1. maaliskuuta 2017

Suomi Ensin - Maidanin absurdistan

Poliisi kielsi Suomi Ensin leirin perusteettomasti. Sitten poliisi vähät välitti toimeenpanokiellosta, jota Suomi Ensin oli hakenut. Sitten poliisi änki leiriin aamulla ja nappasi Marco de Witin kiinni ilman mitään perustetta. Sitten poliisi väitti Marco de Witin potkineen poliisia, mikä tietenkin on valhe. Poliisi sen sijaan mursi Marco de Witiltä kylkiluun, eli törkeästi pahoinpiteli hänet. Sitten Marco de Wit heitettiin putkaan. Sitten Marco de Witille ei annettu mitään juotavaa tuntikausien aikana. Juotavaa hän olisi tarvinnut, koska sairautensa vuoksi hänen pitää juoda runsaasti. Eipä häntä tosin vessaankaan päästetty. Lopulta Marco saa varmaankin syytteet ja tuomion poliisin väkivaltaisesta vastustamisesta, johon hän ei syyllistynyt.

Suomi Ensin leiriin tuli sekaisin, kännissä ja/tai huumeissa oleva huumepoliisi. Huumepoliisi uhkasi leiriläisiä väkivallalla, sekä uhkasi leiriläisten perheitä ja lapsiakin, että järjestää heille "ongelmia". Huumepoliisi riehui hyvin aggressiivisesti ja hyvin sekavana pitkin leiriä. Sama huumepoliisi oli aikaisemmin tuonut leiriin jonkun kongolaisen, eli toiminut siis laittomana taksina jollekin matulle ja sekavuuksissaan toimittanut kyyditettävänsä väärään leiriin. Lopulta poliisi saapui hakemaan virkaveljensä pois. Tämä sekopäinen huumepoliisi ei tule koskaan saamaan teoistaan mitään sanktiota, tuomiosta ja potkuista puhumattakaan.

Samaan aikaan laittomat maassanotkujat pitävät yhä telttaleiriä, lämmittävät kaminaa ja voivat paksusti, kun veronmaksajien ja kirkkojen kustantamat bussit kuskaavat paikalle koko ajan vaihtomiehistöä. Suomi Ensin porukka ei saa pitää telttaa asianmukaisesti paikallaan, eivät saa lämmittää kaminaa, eivätkä saa yöpyä paikanpäällä. Kohta poliisi keksii taas mielivaltaisesti lisää sääntöjä, jotka koskevat ilmeisesti edelleenkin vain Suomi Ensin porukkaa. Tai sitten poliisi tulee taas sikailemaan paikanpäälle. Tai jotain. Ihan mitä tahansa voi tapahtua.

Mutta KANSALAISET, LAMPAAT eivät välitä. Ei heitä kiinnosta. Poliitikkojakin kiinnostaa (James Hirvisaarta ja Laura Huhtasaarta lukuunottamatta) vain vierailla kahvilla matuleirissä. Siellähän poliisikin kahvittelee laittomien matujen kanssa sulassa sovussa. Mediakin vierailee vain matuleirissä ja keksii päästää uskomattomia valheita ja mustamaalaamista Suomi Ensin leiriä kohtaan.

Helsingissä on menossa viranomaisten aivan käsittämätön, jatkuva oikeusmurha, puhdas mielivalta, vaino, ahdistelu ja kasvoille kuseminen. Viranomaiset tekevät aivan mitä heitä huvittaa. Laki ei merkitse mitään. Yhdenvertaisuus ei merkitse mitään. Poliitikot katsovat toisaalle. Oikeusjärjestelmä ja järjestys on tehnyt itsestään puhtaan vitsin. Menossa on täysin viidakon lait, jossa toisella puolen kenttää on pieni joukko sinnikkäitä, isänmaallisia ja lakeja noudattavia ja lakien noudattamista vaativia mielenosoittajia ja toisella puolen laittomat matut ja koko viranomais- ja mediakoneisto, joka pitää pilkkanaan lakeja, yhdenvertaisuutta ja tervettä järkeä...ja toimii joka sekunti Suomea ja suomalaisia vastaan julkeasti ja tietoisesti.

Kyseessä on niin absurdi näytelmä, että kukaan selkopäinen ihminen ei sitä katsoessaan voi tulla kuin yhteen tulokseen: Suomi on sairas. Hyvin, hyvin, hyvin sairas. Ja tämä sairaus ei parane itsestään. Tämä sairaus pitää pyyhkiä pois, pahaa pelkään, että verellä. Maidanista on tulossa Uusi Maidan, arvelen minä. Näin mätä järjestelmä, joka kulminoituu tähän mielenosoituksen viranomaistoiminnan absurdiuteen, ei voi kestää. Se sortuu. Eikä varmasti mielellään.

Varautukaa. Valmistautukaa. Suomen sairaus on etenemässä vaaralliselle tasolle.

22. helmikuuta 2017

Junes Lokka avautui blogissaan - vastineeni

Videovastineeni Junes Lokkan omassa blogissaan 15.2.2017 julkaisemalleen jokseenkin sekavalle kirjoitukselle. Junes Lokka ilmeisesti triggeröityi aikaisemmasta videostani, jossa kumosin hänen, Tiina Wiikin ja Olavi Mäenpään minusta esittämiä valheita oikein urakalla.

