9. maaliskuuta 2013

Parveilustako pelastus maavoimien taistelukykyyn?

Suomen armeija on ottamassa käyttöön uudenlaisen taistelutavan. Aikaisemmasta, maastokohtiin ja linnoitteisiin nojautuvasta jähmeästä puolustuksesta, etenkin paikallisjoukkojen osalta, ollaan siirtymässä entistä liikkuvampaan ja aktiivisempaan puolustukseen. Tarkoitus on toisaalta ottaa enemmän tehoa irti supistuvista joukkomääristä ja toisaalta vastata entistä paremmin nykyaikaisen sodankäynnin kuvaan. Taistelutavalle on entuudestaankin olemassa määritelmä: Parveilu (eng. swarming).

Puolustusvoimat on julkaissut asiasta pari sangen informatiivista videota, joissa selitetään taistelutavan perusteita sekä käytännön toteutusta taistelussa. Videot ovat tapansa mukaisesti hyvin tehtyjä ja mukaansatempaavia, joten niitä katsoo ihan mielellään. (Mainostetaan nyt tässä yhteydessä myös jo hieman "vanhaa" mutta erinomaista "Taistelukenttä" videota, joka myöskin on ehdottomasti katsomisen arvoinen kokonaisuus.)

Tarkoitukseni on tässä kirjoituksessa tehdä jotain, jota media eikä puolustusvoimat uskalla tehdä. Aion ruotia tätä taistelutapaa ja tuoda esille myös sen puutteita, sekä tarjota parannusehdotuksia niihin. Toivon, että uudesta taistelutavasta ei tule julkisuudessa pureskelematta nieltyä myyttiä, jonka kaikkivoipaisuuteen nojaamalla puolustusvoimien rahoitusta ei ole tarvetta jatkossakaan nostaa eikä muutenkaan herättää keskustelua maanpuolustuksen tärkeydestä. Alueellisen puolustusjärjestelmän, puolueettomuuden ja yleisen asevelvollisuuden synnyttämä myytti uskottavasta puolustuksesta on jo tehnyt aivan tarpeeksi vahinkoa Suomen kokonaismaanpuolustukselle.

Mihin uusi taistelutapa teoriassa kykenee?

Uudessa taistelutavassa on paljon hyviä elementtejä, joita ei aikaisemmin ole ollut käytettävissä. Uusi taistelutapa mahdollistaa (alkuvalmistelujen jälkeen) nopean reagoinnin yllättäviinkin tilanteisiin ja suurten alueiden hallitsemisen pienemmillä joukkomäärillä. Joustavuus, liike, aggressiivinen aloitteen kaappaaminen vastustajalta ja joukkojen parempi suoja hajauttamisen ja liikkuvuuden kautta ovat tietysti hyvästä. Tilannetietoisuuden korostaminen ja sen täysimääräinen hyväksikäyttö ovat myöskin tunnusomaista tälle taistelutavalle. Hyvän liikkuvuuden ja tilannetietoisuuden ansiosta omat joukkomme voivat keskittää voimansa oikeisiin paikkoihin oikealla hetkellä, saavuttaen siten paitsi paikallisen ylivoiman, niin myöskin yllätyksen suomat edut. Kauaskantoisen tulivoiman ja ylipäätään tykistöaseiden tehokkaalla käytöllä voidaan tasoittaa voimasuhteita ja aiheuttaa viholliselle suuriakin tappioita.

Vihollisen kaavamainen toiminta rikkoontuu eikä se kykene toimimaan haluamallaan tavalla vaan sitoutuu pienipiirteiseen nahisteluun tappioiden kasvaessa. Vihollinen joutuu reagoimaan jatkuvasti muuttuvaan tilanteeseen ja kaaokseen, lisäten jatkuvasti riskiä sen joukkojen joutumisesta sekasortoon ja niiden moraalin romahtamisesta. Vihollinen ei kykene käyttämään suurta tulivoimaansa keskitetysti, koska sille ei ole tarjolla lihavia maaleja joihin ampua. Myös riski omien joukkojen tulittamisesta kasvaa taistelukentän kaoottisuudesta johtuen. Vihollinen joutuu sitomaan entistä runsaammin entistä raskaampaa kalustoa ja joukkoja suojaamaan selustaansa ja sivustojaan, vaikka hyökkäyskään ei oikein tunnu etenevän toivotulla tavalla.

Mihin uuden taistelutavan ja puolustuksemme sitten pitäisi varautua?

Suomella ei sotilaallisesti ole eikä tule olemaan muuta vihollista kuin Venäjä. Uhkana on nähdäkseni nopeasti alkava, korkeassa valmiudessa jo rauhan aikana olevien maajoukkojen hyökkäys, jota tukee voimakas tykistö ja ilma-ase, sekä laajamittainen erikoisjoukkojen operointi syvällä Suomen maaperällä. Korkeassa valmiudessa on Venäjällä jopa kymmeniä prikaateja ja "korkeassa valmiudessa" tarkoittaa, että joukot kykenevät ryhtymään taistelutehtäviin jopa parin tunnin kuluessa käskyn saapumisesta...rauhan aikanakin! Aivan Suomen lähialueilla tälläisiä prikaateja on 4-6 kappaletta. Venäjän kyky suorittaa kybersodankäyntiä tai strategista iskua on toki olemassa, eikä niitä tule lainkaan väheksyä. Oletettavaa on, että mikäli Venäjä ei saavuta haluamiaan tavoitteita poliittisesti tai kybersodankäynnillä painostamalla, se turvautuu nimenomaan röykeään ja tappioista piittaamattomaan ilma- ja maahyökkäykseen korkeassa valmiudessa olevien joukkojensa avulla. Maahyökkäyksen ensimmäistä vaihetta seuraa todennäköisesti toinen, laajemmin joukoin suoritettava massamainen hyökkäys, mikäli ensimmäinen vaihe ei ole johtanut haluttuun tulokseen. Vaihtoehtoisesti voi käydä niin, että mikäli hyökkäys ei tuo menestystä, poliittisista syistä koko hyökkäys voidaan päättää lopettaa ja massiivinen maajoukkojen vyöry jää kokonaan tulematta.

