Ajankohtaista asiaa, tajunnanvirtaa ja kommentteja lähinnä politiikkaan, tietoturvaan ja yksityisyyden suojaan liittyen.
29. lokakuuta 2013
Kokemuksiani Lubuntu Linuxista
15. lokakuuta 2013
Tuomioistuinkäsittely pidetty - mitä jäi käteen?
Minun oli hupaisaa todeta, että olen todella pettynyt syyttäjään, mikäli hän on eri mieltä sananvapaudesta tuon lauseen kanssa. Sanoin, että minä olen tuota mieltä sananvapaudesta ja niin on Euroopan Ihmisoikeustuomioistuinkin ja onneksi sillä, mitä mieltä syyttäjä tai oikeuslaitos siitä on, ei ole mitään merkitystä, koska EIT:n näkemykset jyräävät heidän näkemyksensä aina ja kaikissa tilanteissa. Koko lainaushan (jonka oikeudessa kerroinkin) on peräisin Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimelta ja se kuului:
"Sananvapaus kattaa myös sellaiset viestit, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät valtiota tai jotain sen väestön osaa. Tätä vaativat tuomioistuimen mukaan moniarvoisuus, suvaitsevaisuus ja avarakatseisuus, joita ilman ei ole kansanvaltaista yhteiskuntaa."Että silleen.
- Euroopan Ihmisoikeustuomioistuin
16. syyskuuta 2013
Bitcoinista ja turvallisuudesta
ECC jota Bitcoinissa käytetään, voi olla NSA:n takaportittama. Aika hassua, että tästä ei juurikaan pidetä meteliä. Joka tapauksessa avainkoon pitäisi olla 1024bit jos halutaan turvamarginaalia mahdollisiin tulevaisuuden murtoihin ajatellen, nythän se on vain 256bit, joka on oikeasti todella vähän. Parasta olisi toki kehittää sellainen ECC:n versio, joka ei ole tullut suoraan NSA:lta kuten nyt käytössä oleva versio on (Secp256k1). Mikä se sitten olisi, onkin parempi kysymys johon en suoralta kädeltä osaa vastata.
Suosittelen siis yhä bitcoinia. Mutta pitäkää silmät ja korvat auki uusien bittirahojen suuntaan, sieltä voi avautua hienoja tilaisuuksia paitsi osallistua uudenlaisen rahan kehittämiseen ja käyttöön, niin myöskin sievoiseen tienistiin. Kehitys laukkaa eteenpäin. Tätä kehitystä ei voida pysäyttää ja sepäs bankstereita ja poliitikkoja niin suunnattomasti kismittääkin.
6. syyskuuta 2013
Miksi USA ja sen kamut sotivat etenkin Lähi-Idässä, osa2
2. syyskuuta 2013
Miksi USA ja sen kamut sotivat etenkin Lähi-Idässä?
27. elokuuta 2013
Yhteiskunnan hidas ja vääjäämätön(?) itsetuho
Katsokaa Venäjää. Mitä siellä tapahtui? Mihin siellä on päädytty? Vallankumous tuli ja toki, järjestelmä on parempi kuin Neuvostoliitossa, mutta onko se yhtä hyvä tai parempi kuin vaikkapa Virossa? No ei helvetissä ole. Yhteiskunnan romahtaminen ei tarkoita, että automaattisesti puhdistettaisiin pöytä ja lähdettäisiin toiseen suuntaan kehityksessä. Kehitys voi palata muutamia askelia parempaan suuntaan ja jatkaa jälleen kiihtyvällä vauhdilla kohti tiiliseinää. Virossa on tehty hyviä askelia, mutta suunta EU:n jäsenenä on silti täysin selvä ja väistämätön: Tiiliseinä. Suunta ei ole muuttunut, ainoastaan peruutusvaihde oli tovin aikaa kytkettynä. Old habits die hard.
Miksi ihmeessä? Mikä ihmisiä vetää valtiojohtoisuuteen aina uudelleen ja uudelleen?