20. helmikuuta 2017

Facebook ja Google sössivät kaksivaiheisen tunnistautumisen tietoturvan

Facebookissa ja Googlessa on mahdollista ottaa käyttöön 2-vaiheinen tunnistautuminen, jolla pitäisi voida suojautua mm. salasanoja kaappaavia keyloggereita vastaan. Oikein toteutettuna 2-vaiheinen tunnistautuminen toimiikin juuri näin ja siksi ihmisten olisikin syytä ottaa se käyttöön kaikissa eri palveluissa, jotka vain sitä tukevat.

Valitettavasti Facebook ei kuitenkaan toteuta tuota 2-vaiheista tunnistautumista turvallisesti. Facebook ei vaadi uutta 2-vaiheista tunnistautumista samasta IP:stä kirjauduttaessa. Toisin sanoen, jos käytät Facebookkia vaikka kirjaston koneella tms. jossa on keyloggeri, voi hakkeri kirjautua sisään Facebook-tilillesi sieltä koneelta saatuaan käyttäjätunnuksesi ja salasanasi talteen, kun Facebook ei kerran vaadi uutta 2-vaiheista tunnistautumista tuolta koneelta! Eli koko 2-vaiheisen tunnistautumisen idea vesittyy totaalisesti!

Toinen tietoturvamoka 2-vaiheisen tunnistautumisen osalta Facebookissa ja Googlella on, että et voi ottaa pois käytöstä tekstiviestipohjaista tunnistautumista lainkaan...et ainakaan, jos haluat käyttää vain U2F tunnistautumista ja varalla kertakäyttöisiä salasanoja. Toisin sanoen, vaikka haluaisit käyttää vain ja ainoastaan erittäin turvallista U2F tunnistautumista 2-vaiheisena tunnistautumisena, Facebook silti pakkosyöttää tekstiviestitunnistuksen sinulle - vaikket sitä edes pyytänyt...Google puolestaan tarjoaa mahdollisuuden tekstiviestitunnistautumiseen U2F:n sijasta, vaikka haluaisit tunnistautua vain U2F:n avulla. Hakkerin tarvitsee siis vain kaapata tuo tekstiviesti ja peli on pelattu. Eli koko U2F-tunnistautuminen on täysin merkityksetön. Siitä ei ole mitään apua, eikä mitään hyötyä, eikä sillä saavuteta yhtään mitään enempää, kun sen voidaan kuitenkin kiertää tekstiviestitunnistautumisen valitsemalla. Toisin sanoen, yhtä hyvin voit pitää 2-vaiheisena tunnistautumismenetelmänä vain tekstiviestejä, joiden tietoturva on U2F:ään verrattuna surkea.

Voisi kuvitella, että isot nettipalveluiden tarjoajat, kuten Facebook ja Google, panostaisivat erityisen paljon juurikin tietoturvaan, mutta tosiasia on valitettavasti juurikin päinvastoin. Facebook ja Google ovat vain laittaneet pahviseen oveensa hienot ja tehokkaat lukot, todellista parannusta tietoturvaan ei juurikaan ole tullut.

17. helmikuuta 2017

Poliisi sikailee Helsingissä(kin) - purkaa väkivaltaisesti Suomi Ensin mielenosoituksen!

Fasistisiat purkavat LAITTOMASTI Suomi Ensin! leiriä! Gestapon vaatimuksesta leirin purkuun on asianmukainen toimenpidekielto tehty ja etenemässä, mutta siitä nämä siat eivät välitä yhtään mitään!

Huomatkaa, että tuo toiminta tapahtui aamuyöstä, jolloin porukat nukkuivat teltoissa! Fasistisiat eivät odottaneet suinkaan aamuun tai aamupäivään, vaan kävivät kimppuun, kun ihmiset nukkuivat. Kun Marco de Wit unisena kömpii ylös ja osoittaa poliisi lampulla nähdäkseen, mitä helvettiä tapahtuu, poliisi ottaa Marcon kiinni ja vie mennessään. Sitten poliisi keksii päästään, että Marco olisi muka vastustanut pidätystä ja poliisia väkivaltaisesti (potkinut), vaikka VIDEOLLA SELVÄSTI NÄKYY, ETTÄ MITÄÄN MOISTA EI TAPAHTUNUT.


Mitään tietoa ei ole, minne Marco on viety ja mitä hänelle kuuluu. En yhtään ihmettelisi, vaikka Marco de Wit "kaatuisi portaissa" tai "saisi sairaskohtauksen" tms. poliisin "käsittelyssä". Kyseessä on puhtaasi poliisiväkivalta ja mielivalta, jolla poliisi yrittää pelotella osallistujia ja rangaista tämmöisen mielenilmauksen järjestäjää.

Yllätyittekö, että poliisi rikkoo lakia? Yllätyittekö, että poliisi valehtelee? Yllätyittekö, että poliisi käy väkivaltaisesti sananvapaustaistelijan kimppuun? Yllätyittekö, että poliisi todennäköisesti kaltoinkohtelee häntä kiinnioton jälkeen? Yllätyittekö, kun viranomaiset tekaisevat syytteitä ihmistä vastaan? Minä en. Tuttua kaikki tuo minullekin.



PS. Suomi Ensin ei lannistu, vaan jatkaa mielenosoitusta rautatientorilla! Kaikki mukaan paikalle puolustamaan sananvapautta ja suomalaisten oikeuksia matuvyöryä vastaan!

9. helmikuuta 2017

VKSV katsoi videota vieläkin - eikä vieläkään näe mitään väärää tapahtuneen!

