1. lokakuuta 2019

Helsingin hovioikeus palautti järjestyssakkoasian käräjäoikeuteen

On tämä uskomatonta pelleilyä. Mitja Korjakoff määräsi minulle 1000€ järjestyssakon, koska minä nauhoitin salaa Ilja Janitskin oikeudenkäynnin pari päivää. Valitin asiasta hovioikeuteen, koska järjestyssakko on ilmeisen laiton, eikä kenellekään ole koskaan Suomessa moista annettu moisesta, tietenkään, koska oikeusoppineidenkaan mukaan moista ei edes voi antaa. Eli Korjakoff taas sooloilee jotain aivan käsittämätöntä.

Helsingin hovioikeus kiinnitti huomionsa muotoseikkaan: Koska Ilja Janitskin oikeudenkäyntiä veti käräjäoikeudessa kolme tuomaria ja järjestyssakon kirjoitti vain yksi näistä tuomareista (Mitja Korjakoff), kyseessä on merkittävä ns. protokollavirhe ja järjestyssakko on sellaisenaan viraton/mitätön. Eli Korjakoff taas sooloilee jotain aivan käsittämätöntä.

Tällä perusteella Helsingin hovioikeus palautti ko. järjestyssakon takaisin Helsingin käräjäoikeuteen uudelleen käsiteltäväksi, ilmeisesti siinä toivossa, että Korjakoff saa kaksi hitusen selkopäisemmän oloista tuomarikaveriaan kanssa allekirjoittamaan sen. Jos ja kun näin tapahtuu, alkaa koko rumba taas alusta ja päätyy taas Helsingin hovioikeuteen ja ehkä KKO:hon asti, kunnes ehkä vuoden-parin päästä saamme lopullisen päätöksen asiasta.

Helsingin hovioikeus olisi voinut myöskin mitätöidä ko. sakon yllä olevalla perusteella, mutta sitä se ei tehnyt.

Helsingin hovioikeus olisi voinut käsitellä ko. sakon ja hylätä sen minun perusteluillani, mutta sitä se ei tehnyt.

Jokainen voi miettiä, paljonko tässä on jo kulunut viranomaisten kallisarvoista aikaa ja minun vaivaani ja onko koko homma oikeasti tämän väärtti?

Vitsivitsi, tietenkin homma on tämän väärtti! Vaikka minun tai kenen tahansa muun kansallismielisen oikeusmurhaaminen vaatisi miten paljon verovarojen tuhlausta ja viranomaisten ajan haaskausta, se on 99,99% kansasta ja 100% viranomaisista sen arvoista. Yksikään sekunti, jonka viranomainen käyttää kansallismielisten oikeusmurhaamiseen, ei ole hukkaan heitettyä, jos heiltä kysytään. Jokaista viranomaisen ilmiselvää oikeusmurhaa tai ammattitaidottomuudesta johtuvaa mokaa paikkaamaan ollaan niin ikään valmiita käyttämään täysin rajattomasti resursseja, jotta vaan saadaan "julkisuuteen sopiva" tuomio langetettua kansallismieliselle. Pitää olla aika pihalla tämän maan menosta, jos ei tätä jo vähitellen tajua.

En hetkeäkään usko, että ko. järjestyssakkoani tullaan kumoamaan. Minä tulen sen saamaan maksettavakseni ja vain ja ainoastaan minä - kukaan muu koko Suomessa ei voi oikeudenkäyntien salaa nauhoittamisesta järjestyssakkoa saada, sen ovat jo oikeusoppineet meille kertoneet (ks. valitukseni) - mutta Markus Jansson kyllä sen voi saada ja siten saa. Näin tämä menee. Aina.



Alla ko. paperit:


PS. Pitänee väsätä Mitja Korjakoffista valitusta tuosta hyvästä, ettei osaa edes järjestyssakkoa kirjoittaa protokollien mukaan. Mutta jokainenhan meistä jo tietää, ettei se tule johtamaan yhtään mihinkään.

PPS. Katsokaas asiaan liittyvä "Hitler saa tietää"-videoni.

18. syyskuuta 2019

Valtio haluaa keksiä pyörän taas uudestaan - mobiilihenkilökortin!

TiVi uutisoi, että valtio on kehittämässä nyt sitten kuitenkin uutta tunnistusmenetelmää, mobiilihenkilökorttia. Tämä siis siitä huolimatta, että valtion kehittämät ja väkisin ajamat HST-kortit, sen enempää kuin mobiilivarmennekaan tai mobiiliajokorttikaan, eivät ole saaneet yhtään minkäänlaista suosiota ja käyttöä. Silti on pakko koettaa taas kerran ja hukata verovaroja tämmöiseen sekoiluun. Aivan uskomatonta.

