18. kesäkuuta 2014

Rauman SM-Huolto uhkaa korvausvaatimuksilla, koska haukuin heidät blogissani

Annoin muutama vuosi sitten täällä blogissani negatiivista palautetta Raumalla sijaitsevasta SM-Huolto -nimisestä firmasta. Kyseinen pulju korjailee elektroniikkaa, kaiketi lähinnä puhelimia ja tietokoneita ja ehkä televisioita sun muita. Tyypillinen pikkuinen elektroniikka-alan korjauspulju siis kaiken kaikkiaan. Haukuin kyseisen puljun, koska se sössi kerta toisensa jälkeen puhelimeni takuukorjauksen jne. kuten voitte lukea itse kyseisestä blogikirjoituksestanikin.

Kyseisestä puljusta otettiin minuun myöhemmin yhteyttä ja pyydettiin poistamaan ko. kirjoitus netistä. Syy oli ilmeisesti se, että kirjoitukseni on aika korkealla hakutuloksissa, kun heidän firmasta jotain tietoja netistä hakee. En tietenkään poistanut kirjoitusta, koska palautetta saa ja kuuluukin antaa (ihan julkisesti) firmoista ja niiden toiminnoista, jotta asiakkaat osaavat äänestää lompakollaan.

Tänään, vuosia tuon tapahtuman jälkeen, sähköpostiini tupsahti tämmöinen viesti, jossa uhataan lakimiehellä ja korvausvaatimuksilla, mikäli en poista kyseistä kirjoitustani kahden viikon kuluessa. Lukaiskaapa itse, mitä Mika Sosala minulle kirjoittaa:



























Vastasin Mika Sosalalle lyhyesti ja ytimekkäästi:
"Kiitos päivän parhaista nauruista! Laitankin tämän viestisi heti blogiini muidenkin tiedoksi ja nauruksi. Kuinka tyhminä te oikein minua pidätte?
T: Markus"

SM-Huolto sijaitsee Kalliokadulla, Apteekki Minervan ja DNA:n myymälän välissä, joten sinne voi vahingossa eksyä, jos ei pidä varansa. Jokainen edes suht' koht' selväjärkinen ihminen osaa tämän kaiken luettuaan entistä varmemmin jättää käyttämättä SM-Huollon palveluita. Yritys, joka ei osaa hommiaan, ei kestä kritiikkiä ja uhkailee vuosien päästäkin juristilla ja korvausvaatimuksilla heille esitetystä kritiikistä, ei ansaitse asiakkuuttanne. Äänestäkää jaloillanne ja valitkaa jokin muu firma elektroniikkanne hoitajaksi.

21. toukokuuta 2014

GnuPG/PGP avaimeni sekoilua


Huomasin vasta nyt sattumalta, että käyttämäni GnuPG/PGP avaimen asetukset olivat hieman oudosti ja huonosti. Jostain syystä kyseisen avaimen tarjoamia ja siis käytettävissä olevia symmetrisiä salausalgoritmejä olivat vain IDEA ja 3DES. Yleensä käyttämäni PGP-ohjelma oli määritellyt avaimet kyllä aivan oikein, mutta ilmeisesti jostain syystä GPG4win oli sekoillut avaimen kanssa jotakin myöhemmin. Mitään muuta selitystä tapahtuneelle minä en ainakaan keksi.

Onneksi tuli huomattua tämä pieni sekaannus. IDEA ja 3DES ovat sinällään vielä ihan ok salausalgoritmejä, mutta nykyään on käytössä vielä paljon parempia ja vahvempia salausalgoritmejä, kuten AES256 ja Twofish. Päivitinkin salausavaimeni nyt niin, että ne suosittelevat ensisijaisesti käyttämään AES, Twofish ja 3DES algoritmeja ja nimenomaan tässä järjestyksessä. Näin tietoturva pysyy näiltä osin niin hyvänä kuin vain mahdollista.

Mikäli sinulla on jo salausavaimeni, kannattaa poistaa se tai ainakin päivittää se tuolla avaimellani. Avaimen sormenjälki on sama, koska itse julkisen avaimen sisältöön tämä muutos ei vaikuta, vaan ainoastaan avaimen muihin tietoihin. Mikäli sinulla ei ole koskaan ollutkaan salausavaintani, niin suosittelen nyt lataamaan sen ja opettelemaan käyttämään PGP:tä tai GPG4win -ohjelmia, jotta sinäkin voit viestitellä minulle ja muillekin ihmisille luottamuksellisesti.

Jos moisten ohjelmien lataaminen ja käyttäminen tuntuu liian vaikealta, muista, että voit aina kirjoittaa minulle viestin Privnoteen ja lähettää viestiisi ohjaavan linkin minulle vaikka sähköpostitse. Tällöinkin tietoturva on melko hyvä, eikä ole juurikaan pelkoa siitä, että joku voisi lukea minulle tarkoitetun viestisi. Niinhän se olla pitää. Sähköpostiviesti kulkee pitkin nettiä ja luultavasti luetaan ja tallennetaan useita kertoja eri tahojen toimesta eri tarkoituksia varten, joten sen käyttäminen ilman salausta on todella huolimatonta. Vaikka sinulla ei olisikaan omasta mielestäsi mitään salattavaa, minä ainakin koen, että minulla on...myös niiden viestien osalta, joita vastaanotan Sinulta.