Ihmiset ovat itsekkäitä paskiaisia tai vain hyvää tarkoittavia hölmöjä. Ihmisillä on tapana joukolla tai voimalla alistaa heikompiaan. Joukosta löytyy vielä tavanomaista kusipäisempiä ja narsistisimpia, jotka haluavat päästä määräilemään muita. Kas näin onkin jo selitetty aika lyhyesti ja selkeästi, miksi ihmiset pyrkivät (ovat itsekkäitä tai tarkoittavat vain hyvää sen enempää ymmärtämättä asioita) demokratian (enemmistön valta) avulla määräämään muita ja saamaan jotkut virkamiehet (kusipäisemmät narsistit) ajamaan sellaista aivan elämäntyönään (määräilemään muita). Kun sitten joku keksii, että tämä kaikki voidaan kirjoittaa paperille ja kutsua sitä laiksi joka sallii sen kaiken, ihmiset taputtavat innoissaan käsiään. Jokainen kuvittelee vielä kaiken lisäksi hyötyvänsä systeemistä, viljelijälle luvataan maataloustukea, tupakoitsijalle halpoja savukkeita ja tupakoinnin vastustajalle tupakoinnin kieltämistä ja niin edelleen. Nopeasti ollaankin jo tilanteessa, jossa kaikki uskovat hyötyvänsä systeemistä ja entistä aggressiivisimmin vaativat lisää hyötyjä ja poikkeuksia itselleen. Ihmiset uskovat, että on normaalia määrätä heidän ja muiden elämästään. Nykyaikainen yhteiskunta on (taas) syntynyt.
Kun toisaalta kansa uskoo mantraan "hyvinvointivaltiosta" ja valtio on saanut suuren määrän ihmisiä riippuvaiseksi valtiosta, sen tukiviidakosta, lisensseistä tai työpaikoista, ihmisillä on vähän intressejä lähteä tämmöistä systeemiä romuttamaankaan. Pelko omien vähienkin etujen ja rahojen menettämisestä on suuri. Eihän nyt vaikkapa eläkejärjestelmää sovi kyseenalaistaa, kukas pahus sitten "minun" eläkkeeni maksaisi häh? Kaikki suomalaiset on jo sidottu niin sitkeästi kiinni valtioon ja sen toimintaan, että ajatus niistä eroon joutumisesta tuntuu ihmisistä varmasti pelottavalta. Ihmiset yksilöinä pyrkivät maksimoimaan oman hyötynsä, nykysysteemissä käytännössä muiden kustannuksella, niellen mahdolliset takaiskut ja lapsellisesti toivoen asioiden kääntyvän vielä parempaan suuntaan. Hidas itsetuho on käynnistetty.
Muutosta ei voi säätää. Muutosta ei voi määrätä. Muutosta ei voi suunnitella. Todellinen muutos olisi nimenomaan sitä, että puretaan tehdyt asiat ja systeemit pois eikä rakenneta mitään tilalle. Muutos ei tule valitsemalla valtaan poliitikkoja, jotka tekevät paljon muutoksia, vaan valitsemalla valtaan poliitikkoja, jotka tuhoavat jo tehtyjä muutoksia minkä vaan ehtivät. Neroudessaan systeemi on yksinkertainen: Paremman yhteiskunnan ja valtion saisi, kun sellaista ei edes yritetä rakentaa vaan päinvastoin, tuhota.
16. elokuuta 2013
Mika Illman on viemässä minut käräjille kiihottamisesta kansanryhmää vastaan
"Jansson on antanut kirjoituksessaan ymmärtää, että Afrikasta ja Lähi-Idästä peräisin olevat islamin uskoiset ihmisryhmät ovat länsimaisia ihmisryhmiä alhaisemmalla tasolla. Kirjoituksessa on yleistävästi esitetty, että nämä ihmiset ovat sivistymättömiä elukoita, jotka rötöstelevät tai lisäksi loisivat verovaroilla, ja että heidät pitäisi lähettää takaisin kotimaahansa välittömästi tai jopa tappaa heidät."
