30. syyskuuta 2008

Ilmastonmuutos on taas kerran osoitettu huuhaaksi

MOT ohjelma kertoi meille tänään taas kerran elämäntotuuksia. Tällä kertaa jälleen sen, että ilmastonmuutos on roskaa. Tai no, jos tarkkoja ja poliittisesti korrekteja ollaan, MOT vain totesi, ettei ilmastonmuutoksesta ole viimeiseen 10v aikana nähty mitään merkkejä. Ilmasto ei ole tuona aikana lämmennyt yhdenkään mittauksen mukaan pätkääkään. Itse asiassa, se on himpun verran viilentynyt.

Ei sikäli, että aikaisemminkaan olisi mitään kunnon todisteita ilmaston lämpenemisestä ollut. Jotain mittauksia on, jotka ovat viitanneet, että pientä palautumista edellisestä jääkaudesta olisi tapahtunut, mutta toiset mittaukset taas ovat osoittaneet, ettei muutosta ole havaittavasti tapahtunut. Mittausvirheet ovat selittyneet mm. kaupungistumisella, koska kaupungit säteilevät ympäristöönsä lämpöä ja toisaalta sitovat lämpöä itseensä, joten kaupunkien läheisyydessä olevat mittauslaitteet luonnollisesti kaupungistumisen lisääntyessä ovat rekisteröineet korkeampia keskiarvolämpötiloja. Tietenkin Vihreän Uskonnon Profeetat ovat jättäneet kaikki ne huomioimatta, koska ne sotivat heidän uskontonsa dogmeja vastaan.

Vihreä uskonto eli Luonto-Uskovaisuus tai tuttavallisemmin luonto-uskonto, on yksi moderneista uskonnoistamme. Ihmisellä tuntuu olevan yhä tarve uskoa johonkin näkymättömään ja pahaan, sekä toisaalta kuvitella, että suorittamalla tiettyjä rituaaleja (kuten jätteiden lajittelu tai kasviruokailu) sekä maksamalla tiettyjä almuja (kuten päästökauppa tai kaikenmaailman avustukset) tästä pahasta pääsee eroon tai ainakin voi saada hyvän omantunnon. Kirjoitin tästä luonto-uskonnosta jo hieman (tai no, siteerasin törkeästi Laitisen juttua) blogissani aiemminkin.

Olen aiemminkin kirjoittanut siitä, että ilmastonmuutos on vain vihreä valhe muiden joukossa (säteilyfobia, vegaani- ja luomuhulluus, lisäainepelko, dioksiinimörkö, rokotusvastaisuus, ilmansaastevouhotus, metsiensuojelusekoilu, liito-oravatouhotus, Itämerikuolee-valittelu jne. jne.). Tässä, tässä, tässä ja tässä nyt alkujaan. Jos joku ei vielä noista kirjoituksista vakuuttunut, niin sopii mennä Ilmastofoorumi ry:n sivuille lukemaan lisää kriittistä suhtautumista ilmastonmuutosvouhotukseen.

Ongelmana luonto-uskonnossa on erityisesti se, että sen ylläpito maksaa. Sinun ja minun rahoja. Vaikka emme haluaisikaan sitä maksaa. Enemmistön tyrannia pakottaa meidät maksamaan. Turhaan. Erilaiset vihreät hullutukset maksavat kaikki ja hankaloittavat meidän elämäämme, mutta tämä ilmastonmuutoskusetus on kaikkien kusetusten kuningas mitä rahanhaaskaamiseen tulee. Kioton sopimus ja siitä sikinyt päästökauppa aiheuttaa valtavia taloudellisia menetyksiä ja sitä kautta hyvinvoinnin hukkaa. Turhaan.

Eikä kukaan vaadi Vihreän Uskonnon Profeettoja ja Apostoleja tilille ja korvaamaan aiheuttamiaan tuhoja, kun heidän huijauksensa vihdoin kusetukseksi myönnetään yleisestikin.