Itse kirjoitin jo keväällä, että valtion tulisi yksinkertaisesti hylätä nämä kaikki hevonpaskasuunnitelmat ja systeemit ja käyttää yhtä hyvää, olemassa jo olevaa systeemiä, eli mobiiliajokorttia ja kehittää siitä myös tunnistamiseen - myös verkossa - soveltuva systeemi. Se olisi yksinkertaista, edullista ja tehokasta, sekä mahdollistaisi yhdellä sovelluksellä sekä
  1. Ajo-oikeuden osoittamisen.
  2. Henkilöllisyyden tunnistamisen pankissa jne. kasvotusten jne.
  3. Kirjautumisen verkkopalveluihin vahvalla tunnistautumisella jne.

Ei, ei käy. Pitää keksiä pyörä taas uudestaan ja joka saatanan tarkoitukseen eri sovellus ja systeemit.

Miksi ihmisellä pitää sitten olla erikseen, sekä mobiiliajokortti, että myös mobiilihenkilökortti? Mikä helvetin järki tässä on? Mobiiliajokortilla kun voi jo tunnistaa henkilöllisyytensä nytkin kasvotusten ja se pitää kuitenkin mukana olla, koska nyt suunnitelmissa olevassa mobiilihenkilökortissa ei tietenkään tule olemaan ajo-oikeustietoja mukana!

Aivan pähkähullua. Mielipuolista. Järjetöntä.

Normaalia valtion toimintaa siis.

Tietenkään nämä tunnistautumis- ja muut jutut eivät koske kuin kantasuomalaisia, joiden henkilötiedot kyllä varmistetaan vahvasti joka helvetin kerta, kun jotain aiot ostaa tai tehdä. Matuja, joilla on taskussa vaikka kymmenen eri henkilöllisyyttä eri EU-maissa, tämä ei tietenkään koske millään muotoa...korkeintaan saavat haluamaansa henkilöllisyyteen sitten sopivan mobiilihenkilökortin - jokaiseen puhelimeensa eri henkilöllisyydellä varustettuna tietenkin!

22. elokuuta 2019

Ei haittaa, vaikka et tiedä, mitä ja kenelle olet tunnistautumassa?


Muistanette kirjoitukseni Nordean tunnuslukusovelluksen (ja muiden vastaavien) tietoturvaongelmasta keväältä? Asia ei oikein edennyt julkisuuden, eikä Nordean kautta, joten päätin ottaa yhteyttä suoraan CertFi tietoturvaongelmailmoituksen kautta. Eipä etene sielläkään asia, sain nimittäin tämmöisen vastauksen:
Kiitos yhteydenotosta. Testien perusteella Nordean sovellus tosiaan näyttää kirjautumisen kohteen, mutta ei erillistä yksilöllistä kirjautumistunnistetta per kirjautumisyritys. Tämä ei sinänsä kuitenkaan mahdollista tunkeutumista suoraan verkkopankkiin (tai esiintymään käyttäjän nimissä tunnistautumisen kautta) ilman käyttäjän aktiivisia toimia ja/tai epätarkkuutta kirjautumisten hallinnassa. Vastaavalla tavalla toteutettuja monivaiheisen kirjautumisen todennuksia liikkuu paljon, joten sinänsä toimintamalli ei ole poikkeuksellinen tai turvaton itsessään. Tämän johdosta emme näe tässä tarvetta haavoittuvuuskoordinoinnin käynnistämiseen osaltamme.

Mielenkiintoinen näkemys, että tuo ei olisi ongelma. Nimittäin, kun mobiilivarmennetta aikoinaan suunniteltiin, tuo nimenomainen asia katsottiin tietoturvaongelmaksi ja se korjattiin siten, että mobiilivarmenteen käyttöön lisättiin yksilöivä tunnus, jolla käyttäjä voi varmistaa, että on hyväksymässä juurikin sen asian, mitä haluaa hyväksyä, eikä jotain ihan muuta.

Kuitenkin, kun sama tietoturvaongelma vaivaa Nordean (ja muiden pankkien) kirjautumissovelluksia täsmälleen samassa "vahvassa sähköisessä tunnistautumisessa", niin nyt se ei sitten olekaan mikään tietoturvaongelma, eikä sitä tarvitse korjata.

Aha.

No miksi se sitten oli sitä mobiilivarmenteen osalta ja se katsottiin tarpeelliseksi korjata, ennen kuin mobiilivarmenne lanseerattiin laajaan käyttöön?

Niih.

Tällä tasolla mennään taas kerran Suomessa. Tietoturvasta ei välitetä vittuakaan, eikä ketään kiinnosta vittuakaan. Sitten ihmetellään taas, kun jotain sattuu, että mitenkäs näin pääsikään tapahtumaan.



PS. Monet ns. phishing hyökkäykset verkkopankkeja vastaan (ts. käyttäjien kusetukset esim. valepoliisisoitot jne.) tyssäisivät juurikin tähän varmistukseen, koska kusetettu käyttäjä voisi tajuta, että hänen hyväksyttäväkseen tulee hänen sovellukseensa jonkun muun tekemä kirjautuminen! Sovelluksessa voisi vielä lukea isoilla punaisilla kirjaimilla "Jos et ole ITSE suorittanut tätä kirjautumista omasta aloitteestasi, hylkää kirjautuminen!", jotta tyhmempikin ymmärtäisi, että kusetushyökkäys on menossa. Mutta nähtävästi tämä ei kiinnosta ketään. Ei siinä sitten mitään.

