29. huhtikuuta 2008

Tuulivoima on vaarallista

Koska viherhörhöjen mielestä mikä tahansa energiantuotanto, jossa joku on kuollut tai voi kuolla, on vaarallista, tulee tuulivoimaakin tarkastella tätä samaa "logiikkaa" käyttäen:
...current mortality rate of wind energy of 0.15 deaths per TWh is roughly equivalent to that of mining, processing, and burning of coal to generate electricity...

28. huhtikuuta 2008

Kierrätystä ja jätteidenpolttoa

Yksi vihreistä valheista on suunnaton kierrättämisen into. Pitäisi lajitella kotitalousjätteet ainakin 4-5 eri pussukkaan ja sitten viedä ne kiltisti kullekin pussukalle varattuun jäteastiaan. Maailma pelastuu kun raaka-aineita ei mene "hukkaan" ja saapa viherhippi jotain puuhastelua, kun päivä kuluu pussukoiden ja jätteiden kanssa leikkimisessä. Tuntuu, että voi tehdä jotain konkreettista ympäristön hyväksi...Samaan aikaan kun suunnittelee seuraavaa etelänlomaansa, uuden auton ostamista, uusien lapsien hankkimista tai muuta ympäristön kannalta katastrofaalista.

Tosiasiassa kierrätys on suurimmaksi osaksi kusetusta, kuten tietysti miltei kaikki muukin viherhörhöily. Yksi perustavaa laatua oleva ongelma näet kierrätyksessä on se, että jätteiden lajittelu ja jälleenkäsittely kuljetuksineen, laadunvalvontoineen ja sekaannuksineen on pirun hankalaa, eli kallista, eli tehotonta puuhaa. Rautalangasta vääntäen: Kierrätyspönttöön taloyhtiön pihalla laitettu materiaali ei hyppää suoraan kaupan hyllylle uutena tuotteena. Aikaa, rahaa ja energiaa kuluu valtavasti siihen, että siitä sotkusta saadaan jotain käyttökelpoista pelastettua. Sekin, mitä pitkän työn ja tuskan jälkeen saadaan pelastettua, on usein niin heikkolaatuista, että käy korkeintaan sekundaksi. Sitten pitäisi vielä se kakkoslaatuinen raaka-aine uudelleenkäsitellä, kuljettaa jonnekin ja tehdä siitä se tuotekin vielä. Ei helppoa ole.

Yksi hyvä todiste tästä on se, että vapaaehtoisesti ei juuri mitään kierrätetä. Käytännössä kaikki nykyään harrastetut kierrätykset johtuvat lakipykälistä ja erilaisista sanktio- ja panttimaksuista. Verovaroista tuetaan kierrätystoimintaa ja toisaalta pakotetaan kierrättämään, vaikkei syytä olisi. Tämä siksi, että muuten juuri kukaan ei kierrättäisi. Siksi, että on usein oikeasti halvempaa tuottaa uusi tuote kuin kierrätellä vanhaa. Miettikääpä vähän aikaa, mistä tuo voisi johtua? Johtuisiko se maailmanlaajuisesta pahojen kapitalistien ja ympäristönraiskaajien salaliitosta maapallon hukuttamiseksi jätteisiin? Vaiko kenties vain siitä, että kierrätys ihan oikeasti on suurimmaksi osaksi tehotonta näpertelyä?

Kun jostakin hyödykkeestä tulee pulaa, sen hinta markkinoilla nousee (jos valtio ei sekaannu asioihin kuten yleensä se tuppaa tekemään). Jos vaikkapa rautamalmi alkaisi huveta kaivoksista, sen hinta nousisi, mikä toisaalta kannustaisi etsimään ja avaamaan uusia rautakaivoksia, mutta myöskin kannustaisi jossain vaiheessa kierrättämään rautaa. Jos raudasta tulee valtava pula, kannattaa vanhoja kaatopaikkoja alkaa kaivamaan auki ja erottelemaan rautaa sieltä. (Toki samalla vaihtoehtoisten materiaalien käyttö raudan sijaan tulisi kannattavammaksi, kun raudan hinta nousisi, mutta ei nyt sekaannuta siihen.)

