29. lokakuuta 2008

Sähköinen äänestys oli fiasko - satoja ääniä kateissa

Ei vittu, lukekaa ihmiset tätä blogia. Lukekaa. Ottakaa opiksenne. Päättäjätkin. Ihan oikeasti. Ärsyttää, kun kerron täällä etukäteen mitä tulee tapahtumaan ja sitten juurikin niin tapahtuu ja jengi on ihan wtf nyt sitten sattuikin näin...

YLEnanto uutisoi, että sähköisessä äänestyksessä "jonkin verran ongelmia". Jonkin verran?

232 ihmisen äänet jäivät kokonaan kirjautumatta koneelle.

232 ihmisen äänet jäivät kokonaan kirjautumatta koneelle ja YLEnannon mielestä kyseessä on "jonkin verran ongelmia". Tuolla äänimäärällä olisi vaikkapa Uudessakaupungissa valittu kolme-neljä ehdokasta valtuustoon. Jos muutamasta kunnasta häviäisi savuna ilmaan 232 äänestyslippua, niin kyseessä olisi vakava vaalivilppi tai törkeä huolimattomuus ja koko vaalit uusittaisiin välittömästi. Mutta kun sähköinen äänestys kusee sormille ja reilu parisataa ääntä katoaa bittien taivaisiin, kyse on vain "jonkin verran ongelmista".

Haistakaa nyt ihan oikeasti paska.

Huomatkaa, että nämä ovat sellaisia ääniä, joiden tiedetään auditoinnin seurauksena jääneen rekisteröitymättä. Miten monta sataa ääntä on kadonnut tai sekoittunut ilman että tiedämme sitä? Emme voi tietää. Montako ääntä on vaihtanut omistajaansa sähköisessä uurnassa ohjelmistovirheiden tai hakkeroinnin seurauksena? Emme voi tietää. Sen tiedämme, että sähköisen äänestyksen eri muodot eri puolilla maailmaa on kerta toisensa jälkeen hakkeroitu siten, että mitään jälkiä hakkeroinnista ei ole edes koneisiin jäänyt. Tehkää matikat.

Uutisessa selitellään, että ongelman arvellaan johtuneen siitä, että äänestäjät eivät ole vahvistaneet antamaansa ääntä, eli ovat jättäneet urakan kesken ja poistaneet vain kortin koneesta kesken kaiken. Tämä kuulostaa melkoiselta selittelyltä minusta. Eikö ohjelmaan muka ihan oikeasti ole laitettu ominaisuutta, joka kertoisi äänestäjälle, koska kortin saa poistaa? Eikö ohjelma tai koneen käytössä ohjaavat avustajat kerro äänestäjälle, miten kone toimii ja miten sitä käytetään?

Sanon suoraan, että en usko tuota selitystä. Oma käsitykseni on, että nuo äänet uupuvat, koska joko ohjelmisto ja laitteisto teki virheitä tai koska joku hakkeroi kyseisen äänestyksen. Tätä ei yksinkertaisesti kehdata myöntää laitteiston ja ohjelmiston tehneiden yrityksien puolesta, koska se olisi helvetin noloa. Tätä ei myöskään kehdata myöntää vaalivirkailijoiden taholta, koska he eivät luultavasti edes tajua hevon vittuakaan laitteiden toiminnasta ja tietoturvaongelmista.

Huvittavinta koko episodissa on, että Oikeusministeriön mukaan tämä sähköinen äänestys oli lain mukainen, vaikka ääniä hävisi yli 200 kpl! Tämä siksi, että äänestys "oli merkitty alkavaksi, mutta niitä ei saatettu syystä tai toisesta loppuun". Eli tällä logiikalla, jos äänestyskortti annetaan äänestäjälle, mutta kone ei rekisteröi ääntä, niin "mitään laitonta ei tapahdu". Siis täysin riippumatta tai tietämättä varmuudella sitä, miksi kone ei ole rekisteröinyt ääniä!

Ei jumalauta että Oikeusministeriössä on sairasta porukkaa töissä.

