Varsin mielenkiintoista katsottavaa siitä, miten tietotekniikka voi integroitua ympäristön kanssa intuitiivisesti ja käyttökelpoisesti ilman kömpelöitä päätelaitteita. Uskomatonta, itse asissa. Toivottavasti tuohon päästää todella nopeasti ja tekniikka tulee myös tavallisten käyttäjien ulottuville.
Ajankohtaista asiaa, tajunnanvirtaa ja kommentteja lähinnä politiikkaan, tietoturvaan ja yksityisyyden suojaan liittyen.
30. marraskuuta 2009
29. marraskuuta 2009
Tietoturvaongelma Opera-selaimessa
Opera-selain on erinomainen selain netissä surffailuun. Kevyt, nopea ja turvallinenkin, sekä saatavissa myös kännyköihin. Kirjoitinkin uudesta Operasta blogissani tovi sitten. Opera on erinomainen vaihtoehto Internet Explorerille ja Mozilla Firefoxille, eikä vähiten siksi, että saman selaimen saa myös siis älypuhelimeenkin asennettua.Opera lisää itsensä automaattisesti ja käyttäjältä salaa Windowsin ICF-palomuurin "poikkeukset" luetteloon, saaden täten oikeudet ottaa vastaan yhteyksiä internetistä koneellesi, mikäli asennat ja ajat Operan käyttäen järjestelmänvalvojan oikeuksin varustettua tiliä (kuten se yleensä pitää asentaa). Tämä siis siitä huolimatta, että käyttäjä olisi valinnut palomuurin varoittamaan, jos jokin ohjelma yrittää avata yhteyksiä. Opera lisää itsensä aina automaattisesti kyseiseen luetteloon ja antaa itselleen oikeudet ottaa yhteyksiä vastaan, vaikka olisit kieltänyt ko. yhteydet palomuurista tai vaikka poistanut Operan koko listalta. Tämä on varsin törkeää, jos minulta kysytään!
Mutta, eipä siinä vielä kaikki. Lisäksi Opera käyttää UPnP:tä avataakseen tarvittavat portit ulkoisesta palomuurista tai reitittimestä. Näin ollen turvallisuus vaarantuu, vaikka sinulla olisi ulkoinen palomuuri tai reititin, joka NAT tai palomuurin suomaan turvaan luotat (mikä on tietysti jo sinällään virhe jos UPnP tuki on siinä pääällä, oletussalasanoja ei ole vaihdettu ja yhteydet reitittimeen/palomuuriin itseensä netistä eivät ole kiellettyjä). Tämä se vasta törkeätä onkin!
Tästä asiasta ei kerrota selkeästi Operan käyttäjille ja näitä ominaisuuksia ei voi kytkeä pois päältä Operan normaalien asetuksien kautta lainkaan. Työkaluvalikon kautta Operan Unite toiminnon kytkeminen pois päältä ei vaikuta näet tähän lainkaan. Tavallinen käyttäjä on luultavasti täysin tietämätön, että Opera avaa portteja ja ottaa vastaan yhteyksiä internetistä hänen koneelleen, jopa palomuurien läpi.
Jotta nämä ominaisuudet saa pois päältä, pitää Operan osoiteriville kirjoittaa opera:config (ja painaa enter), sekä valita "User preferences" valikko ja sieltä poistaa valinta "Enable Unite" kohdasta, sekä painaa alareunasta vielä "Save". Tämän lisäksi kannattaa vielä varmuuden vuoksi valita "Web Server" valikko ja sieltä poistaa valinnat "Service Discovery Enabled" ja "UPnP Service Discovery Enabled" kohdista sekä lopulta painaa alareunasta vielä "Save", jotta asetus tallentuu oikeasti Operaan. Sitten selain tulee uudelleenkäynnistää, jotta Unite katoaa käytöstä ja portit sulkeutuvat.

Suosittelen, että kaikki lukijani tekevät tuon muutoksen oman Opera-selaimensa asetuksiinsa välittömästi. Kannattaa myös ehkä pitää asiasta meteliä ja antaa palautetta Operan kehittäjille, jotta eivät moisia aukkoja jätä kellumaan käyttäjän tietämättömäksi oletuksena.
