16. huhtikuuta 2016

Terveyskirjaston Pitkäaikainen väsymysoireyhtymä -artikkeli

Terveyskirjasto julkaisi, tai pitäisikö sanoa, päivitti vanhaa ja aivan kerta kaikkiseen kaameaa artikkeliaan "Pitkäaikaisesta väsymysoireyhtymästä" 20.11.2015. Aikaisemmin artikkeli on aivan silkkaa tuubaa, mutta nyt, päivityksen jälkeen (joka johtunee IOM 2015 raportista) se on sentään jokseenkin hyvä. Ainakin periaatteessa. Siinä on kuitenkin vieläkin useita räikeitä virheitä ja ihmeellistä vihjailua ja asenteellisuutta, joten katsoin tarpeelliseksi korjata niitä hieman blogissani (ja julkaisemassa "LAAJA TIETOPAKETTI CFS-SEID potilaille ja hoitohenkilökunnalle" -opuksessanikin). Tulostettavan version itse artikkelista ja vastineestani voitte ladata täältä.
  1. Käytetty sairauden nimi (pitkäaikainen väsymysoireyhtymä) on kuitenkin yhä täysin väärä ja aiheuttaa pahaa sekaannusta niin lääkäreissä kuin potilaissakin! Toivotaan, että terveyskirjasto muuttaa sairauden nimen asianmukaiseksi, eli ”systeeminen rasitusintoleranssisairaus” tai vähintäänkin ”SEID-oireyhtymä”, jotta tämä sekaannus saadaan korjattua.

  2. Artikkelissa myöskin puhutaan täysin väärin, että SEID:n pääasiallisena oireena olisi väsymys, vaikka tosiasiassa SEID pääasiallisena oireena on nimenomaan uupumus ja etenkin rasituksen jälkeen tuleva tai pahentama uupumus. SEID-potilailla on toki myös väsymysoireilua, etenkin univaikeuksista johtuen ja osittain väsymys ja uupumus menevät päällekäin, mutta on täysin väärin luulla, että sairaus liittyisi jotenkin väsymykseen!

  3. Artikkelissa lukee edelleen varsin vihjailevasti erilaisia virheellisiä asioita, joissa SEID:ia yritetään rinnastaa asioihin ja sairauksiin, joilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Esimerkiksi artikkelin kirjoittaja on psykiatri, vaikka SEID ei ole psykiatrinen sairaus ja viittaukset kipuoireyhtymään, sekä etenkin ”traumaattisiin tunnemuistoihin” ovat täysin asiattomat! SEID on neuroimmunologinen sairaus, eikä sillä ole de facto mitään tekemistä em. asioiden kanssa.

  4. Sairaus ei myöskään ole mitenkään ”yleisempi” esimerkiksi ”lihavien” tai ”vähän liikuntaa harrastavien” keskuudessa, vaan asia on jopa päinvastoin: SEID:iin sairastuneista huomattavan moni on harrastanut aktiivisesti liikuntaa ennen sairastumistaan. Liikunnasta katoavan mielihyvän ja tilalle tulevan pahoinvoinnin ja uupumuksen vuoksi monet sairastuneet toki vähentävät tai kokonaan hylkäävät liikunnan harrastamisen, mutta tämä on vain seurausta itse sairauden oireista. Todennäköisesti monien urheilijoiden äkkikuolemat ovat voineet johtua SEID:sta ja ne on virheellisesti sekoitettu ”urheilijan ylikuormitustilaan”.

  5. Artikkeli ei sisällä mitään tarkkoja ohjeita tutkimuksista, joilla sairaus voidaan osoittaa, eikä se kerro, mitkä tekijät altistavat tälle sairaudelle. Tämä on hyvin valitettavaa, koska artikkelin lukijalle voi näin tulla virheellinen käsitys, että sairauden diagnostiikka, etenkin objektiivisten löydösten saaminen potilaan tilasta, olisi jotenkin mahdotonta ja SEID-diagnoosi olisi jonkinlainen ”romukoppadiagnoosi”. Todellisuudessa SEID:in diagnostiikka ei ole kovin vaikeaa, vaan se koostuu lähinnä muiden sairauksien poissulkemisesta ja SEID-potilaille tyypillisten löydösten havaitsemisesta, ks. esim. ”LAAJA TIETOPAKETTI CFS-SEID POTILAILLE JA HOITOHENKILÖKUNNALLE (http://www.markusjansson.net/SEID.pdf) s. 8-9 ja s.22-23.”