Illman jatkaa:
"Lisäksi kirjoituksessa manitaan, että islam on pedofiiliuskonto, joka hyväksyy lasten raiskaamiset"Niinhän se on ja niinhän se hyväksyy. Vai miten sitten tuo pitäisi tulkita? Islaminuskon ylin maanpäällinen edustaja tms. toteaa pedofiliasta:"Seksi 4-vuotiaan kanssa on ok, kunhan lasta vain kosketellaan, suudellaan ja nussitaan reisien väliin. Yhdyntää voi harjoittaa vasta 9-vuotiaan lapsen kanssa." Vai onko vain niin, että tuota tosiasiaa ei saa sanoa ääneen (eihän Illman yritä edes kiistää sen paikkaansa pitävyyttä)? Kuinka sairasta se sitten on?!? Pitääkö seuraavaksi olla puhumasta pedofiileistä pedofiileinä?
Illman ulostaa vielä syytekirjelmänsä lopuksi:
"Janssonin kirjoitus on Afrikasta ja Lähi-Idästä peräisin olevia ja länsimaihin asumaan muuttaneita islamin uskoisia ihmisryhmiä uhkaava, panetteleva ja solvaava."Väärin, jälleen kerran. Kirjoitukseni on uhkaava, panetteleva ja solvaava pedofiilejä kohtaan. En erikseen maininnut kirjoituksessani, mitä kotimaisille pedofiileille pitäisi tehdä (vinkki: sama kohtelu), koska koko kirjoitus koski nimenomaisesti muslimeita, jotka seurasivat profeettansa jalanjälkiä. Tätä ei Illman tietenkään halua tajuta, kun hän metsästää lisää sulkia hattuunsa ajatusrikollisten jahdista, kuten aina.
Mikäli uhkaisin, panettelisin tai solvaisin vaikkapa Lähi-Idästä tulevia muslimeita, kirjoittaisin esimerkiksi tähän tapaa:"Lähi-Idän ja Afrikan muslimit ovat barbaareja pedofiilejä ja jotka pitäisi kaikki ampua tai vain pudottaa lentokoneesta ilman laskuvarjoa." Tai:"Ruotsissa oleilee sossupummeja ja pedofiilejä muslimeita, jotka pitäisi kaikki ampua." Tai jotain sinnepäin. No niin, nyt se Illman tietenkin tarttuu tähän kirjoitukseeni ja nostaa uuden syytteen noista kirjoittamistani lauseista! :-)
PS. Illman on ilmeisen impotentti, koska blogissani on lukuisa joukko kirjoituksia, joista vastaavaa sirkusta voisi myös ryhtyä pyörittämään. Illman ei kuitenkaan ole ottanut suurennuslasinsa alle kuin vain tuon yhden kirjoitukseni. Ilmeisesti en ole niin iso kala, että Hänen Korkeutensa viitsisi ryhtyä sen enempää minua vainoamaan. Jään pahasti Jussi Halla-ahon ja Seppo Lehdon varjoon Illmanismin uhrina. En toisaalta voi sanoa olevani pettynyt, sillä kukaan selkopäinen ihminen ei halua Illmanin ja hänen kaltaistensa sananvapauden vihollisten käsittelyyn vapaaehtoisesti.
Päivitystä 18.8.2013: Tätä kirjoitustani on parin päivän aikana lukenut jo n. 3000 ihmistä. Aika hyvin tieto leviää. Hyvä niin!
Päivitystä 20.8.2013: Nyt jo yli 7000 ihmistä! :-)
Päivitystä 22.8.2013: Nyt jo yli 10000 ihmistä! :-) :-)
22. huhtikuuta 2013
THIS WEBSITE IS OFFLINE IN PROTEST OF CISPA
What is CISPA?
Under the guise of cyber-security, CISPA (the Cyber Intelligence Sharing and Protection Act) is a bill that would grant corporations the power to share our emails, Facebook messages, and other sensitive online data with the government - all without a warrant.
CISPA would kill online privacy as we know it - nullifying the laws that require big corporations to keep our information private from government agencies like the National Security Agency. Those corporations wouldn't have to notify you that they have done this and you wouldn't be able to take legal action against them if they made a mistake when sharing your information.
While strong information security is critical to privacy and civil liberties, CISPA does almost nothing to prevent this. All it does is give the government access to your information.