Jos rautaa kaivetaan työllä ja tuskalla ja energiaa käyttäen kaivoksesta halvemmalla sulattoon kuin kierrätyskeskuksesta, se kertoo, että kierrätyskeskuksesta kaivettu rauta vaatii enemmän työtä ja tuskaa ja energiaa. Jos ei vaatisi, ei se maksaisikaan enemmän kuin kaivoksesta kaivettu rauta. Päinvastoin, kierrätyskeskuksissa kävisi kova kuhina ja bisnes kukoistaisi kun myyntimiehet ja tukkurit koettaisivat haalia rautaa hullun lailla ja myydä sitä sulattamoihin. Rautakaivokset menisivät konkurssiin, koska eivät voisi kilpailla halvan kierrätysraudan kanssa. No, tuo esimerkki oli ehkä huono, koska hyvälaatuinen rauta on yleensä sellaista, jota kannattaa oikeastikin kierrättää, mutta huomaatte ehkä ns. punaisen langan.

Parempi esimerkki aidosti järkevästä kierrättämisestä on vaikkapa tässä. Arvometalleja kannattaa erotella jo vanhoista matkapuhelimistakin, koska arvometallien hinnat ovat nousseet viime aikoina huimasti. Juuri täsmälleen näin toimii aito, markkinaehtoinen kierrätys. Aivan kaikkien tuotteiden ja raaka-aineiden kanssa. Ilman mitään valtion säätelyä, verovaroista maksettavia tukia tai muuta hölmöyttä.

Järkevä ja tehokas tapa päästä eroon jätteistä on polttaa kaikki mitä voidaan ja kierrättää tai haudata loput. Käytännössä nykyaikaisissa jätteenpolttolaitoksissa voidaan käsitellä sellaisenaan kaikki normaali kotitalousjäte, ainoastaan ongelmajäte ja lasi on syytä kerätä muualle. Kaikki muu, kyllä, myös pienet metalliesineet, ruoantähteet, ihan kaikki muu, voidaan polttaa tai erotella tuhkan joukosta myöhemmin tehokkaasti pois. Ei tarvitse hörhöillä ja leikkiä kymmenen eri jätepussin kanssa kotona. Samalla saadaan energiaa talteen, eikä sitä varten tarvitse rakentaa erillistä voimalaitosta.

Mikäli markkinoiden annettaisiin toimia vapaasti, jäte"ongelma" olisi nopeasti bisnes ja tehokkaasti hoidettu juttu. Ne vähät jätteet, mitä oikeasti on järkevää kierrättää, kierrätettäisiin, koska siitä saisi rahaa ja ne, mitä ei kannata kierrättää, luultavasti poltettaisiin energiaksi. Voisi olla, että poltettavasta jätteestä pitäisi maksaa yhä jätemaksuja, vaikka se olisikin hyvää energiajätettä, mutta kun hörhöilyä ei olisi, maksut (ja verot) olisivat pienempiä. Kierrätettävästä materiaalista taas voisi saada korvauksen. Voisin hyvin kuvitella, että jätefirma maksaisi kierrätysastian tyhjentämisestä saman summan minkä se veloittaisi polttojäteastian tyhjentämisestä. Nykyäänhän jäte on vain kustannus- ja hörhöilyerä taloyhtiölle ja ihmisille.

Ja niille, joiden mielestä on jotenkin "moraalisesti väärin" (???) polttaa eli hävittää jätteet, miettikääpä tätä: Onko eettisesti kestävämpää varta vasten hakata metsästä puita ja polttaa niitä energian saamiseksi, kuten nykyään tehdään? Eikö olisi parempi antaa niiden puiden jäädä sinne metsään ja polttaa ne jätteet niiden risujen sijaan, kun niille jätteille kuitenkin pitää jotain fiksua tehdä?



Lisäys 2.5.2008: Penn & Teller bullshit - kierrätyksestä.



24. huhtikuuta 2008

Suuri Saatana

Suuri Saatana on pesiytynyt Suomeen. En voi tuntea mitään muuta kuin syvää halveksuntaa ja vihaa tätä yhdistystä kohtaan. ITS Finland kehittää ja pyrkii edistämään "älykästä liikennettä", eli Orwellilaisesta uuskielestä kääntäen: Ajoneuvojen ja ihmisten pilkuntarkkaa valvontaa, sekä sen taloudellista hyödyntämistä. Yhdistys mm. edistää ajoneuvojen jäljittämistä GPS- ja matkapuhelinten avulla ja ko. tiedon toimittamista viranomaisille.

