein, eikä suinkaan kysynnän ja tarjonnan mukaan (tämän vuoksi tyhjiä busseja ajaa pitkin päivää tyhjiä reittejä ja toisaalta ruuhkavuoroissa bussit joutuvat ajamaan pysäkkien ohi, koska tilaa bussissa ei enää ole). Resursseja eli rahaa palaa siis hukkaan mielettömiä summia ja tämä tietysti heijastuu kustannuksiin, myös matkalippuihin. Puhumattakaan, millaisia ympäristövaikutuksia on sillä, että 400 ihmistä ahtautuu 200 autoon, sen sijaan, että tekisivät matkan 1 sähköjunalla...
Henkilöautoilussa sentään voi vapaasti päättää, ilman valtion ja kuntien byrokraatteja ja pykäliä, mistä ja minne ajaa. Vaikka polttoaineiden hinnoissa on rajusti veroja, kuten autoissakin ja sääntely vaivaa mm. katsastusta ja muuta, on yksityisautoilussa silti eniten valinnanvapauksia. Kuski voi vaikkapa ihan oudosti sopia matkustajilta, paljonko nämä pulittavat kyydistä (tätä kutsutaan myös pimeäksi taksistamiseksi, mutta on hyvin yleistä esim. kimppakyydeissä) ja minne heidät viedään. Turhia matkoja ei tarvitse tehdä, eikä kirjanpitoa ja muuta hullutusta. Homma siis toimii. Siksi se on halpaa.
Vaatii todellakin melkoista itsepetosta olla ymmärtämättä, miten voi olla edullisempaa (per henkilö) ajaa kahdestaan autolla, kuin että 40 ihmistä ajaisi yhdessä yhdellä bussilla. Asian pitäisi olla niin selvä. Vaikka ei ollenkaan muistettaisi, että valtio ja kunnat tukevat busseilua ja junailua melkoisesti verovaroista - kun taas yksityisautoilua verotetaan ankarasti. Miten paljon edullisempaa yksityisautoilu olisikaan suhteessa massaliikenteeseen, mikäli autoilun verotushelvetti ja massaliikenteen tuet lopetettaisiin kokonaan? Ajatelkaapa vähän sitä.
Vapaassa markkinataloudessa juuri kenenkään ei kannattaisi omistaa itse autoa, vaan kaikki matkat kannattaisi tehdä (kimppa)takseilla. Sosialistisessa pahoinvointivaltiossa kuten Suomessa, asiat ovat juurikin päinvastoin - kaikkien pitää omistaa auto, jotta pääsevät edes jotenkin jonnekin, eikä matkoja kannata tehdä missään nimessä (kimppa)takseilla.
Mikään logiikka tai talousteoria ei selitä, miten voi olla per henkilö edullisempaa matkustaa kahdestaan henkilöautolla kuin 40 henkilönä bussilla tai 400 henkilönä junalla. Bussi ja juna ovat selvästi energiatehokkaampia per nuppi, eli kuluttavat selvästi vähemmän polttoainetta samaan matkaan suhteessa matkustajamäärään. Niin ikään investointikustannukset ovat selvästi pienemmänt per henkilö. En viitsi edes lähteä kaivamaan lukuja näihin, asia lienee aivan selviö kaikille. Se, että lentoliikenne on kallista, ei liene yllätys.
Selitykseksi tähän eroon siis jää, että Suomen sosialistinen valtio on tehnyt toisaalta työn teettämisestä niin kannattamatonta, että työ (auton ajaminen) kannattaa tehdä pimeästi (itse), sen sijaan että siihen palkkaisi asiantuntevan ammattilaisen (esim. bussi- tai junakuski). Tämä ei kuitenkaan vielä riitä selittämään tätä eroa. Pitää vielä muistaa, että julkista liikennettä - niin busseja kuin juniakin - säädellään valtion ja kuntien toimesta täysin mielipuolisesti. Mitään vapaata kilpailua ei ole ja kaikessa toiminnassa noudatetaan byrokratiaa viimeistä piirua myöden, mm. reitit ja aikataulut on päätetty lähinnä poliittisbyrokraattisin perustein, eikä suinkaan kysynnän ja tarjonnan mukaan (tämän vuoksi tyhjiä busseja ajaa pitkin päivää tyhjiä reittejä ja toisaalta ruuhkavuoroissa bussit joutuvat ajamaan pysäkkien ohi, koska tilaa bussissa ei enää ole). Resursseja eli rahaa palaa siis hukkaan mielettömiä summia ja tämä tietysti heijastuu kustannuksiin, myös matkalippuihin. Puhumattakaan, millaisia ympäristövaikutuksia on sillä, että 400 ihmistä ahtautuu 200 autoon, sen sijaan, että tekisivät matkan 1 sähköjunalla...