29. syyskuuta 2008

Suomalaiset eivät tiedä politiikasta

YLEnanto uutisoi tänään, että suomalaisten tietämys politiikasta on todella heikkoa. 75% ei osaa kertoa mikä on eduskunnan tehtävä, eikä 62% osaa nimetä hallituspuolueita. Sitä heikompaa tietämys poliittisista asioista on, mitä alhaisemmassa sosiaalisella ja tulotasolla ihminen on. Suomeksi: Mitä persaukisempi ja köyhempi juntti, sitä vähemmän tajuaa politiikasta.

Sinällään ongelma ei ole se, että jotkut ihmiset tietävät vähän politiikasta. Ongelma on, että nekin, jotka tietävät vähän, äänestävät vaaleissa. On siis joukko ihmisiä, jotka äänestävät perstuntumalta jotakin satunnaista tai mainosten myötä "tutuksi tullutta" ehdokasta, vaikka eivät oikeasti tajua mitään mistään asiasta, jota ko. poliitikko ajaa. Jokainen järkevä ihminen tajuaa, että seuraukset tästä eivät voi olla hyvät. Ainakaan äänestäjän tahto ei toteudu - kun kerran sitä tahtoa ei edes itse tiedä.

Nyt joku alkaa ruikuttamaan tietysti, että voihan silti tietää paljon ja omata paljonkin järkeviä mielipiteitä, vaikkei nyt hallituspuolueita osaa luetellakkaan. Voihan teoriassa niin olla. Käytännössä henkilö, joka ei tiedä hallituspuolueita, ei seuraa sitä, mitä politiikassa tapahtuu. Kun ei seuraa sitä, mitä politiikassa tapahtuu, ei voi oikeasti tietää, mitä siellä tehdään ja kenenkin toimesta ja miksi. Kun sitä ei tiedä, ei voi omata järkevää käsitystä siitä, kuka tai mikä poliittinen taho olisi omasta näkökulmasta katsottuna hyvä tai järkevä valinta äänestyspäivänä.

Antiikin Kreikassa henkilöä, joka ei ollut kiinnostunut politiikasta, kutsuttiin idiootiksi. Tämä onkin hyvin kuvaava sana. Politiikka on kaikkien ihmisten asioista päättämistä. Päätökset, joita siellä tehdään, vaikuttavat kaikkiin ihmisiin. Ihminen, joka ei ole kiinnostunut siitä, miten hänen elämänsä muuttuu ja mitä vaikutuksia siihen on, on hölmö. Ihminen, joka ei tajua tätä kaikkea, on idiootti. Olen täysin samaa mieltä.

Itse olen libertaari, joten minusta poliitikkojen ei tulisi päättää muiden ihmisten asioista mitään, vaan päätöksenteko tulisi olla jokaisella yksilöllä itsellään. Täysin riippumatta siitä, miten suuri kannatus jollakin asialla on, ei sen kannattajilla ole mitään oikeutta pakottaa ketään muuta hyväksymään sitä. Näinhän arkipäivän toiminnassammekin teemme: Vaikka kapakassa parikymmentä juoppoa olisi sitä mieltä, että sinun pitää tarjota heille kaljaa, et sinä tarjoa, koska rahat ovat sinun ja saat luvan itse päättää, mihin ne käytät. Jostain syystä jotkut ihmiset kuvittelevat, että kun nämä 20 ihmistä laittavat pystyyn "äänestyksen" ja tekevät asiasta "demokraattisen päätöksen" jolla he velvoittavat portsarin kaivamaan taskustasi rahat "veroina" heidän kaljojensa ostoon, homma onkin "ok". Minusta ei ole. Ei, vaikka sama logiikka ulotettaisiin valtion tasolle asti.

Mutta toivottavasti fiksut ihmiset äänestävät seuraavissa kunnallisvaaleissa, eivätkä jätä kaikkea päätöksentekoa heidänkin asioistaan idiooteille.

27. syyskuuta 2008

Laitinen ympäristöuskonnosta

Eipä paljon ole lisättävää tähän kirjoitukseen:

Ympäristöaatteesta on tullut moderni uskonto. Siinä on samat ainekset kuin kristinuskolla alkuvaiheissaan. Molemmat pelottelevat maailmanlopulla, molemmat lietsovat ihmisiä synnintuntoon ja molempien ydinjoukon muodostat marginaaliryhmät... Kaikki puolueet ja Suomen hallituskin ovat ottaneet ympäristöaatteen ja ilmastonmuutoksen valtionuskonnoksi, jolla pelotellaan ja alistetaan kansaa... Ympäristöuskonnon papisto on varastanut Raamatusta myös vedenpaisumuksen ja suunnittelee jo Helsingistäkin eräänlaista Nooan arkkia.