Eli analogia on, että jos lippuäänestyksessä jostain äänestyspaikalta katoaa kokonaan satoja äänestyslippuja, jotka todistettavasti on äänestäjille annettu ja joiden kanssa he ovat koppiin menneet, niin asiassa ei ole mitään ongelmaa tai syytä epäillä laittomuutta tapahtuneen? Ei, vaikka nämä ihmiset vakuuttavat laittaneensa äänensä vaaliuurnaan kuten pitkin? Ei mitään syytä miettiä, onkohan jotain ihan helvetisti pielessä? Tutkia ja raportoida asiaa?

Ei jumalauta että Oikeusministeriössä on sairasta porukkaa töissä.

Tietysti täysin riippumatta siitä, mikä idioottimainen syy on noiden äänien katoamisen takana, sähköisen äänestyksen tietoturva on surkea. Sähköinen äänestys vaarantaa koko demokratian ja on erittäin altis manipuloinnille, eikä siinä huijaamisesta periaatteessa voi jäädä mitenkään edes kiinni. Lukekaa tästä ja tästä mitä olen kirjoittanut aiheesta aikaisemmin blogissani.

Pientä toivonkipinää sopii pitää yllä, hyvin pientä, mutta kuitenkin, että nyt fiaskosta opitaan ja koko sähköinen äänestys unohdetaan kokonaan. Luultavasti näin ei tietenkään käy ja tämä demokratian tuho etenee pian kattamaan koko maan. Kun se tapahtuu ja käy niin, että eräs M. Jansson niminen ehdokas Uudestakaupungista saakin vaikkapa 6 miljardia ääntä, älkää missään tapauksessa epäilkö minua vaalivilpistä. Muistakaa, että viranomaiset ja asiantuntijat ja laitteistojen ja ohjelmistojen tekijät ovat vakuuttaneet meille ja koko oikeusjärjestelmällemme, että systeemi on turvallinen, eikä sitä voi hakkeroida ja ainakin hakkerointi havaittaisiin. Näin ollen ei ole mahdollista, että M. Janssonin 6 miljardia ääntä voisi olla vilpin tai virheen seurausta. M. Jansson on näin ollen kruunattava ennennäkemättömäksi vaalikuninkaaksi. Sähköinen äänestyshän ei voi tehdä virheitä (?).


Kevennyspäivitys 30.10.08. Oikeusministeri Tuija Brax Pravdassa:
"Oikeusministeri Tuija Brax (vihr) kiistää mahdollisuuden siitä, että sähköisessä äänestyksessä voisi kadota ääniä tai joku voisi sabotoida vaalitulosta."

Miettikää näitä asioita. Oikeasti.

27. lokakuuta 2008

Vaalit takana

Vihdoinkin vaalikiireet takana. Viimeisten viikkojen aikana vapaapäiväni ovat tavalla tai toisella kuluneet vaalitoiminnassa. Nyt uurastus on ohi.

Itse sain vaaleissa 17 ääntä, mikä on ihan kohtuullinen äänisaalis täällä Ukissa, kun ääniä annettiin yhteensä vain alle 8000 kpl. Suurinosa äänistäni tuli kaupungin keskustasta, sekä omalta asuinalueeltani. Ilmeisesti mainosteni jakaminen alueeni postiluukkuihin tuotti jotain tulosta. Ensi vaaleissa pitää panostaa enemmän, nyt on pohja luotu. Sain vihiä, että koulujen varjovaaleissa olisin pärjännyt hyvin, pitää selvittää asia paremmin...

Kokoomus ei Uudessakaupungissa saanut yhtään paikkaa lisää, vaikka muualla maassa Kokoomus paransi selvästi tulostaan. Vaalien ylivoimainen voittaja olivat Perussuomalaiset, jotka Uudessakaupungissa saivat peräti 4 paikkaa 43-paikkaiseen valtuustoomme...aiemmin Perussuomalaisilla ei ollut yhtään paikkaa. Myös muualla maassa Perussuomalaiset ovat tehneet huiman nousun ja moninkertaistaneet kannatuksensa. Onnea Perussuomalaisille!

Kaikkein makeinta on kuitenkin vastustajan tappion katsominen. Demarit saivat rökeletappion koko maassa ja täällä Uudessakaupungissakin menettivät 2 paikkaa. Myös RKP menetti asemiaan vaaleissa, samoin Keskusta ja Vasemmistoliitto.

24. lokakuuta 2008

Reilut vaalit?