We beat CISPA last year when hundreds of thousands of Americans signed online petitions to let lawmakers know that our online privacy rights are not negotiable. But this bill is back and politicians who want the government to be able to read your emails and see what you purchase online are hoping you won’t speak out this time.
Together we can beat CISPA again!
9. maaliskuuta 2013
Parveilustako pelastus maavoimien taistelukykyyn?
Tykistöä voisi pitää Venäjää tarkastellessa suorastaan omana aselajinaan, johon on panostettu erittäin paljon. Tykistön tulen teho on hyvää, joskaan tarkkuus ja tulenavausnopeus ei ole suomalaisittain tarkasteltuna kuin tyydyttävällä tasolla. Määrä kuitenkin korvaa laatua tässäkin tapauksessa. Yhdellä prikaatilla on 36 mekanisoitua tykistöasetta ja 18 raketinheitintä, jonka lisäksi venäläisillä on vielä runsaasti erillisiä tykistö- ja ohjusjoukkoja painopistealueen tukemiseen. Suomea ajatellen huolestuttavia ovat etenkin Iskander-ohjusyksiköt, joita on Suomen rajan pinnassakin runsaasti.
En osaa arvioida tarkkaan, minkä kokoisen alueen kykenee yksi venäläinen prikaati kyllästämään tykistötulella, mutta vielä tovi sitten divisioonan hyökkäys ammuttiin liikkeelle tulivalmistelulla, jossa laskennallisesti n. 10m välein maahan osui räjähdysainetta noin käsikranaatin verran...alueella, joka oli suurinpiirtein 1,5km pitkä ja 300m leveä. Ei liene epärealistista olettaa, että jatkossa prikaatin keskitettyyn hyökkäykseen olisi tykistötulta tarjolla samaa kokoluokkaa oleva määrä.
Venäjän kyky elektroniseen sodankäyntiin on vaikeasti arvioitavissa. Georgian sodan perusteella voidaan päätellä, että venäläiset ovat itsekin haavoittuvaisia elsoa vastaan, mutta toisaalta heidän omat elso-kykynsä ovat jääneet hämärän peittoon, koska Georgian sotaan osallistuneet joukot oli varustettu vanhalla kalustolla. Mikä tilanne on 10v kuluttua Suomea vastaan, sitä on vaikea arvioida, mutta todennäköisesti se on venäläisten kannalta huomattavasti parempi kuin mitä se oli Georgian sodassa.
Mitkä näinollen ovat uuden taistelutavan haasteet Venäjän joukkoja vastaan ja miten niihin tulisi vastata?
Nopeasti tehtävä hyökkäys on todella suuri uhka, koska Suomella ei ole sen enempää hajautettua liikekannallepanojärjestelmää (mallia kylmän sodan aikainen Ruotsi), kodinturvajoukkoja (mallia Viro) kuin suurta ammatti- tai valmiussotilaiden määrääkään. Parit maavoimien nyrkit, valmiusprikaatimme, voidaan runnoa ohjus- ja erikoisjoukkojen hyökkäyksin toimintakyvyttömiksi varuskuntiinsa. Vaikka liikekannallepano ehdittäisiin käskeä ja varusmiehistä koostuvat joukot siirtää asemiin, päävoimien liikekannallepano ja etenkin parveilun vaatimien useiden tuliasemien, suunnitelmien ja varastojen rakentaminen vie liian paljon aikaa. Hyvällä tuurilla toki valmiusprikaatimme ehtivät toimimaan ja ainakin hidastamaan venäläisten ensimmäisen aallon hyökkäystä sen verran, että muu osa puolustusta ehditään laittaa kuntoon. Siinä vaiheessa tosin vastassa ehtii jo olemaan huomattavasti suurempi määrä venäläisiä joukkojakin.