18. toukokuuta 2014

Lastensuojelusysteemin järkeistäminen

Viime aikoina mediassa on kuohunut lastensuojelun ympärillä. On ollut videoita lasten"suojelu" laitoksesta karanneiden lasten hakemisesta väkisin kotoaan, puhetta lasten"suojelun" kovista aseista vanhempia ja lapsia kohtaan, perheille suunnattujen "tuki"toimien mielivaltaisesta käytöstä perheitä vastaan, byrokratiasta, epäoikeudenmukaisuudesta ja lasten parhaasta ynnä muusta. Faktaa on, että lastensuojelun asiakkaiden määrä on kasvanut vuosien saatossa huimasti, samoin lastensuojelun kustannukset. Todennäköistä on, että lasten pahoinvointi on lisääntynyt yhdessä perheiden ja koko yhteiskunnan pahoinvoinnin kanssa. Paljon on pielessä.

Tarkoitukseni on ottaa esille muutamia konkreettisia asioita, jotka ainakin minusta tuntuvat suurimmilta ongelmakohdilta sekä tuoda niihin järkeviä ratkaisuvaihtoehtoja. Ratkaisuvaihtoehdot eivät välttämättä ole mitenkään libertaareja, vaan enemmänkin käytännönläheisiä ja välittömästi toteuttamiskelpoisia. Toisaalta, on syytä pitää mielessä, että libertaarissakin valtiossa lapsia suojellaan, eikä suinkaan hylätä katuojiin kuten monet demarit tuntuvat aina ajattelevan, menetelmät toki voivat olla hyvinkin erilaisia kuin mitä nykyään käytettävissä on.

  • Nykyään kunta saa valtiolta rahaa jokaisesta huostaanotetusta lapsesta. Tämä rahasumma on selvästi suurempi, kuin mitä huostaanotosta aiheutuu kunnalle kustannuksia kyseisen lapsen osalta. Kunnalle ei lasten huostaanotto ole siis suinkaan rasite vaan tuottoisaa bisnestä, joka tuo paitsi rahaa kunnan kassaan, niin myöskin työllistää suuren joukon byrokraatteja ja sossutanttoja.
Ehdotan, että valtion maksamaa tukea leikattaisiin niin, että se kattaisi esimerkiksi vain 75% huostaanotosta aiheutuvista kustannuksista, jolloin toisaalta pieni kunta ei joudu vararikkoon äkkinäistenkin huostaanottojen vuoksi, mutta toisaalta ei pääse niillä tienaamaankaan. Pitkällä juoksulla tämä järkeistää toimintaa. Tai ainakin sen pitäisi järkeistää toimintaa, kun sentään jonkinlaista budjettikuria ja resurssointia pitäisi ylläpitää lypsykonemaisen toiminnan sijaan.

  • Lastensuojelu on pitkään nojannut yhdistyksiin ja säätiöihin, joiden tarkoituksena on ainakin alunperin ollut pyyteettömästi edistää lasten ja perheiden parasta. Nykyään lastensuojelusta sijoitusperheineen, lastensuojelulaitoksineen ja muineen on tullut bisnestä, jonka veronmaksajat avokätisesti maksavat. Ikäänkuin tässä mallissa ei sinällään olisi jo jotain pahasti pielessä, mutta ongelmia aiheuttavat lisäksi erilaisten asiaan liittyvien tahojen, kuten sossutanttojen, kuntapäättäjien, hallintoviranomaisten ja lastensuojelulaitosten väliset tiiviit taloudelliset, viralliset ja epäviralliset suhteet. Piiri-pieni-pyörii, mulle-sulle-hyvävelikerho pahimmassa tapauksessa.
Ehdotan, että eri tahojen väliset kytkökset nostetaan pöydälle kaikissa kunnissa. Esteellisyyskysymykset selvitetään ja käydään tarkkaan läpi, tarvittaessa rikosoikeudellisin menettelyin. Hyvävelisysteemiä on Suomessa ihan tarpeeksi kaikilla tasoilla, eikä sitä varmasti saada kokonaan kitkettyä pois, mutta lasten kohdalla olisi oltava erityisen tarkkana, koska seuraukset voivat olla katastrofaaliset lasten kannalta!

  • Lastensuojelussa osa lapsista sijoitetaan ns. pitkäaikaisen lastensuojelun piiriin, kun on selvää, että vanhemmista ei ole nyt eikä jatkossakaan lapsesta huolehtimaan. Nämä lapset laitostutetaan tai sijoitetaan sijoitusperheeseen, joka puolestaan tienaa sijoitettavasta lapsesta melko avokätisesti. Samaan aikaan Suomessa on valtavasti pariskuntia, jotka haluaisivat adoptoida lapsia. Tässä on melkoinen ristiriita.
Ehdotan, että laitossijoituksen tai sijoitusperheen sijasta pitkäaikaista lastensuojelua tarvitsevat lapset annettaisiin adoptioon, täysin riippumatta heidän biologisten- tai kasvattivanhempien mielipiteestä asian suhteen. Lapselle laitosta tai sijoitusperhettä huomattavasti parempi paikka kasvaa ja kehittyä on rakastavien vanhempien luona, jotka nimenomaan haluavat itselleen lasta, mutta eivät syystä tai toisesta pysty tai halua sellaista itselleen hankkia. Adoptiovanhemmat antaisivat lapselle oikean perheen, jossa hän voisi kasvaa ja kehittyä mahdollisimman normaalisti. Adoptioprosessia pitäisi vauhdittaa merkittävästi nykyisestä, nykyisin adoptiolapsen saaminen kestää vuosikausia.