Nyt alkaa jo hieman keittää ylitse näiden vaalien asetelmat ja etenkin tiettyihin ehdokkaisiin kohdistuva jatkuva vaino. Ei tämänlainen juttu kuulu ihan oikeasti demokratiaan pätkän vertaa. Tulee enemmänkin mieleeni Venäjä. Siellä tämän tyyppiset jutut ovat arkipäivää. Tai siis juu, nyt ne tuntuvat olevan täällä meillä Suomessakin arkipäivää jo. Säälittävää.

Jiri Keronen kertoo tässä ja tässä ja tässä, mitä kaikkea vainoa hän on joutunut kokemaan vaalikampanjansa aikana. Vainoajina on ollut lähinnä median edustajia. Uusi Suomi sensuroi hänen bloginsa ja MTV3 ja Aamulehti ovat vääristelleet ja solvanneet häntä törkeästi julkisesti. Miksi pitää valehdella ja vääristellä ja sensuroida? Eivätkö median edustajat muuten pärjää keskustelussa monikulttuurisuuden ihanuudesta ja muusta tunteita herättävästä asiasta?

Seppo Lehto kertoo blogissaan (?), miten poliisi vei Sepon hakaristijulisteet ja Sepon putkaan kun tämä oli vaalikampanjaansa pitämässä torilla. Perusteena "kiihottaminen kansanryhmää kohtaan". Vaikka on selvää, että Sepon ajamissa asioissa ja touhuissa ei ole päätä eikä häntää, demokratiaan kuuluu kuitenkin se, että hölmöjäkin asioita saa ajaa. Äänestäjien kuuluu päättää mikä on hyvä ja mikä on huono asia. Ei poliisin. Ottaen huomioon sen, että Seppo on nimenomaan ehdokkaana vaaleissa, hänen sanomisensa ja oikeutensa olla esillä tulisi olla sitäkin suuremmassa suojeluksessa. Nyt kävikin päinvastoin. Ei näin.

Demokratiaan ei kuulu se, että media valehtelee ja vääristelee tietoisesti ja loukkaavasti ehdokkaasta, antamatta tälle edes mahdollisuutta korjata valheita. Demokratiaan ei kuulu se, että poliisi vie ehdokkaan putkaan tämän vaalipuheiden vuoksi ja takavarikoi tämän vaalijulisteet.

Jos olet eri mieltä kanssani tästä asiasta, niin voit haistaa pitkän paskan ja painua Venäjälle tai Kiinaan, sinä saatanan kusipää sananvapauden vihollinen!

22. lokakuuta 2008

Kyllä netin valvonnalle - ei netin sensuurille

YLE(nanto) uutisoi tänään, että poliisi suunnittelee perustavansa erillisen yksikön, joka valvoo internetissä esimerkiksi erilaisia sivustoja ja foorumeita. Tällä tapaa poliisi voi pysyä kärryillä missä mennään ja puuttua laittomaan materiaaliin ja ennalta-ehkäistä vaikkapa terrori-iskuja.

Juuri näin. Täsmälleen näin.

Tämän tyyppinen terveen järjen ja laillisuuden kunnioittamisen pilkahdus Suomen viranomaisilta on kaiken nettisensuurin ja suodatuksen rinnalla suorastaan käsittämätön viisauden osoitus. Se herättää jopa pienen, ihan pienen, mutta kuitenkin, toivonkipinän siitä, että viranomaistahot ovat alkaneet oivaltaa, miten näitä asioita pitäisi hoitaa. Toivoa sopii, että linja jatkuu jatkossakin yhtä fiksuna ja sananvapautta kunnioittavana.

21. lokakuuta 2008

Langallisetkin näppäimistöt salakuunneltavissa etäältä - tempest hyökkäys jälleen vaarana!

Mainitaan heti kättelyssä, että olen aikaisemmin kirjoittanut blogissani varsin kattavasti julkisestikin käytännöllisiksi osoitetuista tempest-hyökkäyksistä. Suosittelen lukemaan kyseisen kirjoitukseni huolella läpi, mikäli hajasäteily (tempest) ei ole terminä tuttu tai luulet sen olevan humpuukia tai foliohattutouhua. Lyhyesti sanottuna kyse on siitä, että kaikki sähkölaitteet säteilevät ympäristöönsä sähkömagneettista säteilyä ja tätä säteilyä tarkkailemalla on mahdollista selvittää pelottavan tarkasti, mitä kyseisellä laitteella tehdään. Esimerkiksi tietokoneen ruudulla oleva kuva voidaan kaapata ja sähköistä äänestyslaitetta salakuunnella etäältä tempest -hyökkäystä käyttäen.

