15. syyskuuta 2020

Päivittääkö Koronavilkku altistustietoja riittävän usein?

Tutkin Android-puhelimeni Google-asetuksista Covid-19 altistusilmoituksia. Kyseisen sovelluksen mukaan altistustarkistuksia, eli palvelimelta haettuja sairaaksi todettujen altistustietoja, on haettu puhelimeeni vain parin päivän välein. Eikä tässä kaikki, olen aivan varma, että tuo hakeminen on tapahtunut vain ja ainoastaan silloin, kun olen ITSE käynnistänyt ko. Koronavilkku-sovelluksen jostain syystä. Eli että Googlen asetusten mukaan ko. tietoja ei ole haettu kuin vain silloin, kun itse aktiivisesti olen käynnistänyt Koronavilkku-sovelluksen sitä näpertääkseni.

Mikäli näin on todella asian laita, se on hyvin huolestuttavaa. Altistustietojen päivityksen pitäisi tapahtua pari kertaa päivässä ja automaattisesti taustalla. Nythän se ei tunnu tapahtuvan lainkaan, ellen manuaalisesti itse tee sitä. Tämä siitä huolimatta, että olen antanut Koronavilkku-sovellukselle kaikki toimivaltuudet ja poistanut sen akun- ja netinsäästöominaisuuksistakin. Ei tämän näin pitäisi mennä!

Mikäli altistusilmoituksi ei haeta, on koko Koronavilkku-sovellus täysin hyödytön. Koko ideahan on siinä, että altistusilmoitukset saadaan Koronavilkkuun ja käyttäjälle pikapikaa (no edes pari kertaa päivässä) ja tämä tietää sitten altistuneensa ja voi miettiä testiin menoa! Onko nyt niin, ettei näin todellisuudessa tapahdu A) Vain minulle B) Monelle muullekin C) Kaikille muillekin Koronavilkun käyttäjille?!?

Googlen Covid-19
altistusohjelman tiedot
Koronavilkun altistustiedot

1. syyskuuta 2020

Koronavilkku -sovelluksesta tietoa, ohjeita ja huomioita

Tänään on julkaistu jo puolisen vuotta odotettu Koronavilkku -sovellus covid-19 tartuntojen jäljittämiseen Suomessa. Sovellus on sinällään "hyvä", tekee mitä lupaa ja sen tietoturva- ja tietosuoja on kunnossa. Se ei vakoile tai jäljitä käyttäjäänsä pitkin kaupunkia, eikä mahdollista muidenkaan jäljittävän käyttäjää sen perusteella. Koronavilkun käyttöön ottamista kannattaa vakavasti harkita, etenkin jos et välitä muutoin suojautua tarpeeksi, tai olet muuten niin helvetin tyhmä ja välinpitämätön, että matkustelet ympäri Suomea ja vietät aikaasi koronalingoissa (esim. konsertit, yökerhot, jne.). Toisin sanoen, yli 90% suomalaisista on todellakin syytä ladata tuo sovellus.
 

Mutta, sovelluksessa on myös perustavaa laatua olevia ongelmia, jotka häiritsevät sen optimaalista käyttöä:

  1. Koronavilkun käyttö vaatii Androidin BLE:n ja ko. Koronavilkun paskan toteutuksen vuoksi, että käyttäjä pitää puhelimensa sijainnin/GPS:n koko ajan päällä. Tämä paitsi kuluttaa tarpeettomasti akkua, niin myöskin mahdollistaa sijaintiedon haun päälläolon muillekin sovelluksille ja Googlelle itselleen. (Tähdennetään vielä kerran, että Koronavilkku EI tallenna, välitä tai hyödynnä tuota sijaintitietoa itse mitenkään.)
    ---> Kiertäkää tämä juttu jotenkin tai laittakaa asiasta edes selvät tiedot ko. ohjelmaan itseensä!

  2. Koronavilkku toimii idioottimaisesti ja lopettaa tietojensa vaihdon muiden lähellä olevien laitteiden kanssa, kun henkilö merkitsee itsensä sairastuneeksi. Toisin sanoen, toteuksen idioottimaisena oletuksena on, että kun henkilö on sairastunut, hän ei missään tapauksessa enää kulje ulkona tai käy missään, missä hän voisi altistaa muita enää koronavirukselle. Valitettavasti ihmiset ovat niin saatanan tyhmiä, että eivät näin toimi ja täten Koronavilkun tehosta jää puolet saamatta: Koronavilkku tavoittaa ne, jotka ovat sairastuneesta altistuneet ennen sairauden toteamista, mutta ei tavoita niitä, jotka ovat sairastuneesta altistuneet sairauden toteamisen jälkeen!
    ---> Tietojen vaihtoa pitäisi jatkaa ainakin kaksi viikkoa sairaaksi merkitsemisestä!

  3. Koronavilkku määrittelee altistuksen riskin pisteytyksellä, jossa on liian tiukat kriteerit. Tosiasiassahan altistus voi tapahtua hetkessä ja ei aivan lähietäisyydelläkään. Lisäksi henkilö voi tartuttaa kyllä päiväkausia ennen omien oireiden alkamista. Käytännössä vieressäkään ollut naamalle yskijä ei yleensä ylitä sovelluksen hälytyskynnystä, jos sattuu olemaan lähellä alle minuutin ja hän merkitsee myöhemmin oireensa alkaneeksi "sopivan huonosti". Paljon jää tavoittamatta altistuneita, koska kriteeristö on liian löysä ja nimenomaan tämän sovelluksen ideana pitäisi olla tavoittaa kaikki altistuneet, jotta turhia testaamisia voitaisiin vähentää ja keskittyä niihin, jotka todennäköisesti ovat altistuneet!
    ---> Lyhytkin lähietäisyyden altistus pitää aina merkitä kriittiseksi ja aikakriteeristönkin painoarvoa nostaa. Oireiden alkamisajalla ei ole syytä olla kovin suurta merkitystä, varmuuden maksimoimiseksi!

  4. Koronavilkku saattaa päätyä virransäästötilaan tai sen nettiyhteys katketa puhelimen virransäästö- ja datansäästöominaisuuksien vuoksi, sekä tämän lisäksi vielä ainakin Samsung-puhelimien "Laitteen ylläpito" -sovelluksen omien toimien vuoksi. Tällöin koko Koronavilkku on täysin hyödytön ja toimimaton, eikä käyttäjä saa asiasta edes mitään huomautusta!
    ---> Tämä asia pitäisi kertoa käyttäjille selvästi tai pistää ko. ohjelma itse näpertelemään itsensä noista irti tai laittamaan itsensä noiden toimien ulkopuoliseksi automaattisesti! Lisäksi ohjelman pitäisi pitää kirjaa siitä, koska se on ollut aktiivinen ja netissä ja varoittaa käyttäjää, jos ohjelma on jostain syystä ollut pois päältä tai pois netistä!