Henkilöautoilussa sentään voi vapaasti päättää, ilman valtion ja kuntien byrokraatteja ja pykäliä, mistä ja minne ajaa. Vaikka polttoaineiden hinnoissa on rajusti veroja, kuten autoissakin ja sääntely vaivaa mm. katsastusta ja muuta, on yksityisautoilussa silti eniten valinnanvapauksia. Kuski voi vaikkapa ihan oudosti sopia matkustajilta, paljonko nämä pulittavat kyydistä (tätä kutsutaan myös pimeäksi taksistamiseksi, mutta on hyvin yleistä esim. kimppakyydeissä) ja minne heidät viedään. Turhia matkoja ei tarvitse tehdä, eikä kirjanpitoa ja muuta hullutusta. Homma siis toimii. Siksi se on halpaa.
Vaatii todellakin melkoista itsepetosta olla ymmärtämättä, miten voi olla edullisempaa (per henkilö) ajaa kahdestaan autolla, kuin että 40 ihmistä ajaisi yhdessä yhdellä bussilla. Asian pitäisi olla niin selvä. Vaikka ei ollenkaan muistettaisi, että valtio ja kunnat tukevat busseilua ja junailua melkoisesti verovaroista - kun taas yksityisautoilua verotetaan ankarasti. Miten paljon edullisempaa yksityisautoilu olisikaan suhteessa massaliikenteeseen, mikäli autoilun verotushelvetti ja massaliikenteen tuet lopetettaisiin kokonaan? Ajatelkaapa vähän sitä.
Vapaassa markkinataloudessa juuri kenenkään ei kannattaisi omistaa itse autoa, vaan kaikki matkat kannattaisi tehdä (kimppa)takseilla. Sosialistisessa pahoinvointivaltiossa kuten Suomessa, asiat ovat juurikin päinvastoin - kaikkien pitää omistaa auto, jotta pääsevät edes jotenkin jonnekin, eikä matkoja kannata tehdä missään nimessä (kimppa)takseilla.
Tuossa taannoin tuttavani oli tulossa Rovaniemeltä Helsinkiin. Vaikka hän oli opiskelija, oli edullisempaa liikkua lentokoneella kuin Junalla (junamatkasta hän tosiaan sai 50% alennuksen), ja lisäksi hän säästi näin kymmenisen tuntia aikaansa...
VastaaPoistaVertailin itsekin opiskelijan näkökulmasta julkisten kulkuneuvojen ja henkilöauton hintaa, ja auto on kahdelle ihmiselle huomattavasti edullisempi kulkuväline. Lisäksi melkein hämmennyin kun laskeskelin paljonko yksityisautoilu tuottaa valtiolle rahaa - kärjistettynä voitaisiin sanoa, että jos puolet yksityisautoilijoista siirtyisi julkisten käyttäjiksi, julkinen terveydenhuolto pitäisi lopettaa samantien.
Heitän tuohon nyt vielä linkin omaan tekstiini: http://koskila.blogspot.com/2011/05/yksityisautoilu-luksusta-vai.html
Hauska törmätä samoista aiheista blogaaviin ihmisiin :)
"Suomen sosialistinen valtio on tehnyt toisaalta työn teettämisestä niin kannattamatonta, että työ (auton ajaminen) kannattaa tehdä pimeästi (itse), sen sijaan että siihen palkkaisi asiantuntevan ammattilaisen (esim. bussi- tai junakuski)."
VastaaPoistaTodella harva palkkaisi vapaassa markkinataloudessakaan autokuskia. Jos siellä autossa joutuu joka tapauksessa itse istumaan, niin kyllä sitä ihan mielellään rattia kääntää, että edes jotain tekemistä olisi.
Ensinnäkin mistä olet saanut päähäsi, että liikenne Suomessa olisi sosialistista?
VastaaPoista