No, nyt on tullut erittäin pelottavaa tietoa Martin Vuagnouxin ja Sylvain Pasinin tutkimuksista. Langallisetkin, eli siis PS2- ja USB-väyläiset näppäimistöt ovat nekin salakuunneltavissa edullisilla laitteilla helposti parinkymmenen metrinkin päästä, useiden seinienkin läpi hajasäteily (tempest)-hyökkäystä käyttämällä.

We tested 11 different wired keyboard models bought between 2001 and 2008 (PS/2, USB and laptop). They are all vulnerable to at least one of our 4 attacks. We conclude that wired computer keyboards sold in the stores generate compromising emanations (mainly because of the cost pressures in the design). Hence they are not safe to transmit sensitive information. No doubt that our attacks can be significantly improved, since we used relatively unexpensive equipments.


Suomeksi sanottuna tämä tarkoittaa, että kaikki näppäimistölläsi kirjoittamat asiat, kuten salasanat, sähköpostiviestit jne. voidaan kaapata kymmenien metrien päästäkin edullisilla laitteilla. Hyökkääjän ei tarvitse tunkeutua tilaan tai tietokoneeseen, jossa kirjoitat salasanojasi, vaan hän voi kaapata kaiken kirjoittamasi tekstin suoraan ilmasta, vaikka kirjoitatkin langallisella näppäimistöllä. Tämä on erittäin vakava tietoturvaongelma!

Mikäli käytät langatonta näppäimistöä, uhka on vielä suurempi kuten jo aiemmin kirjoitin mm. tässä. Olen toki olemassa turvallisempiakin langattomia näppäimistöjä, jotka hyödyntävät pakollisena Bluetoothin salausta turvallisella tapaa sovellettuna, mutta vaikka ilmatieyhteys olisikin salattu, niin näppäimistö itsessään ei ole silloinkaan mitenkään erityisesti suojattu hajasäteilyhyökkäystä (tempest) vastaan, josta tässä hyökkäyksessä nyt on kyse.

Entistäkin huolestuttavaksi hyökkäyksen tekee se, että sillä on mahdollista kaapata nähtävästi kaikkien yleisesti käytössä olevien näppäimistöjen näppäinpainallukset. Toisin sanoen, markkinoilla ei nähtävästi ole näppäimistöjä, joiden elektromagneettinen suojaus olisi riittävä suojaamaan tältä hyökkäykseltä. Itse spekuloin aiemmassa kirjoituksessani, että PS2-väyläinen näppäimistö on vaikeammin salakuunneltavissa kuin usb-väyläinen, koska PS2-väylässä liikkuu vähemmän virtaa. Nähtävästi näppäimistön käyttämällä väylällä ei vaikuta olevan juurikaan merkitystä salakuuntelun onnistumiseen.

Toinen merkillepantava asia on, että tässä esimerkissä onnistuttiin kaappaamaan näppäinpainallukset nimenomaan näppäimistöstä itsestään. Ei siis tietokoneesta, tietokoneen ruudulta, virtalähteen muutoksia seuraamalla tai muusta, huomattavasti enemmän säteilevästä kohteesta. Käytännön hyökkäystilanteessa ja paremmilla laitteilla hyökkäys on huomattavasti tehokkaammin toteutettavissa kuin tässä esimerkissä. Ei liene perusteetonta olettaa, että langallisia näppäimistöjä voidaan salakuunnella normaalikäytössä kymmenien, jopa sadan metrin päästä hyödyntämällä tietokoneen muiden signaalien antamaa tietoa.