Emme voi mitenkään vaikuttaa kohtiin 1-3, joten kohdistankin niiden osalta parannusehdotukseni sovelluksen tekijöille. Kohdan 4 osalta asialle on tehtävissä käyttäjän itsensäkin toimesta vaikka ja mitä, joten olenkin tehnyt alla olevat ohjeet Koronavilkku -sovelluksen säätämiseksi kohdalleen siltä osin. Kyseiset ohjeet on tehty Android 10 silmällä pitäen, mutta sovellettuina se toki sopivat muihinkin versioihin, esim. jotkin painikkeet ja asetusvaihtoehdot eivät välttämättä löydy juuri samasta paikasta jne.

Suosittelen noudattamaan näitä ohjeitani, tai koko sovelluksesta ei ole välttämättä mitään hyötyä sinulle tai kenellekään muullekaan!

Mene Koronavilkku-sovelluksen tietoihin (ei itse sovellukseen
sisälle) valitsemalla se ohjelmista pitkällä painalluksella ja
"Sovelluksen tiedot" tai "Asetukset - Sovellukset" kautta.

Mene nyt "Mobiilidata" asetuksiin.


Varmista, että molemmat, sekä "Salli taustadatan käyttö", että myös
"Salli sovellus, kun Datansäästö on käytössä" ovat aktivoituina!


Palaa takaisinpäin ja mene nyt "Akku" -kohdan asetuksiin.



Mene "Optimoi akun käyttö".


Huolehdi, että "Koronavilkku" osalta valinta on
pois päältä. Jos et näe heti "Koronavilkku"
valinnoissa, klikkaa kaikki sovellukset näkyviin.


Palaa takaisinpäin ja varmista, että "Salli taustatoiminnot"
on aktivoituna tai aktivoituna ja harmaana.


Mikäli sinulla on Samsungin puhelin, etsi sieltä "Asetukset" -
Laitteen ylläpito" niminen sovellus. Muissa puhelimissa on
usein saman tyyppinen ohjelmisto puhelimen akun käytön
ja muun hillitsemiseksi ja puhdistamiseksi.

Mene "Akku" asetuksiin.


Mene "Sovellusten virranhallinta".


Mene "Lepotilaan siirtämättömät sovellukset".

Lisää aukeavasta valikosta "Koronavilkku" kyseiselle listalle!


Palaa taaksepäin pari pykälää ja mene sieltä nyt "Muisti".


Mene "Puhdistuksesta pois jätettävä sovellukset".

Lisää aukeavasta valikosta "Koronavilkku" kyseiselle listalle!

Valmista tuli!

10. elokuuta 2020

I can't breath with mask!

Lampaat ulisevat, etteivät muka pysty käyttämään maskeja, kun "ei saa happea" tai "tukehtuu". No kokeillaan, onko väitteissä perää, vai onko kyse vain paniikkihäiriöstä ja hysteriasta? Vedetään päälle useampi eri sorttinen hengityksensuojain ja maski ja katsotaan, miten koehenkilöllemme oikein käy! (Youtube ja Bitchute)


PS. Tietenkin, jos käytätte yhtä maskia tuntikausia, se kostuu ja hengittäminen sitä kautta vaikeutuu. Maskeja ei ole tarkoitus käyttää tuntikausia putkeen, itse olen huomannut, että noin tunnin ajan voi hyvin käyttää FFP2/FFP3/KN95/N95 hengityksensuojainta ennen kuin se alkaa kostua selvästi. Kirurgiseen suu-nenäsuojukseen ja kangasmaskiin en osaa ottaa kantaa, koska en moisia käytä. Kun suojain kostuu, on syytä ottaa se pois, laittaa oikein päin muovipussiin (ja jättää pussi auki jotta se voi kuivua) ja vaihtaa toiseen suojaimeen. Kun suojain nro1 on kuivutut, sitä voi tietenkin taas käyttää. Kun samaa suojainta on sitten käyttänyt tuntikausia, se kannattaa desinfioida ja kuivattaa - tai vain laittaa syrjään pariksi viikoksi jotta virukset kuolevat - ja imuroida se ulkopinnalta. Näin pölyt saadaan pois sen huokosia tukkimasta ja maskilla on taas yhtä helppo hengittää kuin aluksikin. Näin voi tehdä lukuisia kertoja samalla hengityksensuojaimella ja käyttöikä on siis todella pitkä.

9. elokuuta 2020

Ostosten desinfiointi ja toiminta kotiintultaessa

Oli jo aiemmassa videossani puhetta erilaisista maskeista ja niiden käyttötarkoituksista ja toiminnasta esim. kaupassa, joten lienee syytä tehdä video myös siitä, miten kaupasta tai ylipäätään ulkoa päästään ostosten kanssa turvallisesti kotiin ilman, että koko huusholli altistuu koronalle niiden myötä. Suurinosa ihmisistä kun ei tätäkään asiaa tajua, vaan luulee, että he ovat maagisesti turvassa koronavirukselta lätkimällä joskus käsidesiä käsiinsä ja pitämällä joskus hengityksensuojainta naamallaan. (Linkit Youtube ja Bitchute)

7. elokuuta 2020

Maskeista ja hengityksensuojaimista ynnä muusta

Kun maski/hengityssuojain keskustelu on taas virinnyt, on aivan pakko puuttua tähän hullunmyllyyn. Päätin tehdä asiasta puolen tunnin mittaisen videon, jonka katsottuaan jokaisella pitäisi olla riittävä tieto ymmärtää, miten vähän maskit/hengityksensuojaimet maksavat, miten pahuksen pitkään niitä voi oikeasti käyttää (ja uudelleenkäyttää!), miten niitä puetaan ja riisutaan ja käytetään oikeaoppisesti, mitä eroa niillä on ja mitä muita juttuja pitää ottaa huomioon. Eli siis suurinpiirtein kaikki mahdollinen koko aihepiiristä. 

FFP2/FFP3 ja KN95 kanssa on aina oltava erityisen tarkkoja siitä, että ne tiivistää nenän lisäksi myös muualta, tarkoitushan on, että hengitätte sisään tuon härvelin läpi, ettekä omia poskianne tai leukaanne pitkin. Jos ilmaa tulee sisälle jostain muualta kuin suojaimen läpi, se on väärin aseteltu naamallenne. Pienikasvoiselle ihmiselle tämä voi olla haastavaa, minun kokoisella naamalla ei yleensä ole ongelma kuin nenävarren kohdalta. Venttiilisen härvelin osalta pätee yllä olevan lisäksi vielä se, että uloshengitysilman tulisi tulla ulos venttiilistä, eikä suojaimen läpi tai poskianne tai leukaanne tai nenänvarttanne pitkin. Venttiilittömissä härveleissä uloshengitysilman tulee luonnollisesti tulla (ainakin suurimmaksi osaksi) ulos suojaimen läpi.

