Muistakaa katsoa myöskin kakkososa tästä loistavasta videosta.
Ajankohtaista asiaa, tajunnanvirtaa ja kommentteja lähinnä politiikkaan, tietoturvaan ja yksityisyyden suojaan liittyen.
18. lokakuuta 2010
Mike Maloney Schools Bankers on Deflation, Gold and Silver
Muistakaa katsoa myöskin kakkososa tästä loistavasta videosta.
17. lokakuuta 2010
Kestävän talouskasvun ja työllisyyden ohjelma = Suunnitelmataloutta
Sain vinkkiä ja luin Ylenannon sivuilta, että "Kestävän talouskasvun ja työllisyyden ohjelma" on valmistunut ja se julkistetaan ensi viikolla. Kuulostaa hienolta varmasti, mutta sisältö on aivan uskomatonta suunnitelmataloutta Neuvostoliiton mallin mukaisesti. Täysin käsittämätöntä paatosta ja hourailua ja megalomaanista ajatusta siitä, miten valtion on lisättävä byrokratiaa ja ajettava talouden sun muun parantumista. Järjettömästi veronmaksajien varoja on tuonkin ohjelman tekemiseksi tuhlattu erilaisiin kokouksiin, konsultteihin ja nollatutkimuksien tekemisiin.
Uutisessa kerrotaan, että valtio määrittelee, miten työttömyyden pitää kehittyä, miten paljon tutkimukseen ja tuotekehitykseen pitäisi panostaa, montako saisi keskeyttää koulunsa vuodessa, montako pitäisi korkeakouluista valmistua vuodessa, jne. Listalla on "kuusi pääotsikkoa, 18 väliotsikkoa ja 91 erillistä asiakohtaa tiede- ja koulutuspolitiikasta liikennepolitiikkaan, julkishallinnon tuloksellisuudesta sen johtamistapoihin ja työvoimapolitiikasta sosiaaliturvan kannustinloukkuihin". Lisäksi ohjelmaa on tehnyt 6 työryhmää, joista yksi jatkaa vieläkin työtään.
Siis ihan oikeasti nyt!
Suurinosa kaikista talouden ongelmista, joita Suomessa(kin) on, johtuu vain ja ainoastaan valtion, kuntien ja erilaisten byrokraattien säätelystä ja sekaantumisesta markkinoihin ja ihmisten elämään. Nykyinen taloudellinen kriisi johtuu vain ja ainoastaan valtion sekaantumisesta markkinoiden toimintaan. Valtion sekaantumisen lisääminen ei tietenkään paranna, vaan pahentaa tilannetta entisestään. Thomas Taussi selittää tässä, tässä ja tässä kirjoituksessaan erinomaisesti, miksi näin on eli miksi vapaat markkinat toimivat ja kaikenlainen keskusjohtoinen suunnitelmatalous ei toimi.
Haluaisin kovasti tietää, ovatko valtion sekaantumista ja muuta suunnitelmataloutta kannattavat ihmiset
A) Tietämättömiä taloustieteen perustavista lainalaisuuksista ja kaikesta logiikasta?
B ) Fasistisikoja kontrollifriikkejä, jotka haluavat pakottaa kaikki ihmiset toimimaan haluamallaan tavalla?
C) Ahneita paskiaisia, jotka saavat sitä kautta kahmittua itselleen rahaa ja valtaa?
D) Jotain muuta, mitä?
Itse en voi kerta kaikkiaan ymmärtää moista byrokraattista, keskusjohtoista hullutusta. En sitten mitenkään. Luulisi, että Neuvostoliitosta olisi jo opittu jotain. Näköjään ei.
Uutisessa kerrotaan, että valtio määrittelee, miten työttömyyden pitää kehittyä, miten paljon tutkimukseen ja tuotekehitykseen pitäisi panostaa, montako saisi keskeyttää koulunsa vuodessa, montako pitäisi korkeakouluista valmistua vuodessa, jne. Listalla on "kuusi pääotsikkoa, 18 väliotsikkoa ja 91 erillistä asiakohtaa tiede- ja koulutuspolitiikasta liikennepolitiikkaan, julkishallinnon tuloksellisuudesta sen johtamistapoihin ja työvoimapolitiikasta sosiaaliturvan kannustinloukkuihin". Lisäksi ohjelmaa on tehnyt 6 työryhmää, joista yksi jatkaa vieläkin työtään.
Siis ihan oikeasti nyt!
Suurinosa kaikista talouden ongelmista, joita Suomessa(kin) on, johtuu vain ja ainoastaan valtion, kuntien ja erilaisten byrokraattien säätelystä ja sekaantumisesta markkinoihin ja ihmisten elämään. Nykyinen taloudellinen kriisi johtuu vain ja ainoastaan valtion sekaantumisesta markkinoiden toimintaan. Valtion sekaantumisen lisääminen ei tietenkään paranna, vaan pahentaa tilannetta entisestään. Thomas Taussi selittää tässä, tässä ja tässä kirjoituksessaan erinomaisesti, miksi näin on eli miksi vapaat markkinat toimivat ja kaikenlainen keskusjohtoinen suunnitelmatalous ei toimi.
Haluaisin kovasti tietää, ovatko valtion sekaantumista ja muuta suunnitelmataloutta kannattavat ihmiset
A) Tietämättömiä taloustieteen perustavista lainalaisuuksista ja kaikesta logiikasta?
B ) Fasistisikoja kontrollifriikkejä, jotka haluavat pakottaa kaikki ihmiset toimimaan haluamallaan tavalla?
C) Ahneita paskiaisia, jotka saavat sitä kautta kahmittua itselleen rahaa ja valtaa?
D) Jotain muuta, mitä?
Itse en voi kerta kaikkiaan ymmärtää moista byrokraattista, keskusjohtoista hullutusta. En sitten mitenkään. Luulisi, että Neuvostoliitosta olisi jo opittu jotain. Näköjään ei.
15. lokakuuta 2010
Rahaliikenne(kin) takkuaa pankeissa ja hopea noussut 20% kuukaudessa
Edellisen kirjoituksen kommenttiosastossa lukijani huomautti, että palkkojen maksut ovat viime aikoina olleet ongelmissa useissa pankeissa. Osuuspankissa on parhaillaan ongelmia, Sampo Pankissa oli juuri tovi sitten ongelmia ja kesällä oli Nordeassa vastaavanlaisia ongelmia, kuten myös rahan nostamisessa, puhumattakaan vain hetki sitten tapahtuneesta ongelmavyyhdistä kortteihin liittyen. Muistaakseni pari viikkoa sitten tms. myöskään Nordean nettipankki ei toiminut viikonlopun aikana (en löytänyt tästä mitään tietoja enää netistä).