Porkkanana tarjotaan sitä, että autojen käyttömaksuja ja vakuutuksia tarvitsisi maksaa vain sen mukaan, miten paljon ja missä autoa käyttää. Ikään kuin polttoainevero ei muka ajaisi käytännössä samaa asiaa - mitä enemmän autolla ajat, sitä enemmän polttoainetta kuluu ja sitä enemmän maksat sitä kautta veroja! Yksinkertaista, anonyymiä ja halpaa verrattuna jokaisen auton varustamiseen paikantimilla ja viestilaitteilla.

Tarkoituksena ITS Finlandilla ja muilla isoveljen kätyreilllä on ensin tarjota porkkanana systeemiä, sen jälkeen tehdä siitä vaihtoehtoinen ja lopulta pakollinen. Sitten isoveli tietääkin tarkkaan jokaisen auton sijainnin jokaisena hetkenä. Kohta joku keksii vielä lisätä systeemin, että pienestäkin ylinopeudesta rapsahtaa automaattisesti sakkolappu postitse...kun kerran ajopaikka ja nopeus tiedetään, tuon toteuttaminen on vain pieni askel. Ajoit 84 km/h kun ohitit auton 80 km/h alueella? No, otetaan suoraan pankkitililtäsi samantien sakkosumma vaan, vai mitähäh?

Yhdistyksen puheenjohtajana on Antti Rainio, sekä yhdityksen toiminnassa on mukana mm. Seppo Öörni Liikenne- ja viestintäministeriöstä. Lähettäkää ihmeessä heille palautetta siitä, mitä mieltä olette heidän kaavailluistaan minun ja sinun ja itse asiassa kaikkien meidän pilkuntarkkaan seurantaan. Antakaa palaa sydämenne kyllyydestä. Älkää antako pienenkään säälin tai poliittisen korrektiuden hidastaa teitä.

Tämä hanke ja kaikki sen sukulaishankkeet on torpattava heti.

Aikaisempia kirjoituksiani aihepiiriin liittyen esimerkiksi tässä, tässä ja tässä.

Toistan ihan varmuuden vuoksi vielä, ettei kenellekään jää epäselväksi: Itse en aio tuollaista laitetta autooni laittaa missään tapauksessa. Siinä vaiheessa, kun valtio pakottaa minut ilmoittamaan jatkuvasti sijaintitietojani isoveljelle, minä tartun aseeseen puolustaakseni omaa ja muiden ihmisten vapautta. Kyllä. Luitte oikein. Tehkää ilmianto fasistisioille jos haluatte, evvk.

22. huhtikuuta 2008

Panda -tietoturvafirma valehtelee ja pelottelee

Panda on pistänyt pystyyn kilpailun, jossa firma, jonka tietokoneista ei löydy yhtään "infektiota", voittaa 5000 euroa. Yksityiskäyttäjät, joiden koneesta ei löydy yhtään "infektiota", voivat voittaa iPodin. Kuulostaa kivalta ja jopa hieman pelottavalta, koska Panda varoittaa, että 23% kotikäyttäjien tietokoneista on "infektoitunut".

Voi toki pitää paikkaansa. En minä sitä epäile. Mutta, miten tuo "infektio" määritellään? Kävinpä aikani kuluksi skannaamassa tietokoneeni Pandan skannaussysteemillä. Katsokaa itse, mitä "infektioita" se "löysi" tietokoneeltani. Ei voi kuin nauraa. Panda luokittelee tietoturvatyökalujakin "infektioiksi", vaikka toisaalta myöntää tarkemmin tarkasteltuna, että kyse on "vähäisen riskin" ongelmasta.

Lisäksi Pandan skannaus vihjaa, että minun nykyisin käytössä oleva virustentorjuntaohjelma ei ole "riittävä" suojaamaan tietokonettani. Uskomatonta bullshittiä. Näin se myynti etenee kun kuluttajat peloitellaan luulemaan, että heidän tietokoneensa on saastunut eikä sen suojaukset ole riittävät, vaikka tosiasiassa näinhän ei asian laita lainkaan ole.