Venäjän armeijan operatiiviset maajoukot koostuvat pääasiassa moottoroiduista jalkaväkiprikaateista ja panssariprikaateista. Yhdessä moottoroidussa jalkaväkiprikaatissakin on enemmän panssarivaunuja (yli 40kpl) ja rynnäkköpanssarivaunuja (yli 120kpl) kuin yhdessäkään suomalaisessa prikaatissa tai taisteluosastossa. Venäjällä on myös runsaasti erittäin korkeatasoisia maahanlaskujoukkoja, mm. Suomea lähellä Pihkovassa sijaitseva maahanlaskudivisioona(prikaati) ja erikoisjoukkoprikaati. Lisäksi jalkaväen tulivoima on huomattava, jalkaväellä on vakiovarusteena mm. fae-sinkoja. Kaikki maavoimien joukot ovat mekanisoituja. Joukko on siis kaikin tavoin suomalaista joukkoa tulivoimaisempi, liikkuvampi ja paremmin panssaroitu. Venäläisestä panssariprikaatista nyt puhumattakaan. Puutteita löytyy lähinnä viestintävälineistöstä, yötoimintakyvystä sekä johtamisesta. 

Venäjän ilmavoimilla on käytössään runsaasti rynnäkkölentokoneita sekä taisteluhelikoptereita, mutta niiden yötoimintakyky on vielä osin puutteellinen sekä täsmäaseiden määrä rajallinen. Yhteistoiminta maavoimien kanssa ei myöskään toimi kunnolla, joten käytännön tehokkuus kärsii. Pulaa on myös uudenaikaisesta kalustosta ylipäätään, joten Venäjä joutuisi keskittämään miltei kaikki nykyaikaiset lentokoneensa Suomea vastaan voidakseen vastata Hornettien tulivoimaan ja turvaamaan ilmatilan herruuden itselleen. Lisäksi ilmoitse tapahtuva tiedustelu ontuu pahasti ja nykyaikaisten lennokkien käytössä on ilmennyt suuria ongelmia. Tilanne on koko ajan kuitenkin parantumassa ja oletettavasti kuluvan 10-15 vuoden kuluessa ongelmat on ainakin osittain kyetty ratkaisemaan.

Tykistöä voisi pitää Venäjää tarkastellessa suorastaan omana aselajinaan, johon on panostettu erittäin paljon. Tykistön tulen teho on hyvää, joskaan tarkkuus ja tulenavausnopeus ei ole suomalaisittain tarkasteltuna kuin tyydyttävällä tasolla. Määrä kuitenkin korvaa laatua tässäkin tapauksessa. Yhdellä prikaatilla on 36 mekanisoitua tykistöasetta ja 18 raketinheitintä, jonka lisäksi venäläisillä on vielä runsaasti erillisiä tykistö- ja ohjusjoukkoja painopistealueen tukemiseen. Suomea ajatellen huolestuttavia ovat etenkin Iskander-ohjusyksiköt, joita on Suomen rajan pinnassakin runsaasti.

En osaa arvioida tarkkaan, minkä kokoisen alueen kykenee yksi venäläinen prikaati kyllästämään tykistötulella, mutta vielä tovi sitten divisioonan hyökkäys ammuttiin liikkeelle tulivalmistelulla, jossa laskennallisesti n. 10m välein maahan osui räjähdysainetta noin käsikranaatin verran...alueella, joka oli suurinpiirtein 1,5km pitkä ja 300m leveä. Ei liene epärealistista olettaa, että jatkossa prikaatin keskitettyyn hyökkäykseen olisi tykistötulta tarjolla samaa kokoluokkaa oleva määrä.

Venäjän kyky elektroniseen sodankäyntiin on vaikeasti arvioitavissa. Georgian sodan perusteella voidaan päätellä, että venäläiset ovat itsekin haavoittuvaisia elsoa vastaan, mutta toisaalta heidän omat elso-kykynsä ovat jääneet hämärän peittoon, koska Georgian sotaan osallistuneet joukot oli varustettu vanhalla kalustolla. Mikä tilanne on 10v kuluttua Suomea vastaan, sitä on vaikea arvioida, mutta todennäköisesti se on venäläisten kannalta huomattavasti parempi kuin mitä se oli Georgian sodassa.

Mitkä näinollen ovat uuden taistelutavan haasteet Venäjän joukkoja vastaan ja miten niihin tulisi vastata?