12. elokuuta 2019

Kuntalaisaloite tappotuomion saamiseksi paskomahanhille Raumalla

Alkoi sen verran ottaa päähän näiden paskomahanhien toiminta, että tein asiaan liittyen kuntalaisaloitteen. Raumalla asuva tai muuta intressiä Raumalla omaava voi allekirjoittaa sen, jonka jälkeen se lähetetään (2v kuluessa) kuntaan käsiteltäväksi. Mikäli näiden haittamaahanmuuttajien paskomahanhien puistojen ja rantojen tuhoaminen ja häiriköinti ärsyttää, kehoitan allekirjoittamaan. Muutenhan hyväksyt sen, että sinä ja lapsesi kävelette, makaatte ja uitte hanhenpaskassa tulevatkin vuodet.

Alla vielä koko aloitteen sisältö:

Kanadanhanhet ja valkoposkihanhet ovat vallanneet Rauman uimarannat, puistot, leikkipaikat ja urheilukentät. Hanhien ulosteet pilaavat rannat ja muut alueet käyttökelvottomiksi ja hanhien läsnäolo aiheuttaa vaaratilanteita etenkin lapsille (etenkin kun hanhilla on poikasia). Hanhia, joita on jokainen ranta ja puisto täynnä, ei voi pitää mitenkään uhanalaisina tai suojelua vaativina sen enempää, kuin rottia tai ampiaispesiäkään. 

Hanhet tulisi häätää ja/tai lopettaa kokonaan kaikilta Rauman uimarannoilta, puistoista, leikkipaikoilta ja urheilukentiltä. Hanhien häätöä/tappoa varten kaupungin tulisi hakea asiaan kuuluvat poikkeusluvat asianmukaisilta tahoilta ja toteuttaa häätö/kaato joka vuosi, jotta hanhet pysyisivät kokonaan poissa. 

Kaupungin on asetettava kaupunkilaisten viihtyvyys ja julkisten tilojen käytettävyys etusijalle - siitä kaupunkilaiset verovaroja maksavat, että nämä kaupungin alueet ovat HEIDÄN, eivätkä hanhien käytössä! Hanhille riittää tilaa muualla saaristossa ja sisämaassakin, kaupunkilaisille ei sen sijaan ole enempiä uimarantoja, puistoja, urheilukenttiä jne. käytettävissään!

1. kesäkuuta 2019

Sain vastauksen hallintokanteluuni gestaposta

Tein helmikuussa hallintokantelun poliisista, kun nämä pitivät tiliäni lukittuna vuosikaudet. Nyt tuli vastaus. Sysäävät syyn oikeusrekisterikeskuksen niskoille ja pahoittelevat mokaa. Niih. Eihän poliisi voi koskaan tehdä mitään väärin, vika on aina jossain muualla kuin poliisissa itsessään. Alla ko. paprut (klikkaa isommaksi).




24. toukokuuta 2019

Äärimmäisen vaarallista isoveli valvoo -touhua tulossa maksamiseen


Kuvahaun tulos haulle big brother 1984Kirjoittelin jo blogissani aiemmin lähimaksukorttien tietoturvaongelmista. Itse asiassa jo miltei vuosikymmen sitten. Mitään ei tietenkään kuunneltu ja nyt NFC on tullut laajamittaiseen käyttöön maksamisessa, kun sen käyttörajaakin on nostettu 50 euroon asti. NFC:llä voisi maksaa turvallisesti, jos NFC olisi matkapuhelimessa (fyysisen NFC:n sisältävän kortin sijaan) ja sen voisi siten kytkeä päälle vasta maksutilanteessa ja pitää poissa muutoin. Tällöin NFC olisi itse asiassa huomattavasti normaalia luottokorttia turvallisempi tapa maksaa, koska luottokortin voi varastaa taskusta, mutta pinkoodilla suojattua lukittua kännykkää ei saa auki sitten millään.


Törmäsin erittäin huolestuttavaan uutiseen liittyen maksamisiin. Näyttääkin siltä, että koko rumba NFC-kortteineen ja muineen onkin vain keino paitsi sitoa käyttäjät suuriin luottokorttifirmoihin ja pankkeihin, mutta mikä vielä pahempaa, antaa isoveli valvomaan koko touhua aivan ennennäkemättömällä tavalla: Maksamisesta kaikilla muilla kuin fyysisillä korteilla itsellään fyysisessä paikassa ollaan tekemässä vahvan tunnistautumisen vaativa tapahtuma - kyllä, myös nettimaksamisesta!!!

Tämä ei ole vitsi. Tämä on totista totta.

Jatkossa, kun maksat kaupan kassalla ostoksiasi esimerkiksi jollain maksusovelluksella, joudut suorittamaan vahvan sähköisen tunnistautumisen! Kyllä, kassajonossa! Tai, kun tilaat nettikaupasta vaikkapa tietokoneen osia itsellesi, sinun pitää suorittaa vahva tunnistaminen, vaikka maksaisit laskun suoraan tilisiirtona heti ostosta tehdessäsi! Ei, tämä ei ole vitsi. Tämä on totista totta.