Suojautumiskeinoja ei ole. Eikä luultavasti tule, ainakaan vuosikausiin, koska näppäimistöjen valmistajia tuskin kiinnostaa tietoturva pätkän vertaa, varsinkaan kun käyttäjät eivät osaa vaatia sitä, eivätkä tajua tämän(kään) tietoturvaongelman merkitystä. Ainoa teoreettisesti ajatellen turvaa antava tekijä olisi, että lähistöllä käytettäisiin useita samanlaisia näppäimistöjä samaan aikaan, jolloin signaali peittyisi toisten vastaavien signaalien alle. Ottaen kuitenkin huomioon eri näppäimistöjen kirjavuuden ja hyökkääjän mahdollisuuden käyttää suunta-antennia signaalin nappaamiseen, en usko tämän suojautumiskeinon auttavan käytännössä lainkaan. Ainoa keino, joka tepsisi olisi, että koko tietokone virtalähteineen (akkuineen) ja liitännäisineen sijoitettaisiin Faradayn häkin sisään kun sen näppäimistöä käytetään.

Viimeistään nyt on aika alkaa lopettaa salasanojen käyttöä ja siirtyä vahvempaan tunnistamiseen, kuten älykortteihin tms. Tällöin salasanan (pin-koodi) kaappaaminen ei vielä auta mitään, koska hyökkääjän pitää saada myös itse älykortti varastettua voidakseen päästä hyötymään jotakin. Tietysti salasanojen käytön lopettaminen ei poista ongelmaa, eli sitä, että silti kaikki mitä kirjoitat, voidaan salakuunnella. Sähköpostin salaaminen vahvalla salauksella ei auta, kun koko sähköposti on salakuunneltavissa sitä kirjoittaessasi.

Kynä, paperi ja posti tuntuvat olevan ainoat turvalliset tavat viestiä tänä päivänä. Valitettavasti.

Epäilen vahvasti, että suomalainen media ei tätäkään räikeätä tietoturvaongelmaa tule noteeraamaan mitenkään, vaikka kaikkien yritysten ja valtion instanssien tietoturva on tämän ongelman päivänvaloon tultua huomattavasti heikompi. Voi sanoa oikeastaan suoraan, että kun tavanomaista näppäimistöäkin voidaan salakuunnella halvoilla välineillä kymmenien metrien päästä, tietoturvaa ei tietokoneella normaalikäytössä enää ole. Luulisi, että edes isoa rahaa liikuttavilla yrityksillä kuten pankeilla ja it-alan firmoilla olisi kiinnostusta paneutua asiaan ja järjestää suojausta, mutta, voin lyödä asiasta vaikka vetoa, niitä ei kiinnosta. Antaa asiakastietojen ja yrityssalaisuuksien vaan vuotaan näppäimistöjen kautta maailmalle. Mitäpäs siitä. Eipä ole hajasäteilysuojaus aikaisemminkaan niitä kiinnostanut pätkän vertaa. Säälittävää suorastaan ja kuten sanoin, media ei luultavasti tee elettäkään tästä vakavasta tietoturvaongelmasta tiedottamiseen...

17. lokakuuta 2008

KKO: Pikkupojan silpominen ei ole rikos

YLE uutisoi asiasta tänään. Aivan käsittämätöntä yksilön- ja uskonnonvapauden halveksuntaa. En olisi uskonut, että Suomen islamisaatio on jo näin pitkälle edennyt. Koska Suomen viranomaiset, eikä korkein oikeuskaan ei suojele yksilöitä muslimien väkivallalta, onko kansalaisten ryhdyttävä itse aseistautumaan, voidakseen suojella itseään ja muita väkivaltaa vastaan? Onko muuta vaihtoehtoa, koska yhteiskuntamme on nyt tehnyt täysin yksiselitteisen päätöksen, ettei yksilöä suojella väkivallalta, jos tekijänä on muslimi tai juutalainen.

Ei sikäli, että yhteiskuntamme olisi kiinnostunut puuttumaan muslimien tekemiin joukkoraiskauksiinkaan kunnolla, mutta niistä sentään tuomitaan tekijöitä, jos kiinni saadaan. Ympärileikkauksista ei tuomita, vaikka tekijät tiedetään. Päinvastoin, niitä pyritään edistämään jopa verovaroilla tehtäviksi.

Korkeimman oikeuden mukaan muslimipojan äiti ei syyllistynyt pahoinpitelyyn, kun hän ympärileikkautti poikansa.