28. marraskuuta 2009
Mediamaksu.info sivusto tarjolla halukkaalle
27. marraskuuta 2009
Sampo Terho työvoimapulasta
Lukekaapa koko juttu fi-lib blogista. Paras pala:
Kaikkiaan jos Suomi siis viritettäisiin toden teolla työvoimapulan torjuntaan, voitaisiin kotimaisin keinoin vastata noin miljoonan ihmisen työvoimapulaan. Niin laajaa työvoimapulaa tosin ei tule koskaan.
Se valikoiva työvoimapula, jota olemme joillain aloilla jo kokeneet, on lähinnä hyvinvointivaltion elintasosairautta. Ilmainen koulutus saa nuoret liian suurin joukoin hakeutumaan kohti kevyitä toimistotöitä. Liian alhainen eläkeikä taas saa ikääntyneet turhan aikaisin oloneuvoksiksi. Nykyinen työttömyysturva puolestaan ajaa kaiken ikäiset välttelemään pienipalkkaisia ja raskaita aloja.
Suomea ei siis piinaa työvoimapula, vaan paremminkin sosiaalidemokratia rakennelmineen. Jotta maamme selviäisi, on kaikkien ikäluokkien tingittävä saavutetuista eduistaan, jotka ovat yksinkertaisesti kestämättömät.
100% asiaa. Mikseivät poliittiset päättäjämme ja media tajua noin yksinkertaistakaan asiaa?
Lehtikatsaus: Nykypäivä
Minulle, kuten tietysti kaikille kilteille Kokoomuslaisille, tulee aina perjantaisin Nykypäivä, kyllä, ihan paperiversiona kotiin kannettuna. Monet ovat ihmetelleet, miksi minä kuulun Kokoomukseen vai kuulunko sen johonkin ääri-liberaaliin siipeen. Ajattelin nyt lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja pureutua uusimpaan Nykypäivään, niin ehkäpä huomaatte, miksi kuulun Kokoomukseen.Kansisivun kolme uutista: "Suomi Mongolian tasoa tietoyhteiskuntana", "Maahanmuuto keskittyy pääkaupunkiin - Suomalainen maahanmuuttopolitiikka kaipaa uutta näkökulmaa. Yleinen käsitys maahanmuutosta on aivan liian yksioikoinen." ja "Ilmastotutkimuksen menetelmiä kyseenalaistettu".
Voisin jo toki lopettaa katsauksen tähän ja suurimmalle osalle ihmisistä lienisi selvää, että Kokoomus on oikealla asialla, mutta jatketaan toki lehden penkomista. Seuraa valittuja paloja ko. lehdestä:
Luvuissa Urpilaisella on yhä vaikeaa, välillä hän puhui 80000 uudesta työttömästä (puhui samassa yhteydessä 120000 uudesta työttömästä)...Te vastustatte työllistymistä haittaavan veron poistumista, hän (Katainen) muistutti oppositiota.
Kokoomuksen eduskuntaryhmä julkaisi alkuviikolla teemasta raportin, joka painottaa maahanmuuttajien kotoutumiseen liittyviä ongelmia...Jos turvapaikanhakijoiden ja saajien määrää voidaan karsia, se tarkoittaa, että turvapaikan saaneiden liittämiseen osaksi suomalaista yhteiskuntaa voidaan uhrata enemmän aikaa ja rahaa, hän (Arto Saatonen) kiteyttää...Raportissa esitetäänkin perheitä yhdistettäväksi ensi sijassa siten, että lapsi palautetaan vanhemmille, eikä nykykäytännön mukaisesti, jonka mukaan vanhemmat ja muut sukulaiset tuodaan Suomeen.
Maailman valmistautuessa Kööpenhaminan ilmastonmuutoskonferenssiin, alan tutkimus on ennen kokemattomassa kriisissä. Ilmastonmuutostutkimuksen ylimmän auktoriteetin, YK:n hallitusten välisen ilmastopaneelin IPCC:n avainhenkilöiden työmenetelmissä on havaittu vakavia eettisiä ja tieteellisiä puutteita...Nyt paljastui, että tutkijat tekevät kaikkensa, etteivät kilpailevat näkemykset pääse julkisuuteen...Eriäviä mielipiteitä ei näytetä suvaitsevan tässä yhteisössä...Maapallon lämpötila ei ole noussut 10 vuoteen...Kun tutkijoiden kriitikot halusivat taustamateriaalit julki, (Phil) Jones ja kumppanit ilmeisesti päättivät tuhota osan tiedoista myöhemmin...Tietomurron yhteydessä paljastui myös tutkijoiden laatimaa tietokonekoodia. Koodin yhteyteen tehdyt muistiinpanot todistavat yksiselitteisesti, että ilmastomalleissda käytettyjä kaavoja on manipuloitu.