Että silleen...

24. syyskuuta 2008

Pöljä, pöljempi, poliisi

Ei jumalauta. Siis ihan oikeasti. En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa. Olen aina pitänyt Suomen poliisia hölmönä, kyvyttömänä ja kokonaan nykyajan tekniikasta ja teknologiasta ymmärtämättömänä porukkana. Nyt YLEnannon uutiset kertovat:

Seinäjoen poliisin apulaispoliisipäällikkö Vesa Nyrhinen kertoi aiemmin keskiviikkona, että monilta poliisin työkoneilta on vaikeuksia jäljittää esimerkiksi internetin vihakeskusteluja. Pääsyä eri sivustoille ei ole estetty, mutta poliisin tietokoneilla käytetyt hakuohjelmat eivät salli oleellisia hakusanoja käytettävän.

Poliisilla on siis koneissaan jonkinlaiset suodatusohjelmat, jotka estävät poliiseita tekemästä poliisityötään kunnolla. Näitä suodatuksia ei voi edes poliisi itse muka kiertää. Poliisi suodattaa ja sensuroi itse itseään ja estelee poliisikavereitaan löytämästä ja surffaamasta kaikenlaisille rasistisille, fasistisille, väkivaltaa tms. jne. sisältäville sivuille, joille heidän siis pitäisi päästä voidaakseen tehdä työtään kunnolla. Poliisi tiedostaa ongelman, muttei ole tehnyt - eikä aio tehdä sille yhtään mitään.

Tätä voisi verrata siihen, että palolaitos antaisi palomiehille työvaatteiksi paperista tehnyt essut, tai että bussiyhtiöt määräisivät, että linja-autot eivät saa avata oviaan pysähtyessään bussipysäkeille.

Vai onko lapsipornosensuuri purrut nyt poliisia omaan nilkkaan - onko osa sivuista joilta poliisi tietoa koettaisi hakea, tuolla lapsipornosuodattimessa? Sepä vielä puuttuisikin. Toivottavasti asialla ei ole sentään poliisin oman lapsipornosuodatuksen kanssa mitään tekemistä, se olisi jo aivan liian kornia. Lapsipornosuodatus ei muutenkaan toimi, kuten tässä ja tässä hyvin selitetään, vaan suodatukseen päätyneistä sivuista valtaosalla ei ole mitään tekemistä lapsipornon kanssa.

Olen sanaton Suomen poliisin kyvyttömyydestä ja idioottimaisuudesta. Poliisissa ei ihan oikeasti tunnuta tajuavan yhtään mitään internetistä, tietokoneista ja muusta. Mitenkään muuten tämänkään tyyppiset lausunnot (poliisin tietotekniikka-asiantuntija kertoo Googlen olevan selain) ja asiat eivät ole mahdollisia.



Edit: Täsmennystä hieman...
On totta, että poliisin pitää huolehtia tietokoneidensa tietoturvasta ja siksi työkoneilla ei pitäisi voida surffailla netissä vapaasti. Ratkaisu olisi, että työkoneet erotettaisiin kokonaan internetistä, korkeintaan sähköposti voisi tekstimuotoisena tulla palvelinten läpi tms. Internetissä surffailuun pitäisi käyttää kokonaan fyysisesti työkoneista erotettuja ja erillisessä verkossa olevia tietokoneita. Poliisin nykyinen toiminta ja selittely, että se ei voi oman sensuuri- ja estotoimenpiteidensä vuoksi tehdä niitä tehtäviä, jotka sille kuuluvat, on osoitus poliisin kyvyttömyydestä tajuta tietotekniikan alkeitakaan.

23. syyskuuta 2008

Ammuskelu - syy kiristää yksilönvapautta?