Valtakunnansyyttäjänvirasto pyysi minulta tarkennusta poliisien sikailuvideon aikoihin, koska eivät mitenkään itse muka nähneet, mitä niissä tapahtui. Lähetin heille seuraavat tiedot sähköpostilla:
  • Kohdassa 1:10 poliisi huitaisee kameraani osuen siihen -> Pahoinpitely. 
  • Kohdassa 1:14 poliisi käskyttää minua -> Olen poliisitoimenpiteen kohteena -> Poliisin pitäisi tunnistautua, mutta ei tunnistaudu.
  • Kohdassa 2:20 poliisi käskyttää minua -> Olen poliisitoimenpiteen kohteena -> Poliisin pitäisi tunnistautua, mutta ei tunnistaudu.
  • Kohdassa 2:30 poliisi käskyttää minua -> Olen poliisitoimenpiteen kohteena -> Poliisin pitäisi tunnistautua, mutta ei tunnistaudu.
  • Kohdassa 5:43 poliisi huitaisee kameraani osuen siihen -> Pahoinpitely.

VKSV vastasi pikana ja selittää, miten tietenkään mitään väärintekoa ei ole poliisien toimesta tapahtunut:
Voimme tästä tehdä omat johtopäätöksemme: Jatkossa poliisinkin kädessä olevia esineitä voi aivan vapaasti lyödä, töniä, jne. lujaakin, eikä se ole rikos, koska se ei ole pahoinpitelyä kihlakunnansyyttäjä Laura Sairasen mukaan. Samassa Suomi Ensin! -mielenosoituksessa tapahtuneen matunaisen harjoittaman sylkemisepisodiinkin poliisi totesi, että sylkeminen ei ole pahoinpitelyä (vaan "huonoa käytöstä"), joten poliisia voi siis myös jatkossa sylkeäkkin täysin vapaasti. Kehoitankin kaikkia jatkossa lyömään poliisin kädessä olevia esineitä ja sylkemään poliisia, koska nämä kummatkaan eivät Suomen viranomaisten tulkintojen mukaan ole rikoksista!

VKSV:lle tiedoksi, että kädessäni oli kamera, kuten selkeästi sanoin, eikä matkapuhelin. Mutta eihän totuudella ole mitään merkitystä teille mulkuille.

VKSV ei näe Tampereen poliisin toimissa mitään (vikaa)

  1. Poliisin ei tarvinnut ottaa laittomia matuja kiinni, koska heillä oli muuta puuhaa.
  2. Poliisin ei tarvinnut tunnistautua minulle, koska en ollut poliisitoimien kohteena.
Kuten tarkkaavaiset ehkä huomasivat, niin VKSV ei ottanut mitään kantaa poliisin minuun kohdistamiin pahoinpitelyihin, kun poliisit läimäisivät minun kameraani/minua! Hassusti "unohtivat" sen kokonaan koko vastauksestaan. Sattumaa varmaan, eiks jee? Kyllähän valtakunnansyyttäjänvirastoon ja poliisiin voi luottaa, eikös vaan? Varmasti tutkivat kaikkia tämmöiset jutut hyvin ja perusteellisesti, vai mitäh?

Minua tämä vastaus ihmetytti ja niinpä soitin valtakunnansyyttäjänvirastoon ja päätöksen tehnyt kihlakunnansyyttäjä Laura Sairanen soittikin minulle takaisin tänään. Valtakunnansyyttäjänvirasto ei hänen kertomansa mukaan nähnyt (!!!) videossa, että poliisi olisi lyönyt minua/kameraani, vaikka kuulemma katsoi sen pariinkin kertaan!

Kuunnelkaapa ko. puhelu alta:

Katsokaapa sitten ko. alkuperäinen videoni alta:

Järjestetäänpä nyt pieni leikkimielinen kisailu: Pyydän lukijoitani katsomaan ja kertomaan, näkyykö yllä olevalla videolla ja jos näkyy, missä kohdin ja miten monta kertaa, että:
  • Poliisi käskyttää minua = Olen poliisitoimien kohteena = Poliisin olisi pitänyt kertoa nimensä minulle pyynnöstä.
  • Poliisi mättää minun kameraani/minua kädellään tahallaan = Poliisi syyllistyy pahoinpitelyyn.
Autetaan näin yhteistuumin valtakunnansyyttäjänvirastoa ja kihlakunnansyyttäjä Laura Sairasta, joka ei mitenkään näe tämmöisiä asioita, vaikka miten koettaa katsoa kyseistä videota!



PS. Miksi poliisi käyttää "haalarikameroita", jos kerran kameroissa ei näy sitten yhtään mitään, vaikka miten katsoo?

7. helmikuuta 2017

Markuskulttuuri FM - vastineeni Lokkan, Wiikin ja Mäenpään valheisiin

Junes Lokka, Tiina Wiik ja Olavi Mäenpää esiintyivät Monokulttuuri FM ja Tuonen Joutsen lähetyksissä levittäen törkeitä valheita ja vihjauksia minuun, historiaani ja oikeusjuttuuni liittyen. He käyttivät omaa kanavaansa suoraan henkilökohtaiseen hyökkäykseen minua vastaan, aseenaan valheet ja vääristelyt, Olavi Mäenpään hieroessa tyytyväisenä käsiään taustalla. Sama valehtelu ja vääristely jatkui myös kyseisten videoiden kommenttiosioissa ja Facebookissa eri ketjuissa, siitäkin huolimatta, että olin kaikissa käänteissä jo osoittanut ja korjannut nämä valheet, niiden jauhaminen vain jatkuu ja jatkuu...