Raportissa mainitaan esimerkiksi Tampeella olevan 30 erilaista asiakasrekisteriä ja 300 tietotekniikan erilaista ohjelmistosovellusta. Pandemian aikana ihmisiä seisoo ulkosalla räntäsateessa jonottamassa rokotetta, vaikka riskiryhmien jäsenille olisi helposti voitu ilmoittaa henkilökohtainen rokotusaika miltei minuutin tarkkuudella. Mutta toimenpide olisi edellyttänyt, että vaikkapa Oulun kaupungin viranomainen olisi hankkinut tarvittavat rekisteritiedot Kelasta - maksua vastaan.
Mistä muusta mediasta olette voineet lukea vastaavanlaista uutisointia? Onko Pravda teille kertonut moista? Onko Kepu-pettää-aina tai hyysäripuolue ajanut ja kertonut moisia asioita ja visioitaan teille? Ehei. Joten, eikun kipinkapin tilaamaan Nykypäivä tai miksei vaikka samalla liittymään Kokoomuksen jäseneksikin...
26. marraskuuta 2009
Suomalaisten kyky ostaa asuntoja - parempi?
Sain taas nauraa, kun luin Ylenannon uutisia. Niiden mukaan suomalaisten kyky maksaa asuntolainojaan on parantunut keväisestä selvästi, ollen nyt "ennätyskorkealla". Uutisessa puhutaan myös siitä, että korkojen lasku on edesauttanut tätä maksukyvyn parantumista.
Katsokaapa vaikkapa 12kk Euriborin kehitystä. Noin vuosi sitten se alkoi laskea rajusti, mutta, koska korkoja ei tarkisteta joka päivä vaan vaikkapa kerran vuodessa, ei korkojen lasku ollut vielä ehtinyt vaikuttaa asuntolainojen maksukykyyn kovinkaan paljon. Ollut ehtinyt - nyt se vaikuttaa ja jos ja kun korot tulevat pomppaamaan, se vaikuttaa taas viiveellä maksukykyyn, koska asuntolainojen korot eivät nouse salamana silloinkaan vaan vasta kun korot tarkistetaan.
Kun lainan korko putoaa 5,5% aina 1% asti, niin tietysti sillä on jumalaton vaikutus kykyyn maksaa suurta lainaa takaisin. Vaikkapa 200000 euron asuntolainasta korkoja tarvitsee nyt maksaa vuodessa 9000 euroa vähemmän kuin mitä vuosi sitten, eli noin 750€ kuussa. Olisi se kummakin, jos 750€ kuussa lisää käyttövaraa ei nostaisi perheen kykyä maksaa vaikkapa asunnosta enemmän.
Huomattavaa on, että Ylenannon uutisen mukaan maksukyky on parantunut siis tuntuvasti, mutta kun lukee samassa jutussa olevia tilastolukuja, ero onkin itse asiassa varsin vaatimaton. Maksukyky on siis parantunut vain hieman, vaikka rahaa tulee perheelle käteen jopa 750€ kuussa nyt enemmän!
Miettikää, mikä olisi maksukyky, jos korot nousisivat takaisin 5,5% tasolle.
Miettikää nyt, mikä on oikeasti ihmisten kyky maksaa ylihintaisista paska-asunnoista ja miten se realisoituu kun inflaation iskiessä korot pomppaavat ylös.
PS. Lukekaapa, miten BBC istui ilmeisesti hakkeroitujen ilmastonmuutosuskonnon sähköpostiviestien jne. päällä kuukauden verran - eikä tietenkään viitsinyt uutisoida asiasta...eihän ilmastonmuutosuskontoa saa kiistää. Tässä tulee teille taas rautalankaesimerkki median puolueettomuudesta ja avoimuudesta.