Samaan aikaan hopean arvo on noussut viimeisen kuukauden aikana n. 20% suhteessa dollariin (ja 10% suhteessa euroon).
Samaan aikaan hopean arvo on noussut viimeisen kuukauden aikana n. 20% suhteessa dollariin (ja 10% suhteessa euroon).
Onko tämä kaikki sattumaa, vaiko...?
Kannattaa kyllä nyt nostaa rahojaan pankeista ja pitää niitä kukkarossaan tai tallessa, ihan vaan varmuuden vuoksi. Hopeaa ja kultaa kannattaa tietysti myös ostaa, koska niiden hinta tuskin on laskemassa, vaan päinvastoin, jatkaa nousuaan.
13. lokakuuta 2010
Suomen Pankki ei tiedä ja Finanssivalvonta ei kerro, mistä raha tulee!
Kysyin Suomen Pankista, miten kassavarantovelvoite käytännössä toimii, jos ihminen tallettaa pankkiin 100 euroa: Voiko pankki merkitä tuosta 10 euroa kassavarannokseen ja lainata 90 euroa eteenpäin, vai voiko pankki merkitä koko 100 euroa kassavarannokseen ja lainata 900 euroa eteenpäin. Molemissa tapauksissahan "varantoon" jää se 10% kokonaissummasta. Tähän kysymykseen en ole saanut pompottelusta huolimatta vastausta, vaikka kysymykseni välitettiinkin Suomen Pankista oikein Finanssivalvonnan asiantuntijoiden vastattavaksi.
Miksi Suomen Pankki ei osaa vastata noin yksinkertaiseen kysymyksiin liittyen pankkien toimintaan ja rahan luomiseen, vaan ylipäätään joutuu kysymään asiaa Finanssivalvonnan asiantuntijoilta? Miksi Finanssivalvonnan vastausta ei ole tähän päivään saakka kuulunut? En voi nähdä tähän kuin kolme hyvin yksinkertaista syytä:
Miksi Suomen Pankki ei osaa vastata noin yksinkertaiseen kysymyksiin liittyen pankkien toimintaan ja rahan luomiseen, vaan ylipäätään joutuu kysymään asiaa Finanssivalvonnan asiantuntijoilta? Miksi Finanssivalvonnan vastausta ei ole tähän päivään saakka kuulunut? En voi nähdä tähän kuin kolme hyvin yksinkertaista syytä:
- Sen enempää Suomen Pankki kuin Finanssivalvontakaa ei tiedä edes pankkitoiminnan perusteista mitään, joten he eivät osaa vastata. Tämä selittäisi itse asiassa aika paljon siitä, miksi nykyinen pankkitoiminta, rahajärjestelmä ja talous on näin umpihullu mitä se on.
- He eivät halua vastata, koska kysymys on niin kiusallinen ja vastaus, jonka tietysti julkaisisin, olisi kovin harmillinen julkaistavaksi. Sitten olisi jotain konkreettista, fyysistä todistetta rahan valheesta kansalle kerrottavaksi suoraan pääkallopaikalta.
- He ovat "unohtaneet" tai "hukanneet" ko. kysymyksen ja/tai vastauksen. Se, että heidän tehtävässään erilaisia asioita "unohtuu" tai "hukkuu", selittäisi sekin aika paljon nykyistä pankkitoiminnan, rahajärjestelmän ja talouden tilaa...
Miettikää ihmiset näitä asioita nyt edes pikkuisen.
Alimpana on Suomen Pankin nettisivujen kautta lähettämäni kysymys ja sen yläpuolella saamani vastausviesti. Huomatkaa, että en ole siis tähän päivään mennessä kuullut Finanssivalvonnalta vastausta kysymykseeni.
Arvoisa Markus Jansson, tiedustelunne kuuluu Finanssivalvonnan vastuualueeseen ja Suomen Pankki on ystävällisesti välittänyt viestinne meille. Laitan asianne eteenpäin asiantuntijoiden vastattavaksi.
yst.terv. Margit Galkin
Margit Galkin
viestintäassistentti | Informationsassistent | Communications Assistant
Finanssivalvonta | Finansinspektionen | FIN-FSA
+358 10 831 5267 | www.finanssivalvonta.fi
Finanssivalvonta (Fiva) on rahoitus- ja vakuutusvalvontaviranomainen, jonka valvottavia ovat mm. pankit, vakuutus- ja eläkeyhtiöt sekä muut vakuutusalalla toimivat, sijoituspalveluyritykset, rahastoyhtiöt, arvopaperikeskus ja pörssi. Lisäksi Fiva valvoo listayhtiöiden tiedonantovelvollisuutta ja kaupankäyntiä arvopapereilla. Toiminnan rahoittavat pääosin valvottavat. Finanssivalvonta toimii hallinnollisesti Suomen Pankin yhteydessä, mutta on päätöksenteossaan itsenäinen.
-----Original Message-----
From: info@suomenpankki.eu [mailto:info@suomenpankki.eu]
Sent: 28. syyskuuta 2010 13:40
To: Viestintä
Subject: www.bof.fi palaute
Aihe: Kysymykset
Palaute: Tuosta kassavarantovelvoitteesta hieman... Ymmärrän kyllä, että selitetään, että pankeilla on esim. 10% kassavarantovelvoite. Mutta kumpaa tämä käytännössä tarkoittaa, jos pankkiin talletetaan 100 euroa rahaa?
A) Pankki voi pistää kassavarantoon 10 euroa ja lainata loput 90 euroa jollekulle
B) Pankki voi pistää kassavarantoon koko 100 euroa ja lainata 900 euroa jollekulle
Haluan, että minuun otetaan yhteyttä: X
Nimi: Markus Jansson
Sähköposti: markus.jansson@gmail.com
Alimpana on Suomen Pankin nettisivujen kautta lähettämäni kysymys ja sen yläpuolella saamani vastausviesti. Huomatkaa, että en ole siis tähän päivään mennessä kuullut Finanssivalvonnalta vastausta kysymykseeni.