  6. Artikkeli ei sisällä mitään konkreettisia ohjeita sairauden hoitoon tai oireiden lievittämiseen, vaikka niitä on olemassa lukuisia. Tämä on erittäin valitettavaa, koska artikkelin lukijalle voi näin tulla virheellinen käsitys, että sairautta ei voida hoitaa tai oireita lievittää. Lääkärit eivät välttämättä uskalla kokeilla mitään hoitoja, lääkkeitä tai apuja SEID-potilaan hoitamiseksi, koska niiden käyttöön ei rohkaista, eikä niistä kerrota mitään. SEID-potilaan rinnakkais- ja seurannaissairauksia voidaan hoitaa, sekä hänen SEID-oireitaan helpottaa usein erilaisin, usein immunologisin hoidoin, mutta hoito vaatii paljon kokeilua ja aikaa. SEID-potilaan hoitoon ei ole tällä hetkellä olemassa mitään toimivaa ”Käypä Hoito”-suositusta (eikä ”Käypä Hoito”-suosituskaan koskaan tarkoita pakkoa tai määräystä, vaan on enemmänkin ohjenuorana). Lääkäreitä tulisi rohkaista hoitamaan ja lääkitsemään SEID-potilaita kaikin käytettävissä olevin keinoin, eikä antaa vaikutelmaa, että keinoja ei ole! (ks. ”SAIRAUDEN HOITOMENETELMIÄ” -kohta tietopaketissani.)
Kun edellä mainitut asiat pitää mielessä, kirjoitus on jopa melko laadukas. Kuitenkin esim. Yhdysvaltojen harvinaisten sairauksien tietokannan, NORD:in artikkeli on huomattavasti parempi ja kattavampi esitys SEID:sta, ks. http://rarediseases.org/rare-diseases/myalgic-encephalomyelitis/



PS. Muistakaa, että jos kaipaatte ko. sairaudesta lisätietoja, niitä on saatavilla helposti täältä. Jos sinä itse tai joku läheisesi sairastaa, tai epäilet, että sairastaa, tätä sairautta, tai muuten haluat lisätietoja asiasta, voit aina liittyä ylläpitämääni tuki/inforyhmään joko Facebookissa tai VK:ssa, kumpaa ikinä sitten käytätkin. Niin kirjoittamani kattava opas tästä sairaudesta löytyy siis täältä.

14. huhtikuuta 2016

Muutama avoin kysymys Rauman poliisille

Kuten kaikki muistamme, minut putkatettiin ja tietokoneeni takavarikoitiin 15.6.2015 aamulla. Sain nyt pyytämiäni tiedostoja tuosta minulta takavarikoidun tietokoneen kiintolevyltä, mm. Windowsin lokitiedostoja. En ole ehtinyt kokonaan vielä perata niitä läpi, mutta heti pisti tämmöinen silmään:


