27. heinäkuuta 2020

Jokunen koronantorjuntavinkki (lisää) palvelualoille

Koronatilanne on Suomessa rauhallinen, onneksi. Perisuomalainen eristäytyminen, vieraiden karttaminen ja normaalit pitkät sosiaaliset matkat toisiin ihmisiin, osana pientä lisäystä aseptiikassa, ovat estäneet taudin räjähtämisen käsiin. Nyt kuitenkin rajoituksia on purettu ja ihmiset ovat alkaneet väsyä aseptiikkaan yms. joten tilanne näyttää taas uhkaavalta. Entistä tarttuvampia mutaatioita koronaviruksesta on myös havaittu. Kun vielä palvelualoillakaan ei tunneta ymmärtävän tai välittävän aseptiikasta yhtään mitään, on katastrofi valmis. On vain ajan kysymys, milloin jostain ravintolasta, buffetista tai pikaruokapaikasta, kaupasta nyt puhumattakaan, lähtee liikkeelle massiivinen tautirypäs.

Omat havaintoni eräästä paikallisesta buffet-paikasta olivat seuraavat:
  1. Käsidesiautomaatti ei edes toiminut.
  2. Käsidesiautomaatti oli syrjässä, ei kulkuväylällä.
  3. Käsidesiä ei ollut "pakko" käyttää tullessa tiskille, eikä miltei kukaan ei käyttänyt käsidesiä tullessaan asioimaan.
  4. Ihmiset klähmästivät koronaisilla käsillään kaikkia aterimia, laseja ja muita, jotka olivat kaikki isossa laatikossa kaikkien klähmittävinä linjastolle tai koko ruokapaikkaan tullessa.
  5. Ruoan ottimet olivat kaikkien koronaisilla käsillä klähmittävissä. Ketsupit, suolat ja muut mausteet olivat niin ikään kaikkien koronaisilla käsillä klähmittävissä.
  6. Ruoan ja asiakkaiden välissä ei ollut riittävän alas ulottuvaa suojusta, joten asiakkaiden suusta päätyisi uloshengityksessä varmuudella koronaviruksia ruokaan.
  7. Mitään turvavälejä ei pidetty.
  8. Asiakkaiden joukossa oli yskiviä ihmisiä aivan kuten ennenkin. 
  9. Lapset touhusivat ja juoksivat edestakaisin, klähmivät joka paikkaa yms. aivan täydellisiä superlevittäjiä siis.
Pienin muutoksin samat seikat pätivät myös pikaruokalaan, kebabbilaan ja kauppoihin. Toisin sanoen, päin helvettiä on menty, eikä ketään tietenkään edes kiinnosta koko asia paskaakaan. Hengityskoneessa teho-osastolla on vähän liian myöhäistä alkaa "kiinnostumaan" tämmöisistä jutuista itse kunkin.