Tein tämän vastineen, koska jotkut ihmiset ovat oikeasti niin hölmöjä, että uskovat esimerkiksi ent. sisäministeri Petteri Orpon nuoleskelijan, Olavi Mäenpään valheita täysin sokeasti, eivätkä voi käsittää, että Junes Lokka ja Tiina Wiik olisivat niin tyhmiä, että heittäytyisivät Mäenpään kätyreiksi. Näin on kuitenkin valitettavasti tapahtunut, enkä minä halua, että kenellekään jää sellaista käsitystä, että näissä minuun kohdistuneissa valheissa olisi jotain perää. Käynkin nämä valheet kohta kohdalta läpi ja suosittelen kaikkia Monokulttuuri FM katsojia myös käymään tämän videon läpi. Jokainen voi sen jälkeen itse pohdiskella, kannattaako Junes Lokkan, Tiina Wiikin ja Olavi Mäenpään juttuja uskoa tai kuunnella heidän videoitaan enää koskaan. Minun nähdäkseni viimeinenkin uskottavuus Monokulttuuri FM:ltä on nyt pudonnut pois tämän jatkuvan henkilökohtaisen hyökkäyksen ja törkeiden valheiden ja vihjausten myötä.

Bonuksena käyn läpi eräitä Mäenpään minulle lähettämiä tekstareita ja "Junes Lokka ei ymmärrä 10 kerrankaan jälkeen vastausta hänen kysymykseensä".

PS. Uusimpien tietojen mukaan Tiina Wiik (ja mahdollisesti myös Junes Lokka?) ovat pyrkimässä kunnallisvaaleihin Perussuomalaisten listoilla!!! Näin pitkälle on heidän mädätys mennyt! Huh-huh!




Klippien lähteet:
Monokulttuuri FM: Monokulttuuri FM 2.2.2017 – jakso 68
https://www.youtube.com/watch?v=DImZrCrpRFE

Tuonen Joutsen: Ylen vihapuheilta Oulussa 2.2.2017 feat. Olavi Mäenpää & Tuukka Kuru
https://www.youtube.com/watch?v=io1vf0U1BqE

Tuonen Joutsen: Vihapuhe FM: 2000 tilaajan spesiaali
https://www.youtube.com/watch?v=ZydyRkEuybc

28. tammikuuta 2017

Noin kolme tapaa salata SSD-levy rautapohjaisesti


Käytännössä kaikissa nykyään myytävissä SSD tai M.2 levyissä on sisäänrakennettu ja jo automaattisesti päällä oleva salaus. Salauksessa käytetään yleensä AES256 rautapohjaisesti toteutettuna, joten sen käyttö ei de facto hidasta levyä lainkaan. Salauksesta on tällä tapaa se hyöty, että levy voidaan "tyhjentää" sekunnissa vain yksinkertaisesti pyyhkimällä salausavain helvettiin ilman, että jokaista levyn bittiä pitää suoranaisesti päällekirjoittaa. Salauksesta ei kuitenkaan tällä tapaa ole hyötyä tiedostojen salaamiseen, koska kiintolevy sylkee mitään kyselemättä sisältönsä ulos oletuksena.

Mutta mitäpäs, jos haluaisi myös suojata koko kiintolevyn sisällön esimerkiksi varkaita tai muita rikollisia, kuten poliisia vastaan? Mitenkäs se onnistuu käytännössä tätä hyödyntäen?

Ensimmäinen ja helpoin keino on käyttää BIOS:ssa olevaa vaihtoehtoa asettaa kiintolevylle salasana, jos sellainen vaihtoehto sieltä löytyy ja salasanaksi voi laittaa vähintään 16 merkkiä pitkän rimpsun. Ainakin kaikki Samsungin ja Intellin SSD/M.2 levyt näet nappaavat tuon salasanan syöttövaiheessa ja muodostavat siitä salaus/purkuavaimen pääsalausavaimelle, jolla koko kiintolevyn sisältö on salattu. Salasanan yksisuuntainen kryptografinen tiivistearvo tallennetaan myös yleensä kiintolevylle ATA-salasanaksi, mutta siitä ei voida alkuperäistä salasanaa palauttaa, koska kyseessä on todellakin yksisuuntainen funktio. Näin tehden käyttäjän pitää joka kerta konetta sammuksista käynnistäessään syöttää oikea salasana tai salauksen ja ATA-salasanan ja pääsalausavaimen purku ei onnistu ja levyn sisältö pysyy ummessa ja salattuna. On tärkeää muistaa, että pitää asettaa nimenomaan kiintolevyn salasana, ei BIOSsin salasanaa, vaikka ilmeisesti jotkin tietyt SSD-levyt osaavat napata myös BIOS:in salasanan tuohon tarkoitukseensa.

Mikäli BIOS ei tue kiintolevyn salasanan asettamista, siihenkin löytyy konsti. BIOS voidaan näet virittää sellaiseksi, että se nimenomaan tukee ja osaa käyttää kiintolevyn salasanaa. Tähän tarkoitukseen pitää emolevyn BIOS tai emolevyn verkkokortin BIOS päivittää/virittää ATA Security eXtension BIOS:illa.