Arvoisa Markus Jansson, tiedustelunne kuuluu Finanssivalvonnan vastuualueeseen ja Suomen Pankki on ystävällisesti välittänyt viestinne meille. Laitan asianne eteenpäin asiantuntijoiden vastattavaksi.
yst.terv. Margit Galkin
Margit Galkin
viestintäassistentti | Informationsassistent | Communications Assistant
Finanssivalvonta | Finansinspektionen | FIN-FSA
+358 10 831 5267 | www.finanssivalvonta.fi
Finanssivalvonta (Fiva) on rahoitus- ja vakuutusvalvontaviranomainen, jonka valvottavia ovat mm. pankit, vakuutus- ja eläkeyhtiöt sekä muut vakuutusalalla toimivat, sijoituspalveluyritykset, rahastoyhtiöt, arvopaperikeskus ja pörssi. Lisäksi Fiva valvoo listayhtiöiden tiedonantovelvollisuutta ja kaupankäyntiä arvopapereilla. Toiminnan rahoittavat pääosin valvottavat. Finanssivalvonta toimii hallinnollisesti Suomen Pankin yhteydessä, mutta on päätöksenteossaan itsenäinen.
-----Original Message-----
From: info@suomenpankki.eu [mailto:info@suomenpankki.eu]
Sent: 28. syyskuuta 2010 13:40
To: Viestintä
Subject: www.bof.fi palaute
Aihe: Kysymykset
Palaute: Tuosta kassavarantovelvoitteesta hieman... Ymmärrän kyllä, että selitetään, että pankeilla on esim. 10% kassavarantovelvoite. Mutta kumpaa tämä käytännössä tarkoittaa, jos pankkiin talletetaan 100 euroa rahaa?
A) Pankki voi pistää kassavarantoon 10 euroa ja lainata loput 90 euroa jollekulle
B) Pankki voi pistää kassavarantoon koko 100 euroa ja lainata 900 euroa jollekulle
Haluan, että minuun otetaan yhteyttä: X
Nimi: Markus Jansson
Sähköposti: markus.jansson@gmail.com
10. lokakuuta 2010
Isoveli yrittää taas hivuttaa GPS-seurantaa autoihin
Ylenanto uutisoi tänään, että viestintäministeriön työryhmä ja liikenneturva ovat pohtineet GPS-paikantimin varustettujen mustien laatikojen laittamisesta nuorien kuljettajien autoihin. Asiaa tarjotaan tietysti näin alkujaan sillä, että seuranta tulisi vain rikkeitä tehneiden nuorten kuljettajien autoihin.
Älkää vain kuvitelko, että se jäisi siihen.
Kun GPS-paikannus ja mustat laatikot on kerran saatu käyttöön, niitä tullaan heti laajentamaan muihin autoilijoihin. "Meillä on hyviä kokemuksia näistä", "Eihän rehellisillä ihmisillä ole mitään pelättävää" ja "Tämä on teidän omaksi turvallisuudeksenne" tullaan kuulemaan uudelleen ja uudelleen, kunnes isoveljen märkä fantasia kaikkien autojen seurannasta on vihdoin saatu aikaan. En tiedä minkä firman kanssa asiaa suunnitellaan, mutta luulisin tapauksen liittyvän tähän juttuun. Kannattaa myös muistaa, että EU on ajamassa näitä "mustia laatikoita" pakollisiksi autoihin, jos niiden käyttöön ei vapaaehtoisesti aleta suostumaan.
Paitsi, että autojen GPS-paikannus on törkeää yksityisyydensuojan loukkausta ja mahdollistaa mittavan Isoveljen muodostumisen Suomeen, se on myöskin varsin tehotonta niitä kohtaan, jotka oikeasti tietävät jostain jotakin. GPS:ää ja matkapuhelinverkkoon perustuvaa seurantaa voi helposti häiritä halvoilla laitteilla. Jos nuorten kuljettajien aiheuttamiin ongelmiin halutaan oikeasti löytää ratkaisua, voin tarjota heti kättelyssä paljon helpomman vaihtoehdon: Ei anneta ajokorttia ja ajokortitta ajajilta otetaan auto valtiolle (täysin riippumatta siitä, kenen auto se on...okei, jos se on varastettu niin ehkei sitten mutta muuten) sekä mätkäistään linnatuomiot päälle. Siihen loppuu se pelleily.
Toistan ihan varmuuden vuoksi vielä, ettei kenellekään jää epäselväksi: Itse en aio tuollaista laitetta autooni laittaa missään tapauksessa. Siinä vaiheessa, kun valtio pakottaa minut ilmoittamaan jatkuvasti sijaintitietojani isoveljelle, minä tartun aseeseen puolustaakseni omaa ja muiden ihmisten vapautta. Kyllä. Luitte oikein. Tehkää ilmianto fasistisioille jos haluatte, evvk.
Älkää vain kuvitelko, että se jäisi siihen.
Kun GPS-paikannus ja mustat laatikot on kerran saatu käyttöön, niitä tullaan heti laajentamaan muihin autoilijoihin. "Meillä on hyviä kokemuksia näistä", "Eihän rehellisillä ihmisillä ole mitään pelättävää" ja "Tämä on teidän omaksi turvallisuudeksenne" tullaan kuulemaan uudelleen ja uudelleen, kunnes isoveljen märkä fantasia kaikkien autojen seurannasta on vihdoin saatu aikaan. En tiedä minkä firman kanssa asiaa suunnitellaan, mutta luulisin tapauksen liittyvän tähän juttuun. Kannattaa myös muistaa, että EU on ajamassa näitä "mustia laatikoita" pakollisiksi autoihin, jos niiden käyttöön ei vapaaehtoisesti aleta suostumaan.
Paitsi, että autojen GPS-paikannus on törkeää yksityisyydensuojan loukkausta ja mahdollistaa mittavan Isoveljen muodostumisen Suomeen, se on myöskin varsin tehotonta niitä kohtaan, jotka oikeasti tietävät jostain jotakin. GPS:ää ja matkapuhelinverkkoon perustuvaa seurantaa voi helposti häiritä halvoilla laitteilla. Jos nuorten kuljettajien aiheuttamiin ongelmiin halutaan oikeasti löytää ratkaisua, voin tarjota heti kättelyssä paljon helpomman vaihtoehdon: Ei anneta ajokorttia ja ajokortitta ajajilta otetaan auto valtiolle (täysin riippumatta siitä, kenen auto se on...okei, jos se on varastettu niin ehkei sitten mutta muuten) sekä mätkäistään linnatuomiot päälle. Siihen loppuu se pelleily.
Toistan ihan varmuuden vuoksi vielä, ettei kenellekään jää epäselväksi: Itse en aio tuollaista laitetta autooni laittaa missään tapauksessa. Siinä vaiheessa, kun valtio pakottaa minut ilmoittamaan jatkuvasti sijaintitietojani isoveljelle, minä tartun aseeseen puolustaakseni omaa ja muiden ihmisten vapautta. Kyllä. Luitte oikein. Tehkää ilmianto fasistisioille jos haluatte, evvk.