Minä kun olen utelias paskiainen, niin esitän teille muutaman ikävän kysymyksen näin avoimesti:
  1. Voisitteko, arvoisat Rauman poliisin poliisisedät, selittää, miten minun (ei-kannettava) tietokoneeni on Windowsin lokitiedostojeni mukaan ollut käynnissä 10:19, kun minä olen ollut lukittuna putkassa? Itsestäänkö se sai virrat seinästä ja pompsahti päälle?
  2. Viitsisittekö kertoa, arvoisat Rauman poliisisedät, mitä olette laittaneet tai manipuloineet ko. tietokoneeni kiintolevyiltä tuolloin? Oletteko kenties istuttaneet sinne silloin todisteita teknisen tutkinnan löydettäväksi?
  3. Oletteko niin tietoteknisesti osaamattomia, että ette osaa edes bootata järjestelmää ulkoiselta rompulta tai kiintolevyltä ja manipuloida kiintolevyn sisältöä ilman, että siitä jäisi moisia itsestään selviä jälkiä? Ei tarvitse vastata, tämä on retorinen kysymys.
  4. Eikö tietokoneeni pitäisi olla sinetöity, siis niin, ettei kukaan pääse siihen käsiksi, koska tietotekninen tutkinta tulee suorittaa KIRJOITUSSUOJAAMALLA KIINTOLEVYT ja ottamalla niistä bitti-bitiltä kopiot tietoteknisessä tutkinnassa, joita sitten tutkitaan? Ja joita ei vielä tuona päivänä missään nimessä ehditty tekemään, kun ne tehtiin vasta paljon myöhemmin Porissa...
Tälle tasolle viranomaisten ajojahti minua kohtaan on jo mennyt:
Poliisi manipuloi tietokoneeni sisältöä ennen tietoteknistä tutkintaa, ilmeisesti lavastaen minua johonkin rikokseen, jotta se saa "herkullisemman" tuomion minulle niskaan.

Aivan kuten poliisi manipuloi (pyyhki) salaa nauhoittamani pätkän nauhuristanikin pois - siksikö, että siellä olisi kuulunut, miten ja kuka tietokonettani manipuloi sen ollessa samassa tilassa muiden takavarikkokamojeni (siis myös päällä olevan, salaa nauhoittavan nauhurini) kanssa?

Rauman poliisi ja poliisi ylipäätään on läpimätä ja käyttää mitä tahansa keinoja, myös todisteiden tuhoamista ja istuttamista, jahdatessaan toisinajattelijoita Suomessa. Tämä on toki minulle ollut jo pitkään täysin selviö, mutta toivottavasti yhä useampi suomalainenkin tajuaa tämän asian ja ymmärtää, että Suomen poliisiin ei voi luottaa, ei sitten yhtään, eikä missään tilanteessa. Voitte olla satavarma, että ketään poliisia ei tästäkään tulla ikinä syyttämään, eikä tuomitsemaan, eikä sanktioimaan millään tapaa, kuten ei missään muussakaan kaltoinkohtelussani ole tehty, eikä tulla tekemään.



LISÄÄ INFOA (klo 16:50)!
Poliisi on myös manipuloinut takavarikoimansa koneeni turvallisuuslokeja 12.3.2016!!! Eli kuukausi sitten. Todisteet kiistattomasti nähtävillä tässä videossa, vassokuu! Jakakaa eteenpäin! Tästä ei saa vaieta!

13. huhtikuuta 2016

Tietokone"ongelmia" taas, sattumalta... ;)


Hauska yllätys, kun taas alkoi kone tekemään kummia temppujaan. Viimeksi alkoi tehdä samoja temppuja samana päivänä, sen jälkeen, kun kävin gestapon kuulusteltavana. Varmaan puhdasta sattumaa. Missään tapauksessahan hommaan ei liity mikään takaportti/urkintaohjelma, joka olisi kiintolevyn firmwarella jne. ollut ja nyt aktivoitunut. Kaikki moiset epäilyt ovat varmasti vain paranoidista foliohattuiluta.



PS. Vittuako te idiootit tätä konetta kyttäätte? Tämä on mun netti/pelikoneeni, ei täältä mitään löydy. Urpåt.

9. huhtikuuta 2016

EU-tuomioistuimen mukaan linkki ei ole laiton - mutta minun linkkini on?!?


Digitoday uutisoi mielenkiintoisesta päätöksestä EU-tuomioistuimelta: Sen mukaan linkki laittomaan materiaaliin, (esimerkiksi) tekijänoikeutta rikkovaan, ei ole rikos. Digitodayn sanoin:"Muualle ohjaavien verkkolinkkien, eli hyperlinkkien, rikollistaminen tällä tavoin olisi tehnyt internetistä miinakentän, jossa olisi ollut helppo astua vaaraan tietämättä siitä etukäteen. Julkisasiamies sanoi, että se olisi koitunut koko internetin vahingoksi." Aivan, juuri näin.