Ratkaisuksi tarjotaan tietysti tietoturvafirman omaa ratkaisua, joka sitten "hoitaa" tämän "ongelman". Luulisi, ettei Pandan tasoinen tietoturvafirma syyllistyisi moiseen, mutta näköjään täytyy pettyä Pandankin osalta. Olkaa tarkkana!

Ilmastonmuutos on vain vihreä valhe

21. huhtikuuta 2008

Ruoan hinta kallistuu - mitä hittoa?

Viime aikoina on saatu lukea, että ruoan hinta kallistuu ja on kallistunut jo melkoisesti. Puhutaan, että se on jopa tuplaantunut maailmalla. Erityisesti viljan hinta on noussut huimasti ja sen myötä myös liha- ja maitotuotteiden hinnat tietysti tuppaavat nousemaan, koska viljaa syötetään karjalle rehuna.

Kaupassa ruoan hinta myös kasvaa, vaikka lopputuotteen hinnasta raaka-aineen osuus on vain muutamia prosentteja. Jos raaka-aineen hinta tuplaantuu, hinta voi kaupassa nousta 5-10% tästä johtuen. Toki kauppias mieluusti nostaa sitä paljon enemmänkin, kunhan asiakas on hölmö ja valmis maksamaan. Joten kuluttajan kannattaa olla tarkkana ja jättää ylihinnoiteltu tuote hyllyyn ja vaihtaa tuotetta tai kauppaa!

Miksi ruoan hinta nousee tällä tapaa?

On totta, että Intian ja Kiinan vaurastuminen nostaa lihan kysyntää ja siten sen hintaa markkinoilla (oho, yllätysyllätys, hinnat määräytyvät kysynnän ja tarjonnan lakien mukaan demariystäväiseni). Kun lihan hinta nousee, lihaa aletaan tuottamaan enemmän koska siitä on saatavissa enemmän voittoa ja se vaatii lisää rehua ja rehun eli pääasiassa viljan hinta taas nousee, koska sen kysyntä kasvaa jne. jne. Ajan myötä viljankin tuotanto nousee (mikäli byrokraatit ja poliitikot eivät sitä estä rajoittamalla tuotantoa erinäisin tavoin) ja sen hinnan nousu tyrehtyy ja viljan hinta alkaa laskea.

Kaikki maataloustuet ovat tietysti typeriä, koska ne vääristävät markkinoita ja estävät siten niiden optimaalisen toiminnan. Eli sen, että jos Huan haluaa syödä lihaa huomenna enemmän, hänen täytyy maksaa siitä enemmän, koska muuten Xian syö sen lihapalan. Kun molemmat haluavat syödä lihaa ja ovatpa vielä valmiita maksamaankin siitä, lihan kysyntä kasvaa. Kauppiaat voivat ja heidän on pakkokin nostaa lihan hintaa, jottei se lopu kesken kaupasta. Kun lihan hinta nousee, lihan tuottajat saavat hintojensa nousun myötä signaalin siitä, että lihaa kannattaa tuottaa ja vieläpä enemmän jatkossa, koska siitä saa enemmän rahaa. Kas kummaa, tästä seuraa, että he tuottavat, ihan itse, ilman mitään valtion tukia tai ohjausta tai määräystä, enemmän lihaa. Siihen he tarvitsevat rehua, eläimiä ja muuta, mikä taas nostaa niiden hintaa ja lisää niiden tuotantoa markkinoilla.

Näin ne markkinat toimivat. Ilman mitään valtion säätelyä ja sekaantumista. Onko yllättävää?

Jos valtio sekaantuu kuvioon esimerkiksi tukemalla kanojen tuotantoa ja nostamalla tullimuureja ulkomaiselle rehulle, tulee ongelmia, koska markkinamekanismit eivät toimikaan enää. Ei kanojen tuotanto ole muodostunut kannattavammaksi siksi että kanoja oikeasti haluttaisiin syödä enemmän, vaan siksi että verovaroja poltetaan siihen. Kanaloiden omistajat voittavat ja veronmaksajat häviävät. Eikä rehuista ole välttämättä tullut enempää kysyntää vaan kotimaisen rehun tuotanto on vain tullut kannattavammaksi kun halpa ulkomainen rehu ei enää pääse hyvin markkinoille. Kotimaiset rehunvalmistajat voittavat ja kaikki rehua käyttävät häviävät.

jne. jne. jne.