7. lokakuuta 2010
Paskojen talousuutisten aiheuttama ajatuspurkaus
Suomessa ei pahemmin vielä uutisoida siitä, mitä maailmalla on viime aikoina, etenkin aivan viime päivinä tapahtunut. Ainoastaan talousalan lehdet ovat antaneet pientä esimakua tulevasta, kun taas esimerkiksi television pääuutislähetykset ja ajankohtaisohjelmat käsittelevät jotain melko mitättömiä poliitikkojen korruptiojuttuja tai Michelle Obaman julkisuuskuvaa.
Tehdäänpä pikainen ja suppeahko uutiskertaus/katsaus ja tuodaan kaikkein olennaisimpia juttuja esille. Huomatkaa katsoa ja lukea alkuperäiset jutut tai lähteet linkkien takaa, jotta näette, että en todellakaan keksi näitä päästäni. Laskekaa sitten rauhassa 1+1 ja tehkää omat johtopäätöksenne, varsinkin mitä tulee rahan ja asuntojen nykyiseen ja tulevaan arvoon, sekä yhteiskunnan kykyyn jatkaa tällä mallilla eteenpäin.
Romahdus on tulossa ja se voi tulla hyvinkin nopeasti.
Tehdäänpä pikainen ja suppeahko uutiskertaus/katsaus ja tuodaan kaikkein olennaisimpia juttuja esille. Huomatkaa katsoa ja lukea alkuperäiset jutut tai lähteet linkkien takaa, jotta näette, että en todellakaan keksi näitä päästäni. Laskekaa sitten rauhassa 1+1 ja tehkää omat johtopäätöksenne, varsinkin mitä tulee rahan ja asuntojen nykyiseen ja tulevaan arvoon, sekä yhteiskunnan kykyyn jatkaa tällä mallilla eteenpäin.
Romahdus on tulossa ja se voi tulla hyvinkin nopeasti.
Omasta blogissani näin alkujaan eräitä paloja:
16.2.2010: Karua matematiikkaa valtion ja kuntien taloudellisesta tilasta
7.4.2010: Finanssivalvonta kehottaa varautumaan 6% asuntolainakorkoihin
10.5.2010: Eu, euro ja talous on tuhoon tuomittu
29.6.2010: Talouden romahdus lähestyy
6.7.2010: Dow Repeats Great Depression Pattern
15.9.2010: Talouskriisi ei ole ohi
29.9.2010: Lama ei ole ohi - eikä se voi olla ohi
16.2.2010: Karua matematiikkaa valtion ja kuntien taloudellisesta tilasta
7.4.2010: Finanssivalvonta kehottaa varautumaan 6% asuntolainakorkoihin
10.5.2010: Eu, euro ja talous on tuhoon tuomittu
29.6.2010: Talouden romahdus lähestyy
6.7.2010: Dow Repeats Great Depression Pattern
15.9.2010: Talouskriisi ei ole ohi
29.9.2010: Lama ei ole ohi - eikä se voi olla ohi
Sitten muualta vähän lisää vettä kiukaalle:
29.9.2010 Taloussanomat: "Tämä on valuuttasotaa"
3.10.2010 Fistful of Euros: Bubble Trouble In Finland?
3.10.2010 Fistful of Euros: Bubble Trouble In Finland?
6.10.2010 Taloussanomat: Velkaloukku napsahti jo kiinni ja Näin omakoti-idyllistä tulee kallis virhe
6.10.2010 Economypolicyjourna: Bernanke Tells the Truth: The United States is on the Brink of Financial Disaster
6.10.2010 Economypolicyjourna: Bernanke Tells the Truth: The United States is on the Brink of Financial Disaster
Karut ja pahimmat faktat ovat:
1) Rahaa ei ole - eikä voi olla ikinä tarpeeksi maksamaan nykyisiä velkoja ja niiden korkoja (koska rahaa syntyy vain velaksi, mikä vain pahentaa tilannetta). Seurauksena loputon velkaorjuus korkojen muodossa tai raha- ja pankkijärjestelmän täydellinen romahdus. Ongelma pahenee eksponentiaalisesti kaiken aikaa, kun korkoa korolle juoksee koko ajan ja lisää velkaakin on pakko ottaa!
2) Rahan arvo uhkaa romahtaa jatkuvan lisärahan tekemisen (eli velanoton) vuoksi. Palkat ja osakekurssit eivät voi seurata perässä, koska rahat kuluvat nykyisten palveluiden ja korkojen maksuun. Mikäli rahojaan ei siirrä hopeaan ja/tai kultaan, kaikki säästöt (mukaanlukien vähät eläkerahastosäästöt sun muut) ovat kohta mennyttä inflaation vuoksi.
3) Asuntojen hintojen romahtaessa ja/tai korkojen noustessa pilviin ihmisten kyky maksaa nykyisiä henkilökohtaisia velkojaan putoaa nollaan, mikä entisestään laskee asuntojen hintoja ja pahentaa talouden kokonaistilaa.
4) Nykyisiä "hyvinvointi"palveluita ei ole kunnilla ja valtiolla mitenkään varaa pitää. Ei mitenkään. Ei, ei ja ei. Tulossa on joko massiivinen palvelujen karsiminen tai lisävelkaantumisen aiheuttama lykätty romahdus ja velkaorjuus suurimassa osassa kuntia ja joka tapauksessa valtion osalta.
5) Ainoa mikä pitää nykyistä kuplaa pystyssä on se, että ihmiset eivät vielä tiedosta tilannetta. Tiedostaminen lykkääntyy sitä enemmän, mitä vähemmän asialle tehdään ja onhan vallassaolevien intresseissä saada lykättyä romahdusta yhä eteenpäin ja jättää rankkojen päätösten tekeminen "jälkipolvien" huoleksi.
6) Markkinoiden, yhteiskunnan ja ihmisten toiminnan säätely vain kasvaa ja kasvaa kaiken aikaa, lisäten byrokratiaa ja huonoja, lyhytnäköistiä päätöksiä (kuten velanottoa ja verovarojen tuhlausta tukiaisiin).