Kodinturvajoukkojen tai sopimussotilaiden sekä hajautetun liikekannallepanojärjestelmän käyttöönotto mahdollistaisi edes jonkinlaisen vastarinnan luomisen alueille, jonne Venäjän ensimmäisen aallon joukot ovat edenneet. Parhaimmillaan tämä mahdollistaisi näiden joukkojen viivyttämisen ja sitomisen taisteluun, kunnes suurempia joukkoja saadaan keskitettyä niitä vastaan. Huonoimmissakin tilanteissa järjestyisi sentään sissisodankäynti ja vastarinnan organisointi miehitysjoukkoja vastaan. Kodinturvajoukoista voisi muodostaa paikallisjoukkojen rungon, mikäli laajempi liikekannallepano ehditään suorittamaan. Suojeluskuntien uudelleenperustamisesta on toisinaan ollut puhetta, mutta mitään konkreettista ei asian suhteen ole uskallettu Suomessa tehdä. Suomessa on satojatuhansia työttömiä, mutta samaan aikaan meillä ei ole muka mahdollisuutta ylläpitää korkeassa valmiudessa hajautettuna lainkaan sotilaita...yhtälö, jota minä pidän mielipuolisena!
Maavoimiltamme puuttuu kokonaan korkeassa valmiudessa oleva ja iskevä nyrkki, panssariprikaatit. Ne on korvattu huomattavasti heikommilla ja puutteellisesti varustetuilla mekanisoiduilla taisteluosastoilla. 2-4 panssariprikaatia voitaisiin käyttää lyömään ne muutamat venäläiset prikaatit, jotka voisivat korkean valmiutensa turvin pystyä tunkeutumaan Suomeen sodan alkuvaiheessa. Panssariprikaateilla voisi myös lyödä laajamittaisessa maahyökkäyksessä syvälle Suomen alueelle tunkeutuneen, kulutetun ja heikennetyn vihollisen päävoimat ja "ratkaista sodan". Panssariprikaatien rauhan ajan suojauksesta pitäisi myös huolehtia hyvin, jotta ne eivät olisi vihollisen erikoisjoukkojen ja ohjushyökkäysten lamautettavissa. Nyt tämmöistä ratkaisutaisteluun kykenevää, keskitettyä joukkoa ei enää ole, vaikka sellainen kyettäisiin kyllä melko edullisesti muodostamaan vaikkapa käytettyjen Leopard-panssarivaunujen, Gepard-ilmatorjuntapanssarivaunujen jne. lisähankinnoilla ja mekanisoitujen taisteluosastojen lakkauttamisella.
Puolustusvoimien sodanajan joukkojen määrävahvuus on liian pieni. Se riittää kyllä muutamien prikaatien sohaisuhyökkäyksen torjuntaan, mutta ei laajamittaisen maahyökkäyksen torjuntaan. Sellaisen sattuessa hajallaan olevat ja pienet osastot ovat vain suupaloja idästä vyöryville panssareiden ja sotilaiden massalle. Uusi taistelutapa(kin) takaa kyllä, että vihollinen kärsii paljon tappioita, mutta venäläiset eivät perinteisesti ole piitanneet tappioista mitään. Kulutussodassa jäämme lisäksi aina tappiolle. Kun vastassa on vielä täysin mekanisoitu massa, on epätodennäköistä, että ilman kelpoa kuljetuskalustoa olevat parveilevat pikkuyksikkömme pystyisivät irtautumaan iskuistaan ja selviämään seuraavaa taistelua varten. Lisäksi määrällisesti massiivisen tulituen (tykistö ja etenkin raketinheittimet) puute estää tuhoamasta venäläisten hyökkäysmassoja ennen kuin ne edes pääsevät omien joukkojemme kimppuun.