Jos siis joku kysyy neuvoa tästä aihepiiristä, linkitä tämä juttu tai tuo video (Youtubessa ja Bitchutessa).

Näitä eri tuotteita saa esim. apteekeista kiskurihintaan, mutta edullisesti niitä voi tilata esim.

PS. Videollani en maininnut kangasmaskeja sanallakaan. Syy siihen on yksinkertainen: Ne ovat suojaukseltaan kirurgisen suu-nenäsuojuksen tasoa, eli suojaavat lähinnä muita jos sinulla sattuu olemaan koronavirus. Toisin sanoen, ne ovat parempia kuin eivät mitään, mutta miksi tyytyä moisiin, kun voitte hommata kunnon KN95 hengityssuojaimet sen sijaan!



EDIT 15.9.2020 LIITTYEN HENGITYSSUOJAINTEN SÄILYTTÄMISEEN:
KN95 maskissa on sen ulkopinnat aina ulkopuolella, koska maski on keskeltä taittunut sisäänpäin voimakkaasti ja tämä osa maskistahan on se, joka tulee naamaa vasten. KN95 maskissa ei ole siis luonnostaan kuin "ulkopintaa", koska "sisäpinta" on koko ajan sisällä. KN95 ulkopinnat koskettavat säilytyspussin sisäpintoja, eli kontaminoivat sen ja ne taas kontaminoivat puolestaan KN95 maskin ulkopinnat, oli KN95 pussissa miten tahansa. KN95 maskissa maskin sisäpinta pysyy koko ajan maskin "sisällä", jos maskia ei nyt ala väkisin kääntämään ympäri/ylösalaisin. Tällöin ei ole ongelmia kontaminaation siirtymisessä (muuta kuin käsiin, jos käsillä koskee pussin sisäpintoja maskia käsitellessään).

FFP2/FFP3 hengityksensuojaimissa taas on yleensä toisin, siinä toinen puoli maskista on sisäpintaa ja toinen ulkopintaa (jos ei taas väkisin käännetä puolikovaa maskia ylösalaisin/ympäri). FFP2/FFP3 maskissa pitää pussiin merkitä, kumpi on yläpuoli ja kumpi alapuoli ja sitten laittaa maski aina samoinpäin sinne sisään, koska maskin yläpuoli on kontaminoitunut ja kontaminoi pussinkin yläpinnan. Alapintaa se ei kontaminoi, koska maskin alapintahan on puhdas, se on se pinta, joka tulee naamaa vasten.

MUTTA:
Periaatteessa jos FFP2/FFP3 maskin pussia rypistää tai painaa sen kasaan tai vaikka ravistelee, voi pussin kontaminoitunut yläpinta toki kontaminoida pussin alapinnan ja sitä kautta FFP2/FFP3 maskin sisäpinnan eli kasvot. Tämä on jo hyvin teoreettinen riski tosin: Teoreettisesti kontaminoituneen FFP2/FFP3 kankaan sisältä irtoava ja toiseen pintaan tarttuva ja siitä vielä uudestaan toiseen pintaan tarttuva ja siitä vielä FFP2/FFP3 kankaaseen tarttuva virus...mutta olemassa oleva silti. TÄMÄ ON HYVÄ HUOMIO.

Luultavasti parempi tapa kuin muovipussi olisi säilyttää FFP2/FFP3 maskia muovirasiassa tms. kovassa säilytystilassa likainen puoli pohjaa kohden ja pitää se rasia/säilytystilakin aina "oikeinpäin", eli pohja alaspäin. Tällöin rasian pohjalle tullut kontaminaatio ei pääse missään vaiheessa rasian yläpintaan ja sitä kautta maskin sisälle (ja vaikka pääsisikin, ei se päätyisi siitä maskin sisäpintaan koska maskin sisäpinta ei kosketa normaalisti rasian kantta).

27. heinäkuuta 2020

Jokunen koronantorjuntavinkki (lisää) palvelualoille

Koronatilanne on Suomessa rauhallinen, onneksi. Perisuomalainen eristäytyminen, vieraiden karttaminen ja normaalit pitkät sosiaaliset matkat toisiin ihmisiin, osana pientä lisäystä aseptiikassa, ovat estäneet taudin räjähtämisen käsiin. Nyt kuitenkin rajoituksia on purettu ja ihmiset ovat alkaneet väsyä aseptiikkaan yms. joten tilanne näyttää taas uhkaavalta. Entistä tarttuvampia mutaatioita koronaviruksesta on myös havaittu. Kun vielä palvelualoillakaan ei tunneta ymmärtävän tai välittävän aseptiikasta yhtään mitään, on katastrofi valmis. On vain ajan kysymys, milloin jostain ravintolasta, buffetista tai pikaruokapaikasta, kaupasta nyt puhumattakaan, lähtee liikkeelle massiivinen tautirypäs.

Omat havaintoni eräästä paikallisesta buffet-paikasta olivat seuraavat:
  1. Käsidesiautomaatti ei edes toiminut.
  2. Käsidesiautomaatti oli syrjässä, ei kulkuväylällä.
  3. Käsidesiä ei ollut "pakko" käyttää tullessa tiskille, eikä miltei kukaan ei käyttänyt käsidesiä tullessaan asioimaan.
  4. Ihmiset klähmästivät koronaisilla käsillään kaikkia aterimia, laseja ja muita, jotka olivat kaikki isossa laatikossa kaikkien klähmittävinä linjastolle tai koko ruokapaikkaan tullessa.
  5. Ruoan ottimet olivat kaikkien koronaisilla käsillä klähmittävissä. Ketsupit, suolat ja muut mausteet olivat niin ikään kaikkien koronaisilla käsillä klähmittävissä.
  6. Ruoan ja asiakkaiden välissä ei ollut riittävän alas ulottuvaa suojusta, joten asiakkaiden suusta päätyisi uloshengityksessä varmuudella koronaviruksia ruokaan.
  7. Mitään turvavälejä ei pidetty.
  8. Asiakkaiden joukossa oli yskiviä ihmisiä aivan kuten ennenkin. 
  9. Lapset touhusivat ja juoksivat edestakaisin, klähmivät joka paikkaa yms. aivan täydellisiä superlevittäjiä siis.
Pienin muutoksin samat seikat pätivät myös pikaruokalaan, kebabbilaan ja kauppoihin. Toisin sanoen, päin helvettiä on menty, eikä ketään tietenkään edes kiinnosta koko asia paskaakaan. Hengityskoneessa teho-osastolla on vähän liian myöhäistä alkaa "kiinnostumaan" tämmöisistä jutuista itse kunkin.