Väännetään nyt taas kerran rautalangasta, miten tämmöiset jutut pitäisi järjestää, koska lienee selvää, että palvelualoilla, edes ravintola-alalla, ei henkilökunnallakaan ole nähtävästi MITÄÄN käsitystä aseptiikasta, vaikka kaikenmaailman hygieniapasseja ja muita kortteja ja kursseja pitää olla tusinan verran suoritettuina töissä ollakseen.
  1. Käsidesiautomaatteja tai edes käsikäyttöisiä (huonompi vaihtoehto) PITÄÄ OLLA KÄYTÖSSÄ. Mieluiten alkoholittomia versioita, jotka eivät tee käsistä tahmeita liian glyseriinin vuoksi.
  2. Käsidesiautomaatit on sijoitettava KULKUVÄYLILLE ja ETENKIN linjastojen päähän.
  3. Käsidesien käyttöä ON VALVOTTAVA ja asiakasta ei saa palvella, ennen kuin tämä on todistettavasti, eli työntekijän nähden, käyttänyt käsidesiä.
  4. TYÖNTEKIJÄN tulisi antaa asiakkaille tarjotin ja ottimet ja muut, jotta asiakkaat eivät voi itse klähmästää niitä ja muiden tulevia tarjottimia ja ottimia omilla käsillään.
  5. Joka vitun ikiselle asiakkaalle on taottava päähän, että käsidesiä ON KÄYTETTÄVÄ AINA kun esim. tulee hakemaan ruokaa buffetista tai suolaa tai ketsuppia pöydästä tai painamaan juoma-automaatin nappia. Yhteenkään ottimeen tms. ei saa koskea, ennen kuin kädet on desinfioitu. Ei, tästä ei ole poikkeuksia. Ei yhtään. Ei yhtä vitun ainoatakaan.
  6. Ruoka on laitettava suojusten taakse siten, että yläviistosta ei voi mitään päätyä ruokaan. Ei ruoan ottamiseksi linjastolta tarvita mitään puolen metrin aukkoa, 10cm korkea kolo riittää aivan hyvin ko. ruoan lappaamiseksi tarjottimelle. Koko linjasto voisi olla myös matalammalla tasolla, jolloin myöskään pienempikokoisten ihmisten sylkeä ei päätyisi mitenkään linjastolle.
  7. Ne turvavälit on pidettävä. Jos asiakasta ei voi hakata paksulla pampulla niitä pitääkseen, on asiakas yksinkertaisesti häädettävä vittuun koko ravintolasta tai kaupasta VÄLITTÖMÄSTI jos tämä ei pidä turvaväliä. Ohjeet ja neuvot kun eivät lampaisiin tepsi, se on jo nähty.
  8. Yhtään sairaan oloista tai yskivää asiakasta ei pidä ottaa tiloihin. Ei yhtään. Ei yhtään poikkeusta. Voivoivoi ja voi, jos yskimisen syynä onkin allergia. Shit happens. Ei kiinnosta yhtään tippaa. 
  9. Lapset on jätettävä joko kokonaan pois ko. reissuilta tai istutettava pöytään odottamaan, kun vanhemmat hakevat ruoat. Jos lapsi ei jaksa odottaa pöydässä ko. aikaa, ei lasta pidä ottaa mukaan lainkaan.
  10. Maskipakko käyttöön: Ravintolaan ei ole mitään asiaa ilman kasvomaskia (venttiilitön). Maskin saa ottaa pois vain ja ainoastaan pöydässä ruokailun ajaksi. Ei muulloin. Ei, ei milloinkaan muulloin mistään syystä. Kerrankin joku kulkee ilman maskia ravintolassa -> Välitön ulostaminen ravintolasta ja porttikielto. Tämä estäisi tehokkaasti kontaminoimasta ruokia, ruokailuvälineitä ja muita ihmisiä jonoissa jne.
Toki pitää muistaa myös ristikontaminaation vaara esim. maksutilanteissa. Jos asiakas desinfioi kätensä, ottaa sitten paskaisen lompakkonsa tai puhelimensa ja maksaa sillä, hänen kätensä ovat taas paskaiset ja hän edelleen tartuttaa pöpönsä niistä eteenpäin. Ideaalitilanteessa toki asiakas desinfioisi aina puhelimensa ja lompakkonsa kotonaan ja koskisi niihin kaupoissa ja muualla vain ja ainoastaan käsiensä desinfioinnin jälkeen. Koska lammas on tyhmä, eikä tietenkään tajua tai välitä mitään, tähän on turha luottaa pätkän vertaa ja pidettävä oletuksena, että lampaan puhelin ja lompakko on aina kontaminoitunut.

Ehkä maksutapahtuma olisi syytä tehdä siten, että asiakas ensin maksaa ja vasta sitten desinfioi kätensä? Toki tällöin on vaarana, että hän antaa kontaminoituneen setelin tms. työntekijälle, joka sitten ristikontaminoi ties mitä. Työntekijän tulisi olla tarkkana ja kun hän on antanut rahasta takaisin asiakkaalle tai kuitit tms. hänen tulisi desinfioida omat kätensä tai vaihtaa kk-sormikkaat pois käsistään. Vasta sen jälkeen työntekijän tulisi antaa tarjotin ja ottimet asiakkaalle jne.?

Ei ole mitenkään mahdotonta tehdä melko turvallista pikaruokalaa, buffet-ravintolaa tai kauppaa tartuntatauteja ajatellen. Sen tekemisessä vaan pitää käyttää järkeä ja logiikkaa, sekä ymmärtää perusasiat aseptiikasta. On edelleenkin käsittämätöntä, että hygieniapassit omaavat ravintolatyöntekijätkään eivät tajua ilmeisesti aseptiikan perusteistakaan yhtään mitään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti