28. syyskuuta 2016

Ilja Janitskin viranomaisvainon kohteena - tukimielenosoitus!

En voi sanoa yllättyneeni, että viranomaisten sananvapauden vastainen vaino on saamassa yhä mielipuolisempia piirteitä. Ilja Janitskin ja hänen MV-lehteään vastaan on ollut menossa jo pitkään ajojahtia, koska tosiasioista suoraan puhuva MV-lehti on massiivinen persekivutus ja piikki lihassa viranomaisille ja mädätysmedialle, joten se pitää saada vaiennettua keinolla millä hyvänsä

Nyt, viimeisenä niittinä yritetään Ilja Janitskista saada aikaan eurooppalainen pidätysmääräys, jotta hänet voitaisiin ottaa Espanjassa kiinni ja toimittaa Suomeen, sekä tuomita mielivaltaisen pituiseen peloitevankeuteen totuuden kertomisesta. Surkuhupaisinta asiassa on, että medialle asiasta ilmoitettiin jo eilen ja Janitski itse sai tiedon vasta tänään. Kannattaa lukea Iljan kommentit asiaan esimerkiksi täältä.

Tällä tasolla on sananvapaus nyky-Suomessa, edes ulkomailla toimivat lehdet eivät saa olla rauhassa Illmanismilta.

Tapauksessa on paljon yhtymäkohtia Seppo Lehdon ajojahtiin ja oikeusmurhaan. Molemmissa tapauksissa nettikirjoittelu, jossa ketään ei ole vahingoitettu, todetaan laittomaksi ja siihen syyllistynyt ajatusrikollinen tuomitaan peloittelumielessä mielipuolisen pitkään vankeusrangaistukseen, sekä päälle mätkäistään järjettömät korvausvaatimukset, jotka de facto saattavat tuomitun ikuiseen velkavankeuteen. Suurinosa syytteistä on täysin keksittyjä ja perusteettomia, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, tuomio tulee niistä siitä huolimatta. Samaan aikaan törkeitä raiskauksia ja pahoinpitelyitä tehneet selviävät ehdollisilla ja olemattomilla korvauksilla jne.  Näin paljon totuus pelottaa valtaa pitäviä, virkamiehiä ja mediaa.

Iljan puolesta pidetään mielenosoitus Helsingissä ensi torstaina, 6.10.2016 klo 12-15 oikeustalon lähellä, Porkkalankatu 13. Kaikki kynnelle kykenevät paikalle ehdottomasti! Tuokaa banderolleja, kylttejä jne. pitäkää meteliä! Näyttäkää, että Iljan mittaamattoman arvokasta työtä sananvapauden puolesta ei saa turmella Illmanismilla! MV-lehti on yksi harvoja riippumattomia medioita Suomessa, joka uskaltaa kertoa totuuden asioista. Totuuden puhuminen ei saa, eikä voi olla rikos Suomessa!


27. syyskuuta 2016

Luotto- ja maksukorttien suojausvinkkejä

Olen kirjoittanut aikaisemminkin blogissani luottokorteista, mutta keskittyen vain niiden "lähimaksu" (NFC) ominaisuuteen, jonka tietoturva on olematonta (1 ja 2). Tarkoitukseni on nyt käydä läpi luotto- ja maksukorttien muita tietoturvajuttuja ja antaa eräitä suojautumisvinkkejä yleisempiä ongelmia vastaan.

Pidemmittä puheitta videon pariin:

Pikakertaus:
  1. Älä hanki yhdistelmäkorttia (luotto/pankki), vaan hanki kaksi eri korttia: Visa Electron ja Mastercard luotto. Näin vältät lähimaksuominaisuuden ja sinulla on kaksi eri korttia, mikä antaa lisäturvaa. edit: Osuuspankilla ja Säästöpankilla on ilmeisesti myös Visa Electronissa jostain kumman syystä ja keinolla lähimaksuominaisuus!
  2. Pidä huolta, että kortissasi ei ole ns. lähimaksuominaisuutta (NFC), koska se on täysin tietoturvaton paska ja vaarantaa vakavasti korttisi ja tililläsi olevien rahojen turvallisuuden. Jos teet kohdan 1. mukaan niin tätä ongelmaahan ei tietenkään ole.
  3. Visa Electronista nettimaksaminen pois käytöstä ja maarajaus Suomeen (jos et aio matkustella), sekä turvarajat.
  4. Mastercardista nettimaksaminen pitää jättää päälle ja maarajaus jättää pois, mutta turvaraja kannattaa laittaa.
  5. Vältä luottokortin käyttämistä nettimaksamisessa. Käytä mieluummin PayPayliä tai Bitcoineja, jos ostat ulkomailta ja jos ostat kotimaasta, käytä mieluummin tilisiirtoa tai postiennakkoa.
  6. Visa Electronista voi peittää suurimman osan numeroista edestä ja takaa (ilmastointiteipillä), jolloin niitä ei voi urkkia korttia kuvaamalla tai katsomalla.
  7. Visa Electronista voi pyyhkiä magneettiraidankin pois magneetilla, jos et aio käyttää sitä esim. polttoaineen ostamiseen kylmäasemilta tms.
  8. Mastercardista voi peittää suurimman osan numeroista edestä ja takaa (ilmastointiteipillä), jolloin niitä ei voi urkkia korttia kuvaamalla tai katsomalla...kirjoita ne kuitenkin jonnekin ylös jos aiot käyttää korttia nettimaksamiseen (jos käytät PayPaylia, tätäkään ongelmaa ei ole).
  9. Mikäli joudut jostain syystä käyttämään korttien magneettiraitaa, pidä huoli, että kortinlukulaitteessa ei ole ns. skimmereitä: Revi, heiluta, tunnustelu kortinlukuaukkoa ja näppäimistöä, että ne ovat tukevat.
  10. Suojaa aina PIN-koodisi toisella kädelläsi kaikissa tilanteissa, äläkä koskaan, ikinä, milloinkaan anna sitä kenellekään mistään syystä missään tilanteessa.

15. syyskuuta 2016

Viranomaiset eivät osaa tehdä turvallisia nettipalveluita, osa2

Kirjoitin blogissani jo neljä vuotta sitten viranomaisten nettipalveluiden tietoturvaongelmista, jotka vuotta myöhemmin olikin jo onnistuneesti korjattu. Toisaalta pari vuotta sitten jouduin uudestaan palaamaan aihepiiriin ja näköjään nyt on taas uusinnan aika.

Katsoin kokeeksi eräitä yleisesti käytössä olevia viranomaisten nettipalveluita Qualys SSL Labsin työkalun avulla ja jälki on kaameaa katsottavaa. Näitä nettipalveluita käyttää päivittäin suuri joukko suomalaisia ja tietoturva on tällä tasolla. Viranomaiset eivät ole vaivautuneet paikkaamaan alkeellisimpiakaan aukkoja ja päivittämään salauksen tasoa, vaikka tunnettuja ja hyväksikäytettäviä haavoittuvuuksia löytyy näistä kasapäin.

Ei tähän jaksa edes enää kommentoida mitään. Ei ehkä tarvitse edes.






24. elokuuta 2016

Ola Mäkipää

Tein tässä aikani kuluksi sarjan Ola Mäkipää -parodiavideoita. Ola Mäkipää on kuvitteellinen turkulainen herrasmies, jolla ei ehkä ole mitään tekemistä Olavi Mäenpään kanssa. Katsokaa, nauttikaa ja jakakaa eteenpäin!





22. elokuuta 2016

Giovinezza

Italian fasistipuolueen tunnuslaulu, Giovinnezza eri versioineen, vassokuu. Ja ihan selvin päin ja ilman tuntiakaan italiaa opiskelleena. Tehkää perässä, kuten MV-lehtikin kehoittaa.




PS. Idiooteille tiedoksi, että fasismilla ei ole mitään tekemistä minkään rotuopin tms. jne. kanssa. Termiä "fasismi" halutaan vain käyttää natseista, jotta ihmisille ei tulisi poliittisesti epäkorrekteja mielleyhtymiä kansallisSOSIALISMIN kanssa. Koska olisihan se kovin ikävää, jos ihmiset tajuaisivat, että kansallisSOSIALISMI on itse asiassa SOSIALISMIA eikä mitään "äärioikeistoa", kuten meille tahdotaan syöttää.

15. elokuuta 2016

Miksi Perussuomalaiset Nuoret sensuroi vanhoja julkilausumiaan?

Kirjoitin blogissani vajaa vuosi sitten otsikolla "Varokaa vääriä profeettoja". Hauska nähdä, miten tuon varoituksen ja ennustuksen siemenet ovat alkaneetkin itää mukavasti, oikeaan on osunut ja uponnut moni asia. Lisää paljastuu koko ajan. Esimerkiksi Perussuomalaiset Nuoret suorittama sensurointitemppu:

Lyhyesti sanottuna, PS nuoret esittivät, että ampuma-aselakeja tulee löysätä, esimerkiksi suojeluaseet olisi saatavat takaisin (kuten ne vuoteen 1998 asti olivatkin). Julkilausuma löytyy Archive.org kautta yhä heidän sivuiltaankin. Sittemmin PS Nuoret ovat sensuroineet ko. kirjoituksen pois sivuiltaan. Kun asiasta otettin heihin sähköpostitse yhteyttä ja tiedusteltiin, miksi se on poistettu ja mitä mieltä he ovat nyt sitten aselaeista, ei mitään vastausta tullut.

PS Nuoret eivät myöskään ole kiinnostuneita perusteettomien aseiden haltuunottojen uhreiksi joutuneista ihmisistä ja vaivaudu edes heidän sähköposteihinsa vastaamaan. Jussi Halal-ahokaan ei ollut aseenomistajana ja aseiden omistajien oikeuksia "ajavana" henkilönä kiinnostunut tuosta casesta lainkaan, josta Turun kaupunginvaltuutettu, liikuntalautakunnan jäsen, Pro Cultura säätiön hallituksen puheenjohtaja, yksityisetsivä (eläk.) ja virallinen I-luokan nyrkkeilytuomari Olavi Mäenpää kirjoitti MV Lehteen huhtikuussa. PS Nuoria ja ylipäätään perussuomalaisia ei taida aseenomistajien oikeusturva ja ihmisten turvallisuus tosiasiassa kiinnosta pätkääkään. Mikä onkin hyvin loogista, koska heidän emopuolueensahan on hallitusvastuussaan tuonut Suomeen kymmeniätuhansia muukalaisia ryöstämään ja raiskaamaan.

Eipä ole siis ihme, että alkavat sensuroimaan aikaisempia aseiden omistukseen myönteisesti suhtautuvia puheenvuorojaankin pois netistä täyttä päätä. Kansan ei haluta tietävän, että PS paitsi huijaa äänestäjiään perumalla puheitaan, niin myös vastustaa aseiden omistusta ja suomalaisten oikeutta puolustautua. Eipä ihme, että perussuomalaisten kannatus laskee laskemistaan.

Tää on tätä. 

Varokaa edelleenkin vääriä profeettoja.

Minä en henkilökohtaisesti luota kehenkään, enkä mihinkään tahoon, joka ei ole itse omilla toimillaan osoittanut selvästi olevansa luottamuksen arvoinen. Puhe on halpaa. Oman puheen takana seisominen on jo jotain. Muiden sananvapauden puolustaminen on jo paljon. Näistä PS Nuoret kykenevät vain ensimmäiseen, eivätkä siten ole luottamuksen arvoisia.

Oma näkemykseni on, että jos eivät viranomaiset kiinnostu kirjoituksistasi, niissä tuskin on mitään kiinnostavaa. Jos viranomaiset eivät vainoa sinua, et ole vaaraksi etkä harmiksi näkemyksinesi. Jos sen vuoksi, että viranomaiset jahtaavat sinua ja joudut ongelmiin, vielä jatkat toimintaasi, etkä lannistu etkä vaikene, voit olla luottamuksen arvoinen. Voit olla, koska olet osoittanut omilla teoillasi, että sinun voi luottaa, seisot sanojesi ja tekojesi takana, etkä vaikene, etkä ole kansalaismielipiteen etkä viranomaisten vaiennettavissa ja valitset sananvapauden poliittisen korrektiuden sijaan.

Montako em. ehdot täyttävää ihmistä Suomesta löytyy? Harvassa tuntuu olevan.

12. elokuuta 2016

Poliisi ei noudata henkilötietolakia ja valehtelee

Tein poliisille tässä tovi sitten henkilötietolain 28§ mukaisen tarkastuspyynnön, eli lähetin heille tietosuojavaltuutetun sivuilta tulostamani tarkastuspyynnön. Laitoin paperiin, että haluan KAIKKI tiedot KAIKISTA poliisin käytössä olevista rekistereistä, sekä tiedot myös siitä, ketkä ja milloin ovat ko. tietoja katsoneet ja muuttaneet, mihin minulla on oikeus.

Nyt tuli sitten vastaus, että ei käy, pitää käyttää muka poliisin omaa paperia moiseen hakuun, muuten ei heru mitään. Mitä vittua? Ei laissa määritellä, että pitäisi käyttää tiettyä paperia, vaan että kunhan esittää pyynnön kirjallisesti ja sanoo siinä, että haluaa tiedot, niin sen pitäisi riittää. Eli Suomen poliisi ei noudata taaskaan lakia!
"28 § Tarkastusoikeuden toteuttaminen
Sen, joka haluaa tarkastaa itseään koskevat tiedot 26 §:ssä tarkoitetulla tavalla, on esitettävä tätä tarkoittava pyyntö rekisterinpitäjälle omakätisesti allekirjoitetussa tai sitä vastaavalla tavalla varmennetussa asiakirjassa tai henkilökohtaisesti rekisterinpitäjän luona."
Huvittavintahan tässä on myös se, että kävin aikoinaan poliisilaitoksella ja vaadin saada noita tietoja. Tällöin minulle sanottiin, että ne pitää pyytää kirjallisena. Henkilötietolain mukaan ne voi pyytää myös henkilökohtaisesti käymällä, ts. mitään velvollisuutta mihinkään kirjalliseen pyyntöön ei ole. Eli poliisi valehteli tuollonkin minulle, eikä noudattanut henkilötietolakia!

Plushuvittavinta tässä on myös se, että kun kysyin em. käynnillä poliisilta ko. paperia, heillä ei ollut sitä antaa. Vaikka heillä pitäisi se tietenkin olla. Eli ei ole asiat siltäkään osalta kunnossa. Luultavasti paperi tietenkin oli, mutta eivät halunneet sitä vain minulle vittumaisuuttaan antaa. Paperin, jota ei lain mukaan edes siis kylläkään tarvita.

Tuplaplushuvittavinta tässä on myös se, että ko. poliisit lupasit toimittaa minulle ko. paperit täytettäväksi ja tätä varten pyysivät katu- ja sähköpostiosoitteeni. Koskaan eivät kuitenkaan toimittaneet ko. papereita minulle täytettäväksi, vaikka niin lupasivat. Eli poliisiin ei taaskaan voi luottaa, ei edes näin pienessä asiassa, ei sitten yhtään, vaan valehtelivat jälleen päin naamaa minulle!

Toinen jännä asia on paperissa oleva kohta "Poliisin muu henkilörekisteri", johon pitäisi sitten ilmeisesti osata kertoa, mitä rekisteriä tarkoittaa. No mistä minä voin tietää, mitä rekistereitä poliisilla voi olla ja mitä sieltä voin haluta tarkastaa? Tyypillistä viranomaisvittuilua. Pointtihan on, että minä haluan KAIKKI TIETONI KAIKISTA poliisin rekistereistä, mikä ihmeen velvollisuus minulla on osata sanoa, mitä miljoonia eri rekistereitä ja tietokantoja poliisilla on, joista haluaisin tiedot ulos.

Pitää nähtävästi alkaa selaamaan netistä ja koettaa kirjoittaa tuohon tilaan kaikkien mahdollisten eri rekistereiden nimet, mitä poliisilla on ja vielä yksilöidä niihin, että haluan myös mm. tiedot siitä, ketkä ja milloin ovat ko. tietoja kirjanneet ja lukeneet sieltä.


Kuten taas kerran nähdään, Suomen poliisi ei noudata lakia, eikä halua antaa tietoja kuten laissa määritellään ja panttaa kaikkea mahdollista tietoa mahdollisimman pitkään ja monimutkaisesti.

7. elokuuta 2016

PrivaZer käyttöohjeet yksityisyytesi suojaamiseksi

PrivaZer on erinomainen ohjelma historiatietojen, lokien, tilapäistiedostojen ja kaikenlaisen yksityisyyttä vaarantavien, sekä tietokonetta hidastavien paskojen siivoamiseen tietokoneeltasi turvallisesti. Tässä on rautalankaohjeet sen käyttöön.


PS. Kannattaa suurentaa isompaan ikkunaan ja valita korkearesoluutioinen versio, jotta videosta saa paremmin selvää.

6. elokuuta 2016

Ricochet + VeraCrypt ohjeet

Skype, Facebook chat, Telegram, Whatsapp, jne. kaikkea piisaa viestittelyn tarpeisiin. Mutta mitkä niistä ovat oikeasti turvallisia ja luotettavia ohjelmia jutusteluun, semmoisia, johon viranomaisetkaan eivät pääse mitenkään väliin? Ja miten käyttää sitä ohjelmaa turvallisesti? Aion paneutua tähän ongelmaan seuraavassa.

Effin sivuilta löytyy yksinkertainen, joskin hieman jo vanha vertailu eri pikaviestintäohjelmista liittyen turvallisuuteen ja yksityisyydensuojaan. Sieltä löytyy myös uudempi ja pidempi opas valvonnalta suojautumiseen. Lisäksi Wikipediasta löytyy hyvä sivu eri pikaviestimien ominaisuuksien vertailusta. Nämä ovat kaikki valitettavasti englanninkielisiä, eivätkä silti anna kovin hyvää opastusta siihen, mitä sitten kannattaisi käyttää ja miten?