Väännetään nyt taas kerran rautalangasta, miten tämmöiset jutut pitäisi järjestää, koska lienee selvää, että palvelualoilla, edes ravintola-alalla, ei henkilökunnallakaan ole nähtävästi MITÄÄN käsitystä aseptiikasta, vaikka kaikenmaailman hygieniapasseja ja muita kortteja ja kursseja pitää olla tusinan verran suoritettuina töissä ollakseen.
  1. Käsidesiautomaatteja tai edes käsikäyttöisiä (huonompi vaihtoehto) PITÄÄ OLLA KÄYTÖSSÄ. Mieluiten alkoholittomia versioita, jotka eivät tee käsistä tahmeita liian glyseriinin vuoksi.
  2. Käsidesiautomaatit on sijoitettava KULKUVÄYLILLE ja ETENKIN linjastojen päähän.
  3. Käsidesien käyttöä ON VALVOTTAVA ja asiakasta ei saa palvella, ennen kuin tämä on todistettavasti, eli työntekijän nähden, käyttänyt käsidesiä.
  4. TYÖNTEKIJÄN tulisi antaa asiakkaille tarjotin ja ottimet ja muut, jotta asiakkaat eivät voi itse klähmästää niitä ja muiden tulevia tarjottimia ja ottimia omilla käsillään.
  5. Joka vitun ikiselle asiakkaalle on taottava päähän, että käsidesiä ON KÄYTETTÄVÄ AINA kun esim. tulee hakemaan ruokaa buffetista tai suolaa tai ketsuppia pöydästä tai painamaan juoma-automaatin nappia. Yhteenkään ottimeen tms. ei saa koskea, ennen kuin kädet on desinfioitu. Ei, tästä ei ole poikkeuksia. Ei yhtään. Ei yhtä vitun ainoatakaan.
  6. Ruoka on laitettava suojusten taakse siten, että yläviistosta ei voi mitään päätyä ruokaan. Ei ruoan ottamiseksi linjastolta tarvita mitään puolen metrin aukkoa, 10cm korkea kolo riittää aivan hyvin ko. ruoan lappaamiseksi tarjottimelle. Koko linjasto voisi olla myös matalammalla tasolla, jolloin myöskään pienempikokoisten ihmisten sylkeä ei päätyisi mitenkään linjastolle.
  7. Ne turvavälit on pidettävä. Jos asiakasta ei voi hakata paksulla pampulla niitä pitääkseen, on asiakas yksinkertaisesti häädettävä vittuun koko ravintolasta tai kaupasta VÄLITTÖMÄSTI jos tämä ei pidä turvaväliä. Ohjeet ja neuvot kun eivät lampaisiin tepsi, se on jo nähty.
  8. Yhtään sairaan oloista tai yskivää asiakasta ei pidä ottaa tiloihin. Ei yhtään. Ei yhtään poikkeusta. Voivoivoi ja voi, jos yskimisen syynä onkin allergia. Shit happens. Ei kiinnosta yhtään tippaa. 
  9. Lapset on jätettävä joko kokonaan pois ko. reissuilta tai istutettava pöytään odottamaan, kun vanhemmat hakevat ruoat. Jos lapsi ei jaksa odottaa pöydässä ko. aikaa, ei lasta pidä ottaa mukaan lainkaan.
  10. Maskipakko käyttöön: Ravintolaan ei ole mitään asiaa ilman kasvomaskia (venttiilitön). Maskin saa ottaa pois vain ja ainoastaan pöydässä ruokailun ajaksi. Ei muulloin. Ei, ei milloinkaan muulloin mistään syystä. Kerrankin joku kulkee ilman maskia ravintolassa -> Välitön ulostaminen ravintolasta ja porttikielto. Tämä estäisi tehokkaasti kontaminoimasta ruokia, ruokailuvälineitä ja muita ihmisiä jonoissa jne.
Toki pitää muistaa myös ristikontaminaation vaara esim. maksutilanteissa. Jos asiakas desinfioi kätensä, ottaa sitten paskaisen lompakkonsa tai puhelimensa ja maksaa sillä, hänen kätensä ovat taas paskaiset ja hän edelleen tartuttaa pöpönsä niistä eteenpäin. Ideaalitilanteessa toki asiakas desinfioisi aina puhelimensa ja lompakkonsa kotonaan ja koskisi niihin kaupoissa ja muualla vain ja ainoastaan käsiensä desinfioinnin jälkeen. Koska lammas on tyhmä, eikä tietenkään tajua tai välitä mitään, tähän on turha luottaa pätkän vertaa ja pidettävä oletuksena, että lampaan puhelin ja lompakko on aina kontaminoitunut.

Ehkä maksutapahtuma olisi syytä tehdä siten, että asiakas ensin maksaa ja vasta sitten desinfioi kätensä? Toki tällöin on vaarana, että hän antaa kontaminoituneen setelin tms. työntekijälle, joka sitten ristikontaminoi ties mitä. Työntekijän tulisi olla tarkkana ja kun hän on antanut rahasta takaisin asiakkaalle tai kuitit tms. hänen tulisi desinfioida omat kätensä tai vaihtaa kk-sormikkaat pois käsistään. Vasta sen jälkeen työntekijän tulisi antaa tarjotin ja ottimet asiakkaalle jne.?

Ei ole mitenkään mahdotonta tehdä melko turvallista pikaruokalaa, buffet-ravintolaa tai kauppaa tartuntatauteja ajatellen. Sen tekemisessä vaan pitää käyttää järkeä ja logiikkaa, sekä ymmärtää perusasiat aseptiikasta. On edelleenkin käsittämätöntä, että hygieniapassit omaavat ravintolatyöntekijätkään eivät tajua ilmeisesti aseptiikan perusteistakaan yhtään mitään.

16. toukokuuta 2020

Uusin GPG/PGP avaimeni

Tulipas uusittua GPG/PGP avaimet tänään, eli 16.5.2020. Avainten sormenjäljet ovat:
56BBE96173B0DFA33D1EA955790692F57A9E7D6C (oma)
DB3C7F85A85E0BAC8CEE51FC134DA6006FB16C5D (protonmail.ch sähköpostini)
Kohta tulevat palvelimille, kotisivuille yms.

PS. Surkuhupaisaa, kun GPG ei osaa allekirjoittaa tuota yllä olevaa tekstiä vanhalla avaimellani mitenkään oikein. Sen sijaan vanha kunnon PGP hoitaa sen mukisematta, vaikka GPG ei tuota allekirjoitusta kelvollisena pidäkään. GPG osaa kyllä allekirjoittaa ja varmistaa sen mukisematta uudella avaimellani, jota taas PGP ei osaa edes käsitellä (koska on ECC avain). Että tämmöstä.



PGP:llä allekirjoitettu vanhalla avaimella ja varmistuu nätisti:

-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA512

Tulipas uusittua GPG/PGP avaimet tänään, eli 16.5.2020. Avainten
sormenjäljet ovat:
56BBE96173B0DFA33D1EA955790692F57A9E7D6C (oma)
DB3C7F85A85E0BAC8CEE51FC134DA6006FB16C5D (protonmail.ch sähköpostini)
Kohta tulevat palvelimille, kotisivuille yms.

-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
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=hkpW
-----END PGP SIGNATURE-----



GPG:llä allekirjoitettu vanhalla avaimella ja ei varmistu nätisti:

-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA256

Tulipas uusittua GPG/PGP avaimet tänään, eli 16.5.2020. Avainten sormenjäljet ovat:
56BBE96173B0DFA33D1EA955790692F57A9E7D6C (oma)
DB3C7F85A85E0BAC8CEE51FC134DA6006FB16C5D (protonmail.ch sähköpostini)
Kohta tulevat palvelimille, kotisivuille yms.
-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
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=MD9j
-----END PGP SIGNATURE-----



GPG:llä allekirjoitettu uudella avaimella ja varmistuu nätisti:

-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA512

Tulipas uusittua GPG/PGP avaimet tänään, eli 16.5.2020. Avainten sormenjäljet ovat:
56BBE96173B0DFA33D1EA955790692F57A9E7D6C (oma)
DB3C7F85A85E0BAC8CEE51FC134DA6006FB16C5D (protonmail.ch sähköpostini)
Kohta tulevat palvelimille, kotisivuille yms.
-----BEGIN PGP SIGNATURE-----

iLUEARMKAB0WIQRWu+lhc7Dfoz0eqVV5BpL1ep59bAUCXr/P7AAKCRB5BpL1ep59
bM1CAf91Sx05ZlcMiJXf9uXipuR5i29mYwVJpLA/j6V0XnCp4VvkaGDg8rM0Ao+D
+cUT1LPDXonSHJDo7/uwwgLKveHFAf9vRiCLmqkN1G3XmXMYMDVcMIz8fzi3ubbX
8vTJsL0M/ZmvTFp2BfsaOO+R3latPiRV+uaBeyO0gOnWEcc/sPR0
=2WoD
-----END PGP SIGNATURE-----

22. huhtikuuta 2020

Koronavaara on kaikkea muuta kuin ohi

Kylmäävää lukea mädätysmediasta, että koronahuippu ja vaara olisi ohitse. Jopa Mikko Paunio väittää, että vaara olisi ohitse, että korona tappaa vain 0,1% väestöstä ja jopa 30% pääkaupunkiseudun asukkaista olisi jo sairastanut sen oireettomana tai vähäoireisena. Tämä on äärimmäisen vaarallista ajattelua ja pelottaa lukea rivien välistä, mitä muuta tämä voi kertoa ja miten muutoin tätä voi tulkita.

Puhutaan aluksi tartuttavuudesta. Mikäli 30% pääkaupunkiseudun asukkaista olisi jo sairastanut koronan, se kertoo pelottavan karua kieltä siitä, että koronavirus on todellisuudella ollut HUOMATTAVASTI tartuttavampi mitä on kehdattu myöntää. Normaalin influenssan sijasta tarttuvuus lieneekin enemmänkin polion tai tuhkarokon luokkaa - jos ei olisi, ei 30% pääkaupunkiseudun väestöstä olisi voinut saada tartuntaakaan! Jos ja kun näin on, tämä on äärimmäisen huolestuttava uutinen. Toinen karu fakta on, että näin ollen tehdyt karanteeni- ja rajoitustoimet ovat olleet täysin riittämättömiä ja/tai ne on tehty aivan liian myöhään. Tämäkin on äärimmäisen huolestuttava uutinen, sillä nykyisiäkin rajoituksia on ollut tuskaa ylläpitää ja tyhmät lampaathan eivät ole näitäkään edes noudattaneet.

Mitä merkitystä tällä sitten on, että korona tarttuisikin kuin tuhkarokko tai polio, jos se kerran ei tapa kuin 0,1% kantajistaan? Käännetään asia näin päin, että miksi poliosta ollaan oltu kauhuissaan ja se on rokotteilla koetettu ja miltei onnistuttu karkoittamaan maailmasta, vaikka siinäkin kuolettavuus on loppupeleissä vain tuota luokkaa (itse asiassa vain 0,05%)? Eihän moiseen ole mitään syytä, eihän? Häh? Niin. Miettikääpä sitä näin alkujaan.

0,1% kuolettavuus on kuitenkin aika raju osatotuus. Se on, kuin sanoisi, että ei kukaan kuole heti löydettyyn syöpään. Ei kuolekaan, koska syöpään kuolee usein vasta kuukausien kuluessa. Koronaviruksesta on löytynyt jo 30 erilaista kantaa, sekä korona aiheuttaa usein pysyviä vakavia elinvaurioita, jotkut tuntuvat sairastavan koronaa hyvin pitkään parantumatta siitä ilmeisesti "koskaan", eikä ole mitään todisteita siitä, että koronalle kehittyisi immuniteettia. Espanjantaudissakin 2. aalto sairaudesta oli tappavampi ja on merkkejä siitä, että 2. aalto olisi jo lähtemässä Kiinasta leviämään (toki se voi syntyä ja levitä muuallakin jo).

Polioon pystyttiin kehittämään rokote, koska siitä ei ollut valtavaa määrää erilaisia kantoja. Polio aiheutti osalle potilaista elinvaurioita ja virusinfektion jälkeistä väsymysoireyhtymää, muttei kuitenkaan tässä laajuudessa pysyviä vaurioita, mitä covid-19 aiheuttaa. Poliolle niin ikään syntyi immuniteetti sitä sairastaneille, jonka vuoksi poliosta ei syntynyt 2. aaltoa, ennen kuin riittävästi polion sairastamattomia uusia lapsia oli syntynyt jne, eli ei vuosikausiin edellisestä aallosta. Miksi poliota siis pelättiin ja pelätään, häh? Miksi?

Koronaviruksessa on myös yksi pelottava piirre, jota esimerkiksi poliossa ei ole: Se jää ilmeisesti ainakin joidenkin - ehkä kaikkienkin, emme tiedä - elimistöön uinumaan herpesviruksen tapaan. Se voi aktivoitua sieltä tartuttavaksi ja oireelliseksi ties mistä syystä ja milloin, ehkä mikäli uusi infektio iskee tai elimistön puolustuskyky jostain syystä laskee tilapäisesti tai...mitä vaan. Emme tiedä. Osa potilaista on sairastanut koronan, tullut oireettomaksi ja testattu negatiiviseksi ja sairastanut joitain päiviä sen jälkeen uudelleen ja kuollut nopeasti.