Jos joku vielä kuvittelee, että elämä voi jatkua ennallaan ja kaikki on hyvin tai ainakin parempaan päin, en voi kuin ihmetellä. Aivan sama kuka ja millä höpötihöpöti-perusteluilla koettaa selitellä asioiden olevan parempaan päin. Joko hän on ummikko tai sitten valehtelee tietoisesti syystä tai toisesta. Tietenkin on "tiettyjen piirien" etu, että kansan syvät rivit pysyvät mahdollisimman pitkään mahdollisimman tietämättöminä ja hiljaisina tapahtumista...mieluiten edes sen aikaa, että syylliset ja ne, jotka voisivat ongelmaa ratkoa (jos haluaisivat) ehtivät eläkkeelle tai kultaisen kädenpuristuksen kautta toisiin hommiin (ja maihin) turvaan. Olisihan se kovin ikävää, jos vaikkapa kansa lähtisi kaduille tajutessaan, että heitä on kusetettu rankimman kautta bankstereiden ja heidän kätyreinään toimivien poliitikkojen toimesta jo pidemmän aikaa. Ehei, "parempi" vaan, että kansa uskoo jees-poliitikkoja ja bankstereiden palkkalistoilla olevia talous"asiantuntijoita" heidän kertoessaan, että kaikki on hyvin.
Mitä sitten ihmiset voivat tehdä?
Kollektiivisesti ajateltuna, ihmiset voisivat tietysti tehdä paljonkin. On kuitenkin ylioptimistista kuvitella, että kansojen syvät rivit lähtevät liikkelle asiasta, josta he eivät tiedä, josta he eivät halua tietää ja josta he eivät ehkä edes kykene ymmärtämään mitään. Hallinnosta puolestaan ei löydy ihmisiä (paitsi ehkä Markku Uusipaavalniemi), joiden rahoittajien tai työnantajien intressissä olisi tehdä asialle mitään - jos siis he edes ymmärtäisivät, mistä on kysymys. Tämän vuoksi romahdus lykkääntyy ja ongelmat kasautuvat.
Yksilöt voivat kuitenkin tehdä paljonkin vähentääkseen romahduksen henkilökohtaisia vaikutuksia tai jopa saadakseen romahduksesta taloudellista hyötyä (muiden kustannuksella tietysti). Tehdä mitä tarkkaan ottaen? Se riippuu täysin siitä, mitä ja milloin ja missä järjestyksessä tapahtuu.
- Mikäli velat pyyhitään pois kirjanpidollisilla toimenpiteillä ja/tai inflaatio laukkaa ja syö ne pois, kannattaa tietysti pyrkiä maksimoimaan oma hyötynsä kasvattamalla itselleen mittavat velat (joilla ostaa kiinteää omaisuutta kuten asunnon, kultaa, tms.). Tämän en kyllä itse usko tapahtuvan, en ainakaan vielä. Lisäksi inflaation laukatessa korot yleensä nousevat (mutta, eivät suinkaan välttämättä, eivätkä heti), joten lainojen korkojen maksu voi käydä vaikeaksi.
- Mikäli deflaatio uhkaa, kun kuntien, valtion ja yksityisten ihmisten velkoja aletaan maksamaan kiireesti pois (eli sitä kautta rahan määrä vähenee, koska raha on velkaa), kannattaa tietysti myydä kaikki kiinteä omaisuus ja makuuttaa rahoja tilillä tai piirongin laatikossa kasvamassa arvoa ihan itsestään. Tätä skenaariota pidän ihan mahdollisena, tosin hyvin riskialttiina yksilön kannalta, koska inflaation tai pankin konkurssin riski on kuitenkin aina olemassa.
- Mikäli arvelee valuutan ja/tai pankkijärjestelmän romahtavan, kannattaa tietysti sijoittaa kiinteään omaisuuteen kuten asuntoihin tai kultaan ja hopeaan, jotta uuden valuutan tullessa pääsee siihen mukavasti kiinni. Koska tässä vaihtoehdossa tulee myöskin suojattua itseään inflaatiolta, on tämä kenties paras vaihtoehto. Ongelmaksi muodostuu tietysti asuntokupla, joten ehkä kannattaa keskittää varallisuutensa kullan ja hopean ostamiseen.
- On tietysti mahdollista sekin, että talouden romahdus on niin totaalinen, että seurauksena on jopa anarkiaa tai ainakin hyvin epävakaita aikoja. Tällöin kulta ja hopeakaan eivät välttämättä tuo turvaa ihan siitä syystä, että niitä ei voi syödä. Mikäli tätä "pahinta skenaariota" pelkää, kannattaa investoida omavaraisuuteen niin ruoan kuin lämmityksen (ja mahdollisuuksien mukaan myös sähköntuotannon) suhteen. Pääomat kannattaa sijoittaa esimerkiksi ostamalla sokeria ja suolaa, joita tarvitaan aina ja joiden avulla voi kaikissa tilanteissa käydä myöskin kauppaa. Ylipäätään häiriötilanteisiin varautumisesta on hyötyä.
Mitä ikinä alkaakaan tapahtua ja missä järjestyksessä ja milloin, niin muistakaa:
Kaikkien ongelmien ytimessä on nykyinen leikkirahaan ja loputtomaan velkaantumiseen perustuva finanssijärjestelmä ja rahatalous, sekä verovarojen käyttö bankstereiden ja muiden keinottelijoiden toiminnan tukemiseen poliitikkojen ja byrokraattien toimesta. Legitimoitu, osittain jopa reguloitu ja suunniteltu kansalaisten ja valtioiden varallisuuden kuppaus pienen eliitin taskuihin siis. Jos tätä ongelmaa ei ratkaista, ei muidenkaan pulmien selvittäminen ole mahdollista. Kaikista muista talouden ongelmista puhuminen ja niihin paneutuminen on lähinnä hyväuskoisten ihmisten sumuttamista pikkuasioilla. Kannattaa ottaa aina huomioon, että talouden romahduksessa(kaan) varallisuus ei koskaan häviä, se ainoastaan muuttaa omistajaa ja muotoaan. Varallisuus ei voi hävitä kuin sodassa, jossa taloja jne. tuhotaan. Romahduksessa, kuten sitä ennenkin ja sen jälkeenkin, jotkut tienaavat ja jotkut maksavat laskun.
PS. Olisi muuten 2h+k asunto myynnissä Uudessakaupungissa. Pitää saada myytyä ennen kuin...tuota...no, ei mitään, ostakaa vaan pois äkkiä, teette hyvät kaupat kun asuntojen arvohan jatkaa ikuista nousuaan maailmanloppuun saakka! Korotkaan eivät koskaan nouse mihinkään jne. joten eiköhän kannata nyt ostaa... Vai...?
6. lokakuuta 2010
Iso-Britanniassa värvätään kansalaisia Isoveljiksi
Iso-Britanniassa on valtavasti kameroita. Aivan massiivinen määrä. Kaduilla, kaupoissa, ostoskeskuksissa, metroasemilla, kaikkialla. Yksi CCTV-kamera joka 14 asukasta kohden, eli yli 4 miljoonaa yhteensä!