Oma valintani on Ricochet + VeraCrypt. Miksi?
  1. Ricochet on niitä harvoja pikaviestintäohjelmia, jotka eivät ole riippuvaisia mistään keskuspalvelimista tai verkoista, eli sitä ei voi periaatteessa ikinä mitenkään "kaataa" tai "sensuroida" pois internetistä. Niin kauan kuin TOR-verkko toimii (eli aina), voit käyttää Ricochettiä. Ähäkutti kaikille sananvapauden vihollisille!
  2. Ricochet kätkee paitsi viestit, myös koko viestiliikenteen ja yhteydet, eli kukaan ei edes voi osoittaa, että käytät sitä ja viestittelet kenenkään kanssa sillä, jos hän seuraa nettiliikennettäsi Ähäkutti poliisit ja muut yksityisyydensuojan rikkojat!
  3. Ricochet on äärimmäisen helppokäyttöinen. Ei säätämistä, vääntämistä, ihmettelyä. Se vain on siinä ja toimii, simppelisti. Sillä voi kirjoittaa tekstiä, ei tehdä mitään kummempaa.
  4. Ricochetin ongelmana on, että kontaktilista ja omat salaiset avaimet ovat selkokielisenä tietokoneellasi Ricochetin asetuskansiossa. Jos joku vie tietokoneesi (esim. viranomaiset) he pääsevät tällöin selville siitä, keiden kanssa olet ollut yhteyksissä ja mihin aikaan viimeksi. Teoriassa he voivat myös suorittaa jatkossa ns. man-in-the-middle-attackin sinua ja viestintäkavereitasi vastaan ja siten salakuunnella viestintääsi. Tämän vuoksi Ricochet ohjelma tiedostoineen kannattaa pistää vahvan salauksen taakse, esimerkiksi VeraCryptin (tai jos Windowsisi tukee EFS:ää ja käytät käyttäjätilissäsi vahvaa salasanaa, myös EFS-salaus ajaa saman asian).
Käy tässä videossa yksityiskohtaisesti läpi, miten em. kikkailu VeraCryptillä tehdään, jotta pahinkin tietokonetumpelo varmasti saa ne toimimaan asianmukaisesti.

Huomaa, että samalla vaivalla voi laittaa em. VeraCrypt-osioon sisälle myös vaikkapa Tor-selaimen yksityistä surffailua varten. Tälöin voi olla varma, että vahingossakaan tietokoneen kiintolevylle ei tallennu mitään tietoa surffailustasi ainakaan selkokielisenä missään olosuhteissa ja muutenkin koko surffailusi pysyy vain sinun tietonasi. Samalla luonnollisesti myös kirjainmerkkisi siinä pysyvät suojassa, jos joku nappaa tietokoneesi kainaloosi ja alkaa tutkia sen sisältöä.

VeraCrypt-osioon kannattaa tietenkin laittaa myös kaikkea muuta, jonka ei halua päätyvän vääriin käsiin. Omat dokumentit, paperit, tärkeät kuvat, yksityisjutut, maailmanvalloitussuunnitelmat, jne. kaikki vaan VeraCrypt taakse turvaan! Muista vain uutta osiota luodessasi valita sitten isomman kokoinen osio, jotta sinne varmasti mahtuu kaikki ne tiedostot, jota aiot siellä säilöä. Ja muista myös ehdottomasti pyyhkiä selkokieliset kappaleet pois kiintolevyltäsi (tai ne voi helposti palauttaa sieltä esim. Recuvalla) esimerkiksi Eraser 5.8.8 ohjelmalla (toimii paremmin kuin uudet versiot siitä).

Palaan ehkä myöhemmin asiaan VeraCryptin osalta kattavamman opetuspaketin muodossa...

3. elokuuta 2016

"Ota se kiinni!" T: Rikosylikonstaapeli Kimmo Hiltula

Rauman poliisilaitoksen parhaimmisto (Hiltula, Montonen, Virtanen) näyttää meille, miten huippuvaarallisen ajatusrikollisen kiinniotto suoritetaan enemmän tai vähemmän oikeaoppisesti. Loistavaa tiimi- ja muutakin työskentelyä, ei voi muuta sanoa. Katsokaa ja ihastelkaa. Osaatteko laskea, miten monta kertaa Hiltulan piti käskyttää kahta lakeijaansa käymään kiinni, ennen kuin toimivat? :D



PS. Kotietsinnän kuvaamisen estämisestähän tuli jo hovioikeuden päätöskin, jossa se temppunne todettiin laittomaksi, joten ei sekään mennyt ihan putkeen vissiin?