Tämäpä hyvin mielenkiintoista sananvapaustaisteluuni ja etenkin minun ns. linkkikiihotuscaseeni liittyen. Nähdäkseni tuo tarkoittaa yksiselitteisesti, että myöskään minun jakamani linkki ei voi olla rikos, siis kiihottamista kansanryhmää kohtaan. Jos kerran piraattimateriaaliin ohjaavan linkin jakaminenkaan ei voi olla rikos, siis tekijänoikeuksien rikkomista.

Tietysti minähän olen erikoistapaus, eikä Suomi ole tunnetusti ennenkään välittänyt mitään kansainvälisen oikeuden päätöksistä tai ihmisoikeuksista, vaan yhä rikkoo törkeästi mm. Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimen päätöksiä vastaan ja muutenkin ihmisoikeuksia, minkä vaan ehtii. Suomessa käytäntönä näet on, että Suomen viranomaiset ja oikeuslaitos tekee aivan mitä sitä lystää ja jos uhri sitten valittaa Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimeen ja sieltä tulee myönteinen päätös, Suomen valtio vain maksaa korvaukset - ja jatkaa edelleen samaa, ihmisoikeuksia rikkovaa linjaansa jatkossakin. Tästähän on seurauksena se, että Venäjän ihmisoikeustilanne on de facto moninverroin parempi kuin Suomen - asia, josta Suomessa ollaan koko ajan hyvin hyvin hyvin hiljaa, jottei kansalaisten sinisilmäisyys oikeuslaitostamme vastaan vain vaarantuisi.

Kannattaa muistaa, että silläkään, että olen poliisikuulusteluissa vedonnut esimerkiksi Suomen perustuslakiin, EOM päätökseen, jne. oikeudestani nauhoittaa poliisikuulustelu, ei ole ollut mitään merkitystä. Suomessa viranomaiset rikkovat ihmisten perusoikeuksia täysin vapaasti, eikä asia kiinnosta ketään, eikä kukaan laita stoppia sille, eivätkä viranomaiset lopeta ihmisten perusoikeuksien loukkaamista, vaikka heille sen perustellusti kertoo ja vaatii oikeuksiensa kunnioittamista. Niille, ketkä eivät usko tietenkään tätä, kehoitan katsomaan tämän ja tämän videon minun tapauksistani, joissa poliisi laittomasti kieltää minua nauhoittamasta kuulustelujani, vaikka esitän heille kiistämättömät todisteet siitä, että minulla on oikeus nauhoittaa kuulusteluni.

Suomen oikeusjärjestelmä ja viranomaiskoneisto on oikeasti niin läpeensä mätä. Joten tälläkään päätöksellä tuskin on mitään merkitystä yhtään mihinkään.

8. huhtikuuta 2016

Nyt Facebook väittää epäilevänsä, että en ole todellinen henkilö!



Facebook näyttää koko ajan keksivän uusia muodollisia perusteita saada minut sensuroitua ja kokonaan poistettua Facebookista. Nähtävästi jutku-Zuckea ja hänen kätyreinään Suomessa toimivia suvakkeja on todellakin alkanut ns. ottamaan pannuun minun kirjoitteluni siellä. 

Sain nimittäin nyt tämmöisen jutun eteeni, kun kirjauduin Facebookkiin (Samalla tilini on toistaiseksi kokonaan kadotettu sieltä ja kaikki koskaan julkaisemani poistettu sieltä): Facebook väittää epäilevänsä, että en ole todellinen henkilö! 

Tämä siis siitä huolimatta, että olen kyllä kertonut Facebookin tiedoissa tarkkaan mm. kotisivuni, muut sosiaalisen median sivuni, blogini osoitteen, laittanut kasapäin kuvia itsestänikin ja minulla on siellä kavereina kasapäin ihan todellisia ihmisiä. Jokainen selkopäinen ymmärtää, että kyseessä ei ole mikään aito epäily, vaan puhtaasti tekosyy saada minut kokonaan heivattua helvettiin Facebookista, suvakkien uutena keinona lisätä sensuuria ja rajoittaa sananvapautta.