Maavoimien varustuksessa on yleisesti ottaen pahoja puutteita. Uusia jalkaväen aseita, kuten panssarintorjuntaohjuksia, sinkoja ja lähi-ilmatorjuntaohjuksia on kyllä hankittu, mutta määrät ovat täysin riittämättömät muiden kuin valmiusprikaatien varustamiseen. Mikäli venäläiset käyttävät tykistöään hajautetumpiin tykistöiskuihin, se voi aiheuttaa ongelmia, koska Suomen armeijalla ei ole läheskään tarpeeksi panssaroituja ajoneuvoja joukkojen suojaksi. Suomalaisten joukkojen parveillessa ottoteitse otettujen kuorma-autojen, pakettiautojen ja traktorien peräkärryissä voivat puun latvustoissa siellä täällä räjähtelevät venäläistykistön kranaatit tehdä todella pahaa jälkeä. Tykistöllä levitettävät sirotemiinat aiheuttavat myös paljon ongelmia joukoillemme. Suojaisa metsä toki vähentää tykistön kranaattien ja sirotemiinoitteiden tehoa. Joukoiltamme (valmiusprikaateja ja mekanisoituja taisteluosastoja lukuunottamatta) puuttuu käytännössä kaikki panssaroidut ajoneuvot, joita ne tarvitsisivat kyetäkseen liikkumaan nopeasti ja turvallisesti parveilutaktiikan edellyttämällä tavalla. Näiden puutteiden korjaaminen ei olisi taloudellisesti ylitsepääsemätöntä, mikäli puolustusmäärärahoja nostettaisiin hieman.
Ilmauhka on todellinen vaara, etenkin kun joukkojemme pitää parveilutaktiikassamme liikkua runsaasti ja vieläpä ilman panssaroituja ajoneuvoja. Ilmatiedustelua käyttämällä joukkomme liikkeet paljastuvat ja rynnäkkökoneet saavat mukavia maaleja ja tykistö saa pistemaaleja. Ajatus siitä, että joukkomme ehtivät liikkua niin vinhasti (1-2 kertaa vuorokaudessa), että vihollinen ei pysy niiden perässä on sinällään hyvä, mutta onko se oikeasti realistinen? Nykyisellä venäläisellä tiedustelulla, tulenjohdolla ja yhteistoimintakyvyllä se ehkä on realistista, mutta entäpä 10v kuluttua? Vähintä, mitä pitäisi kyetä tekemään ilmauhan neutraloimiseksi on se, että joukoille saadaan riittävästi olkapääohjuksia lähitorjuntaan sekä kyetään torjumaan myös NASAMSin torjuntakorkeuden yläpuolella lentäviä vihollisen lentokoneita ja tiedustelulennokkeja tehokkaasti. Niin ja ne panssaroidut ajoneuvot tarvitaan, eikä henkilökohtaisesta suojavarustuksesta, kuten sirpaleliiveistä, nyt myöskään haittaa ainakaan ole. Kaikki nämä tekijät yhdessä parantavat joukkojen ilmasuojaa ja suojaavat niitä myös tiedustelulta.
Kaukovaikutteisia asejärjestelmiä ei ole käytännössä kuin muutamat Hornetteihin hankitut maataisteluohjukset sekä 22 kpl ei-modernisoituja MLRS-raketinheittimiä, joihin ei ole edes ostettu tehokkaita ohjusasekasetteja. Uusien MLRS tai HIMARS-raketinheittimien hankinta tai vanhojen modernisointi ja lisähankinnat tulisi ehdottomasti toteuttaa, kuten tietysti tehokkaiden ohjus- ja rakettikasettien hankkiminen kyseiseen järjestelmään. Hinta ei ole sekään kohtuuton ja järjestelmät ovat ainakin Puolustusvoimien iskukykytutkimuksen mukaan erittäin kustannustehokkaita. Taistelevien joukkojen tukena olevat kranaatinheittimet tulisi "mekanisoida" (laittaa edes MTLB-V:n lavalle) sekä hankkia niihin älykkäitä ammuksia (esimerkiksi Strix), jotta niillä kyettäisiin vaikuttamaan tehokkaasti myös panssarivaunuja vastaan. Tykistön hajasijoitus ja asemien linnoittaminen voi antaa melko hyvänkin suojan vastatykistötoimintaa vastaan, mutta venäläisten ilmatoiminnalta se ei suojaa.