Tällä on muutama massiivinen vaikutus:
  1. Ensinnäkin, tämä vahvistaa Visan ja Mastercardin kartellia Suomessa, kun muista kuin heidän fyysisillä korteillaan maksamisista tehdään todella hankala prosessi suorittaa. Markkinoilla voisi helposti olla kasapäin erilaisia palveluntarjoajia, jotka tarjoaisivat milloin mitäkin eri maksutapaa (nytkin on Google Pay, MobilePay, Masterpass, PayPal, Pivo, Apple Pay, Bitcoinit, jne.) ja kuluttaja voisi valita mieleisensä. Jatkossa tämä ei ole mahdollista, koska helppo maksaminen mobiilisti ja netissä loppuu kuin seinään, eikä esimerkiksi ulkomaisilla palveluntarjoajilla ole intressiä kehitellä maksamisiaan vahvaa sähköistä tunnistamista silmälläpitäen.
  2. Toiseksi, isoveli saa tietoonsa täten helposti kaikki missä käytät rahaa, koska aina pitää tunnistautua vahvasti ja tämä tieto voidaan sitten yhdistää ties mihin viranomaisrekisterihin - tietohan tunnistautumisesta menee aina viranomaisille. Viranomaisilla on myös tämän vuoden alusta lähtien täysi pääsy pankkitilien tietoihin. Aiemmin seuranta ei ollut yhtä helppoa, koska eri tapahtumat ovat olleet eri firmojen systeemeissä ja niistä on voinut osittain kieltäytyäkin (esim. olemalla ottamatta plussabonuskortteja), eikä pankkitilien sisältöä ole voitu seurailla viranomaisten toimesta helposti.
  3. Kolmanneksi ja vakavimmaksi: Ei ole mainintaa, tuleeko käteisellä maksaminenkin vahvan tunnistamisen taakse -eli tarkkaan viranomaistietoon joka ikinen kerta! Ei ehkä vielä tule kuitenkaan? Vai tuleeko? Mutta seuraavaksi tulee. Voitte olla 100% varmoja siitä. Tässä on tarkoituksena ajaa käteisen käytön kielto, eli tehdä KAIKESTA ostamisesta ja myymisestä sellaista, että se on täydellisesti viranomaisten kontrollissa! Ja jos olet "hankala tapaus", eli kuten esim. minä, joka "ajattelee väärin", niin tämmöisen henkilön KAIKKI OSTAMINEN, kyllä, myös ruoan, lääkkeen, jne. voidaan TÄYSIN ESTÄÄ yhdellä napinpainalluksella. Jos olet idiootti ja luotat, ettei hallitus tai viranomaiset moista tekisi, niin muista, että myös joku hakkeri voi sen tehdä lapsellisen helposti, kun systeemi on tämmöinen...ei tarvitse kuin tehdä "virhe" tuohon tunnistautumiseen tai häiritä sitä ja ostoksia ei voi maksaa mitenkään!!!
  4. Valtio voi alkaa rahastamaan tavallisia ihmisiä entistä enemmän, kun kaikki ostokset kirjaatuvat automaattisesti tunnistamisten kautta ylös. Et voi enää myydä esimerkiksi autoasi tai tehdä vaikkapa pientä remppahommaa ilman, että viranomainen saa siitä automaattisesti tietoa. Ja jos raha liikkuu, valtio alkaa vaatimaan veroja siitä. Verotus senkun vaan nousee ja nousee ja pienimuotoinenkin "veronkierto" tulee mahdottomaksi tavalliselle kansalle. Eliitti nyt ei tähänkään asti tietenkään veroja maksa, eikä heidän touhujaan syynätä, tietenkään!
Mitään järkeä tämmöisessä vahvan tunnistautumisen ajamisessa normaaliin ostamisiin ei tietenkään ole. Ai miksi ei ole?
  1. Luottokorteilla voi edelleen ostaa ilman tunnistautumista, eli varastettua luottokorttia voi väärinkäyttää kuten tähänkin asti, vahva tunnistautuminen ei estä tätä mitenkään. Luottokortin numeroilla voi myös tehdä itselleen vaikka fyysisen kortin ja käyttää sitä sekä kotimaassa kaikkialla, että ulkomaisissa nettikaupoissa aivan mielinmäärin, vahva tunnistauminen ei suojaa tätäkään mitenkään.
  2. Toisen ihmisen nimiin voi tilailla tavaraa edelleen laskuilla verkkokaupoista tai tehdä vaikka hotelli- ja lääkäriaikavarauksia jne, eli kiusantekoa ja petoksia vahva tunnistaminen ei estä millään muotoa.
  3. Kyseisissä sovelluksissa ja nettikaupoissa, joita tämä koskee, on asiakas jo tunnistettu aiemmin luotettavasti. Hän on siis oikea henkilö käyttämään kyseistä sovellusta tai nettikauppatiliä. Ja vaikka ei olisi, niin ks. kohta 2: Silti hänen nimissään voi tilata tuotteita laskulla jne. Tätäkään ei vahvan tunnistamisen vaatiminen korjaa mitenkään.
  4. Siinä missä sinun ja minun henkilöllisyys syynätään äärimmäisen tarkasti, niin maassamme on noin pyöreästi satatuhatta Ahmed Mehmediä, joiden todellisesta nimestä, tulomaasta ja täällä olosta ei ole, eikä tule olemaan, ikinä mitään tietoa. Päinvastoin, Ahmed Mehmedit voivat hakea vaikkapa yhden vahvan sähköisen tunnistamisjutun Suomesta, toisen Ruotsista eri nimellä, kolmannen Saksasta, neljännen Ranskasta, jne. He saavat juuri sen mukaisen identiteetin, minkä ovat kyseisen maan viranomaisille päästään keksineet. Heitäkään tämä valvonta ja oikeasti vahva tunnistautuminen ei tietenkään koske.
Tämä on todella huolestuttavaa kehitystä ja eipä ihme, että kuulen tästä vasta nyt ensimmäistä kertaa. Niin varmasti miltei jokainen suomalainen kuulee tästä vasta nyt ensimmäisen kerran. Tätä on huolella ja salassa valmisteltu, koska pelätään, että lampaat heräisivät ja suuttuisivat, kun tajuaisivat, millaiseen isovelivaltioon ollaan nyt kovaa vauhtia menossa.