Nopeasti tehtävä hyökkäys on todella suuri uhka, koska Suomella ei ole sen enempää hajautettua liikekannallepanojärjestelmää (mallia kylmän sodan aikainen Ruotsi), kodinturvajoukkoja (mallia Viro) kuin suurta ammatti- tai valmiussotilaiden määrääkään. Parit maavoimien nyrkit, valmiusprikaatimme, voidaan runnoa ohjus- ja erikoisjoukkojen hyökkäyksin toimintakyvyttömiksi varuskuntiinsa. Vaikka liikekannallepano ehdittäisiin käskeä ja varusmiehistä koostuvat joukot siirtää asemiin, päävoimien liikekannallepano ja etenkin parveilun vaatimien useiden tuliasemien, suunnitelmien ja varastojen rakentaminen vie liian paljon aikaa. Hyvällä tuurilla toki valmiusprikaatimme ehtivät toimimaan ja ainakin hidastamaan venäläisten ensimmäisen aallon hyökkäystä sen verran, että muu osa puolustusta ehditään laittaa kuntoon. Siinä vaiheessa tosin vastassa ehtii jo olemaan huomattavasti suurempi määrä venäläisiä joukkojakin.

Kodinturvajoukkojen tai sopimussotilaiden sekä hajautetun liikekannallepanojärjestelmän käyttöönotto mahdollistaisi edes jonkinlaisen vastarinnan luomisen alueille, jonne Venäjän ensimmäisen aallon joukot ovat edenneet. Parhaimmillaan tämä mahdollistaisi näiden joukkojen viivyttämisen ja sitomisen taisteluun, kunnes suurempia joukkoja saadaan keskitettyä niitä vastaan. Huonoimmissakin tilanteissa järjestyisi sentään sissisodankäynti ja vastarinnan organisointi miehitysjoukkoja vastaan. Kodinturvajoukoista voisi muodostaa paikallisjoukkojen rungon, mikäli laajempi liikekannallepano ehditään suorittamaan. Suojeluskuntien uudelleenperustamisesta on toisinaan ollut puhetta, mutta mitään konkreettista ei asian suhteen ole uskallettu Suomessa tehdä. Suomessa on satojatuhansia työttömiä, mutta samaan aikaan meillä ei ole muka mahdollisuutta ylläpitää korkeassa valmiudessa hajautettuna lainkaan sotilaita...yhtälö, jota minä pidän mielipuolisena!

Maavoimiltamme puuttuu kokonaan korkeassa valmiudessa oleva ja iskevä nyrkki, panssariprikaatit. Ne on korvattu huomattavasti heikommilla ja puutteellisesti varustetuilla mekanisoiduilla taisteluosastoilla. 2-4 panssariprikaatia voitaisiin käyttää lyömään ne muutamat venäläiset prikaatit, jotka voisivat korkean valmiutensa turvin pystyä tunkeutumaan Suomeen sodan alkuvaiheessa. Panssariprikaateilla voisi myös lyödä laajamittaisessa maahyökkäyksessä syvälle Suomen alueelle tunkeutuneen, kulutetun ja heikennetyn vihollisen päävoimat ja "ratkaista sodan". Panssariprikaatien rauhan ajan suojauksesta pitäisi myös huolehtia hyvin, jotta ne eivät olisi vihollisen erikoisjoukkojen ja ohjushyökkäysten lamautettavissa. Nyt tämmöistä ratkaisutaisteluun kykenevää, keskitettyä joukkoa ei enää ole, vaikka sellainen kyettäisiin kyllä melko edullisesti muodostamaan vaikkapa käytettyjen Leopard-panssarivaunujen, Gepard-ilmatorjuntapanssarivaunujen jne. lisähankinnoilla ja mekanisoitujen taisteluosastojen lakkauttamisella.

Puolustusvoimien sodanajan joukkojen määrävahvuus on liian pieni. Se riittää kyllä muutamien prikaatien sohaisuhyökkäyksen torjuntaan, mutta ei laajamittaisen maahyökkäyksen torjuntaan. Sellaisen sattuessa hajallaan olevat ja pienet osastot ovat vain suupaloja idästä vyöryville panssareiden ja sotilaiden massalle. Uusi taistelutapa(kin) takaa kyllä, että vihollinen kärsii paljon tappioita, mutta venäläiset eivät perinteisesti ole piitanneet tappioista mitään. Kulutussodassa jäämme lisäksi aina tappiolle. Kun vastassa on vielä täysin mekanisoitu massa, on epätodennäköistä, että ilman kelpoa kuljetuskalustoa olevat parveilevat pikkuyksikkömme pystyisivät irtautumaan iskuistaan ja selviämään seuraavaa taistelua varten. Lisäksi määrällisesti massiivisen tulituen (tykistö ja etenkin raketinheittimet) puute estää tuhoamasta venäläisten hyökkäysmassoja ennen kuin ne edes pääsevät omien joukkojemme kimppuun.

Maavoimien varustuksessa on yleisesti ottaen pahoja puutteita. Uusia jalkaväen aseita, kuten panssarintorjuntaohjuksia, sinkoja ja lähi-ilmatorjuntaohjuksia on kyllä hankittu, mutta määrät ovat täysin riittämättömät muiden kuin valmiusprikaatien varustamiseen. Mikäli venäläiset käyttävät tykistöään hajautetumpiin tykistöiskuihin, se voi aiheuttaa ongelmia, koska Suomen armeijalla ei ole läheskään tarpeeksi panssaroituja ajoneuvoja joukkojen suojaksi. Suomalaisten joukkojen parveillessa ottoteitse otettujen kuorma-autojen, pakettiautojen ja traktorien peräkärryissä voivat puun latvustoissa siellä täällä räjähtelevät venäläistykistön kranaatit tehdä todella pahaa jälkeä. Tykistöllä levitettävät sirotemiinat aiheuttavat myös paljon ongelmia joukoillemme. Suojaisa metsä toki vähentää tykistön kranaattien ja sirotemiinoitteiden tehoa. Joukoiltamme (valmiusprikaateja ja mekanisoituja taisteluosastoja lukuunottamatta) puuttuu käytännössä kaikki panssaroidut ajoneuvot, joita ne tarvitsisivat kyetäkseen liikkumaan nopeasti ja turvallisesti parveilutaktiikan edellyttämällä tavalla. Näiden puutteiden korjaaminen ei olisi taloudellisesti ylitsepääsemätöntä, mikäli puolustusmäärärahoja nostettaisiin hieman.