Tämä(kään) kameramäärä ei kuitenkaan tuo turvaa, päinvastoin, rikollisuus senkun lisääntyy ja kiinnijäämisen riski pienenee kokoajan. Yksi "ongelma" on se, että CCTV on vieläkin "tyhmää" tekniikkaa, eli siinä ei käytetä säännönmukaisesti esimerkiksi kasvojentunnistusta tms. automatiikkaa. Kuvaavia ja tallentavia kameroita on siis kaikkialla, mutta niiden sisältämällä tiedolla ei oikein vielä tehdä yhtään mitään "järkevää", koska tietomäärä on niin valtava, ettei niitä pystytä reaaliajassa seuraamaan.
Nyt asiaan on tulossa muutos. Yksityinen yritys on palkkaamassa massamaisesti ihmisiä istumaan kotonaan ja katsomaan tietokoneeltaan näiden kameroiden kuvaa ja ilmoittamaan eteenpäin, jos he näkevät jotain rikollista olevan tapahtumassa. Kansalaisia siis värvätään salakatselemaan ja ilmiantamaan toisiaan maksua vastaan. Orwell olisi ylpeä tästä kaikesta.
Voidaan toki argumentoida, että onhan parempi, että unohtavainen ihminen katselee kameroita kuin se, että kaikkia valvotaan automaattisesti ja elektronisesti, tallentaen samalla kaikki tiedot ja liikkeet. Mitään muuta "hyvää" perustetta tällä järjestelmälle ei sitten ole olemassakaan. Ongelmia sen sijaan on valtavasti, kuten esimerkiksi:
Tämä(kään) kameramäärä ei kuitenkaan tuo turvaa, päinvastoin, rikollisuus senkun lisääntyy ja kiinnijäämisen riski pienenee kokoajan. Yksi "ongelma" on se, että CCTV on vieläkin "tyhmää" tekniikkaa, eli siinä ei käytetä säännönmukaisesti esimerkiksi kasvojentunnistusta tms. automatiikkaa. Kuvaavia ja tallentavia kameroita on siis kaikkialla, mutta niiden sisältämällä tiedolla ei oikein vielä tehdä yhtään mitään "järkevää", koska tietomäärä on niin valtava, ettei niitä pystytä reaaliajassa seuraamaan.
Nyt asiaan on tulossa muutos. Yksityinen yritys on palkkaamassa massamaisesti ihmisiä istumaan kotonaan ja katsomaan tietokoneeltaan näiden kameroiden kuvaa ja ilmoittamaan eteenpäin, jos he näkevät jotain rikollista olevan tapahtumassa. Kansalaisia siis värvätään salakatselemaan ja ilmiantamaan toisiaan maksua vastaan. Orwell olisi ylpeä tästä kaikesta.
Voidaan toki argumentoida, että onhan parempi, että unohtavainen ihminen katselee kameroita kuin se, että kaikkia valvotaan automaattisesti ja elektronisesti, tallentaen samalla kaikki tiedot ja liikkeet. Mitään muuta "hyvää" perustetta tällä järjestelmälle ei sitten ole olemassakaan. Ongelmia sen sijaan on valtavasti, kuten esimerkiksi:
- Mikä estää näitä ihmisiä käyttämästä em. kasvontunnistus jne. tekniikoita ja/tai tallentamaan näkemäänsä?
- Miten valvotaan ylipäätään, mitä nämä ihmiset tekevät näkemällään, onko kivaa huomata päätyvänsä vaikkapa kauppareissullaan Youtubeen?
- Mikä oikeus millään taholla - puhumattakaan yksityisistä ihmisistä - on vakoilla muiden ihmisten toimintaa tällä tapaa?
- Tämän tyyppinen järjestelmä avaa vaarallisia portteja eteenpäin ihmisten seurannan ja valvonnan saralla.
On mielenkiintoista nähdä, nousevatko ihmiset lainkaan konkreettiseen vastarintaan tätä Stasityyppistä valvontakoneistoa kohtaan, esimerkiksi tuhoamalla kameroita tai protestoimalla julkisesti. Luultavasti aivopesty lammaslauma vain määkii fraaseja "Tämä on omaksi turvallisuudeksemme", "Terrorismin uhka on läsnä kaikkialla", "Vain rikollisilla on jotain salattavaa" jne. median nyökytellessä rinnalla.
Itse kannatan kamerojen suhteen suoraa toimintaa: Kameroita voi esim. räjäyttää, tuhota hakulla, sotkea tai polttaa termiitillä. Kameroiden ampuminen ei kannata kuin haulikolla, jousella tai ritsalla, sillä luodeista voidaan jäljittää ase ja saattaa tekijä edesvastuuseen. Ohimennessään voi toki repäistä kamerasta jonkun johdon irti tms. ja saattaa se siten toimintakyvyttömäksi. Myöskin voimakkaita lasereita voi käyttää kameroiden sokaisemiseen, samoin kuin yksinkertaista ip-lamppua.
Itse hyväksyn kameravalvonnan vain tietyissä rajatuissa julkisissa tiloissa, sekä yksityissä liikkeissä tms. jossa nauhat eivät päädy vääriin käsiin.
Itse kannatan kamerojen suhteen suoraa toimintaa: Kameroita voi esim. räjäyttää, tuhota hakulla, sotkea tai polttaa termiitillä. Kameroiden ampuminen ei kannata kuin haulikolla, jousella tai ritsalla, sillä luodeista voidaan jäljittää ase ja saattaa tekijä edesvastuuseen. Ohimennessään voi toki repäistä kamerasta jonkun johdon irti tms. ja saattaa se siten toimintakyvyttömäksi. Myöskin voimakkaita lasereita voi käyttää kameroiden sokaisemiseen, samoin kuin yksinkertaista ip-lamppua.
Itse hyväksyn kameravalvonnan vain tietyissä rajatuissa julkisissa tiloissa, sekä yksityissä liikkeissä tms. jossa nauhat eivät päädy vääriin käsiin.