No, ruoan hinnannousun taustalla on toki muitakin tekijöitä. Yksi niistä on biopolttoainebuumi. Tai tarkemmin sanottuna biopolttoainehullutus. Tai tarkemmin sanottuna se, että valtiot vääristelevät maatalousmarkkinoita tukemalla keinotekoisesti biopolttoaineiden tuotantoa ja pakottavat käyttämää biopolttoaineita enemmän kuin mitä olisi järkevää. Tästä, kuten kaikesta muustakin valtioiden sekaantumisesta markkinoiden toimintaan, seuraa vain ikävyyksiä ja naurettavuuksia, kuten se, että nautoja kuljetetaan etelä-Suomesta Lappiin teurastettaviksi, koska siellä teurastettavasta naudasta saa kolminkertaisesti EU-tukirahaa. Siis sinun verovarojasi.

Koska peltoalaa on rajoitetusti, tai ainakaan se ei merkittävästi kasva kovin äkkiä, tulee ongelmia kun osa siitä otetaan pois ruoantuotannosta. Kun peltoläntti X tuottaakin jatkossa verovaroista maksettavien tukien vuoksi biopolttoaineita eikä ruokaa, jää jäljelle vähemmän peltolänttiä jossa ruokaa tuotetaan. Ruoan tuotanto siis vähenee. Koska tarjonta vähenee, hinta nousee. Simppeliä.

Mikä siis avuksi ruoan hinnan nousua vastaan?

Jos luit kirjoitukseni ja ymmärsit lukemasi, ei liene vaikea päätellä lääkettä: Kaikkien tukien, säätelyjen ja tullimuurien poistaminen maataloustuotteilta(kin). Tällöin markkinamekanismit toimivat tehokkaimmin ja tasapaino löytyy nopeasti. Keinottelu ja verovarojen tuhlauskin loppuu samalta istumalta kuin seinään. Kaikki voittavat. Paitsi tietysti keinottelijat ja byrokraatit. Niin ja kontrollifriikit poliitikot, jotka haluavat kontrolloida kaikkea mahdollista, myös maataloutta ja sitä, mitä ja miten paljon ihmiset suuhunsa pistävät.

Jos Huan, Xian ja Mahdu haluavat syödä lihaa, syökööt aivan vapaasti. Viljellään me avarilla pelloillamme viljaa, kun siitä saa entistä paremman hinnan, raivataan vaikka lisää peltoja vielä tuotantoa varten! Työllistyy väkeä oikeasti kannattaviin työpaikkoihin ja rahaa tulee! Laivataan vilja rehuiksi heidän haluamiaan eläimiä varten, tai kasvatetaan me ne eläimetkin täällä. Niin tai pistetään lihoiksikin ja myydään Atrian ja HK:n pihveinä heille. Ihan miten vaan. Molemmat osapuolet voittavat. Me ja he. Kuten vapaassa markkinataloudessa aina.

16. huhtikuuta 2008

Tietokoneen komponenteissa takaportitusta - proof of concept!

Tietoviikko kirjoittaa, että hakkerit ovat onnistuneet takaportittamaan tietokoneen suorittimen. Kun tietokoneelle, jossa tämä suoritin on kiinni, lähetetään esimerkiksi sopiva paketti verkosta, takaportti aktivoituu ja hakkerit pääsevät koneeseen. Tämänlaiset ominaisuudet tekevät (tietokoneen ja muidenkin laitteiden) komponenttien takaportittamisesta erittäin houkuttelevia vaihtoehtoja esimerkiksi ulkomaisille tiedustelupalveluille ja teollisuusvakoilijoille. Vain muutama paketti verkkoliikenteeseen etäältä ja puff - tietokone on joko vallattavissa tai se voidaan esimerkiksi tuhota.

Tämähän ei sinällään ole mitään uutta (minulle ainakaan), kirjoitin näistä vaaroista jo aiemmin tässä, tässä, tässä, tässä, tässä ja tässä. On toki imartelevaa, että vihdoin jokin (tieto)tekniikka-alan lehtikin on alkanut osoittaa kiinnostusta näin vakavaan asiaan.