Ilmauhka on todellinen vaara, etenkin kun joukkojemme pitää parveilutaktiikassamme liikkua runsaasti ja vieläpä ilman panssaroituja ajoneuvoja. Ilmatiedustelua käyttämällä joukkomme liikkeet paljastuvat ja rynnäkkökoneet saavat mukavia maaleja ja tykistö saa pistemaaleja. Ajatus siitä, että joukkomme ehtivät liikkua niin vinhasti (1-2 kertaa vuorokaudessa), että vihollinen ei pysy niiden perässä on sinällään hyvä, mutta onko se oikeasti realistinen? Nykyisellä venäläisellä tiedustelulla, tulenjohdolla ja yhteistoimintakyvyllä se ehkä on realistista, mutta entäpä 10v kuluttua? Vähintä, mitä pitäisi kyetä tekemään ilmauhan neutraloimiseksi on se, että joukoille saadaan riittävästi olkapääohjuksia lähitorjuntaan sekä kyetään torjumaan myös NASAMSin torjuntakorkeuden yläpuolella lentäviä vihollisen lentokoneita ja tiedustelulennokkeja tehokkaasti. Niin ja ne panssaroidut ajoneuvot tarvitaan, eikä henkilökohtaisesta suojavarustuksesta, kuten sirpaleliiveistä, nyt myöskään haittaa ainakaan ole. Kaikki nämä tekijät yhdessä parantavat joukkojen ilmasuojaa ja suojaavat niitä myös tiedustelulta.

Kaukovaikutteisia asejärjestelmiä ei ole käytännössä kuin muutamat Hornetteihin hankitut maataisteluohjukset sekä 22 kpl ei-modernisoituja MLRS-raketinheittimiä, joihin ei ole edes ostettu tehokkaita ohjusasekasetteja. Uusien MLRS tai HIMARS-raketinheittimien hankinta tai vanhojen modernisointi ja lisähankinnat tulisi ehdottomasti toteuttaa, kuten tietysti tehokkaiden ohjus- ja rakettikasettien hankkiminen kyseiseen järjestelmään. Hinta ei ole sekään kohtuuton ja järjestelmät ovat ainakin Puolustusvoimien iskukykytutkimuksen mukaan erittäin kustannustehokkaita. Taistelevien joukkojen tukena olevat kranaatinheittimet tulisi "mekanisoida" (laittaa edes MTLB-V:n lavalle) sekä hankkia niihin älykkäitä ammuksia (esimerkiksi Strix), jotta niillä kyettäisiin vaikuttamaan tehokkaasti myös panssarivaunuja vastaan. Tykistön hajasijoitus ja asemien linnoittaminen voi antaa melko hyvänkin suojan vastatykistötoimintaa vastaan, mutta venäläisten ilmatoiminnalta se ei suojaa.

Huippunykyaikaisia viestivälineitä ei ole tarpeeksi joukkojen tilannetietoisuuden ja tietoturvan varmistamiseksi. Radiojärjestelmähankinnat Israelista ovat tuottaneet laadukkaita kenttäradioita, mutta lukumäärät ovat täysin riittämättömät sodan ajan joukkojen tarpeisiin. MATI-järjestelmän päätelaitteiden lukumäärä on sangen vähäinen, eikä sekään riitä sodan ajan joukkojen tarpeisiin. Järjestelmässä voidaan käyttää toki ottoteitse hankittavia tablettitietokoneita tai läppäreitä, mutta yhteensovittaminen vie aikaa eikä taistelunkestävyys ole mitenkään taattua. Järjestelmän kriittisyyden huomioonottaen tiedonsiirtojärjestelmät tulisi kahdentaa, koska ilman tehokasta tiedonsiirtoa koko järjestelmä ja sen pohjalle nojautuva taistelutapa ei toimi.

Summa summarum:

Parveilutaktiikka on olosuhteisiin nähden selvästi tehokkaampi kuin vanha taistelutapa, mutta ilman merkittäviä ja järkevästi kohdennettuja lisähankintoja se jää torsoksi. Pahimmassa tapauksessa tilanne on pian se, että joukkojen määrää on laskettu aivan liiaksi ja samalla kuitenkaan joukkojen laadussa ei ole tapahtunut käännettä parempaan. Suurempi määrä joukkoja huonommin varustettunakin on pahempi vastus viholliselle kuin pienempi määrä puolittain varustettuja joukkoja. Hyvää ei saa halvalla, mutta pitää toki muistaa, että pelkkä puolustusmenojan kasvattaminen ei auta mitään, koska rahat voidaan tuhlata kaikkeen epäolennaiseen. Potentiaalia siis on paljonkin, mutta käytännössä taitaa olla torso tulossa. Valitettavasti.