Taas yksi "hyvä" syy lisää valtiolle kiristää kansalaisten valvontaa ja vapauksia. Pääministeri Matti Vanhanen on heti kärppänä ehtinyt esittämään, että aselakeja pitäisi tiukentaa. Jos ihan tarkkoja ollaan, Vanhanen on pohtinut, että käsiaseet pitäisi kieltää kokonaan yksityisiltä ihmisiltä.

Siis mitä helvettiä?

Kaksi sekopäätä hankkii laillisesti aseen ja käyttää sitä aseettomia opiskelijoita vastaan Suomen kouluissa. Tästä voidaan jonkun kieroutuneen ja yksilönvapautta vihaavan kontrollifriikin poliitikon silmissä tehdä se johtopäätös, että kaikilta pitää kieltää oikeus aseeseen. Suomessa on jo nyt 1,6 miljoonaa asetta, pitäisikö kaikki ne vaiko vain osa niistä kerätä pois? Mitä tehdä lopuille aseille?

Kannattaisi myös pohtia, mitä käsiaseiden kieltäminen oikeasti edes auttaisi. Kannattaa lukea ajatuksella tämä NRA:n artikkeli sekä tämä juttu. Aseita on aina sekopäiden mahdollista saada käsiinsä. Rikollisia ei kiinnosta, onko ase laillinen vai laiton ja saako vaiko eikö saa asetta viedä jonnekin. He tekevät sen joka tapauksessa jos sitä haluavat. Kysymykseksi jää silloin vain se, mitä muut voivat tehdä puolustaakseen itseään? Yrittää juosta luotia nopeammin?

Aseiden ja niiden erilaisten liitännäisten (lippaat, tähtäimet, jne.) byrokraattinen säätely ei ole sekään toimivaa tai järkevää, vaan aiheuttaa lähinnä kiusaa ampumaharrastajille. Kriminaali saa joka tapauksessa hankittua aseen ja on valmis sitä käyttämään lippaiden koosta tai tähtäimistä riippumatta. Tietysti, voi aina väittää, tuho on pienempi. Teoriassa niin ehkä on. Teoriassahan jos aseita ei olisi kansalaisilla lainkaan niin kaikkihan olisimme turvassa. Vai kuinka?


Poliisin toiminta on myös herättänyt kysymyksiä. Poliisi haastatteli tätä murhaajaa aiemmin eikä perunut aseenkantolupaa tms. Ehkä poliisi teki virheen, mutta on vaikea sanoa. Olisiko mitään tapahtunut, jos poliisi ei olisi haastatellut tätä ihmistä? Ehkä. Emme voi tietää. Haastattelu ei ainakaan paljastanut sitä, että tekijä aikoo hirmutekonsa suorittaa. Näin ollen on jokseenkin epävarmaa, voiko se oikeastaan koskaan sitä paljastaa ja mitä tämän tyyppisellä poliisin "jutustelulla" on vaikutusta. Onko ylipäätään asiallista, että poliisi "vainoaa" ihmisiä vain siksi, että nämä ovat laittaneet nettiin jotain videoita ampumiseen liittyen, ilman selvää uhkausta tms.? Minusta ei. Poliisihan saisi sitten "jutustella" hirveätä joukkoa täysin viattomia ihmisiä.

Yksilönvapautta polkemalla ja pelkoa lisäämällä ei terroria vähennetä, vaan käy aina juurikin päinvastoin.


Viranomaisten reagointi tämän tyyppisiin tapauksiin tuppaa olemaan kovin hidasta. Minusta on outoa, että meillä on hirveän kalliilla hinnalla ostettu kasa helikoptereita joukkojen kuljettamiseen. Onko mahdotonta pitää joitain hälytysvalmiudessa (tarvitaan pelastus yms. tehtäviin muutenkin niitä) ja napata nopsaan kyytiin jostain taajamasta poliisin erikoisryhmä? Tai erikoisjääkäreitä tms. jamppoja varuskunnasta? Vai onko niin, että koptereilla ei ole tarkoituskaan tehdä koskaan mitään (sodassa ei voida lentää kun ne ammutaan alas ja kansainvälisiin operaatioihin ei niitä haluta lähettää)? Onko erikoisjääkärien ja poliisin erikoisosastojen tarkoitus se, ettei niitä missään tilanteessa käytetä kun tarvetta olisi? Onko raskaasti aseistettujen ja varustettujen poliisin ja erikoisjoukkojen tarkoitus se, ettei niitä käytetä koskaan? Onko erilaisten "nopean toiminnan yksiköiden" tarkoitus se, etteivät ne pysty toimimaan nopeasti?