  • Lastensuojeluun liittyy byrokratiaa ja hitautta, jonka seurauksena esimerkiksi huostaanotoista valittaminen ja niiden saaminen kumotuksi kestää usein kuukausimääriä. Lisäksi huostaanoton purkumääräyksen toimeenpanossakin annetaan jopa kuukausien takaraja. Lapsi on siis täysin pätemättömin syin huostaanotettuna kuukausikaupalla, vaikka huostaanoton perusteet on kumottu kokonaan. Lisäksi huostaanottoja voidaan tehdä aina uudestaan ja uudestaan, joista jokaisen purkamiseen pitää lasten vanhempien käydä aina uusi ja uusi oikeustaistelu.
Ehdotan, että lasten huostaanottopäätöksistä tehtävät valitukset otettaisiin kiireellisiksi jutuiksi oikeuksissa ja ne käsiteltäisiin aina mahdollisimman nopeasti. Kumotut huostaanottopäätökset pitäisi toimeenpanna välittömästi, eikä minkään mielipuolisen pitkän ajan kuluessa. Mikäli lapsesta tehty huostaanottopäätös on kumottu oikeudessa, uutta huostaanottopäätöstä ei lastensuojelutaho voisi tehdä kyseisestä lapsesta, ellei kyseessä ole akuutti, todistettavissa oleva hätätilanne. Mikäli lastensuojelu tekee huostaanottopäätöksen perheen toisesta lapsesta, olisi huostaanotosta oikeuteen valitettaessa oikeuden otettava vahvasti huomioon aikaisempi, toisesta perheen lapsesta tehty huostaanoton kumoamispäätös.

  • Lastensuojelun kulut ovat nousseet, osittain tapausten lisääntymisen vuoksi, mutta varmasti myöskin menetelmien ja työvoiman vuoksi. Samalla lastensuojelun teho ei kuitenkaan ole parantunut yhtään vaan on käynyt jopa päinvastoin. Pätevistä johtavista sosiaalitantoista on pulaa ja toisaalta ruohonjuuritason työntekijöiltä vaaditaan valtavasti ammattitaitoa ja koulutusta. Lastensuojelulaitoksia nousee tiuhaan tahtiin, vaikka lapsia ja perheitä voitaisiin useasti edullisemmin ja tehokkaamin hoitaa heidän omassa kodissaan. Lastensuojelusta on tullut kovin virallista, laitoskeskeistä, mukatehokasta ja tarkkaa puuhaa byrokratioineen kaikkineen. Kaikki nämä nostavat kustannuksia.
Ehdotan, että lastensuojelussa tehtäisiin tarkempi jaottelu sen suhteen, minkälaista hoidon tarvetta lapsilla on ja minkälaista ammattitaitoa sen toteuttaminen vaatisi. Jokainen huostaanotettu lapsi pitäisi pikaisesti tutkia psyykkisten ja neurologisten sairauksien varalta, eikä automaattisesti olettaa kaiken johtuvan vain perheestä tai huonosta kasvatuksesta. Psyykkisesti huomattavasti oireilevat lapset tarvitsevat lastenpsykiatrista hoitoa, eivät psyykkisistä sairauksista tietämättömien sossutanttojen kasvatuksellista paapomista. Sama pätee tietysti myös esimerkiksi tarkkaavaisuushäiriöisiin lapsiin, jotka tarvitsisivat tehokasta lääkehoitoa huostaanottojen ja vanhempien syyllistämisen sijaan. Toisaalta ne lapset, joiden lastensuojelullinen tarve liittyy enemmänkin vanhempien kyvyttömyyteen hoitaa lapsiaan, voitaisiin hoitaa huomattavasti kevyemmin, esimerkiksi arjessa mukana olevien, maalaisjärkeä ja lastenhoitokokemusta omaavien tukihenkilöiden ja vapaaehtoisten toimesta. Ei lasten hoitaminen ole mitään rakettitiedettä, se on onnistunut selkopäisiltä ihmistä vuosimiljoonien ajan ilman yhtään paperia, tutkintoa, byrokratiaa ja erityisolosuhteita. Jokainen parin-kolmenkin terveen ja kunnollisen lapsen omassa elämässään kasvattanut aikuinen on sata kertaa parempi lasten- ja perheenhoitaja, kuin vuosikausien yliopistokoulutuksen käynyt lapseton ja naimaton sosiaalitantta.

  • Lastensuojelun työntekijöillä ei välttämättä ole omakohtaista kokemusta lapsista, lapsiperheen arjesta ja siihen liittyvistä haasteista. Tietämys on hyvin pitkälti teoreettista ja siltäkin osin kasvatukselliseen ja sosiaaliseen sektoriin painottuvaa. Ymmärrystä psyykkisistä sairauksista ja neurologisista ongelmista ei välttämättä ole lainkaan.
Ehdotan, että mihinkään vastuulliseen lastensuojelun työntekijän virkaan (esim. päättämään huostaanotoista) ei tulisi ikinä valita henkilöä, jolla ei ole itsellään vähintään yhtä, mieluiten kahta lasta ja jolla ei ole osoittaa jonkinlaista tietämystä myös psykiatrian ja neurologian alalta. Muutoinkin lastensuojeluhenkilöstön osalta olisi painotettava asianmukaisen koulutuksen lisäksi työntekijän omaa elämänkokemusta. 40-vuotiaalla 2 lapsen isällä/äidillä on huomattavasti paremmat edellytykset toimia lastensuojelussa kuin koulusta juuri valmistuneella 25-vuotiaalla lapsettomalla miehellä/naisella on.

  • Lastensuojelussa on töissä valtavasti epäpäteviä työntekijöitä ja vastuussa olevat sosiaalitantat ovat valtavan työpaineen alaisina. Epäpätevät työntekijät tekevät helposti vääriä johtopäätöksiä ja hoitosuosituksia, eikä vastuussa olevilla sosiaalitantoilla ole riittävästi aikaa käydä kriittisesti näitä johtopäätöksiä läpi. Järjestelmä itsessään ei siedä kritiikkiä eikä kykene kriittisesti itse arvioimaan omaa toimintaansa, joten vääristä päätöksistä pidetään kiinni tiukasti, eikä omia virheitä myönnetä.
Ehdotan, että pätevien työntekijöiden määrää pyritään kaikin keinoin lisäämään ja lastensuojelutoimintaa seuraamaan otetaan jokin ulkopuolinen taho, joka valvoo lastensuojelun toimintaa samalla tapaa, kuin esimerkiksi Valvira valvoo sairaaloiden ja hoitohenkilöstön toimintaa. Valvovan tahon tulee myös toimia potilasasiamiehen tavoin ja kyetä neuvomaan perheitä, jotka ovat joutuneet lastensuojelutoimenpiteiden kohteiksi, sekä ajaa heidän asiaansa selvissä väärinkäytöksissä ja virheissä, jotta kalleilta ja pitkiltä oikeusprosesseilta vältyttäisiin.

  • Huostaanottoja tehdään kovin vaihtelevin perustein. Siinä missä toisaalla lapsi voi olla heitteillä kadulla tai vanhempien tappeluiden välissä vuosikausia ilman, että lastensuojelu puuttuu asiaan, voidaan toisissa tapauksissa lapset ottaa huostaan vain sen vuoksi, että he ovat leikkineet "väärässä paikassa" tai vain ulkopuolisten ilmiantojen perusteella. Selkeät määritelmät ja perustelut siitä, milloin huostaanotto on oikeasti välttämätöntä ja milloin ei, ei joko ole olemassakaan tai niitä ei ainakaan noudateta.
Ehdotan, että kiireellisiä huostaanottoja voitaisiin tehdä vain ja ainoastaan akuuteissa tilanteissa, joissa todistettavasti lapsen turvallisuus on välittömästi jollakin tapaa vakavasti uhattuna. Mitkään mutu- tai ilmiantoperusteet eivät saisi ikinä kelvata kiireellisen huostaanoton perusteluksi, vaan on nimenomaan kyettävä osoittamaan selkeät todisteet asiasta (tyyliin: Teidän perheen isä makaa sammuneena tuolla sohvalla ja äiti lähti pubiin ryyppäämään, jättäen pienet lapset kotiin sammuneen isän kanssa). Ei-kiireellisissä huostaanotoissa puolestaan tulisi aina ensin tehdä tarkat olosuhdeselvitykset ja lasten psykiatriset ja neurologiset tutkimukset ennen kuin päätöstä huostaanotosta voitaisiin tehdä. Tarvittaessa perhettä olisi näiden tutkimusten aikana tuettava kodinhoitajan tms. toimesta.

  • Lastensuojelun sossutantoilla on tapana toimia kuin poliisi toimii: Etsiä kaikkia mahdollisia merkkejä syyllisyydestä johonkin, mutta jättämällä samalla kokonaan huomioimatta syyllisyyttä vastaan puhuvia seikkoja. Näin vanhemmista, lapsista ja koko perheestä tulee kirjattua ja huomioitua vain negatiivisia asioita. Analogiana sairaanhoitoon voisi todeta, että potilasta ei ikinä päästettäisi sairaalasta pois, koska mitä enemmän tutkitaan, sitä enemmän voidaan löytää jotain pieniäkin sairauksia, joita pitää hoitaa (ja jostain kumman syystä nimenomaan pitämällä potilas sairaalassa).
Ehdotan, että sossutantat velvoitettaisiin raportoimaan puolueettomasti kaikista perheen, vanhempien ja lasten asioista, eikä vain keskittymään negatiivisiin seikkoihin. Raportit, joissa ei ole tasapuolisesti mainittu myös positiivisia asioita, tulee kokonaan sivuuttaa ja niiden laatijaa pitää tehtäväänsä soveltumattomana sosiaalityöntekijänä. Vain näin tekemällä saadaan totuudenmukainen kuva perheen tilanteesta, heikkouksista ja vahvuuksista, eikä vain perhettä mollaavaa virheitä etsivää ja löytävää tunkiota. Yksikään perhe ei ole täydellinen, kaikista perheistä löytyy negatiivisia asioita ja sitä enemmän, mitä enemmän niitä pengotaan.

14. toukokuuta 2014

Kiihottava t-paita kokeiltu!


Koska Suomessa ilmeisesti nettilinkin jakaminen kiihottavaan kirjoitukseen on rikos, kannustin kaikkia jakamaan tuota itselleni 50 päiväsakon verran tuomiota tuonutta kiihottavaa kirjoitustani linkkinä entistä laajemmalle yleisölle. Kaiken kaikkiaan reilut viisikymmentä ihmistä jakoikin kyseisen linkin. Poliisi saa nyt pitää hauskaa kaikkien näiden "epäiltyjen" kanssa ja ehkä tajuaa itsekin hommansa toivottomuuden internetin edessä. Joko syyttäjä heittää homman roskakoriin tai joudutaan pitämään käräjät kaikille 50 syytetylle linkin jakamisesta netissä! Hah!