Kuten olen ennenkin sanonut: Poistukaa Facebookista! Siirtykää käyttämään sosiaalisena mediana esimerkiksi VK:ta, jossa sensuuria ei ole ja joka on monessa mielessä paljon kehittyneempi kuin Facebook. Minut löytää sieltä edelleenkin osoitteesta https://vk.com/markusjansson

Itse "olen pakotettu" käyttämään Facebookkia siitä yksinkertaisesta syystä, että, sori, jos tämä tuntuu sinusta pahalta, mutta on totuus:
Kasapäin idiootteja ei ymmärrä suksia helvettiin sieltä, vaan pysyy kuin liimattuna ko. paskapalvelussa ja jakaa siellä ja vain ja ainoastaan siellä tietoja erilaisista asioista! Minun on pakko pysyä ko. palvelussa, jos aion ko. tietoja saada ja esimerkiksi ylläpitää SEID-potilaiden vertaistukiryhmää jne. juttuja! Näin pitää jatkaa, kunnes riittävä määrä ihmisiä tajuaa siirtyä (ainakin myös) muihin sosiaalisiin palveluihin ja jakaa sielläkin tarpeellisia tietojaan!

Arvoisille suvakeille ja muille sensuuria ajaville ihmisvihaajille tiedoksi: Tämäkään sensuuri ei mitenkään ESTÄ minua sen enempää jakamasta kuin vastaanottamasta tietoja mistään. Minulla on kyllä useita "varaprofiileita" Facebookissa juuri tämmöisiä sensuureja vastaan. Blogini, Twitter-tilini , Youtube-kanavani ja tietenkin VK:n tilini jatkavat toimintaansa aivan kuten ennenkin. Minä en vaikene. Minua ei saa mikään taho sensuroitua pois netistä(kään). Ei mitenkään, koskaan, ikinä, eikä mistään syystä eikä millään keinolla.

7. huhtikuuta 2016

TAAS Facebook-sensuuri päällä!

Ikäänkuin tämä, tämä, tämä, tämä jne. ei olisi jo tarpeeksi, niin taas on sensuuri niskassa! Nähtävästi Hitlerin kuvan postaaminen on jutku-Zuckelle haram ja sensuurin miekka iskee. Täysin mielipuolista. 7 vuorokautta estoa kirjoittamiseen, vastaamiseen ja viestittämiseen. No, eikun feikkiprofiilit käyttöön vaan tärkeissä jutuissa, jotta voi yhä välittää tietoa niiden ihmisparkojen kanssa, jotka jostain syystä eivät osaa, halua tai tajua lähteä helvettiin tuolta Facebookista.

Kuten sanoin, kannattaa siirtyä VK:hon, siellä ei ole sensuuria, minut tavoittaa siellä täältä.

5. huhtikuuta 2016

Koraanikiihotusta, uusi yritys

Sananvapaustaistelussanihan oli "pieni" episodi, kun poliisi rynnäköi asuntoni, vei kamani ja heitti minut päiväksi putkaan, koska jaoin nettilinkin...myöhemmin kävi ilmi, että syynä oli myös mm.  se, että kiihotin Koraanilla (tällä ja tällä videollani). Koska alkuperäinen Koraani on yhä Rauman Gestapolla takavarikossa, olen nyt hankkinut uuden rauhan- ja lapsirakkauden uskonnon vihapuhetta täynnä olevan paskakirjan "käyttööni".

Pidemmittä puheitta, vassokuu, hyvää kiihotusta!



PS. Arvoisat suvakit, muistakaa tehdä ilmiannot esim. Poliisin nettivinkin kautta, sähköisen rikosilmoituksen avulla, tai lähettämällä asiasta sähköpostia esim. rauma@poliisi.fi, tai suoraan marko.peltonen@poliisi.fi / kimmo.hiltula@poliisi.fi. Kiitos avustanne jo etukäteen!

22. maaliskuuta 2016

Belgialaiset saivat, mitä tilasivat - milloin on Suomen vuoro?