Suomen rikoslaki sanoo pahoinpitelystä seuraavaa:


"5 § Pahoinpitely. Joka tekee toiselle ruumiillista väkivaltaa taikka tällaista väkivaltaa tekemättä vahingoittaa toisen terveyttä, aiheuttaa toiselle kipua tai saattaa toisen tiedottomaan tai muuhun vastaavaan tilaan, on tuomittava pahoinpitelystä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.


Eikö esinahan irti leikkaaminen ole väkivaltaa? Eikö se vahingoita terveyttä? Entäpä toteamus, että "saattaa toisen tiedottomaan tilaan" sitten, eikös sairaalassa, nukutuksessa oleminen ole "tiedoton tila" johon lapsi saatetaan (ilman lääketieteellistä perustetta)? Kaikkien kriteerien mukaan ympärileikkaus ON pahoinpitelyä. Huomatkaa, että rikoslaissa ei ole mainintaa, että pahoinpitely olisi sallittua esimerkiksi uskonnollisessa mielessä.

KKO:n mukaan uskonnollisiin ja sosiaalisiin syihin perustuva ja lääketieteellisesti tehty ympärileikkaus ei täyttänyt rikoksen tunnusmerkkejä.

KKO:n kannattaisi ilmeisesti opetella lukemaan Suomen lakia, koska laki yksiselitteisesti määrittää tuon kaltaisen teon pahoinpitelyksi. Mielenkiintoista on, että tuon saman perusteen mukaan myöskään naisten ympärileikkaus ei voi olla laitonta, jos se tehdään sairaalassa. Kuitenkin samaan aikaan Sosiaali- ja Terveysministeriö julkaisee tälläistä sivuillaan:


Sukuelinten silpominen on Suomessa rikos
Yhdistyneiden Kansakuntien lapsen oikeuksien yleissopimuksen ratifioineet maat (ml. Suomi) ovat sitoutuneet ympärileikkauksen poistamiseen. Sopimus velvoittaa myös muutoin turvaamaan lasten oikeudet. Lasten oikeudet ovat Suomessa samat niin suomalaisille kuin muista maista muuttaneille lapsille. Lapsen fyysinen koskemattomuus on turvattu erittäin voimakkaasti Suomen lainsäädännössä. Naisten ja tyttöjen sukuelinten silpominen on Suomessa rikoslain mukaan rangaistava teko.

Sosiaali- ja terveysministeriö siis sanoo yksiselitteisesti, että naisia ei saa silpoa, mutta miehistä ei puhu sanaakaan. Miehiä saa siis silpoa, mutta naisia ei. Tämä on täysin naurettavaa ja tasa-arvon vastaista.

KKO:n mukaan muslimipoikien ympärileikkaus on vanha ja vakiintunut perinne ja kiinteä osa muslimimiesten identiteettiä. Tämän vuoksi oikeus katsoi, että ympärileikkaus on myönteinen asia pojan identiteetin ja yhteisöön kiinnittymisen kannalta.

Eikö naisten sukuelinten silpominen sitten ole vanha ja vakiintunut perinne ja kiinteä osa musliminaisten identiteettiä? Miksi KKO:n mielestä vanhemmilla on oikeus polttomerkitä lapsensa haluamaansa uskontoon ja yhteisöön, eikö KKO:n mielestä Suomessa ole uskonnonvapautta, eli oikeutta valita itse uskontonsa ja yhteisönsä?

Suomen laillinen yhteiskuntajärjestelmä on ilmoittanut täysin selvästi, että se ei suojele miehiä väkivallalta, jos tekijänä on muslimi tai juutalainen. Suomen yhteiskuntajärjestelmä on siis menettänyt legitimiteettinsä ainakin minun silmissäni, koska se ei noudata omia lakejaan (esim. uskonnonvapaus, pahoinpitely, tasa-arvo, EU-jäsenyydestä nyt puhumattakaan).

Erityisesti minua jurppii asiassa se, että nyt nimenomaan loukataan
miesten laissa turvattuja oikeuksia. Naisia pidetään kuin kukkaa kämmenellä. Naisia ei saa vahingoittaa. Naisia ei saa ympärileikata. Mutta jos olet mies, paska juttu, yhteiskunta ei sinua suojele. Täysin mielipuolista ja tasa-arvon ja kaiken logiikan vastaista toimintaa.