1. lokakuuta 2010
Internet nykymuodossaan voi olla pian historiaa
Nykyisenlainen internet on kaikkien viranomaisten, hallitsijoiden ja sananvapauden vastustajien pahin painajainen. Kuka tahansa voi etsiä ja lukea tai levittää mitä tahansa tietoa mistä tahansa asiasta, täysin riippumatta siitä, mitä paikallinen hallitus tai media haluaa kertoa tai julkaista. Kaiken tämän voi lisäksi yleensä halutessaan tehdä täysin salassa, ilman, että mikään taho pystyy järkevästi seuraamaan, mitä tietoa hakee tai levittää.Tämän tyyppistä tilannetta ei ole koskaan ihmiskunnan historiassa ollut. Kirjapainon ja postin keksiminen aikanaan oli merkittävä mullistus, joka mahdollisti tiedon jakamisen ja keräämisen. Internet on vielä sata kertaa suurempi ja tärkeämpi mullistus tällä saralla. Siinä onkin suurin syy, miksi vapaata internettiä vastaan pyritään koko ajan hyökkäämään erilaisia tekosyitä käyttäen. Tarkoituksena on saada joko koko internet suljetuksi, tai vähintäänkin tarkkaan säädellyksi ja sensuroiduksi.
Selityksiä ja perusteluita aina löytyy sensuurin toteuttamiseksi. Milloin lapsiporno, milloin tekijänoikeudet, milloin erilaiset vihapuheet, milloin kansallinen turvallisuus tai tietoturva, milloin lapsien suojeleminen, jne.jne. Kaikki tietenkin täysin tekaistuja ja typeriä, mutta vetoavat internetistä tietämättömään junttikansaan hienoilla tarkoitusperillään ja sanoillaan. Todellisuudessa sananvapaus on niin suuri lahja, että vaikka se aiheuttaisikin edellä kuvattuja todellisia ongelmia (mitä se ei aiheuta), siitä on silti moninkertaisesti enemmän hyötyä kuin haittaa. Mahdollisuus vapaasti hakea ja jakaa mitä tahansa tietoa on aivan käsittämättömän hieno ja tärkeä asia.
Suomessa on kovasti ajettu paitsi "lapsiporno"suodatusta, niin myöskin sitä, että nettioperaattorien pitäisi valvoa ja joutua vastuuseen asiakkaidensa netinkäytöstä. Molemmat ovat tietysti umpihulluja hankkeita. Lapsipornosuodatusta on tälläkin hetkellä käytetty sensuroimaan jo keskustelua lapsipornosuodatuksesta, eli sensuurijärjestelmän tehottomuus ja toisaalta väärinkäyttö on jo toteutunut! Puolestaan ajatus siitä, että operaattori vastaisi sen kautta kulkevasta laittomasta materiaalista on samanlainen aivopieru kuin ajatus siitä, että postin pitäisi vastata sen kautta kulkevista laittomista paketeista. Naurettavaa. Ikäänkuin tässä ei olisi vielä tarpeeksi, niin nyt väläytellään jo Suomessa ajatusrikoksista tuomioita ilman oikeudenkäyntejäkään.
Euroopan unioni on jo nyt pyrkinyt tekemään internetistä eräänlaisen maksukanavatyyppisen palvelun, jossa ei suinkaan voisi enää päästä kaikille haluamilleen nettisivuille, vaan ainoastaan niille, joita internetoperaattori haluaa näyttää ja joista olet valmis maksamaan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että esimerkiksi markusjansson.net sivuille ei ehkä pääsisi, jos ja kun en olisi valmis tai kykenevä maksamaan kaikille nettioperaattoreille julkaisurahaa...tai jos ne edes suostuisivat sivuni siltikään julkaisemaan. Lopputuloksena olisi tietysti, että vain poliittisesti korrekteille, sopimuspaketin sallimille nettisivuille pääsisi ja koko muu internet olisi tehokkaasti suljettu pois. EU on myöskin ollut halukas katkomaan nettiyhteydet väitetyiltä nettipiraateilta, sekä ajamaan "lapsiporno"sensuuria pakolliseksi kaikkialle.
Internetin valvonta- ja sensuuriasiat etenevät kovaa vauhtia huonompaan suuntaan.
Yhdysvallat on alkanut vakavissaan ajaa järjestelmää, jossa kaikki nettiliikenne pitäisi olla sen tarkkailussa ja myöskin nettiliikenteen salaus sen purettavissa. Pelkästään se, että jokin yritys jossain päin maailmaa toimii jollakin tapaa USA:ssa, pakottaisi tuon lain myötä ko. yrityksen avaamaan kaiken tietoliikenteensä USA:n tiedustelupalveluille. Yrityksen tai palvelun pitäisi perustaa erillinen "toimisto", joka kykenisi avaamaan kaiken sen salauksen ja mahdollistamaan sen salakuuntelun USA:n viranomaisten toimesta. Esimerkiksi PGP tai Anonymizer-palvelut joutuisivat siis rakentamaan takaportin järjestelmiinsä ja antamaan salaustensa purkuavaimet USA:n viranomaisille.
Jäätävää.
Niin ikään Yhdysvalloissa ajetaan nyt kovasti järjestelmää, jossa nettisivuja voitaisiin laittaa mustille listoille ja sitä kautta estää pääsy niille. Listoille voisi päätyä hyvinkin helposti, jos esimerkiksi nettisivua väitetään käytettävän kopiointioikeusrikkomuksiin. Käytännössä esimerkiksi koko youtube.com nettisivusto voisi olla blokattuna, koska joku on jollekin sen sivulle laittanut jotain kopiointioikeutta muka loukkaavia pätkiä. Kaikki tämä voisi tapahtua ilman mitään oikeuden päätöstä, mikä tahansa sivusto voisi joutua blokkauksen kohteeksi milloin tahansa. Nyt ilmeisesti kyseinen lakiesitys on hieman vesittynyt voimakkaan kansalaisvastustelun ja lobbauksen vuoksi...onneksi. Aikaisemminkin USA:ssa on tehty likaisia temppuja internetin rakenteita ylläpitäville tahoille, jotta on saatu sensuroitua nettisivuja pois internetistä.
Samaan aikaan Kiinan nettisensuuria pidetään "kamalana takapajuisena ja ihmisoikeuksia loukkaavana".
Hohhoijaa. Mitäpäs kansalaiset, jos vetäisitte sen päänne sieltä perseestä ja ryhtyisitte joskus hieman ajattelemaan näitä asioita ja mitä olette vaarassa menettää?
30. syyskuuta 2010
Moniosaajat rikastuttivat jälleen ruotsalaista kulttuuria
Ruotsissa 10 maahanmuuttajamiestä kaappasi, huumasi, käytti seksuaalisesti hyväkseen ja paritti 14-vuotiasta älyllisesti kehitysvammaista tyttöä. Eipä tämä ihq kulttuurinrikastutus vielä mitään, mutta juttua käsittelevä tuomari joutui eroamaan tehtävistään poliisin kehoituksesta, kun hän oli saanut itseään ja perhettään koskevia uhkauksia maahanmuuttajilta. Huomatkaa, että Aamulehti ei uskalla uutisoida mitään siitä, että tekijät olivat maahanmuuttajia ja että tuomari joutui eroamaan uhkausten vuoksi. Politisktinkorrekt:in sivulla sentään kerrotaan tekijöiden nimetkin.