Belgialaiset saivat tänään aamuna tuta rauhan- ja lapsirakkauden uskonnon kansallista, ehkä jopa geneettistä erityispiirrettä, kun kymmeniä ihmisiä kuoli ja satoja haavoittui terrori-iskussa. Kaipa minun pitäisi voivotella tapahtunutta, uhreja ja kaiken kaameutta. Mutta en sitä tee.

Belgialaisilla on pääsy aivan samaan nettiin kuin meilläkin on. Aivan samat uutiset, tietolähteet ja keskustelufoorumit ovat heidänkin käytettävissään. Jokainen belgialainen on pakostakin siis kuullut vakavia, perusteltuja varoituksia siitä, mitä on odotettavissa, jos islamisaation ja matutulvan sallitaan jatkuvan. Jokainen belgialainen on varmasti nähnyt ja kuullut muista terrori-iskuista, vaikkapa juuri tovi sitten Ranskassa sattuneet, jotka ovat myöskin tämän saman paskasakin aikaansaannoksia. Yksikään belgialainen ei voi väittää, ettei heitä olisi varoitettu.

Ei ole muslimin vika, että hän teurastaa vääräuskoisia, se on hänen Koraanin ohjeistama käytösmallinsa, se on islamin ja Allahin tahto. Islam määrää, että vääräuskoiset pitää teurastaa ja sotaa pitää jatkaa, kunnes jokainen vääräuskoinen on joko teurastettu, orjuutettu tai kääntynyt islamiin. On siis täysin luonnollista ja loogista, että muslimit toimivat tuon mukaan ja teurastavat vääräuskoisia esimerkiksi terrori-iskuin.

Sitä saa, mitä tilaa. Vassokuu. Pitäkää hyvänänne jokainen itsemurhapommittaja, jokainen terrori-isku, jokainen uhri. En sano, että "sivullinen" tai "viaton" uhri, koska sitä he eivät ainakaan pääasiassa ole. Ehkä joukossa on voinut olla pari-kolme fiksua ihmistä, jotka ovat tehneet kaikkensa tämän matutulvan ja islamisaation pysäyttämiseksi, mutta valtaosa näistä uhreista ei ole viattomia, eikä sivullisia. He ovat itse syyllisiä siihen, mitä on tapahtunut, kun he ovat vuodesta toiseen sallineet käärmeiden luikerrella paratiisiinsa. He ovat itse syyllisiä siihen, mitä on tapahtunut, koska eivät ole uskaltaneet, viitsineet tai halunneet nousta vastustamaan sitä kehitystä, joka heidän maassa on vuosikaudet jatkunut täysin vapaasti, vaan päinvastoin syleilleet sitä kehityskulkua. He ovat itse syyllisiä siihen, mitä on tapahtunut, koska ovat päinvastoin hyökänneet niitä vastaan, jotka ovat islamisaatiosta varoittaneet, leimaten heitä "rasisteiksi", "fasisteiksi", "nuivisteiksi" ja "islamofoobikoiksi". Sitä saa, mitä tilaa. Vassokuu.

Haluankin nyt kysyä avoimesti belgialaisilta sen klassisen kysymyksen: Miten tämä nyt, noin niinkuin omasta mielestä meni, tämän mamutusmokutuksen kanssa?



PS. En valitettavasti ollut vielä ehtinyt tehdä Koraanin häpäisyvideotani, joten joudun tyytymään taas tähän kuvaan. Pahoittelen sitä ja lähetän kuitenkin ko. kuvan myötä terveiseni näitä pommeja räjäyttäville ja ihmisiä ampuville barbaareille, vassokuu:

17. maaliskuuta 2016

1000 blogikirjoitusta takana!

10 vuotta blogin pitämistä, yli 1,1 miljoonaa yksilöityä lukemiskertaa ja nyt 1000 julkaisua on tullut täyteen. Aihepiirit pysyneet aika selkeästi samana, eli yhteiskunta, politiikka, tietoturva, yksityisyydensuoja, sananvapaus, viranomaisten mielipuolisuus ja gestapon trollaus. Ja jatkoa seuraa, minä en vaikene, en sitten millään, seurauksista riippumatta.