Tietenkin on olemassa mahdollisuus, että Suomi ei ole oikeusvaltio vaan mielivaltainen tyrannia ja vain minua tutkitaan ja tuomitaan linkin levittämisestä, muiden päästessä kuin koira veräjästä. Ei olisi suinkaan ensimmäinen kerta, kun näin käy Suomessa. Suomen oikeuslaitoksella ja viranomaisilla on kumma tapa valikoida ketkä kelpaavat uhreiksi ja syyllisiksi rikoksiin ja ketkä eivät. Esimerkiksi Seppo Lehdon "valeblogien uhreiksi" kelpasi vain yhteiskunnan kerma, tavallisia kansalaisia joita Lehto oli blogeissaan pilkannut, ei hyväksytty asianosaisiksi kyseiseen juttuun lainkaan, vaikka nämä itse sitä vaativat poliisille ja syyttäjälle! Toisaalta kyseisen oikeudenkäynnin seurauksena netistä poistettiin mm. Olavi Mäenpään oma blogi, koska sen arveltiin olevan Seppo Lehdon tekemä pilablogi - vaikka Mäenpääkin vakuutti viranomaisille sen olevan nimeomaan hänen oma bloginsa! Mielivaltaa. Tyranniaa. Sitä tämä systeemi on. Laki ei ole kaikille sama eikä kohtelu ole kaikille sama.

Kävi niin tai näin, kiitoksia kaikille kiihottavan linkin jakoon osallistuneille!

Kielletyn linkin levittäminen netissä ei kuitenkaan riitä minulle. Haluan, että se leviää myös katukuvassa. Ihan vaan koska fuck you Gestapo ja sensuuri. Nostinkin panoksia vähän lisää: Tilasin erän t-paitoja, joissa on paitsi lyhytlinkki, niin myös QR-koodattu linkki kiihottavaan kirjoitukseeni vittuilutekstien ja minun pärstäni kera. Mikäli niistä tulisi hyviä ja käyttökelpoisia, mikäs sen mukavampaa kuin pistää kiihottava paita päälle kaupungille mennessä. Sitten voisi vielä erikseen aina kysyä kadulla poliisiviranomaiselta, mitä he tuumaavat kyseisestä kiihottavasta paidasta ja voisivatko he kirjata siitä rikosilmoituksenkin. Samalla moinen paita herättää varmasti ulkopuolistenkin huomiota ja kiinnostusta tähän mielipuolisuuteen, mikä on tietysti tärkeää.

DHL töppöili oikein olan takaa, kun se koetti saada toimitettua tilaamaani koe-erää kiihotuspaitoja. Vihdoin ja viimein sain paidat itselleni, kun ne olivat ensin kiertäneet takaisin Saksaan ja sieltä jälleen takaisin Suomeen ja lähipostiini. DHL ei jostain syystä pystynyt toimittamaan niitä osoitteeseeni, koska kuvitteli, ettei sitä ole olemassakaan. Aivan käsittämätöntä sekoilua ja aikaa kului ja kului. No, loppu hyvin, kaikki hyvin.

Koe-erä paitoja saapui siis perille lopulta. Paitojen laatu on hyvä. Kuvat ja tekstit ovat täsmälleen kuten pitikin olla. Tämän vuoksi olenkin tilannut lisää paitoja, jotta voin jakaa niitä muutamille kiinnostuneille ihmisille. Mikäli itseäsi kiinnostaa ko. paita niin laita viestiä vaikkapa sähköpostiini. Jos haluat tukea taisteluani tätä mielipuolisuutta vastaan, niin voit tietysti maksaa paidan, lahjoittaa minulle (bitcoin tai tilisiirtokin käy) tai sitten tilata itse kyseisiä paitoja suoraan täältä haluamallasi värillä ja koolla.

Nyt on mahdollista pukea päälle kesäksi aidosti kiihottava paita! :-)

5. toukokuuta 2014

Totalitarismi etenee Ruotsissa - maahanmuuttopolitiikankin arvostelu kriminalisoidaan

Luin kauhuissani tämän uutisen, en voinut uskoa sitä todeksi, mutta koska samasta asiasta uutisoitiin muuallakin, pakko se on uskoa. Ruotsissa tulee loppuvuodesta voimaan laki, joka kieltää maahanmuuttopolitiikan arvostelun ja poliitikkojen toimet joilla asiaan ei puututa.

Viimeisetkin sananvapauden rippeet on siis Ruotsista hävitetty, koska kansalle on käymässä selville, millainen helvetti mokutuksesta ja mamutuksesta seuraa. Mokutuksen ja mamutuksen valtionuskontoa yritetään pitää yllä väkivalloin, sensuurilla ja koko kansan jatkuvalla aivopesulla. Se ei onnistu, joten otetta tiukennetaan ja tiukennetaan, kuten kaikissa totalitaarisissa paskavaltioissa.

Koska Ruotsissa ei enää sallita edes mamutuksen ja mokutuksen arvostelua, demokratiassa poliittiset keinot vaikuttaa mamutukseen ja mokutukseen ovat käytännössä poistettu. Ruotsalaisten mahdollisuus muuttaa mamutus ja mokutuspolitiikkaa laillisin keinoin on nyt käynyt käytännössä mahdottomaksi. Tämä tarkoittaa, että ruotsalaisten ainoa keino muuttaa näitä asioita ja palauttaa maahan myös sananvapaus on (aseellinen) vallankumous. Muita vaihtoehtoja ei enää ole. Laillisia keinoja vaikuttaa asiaan ei ole, koska maahanmuutosta kriittinen keskustelu on laissa jatkossa kielletty. Ruotsissa alkaa toivottavasti pian sisällissota, mitään muuta ei ole enää tehtävissä asioiden korjaamiseksi.