Jokelan ampumatapauksessa ammuskelun alettua poliisi ei tehnyt mitään. Poliisi istui luotiliiveineen ja kevlarkypärineen ynnä kilpineen kaikessa rauhassa ja odotteli tilanteen laukeamista itsekseen. Poliisi ei mennyt sisälle rakennukseen aseet ojossa, panssariajoneuvojen suojaamana, vaan antoi murhaajan jatkaa teurastustaan parhaaksi katsomansa ajan. Ilmeisesti nyt Kauhajoen tapauksessa poliisi sentään toimi oikein ja rynnäköi heti sisään. Hyvä niin, ihmisten ei nyt välttämättä tarvitse heti ryhtyä hamstraamaan aseita ja kuljettamaan niitä mukanaan voidakseen suojella itseään ja muita.

Ehkäpä poliiseja olisi syytä palkata lisää. Tällä hetkellä poliiseja on työttöminä melkoisesti. Voidaan toki sarkastisesti pohtia, että onko poliiseista oikeasti pulaa niin kauan, kuin heitä riittää kirjoittelemaan sakkolappuja pienen pienistä ylinopeuksista, turvavöiden käyttämättömyydestä ja muusta loppujen lopuksi täysin turhanpäiväisestä pikkurikkeistä... Eli pitäisikö poliisin voimavaroja vain kohdentaa paremmin, eli kansalaisten turvallisuuden parantamiseen joutavanpäiväisen kyttäilyn sijaan? Minusta sekä - että.


Kouluihin on jo esitetty aiemminkin metallinpaljastamia ja muuta tarpeetonta roinaa, ynnä tietysti vartijoita. Metallinpaljastimet eivät mitään auta, koska ammuskelija voi yksinkertaisesti aloittaa teurastuksensa metallinpaljastimen luona ja siirtyä sen jälkeen jatkamaan veritekoaan sisälle kouluun. Vartijat eivät niin ikään auta mitään kouluammuskelussa, ellei heitä ei ole paljon, he eivät ole raskaasti aseistettuja ja myöskin koulutettuja, sekä lain tukemia käyttämään aseitaan tarvittaessa. Lisäksi kaikki tämä maksaa valtavasti.

Vartijoita tai järjestyksenvalvojia kouluissa voisi kyllä olla. Yhdessä tiukempien kurinpitotoimenpiteiden kanssa. Mikäli luokassa on häiriötä tai epäilyä esimerkiksi tupakointivälineistöstä tms. niin opettaja voisi napin painalluksella kutsua pari kaapinkokoista korstoa vartijaa heittämään häirikön vaikkapa koulun omaan putkaan tms. pariksi tunniksi rauhoittumaan ja miettimään tekosiaan. Näin oppimisrauha turvattaisiin muille oppilaille eikä opettajien tarvitsisi liata käsiään tai ottaa riskejä aggressiivisten oppilaiden suhteen.

Oppilaan oikeudet? Lastensuojelulaki? EVVK. Ensijaisena on oltavat muiden oppilaiden oikeus häiriöttömään opiskeluun ja turvallisuuteen, sekä tietysti opettajan oikeus hoitaa hommaansa. Jos kakaraa harmittaa se, että hänen taskunsa pengotaan läpikotaisin ja hänet heitetään koulun putkaan ihmettelemään touhuaan, kakaran olisi syytä olla aiheuttamatta toistuvasti häiriötä luokassa. Sen omaksuminen olisi kaikkien etu. Opettajan ei tule leikkiä järjestyksenvalvojaa.