Mutta turha on viranomaisten pelko. Ei tämä tyhmä kansa tajua, miten sitä jatkuvasti hivutetaan ja välillä otetaan jättiaskelia kohti täysin totalitaristista valtiota "porkkana ja keppi" taktiikalla. Ei tämä tyhmä kansa tajua silloinkaan, kun se on jo täysin pankkien ja viranomaisten orjuuttama. Ei sillä tosin ole siinä vaiheessa edes vaikutusta, koska siinä vaiheessa mitään ei voida enää tehdä ja kaikenlainen kapinointi tai systeemin muuttaminen on täysin mahdotonta. Ilmeisesti sitä tämä tyhmä kansa haluaakin. Sitä se on saamassakin.

18. toukokuuta 2019

Järkevä ja tehokas ratkaisu ihmisten sähköiseenKIN tunnistamiseen

Valtio selvittää parhaillaan vaihtoehtoja nykyiseen sähköisen tunnistamisen sotkuun. On HST-kortti, joka ei ole saavuttanut juuri mitään käyttöä, koska ihmiset eivät halua hankkia ja käyttää kortinlukijaohjelmistoja (eivätkä voi korttia matkapuhelimen kanssa edes käyttää). Sitten on myös mobiilivarmenne, joka voisi olla todella tehokas, mutta ihmiset eivät viitsi sitäkään hankkia ja käyttää, kun se maksaa ekstraa joka kuukausi. Eniten käytetty tunnistautumismuoto on yhä pankkitunnukset, koska ihmiset käyttävät niitä muutenkin, mutta tämä systeemi taas on riippuvainen pankeista ja pankit laskuttavat tietenkin tunnistetta haluavaa tahoa näistä aika röykeästikin. Jonkinlainen pin-koodilla suojattu valtion toimittama usb-tikku voisi olla ratkaisu, mutta siihen on vielä matkaa ja paljon, eikä systeemin huoltovarmuudesta ole mitään takeita. Todellakin, soppa on valmis ja valtio koettaa nyt selvittää, miten asiassa olisi syytä edetä.

Samaan aikaan meillä on kuitenkin jo olemassa Trafin Autoilija-sovellus, jolla voit tunnistaa henkilöllisyytesi postissa jne. sekä ajo-oikeutesi, aivan kuin sinulla olisi ajokortti kädessäsi - ja voit myös samalla sovelluksella tunnistaa kenen tahansa muun ajo-oikeuden tai henkilöllisyyden lukemalla hänen sovelluksestaan hänen luomansa tilapäisen QR-koodin. Miksi pitäisi siis keksiä pyörää uudestaan? Miksei tuota Autoilija-sovellusta voisi käyttää perustana yhden tunnistussovelluksen luomiseen, joka kävisi sekä ajokortin korvikkeesta, henkilökortin korvikkeesta ja myöskin vielä sähköiseenkin tunnistamiseen netissä ja arkielämässäkin?!? Kaksi näistä kolmestahan se on jo tälläkin hetkellä!

