Miksi miltei kaikki verovaroin ylläpidetyt julkiset palvelut, kuten Yleisradio, Kanta.fi, Posti, Valtiovarainministeriö, Eduskunta, Poliisi, Trafi, jne. vakoilee nettisivuillaan käyttäjiään? Minkä vuoksi näiden julkisten palveluiden nettisivut pursuavat pahamaineisia trackereitä, jotka seuraavat sivujen käyttäjiä, sekä raportoivat näiden pienimmätkin liikahdukset paitsi ko. julkiselle palvelulle, niin myös omille mainostajilleen, profilioiden käyttäjiä herra ties mihin tarkoituksiin? Ketä tämä palvelee? Kuka tästä vastaa? Miksi tämmöiseen touhuun on lähdetty mukaan?
Ovatko julkisten palveluiden nettisivuista vastaavat tahot niin ammattitaidottomia nettisivujen tekijöitä, että eivät osaa tehdä nettisivuja käsin, vaan käyttävät erilaisia valmiita pohjia eri profilointiyrityksiltä? Yhdessäkään oikein tehdyssä nettisivussa ei trackereita nimittäin ole. Trackereiden käyttö osoittaa huonoa makua, laatua ja tietämättömyyttä, sekä piittaamattomuutta asiakkaiden tietosuojasta.
Vai onko trackerit laitettu sivuille aivan tietoisesti, jotta palveluiden käyttäjiä voidaan seurata pilkuntarkasti ei vain itse palveluissa, vaan pitkin internettiä? Jos ihminen esimerkiksi hakee Googlella tietoa asiasta X, hänen koneensa profiloidaan paitsi evästein, myös ns. superevästein ja vielä sen IP-osoitteen perusteella. Kun sama henkilö sitten menee vaikkapa Kanta.fi sivuille, Google ja Kanta.fi voi pystyä yhdistämään kaikki em. tiedot yhteen, eli kuka on hakenut ja mitä on hakenut ja mistä on hakenut.
Varsinkaan julkisen palvelun, joka pyörii verovaroillamme ja jonka tarkoitus on palvella meitä (ei mainostajia!), ei ole mitään moraalista, eikä käytännön syytä vakoilla käyttäjiään tällä tapaa!
Kehoitan kaikkia lukijoitani varmistamaan, että he surffaavat aina incognito-tilassa, kolmansien osapuolten evästeet poissa päältä, Adblock Plus ja Ghostery päällä, jotta voitte välttää tämmöisen seurannan omalta osaltanne...ohjeet Chromen järkevään säätämiseen löydätte täältä. Vaihtoehtoisesti voi toki käyttää Firefox-selainta Private Browsing modessa, Adblock Plus ja Ghostery päällä. Muistakaa aina tarkistaa ja säätää myös noiden lisäosien asetukset kohdalleen, jotta saatte niistä varmasti parhaat tehot irti.
Varsinkaan julkisen palvelun, joka pyörii verovaroillamme ja jonka tarkoitus on palvella meitä (ei mainostajia!), ei ole mitään moraalista, eikä käytännön syytä vakoilla käyttäjiään tällä tapaa!
Kehoitan kaikkia lukijoitani varmistamaan, että he surffaavat aina incognito-tilassa, kolmansien osapuolten evästeet poissa päältä, Adblock Plus ja Ghostery päällä, jotta voitte välttää tämmöisen seurannan omalta osaltanne...ohjeet Chromen järkevään säätämiseen löydätte täältä. Vaihtoehtoisesti voi toki käyttää Firefox-selainta Private Browsing modessa, Adblock Plus ja Ghostery päällä. Muistakaa aina tarkistaa ja säätää myös noiden lisäosien asetukset kohdalleen, jotta saatte niistä varmasti parhaat tehot irti.




