20. marraskuuta 2009
Hakkeri paljastanut ilmastonmuutosuskonnon!
Ilmastontutkimuslaitos CRU:n palvelimille on murtauduttu hakkereiden toimesta. Tämän seurauksena ilmastonmuutosuskonnon puuhamiesten, kuten Keith Briffan, Philip Jonesin, Michael Mannin, Philip Brohan, Richard Alleyn, Raymond Bradleyn, Inez Fungin, James Hansenin, Thomas R. Karin, Richard Lindzenin, Tim Osbornin, Gary Funkhouserin, John F. B. Mitchellin, David E. Parkerin, Richard C. J. Somervillen ja Simon Tettin sähköpostikirjeenvaihtoa ja tiedostoja on siis päätynyt julkisuuteen. Sisältö onkin mielenkiintoista luettavaa ja antaa ensi kertaa kurkkauksen näiden puuhamiesten ajatuksiin ja toimintaan "verhon takana". Eikä luettava ole mitenkään positiivista ilmastonmuutosuskovaisten kannalta katsottuna.- "Essentially, I feel that at this point there are very little rules and almost anything goes. I think this will set a dangerous precedent which might mine the IPCC credibility, and I am a bit unconfortable that now nearly everybody seems to think that it is just ok to do this."
- "We probably need to say more about this. Land warming since 1980 has been twice the ocean warming — and skeptics might claim that this proves that urban warming is real and important."
- "And don't leave stuff lying around on ftp sites - you never know who is trawling them. The two MMs have been after the CRU station data for years. If they ever hear there is a Freedom of Information Act now in the UK, I think I'll delete the file rather than send to anyone. Does your similar act in the US force you to respond to enquiries within 20 days? - our does ! The UK works on precedents, so the first request will test it. We also have a data protection act, which I will hide behind. Tom Wigley has sent me a worried email when he heard about it - thought people could ask him for his model code. He has retired officially from UEA so he can hide behind that."
Euroopan suurin pankki kehoittaa asiakkaitaan varautumaan "globaaliin romahdukseen"
Kauppalehti uutisoi asiasta sivuillaan. Société Générale kehoittaa asiakkaitaan varautumaan seuraavan parin vuoden kuluessa mahdollisesti tapahtuvaan "suureen romahdukseen".Romahduksen syy ei liene kenellekään yllätys. Valtioiden velkaantuminen on noussut mielipuoliseksi, työttömyys kasvaa, dollarin arvo on romahtamassa ja asuntomarkkinoiden kupla odottaa vasta puhkeamistaan. Samaan aikaan korot ovat yhä minimissään, mutta voivat kohta pompahtaa pahastikin, kun inflaatio iskee päälle valtioiden painettua rahaa ja pumpattuaan sitä runsaasti markkinoille niitä "elvyttämään". Puheet Kiinan ajamasta uudesta maailmanvaluutasta uhkaavat upottaa dollarin pysyvästi suohon. Mustapekka on jäämässä kohta käteen tässä keinotekoisessa kilpajuoksussa ja rahapelissä.
Samaan aikaan kultakuume nousee. Vaikka kullan hinta on noussut vuodessa euromääräisenä miltei 30% ja dollareissa yli 50%, hinta vaan jatkaa kipuamistaan, koska ostohalut ovat lisääntyneet. Huolimatta kullan jo nyt korkeasta hinnasta, kaikki järkevät sijoittajat tuntuvat sijoittavan yhä lisää rahojaan kultaan, koska nimenomaan kulta ja oikeastaan vain ja ainoastaan kulta suojaa sekä inflaatiolta että pörssiromahdukselta! Jotain romahduksen ennakoinnista kertoo sekin, että 5v aikana kullan hinta on noussut huimat 120% euroissa ja 150% dollareissa! Mandatum Kulta / Danske Invest Kulta rahastokin on nostanut arvoaan miltei 70% kuluneen vuoden aikana.
Kolme kysymystä pohdittavaksi:
1) Ovatko nämä kaksi asiaa sattumaa?
2) Onko nykyinen talouden toiminta kestävällä pohjalla ja pystyykö se jatkumaan yhä vakaana, ilman romahdusta?