Toinen ja hitusen hankalampi, mutta sitäkin turvallisempi ja varmempi keino on bootata tietokone esimerkiksi Knoppix Linuxiin tai vastaavaan ja käyttää Linuxin hdparm-komentoa ja määritellä sillä levy maxsecurity-tilaan käyttäjä- ja adminsalasanat levylle määritellen, jne. Tämän jälkeen kone käynnistetään uudelleen - huomaa, käynnistetään uudelleen, ei sammuteta välissä - ja se boottaa nätisti tuolta kiintolevyltään sen sisältämään käyttöjärjestelmään ilman ongelmia. Kun tietokone sitten joskus myöhemmin sammutetaan, kyseinen SSD/M.2 levy salausavain tuhoutuu sen muistista ja kiintolevyä ei voi avata eikä sen sisältöä lukea (vaikka sen voisikin jotenkin avata). Avatakseen uudestaan ko. kiintolevyn pitää taas käynnistää Knoppix Linux ja käyttää edellä mainittuja hdparm-komentoja ja oikeita salasanoja sen avaamiseen - jonka jälkeen tietokone käynnistetään uudelleen - huomaa, käynnistetään uudelleen, ei sammuteta välissä. Tälläkin kikalla voi hienosti kiertää sen ongelman, että BIOS ei tue kiintolevyn salasanaa tai kiintolevyn salasanaksi ei voi valita kuin jotain 4-8 merkkiä pitkää, eli turvatonta rimpsua.

Kolmas ja paskin tapa käyttää hyväksi SSD/M.2 levyjen salausta on käyttää Windows 8.1 tai Windows 10. Ne nimittäin käyttävät sitä yleensä jo oletuksena automaattisesti hyväkseen, mutta vain, jos kirjaudut Microsoftin tilille - jonne Microsoft imee salausavaimen "turvaan" (ja viranomaisten saataville). Voit toki mennä itse tilillesi ja poistaa sieltä tuon avaimen ja yrittää luottaa siihen, että Microsoft oikeasti poistaa sen sieltä, eikä säilytä toista kopiota jossain jemmassa...

Rautapohjaisen salauksen vaihtoehdoksi voi toki aina asentaa Veracryptin ja käyttää koko kiintolevyn salausta sillä. Nykyaikaiset prosessorit hallitsevat AES256 kiihdytyksen, joten jos valitset salausalgoritmiksi sen, nopeuseron salaamattomaan levyyn ei pitäisi olla kovinkaan suuri. Toki voit myös käyttää Windowsin omaa Bitlockeria (jos omaat sellaisen Windowsin version, jossa se on, eli lähinnä Pro-version) TPM-sirulla varustetussa tietokoneessasi tai myöskin sellaisessa, jossa TPM-sirua ei ole (tällöin tietokoneeseen pitää käynnistyksen yhteydessä liittää usb-tikku tai muistikortti, jossa Bitlocker-avain on).

Kaikista näistä vaihtoehdoista kaikkein turvallisin lienee Bitlocker TPM-sirulla ja muilla kilkkeillä, mutta hyvänä kakkosena tulee kyllä Veracrypt. Näiden kahden systeemin toimintavarmuus ja luotettavuus on näet tutkittu, todennettu ja hyväksi havaittu. Toisin kuin SSD/M.2 levyjen rautakrypton toteutus, joissa on aina pieni epävarmuus, koska niiden tarkkaa toimintamekanismia ei ole suostuttu juurikaan raottamaan ilmeisesti kilpailijoiden pelon vuoksi.

Miten sitten voi tietää, onko salaus TODELLA käytössä kuten pitäisikin? Siihen ei valitettavasti ole kuin yksi täysin varma keino: SSD/M.2 levy pitää irroittaa tietokoneestasi ja törkätä kiinni johonkin toiseen tietokoneeseen, jossa pyörii joku käyttöjärjestelmä jo päällä. Sitten sinun pitää koettaa mennä ko. kiintolevyysi ja katsoa, mitä tapahtuu. Jos pääset sinne ja voit katsoa tiedostojasi, salaus ei tietenkään ole onnistunut. Jos sen sijaan et pysty edes näkemään koko kiintolevyä tai ainakaan sen tiedostojasi, onneksi olkoon, salaus toimii kuten pitääkin.

27. tammikuuta 2017

Lääkäreiden tietämättömyys SEID:sta on pöyristyttävää

22.1.2017 oli Ilkassa varsin hyvä mielipidekirjoitus SEID:sta. Tein itsekin aikoinaan asiaan liittyvän kirjoituksen, joka julkaisiin Turun Sanomissa. Ilkan kirjoitukseen tuli vastineena nyt parin ylilääkärin hölynpölykirjoitus, joten katsoin tarpeelliseksi pistää taas näppäimistön sauhuamaan, tuloksena minun vastineeni, jonka pistin sekä näille ylilääkäreille, että tietenkin itse lehteenkin. Saa nähdä, julkaisevatko sen, luultavasti eivät, eikä lääkäreistäkään kuulu tietenkään mitään. Vaikeat asiat kun on helpointa vaieta kokonaan.