Tämä on karua faktaa, uskotte te sitä tai ette. Tähän on tultu. Suomenkin tulevaisuus näyttää valitettavasti samanlaiselta kuin Ruotsin, ellei täällä todella nopeasti muuteta suuntaa näissä asioissa.

1. toukokuuta 2014

Kaikki laittamaan kapuloita tuulivoimalan rattaisiin ja allekirjoittamaan addressi!


Menkääs kaikki piruuttanne kirjoittamaan addressi hullunmyllyvoimaloiden rakentamista vastaan! Hullunmyllyvoimaloita on tarkoitus rakentaa Pyhärantaan jopa 650m päähän asutuksesta, vaikka STM:n mukaan etäisyys asutukseen pitäisi olla vähintään 2km. Rakennuttajataho kiertää säädöksiä pilkkomalla voimalapuiston pienempiin osin pitkin Pyhärantaa, jotta koko Pyhärannan maisema saadaan tuhottua ja asukkaat terveyshaittojen piiriin. Törkeätä. 

Itse olen työmatkojen puitteissa ajellut Pyhärannasta harva se kerta. Mukavaa, rauhaisaa luontoa, pirusti hirviä ja peuroja. Eivät sinne tuulivoimalat kuulu. Jos kuuluvat yhtään mihinkään. Aivan sama asutko itse Pyhärannassa vai oletko koskaan edes käynyt siellä. Pistetään stoppi tälle hullutukselle. Samalla säästyy verovaroja, koska tuulivoiman rakentamista ja tuotantoa tuetaan voimakkaasti verovaroista.

http://www.adressit.com/vastalause_tuulivoiman_rakentamisesta_pyharantaan

Addressiin voi kirjoittaa nimensä 5.5.2014 saakka, joten aikaa ei ole paljon! Nimiä on nyt 716 kpl, mutta Pyhärantakin on pieni kunta, vain 2200 asukasta. Kunnanhallitus on ehkä vielä mahdollista saada järkiinsä saattamalla massiivinen nimitulva tuonne addressiin. Kylläpä vituttaa kusipäitä kunnanhallituksessa, jos sinne saisi vaikka enemmän vastustajia kuin mitä koko kunnassa on asukkaita!

23. huhtikuuta 2014

Autojen satelliittiseuranta tulee tietenkin myös poliisin käyttöön!

Suomen poliisit ovat todella härskejä sikoja. Kuvottavia, halveksuttavia ja ihmisten perusoikeuksia polkevia kriminaaleja jotka tulisi vetää hirteen lähimpiin lyhtypylväisiin poikkeuksia tekemättä. Juuri ehdittiin vasta kertoa, että autojen GPS-seuranta on tulossa käyttöön ja vakuuttaa, että eihän siitä poliisille tietoja anneta - niin poliisi on jo ottamassa kuitenkin kyseisen systemin tiedot omaan käyttöönsä ihan vaan koska haluavat tehdä niin. Todella härskiä, itsekästä ja ihmisten perusoikeuksista piittaamatonta fasistista touhua! Kuinka kehtaavatkin! 

Aivan samalla tapaa poliisi vakuutteli aikoinaan, että passien sormenjälkirekisteriä ei anneta poliisien käyttöön - ja mitenkäs sitten sillekin asialle kävikään? Niin. Pirulle kun antaa pikkusormen se vie koko käden. Alla jo aikaisemmin postaamaani Hitler-video autojen satelliittiseurannasta, jonka pitäisi pistää vähän miettimään näitä asioita. Jos ylipäätään uskallatte millään muotoa enää kohdata tätä järkyttävää todellisuutta, jossa joudumme nyky-Suomessa elämään..


Kirjoitin blogissani näistä vaaroista jo vuonna 2006, eli kahdeksan vuotta sitten! Eipä ole kukaan kuunnellut näköjään. Varoittelin uudestaan asiasta vuonna 2008 ja vielä vuonna 2010. Kuuroille korville ovat varoitukset menneet. Ketään ei kiinnosta, kukaan ei huolestu, kukaan ei tee mitään. No, nyt olette sitten ihan justiinsa vielä pahemmassa isovelivalvoo-järjestelmässä kuin mitä Orwell olisi kinä voinut kuvitellakaan. Onnea vaan ihan helvetisti valintanne kanssa.

Minulla on jo tullut mitta täyteen tämän byrokraattisen kyttäys- ja holhousvaltion kanssa ja sen mielipuolisen viranomaistoiminnan kanssa. Ihan totaalisesti. Ihmisten valvonta, liikkumisen valvonta, ihmisten nettikirjoittelujen seuraaminen, rahavirtojen seuraaminen jne. kaikki senkun kiristyy vaan. Ihmisiltä viedään kaikki mahdollinen yksityisyys ja mahdollisuudet vastarintaan. Samalla ihmiset tehdään entistä riippuvaisemmaksi valtiosta erilaisten tukiviidakkojen ja tulonsiirtojen avulla, jotta he eivät edes uskalla nousta avoimeen kapinaan valtiota vastaan. Kyttäys - holhous - vainoaminen - riippuvuus. Siinä ne eväät, joilla Suomen valtio paimentaa äänestäjiksi kutsuttavaa lammaslaumaansa. Ja hyvin toimii. Kukaan ei kapinoi.

Muistakaa aina tämä:


18. huhtikuuta 2014

Kaikki olennainen politiikasta, äänestämisestä ja koko systeemistä

Näin eurovaalikiiman aikaan lienee syytä muistuttaa ihmisiä vaaleista, äänestämisestä, parlamentarismista, demokratiasta ja niiden merkityksestä yhteiskunnassamme. Näissä kolmessa videopätkässä George Carlin selittää asian erinomaisesti. Oikein hyvin summattuna oikeastaan kaikki mitä minä voisin ikinä asiasta sanoa (mutta paljon paremmin kuin minä ikinä osaisin sanoa).