Edit: Linkki keskusteluun Kauppalehden sivuille

Jälleen sensuuria kunnallisvaaleissa!

Jo on ihme ja kumma. Kirjoitin aiemmin blogissani siitä, miten Uusi Suomi on sensuroinut turkulaisen Jiri Kerosen blogin kaikille kunnallisvaaliehdokkaille tarkoitetusta blogipalvelustaan. Kun kirjoitin asiasta omaan Uusi Suomi blogiini, niin tämän jälkeen kyseisen blogini sisältö katosi yleisöltä, eikä mitään järkevää selitystä tapahtuneeseen ole vieläkään tullut. (Nyt sentään blogini on tuolla saatu taas toimimaan.)

No, kas kummaa mitä nyt on taas tapahtunut. Jussi Halla-ahon blogiin on "estynyt pääsy" Welhon internet-liittymistä

Minulla ja osalla lukijoistani alkoi olla vaikeuksia päästä sivuilleni keskiviikkona 15.10. Vuorokauden mittaisen tiedustelun tuloksena ongelma saatiin haarukoitua: Sivuilleni ei pääse mistään Welhon liittymästä, ja sivustoni on (tiettävästi) ainoa osoite, johon Welhon liittymistä ei pääse. Tämäkään ei tietenkään todistanut mitään mutta oli huomionarvoista, koska:

a) Ongelmat alkoivat samana päivänä kunnallisvaalien ennakkoäänestyksen kanssa.

b) Welho kuuluu samaan Sanoma-konserniin kuin Helsingin Sanomat, johon minulla tunnetusti ei ole lämpimiä välejä, ja jonka työntekijöillä ammattietiikka tunnetusti on hiukan hakusessa.


Että silleen. Jos luulette Suomessa olevan sananvapaus, olette väärässä. Jos luulette, että Suomessa on demokratia ja rehelliset vaalit, olette väärässä. No, kohta meillä on "sähköinen äänestys", jolloin äänestämisellä tai millään netti- tms. kirjoittelulla tai julkaisulla ei ole enää mitään merkitystä muutenkaan, koska vaalien tulos on täysin manipuloitavissa.

On toki mielenkiintoista nähdä, että nykyistä maahanmuuttopolitiikkaa kritisoivaa kirjoittelua pelätään niin paljon, että sitä pyritään likaisin keinoin sensuroimaan pois netistä. Miksi maahanmuutto/ulkomaalais/pakolaispolitiikkaamme ei saisi kritisoida julkisesti? Miksi se on sellainen pyhä lehmä, että kaikki yritykset jakaa tietoa ja herättää keskustelua siitä kriittisessä mielessä pyritään lakaisemaan maton alle? Mitä nämä monikultturelli- ja islamistifanaatikot oikein pelkäävät - eivät kai vain totuutta?

14. lokakuuta 2008

Mitä minä sanoin?

Nyt ovat asuntomarkkinat ja talous romahduspisteessä. Verovaroja pumpataan surutta huonojen paskapankkien ja rahoitusmarkkinoiden "tukemiseen", eli rahan sullomiseen niihin taskuihin, johon edellisetkin rahat katosivat. Lisäksi valtiot sosialisoivat typerästi toimineita pankkeja sen sijaan, että niiden annettaisiin romahtaa, jotta parempaa tulisi tilalle.

Juuri kuten arvelin viikko sitten, että tulee käymään. Mitähän minä kirjoitin vajaa kuukausi sitten tässä ja tässä? Entäpä pari kuukautta sitten tässä? Tai reilu puoli vuotta sitten tässä? Tai reilu vuosi sitten tässä?

Miettikää ihmiset. Taas teitä kusetetaan. Taas teidän rahojanne tuhlataan ja huijataan. Koko laskun maksatte te. Vain ja ainoastaan te. Ei yksikään pankkiiri, sijoittaja tai pörssikeinottelija. Te.

6. lokakuuta 2008

Älkää pelastako rahoitusmarkkinoita

Juuri kuulin uutisista, että EU:n suunnittelutalouden komissaarit ovat kokoontuneet pohtimaan jonnekin sitä, miten verovaroja voidaan pumpata tai luvata pumpata typerien ja ahneiden sijoittajien taskujen täyttämiseen. Mitä järkeä tässä muka on?