Kyllä tämä maahanmuuttajien suunnaton osaamispotentiaali jaksaa aina vaan ihmetyttää minua. On todella hienoa, että Suomikin saa osansa tästä kulttuurinrikastuttamisesta, kun meidän maahanmuuttopolitiikka on vielä Ruotsiakin löysempää. Upeaa, että nämä kultamunat löytävät tiensä myös Suomeen ja antamaan - vaikka ihan väkipakolla - kulttuurin rikastutusta nuiville suomalaisillekin naisille ja lapsille. Halla-ahoa mukaillen: Toivon, että rikastuttavat etenkin kaikkia niitä, jotka kannattavat nykyisenlaista, mielipuolista maahanmuutto-pakolais-rangaistuspolitikkaa. Siinä saa minun mielestäni sitten aivan täsmälleen mitä haluaa ja ansaitseekin.
Helvetin hyvä, että Suomessa on tarjolla ensi vaaleissa myös Perussuomalaisten lisäksi sellaisia puolueita kuin Vapauspuolue ja Muutos 2011. Näin sanoo allekirjoittanut, joka kuuluu itse Kokoomukseen.
PS. Muistakaa lukea aikaisempia kirjoituksiani maahanmuuttoon (tästä ja tästä) sekä islamiin liittyen (tästä).
Kyllä tämä maahanmuuttajien suunnaton osaamispotentiaali jaksaa aina vaan ihmetyttää minua. On todella hienoa, että Suomikin saa osansa tästä kulttuurinrikastuttamisesta, kun meidän maahanmuuttopolitiikka on vielä Ruotsiakin löysempää. Upeaa, että nämä kultamunat löytävät tiensä myös Suomeen ja antamaan - vaikka ihan väkipakolla - kulttuurin rikastutusta nuiville suomalaisillekin naisille ja lapsille. Halla-ahoa mukaillen: Toivon, että rikastuttavat etenkin kaikkia niitä, jotka kannattavat nykyisenlaista, mielipuolista maahanmuutto-pakolais-rangaistuspolitikkaa. Siinä saa minun mielestäni sitten aivan täsmälleen mitä haluaa ja ansaitseekin.
Helvetin hyvä, että Suomessa on tarjolla ensi vaaleissa myös Perussuomalaisten lisäksi sellaisia puolueita kuin Vapauspuolue ja Muutos 2011. Näin sanoo allekirjoittanut, joka kuuluu itse Kokoomukseen.
PS. Muistakaa lukea aikaisempia kirjoituksiani maahanmuuttoon (tästä ja tästä) sekä islamiin liittyen (tästä).
29. syyskuuta 2010
Lama ei ole ohi - eikä se voi olla ohi
Viime päivinä on tullut poikkeuksellisen paljon hyviä uutisia talouteen liittyen, kuten tämä Suomen Pankin arvio. Kansalaisille kerrotaan joka tuutista, että lama on jo hellittämässä, syytä huoleen ei ole, kaikki alkaa jo olla hyvin ja eteenpäin mennään. Valitettavasti asiat ovat juurikin päinvastoin. Joko kansalaisia tietoisesti huijataan (kuten aina ennenkin) tai sitten päättäjät ja "asiantuntijat" eivät todellisuudessa tajua talouden perusasioistakaan yhtään mitään.
Kuten blogini lukijat ovat kenties huomanneet, olen laittanut suosittelemieni blogien listaan uusia blogeja, joihin olen netissä törmännyt ja jotka olen hyväksi havainnut. Lainaan nyt melko suoraan ja törkeästi yhtä niistä, nimittäin Kaninkoloa, jossa tämä asia havainnollistetaan hyvinkin raadollisesti:
Kuten blogini lukijat ovat kenties huomanneet, olen laittanut suosittelemieni blogien listaan uusia blogeja, joihin olen netissä törmännyt ja jotka olen hyväksi havainnut. Lainaan nyt melko suoraan ja törkeästi yhtä niistä, nimittäin Kaninkoloa, jossa tämä asia havainnollistetaan hyvinkin raadollisesti:
...antolainauskanta, velkakirjat, sekkitililuotot, vekselit ja sun muut lainat: 264 miljardia puhdasta velkaa...M3, eli kierrossa oleva rahamäärä leijuu ~130 miljardissa eurossa.
Eiköhän tämä ole tässä.
Kun rahaa on olemassa 130 miljardia euroa ja sillä pitäisi maksaa yli 260 miljardin euron lainat, jokainen tajuaa, ettei se voi onnistua. Rahaa ei yksinkertaisesti ole maksamaan lainoja ja niiden korkoja. Seurauksena on loputon alaspäin kulkeva spiraali, jossa jatkuvasti käytettävissä olevista rahoista kuluu yhä enemmän ja enemmän pelkästään lainojen korkojen maksuun ilman, että lainan pääoma vähenee olennaisesti. Velkaorjuus vie yksittäiset ihmiset, valtiot ja kunnat konkurssiin.
Miten on mahdollista, ettei rahaa ole muka tarpeeksi maksamaan lainat ja korot?
Koska käytännössä kaikki raha on velkaa. Pankit luovat velan ja sitä kautta rahan tyhjästä sillä hetkellä, kun uusi laina luodaan. Sen sijaan korkoa ei luoda tyhjästä ja se pitäisi pystyä maksamaan sitten vielä lainan päälle. Mistäs maksat, kun kerran rahaa on vain lainojen verran ja korkoa korolle laskettuna voit joutua maksamaan toisen saman verran mitä lainaakin? Mistä otat rahat, kun niitä ei kerta kaikkiaan ole olemassa (täysin riippumatta siitä, miten paljon teet töitä tai miten pihisti elät)?
Kirjoitin aikaisemmin blogissani, että talouden romahdus lähestyy. Lukaiskaapa tuokin, jos ette ole vielä lukeneet, sieltä löytyy muitakin, vieläkin konkreettisempia signaaleja siitä, että talous on todellakin romahtamassa ja etenkin massiivisen velkaantumisen vuoksi.
PS. Onko muuten sattumaa, että hopea alkaa ottaa kiinni eroa kultaan, koska ihmiset ovat alkaneet haalimaan massiivisesti hopeaa tulevan taloudellisen romahduksen varalta?
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)