George Carlin selittää, miksi poliitikot ovat perseestä, miksi vaalit ovat perseestä, miksi nykyinen yhteiskuntamme on perseestä ja miksi todellista vaihtoehtoa ei ole eikä tule äänestämällä ja miksi hän ei aio ikinä äänestää. Hän vääntää rautalangasta, miksi äänestämällä mikään ei tule ikinä, koskaan, missään eikä milloinkaan muuttumaan yhtään miksikään ja mikä on ainoa lopputulos johon tämä nykyinen pelleily johtaa. Ikävää, mutta totta.

Noiden videopätkin katsominen ensin naurattaa hervottomasti, sitten laittaa miettimään ja lopulta toivoo, ettei olisi pätkiä katsonutkaan. Niin terävästi ja tehokkaasti George Carlin pystyy asian muotoilemaan. Tätä videopätkäsarjaa pitäisi kaikille demokratia- ja valtiouskovaisille esittää 24/7 kunnes heidän päänsä räjähtää.

13. huhtikuuta 2014

Tietoturva ja yksityisyydensuoja helpoksi paketiksi?

Tuli tässä mieleeni, kun erilaisia seurantamenetelmiä tiedän ja tajuan laajalti tietoturvasta, että voisin ehkä joskus ryhtyä puuhaamaan sellaisen jutun parissa, johon monilla olisi valtavasti tarvetta, mutta oma osaaminen puuttuu: Tietoturva ja yksityisyys tietokoneen, verkkoliikenteen ja viestinnän suhteen, "all-in-one" paketissa! Harva ylipäätään hallitsee kunnolla suojautumisensa ja tekee pahoja virheitä, joita taitavat viranomaisetkin voivat käyttää hyväkseen. Monet tietoturvapalvelut ovat yleensä monimutkaisia käyttää ja kokonaisuuden hallintä jää helposti puutteelliseksi, joten moni ei edes viitsi yrittää suojautua, vaan luovuttaa heti kättelyssä. Nyt, kun sananvapautta ja yksilönvapautta ylipäätään kiristetään koko ajan, Suomenkin muuttuessa entistä totalistaristisemmaksi valtioksi, tarve tämmöisille palveluille senkun kasvaa.

Ajattelin, että voisin esimerkiksi tehdä simppelin muistitikulta tai muistikortilta käynnistyvän paketin, vähän NinjaStik-systeemin tapaan. Olen tuota NinjaStikiä kokeillut ja perusjuttu on oikein hyvä ja riittää tavalliselle pulliaiselle enemmän kuin tarpeeksi, vaikka sen toteutus vähän tökkii eikä koko systeemi ole ihan viimeisen päälle hiottu. Minä voisin tehdä jokaisen muistitikun osittain käsityönä, jotta olisi varmaa, että se olisi viimeisen päälle mm. päivitetty ja salausavaimet olisivat siinä erit kuin muissa. Pakettiin kuuluisi luotettava, tietoturvallinen VPN-palvelu yhdistettynä Tor-verkon käyttöön, sähköpostipalvelu otettuna asiakkaan puolesta, salasanojen luonti- ja hallintaohjelmisto muita tarkoituksia varten, asiakkaalle luodut GPG-avaimet sun muut hommelit, eli, että koko paketti olisi täysin käyttövalmis heti asiakkaan käyttöä varten. Homman juoni olisi nimenomaan se, että se olisi viimeisen päälle hiottu, luotettava, täysin käyttövalmis kaikilta osiltaan ja kaikki toimisi suomeksi. Siis oikeasti totaalinen suoja helposti ja kätevästi.

Tietoturvaa voisi vielä hioa esimerkiksi ottamalla käyttöön Yubikeyn kaltaisen härvelin, joka lisäisi levynsalauksen vahvuutta omalla salasanallaan ja muilla keinoilla, sekä antaisi lisäsuojaa ns. rautapohjaisia keyloggereita vastaan. Älykortti olisi toki parempi, mutta se vaatisi yhteensopivan kortinlukijan jne. joita harvassa tietokoneessa on. Tuollaisessa härpäkkeessä olisi myös se hyvä puoli, että jos henkilö uhkaa joutua vaikkapa kiristyksen kohteeksi tai kidutettavaksi tms. niin hänen tarvitsee vain tuhota tuo härpäke niin kukaan, mukaan lukien hän itse, ei voisi mitenkään päästä ikinä käsiksi mihinkään hänen tietoihinsa vaikka hän miten haluaisikin. Se toisi tarvittavaa lisäturvaa monelle, kun turvallisuus ei olisi vain oman salasanan takana.

Tavalliset ihmiset tuskin tarvitsevat tämmöistä palvelua, heille riittää hyvin esimerkiksi NinjaStik ja sen tarjoama suoja tai perustietoturvaosaamisen hallitseminen. Sen sijaan esimerkiksi liikemiehet, sananvapaustaistelijat ja erilaiset vastarintaliikkeet varmasti tarvitsisivat. Nämä ovat sellaisia tahoja, joilla ei yleensä ole aikaa, intoa tai kykyä ryhtyä itse ratkomaan tietoturva- ja tietosuojaongelmiaan, mutta selkeä tarve niiden ratkaisemiseksi kuitenkin olisi. Koska palvelu tehtäisiin käsityönä, hintakin olisi tietysti vähän tyyriimpi, mutta voisihan tuosta tehdä perussetin joka olisi halvempikin eikä sisältäisi kuin sen muistitikun jne. tms.