Suomeksi sanottuna tämä kaikki tarkoittaa mielestäni seuraavaa:
  • Covid-19 leviää kuin polio tai tuhkarokko, eli suojautumis- ja eristämistoimia olisi radikaalisti tiukennettava niistä, mitä nyt on käytetty.
  • Covid-19 on yhtä vaarallinen tai vaarallisempi jo ensimmäisenkin kerran sairastettuna kuin polio, joten siihen tulisi suhtautua äärimmäisellä varovaisuudella.
  • Covid-19 toinen aalto on vielä paljon vaarallisempi ja voi aiheuttaa massiivisen määrän kuolonuhreja, kuten espanjantaudissakin.
  • Covid-19 voi jäädä elimistöön uinumaan ja syttyä uudelleen, laukaisten paikallisen - tai koska immuniteettia ei synny - laajankin epidemian myöhemmin täysin sattumanvaraisesti.
  • On mahdollista, että uudelleensairastettuna covid-19 voi olla huomattavasti vaarallisempi, kuin sen ensimmäisellä kertaa sairastaen. Tähän voi olla syynä elimistön yliherkistynyt immuunipuolustus, mutatoitunut kanta, eri kantojen sekoittuminen tai elimistöön uinumaan jäänyt koronavirus.
  • On mahdollista, että nämä luvut 0,1% kuolleisuudesta ovat yksinkertaisesti kukkua ja näistä "30% on jo sairastanut" melkoinen osa voi yhä sairastaa tai kantaa virusta, sekä oirehtia vasta myöhemmin. Suomen virallisissa "koronaluvuissahan" parantuneeksi katsotaan henkilö, josta ei ole koronaan liittyviä terveysmerkintöjä tehty kahteen viikkoon (!!!) ja on jo nyt myönnetty, että esimerkiksi pääkaupunkiseudun koronakuolleisuus voikin tosiasiassa olla kolminkertainen kerrottuun nähden (!!!).

On hyvin todennäköistä, että covid-19 jää kiertämään ympäri maailmaa ja Suomeakin jatkuvasti, kuten vaikkapa norovirusepidemiat, korkeintaan hiipuen muutamiksi viikoiksi tai ehkä jopa kuukausiksi, mutta palaten aina uudestaan. Tosin norovirusepidemioista poiketen, entistä vaarallisempana mutaatioiden, immuunipuolustusten ylireagointien ja uinuvien infektioiden aktivoitumisten vuoksi. Pahimmassa tapauksessa suuri osa koko kansasta kantaa covid-19 virusta itsessään ja sen uudelleenaktivoituessa sattumanvaraisesti sairastuu nopeasti ja kuolettavasti siihen, samalla laukaisten tautiryppään lähipiirissään ja lähialueillaan.

Olisin paljon mieluummin ottanut influenssan lailla tarttuvan ja 20% kantajistaan tappavan koronaviruksen, joka ei jäisi uinumaan, ei mutatoituisi, ei omaisi 30 eri kantaa ja jolle kehittyisi vastustuskyky...kuin tämä, mitä meille nyt on "annettu".



PS. Omat arvioni tartunnan saaneiden ja kuolleiden määrästä ei ole osuneet kohdalleen. Tai itse asiassa jos nuo "30% pääkaupunkiseudun asukkaista ovat sairastaneet koronan" pitää paikkaansa niin sitten tartunnan saaneiden määräni pitää paikkaansa, mutta kuolleiden määrässä ollaan kaukana jäljessä. Vielä. Toistaiseksi.

16. huhtikuuta 2020

THL pimittää koronatartuntojen määrää

Silmiini sattui ihan sattumalta muuan pikkutieto. Nimittäin THL:n tietojen (kartan) mukaan Raumalla on tällä hetkellä 10 koronavirustapausta. Samaan aikaan kuitenkin Länsi-Suomi osaa kertoa, että Raumalla on näiden 10 laboratoriotestein todetun tartunnan lisäksi 9 tartuntaa, jotka on tehty oireiden perusteella, eli tartuntoja olisikin tosiasiassa 19, eikä THL ilmoittamaa 10. Tämäpä kummaa, mietin minä ja aloin penkomaan vähän lisää, voiko tosiaan olla, että todellisuudessa (vaikeaa) koronavirusta poteekin miltei kaksinkertainen määrä THL:n ilmoittamiin nähden (kevyet tapauksethan eivät edes päädy lääkäriin)?!?

Sitten hoksasin, että THL kertoo itse sivuillaan, että merkitsee koronapotilaiksi vain ne, jotka on kirjattu tartuntatautirekisteriin ("Lähde: THL/tartuntatautirekisteri")...nyt tarkkana ja lukekaas kuin piru raamattua, THL ei siis väitä sivuillaan kertovansa, miten monta koronapotilasta on todettu testeillä tai ilman testejä koronapotilaaksi, vaan ainoastaan, miten monta koronapotilasta on merkitty tartuntatautirekisteriin. Miksi tämä on tärkeää huomata? No, koska THL itse kertoo sivuillaan, että tartuntatautirekisteriin ilmoitetaan vain noin 1/3 havaituista koronaviruspotilaista!!!

Hetkonen, hetkonen, lasketaanpas nyt sitten vähän.

Eli Raumalla on siis tiedossa 19 koronapotilasta, mutta koska koronapotilaaksi lasketaan vain THL:n tartuntatautirekisteriin ilmoitetut tapaukset, eli 1/3, niin todellisuudessa Raumalla onkin koronapotilaita noin 55-60 kappaletta! Kuitenkin THL:n sivuilla kerrotaan, että potilaita olisi vain 10! Aikamoinen ero todellisten tapausten ja THL:n ilmoittamien tapausten välillä, nimittäin kuusinkertainen!

Voimme toki spekuloida ja miettiä, että ehkä noita todellisia tapauksia onkin "vain" se 30 kappaletta oikeasti, mutta vain 10 on ilmoitettu tartuntatautirekisteriin (eli se 1/3) ja siten rekisteröityvät THL:lle koronapotilaina. Tällöin toki pitää sitten miettiä, että mitä kummia ne 9 koronapotilasta sitten ovat ja minne ne rekisteröityvät vaiko eivätkö mihinkään, vai mikä tässä on kuvio. Joka tapauksessa tässäkin tapauksessa on selvää, että ero todellisten ja ilmoitettujen tapausten määrässä on huomattava, nimittäin kolminkertainen!

Voimme jatkaa hieman laskutoimituksia vielä.