24. helmikuuta 2013

Tehy-riidan lopputulos: Korkeimman oikeuden mukaan samasta työstä voi maksaa eri palkkaa

Tehy teki taannoin hyvin "mielenkiintoisen" ns. Tehy-sopimuksen, jonka seurauksena samasta sairaanhoitajan työstä samalla nimikkeellä ja koulutuksella samassa työpaikassa voitiinkin maksaa erisuuruista palkkaa. Kritisoin tuota Tehy-sopimusta aikoinaan blogissani ja tein siitä kantelun oikeuskanslerillekin, jonka päätös asiassa oli looginen: Samasta työstä on maksettava samaa palkkaa ja Tehy-sopimus on yhdenvertaisuuslain syrjintäkiellon vastainen. Kanteluni meni "läpi" myös Pirkko Mäkisen osalta, jonka toiminta oli oikeuskanslerin mielestä epäasiallista, olihan hän tasa-arvovaltuutettu ja kuitenkin osallistui aktiivisesti ko. syrjintäkiellon vastaisen sopimuksen laatimiseen.

Korkein oikeus on kuitenkin tullut asian tiimoilta toisenlaiseen, mielestäni täysin epäloogiseen ja seurauksiltaan epäoikeudenmukaiseen johtopäätökseen. Pravda kirjoitti asiasta 15.2.2013 mm. seuraavaa:
"KKO oli hovioikeuden kanssa samaa mieltä siitä, että ketään ei syrjitty. KKO:n mukaan työntekijöihin sovellettavat työehdot ja niiden keskinäinen erilaisuus ovat seurausta niistä valinnoista, jotka he itse ovat tehneet heille perus- ja ihmisoikeutena suojatun yhdistymisvapauden perusteella."

Tämä sinällään luettuna kuulostaa toki ihan ok:lta näin libertaarin silmistä katsottuna. Ihmisten tulee tietysti voida antaa jonkun neuvotella työehtonsa omasta puolestaan ja perustaa vaikka liitto sitä varten. Mutta nyt on KKO:lta unohtunut kokonaan muutama hyvin olennainen seikka, joiden puuttuminen tekee tuollaisesta järjestelystä nyky-Suomessa epäloogisen ja epäoikeudenmukaisen.

Ensinnäkin, työntekijällä ei ole mahdollisuutta neuvotella Suomessa julkisella puolella omasta työehtosopimuksestaan työnantajansa kanssa, koska työnantajataho noudattaa työehtosopimusten yleissitovuutta. Eli, verovaroilla toimiva, julkinen instanssi ei voi neuvotella palkoista erikseen vaan sen on noudatettava yleissitovia työehtosopimuksia, eli neuvotella vain tiettyjen tahojen (Tehy ja Super tässä tapauksessa) kanssa. Tästä seuraa väistämättömästi se, että jatkossa ainoa tapa saada sairaanhoitajan työssä lisää liksaa tai uusia työehtoja on kuulua Tehyyn tai Superiin. Eli seurauksena jokaisen sairaanhoitajan on pakko kuulua noihin ammattiliittoihin tai lisää liksaa ei tule koskaan.

Tämä voi kuulostaa ehkä vain hieman hassulta ja tietysti kaikkien puolueiden demarien mielestä ihan hyvältäkin jutulta, mutta ajatelkaapa hetki, mitä tämä myös tarkoittaa: Todellista vaihtoehtoa valita omaa ammattiliittoaan ei ole enää olemassa sairaanhoitajilla, koska suurin työllistäjä on julkinen sektori ja se ei neuvottele kuin Tehyn ja Superin kanssa. OIKEUS kuulua ammattiliittoon onkin muuttunut julkisen vallan käytäntöjen sanelemaksi PAKOKSI kuulua ammattiliittoon ja koko touhu pyörii pakolla otetuilla verovaroilla. Eihän se nyt näin pitänyt mennä. Eihän tuossa ole käytännössä mitään vapaaehtoisuutta tai valinnanvaraa.

Toiseksi, yhdistyksillä ei ole mitään velvollisuutta ottaa ketään jäsenekseen. Yhdistys voi itse säännöissään päättää, ketä se ottaa jäsenekseen ja ketä ei ota ja millä perusteella. Yhdistys voi itse määritellä myöskin vaikkapa sen kynnysrahan tai muun suojelurahan, jota sille pitää maksaa jotta ihminen voi olla sen jäsen. Yhdistyksiin liittyminen, niistä eroaminen ja niissä jäsenenä oleminen eivät suinkaan ole yhtä helppoa kuin leivän osto kaupasta.

Kuulostaa kenties kaukaa haetulta, mutta miettikääpä seuraavaa, KKO:n päätöksen perusteella siis jatkossa täysin laillista tapahtumaketjua: Yhdistys ei ota jäsenekseen kuin tietyn puoluekirjan, uskonnollisen vakaumuksen, ihonvärin, sukupuolen tai riittävän suuren "lahjoituksen" yhdistykselle tehneitä henkilöitä tai jäsenvaatimukset ovat jotain muuta. (Jos luulette, ettei tämä ole mahdollista, koettakaapa kokeeksi liittyä Vapaamuurarien jäseneksi ja kertokaa miten kävi.) Sitten yhdistys neuvottelee palkoista työnantajatahon kanssa ja seurauksena onkin se, että vain Kokoomuksen tai RKP:n jäsenkirjan omaavat saavatkin palkankorotukset, koska vain he voivat kuulua yhdistykseen, joka nämä työehdot neuvottelee. Fair game?