Miltä kuulostaa, voisiko tuossa olla pientä bisnesideaa? Viranomaisia tuollainen ainakin vituttaisi ihan mielipuolisesti, koska se takaisi miltei täyden tietoturvan heitä vastaan ihan kenelle tahansa, joka ei edes ymmärrä tietokoneista, netistä eikä tietoturvasta yhtään mitään. Toki jo pelkästään Suomen viranomaisille siitä aiheutuva huoli ja vitutus olisi enemmän kuin tarpeeksi hyvä syy tehdä tuollainen systeemi.



PS. Fobballe tiedoksi, että turha on ryhtyä mun kotitietokonettani, puhelintani tai muuta vastaavaa näpertämään, takavarikoimaan tai salakuuntelemaan tämän vuoksi. No, se voi toki tuottaa jo melkoisia ongelmiakin Gestapollenne, heh, mutta ei kannata haaskata verovaroja siihen puuhaan. Tuollaiset systeemit ja yhteydenpito niitä koskien tehtäisiin ihan toisilla härveleillä ihan toisissa ympäristöissä, ettekä te voi niille yhtään mitään (kuten hyvin itsekin tiedätte).

9. huhtikuuta 2014

Äärimmäisen vakava tietoturva-aukko nettiliikenteen salauksessa

Lyhyesti sanottuna, on löydetty haavoittuvuus, jonka vuoksi on mahdollista ja hyvin helppoa ottaa yhteys miltei mihin tahansa salattuja yhteyksiä (https käyttävät nettisivut, monet vpn-systeemit jne.) käyttäviin palvelimiin ja urkkia kaikki kyseisen palvelimen salausavaimet. Palvelin vuotaa nämä tiedot muististaan hyökkääjälle. Eikä hyökkäystä edes huomaa. Haavoittuvina ovat näiden systeemien uusimmat versiot (poislukien tietysti juuri julkaistu korjausversio), joita on käytetty viimeiset kaksi vuotta.

Tarkemmin asiasta voit lukea täältä tai Ficoran antamasta varoituksesta ja ohjeesta.

Voitte vapaasti pitää minua paranoidisena salaliittoteoreetikkona, mutta tämä haavoittuvuus haiskahtaa melko täydelliseltä takaportilta, jonka joku tiedustelupalvelu, luultavasti juurikin NSA, on ujuttanut OpenSSL-kirjastoihin. Tämä haavoittuvuus avaa netissä yleisemmin käytetyn salauksen kuin leka avaa säilykepurkin, eikä siitä murrosta jää mitään jälkeäkään mihinkään. Parempaa takaporttia ei oikeastaan voisi olla kuin tämä nyt paljastunut. Salausta ei tarvitse murtaa, kun sen voi "kiertää" tämmöistä haavoittuvuutta käyttäen.

Koska tämä haavoittuvuus paljastaa palvelinten yksityiset avaimet, yleisesti ottaen kaikki palvelimille otetut yhteydet on mahdollista jälkikäteenkin purkaa selkokielisiksi. Toisin sanoen, jos joku on tallentanut verkkoliikennettäsi vaikkapa tiettyyn sähköpostipalveluntarjoajaan, hän voi nyt, tällä haavoittuvuudella, varastaa ko. palveluntarjoalta salausavaimet ja purkaa aikaisemmin käymäsi viestinnän, mukaanlukien lähettämäsi sähköpostit ja kirjoittamasi salasanat. Ongelmana on, että käytännössä juuri mitkään palvelimet ja systeemit eivät käytä ns. Perfect Forward Secrecy (PFS), vaikka sen käyttö olisi mahdollista ja ehkäisisi juuri tämän tyyppiset jälkikäteen tehtävät hyökkäykset.

Nyt voimme vain toivoa, että eri palvelimien ylläpitäjät päivittävät nopeasti omat OpenSSL-systeeminsä uusimpaan versioon, sekä ottavat jatkossa PFS:n käyttöön oletuksena. Toivoa sopii, että samalla palvelinten ylläpitäjät heittäisivät jo pikkuhiljaa roskiin vanhat systeemit kuten SSL2, SSL3, TLS 1.0 ja TLS 1.1 protokollat, DSA- RSA- ja  RC4 salauksen sekä MD5 ja SHA-1 tiivistefunktiot ja käyttäisivät vain uusimpia ja vahvimpia salaussysteemeitä, juurikin PFS:llä höystettynä!

Jahka tämä soppa joskus selvitetään ja nuo palvelinten ohjelmistot päivitetään (Koska? Mistä tiedämme onko jokin palvelin päivitetty vaiko ei?), alkaa toinen ongelmavyyhti. Meidän kaikkien pitää vaihtaa kaikkien verkkopalveluidemme salasanat uusiin, koska vanhat salasanat ovat saattaneet vuotaa jo aikapäiviä sitten tai voivat vuotaa parhaillaankin sivullisille. Onneksi salasanojen säilytystä, luomista ja vaihtamista voi helpottaa sopivilla ohjelmilla ja palveluilla, esimerkiksi Lastpassia käyttämällä.

En voi edelleenkää liiaksi korostaa viestinnän omaehtoisen, vahvan salauksen merkitystä. Esimerkiksi juuri sähköpostin osalta vaikkapa GPG:llä. Tällöin sähköpostisi säilyy turvattuna, vaikka sähköpostipalvelin hakkeroitaisiin tai vaikka sinne viranomaiset pääsisivät halutessaan muutenkin sisälle lukemaan viestejäsi.