Kun THL ilmoittaa nyt koronapotilaita olevan 3237, niin todellisuudessahan niitä on sitten vähintään 10000 ainakin kohtalaisesti oireilevaa (eli se 3/3, ei vain 1/3 jotka on ilmoitettu tartuntatautirekisteriin). Mutta, THL itse kertoo, että sairastuneita voi olla "kymmeniä kertoja enemmän kuin varmistettuja tapauksia", eli kokonaisuutena koronapotilaita voikin olla nyt noin 100000 tai jopa 300000! Toki nyt pitää miettiä, että mitä taas tarkoitetaan "varmistetulla tapauksella", onko se positiivinen koronatesti, vaiko tartuntatautirekisteriin merkittyjen määrä, vaiko positiivinen koronatesti yhdistettynä tartuntatautirekisteriin merkityllä määrällä? Jaa-a.

Kun todelliset luvut eroavat näin massiivisesti THL:n ilmoittamista luvuista ja kaikki tämä on kuitenkin helposti THL:n omia sivuja käyttäen palikkamatikallakin laskettavissa, niin on kyllä pakko kysyä, että MV?!? Luvuissa on 3-100x heitto, riippuen miten asia lasketaan ja mitä uskotaan! Eikä THL "viitsi" mainita asiaa millään muotoa sivuillaan, vaan ainoastaan hokee tuosta tartuntatautirekisterin luvuistaan, tietenkin, koska se on pienin näistä kaikista.

Vielä eräs kummastusta herättävä asia:
Vasta-ainetestien tulokset näyttävät positiivista vasta pari viikkoa sairastumisen alettua (ks. tuo sivu), eli silloin, kun pitäisi jo olla tehohoidossa, jos sinne on päätymässä edes. Tartunnan saaneiden määrä siis de facto kasvoi viikolla 13 kymmenkertaiseksi siitä, mitä se oli viikoilla 11 ja 12 (eli maaliskuun puolessavälissä). Kuitenkaan tämä ei näy missään ilmoitettujen koronatapausten määrässä minkäänmoisena piikkinä. Mikäli nousu on jatkunut samaa tahtia, pitäisi kaikkien suomalaisten olla saanut koronavirus jo viime viikolla. Kuitenkaan merkittävää piikkiä ei sairaalahoitoon päätyneissä näy edes tälläkään viikolla. Viimeistään ensi viikolla pitäisi teho-osastojen täyttyä potilaista, jos ne tulevat koskaan täyttymään. Tai sitten jotain on todella pahasti pielessä näissä testeissä, taudin kestossa, uudelleensairastumisissa tai jossain muussa, esimerkiksi THL:n touhuissa ja "tiedoissa". Matikat eivät vain yksinkertaisesti käy nyt yhteen havaittujen tosiasioiden kanssa. Eivät mitenkään.



PS. Itse ennustin yli kaksi viikkoa sitten tartunnan saaneiden määräksi nyt 15.4. noin 12000. Kun virallinen luku on kerran reilu 3000 ja THL itsekin myöntää käyttävänsä tartuntatautirekisterin lukuja ja THL itsekin myöntää, että tartuntatautirekisteriin ilmoitetaan vain noin 1/3 koronapotilaiden kokonaismäärästä, niin ennustukseni osui aika hyvin kohdalleen. Toki ennustin "virallisia" lukuja ja "todellisia", mutta tarkoitin kyllä tuolloin virallisilla luvuilla "todettuja tapauksia" ja "todellisilla luvuilla" kokonaismäärää (johon kuuluvat siis myös oireettomat sairastavat)...en sentään voinut kuvitella, että THL näin massiivisesti peittelisi sairastuneiden määriä virallisissa luvuissaan!

PPS. Alla vielä kuvankaappaukset ihan vaan sen varalle, että jostain "hassusta syystä" ko. artikkelit tms. "katoavat" johonkin.

25. maaliskuuta 2020

Koronaviruksen (COVID-19) hillitsemiseksi on nyt tehtävä kaikki mahdollinen!

Kirjoitin jo tammikuussa "Suomessa ei osata taaskaan torjua pandemiaa", jossa esitin tiukkoja toimia, joilla koronaviruksen tulo Suomeen olisi saatu estettyä ja koko epidemia torjuttua. Tietenkään minua ei uskottu. Kirjoitin helmikuussa "Koronavirus voi tappaa yli 600000 suomalaista" ja esitin lisää toimia koronaviruksen torjuntaan, vielä kun olisi ehditty se tehdä. Ei kuunneltu vielä silloinkaan ja seurauksena oli, että koronavirus päästettiin Suomeen riehumaan. Pari viikkoa sitten kirjoitin vielä lisää rautalankaohjeita otsikolla "Kuinka suojautua koronavirukselta (COVID-19) yhteiskuntana ja yksilönä?", jotta koronavirusepidemia saataisiin vielä kuriin Suomessa niin yhteiskunnan, kuin yksilöidenkin kohdalla. Ei tietenkään näitäkään ohjeita ole kuunneltu missään ja nyt on paskat tuulettimessa, koronavirusta pitkin Suomea, testit ja suojavarusteet lopussa jne. Väänsin vielä reilu viikko sitten ohjeita siitä, miten talouden romahdusta pitäisi pyrkiä pehmentämään ja miten lastenhoito saada järjestettyä poikkeusoloissa. Turhalta tuntuu, kuin helmiä sioille tarjoaisi, kuuroille korville kaikuvat ohjeet. Viikko sitten kirjoitin vielä "Suomaloiset eivät osaa noudattaa aseptiikkaa ja karanteeneja", jossa jouduin myöntämään sen tosiasian, että sen enempää terveyden ja hyvinvoinnin laitos, sosiaali- ja terveysministeriö, koko hallitus ja tietenkin itse suomaloiset itse ovat täysin kyvyttömiä hallitsemaan nykyistä tilannetta.

Näin tyhmä kansa on näin tyhmät päättäjät itselleen demokratian keinoin valinnut ja on kyllä koronaviruksensa ja koronaviruskuolemansa täysin ansainnut. Täysin. Sitä saa, mitä tilaa. Nyt alkaa tulla tilinteon hetki tyhmille lampaille ja heidän valitsemilleen päättäjille, sekä täysin impotenteille ja viranomaisille. Olkaa hyvä vaan. Sitä saa, mitä tilaa, muistakaa. Älkää valittako, älkää parkuko, älkää selitelkö, vaan nauttikaa nyt tilaamastanne lopputuloksesta. Muistakaa, että tämän ei ollut pakko tapahtua. Te itse valitsitte ja halusitte, että tämä tapahtuu. Nauttikaa tulevasta. Luultavasti jäljelle jää sitten vähän fiksumpaa porukkaa, joka valitsee toisin ja pistää pisteen tälle hullutukselle EU-hääräilyineen, sosialismeineen ja kulttuurimarxismillekin. Näinhän on jo esim. Unkarissa ja Tsekissä käynyt, jotka ovat sulkeneet rajansakin ja ryhtyneet tiukkoihin toimiin koronan estämiseksi, periaatteella "oma kansa ensin". Ehkä se aika Suomessakin koittaa, kun muutamasataatuhatta suomalaista on ensin kuollut koronaan, jotta henkiin jääneet ymmärtävät, miten huonosti tässä maassa asiat ovat. (Katsokaa koronavuodatusvideoni täältä.)