Alla esimerkki siitä, miltä ko sovellus näyttää ja miten se esittää henkilötietojen tarkistuksen jne. kun olet rekisteröinyt sen pankkitunnuksillasi ja näpyttänyt siihen pin-koodisi:

Mitäpä, jos tunnistamista kaipaava nettisivu tarjoaisi salattua yhteyttä pitkin kertakäyttöisen tunnisteen QR-koodina, jonka voisi lukea Autoilija-sovelluksella? Samalla tapaa, kuin Autoilija-sovellus tarjoaa luettaviksi muille tietoja QR-koodina ja osaa lukea muiden antamia tietoja QR-koodista (tai tarkemmin sanottuna se lukee QR-koodista valtuutuksen hakea ne tiedot netin kautta palvelimilta turvallisesti). Paras esimerkki tämmöisen käytännön toteutuksesta on se, miten WhatsApp Web tarjoaa QR-koodia puhelimesi WhatsApp-sovelluksellesi, kun haluat linkittää puhelimesi WhatsApp tilisi tietokoneesi ruudulle selaimesi kautta (ks. alla). Senkun luet tuon koodin puhelimesi WhatsApp sovelluksella ja hups! tilisi ja selaimesi onkin linkitetty nyt toisiinsa ja voit vastaanottaa ja lukea WhatsApp viestejäsi paitsi puhelimella niin myös selaimellasi!

Autoilija-sovellus lukisi tuon tunnistamista kaipaavan nettisivun tarjoaman saman tyyppisen QR-koodin - jos käyttäisit tietokonettasi, lukisit sen tietokoneen näytöltä puhelimesi kameralla (Autoilija-sovelluksesta) ja jos käyttäisit puhelimesi nettiselainta, sovellus voisi napata sieltä sen automaattisesti - purkaisi sen selkokielelle, varmistaisi, että sen lähettäjä on aito, rekisteröity taho tms. ja että se olisi aikamääreisesti jne. oikein, eikä väärennetty (aivan kuten WhatsApp tekee WhatsApp Web QR-koodille), sekä ilmoittaisi sitten käyttäjälle, mitä tietoja se sinusta haluaa ja kysyy, haluatko lähettää ne sille. Jos valitset "kyllä", Autoilija-sovellus pyytäisi sinulta pin-koodiasi ja oikean pin-koodin saatuaan lähettäisi QR-koodissa mainittuja tunnistetietoja käyttäen vastauksensa - vahvalla kryptografialla höystetyn (eli PKI:ta ja vahvoja kryptografisia tiivistefunktioita ynnä digitaalista allekirjoitusta) aika- ja juoksevalla numerolla koodatun vastauksesi puhelimesi kautta tuolle nettisivun määrittelemälle tunnistuspalvelimelle. Nettisivu, joka tunnistamista pyysi, saisi kaipaamansa vastauksen ja voisi siirtää sinut eteenpäin - tunnistettuna! Autoilija-sovellus pitäisi kirjaa kaikista tunnistautumisistasi, joten voisit myöhemmin tarkistaa, minne on tullut kirjauduttua ja milloin jne.

Kirjautuminen voisi tapahtua käytännössä esimerkiksi nettisivulla näin:



(Toki, mikäli ei haluta tehdä systeemiä edes näin monimutkaisesti, niin henkilöhän voi jo nykyistä Autoilija-sovellusta käyttäen tunnistautua vaikkapa nettisivuille yksinkertaisesti luetuttamalla tietokoneensa webbikameralla tuon nykyisen Autoilija-sovelluksen luoman tunnistautumis-QR-koodin sitä haluavalle nettisivulle. Nettisivu sitten lukee sen kautta henkilön tunnistetiedot luotettavasti ja voi kirjata henkilön sisälle palveluunsa turvallisesti.)

Hommahan olisi aivan älyttömän kätevä ja turvallinen. Eikä tarvitsisi keksiä pyörää uudestaan, eikä maksaa maltaita ulkopuoliselle taholle tunnistuksen toteuttamisesta.

Kuten sanoin, nykyiselläänkin Autoilija-sovellus käy fyysisestä ajokortista ja henkilöllisyyden tunnistamisesta, joten olisi täyttä pähkähulluutta kehittää jotain toista sovellusta tai kokonaan eri laitetta sitten vielä sähköistä tunnistamista varten! Lisättäkööt moinen ominaisuus tuohon jo olemassa olevaan sovellukseen (ja ehkä sovelluksen nimi vaihtoon, esim. Tunnistussovellus tms.), niin yhdellä sovelluksella puhelimessa voi hoitaa kaikki ihmisen tarvitsemat tunnistautumisjutut kerralla! Ei ole tarvetta enää kantaa sen enempää ajokorttia tai henkilökorttiakaan mukanaan, eikä mitään tarvetta hankkia vaikkapa mobiilivarmennetta tms. tai edes pankkitunnuksia - pankkitunnistautuminenkin voisi hoitua tuolla sovelluksella. Hyvällä lykyllä monet nettisivustotkin voisivat alkaa tunnistamaan käyttäjäänsä tuon sovelluksen kautta, jos systeemin toteutus tehdään järkevästi. Puhelimitse tapahtuvaan "vähemmän turvalliseen - mutta luultavasti ihan riittävän turvalliseen - tunnistamiseenhan" on jo olemassa yksi aiemmin esittelemäni keino nykyisen "mikä sun hetu on?" -epäturvallisen kyselyn sijaan.