Kolmas asia, joka tuntuu unohtuvan, on se, että työnantajataholla ei ole kuitenkaan oikeutta kieltää ketään liittymästä tai eroamasta mistään ammattiliitosta, eikä työnantajataho saa jättää ketään palkkaamatta sen perusteella, että tämä kuuluu tai ei kuulu johonkin ammattiliittoon. Sellainen olisi törkeätä syrjintää, jota varmasti käsiteltäisiin mediassa pitkään ja perusteellisesti. Mutta siis palkkaa pitää maksaa sen mukaan, mihin ammattiliittoon sattuu kuulumaan. Pohtikaapa tovi, mihin tämä yhdistelmä väistämättä johtaa...

Nähdäkseni on olemassa vain kaksi oikeudenmukaista tapaa toimia tämmöisissä asioissa: Joko on olemassa yhtenäiset, yleissitovat sopimukset tai vaihtoehtoisesti (ja mieluummin) on oltava täysi sopimusvapaus joka koskee myös työnantajaakin. Kumpaankaan tilanteeseen ei tulla lähiaikoina pääsemään, koska vahvoissa asemissa olevat eturyhmät eivät halua yleissitovia sopimuksia ja pienet toimijat eivät halua sopimusvapautta. Seurauksena on umpihullu pattitilanne, joka paitsi loukkaa yksilönvapautta niin myöskin saa aikaan tämmöisiä sekavia tilanteita.

17. helmikuuta 2013

Varmuuskopioinnin tärkeys

Uskoakseni vähiten huomiota saanut osa-alue tietoturvassa on varmuuskopiointi. Aina jaksetaan puhua viruksista ja tietoturva-aukoista, sekä varoitella netin käyttöön liittyvistä vaaroista. Mutta käsi pystyyn, kuinka monella on varmuuskopiointi kunnossa? Veikkaan, että huomattavasti harvemmalla kuin vaikkapa tietokoneen virustentorjunta on.

Liian usein tulee kuulleeksi, miten jokin tärkeä työ tai opiskelutehtävä on mennyt harakoille vain pienen inhimillisen erheen vuoksi. Tiedosto on tullut esimerkiksi vahingossa poistettua (niitä voi kyllä palauttaa esimerkiksi tällä työkalulla) tai muistikku on hukkunut. Puhumattakaan, miten helposti lomakuvat tai jokin muu tärkeä muisto on tullut hävinneeksi bittiavaruuteen. Vahinko on mittava, mutta se olisi voitu helposti ehkäistä ennakolta.

Varmuuskopionti takaa, että pahimmassa mahdollisessakin tapauksessa digitaaliset tietosi säilyvät kunnossa ja käytettävissäsi. Vaikka asuntosi palaisi, kiintolevysi hajoaisi, tietokoneesi varastettaisiin tai ydinpommi höyrystäisi asuinkaupunkisi, digitaaliset tietosi voisivat silti kestää, jos ne olisi oikeaoppisesti varmuuskopioitu. Kun ottaa huomioon, että nykyään suurinosa kaikesta tiedostamme on ainakin digitaalisessa muodossa, ongelma on toisaalta uhkien suhteen pahempi kuin aikaisemmin, mutta toisaalta myöskin helpompi ratkaista kuin aikaisemmin. Nykyään tietojen varmistamiseksi riittää napinpainallus, kun aikoinaan siihen olisi tarvittu vähintäänkin kopiokonetta ja pankkiholvia.

Oma näkemykseni on, että jotta jotakin voi kutsua varmuuskopioksi, sen on täytettävä muutama kriteeri:
  1. Oltava selkeästi erotettavissa itse laitteesta ja tilasta jossa kopioita tehdään, jotteivat esimerkiksi haittaohjelmat, hölmöt käyttäjät tai onnettomuudet pääse niitä tuhoamaan.
  2. Oltava riittävän kestävä ja luotettava, jottei sen yllättävää rikkoontumista pääse tapahtumaan edes ajan kuluessa.
  3. Oltava suojattuna siten, etteivät asiaankuulumattomat tahot pääse sen sisältöön käsiksi.
  4. Oltava aina tarpeen vaatiessa asiankuuluvien tahojen käytettävissä varmuuskopioiden tekemistä ja palauttamista varten.
  5. Oltava riittävän ajantasalla varmuuskopioitavaan materiaalin nähden sekä mahdollisuuksien mukaan sisältää myös aikaisempia versioita varmuuskopioitavasta materiaalista.
Kuulostaa ehkä vaikealta tai monimutkaiselta, mutta pohditaanpa, miten yleisimmin käytetyt varmuuskopiointimenetelmät täyttävät noita kriteereitä.
Yksi helppo, halpa ja kestävä keino hoitaa varmuuskopiointi on polttaa varmuuskopioinnin arvoiset tiedostot säännöllisesti kertakirjoitettaville dvd-levyille. Dvd-levy säilyy vuosikymmeniä ja samalla tulee myöskin niitä eri versioita sitten otettua. Dvd:n ongelmina ovat kuitenkin pieni tallennustila ja turvallinen säilytys. Toki, mikäli tietomäärä ei ole kovin suuri ja tiedot polttaa salattuina levyille, jäljelle jää vain sen ongelman pohtiminen, mihin kyseiset levyt ihan fyysisesti laittaa säilytykseen. Pankkiholvi tai tuttava tulee ensimmäiseksi mieleen.