NSA esimerkiksi on tehnyt tiivistä yhteistyötä eri tietotekniikka- ja tietoliikennetekniikkaa kehittäneiden yritysten kanssa vuosikymmenet. Ei liene paranoidia olettaa, että ainakin osa nykyään käytetyistä komponenteista on NSA:n tavalla tai toisella takaportittamia. Tai sanotaan näin, että mikäli NSA ei olisi takaportittanut niitä, se olisi toiminut erittäin typerästi ja jättänyt erinomaisen tilaisuuden täysin käyttämättä. Jokainen voi miettiä itse kumpi lienee todennäköisempää.

USA:n viranomaiset ovat itsekin toki pelästyneet erilaisten laitteiden takaportitusmahdollisuuksia. Kenties siksi, että viime vuosina muutkin kuin USA on kyennyt niitä takaportittamaan. Jenkkejä pelottaa, että muutkin pääsevät tekemään heille samat temput, joita he ovat itse luultavasti tehneet muille vuosikymmenet. Niin ja pelottamisen lisäksi heitä varmaankin (kauniisti sanottuna) taitaa melkoisesti harmittaa kyseinen asia.

Ratkaisuksi käy vain se, että tietokoneet, joissa hitusenkin salaista tietoa on, pidetään fyysisesti erotettuna verkosta, sekä niiden tempest-suojauksesta huolehditaan. Tämäkään ei välttämättä kuitenkaan riitä, koska takaportitetuilla tietokoneilla tehdyt esim. salaukset voivat olla takaportin vuoksi turvattomia (vaikkapa tietokoneen luoman satunnaisuuden vähäisyyden vuoksi). Takaportit laitteistoissa ja komponenteissa ovatkin tämän vuoksi erittäin vakava ongelma, eikä siihen ole oikein pätevää ratkaisua olemassa. Paitsi se, että salaista tietoa ei ikinä käsitellä sähköisillä koneilla, kuten mm. Vahti-ohjeistuksen mukaisesti Suomessa tehdään huippusalaisen tiedon käsittelyssä.

14. huhtikuuta 2008

Sirukortin lukulaitteella Tetristä...

Eikö meille ole kaiken aikaa kerrottu, miten nämä kortit ja niiden lukulaitteet ovat peukaloinnin kestäviä ja turvallisia? Eihän niillä voisi ikipäivänä esimerkiksi...pelata Tetristä?



Ne, joille aihe on vieras, lukekaapa aikaisempi kirjoitukseni aiheesta tästä.

9. huhtikuuta 2008

Nokia, Bochum, typeryys, yritystuet, tuhlaus, jne.

Myykää Nokian osakkeenne viimeistä myöden. Firma, joka on valmis maksamaan 90000 euroa jokaista eroitettua työntekijäänsä kohden, on tuomittu ajautumaan konkurssiin nopeaan tahtiin. Yksikään järkevä yritys ei voi ikinä suostua moiseen tuhlaukseen ja idiotismiin. Ensin lopetetaan tuottava tehdas ja sen jälkeen maksetaan sen vuoksi 90k rahaa per tyyppi joka jäi (hetkeksi) ilman työtä siitä hyvästä. Kyllä nyt tulee taas Jorma Ollilaa ikävä.

Ajatelkaapa nyt hetki millaisesta summasta on kysymys. Keskimääräisen suomalaisen yli 3v palkasta! Ja jotkut viitsivät ruikuttaa, kun jotkut johtajat saavat "kultaisena kädenpuristuksena" vaikkapa vuoden- tai parin palkan! Kyllä minun työpaikkani saa välittömästi sulkea, jos työnantajani maksaa minulle 3+ vuoden palkan kouraan erorahana. Ihan mielihyvin. En pane lainkaan pahakseni, jos seuraavakin työnantajani tekee minulle saman tempun - vaikka heti ensi viikolla.

Lisäksi Saksassa ruikutetaan, kun Nokian Bochumin tehdas on saanut verovaroista tukia ja silti sulkee tehtaansa. Saksalaiset vaativat, että Nokian pitäisi maksaa kyseisiä tukia takaisin. Ovatko ihmiset ihan oikeasti näin pihalla reaaliteeteistä ja talouden toiminnasta? Valitettavasti ovat.