Olennaista olisi, että niiden ihmisten yksilönvapautta ei loukata, jotka eivät ole itse loukanneet tai uhanneet vakavasti loukata muiden yksilönvapautta. Kaikkia ei pidä syyllistää ja vainota, vaan keskittää kurinpito- ja valvontatoimet niihin, jotka selvästikin toimivat muiden oikeuksia polkien. Se on tietysti hieman hankalampaa ja mediaseksittömämpää kuin "julistaa sota" kokonaista kansanryhmää tai kuviteltua vihollista vastaan, mutta se pitäisi silti tehdä, jos turvallisuuta halutaan parantaa.

22. syyskuuta 2008

Asuntomarkkinahullutusta

Jokohan alkaa asuntojen hintakupla puhkeamaan? Euribor on noussut jo 5,44% korkeuteen ja asuntojen myynti-ajat ovat pidentyneet. Kun tähän vielä ynnätään ennätyskorkea inflaatio, eli suomeksi se, että kansalaisten ostovoima junnaa paikoillaan, ei hyvää seuraa. Ei ainakaan tavalliselle pulliaiselle.

Jos ostit asunnon kolmisen vuotta sitten ja otit sitä varten velkaa 150000 euroa 20v maksuajalla, maksoit lyhennyksiä kuussa 850 euroa. Nyt samansuuruisen lainan kuukausierä onkin jo 1100 euroa kuussa, eli 250 euroa enemmän. Mikäli tuohon ei ole varaa, voi tietysti pidentää lainan takaisinmaksuaikaa, mutta se nouseekin sitten jo 20 vuodesta tuonne 35-40 vuoteen!

Onneksi asuntojen hinnat ovat nousseet kuitenkin kolmessa vuodessa tuntuvasti. Mikäli lainanlyhennyksiä ei ole varaa maksaa, voi tietysti myydä asuntonsa ja muuttaa asumaan jonnekin halvempaan paikkaan. Kannattaa kuitenkin toimia ripeästi, koska mikäli asuntokupla ehtii puhkeamaan, asunnon hinta voi pudota melkoisesti.

Tietysti jotkut alkavat nyt inttämään, että asunto on sijoitus ja hyvä sellainen. Ehkäpä niin onkin. Ehkä. Mutta kun nykyiset asuntojen hinnat ovat ns. hatusta revittyjä, eli liiallisten toiveiden ja suuruudenhullujen suunnitelmien ynnä tietysti asuntomarkkinoiden säätelyn vuoksi käsittämättömän korkeat, voi tietysti miettiä, onko sijoitus ollut hyvä? Tuleeko se olemaan hyvä? Jos kupla jatkaa kasvamistaan vuosikaudet, voi tietysti kalliin asunnon ostanut saada myytyä sen pyramidihuijauksen tavoin jollekin hyväuskoiselle hölmölle vielä kalliimmalla hintaa.

Mutta mitäs sitten? Toiset asunnot ovat nekin järjettömän kalliita, joten ainoa toivo hyötyä tästä kaikesta on ostaa asunto jostain halvemmalla sitten myöhemmin. Mistä tietysti päästäänkin siihen, että ehkäpä olisi kannattanut alunperinkin ostaa asunto halvemmalla muualta ja sijoittaa säästyneet rahat johonkin luotettavampaan sijoitukseen...

Itse en tajua niitä, jotka ostavat ökyhintaisia asuntoja vain voidakseen elää vuosikymmenet velkaorjuudessa pankille. Kertomassani esimerkissä 150000 euron asuntolainen ottanut maksaa 20v maksuajalla ja tuolla 1100 euron kuukausilyhennyksellä pelkkiä korkoja 100000 euroa. 150000 euron asunnon hinnaksi tuleekin todellisuudessa siis 250000 euroa. Tämä kannattaa muistaa ottaa laskuissa huomioon.

Voin itse tunnustaa tehneeni hyvät asuntokaupat. Ostin ja myin parin-kolmen vuoden päästä asuntoni mukavalla voitolla eteenpäin ja muutin halvempien asuntojen ja töiden perässä Uuteenkaupunkiin. Myyntivoitto riitti käytännössä rahoittamaan uuden asuntoni oston täältä, hiukan piti toki ottaa velkaa sisustukseen sun muuhun touhuun. Mutta velkaorjuutta ei ole - eikä tule. Jää mukavasti rahaa elämiseenkin. Säästyneillä rahoilla voin vaikka matkustella taksilla Turkuun halutessani, no, käyhän tuo matkustus omalla autollanikin.