Kyseinen vastineeni palvelee sinällään muissakin tarkoituksissa SEID-potilaita, joten julkaisen sen myös täällä kaikkien käyttöön ja Googlen hakukoneen löydettäväksi jatkoa varten:



Kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja lääkäreiden tietämättömyydestä

Ylilääkärit Matti Kotila ja Tiina Perä vastasivat 26.1. Ilkassa oudosti keskusteluun kroonisesta väsymysoireyhtymästä, joten katson, että minun on syytä selventää tiettyjä asioita. CFS/ME/SEID on vakava neuroimmunologinen sairaus(1,2,3), johon sairastuneilla on 7-kertainen itsemurhariski terveisiin verrattuna(25) (pääasiassa huonon hoidon ja oireiden invalidisoivuuden vuoksi(26)). CFS/ME/SEID ei ole mikään "toiminnallinen oireyhtymä". Siksi sen diagnoosikoodikin on G93.3(4), vaikka Suomessa jotkin lääkärit virheellisesti yrittävät diagnosoida ja nimetä sen ”neurasteniaksi” (F48.0).

IOM2015 on päivittänyt sairauden diagnostiset kriteerit(3), jotka ovat nykyisellään seuraavat: Potilaalla pitää ilmetä kaikki seuraavat oireet: 1) Selittämätön ja yli 6kk jatkunut uupumus, 2) Fyysisen rasituksen (pahentama) jälkeen/viiveellä tuleva huonovointisuus/uupumus, 3) Virkistämätön uni. Potilaalla pitää sen lisäksi ilmetä joko: A) Kognitiivisen suorituskyvyn laskua TAI B) Epänormaaliutta verenpaineen suhteen / ortostaattista intoleranssia / POTS tms. Vanhatkin diagnostiset kriteerit(5) ovat kyllä varsin selkeät.

CFS/ME/SEIDiin perehtyneet lääkärit osaavat kertoa mm. seuraavista yhtenevistä löydöksistä potilailla (ko. löydökset eivät ole välttämättömiä diagnoosin tekoon):
  • Sytokiinipitoisuudet (Th-1, Th-2) koholla taudin alkuvaiheessa(6), alhaalla kun sairastettu yli 3v(10).
  • NK-solujen toiminnan teho (ei määrä) alhaisempi kuin terveillä(7), CD4 T-solujen määrä korkeampi ja CD8 T-solujen määrä alhaisempi kuin terveillä myös ns. tappajasolujen alentuma (cd57) yleinen löydös(8).
  • Veren metabolisissa merkkiaineissa poikkeavuuksia, jopa 96% diagnosointitarkkuus(9)
  • Selkäydinpunktio: Lymfosyyttien, IL-10, laktaatti, proteiinien pitoisuudet koholla, etenkin rasituksen jälkeen(11). Li-IgG-Oc ehkä poikkeava.
  • Toistettu kliininen rasituskoe (0h, 24h ja 48h) ja siinä selviäminen(12): Kunto romahtaa SEID-potilaalla toisessa ja etenkin kolmannessa kokeessa, muissa sairauksissa kunto ei yleensä romahda.
  • Ortostaattinen stressitesti, ns. kallistustesti ja/tai POTS-testi: Verenpaine romahtaa SEID-potilailla, pulssi nousee yli 120(13).
  • Kuvantamiskokeet: 3 teslan MRI, PET tai neuroSPECT voi näkyä samanlaisia löydöksiä kuin MS-taudissa(14), lisäksi poikkeavuuksia ja/tai paksuuntumista oikean puolen otsalohkon ja ohimolohkon välisessä hermoradassa(15), tulehdustiloja gliasolujen lähellä, otsalohkon ja aivorungon alueella heikentynyttä veren virtausta(16) ja hidastunutta glukoosiaineenvaihduntaa(17), sekä muita löydöksiä(18).
  • ENMG voi tuoda esille lihasten huonon kunnon ja muita ongelmia.
  • Suoliston bakteerifloora poikkeava, köyhä, vajausta etenkin tulehdusta lievittävien bakteerien pitoisuuksissa. PH voi olla epänormaali. Suoliston bakteeriflooran diagnostiikalla jopa 83% diagnosointitarkkuus(19).
  • Adrenaliinialtistustesti: 30ug adrenaliinia sc, laskee usein pulssia ja verenpainetta SEID-potilaalla.
CFS/ME/SEID on useitakin toimivia hoitoja olemassa, vaikka ne eivät virallista statusta ole vieläkään saaneet. Lisäksi sairauden oireita voi ja kuuluukin lievittää, vaikka itse sairautta ei voisikaan parantaa. Lääkärillä on hyvin vapaat kädet antaa erilaisia hoitoja potilaille riippumatta virallisesta hoitolinjasta tai CFS/ME/SEID kohdalla virallisten hoitolinjojen puutteesta, koska:"Valvira ei hyväksy tai hylkää, tai hyväksy ja kiellä hoitomuotoja - mutta Valviran tehtävä on puuttua silloin tilanteeseen, kun potilas saa...sellaista hoitoa, joka on potilaalle selvästi vaarallisempaa kuin itse sairaus..."(20)

Esimerkiksi matala-annoksinen naltreksoni (LDN) EI OLE mikään erityislupavalmiste. Samaa valmistetta voi määrätä 10x vahvuudella kuka tahansa lääkäri. On käsitämätöntä, että Suomessa lääkärit eivät uskalla tai halua määrätä sitä 1/10 annoksella potilaalle, joka on siitä selvästi hyötynyt! Esimerkiksi Norjassa 71% yleislääkäreistä on määrännyt LDN:ää potilailleen(21). On vastuutonta, että lääkärit eivät määrää LDN:ää potilaille, jotka miltei järjestelmällisesti saavat siitä apua CFS/ME/SEID:iin(22,23,24).