Siltä varalta, että siellä THL:ssä, STM:ssä, hallituksessa, puolustusvoimien johdossa tms. nyt olisi kuitenkin sattumalta vielä joku selkopäinen ihminen kuulolla, niin tässä on nyt minun puoleltani vihon viimeiset rautalankaohjeet siitä, mitä pitäisi nyt tehdä (kaiken jo aiemmin blogissani kertomani lisäksi, eli tämän, tämän, tämän, tämän, tämän ja tämän), jos tästä "paskat tuulettimessa" tilanteesta aiotaan vielä valtiona ja kansana selvitä:
  1. Puolustustilalaki asetettava voimaan yleisen järjestyksen ylläpitämisen vuoksi, jotta saadaan lisää toimivaltuuksia ja työvoimaa käyttöön.
  2. Maakuntajoukot palvelukseen kokonaisuudessaan, sekä viimeiseksi palveluksensa päättäneitä varusmiehiä riittäviä määriä avustamaan poliisia ja muita viranomaisia tehtävissään (PVP 1-7§).
  3. Kaikki ammattia vaihtaneet hoitajat (lentoemot jne) ja  lääketieteen tutkinnot suorittaneet (jotka eivät ole hoitotyössä nyt) pikakertaukseen ja töihin. (PTL 4. luku 30§)
  4. Lomaututetut jne. henkilöt työvoimatoimistoon ilmoittautumaan välittömästi (ei, ei paikanpäälle vaan netissä), joka koordinoi heidän käyttöä hoito- kuljetus- yms- työn apuna siellä missä tarvitaan. Varauduttava myös tukemaan maatalous- ja elintarviketuotannossa työskenteleviä ihmisiä, mikäli nämä sairastuvat koronaan ja ruoantuotanto vaarantuu. Samalla saadaan näille lomautetuille ihmisille työtuloja. (PTL 4. luku 30§)
  5. Kuljetusalalla ja tukkuliikkeissä työskentelevät määritettävä myöskin kriittiseiksi toimialoiksi, sekä varauduttava tukemaan henkilöstöä siirroilla muista tehtävistä ja tarpeen mukaan puolustusvoimilta. Puolustusvoimat valmistautuu myös suojaamaan tukkuliikkeitä ja kuljetuksia levottomuuksien varalta (PVP 1-7§).
  6. Kuntoutukset jäihin ja kuntoutuskeskuksiin siirrettävä pikaisesti vanhukset sairaaloiden sisätautiosastoilta ja sairaaloiden nykyiset sisätautiosastot muutettava koronaosastoiksi tms. Näin turvataan sekä heikompikuntoisimmat vanhukset, että mahdollistetaan lisäkapasiteettia sairaaloihin (VL 86§)
  7. Terveydenhuolto-oppilaitokset muutettava varasairaaloiksi opiskelijahenkilökuntineen. (VL 86§) En tiedä keitä varten vielä, mutta potilaita on tulossa luultavasti ja paljon ja piankin.
  8. Kisahalleihin jne. perustettava pakkokaranteenileirejä, joihin kuskataan kaikki karanteeniaan tai liikkumisrajoituksia rikkovat ilman poikkeuksia ja selityksiä ja oikeudenkäyntejä tms. Sotilaspoliisit jne. valvomaan. (TTL 63§ ja 67§)
  9. Liikkuminen sallittava vain kodin, työpaikan, kaupan, apteekin tai sairaalan välillä koko Uudellamaalla ja kaikissa yli 100000 asukkaan kaupungeissa, sekä kaupungeissa, joissa on koronatapauksia todettu. Rajoitukset eivät koske ruoan ja kauppa- sekä apteekkituotteiden toimittamista asiakkaalle, eivätkä luonnollisestikaan sosiaali- ja terveysalan henkilökuntaa heidän työtehtävissään. Koiraa saa käydä kusettamassa pikaisesti. (TTL 58§)
  10. Kaikkialla maassa suljettava kaikki muut liikkeet, paitsi ruoka- sekatavara- rautakaupat, sekä apteekit ja lääkäriasemat, sekä näiden toimintaan suoraan ja epäsuorasti liittyvät toimet (esim. huoltofirmat, huoltamot, tukkuliikkeet, jne.). Ravintolat saavat olla auki, mikäli myyvät annoksia mukaan tai toimittavat asiakkaille kotiin. (TTL 58§)
  11. Maahantulo yksiselitteisesti kiellettävä kaikilta ulkomaisilta ihmisiltä, pl. diplomaatit, terveydenhuoltohenkilöstö ja terveydenhuollon asiantuntijat. Ei yhtään turvapaikkahakemusta ulkomailla, eikä rajoilla oteta käsittelyyn, eikä asiasta tehdä yhtään poikkeusta mistään syystä, ketään ei lennätetä tänne mistään ulkomailta millään verukkeella nyt enää.
  12. Kaikki suojainten, käsidesien, hengityslaitteiden ja vastaavien terveysalan tuotteiden myynti ulkomaille välittömään ja ehdottomaan kieltoon (VL 35§), sekä kotimainen valmistus aloitettava määräyksellä kaikkialla, missä se on mahdollista (PTL 3. luku 17§). EU:n kielto PHMB/PHMG käytöstä on kumottava ja valmistettava nopeasti 1% PHMB tai PHMG sisältävää desinfiointiainetta käsien ja pintojen desinfiointiin.
  13. Hydroklorokiniinin ja muiden koronassa auttavien lääkevalmisten valmistus aloitettava pikaisesti määräyksellä kaikkialla, missä se on mahdollista (PTL 3. luku 17§) ja vienti ulkomaille kiellettävä (VL 35§).
  14. Koronan tahallinen levittäminen tai oireilevan henkilön tekemä karanteenin rikkominen syytettävä (bio)terrorismirikoksena, vankeus aina ehdottomana (RL 34a luvun 1§: tuomittava vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi).
Lyhenteiden selitteet:
RL = Rikoslaki



PS. Alla eräitä hyviä etelä-Amerikassa jaettuja ohjeita, jotka joku on suomentanut ja jakanut netissä, klikkaa auki ja isommaksi