Kertakirjoittavia dvd-levyjä hankkiessa kannattaa miettiä, paljonko aikoo varmuuskopioida ja mihin hintaan. Laadukkaat levyt kestävät yleisesti ottaen kauemmin mutta maksavat tuntuvasti enemmän kuin halvat levyt. Edullisesti dvd-levyjä saa ostettua esimerkiksi täältä, Suomesta ko. tuotteita ei kannata ostaa mielipuolisen hyvitysmaksu- ja verotussysteemin vuoksi. Postimaksut huomioon ottaen kannattaa kerralla tilata reilusti, esimerkiksi parisataa kappaletta romppuja, niissä näet ei ole viimeistä käyttöpäivää.

Muistitikut ovat myöskin kasvattaneet suosiotaan tallennusratkaisuna. Ne ovat melko nopeita ja edullisiakin jo nykyään. Kiusaus käyttää muistitikkua varmuuskopioiden ottamiseen on siksi vähän liiankin suuri, kun ottaa huomioon kuitenkin fyysisen vioittumisen riskin, joka tikkuihin liittyy. Muistisisältö sinällään ei ole niinkään rikkoontuvaa sorttia, mutta itse tikun liitännät ja elektroniikka yleensä on. Muistitikun sisältöä voidaan tietysti myöskin muuttaa tallentamisen jälkeen, mistä on tietysti huonoja ja hyviä seurauksia. Lyhytaikaisena varmuuskopiona (yksi versio tietokoneella ja toinen tikulla - periaate) ne ovatkin kätevyytensä vuoksi loistavia, mutta pitkäaikaiseen säilytykseen niistä ei ole.

Muistitikkuja kannattaa hankkia joko tarjouksista halpoja ja pieniä usb2-väyläisiä tikkuja tai vaihtoehtoisesti pistää hieman rahaa kiinni ja ostaa huippuluokan usb3-väyläinen muistitikku tai pari. Etenkin, mikäli sinulla on uusi tietokone jossa on tietysti usb3-liitäntöjä. Nopeusero usb2 ja usb3 väylän välillä on todella huima, mikä tietysti varmuuskopioita tehdessä on varsin positiivinen juttu.

Muistikortit ovat harvemmin käytetty tallenneratkaisu. Muistikorttien, etenkin SDmicro-korttien, koko on niin pieni, että niiden säilyttäminen ei tuota mitään ongelmia. Hintakaan ei päätä huimaa. Lisäksi kortteihin liittyy vähemmän elektroniikkaa tai hajoamisen riskiä kuin muistitikkuihin. Ongelmaksi muodostuu heikkolaatuisten muistikorttien pikkuisen hidas nopeus, mutta eipä toisaalta Dvd-levykään nopeasti tule valmiiksi. Nopeampien (Class 10) korttien kohdalla nopeus on jopa suurempi kuin muistitikkujen nopeus. Muistikorttien ongelmana ja samaan aikaan hyötynä on muistitikkujen tapaan se, että niiden sisältöä voidaan tallentamisen jälkeen muuttaa.

Muistikorteissakin hintahaitaria löytyy, edullisimmat kortit löytävät DealExtreme.comista, mutta Suomestakin saa kohtuuhintaan kyseisiä muistikortteja. Muistikorttien kanssa pitää tietysti olla muutaman euron maksava usb-väyläinen lukulaite, mutta enempiä investointeja hanke ei sitten tarvitsekkaan. Monet tietokoneet sisältävät kyllä itsessäänkin muistikorttien lukulaitteen, mutta ne tukevat usein vain isompikokoisia SD-kortteja...mikään ei toki estä ostamasta halpaa SDmicro-> SD sovitinta, jolla ne saa tämän tyyppiseen lukulaitteeseenkin liitettyä.

Erillinen kiintolevy on ehkä vähän enemmän vaivannäköä sisältävä ratkaisu tiedostojen turvaamiseen. Erilliset kiintolevyt ovat kuitenkin nopeudeltaan ja käytettävyydeltään tehokkaita, sekä hinnaltaan varsin edullisia. Tietokoneen pääkiintolevystä tai sen levyosioista on myös mahdollista tehdä tarkka levykuva (image), jolloin voit palauttaa paitsi haluamasi tiedostot niin vaikka koko käyttöjärjestelmänkin. Käytännössä tämä toimii vaikkapa siten, että tietokoneeseen liitetään sata-väylään toviksi aikaa kiinni toinen kiintolevy ja tietokone käynnistetään joltain tarpeelliset ohjelmat sisältävältä cd-levyltä, jolta käsin tehdään koko kiintolevystä tai sen osioista levykuva tai klooni tähän toiseen kiintolevyyn. Toinen kiintolevy voidaan sitten irroittaa tietokoneesta ja viedä turvalliseen paikkaan talteen. Mikäli varmuuskopio pitää palauttaa, voidaan kyseinen kiintolevy laittaa suoraan kiinni kyseiseen tietokoneeseen vanhan kiintolevyn paikalle ja käynnistää ko. tietokone ko. kiintolevyltä ja kaikki on täysin käyttövalmista sellaisenaan. (Periaatteessa toki mikään ei estä tekemästä imagea myöskään muistitikulle tai muistikortille.)