Väännetään rautalangasta: Saksalaiset ovat itse halunneet, että verovaroista maksetaan järjettömiä tukia järjettömille yrityksille järjettömin syin ilman mitään sitoumuksia. Saksalaiset ovat äänestäneet demareita valtaan, jotka ovat tätä politiikkaa enemmän tai vähemmän loogisesti toteuttaneet. Saksalaiset ovat saaneet nyt täsmälleen mitä ovat halunneet. Mitä helvettiä - ja millä oikeudella he nyt ruikuttavat?

Jos haluatte maksaa tukea verovaroistanne firmoille ilman sitoumuksia, miksi ruikutatte kun firma ottaa rahat ja nauraa päälle? Firman ainoa tehtävä on tuottaa voittoa, ei leikkiä demaria eli elättää duunareita. Jos mielestänne systeemissä on jotain pielessä, niin lakatkaa kannattamasta järjestelmää, jossa verovarojanne annetaan vastineetta yrityksille tukiaisina! Voiko tätä yksinkertaisemmin enää asiaa ilmaista?

Jos suomalaiset äänestäjät ovat sitä mieltä, että 29-vuotiaille miespuolisille, vähän ilkeille ja suorapuheisille miehille pitää maksaa vaikka 10000 euroa tukea verovaroista, niin mitä minä teen? Otan sen 10000 euroa mielihyvin vastaan. Ei siinä ole mitään moraalista ongelmaa minulle. Ei pitäisi olla myöskään kenellekään, joka kannattaa demokratiaa, eli sitä, että enemmistö saa sanella mitä tehdään. Asia menee juuri täsmälleen kuten kansan enemmistö (= juntit) ovat halunneet.

Asia olisi toki eri, jos tuon 10000 euron saamisen ehdoksi asetettaisiin jotakin, kuten että sen hakijan on pysyttävä Suomessa ja tehtävä töitä seuraavat X vuotta. Mutta jos mitään tuollaisia ehtoja ei ole, saa tuon rahan jakaja syyttää vain itseään ja omaa tyhmyyttään, jos jengi ottaa rahat ja nauraa päälle.

On tietysti totta, että demokratia ei sinällään ole oikein vaan se on enemmistön tyranniaa (vrt. liberalismi), joten kansan enemmistöllä ei tietenkään pidä olla oikeutta jakaa toisilta ihmisiltä verotuksella ryöstettyjä rahoja yhtään mihinkään. Enemmistön tyrannia on yksiselitteisesti väärin ja kestämätön perusteluissaan. Puhumattakaan, että kansan enemmistöllä olisi oikeus tukea jotain yrityksiä toisten ihmisten rahoista ilman näiden nimenomaista hyväksyntää. Mutta siitähän tässä jutussa ei nyt ole lainkaan kysymys. Demokratiaan uskovat pitävät kaikkea mitä demokratia tekee hyvänä ja oikeana...joten miksi hitossa he ruikuttavat kun Nokia kerää rahaa tukina ja pakkaa kamansa ja muuttaa sitten muualle? Miten siinä voi olla demokratiauskovaisten mielestä mitään väärin, kun tuista on päätetty ja ne on annettu demokraattisesti valittujen edustajien tekemien päätösten pohjalta?

No ei siinä mitään väärin voi olla heidän näkökannaltaan jos loogisia ollaan. Mutta rahvas ei tätä tajua tai halua myöntää. Rahvasta harmittaa, kun duunipaikka menee alta ja on ollut itse niin tyhmä, että on äänestänyt tyhmiä poliitikkoja valtaan, jotka sitten tuhlaavat hänen rahojaan jakamalla niitä vastikkeetta yrityksille tukina. Mutta ei rahvas halua peiliin katsoa. On mukavampi syyttää "ahneita suuryhtiöitä" kuin myöntää, että on itse juntti ja hölmö kun on äänestänyt (kaikkien puolueiden) demareita.



PS. Demokratiauskovaisille pohdittavaksi: Paska ei voi olla pahaa, koska miljoona kärpästä ei voi olla väärässä - vai kuinka?