3) Jos ja kun suuri romahdus tulee, onko mustapekka jäämässä suursijoittajien, pankkiirien ja ylipäätään rikkaiden käteen vaiko veronmaksajille ja tavalliselle kansalaiselle?
Pohtikaapa taas hieman asioita.
Samalla voitte pohtia sitä, kannattaako nykyistä, arvottamaan paperiin perustuvaa ja mielivaltaisesti byrokraattien ja pankkiirien halujen mukaan manipuloitavaa rahataloutta ylläpitää, vaiko siirtyä kultakantaan takaisin? Niin, tiesittekö edes, että miltei kaikki maailmassa liikkeellä oleva raha on vain velkaa. Kannattaako teidän kannaltanne järjestelmä, jossa rahanne arvo putoaa ja putoaa, samalla kun te ja lapsenne olette pysyvässä velkaorjuudessa paitsi omien henkilökohtaisten velkojenne, niin myöskin kuntien ja valtion velkojen vuoksi.
Niin ja kannattaako nykyistä sosialistista säätelytaloutta ja valtion talouselämään ja rahamarkkinoihin sekaantumista jatkaa, vaiko päästä siitä pysyvästi eroon? Kannattaako teidän kannaltanne järjestelmä, jossa työn hinta on valtion ja ay:n säätelyn vuoksi nostettu niin korkeaksi, ettei teitä ole varaa palkata ja päädytte työttömäksi ja toisaalta, teilläkään ei ole varaa palkata ketään (muuta kuin pimeästi) töihin.
Onko teidän kannaltanne hyödyllistä, että verotus kasvaa ja kasvaa, mutta saatte yhä vähemmän palveluita veroeurojenne vastineeksi. Onko järjestelmässä, jossa valtio ja kunnat tuhlaavat teidän verovarojanne omiin hyödyttömiin projekteihinsa sekä kehnojen yritysten tekohengittämiseen, yhtään mitään järkeä?
Vai pitäisikö nykyisestä systeemistä päästä eroon?
19. marraskuuta 2009
NSA sekaantunut Windowsin "turvallisuuteen"
Softpedian artikkeli kertoo, että NSA on ollut "apuna" "vahvistamassa" Windows 7 käyttöjärjestelmän tietoturvaa. Prisonplanet kertoo, että NSA on myös sekaantunut Applen OS X, sekä eräiden Linux versioiden kehitystyöhön, kuten myös aikaisempien Windowsienkin kehitykseen, mutta erityisesti Windows 7 on kiinnostanut NSA:ta.Olenko minä ainoa, jonka selässä kulkevat nyt kylmät väreet?
Jos sinulla eivät kulje kylmät väreet selässäsi, suosittelen lukemaan tämän, tämän, tämän, tämän ja tämän kirjoituksen.
Jostain syystä nyt alkaa punalippu-Linux tai Kylin kuulostamaan hyvältä vaihtoehdolta amerikkalaisten käyttöjärjestelmien rinnalla. Ainakin Kylin vaikuttaa erittäin turvalliselta, eikä NSA ole ilmeisesti kovinkaan tehokkaasti onnistunut sitä hakkeroimaan.
Itselläni onkin tietokoneessani jo kiinni ylimääräinen kiintolevy, jolla voisi kokeilla piruuttaan noita ja katsoa, miltä vaikuttaa. Jos moiseen kokeiluun ehdin, voitte olla varmoja, että kirjoitan siitä blogiini. Kertokaa toki myös omista kokemuksistanne noiden käyttöjärjestelmien suhteen, jos teillä sellaisia on.
18. marraskuuta 2009
Kuntatalouden terveys ja sairaus
Poimin Kauppalehdestä erinomaisen uutisen taloudellisesti hyvin pärjäävästä kunnasta Suomesta. Kunta on pieni, eikä mitenkään erityisen rikaskaan. Kuntaa vaan on johdettu helvetin hyvin ja pihdaten menonkorotuksia. Jokaisen kunnan pitäisi ottaa Valtimon kunnasta oppia! Samaa ei voi sanoa nykyisestä kotikunnastani. Uusikaupunki aikoo nostaa veroäyriään ennätysmäisesti ja talous on muutenkin kuralla. Ei tajuta leikata palveluita ja järkeistää toimintoja rajulla kädellä. Ei tajuta elää suu säkkiä myöden.