Asunto on iso ja pitkäaikainen investointi. Sen tekemisessä kannattaisi koettaa käyttää järkeä. Nyt ainakin minun järkeni sanoo, että homma on paisumassa käsiin. Kupla tulee puhkeamaan.

19. syyskuuta 2008

Nykyinen taloudellinen kriisi johtuu valtion sekaantumisesta talouselämään

En yleensä copypasteta toisten tekstejä, mutta nyt teen poikkeuksen. Kirjoittaja kertoo asiansa niin hyvin Suomi24-keskustelupalstalla. Nykyinen taloudellinen kriisi, liittyen lähinnä pankkeihin ja asuntoluottoihin, on käytännössä kokonaan valtion säätelyn aiheuttama sotku. Huvittavinta on, että sotkusta syytetään tietysti "uusliberalismia talouspolitiikkaa", vaikka sotkun nimenomaan aiheutti valtion sääntely. Sotku ei johdu uusliberalismista, vaan liberalismin ja muun vapauden puutteesta.

Valtio määräsi pankit luotottamaan köyhiä. Pankeilta evättiin myös oikeus pyytää suurempaa korkoa näistä suuririskisistä lainoista. Pankkien oli pakko löytää joku keino vähentää pakollisten paskalainojen tuomaa riskiä ja se löytyi puolivaltiollisten asuntoluottolaitosten, Federal Home Loan Mortgage Corporation (Freddie Mac) and Federal National Mortgage Association (Fannie Mae), takaamista "mortgage-backed securities":sta. FED on lyhyenä aikana kolminkertaistanut taloudessa olevan rahan määrän. (inflatoinut rahakantaa).Että silleen.

Sosialismi ja markkinoiden säätely ei toimi. Ei ole koskaan toiminut, eikä tule koskaan toimimaan. Kriisi on käytännössä kokonaan valtion talouden säätelyn seurausta. Laskun maksavat veronmaksajat ja kuluttajat. Laskua on tulossa lisää, sillä veronmaksajat on jo valjastettu rahoittamaan näitä ongelmiin valtion säätelyn vuoksi joutuneita pankkeja.

16. syyskuuta 2008

YK kehittää keinoja netin toisinajattelijoidenkin vainoamiseen

Kyllä on jo aikoihin eletty. Lukekaapa Digitodayn juttu. Mukana YK:n kanssa ovat mm. Kiina ja NSA. Näin suurien tahojen toimesta halutaan internetin anonymiteetti ja sananvapaus nujertaa.

15. syyskuuta 2008

Luvassa taas pian...

Huomaan taas tulleeni vanhaksi, sillä aika tuntuu kuluvan valtavan nopeasti. Kunnallisvaalit ovat nimittäin taas tulossa. Mitä se siis tarkoittaa? Kerronpa sen teille niin, että hölmömpikin ymmärtää:

Katteettomia lupauksia, turhia toiveita, perättömiä huhuja, valtavaa mediashowta, tuhlattua rahaa, sekä ennen kaikkea: Uskomatonta paskanpuhumista ja kansalaisten kusetusta äänisaaliin toivossa.

Vuodesta toiseen ihmiset äänestävät samoja ehdokkaita, jos edes vaivautuvat äänestämään. Teemat ovat useasti samat kuin aikaisemmin, ei sikäli että niitä oikeasti kukaan vaivautuisi edes lukemaan kunnolla läpi. Mihinkään oikeasti tärkeisiin asioihin uskalla kukaan ottaa edes kantaa, puhumattakaan, että oikeasti valituksi tullessaan tekisi jotain sen eteen. Kyse on siis eräänlaisesta tavasta. Rituaalista, joka pitää käydä muutaman vuoden välein läpi.

Pallo on kuitenkin äänestäjillä itsellään. Äänestämällä samoin kuin ennenkin, mikään ei muutu. Se on ehkä turvallisen oloista ja rauhoittavaa, mutta onko siinä oikeasti mitään järkeä? Kannattaisiko yrittää muuttaa asioita, jos ja kun ollaan sitä mieltä, että ne ovat nykyisellään päin helvettiä? Häh? No entä, niinkö ne muuttuvat, että maataan vain kotona vaalipäivänä ja juodaan kaljaa lätkämatsia katsoen?