Huippunykyaikaisia viestivälineitä ei ole tarpeeksi joukkojen tilannetietoisuuden ja tietoturvan varmistamiseksi. Radiojärjestelmähankinnat Israelista ovat tuottaneet laadukkaita kenttäradioita, mutta lukumäärät ovat täysin riittämättömät sodan ajan joukkojen tarpeisiin. MATI-järjestelmän päätelaitteiden lukumäärä on sangen vähäinen, eikä sekään riitä sodan ajan joukkojen tarpeisiin. Järjestelmässä voidaan käyttää toki ottoteitse hankittavia tablettitietokoneita tai läppäreitä, mutta yhteensovittaminen vie aikaa eikä taistelunkestävyys ole mitenkään taattua. Järjestelmän kriittisyyden huomioonottaen tiedonsiirtojärjestelmät tulisi kahdentaa, koska ilman tehokasta tiedonsiirtoa koko järjestelmä ja sen pohjalle nojautuva taistelutapa ei toimi.
Summa summarum:
Parveilutaktiikka on olosuhteisiin nähden selvästi tehokkaampi kuin vanha taistelutapa, mutta ilman merkittäviä ja järkevästi kohdennettuja lisähankintoja se jää torsoksi. Pahimmassa tapauksessa tilanne on pian se, että joukkojen määrää on laskettu aivan liiaksi ja samalla kuitenkaan joukkojen laadussa ei ole tapahtunut käännettä parempaan. Suurempi määrä joukkoja huonommin varustettunakin on pahempi vastus viholliselle kuin pienempi määrä puolittain varustettuja joukkoja. Hyvää ei saa halvalla, mutta pitää toki muistaa, että pelkkä puolustusmenojan kasvattaminen ei auta mitään, koska rahat voidaan tuhlata kaikkeen epäolennaiseen. Potentiaalia siis on paljonkin, mutta käytännössä taitaa olla torso tulossa. Valitettavasti.
24. helmikuuta 2013
Tehy-riidan lopputulos: Korkeimman oikeuden mukaan samasta työstä voi maksaa eri palkkaa
Korkein oikeus on kuitenkin tullut asian tiimoilta toisenlaiseen, mielestäni täysin epäloogiseen ja seurauksiltaan epäoikeudenmukaiseen johtopäätökseen. Pravda kirjoitti asiasta 15.2.2013 mm. seuraavaa:
"KKO oli hovioikeuden kanssa samaa mieltä siitä, että ketään ei syrjitty. KKO:n mukaan työntekijöihin sovellettavat työehdot ja niiden keskinäinen erilaisuus ovat seurausta niistä valinnoista, jotka he itse ovat tehneet heille perus- ja ihmisoikeutena suojatun yhdistymisvapauden perusteella."
Ensinnäkin, työntekijällä ei ole mahdollisuutta neuvotella Suomessa julkisella puolella omasta työehtosopimuksestaan työnantajansa kanssa, koska työnantajataho noudattaa työehtosopimusten yleissitovuutta. Eli, verovaroilla toimiva, julkinen instanssi ei voi neuvotella palkoista erikseen vaan sen on noudatettava yleissitovia työehtosopimuksia, eli neuvotella vain tiettyjen tahojen (Tehy ja Super tässä tapauksessa) kanssa. Tästä seuraa väistämättömästi se, että jatkossa ainoa tapa saada sairaanhoitajan työssä lisää liksaa tai uusia työehtoja on kuulua Tehyyn tai Superiin. Eli seurauksena jokaisen sairaanhoitajan on pakko kuulua noihin ammattiliittoihin tai lisää liksaa ei tule koskaan.
Kuulostaa kenties kaukaa haetulta, mutta miettikääpä seuraavaa, KKO:n päätöksen perusteella siis jatkossa täysin laillista tapahtumaketjua: Yhdistys ei ota jäsenekseen kuin tietyn puoluekirjan, uskonnollisen vakaumuksen, ihonvärin, sukupuolen tai riittävän suuren "lahjoituksen" yhdistykselle tehneitä henkilöitä tai jäsenvaatimukset ovat jotain muuta. (Jos luulette, ettei tämä ole mahdollista, koettakaapa kokeeksi liittyä Vapaamuurarien jäseneksi ja kertokaa miten kävi.) Sitten yhdistys neuvottelee palkoista työnantajatahon kanssa ja seurauksena onkin se, että vain Kokoomuksen tai RKP:n jäsenkirjan omaavat saavatkin palkankorotukset, koska vain he voivat kuulua yhdistykseen, joka nämä työehdot neuvottelee. Fair game?