Haluankin nyt omistaa tämän juhlakirjoitukseni blogini pitkäikäisimmille ja aktiivisimmille lukijoilleni, nimittäin nettipoliiseille, valtakunnansyyttäjänvirastolle ja suvakeille.

Mieltäni lämmittää, kun tiedän, että jokainen julkaisuni luetaan tarkkaan, jokainen sananmuoto analysoidaan huolellisesti, jokainen kuva käydään huolella läpi ja kaikesta otetaan kuvankaappaukset talteen. Ei löydy monelta blogin pitäjältä yhtä aktiivista, innostunutta ja paneutunutta lukijakuntaa, kuin mitä minulla on!

Huolimatta siitä, että kadut ovat muuttuneet entistä turvattomiksi maturaiskaajien vuoksi, valtiontalous on täysin kuralla ja vanhustenhoitokin on muuttunut rahapulassa täysin ala-arvoiseksi kidutukseksi, minua kohtaan riittää aina veronmaksajien varoja ja viranomaisten aikaa käytettäväksi. On suuri ilo olla kaiken tämän huomion jatkuvana kohteena, kustannuksista välittämättä!

Valtio ja kunnat säästävät talousongelmissaan jatkuvasti kaikkialta, myös viranomaisista, esimerkiksi lakkauttamalla käräjäoikeuksia jne. Vaikka satoja poliiseja joudutaan todennäköisesti irtisanomaan lähiaikoina säästösyistä, minun toimintaani seuraavat poliisit saavat varmasti pitää työpaikkansa nyt ja aina jatkossakin. Oi mikä kunnia minulla onkaan saada olla vaikuttamassa lähialueeni viranomaisten työllisyystilanteen positiiviseen kehitykseen!

Mikäli tahti jatkuu tämmöisenä, ei minulla tule vanhuksenakaan olemaan pelkoa yksinäisyydestä ja tekemisen puutteesta: Vähän väliä poliisi piipahtaa oven taakse tai asuntoon sisälle, jatkuvasti tulee lappusia postissa kuulusteluihin ja muuhun, sekä käräjäoikeus muistaa aina uusilla istunnoilla minua. Näin laajamittaisia yhteiskunnan aktivointitoimenpiteitä ja kuntouttavaa työtoimintaa ei liene kukaan muu suomalainen saava osakseen!

Olen kuitenkin hieman huolissani, miten kaikkien murhaajien, ryöstäjien ja raiskaajien (muista kriminaaleista nyt puhumattakaan) terveys ja omanarvontunto kestää, kun he jäävät kokonaan paitsi näin laajamittaista viranomaisyhteistyötä ja huomiosta, jonka minä saan osakseni? Eikö viranomaisia lainkaan kiinnosta, miten loukkaantuneiksi monet ammattirikollisetkin tuntevat itsensä, kun poliisi ei heitä ehdi jahtaamaan, mutta "Janssonin kiusausta" kytätään koko ajan? Miten suomalaiset viranomaiset voivatkin olla noin tunteettomia ja piittaamattomia, kun aiheuttavat jatkuvasti mielipahaa heille? Koen asiasta huonoa omaatuntoa ja syyllisyyttä ja pyydänkin nyt vilpittömästi anteeksi kaikilta murhaajilta, ryöstäjiltä, raiskaajilta ja muiltakin rikollisilta, että olen tällä tapaa päätynyt omimaan kaiken viranomaishuomion itseeni.

Näissä tunnelmissa eteenpäin! :)

13. maaliskuuta 2016

Yksi uusi keino tietokoneen raudan ja softan suojaukseen?