Yrittäjällä, sekä hänen firmaansa sijoittavilla sijoittajilla on yksi helvetin hyvä motivaattori toimintansa pitämiseksi järkevänä: Jos he eivät sitä tee, he menettävät rahansa. Jos yritys ei toimi järkevästi, se menee konkurssiin. Asiakkaat joutuvat hakemaan toisen yrityksen heitä palvelemaan ja sellaisia syntyykin mukavasti markkinoille. Kilpailu takaa, että yrityksistä tulee parempia - heikot tai huonot karsiutuvat pois menemällä konkurssiin.

Nyt pankit ovat hölmöilleet (okei, valtio on sekaantunut asiaan ja synnyttänyt alunperin koko sopan) ja kansa saa maksaa laskun. Miksi? Minkä helvetin takia?

Menkööt pankit nurin. Menettäkööt idiootit sijoittajat rahansa. Menkööt ylihintaiset asunnot pakkohuutokauppaan. Näinhän sen pitää mennä. Seurauksena olisi vakaampi ja järkevämmin toimivia pankkeja, sijoittajia ja kuluttajia. Juuri kuten onkin järkevää.

Mitä pankit, sijoittajat jne. oppivat, kun verovaroja aiotaan änkeä heidän ongelmiensa korjaamiseen? Sen, ettei vastuuta tarvitse ottaa eikä riskeistä välittää, koska jos puhallus onnistuu niin tienaa hyvät rahat ja jos se ei onnistu niin veronmaksajat maksavat laskun. Kuten jo aiemmin Suomen pankkikriisin aikaan.

Nyt tietysti joku valopää rientää selittämään, että valtiot ovat laissa taanneet tietyt asiat pankeille ja niistä pitää pitää kiinni. No, lakeja pitäisi tietysti muuttaa. Typeriä lakeja ei pidä tietenkään koskaan noudattaa sitä paitsi. Olisi juurikin oikein vain todeta, että ähäkutti, olette omillanne. Kantakaa vastuu omista teoistanne.

Talouselämästä ja taloustieteestä muka-jotain-tietävät alkavat tietysti inttämään, että jos pankkeja ei tueta niin rahoitusmarkkinat romahtavat ja tulee uusi lama ja kaikki menee pieleen jne. Tämä on täyttä roskaa. Lamassa tai muussakaan kriisissä varallisuus ei koskaan katoa mihinkään. Varallisuus ei voi koskaan kadota mihinkään. Se vain muuttaa omistussuhdettaan ja sen hetken reaaliarvoaan. Oma kerrostalokaksio on yhä oma kerrostalokaksio riippumatta siitä, miten asuntojen hintojen käy. Kuten sanottu, hinnoista voi lähteä ilmat pois, eli todellinen arvo tulee esille keinottelun ja sitä-ennen-realisoitumattomien-riskien tultua päivänvaloon. Mutta kerrostalokaksio on yhä kerrostalokaksio ja kilo kultaa on yhä kilo kultaa.

Tietysti, rahan arvo voi heittelehtiä ja tällä voi olla kaikenlaisia hauskoja vaikutuksia. Yleensä se, että kansalaiset köyhtyvät inflaation muodossa tai rahajärjestelmä menee solmuun keskuspankkien idioottimaisten touhuilujen vuoksi. Tässä tapauksessa vikana ei ole markkinatalous tms. vaan yksinkertaisesti paperiraha, jolla ei ole arvoa oikeasti lainkaan ja jota keskuspankit voivat suoltaa miljardikaupalla lisää painokoneistaan. Kilo kultaa on kilo kultaa tapahtui mitä tapahtui, eikä kukaan voi luoda tyhjästä kultaa tonnikaupalla lisää ja romahduttaa sen arvoa tms. jne.

Eli: Pitäkää mielessä kriisin juuret ja aiheuttajat, sekä muistakaa, että TE toimitte maksumiehinä taas muiden mokille. Vika on valtion interventioiden ja fiat-rahan. Vapaassa markkinataloudessa ja esimerkiksi kultakantaan perustuvassa valuuttajärjestelmässä mitään tämmöistä ei tapahtuisi.