Porkkanana tässä Autoilija-sovelluksen edelleenkehittämisessä olisi tietenkin se, että kun se olisi oikeasti hyvä ja KORVAISI muita systeemeitä, eli muovista ajokorttia ja muovista henkilökorttia. Tämmöistä etua muilla sähköisen tunnistamisen systeemeillä (HST-korttia lukuunottamatta) ei ole. Juuri tässä voisi olla se porkkana, jolla ihmiset saataisiin käyttämään tämmöistä tunnistautumissysteemiä. Todella loistava houkutin. Ihmiset voisivat paitsi jättää ajokorttinsa ja henkilökorttinsa kotiin, niin myöskin tunnistautua netissä tällä yhdellä sovelluksella. Tämä voisi olla se vetovoimatekijä, joka saisi ihmiset innostumaan tästä ja alkamaan käyttämään tätä tunnistautumismuotoa muihin verrattuna ylivoimaisesti eniten!

Myöhemmin tämän tunnistamissovelluksen tietoihin voidaan lisätä vaikkapa tunnistettavan sormenjäljet tai iiriskuva, mikäli pelkän valokuvan ja toimivan, pin-koodilla avatun sovelluksen sisältöineen ei katsota olevan riittävän hyvä tunnistamaan sitä, onko väitetty henkilö todellakin sovelluksessa oleva henkilö (vaiko vaan joku, joka on saanut ko. henkilön puhelimen ja pin-koodit varastettua ja näyttää samankaltaiselta kuin ko. henkilö). Lisätunnistautuminen voisi olla tarpeen esim. pankin tiskillä asioidessa...siinä henkilö lukisi tiskiltä siellä esitetyn QR-koodin, tunnistautuisi sovelluksellaan kuten netissäkin ja vielä antaisi iiriksensä tai sormenjälkensä luettavaksi pankin lukulaitteeseen...sen varmemmaksi ei tunnistaminen voisi enää mitenkään tulla ja identiteettivarkauksien määrä putoaisi pyöreään nollaan.

Tietenkin tämmöinen tunnistautumisjuttu pitäisi myös alunperin asentaa turvallisesti, eli asiakas pitäisi tunnistaa vahvaa sähköistä tunnistamista käyttäen ja mieluusti tämän lisäksi vielä saada esim. tunnistekoodi vaikkapa postitse vakituiseen asuinosoitteeseen poliisilaitokselta tai Väestörekisterikeskukselta. Näin varmistetaan, että edes pankkitunnukset varastanut henkilö ei voisi käyttää tätä systeemiä väärin toisen nimiin. Tähän tapaahan esimerkiksi HST-kortti ja Nordean tunnuslukulaite aktivoidaan ja hyvä niin.

Tässäpä ilmainen vinkki ko. sovelluksen kehittäjille ja valtiolle, toivottavasti otatte vinkistä vaarin!




PPS. Niin, mutta mitä ne kaikki vanhukset, jotka eivät moista halua, eivätkä muka osaisi käyttää? No, käyttäkööt vaikkapa pankkitunnistautumista sitten koodilaitteineen, kuten nytkin käyttävät. Ei heitä HST-korttia, mobiilivarmennetta, tunnuslukusovellusta tai usb-tikkuakaan saa kuitenkaan käyttämään mitenkään yhtään sen helpommin. Luultavasti järkevällä opastuksella hekin voisivat ostaa edullisen Android Go -puhelimen ja siirtyä senkin avulla digiaikaan ja myös tuon sovelluksen käyttöön.

2. toukokuuta 2019

Lähetin tämmöisen al-Taee liittyen VKSV:lle ja Helsingin poliisille

From: m*****jansson@protonmail.ch
To: VKSV@oikeus.fi; kirjaamo.helsinki@poliisi.fi
Subject: Tärkeä huomio tapaus Hussein al-Taee liittyen

Hei!

Julkisuudessa on puhuttu, että Hussein al-Taeen teot olisivat rikosoikeudellisesti vanhentuneet, koska ko. julkaisujen julkaisemisajankohdasta on kulunut jopa 5 vuotta. Tämä väite on perätön ja pyydän, että valtakunnansyyttäjänvirasto ja poliisi korjaa asian viipymättä ja saattaa sen myös tutkintaa tekeville poliiseille, sekä sittemmin asiaa ajavalle syyttäjälle tiedoksi.

Rikoslain 8. luvun 2 §:n 2 momentin mukaan siinä tapauksessa, että rikolliseen tekoon sisältyy lainvastaisen asiaintilan ylläpitäminen, syyteoikeuden vanhentumisaika alkaa vasta sellaisen tilan päättymisestä.

Al-Taeen kohdalla tämä tarkoittaa, että vanhenemisaika alkaa vasta siitä hetkestä, kun ko. kirjoitukset on poistettu netistä. Ne ovat ilmeisesti olleet siellä todistettavasti ainakin vielä 2019 keväällä, kun kohu alkoi, joten asia voi rikosoikeudellisesti vanhentua vasta keväällä 2024.