Suomessa CFS/ME/SEID potilaille tyrkytetään hoidoksi liikuntaa, psykoterapiaa ja masennuslääkkeitä, vaikka liikunta ja psykoterapia eivät sairauteen auta(27,28), vaan päinvastoin, usein pahentavat merkittävästi sairautta(29,30,31). Masennuslääkkeistä lähinnä tratsodoni, milnasipraani, duloksetiini, bupropioni tai pieniannoksinen venlafaksiini voivat sivuvaikutuksenaan hieman lievittää sairauden oireita ja parantaa unen laatua, mutta muista masennuslääkeistä ei ole sairauden hoidossa mitään hyötyä.

Tärkein asia CFS/ME/SEID potilaan hoidossa olisi hoitoon sitoutunut omalääkäri, joka tarvittaessa konsultoi erikoislääkäreitä, sekä sosioekonomiset tuet, kuten kotiapu, kuntoutustuki/sairaseläke. Nykyisellään miltei kaikki CFS/ME/SEID potilaat ovat täysin ilman mitään näistä. Mikäli MS- tai HIV-potilaita kohdeltaisiin samalla tapaa, kyseessä olisi törkeä ihmisoikeusloukkaus ja potilasjärjestöt nostaisivat suomalaisen terveydenhuollon kansainväliseen häpeäpaaluun! Duodecim-lehteä (17/2015) lainatakseni:”Potilaat ansaitsevat parempaa, mitä meillä on nyt tarjota.”

Markus Jansson
Sairaanhoitaja amk
Työkyvytön CFS/ME/SEID potilas vuodesta 2011.



Lähteet/selvennykset:
  1. Beyond Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome: Redefining an Illness (2015), Institute of Medicine. Washington, DC: The National Academies Press, 2015, sivu 2.
  2. Beyond Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome: Redefining an Illness (2015), Institute of Medicine. Washington, DC: The National Academies Press, 2015, sivu 234.
  3. Olli Ruuskanen ja Raimo K.R. Salokangas, Duodecim-lehti 17/2015.
  4. Beyond Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome: Redefining an Illness (2015), Institute of Medicine. Washington, DC: The National Academies Press, 2015, sivu 27.
  5. Myalgic encephalomyelitis: International Consensus Criteria. Journal of Internal Medicine, 270: 327–338. doi:10.1111/j.1365-2796.2011.02428.x.
  6. SKOWERA, A., CLEARE, A., BLAIR, D., BEVIS, L., WESSELY, S. C. and PEAKMAN, M. (2004), High levels of type 2 cytokine-producing cells in chronic fatigue syndrome. Clinical & Experimental Immunology, 135: 294–302. doi:10.1111/j.1365-2249.2004.02354.x.
  7. Strayer D, Scott V, Carter W (2015) Low NK Cell Activity in Chronic Fatigue Syndrome (CFS) and Relationship to Symptom Severity. J Clin Cell Immunol 6:348. doi:10.4172/2155-9899.1000348.
  8. Marta Curriu†, Jorge Carrillo†, Marta Massanella†, Josepa Rigau, José Alegre, Jordi Puig, Ana M Garcia-Quintana, Jesus Castro-Marrero, Eugènia Negredo, Bonaventura Clotet, Cecilia Cabrera and Julià Blanco. Screening NK-, B- and T-cell phenotype and function in patients suffering from Chronic Fatigue Syndrome. doi:10.1186/1479-5876-11-68.
  9. Robert K. Naviaux, E5472–E5480, Metabolic features of chronic fatigue syndrome.
  10. Mady Hornig, José G. Montoya, Nancy G. Klimas, Susan Levine, Donna Felsenstein, Lucinda Bateman, Daniel L. Peterson, C. Gunnar Gottschalk, Andrew F. Schultz, Xiaoyu Che, Meredith L. Eddy, Anthony L. Komaroff and W. Ian Lipkin. Distinct plasma immune signatures in ME/CFS are present early in the course of illness. doi:10.1126/sciadv.1400121.
  11. Benjamin H. Natelson, Shelley A. Weaver, Chin-Lin Tseng, and John E. Ottenweller. Spinal Fluid Abnormalities in Patients with Chronic Fatigue Syndrome. doi:10.1128/CDLI.12.1.52-55.2005.
  12. Beyond Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome: Redefining an Illness (2015), Institute of Medicine. Washington, DC: The National Academies Press, 2015, sivu 82-83.
  13. Beyond Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome: Redefining an Illness (2015), Institute of Medicine. Washington, DC: The National Academies Press, 2015, sivu 107-119.
  14. Gerwyn Morris and Michael Maes. Myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome and encephalomyelitis disseminata/multiple sclerosis show remarkable levels of similarity in phenomenology and neuroimmune characteristics. doi:10.1186/1741-7015-11-205.
  15. Michael M. Zeineh, MD, PhDJames Kang, MDScott W. Atlas, MDMira M. Raman, MSAllan L. Reiss, MDJane L. Norris, PAIan Valencia, BSJose G. Montoya, MD. Right Arcuate Fasciculus Abnormality in Chronic Fatigue Syndrome. doi:10.1148/radiol.14141079.
  16. Bharat Biswal, Pratap Kunwar, and Benjamin H Natelson. Cerebral Blood Flow Is Reduced in Chronic Fatigue Syndrome As Assessed by Arterial Spin Labeling. doi:10.1016%2Fj.jns.2010.11.018.
  17. T Siessmeier, W A Nix, J Hardt, M Schreckenberger, U T Egle, P Bartenstein. Observer independent analysis of cerebral glucose metabolism in patients with chronic fatigue syndrome. J Neurol Neurosurg Psychiatry 2003;74:922–928.
  18. Yasuhito Nakatomi, Kei Mizuno, Akira Ishi, Yasuhiro Wada, Masaaki Tanaka, Shusaku Tazawa, Kayo Onoe, Sanae Fukuda, Joji Kawabe, Kazuhiro Takahashi, Yosky Kataoka, Susumu Shiomi, Kouzi Yamaguti, Masaaki Inaba, Hirohiko Kuratsune, and Yasuyoshi Watanabe. Neuroinflammation in Patients with Chronic Fatigue Syndrome/Myalgic Encephalomyelitis: An 11C-(R)-PK11195 PET Study. doi:10.2967/jnumed.113.131045.
  19. Ludovic Giloteaux, Julia K. Goodrich, William A. Walters, Susan M. Levine, Ruth E. Ley and Maureen R. Hanson. Reduced diversity and altered composition of the gut microbiome in individuals with myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome. doi:10.1186/s40168-016-0171-4.
  20. Valviran ylilääkäri Markus Henriksson, IL-DOC 8.3.2015
  21. Raknes, G., and Småbrekke, L. (2016) A sudden and unprecedented increase in low dose naltrexone (LDN) prescribing in Norway. Patient and prescriber characteristics, and dispense patterns. A drug utilization cohort study. Pharmacoepidemiol Drug Saf, doi: 10.1002/pds.4110.
  22. The Health-Related Quality of Life for Patients with Myalgic Encephalomyelitis / Chronic Fatigue Syndrome (ME/CFS) Michael Falk Hvidberg,1,* Louise Schouborg Brinth,#2 Anne V. Olesen,#1 Karin D. Petersen,#1 andLars Ehlers PLoS One. 2015; 10(7): e0132421.Published online 2015 Jul 6. doi:10.1371/journal.pone.0132421
  23. Beyond Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome: Redefining an Illness (2015), Institute of Medicine. Washington, DC: The National Academies Press, 2015. Sivu 265.
  24. Reporting of Harms Associated with Graded Exercise Therapy and Cognitive Behavioural Therapy in Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome http://www.ncf-net.org/library/Reporting%20of%20Harms.pdf
  25. A review on cognitive behavorial therapy (CBT) and graded exercise therapy (GET) in myalgic encephalomyelitis (ME) / chronic fatigue syndrome (CFS): CBT/GET is not only ineffective and not evidence-based, but also potentially harmful for many patients with ME/CFS.Twisk FN1, Maes M. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19855350
  26. Studies on Cognitive Behavioral Therapy and Graded Exercise Therapy for ME/CFS are misleading Sten Helmfrid. https://www.researchgate.net/publication/309351210_Studies_on_Cognitive_Behavioral_Therapy_and_Graded_Exercise_Therapy_for_MECFS_are_misleading