Joanna Rutkowska on nainen, josta luultavasti juuri kukaan lukijoistani ei ole koskaan kuullut mitään. Annettakoot hänelle anteeksi, että hän on feministi, mutta tuosta vakavasta puutteestaan huolimatta tietoturvasta hän kyllä tietää julmetusti, lukaiskaapa vaikka hänen uudesta ja vanhasta blogista jotakin, tai seuratkaa hänen twitteriä, jos ette minua usko. Joanna on mm. saattanut alkuun Qubes OS:n (maailman kenties ainoan julkisen huipputurvallisen käyttöjärjestelmän), sekä kirjoittanut ainakin pari (1,2) todella mielenkiintoista julkaisua erilaisista "firmware"-pohjaisista takaporteista ja ongelmista niihin liittyen. Lisäksi Joanna kirjoitti ja teki yhden ensimmäisistä "Evil Maid" hyökkäystyökaluista Truecryptin koko kiintolevyn salausta vastaan.

Lyhyesti tiivistettynä Joanna on yksi niistä ihmisistä, jotka ovat opettaneet ainakin minulle, että tietokone ja siinä pyörivä käyttöjärjestelmä voidaan perseraiskata niin monella eri tapaa, että on suorastaan ihme, jos joku jossain pystyy pitämään tietokoneensa turvallisena. Pohjimmiltaan ongelma on siinä, että tietokoneen "rauta" ja "softa" voidaan takaportittaa tai muuten vaarantaa lukemattomin eri tavoin ja siten vaarantaa tietokoneen tietoturva totaalisesti. Niille, joille tämä ei ole vielä ihan yhtä selvää, suosittelen lukemaan tämän aikaisemman kirjoitukseni asiasta, tai tämän, tämän, tämän tai tämän.

Olen tähän ongelmaan hieman jo paneutunut aikaisemmissa kirjoituksissani (1,2,3), mutta nyt aion esittää yhden uuden ratkaisumallin, jonka uskon olevan paitsi edullinen, myös tehokas toteuttaa. Lisäksi se tarjoaa hyvät laajennusmahdollisuudet mm. oman radiotaajuisen viestinnän pitämiseen.

Ratkaisu on Raspberry Pi 3!

Raspberryyn saa esimerkiksi Ubuntu Mate, RISC OS tai vaikkapa Chromium käyttöjärjestelmän, mieluusti toki sen näkisi myös Qubes OS:lla varustettuna. Raspberryssä ei ole varsinaisesti mitään suljettua firmwarea, jonne takaportin voisi helposti upottaa, sen softakin pyörii kaikki microSD-kortilla. Koko hökötys on pieni ja tiivis paketti, jossa kaikki on yhdessä ja helposti nähtävillä, joten rautapohjaisen vakoojasysteemin laittaminen siihen on ihan fyysisestikin miltei mahdotonta. Lisäksi koko hökötyksen voi vaikka ottaa helposti mukaansa jos pelkää sen joutuvan pahantekijän haltuun. Systeemi on riittävän tehokas kaikkeen peruskäyttöön ja niin halpa, että jos epäilee oman koneensa vaarantuneen, sen voi yksinkertaisesti heittää roskiin ja ostaa uuden: Raspberry Pi 3 hinta on noin 40€, mutta esimerkiksi Raspberry Pi Zeron hinta on alle 5€!

Tietenkään Raspberry Pi 3 ei ole mikään patenttiratkaisu: Näppäimistö, jolla kirjoitat salasanasi voidaan takaportittaa, näyttö, johon raspisi kytket, voidaan takaportittaa ja nähdä mitä sillä teet. Mutta se on hyvä alku. Se torppaa olennaisimman hyökkäyspolun aika hyvin umpeen. Periaatteessa näppäimistön keyloggereita vastaan voidaan taistella 2-puolisella tunnistautumisella ja tiedostot voidaan salata ja/tai säilöä palvelimille turvaan. MicroSD-kortti on niin pieni, että sen voi helposti kätkeä ja hätätapauksessa tuhotakin helposti, joten sen vaarantuminen on hyvin epätodennäköistä.

Kysymys kuuluukin nyt:
Kuka osaisi ja ehtisi koodata TAILS:in kaltaisen - secure by default - käyttöjärjestelmän Raspberry Pi 3:lle (tai Zerolle), joka mahdollistaisi todellakin turvallisen tietokoneen nyt ja pitkälle tulevaisuuteen?!? Käyttäjiä piisaisi tietoturvaintoilijoista toisinajattelijoihin ja viranomaisiin!