Tämä tulkinta nettikirjoituksissa on ollut minunkin kiihotus- ja uskonrauhanrikkomisrikosjuttujeni kohdalla, niissäkin on vedottu siihen, että lainvastainen asiantila on ollut voimassa niin kauan, kun ko. kirjoitukset ovat internetissä saatavilla olleet. On siten myös yhdenvertaisuuslain mukaista, että myös Hussein al-Taee kohdalla asia tulkitaan samoin, kuin myös minun kohdallani, koska kaikkihan me olemme tasa-arvoisia lain edessä, vai...?

Pyydän lyhyen vastauskuittauksen, että tiedän teidän lukeneen tämän viestini, siis olevan tietoinen tästä asiasta.

Markus Jansson
Rauma



3.5.2019 edit:
Tuli vastaus VKSV:ltä, jossa kerrottiin, että kertomani asia on otettu huomioon. Loistavaa.

1. toukokuuta 2019

Lainoppineet valehtelevat törkeästi: Hussein al-Taee rikokset EIVÄT OLE VANHENTUNEET!

Taas nähdään, miten epäyhdenvertainen Suomen oikeuslaitos on. Kun minä kiihotan kansanryhmää vastaan tai rikon uskonrauhaa kirjoituksillani, sanotaan, että jutun syyteoikeus EI ALA VANHENTUA, ENNEN KUIN KYSEISET JULKAISUT OVAT POISTUNEET YLEISÖN SAATAVILTA. Kun kiiltokuvamatu Hussein al-Taee (jos tämä on edes hänen oikea nimensä) kiihottaa kansanryhmää vastaan tai rikkoo uskonrauhaa, sanotaan lainoppineiden suulla, että jutun syyteoikeus ALKAA VANHENTUA HETI SIITÄ HETKESTÄ, KUN KYSEISET JULKAISUT ON LAITETTU YLEISÖN SAATAVILLE.

Toki samanlaista logiikkaa oli myös ns. case Mänttilahden osalta, kun minä olin rikoksen uhri: Syyttäjä pokkana väitti, että syyteoikeus oli vanhentunut, koska se mukamas katsotaan alkavan vanhentua siitä hetkestä, kun kirjoitukset on nettiin laitettu. Jännää, miten minun kohdallani syyteoikeuden vanhenemisen tulkinta riippuu täysin siitä, onko se minulle epäedullista tai edullista! Ja jotkut idiootit vielä luulevat, että minä (tai kukaan kansallismielinen) voi saada oikeutta Suomessa, tai että suomalaiseen oikeuslaitokseen voi luottaa! HUUTONAURUA!

Laki on asiasta kuitenkin täysin selvä: Rikoslain 8. luvun 2 §:n 2 momentin mukaan siinä tapauksessa, että rikolliseen tekoon sisältyy lainvastaisen asiaintilan ylläpitäminen, syyteoikeuden vanhentumisaika alkaa vasta sellaisen tilan päättymisestä. Toisin sanoen, aivan kuten minun kohdallani on aina ollut ja tulee aina olemaankin, eli syyteoikeuden vanheneminen alkaa siitä hetkestä, kun kyseinen kirjoitus POISTUU NETISTÄ.

Ei, tämä ei ole tulkintakysymys. Ei, tämä ei ole mielipide. Ei, tämä ei ole väite. Tämä on fakta. Karu, kylmä, 100% looginen fakta, joka ei riipu siitä, mitä mieltä sinä, oikeuslaitos tai kukaan tai mikään taho maailmassa siitä on.

Kiihotuksen ja uskonrauhan rikkomisen asiantila on nettikirjoituksen osalta se, että kun kirjoitus on yleisön saatavilla, se voi kiihottaa tai rikkoa uskonrauhaa. Näin ollen rikollinen asiantila on voimassa. Kun ko. kirjoitus poistuu yleisön saatavilta, asiantila lakkaa, koska kirjoitus ei olemattomana voi enää kiihottaa, eikä rikkoa uskonrauhaa. Ja kun asiantila lakkaa, alkaa juoksemaan tuo jutun vanhenemisen kello. Ei ennen, eikä jälkeen, vaan juuri prikulleen silloin.

Mutta, kuten nähty, Suomi ei ole oikeusvaltio. Viranomaiset ja oikeusoppineet ja koko oikeuslaitos tulkitsee näitä lakeja täysin mielivaltaisesti sen mukaan, kuka on uhrina ja kuka on tekijänä. Yhdenvertaisuus lain edessä on pelkkä vitsi Suomessa ja taas kerran se nähdään ja taas kerran aivopestyt idiootit lampaat kieltäytyvät näkemästä sitä, vaikka se heille hopeatarjottimilla naaman eteen tyrkytetään. Suomalainen idiootti lammas on todellakin aivan poikkeuksellisen vajaaälyinen ja epälooginen, kun ei millään kykene näin selvääkään asiaa tajuamaan mitenkään millään muotoa.

PS. Tein piruuttani asiasta rikosilmoituksen poliisille vain, jotta voitte nähdä omin silmin, miten asiaa ei tulla tutkimaan ja Hussein ei tule saamaan syytteitä, eikä tuomiota, koska Hussein on kiiltokuvamatu, jonka kaikkia tekosia hyssytellään Suomessa.