23. tammikuuta 2017

Valitukseni hovioikeuteen oikeusmurhakäräjistä + materiaalit

Yksi iso urakka on nyt 10 päivän puurtamisen jälkeen takana, huolimatta kaikista hassuista pienistä "yksittäistapauksista" ja "kepposista", joita on tapahtunut samaan aikaan. Olen nimittäin nyt saanut tehtyä valituksen oikeusmurhatuomiooni hovioikeutta varten ja pistän sen tuossa tuokiossa matkaan. Olen myös kerännyt yhteen kaiken materiaalin liittyen oikeusmurhajuttuuni, joten jokainen voi itse katsoa ja kuulla, mitä oikein on tapahtunut.

Kaikki materiaali on katsottavissa täältä omista alihakemistoistaan, kuten mm.

En lähtenyt julkistamaan näitä materiaaleja, ennen kuin olin saanut ne kaikki ns. kasaan, mukaanlukien oman valitukseni hovioikeuteen. Minua ei näet kiinnosta vääntää tästä asiasta lukuisia kertoja, eli yhtään enempää, kuin mitä on ehdottomasti pakko. Juuri asiasta loputtomasti vääntäen minä ja muut ihmiset tekevät juuri sen, mitä tältä tuomiolta halutaankin: Leimata minut ja tuoda paljon julkisuutta tuomiolleni, sekä saada näyttämään, että selittelen koko ajan joka paikassa tätä juttua loputtomasti, kuin syyllisyyttään häpeilevä kriminaali. Ehei. Se on tässä ja sillä hyvä. Toki, jos joku nyt keksii jonkun sellaisen uuden kysymyksen, jota en ole jo aikaisemmin käsitellyt ja vastannut, niin siihen voin sitten toki paneutua vielä sopivassa kohtaa.





Edit 28.1.2017 klo 8: En näköjään laittanutkaan tuonne kaikkia kuulustelupöytäkirjoja. Muistaakseni olen aikaisemmin julkaissut linkkikiihotuksen, koirankakkapekonikoraanin ja rahankeräysrikoksen kuulustelupöytäkirjat, mutta totta puhuen en ole ihan varma. Minulla ei kuitenkaan niitä enää ole olemassa paperilla, joten en voi niitä julkaistakkaan kyllä. No, eipä niissä ihmeempää ollutkaan, ei sikäli.