Itsekin olen ehdolla näissä vaaleissa. En enää Turussa, koska en siellä asu, vaan Uudessakaupungissa. Olen päivittänyt asiaan liittyen myös poliittiset sivuni, tervemenoa katsomaan vaan. Saas nähdä miten tulee käymään. Jos alle kymmenen ääntä tulee, olen pettynyt. Kaipa tavoite olisi saada muutamia kymmeniä ääniä. Pyrin olemaan näkyvillä ja kuuluvilla sen minkä työnteolta ehdin...siltä varalta, ettei minua muka jo tunneta tarpeeksi. ;)

12. syyskuuta 2008

Tajutkaa jo - sähköinen äänestys ON hakkeroitavissa

Tuntuu, että taas verenpaineeni kohoaa. Mikä logiikkapiiri puuttuu sellaisten ihmisten nupista, jotka seuraavat maailman tapahtumia ja silti kuvittelevat sähköisen äänestyksen olevan luotettava? Mikä ihme siinä on, että jengi ei vain tajua näin simppeliä asiaa, vaikka esimerkkejä on vaikka kuinka jakaa? Ei, vaikka rautalankaakin on väännetty metritolkulla...

Suomen Pravda eli Helsingin Sanomat uutisoi, että testiryhmä on jälleen hakkeroinut elektroniset äänestyslaitteet, tällä kertaa USA:ssa. Huolimatta "jatkuvista parannuksista" ja "virheistä oppimisista" ja "hyvästä suunnitelusta", nämä laitteet on taas hakkeroitu. Ja ne tullaan taas hakkeroimaan seuraavienkin parannusten jälkeen. Seuraukset ovat tietysti demokratian kannalta erittäin huolestuttavat.

Minullapa on idea, jolla toivoisin tähän asiaan saatavan vihdoinkin pisteen ja aamenen. Suomessa ollaan ottamassa sähköistä äänestystä käyttöön Karkkilassa, Kauniaisissa ja Vihdissä. Syyllistyn nyt tietoisesti julkiseen kehottamiseen rikokseen, kun kehoitan kaikkia noissa kunnissa äänestäviä tietotekniikka-asiantuntijoita hakkeroimaan kyseiset äänestyslaitteet ensi kunnallisvaaleissa. Ehdotan, että hakkerointi tehdään siten, että "Aku Ankka" niminen ehdokas saa vaikkapa pari miljardia ääntä. Koska muka-asiantuntijat ovat meille kerta toisensa jälkeen vakuuttaneet sähköisen äänestyksen olevan turvallista, kuten vaikkapa Tuija Brax, he eivät voi muuta kuin "kruunata" Aku Ankan kyseisten kuntien uudeksi ääniharavaksi. Aku Ankan valinta kunnanvaltuustoihin ylivoimaisella ääntenenemmistöllähän ei voi olla virhe, koska Tuija Brax ja muut asioista vastaavat ovat kerran vakuuttaneet, ettei virheitä voi sattua eikä laitteita muka voi hakkeroida.

Miltä tämä kuulostaa?

Onneksi sentään edes Uudenmaan Kokoomusnuoret ovat tarttuneet myös toimeen ja aikovat valittaa Suomen elektronisesta äänestyksestä aina Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimeen asti. Loistavaa!

Täällä Uudessakaupungissa ei vielä sentään aiota ottaa sähköistä äänestystä käyttöön. Hyvä niin. En tiedä paljonko moiset pömpelit maksavat, mutta voitte olla varmoja, että sinä päivänä kun minun eteeni laitetaan moinen helvetinkone, silppuan sen millä tahansa käteeni osuvalla esineellä niin pieniksi palasiksi kuin vain mahdollista. Siinäpä sitten ihmettelevät vaalivirkailijat mitäs nyt tehdään (puhumattakaan mitä jo koneeseen annetuille äänille tapahtuu jos tuhoan koneen muistikortit)...