Erillinen kiintolevy voi myös sijaita tietokoneen ulkopuolella pömpelissä tai lähiverkossa. Useimmista uusista pöytätietokoneista löytyy eSata-väylä joka mahdollistaa ulkoisen varmuuskopiointi- tai muun kiintolevysysteemin liittämisen ja tietysti jo aiemmin mainittu usb3-väylä tarjoaa tuhtia tiedonsiirtokykyä ulkoiseen kiintolevyyn. Kaikista tietokoneista löytynee myöskin verkkokortti, joka tarjoaa mahdollisuuden tallentaa varmuuskopiot lähiverkossa sijaitsevaan verkkokiintolevyyn. eSata ja usb3-väylän käyttö on helppoa, mutta verkkokiintolevyn käyttöönotto vaatii hieman perehtymistä kyseiseen systeemiin ja sen ohjekirjaan. On syytä muistaa, että mikäli verkkokiintolevyä ei fyysisesti irroiteta verkosta varmuuskopioinnin tapahduttua, se ei ole juurikaan turvallisempi vaihtoehto kuin toinen tietokoneen sisäinen kiintolevy on - hakkeri tai taitamaton käyttäjä voi turmella sen aivan yhtä hyvin.

Pilvipalvelut ja muut varmuuskopiointisysteemit netissä ovat alkaneet nostaa päätään myös tavallisten kuluttajien kohdalle nettinopeuksien kasvaessa. Android-puhelimet ja tablettitietokoneet sisältävät jo oletuksena joitain asetuksia ja tiedostoja Googlen kanssa synkronoivat toiminnot, Apple synkronoi omaan pilveensä ja Microsoftin tuotteetkin omaansa. Google Drive, Applen iCloud ja Microsoft SkyDrive lienevätkin tunnetuimmat pilvipalvelut, mutta kasapäin muitakin on olemassa, esimerkiksi Mozy, Dropbox, Amazon, SugarSync ja CloudSafe. Palveluissa on runsaasti eroavaisuuksia niin hinnassa, tilan määrässä kuin tietoturvassakin.

Omakohtaiset kokomukseni ja etenkin tietoturvaan perehtyminen ovat saaneet minut suhtautumaan varsin negatiivisesti Google Driveen, Applen iCloudiin ja Microsoftin SkyDriveen. Yhteyden nopeus on monesti liian hidas reaaliaikaiseen varmuuskopiointiin ja tietoturvassa pitäisi kaikki jättää palveluntarjoajan hyvän tahdon varaan. Dropbox, Amazon ja SugarSync ovat näppäriä, mutta tietoturva ei ole ainakaan minulle riittävällä tasolla, koska palveluntarjoaja pääsee aina tarvittaessa itse tiedostoihini käsiksi. Mozy ja CloudSafe tarjoavat minusta parhaimmat ja tietoturvallisimmat ratkaisut varmuuskopiointiin ja yhteysnopeuskin on enemmän kuin riittävä. Mozy ja CloudSafe mahdollistavat itse määritellyn salausavaimen käyttämisen varmuuskopioille, joten palveluntarjoaja ei pääse tiedostoihin käsiksi vaikka kuinka haluaisikin.

(Täältä löytyy englanninkielinen artikkeli, jossa kerrotaan seikkaperäisesti, miten ilmaisiakin pilvipalveluita voi tietoturvallisesti käyttää salaamalla tiedostot ennen niiden päätymistä pilvipalveluihin. Suosittelen perehtymään mikäli pilvipalveluiden tietoturva huolestuttaa.)

Pilvipalveluiden ongelmana on kallis hinta. Halvalla ei saa hyvää. Esimerkiksi Mozy tarjoaa 125 Gigatavua tilaa reilulla sadalla dollarilla vuodessa. Sadalla dollarilla ostaa hyvän ulkoisen kiintolevyn, jota voi käyttää vuodesta toiseen. Halvemmalla saa toki Googlen tai Microsoftin pilvipalveluita, mutta eivät ne kovin halpoja nekään ole, varsinkaan jos varmuuskopioitavana on enemmän kuin muutama gigatavu tietoa.

Itse olen valinnut Mozyn, koska arvostan sitä, että varmuuskopiointi tapahtuu automaattisesti taustalla määrättyinä aikoina, voin varmuuskopioida kaikki mitä haluan ja tietoturvakin on hyvällä tasolla.. Plussana on tietysti se, että palvelu säilöö myös vanhoja versioita ja poistettujakin tiedostoja tovin tallessa. Tämän vuoksi Mozyn hinta ei ole mielestäni kuitenkaan liikaa. Mainittakoot vielä tässä yhteydessä, että Mozyn lisäksi käytän ulkoista kiintolevyä, muistitikkua ja toista tietokonettakin varmuuskopioiden tekemiseen ja säilyttämiseen, mutta minä olenkin ehkä ylivarovainen.

Mikään ei tietenkään estä yhdistämästä erilaisia varmuuskopiointisysteemeitä itselle mieluiseksi paketiksi vaikkapa tähän tapaan: Ilmainen Google Drive tai muistitikku tärkeimpien ja ajankohtaisten tiedostojen helppoon varmuuskopiointiin omaehtoisella salaamisella höystettynä & tallelokerossa pääosan ajasta säilössä oleva ulkoinen kiintolevy käyttöjärjestelmän ja kaikkien tiedostojen varmuuskopiointiin muutaman kerran vuodessa. Vaihtoehtoja on lukematon määrä, joten kannattaa oikeasti miettiä, minkä niistä valitsee ja miten varmuuskopiointinsa järjestää. Herää pakostakin kysymys: Miten arvokkaita ja miten tärkeitä ne varmuuskopiot ovatkaan ja kannattaako kaikkea varmuuskopioida? Parempi on kuitenkin järjestää varmuuskopiointi edes halvalla ja huonosti kuin ei lainkaan.

28. tammikuuta 2013

Aktian pääekonomisti Timo Tyrväinen ei tiedä miten raha syntyy

Aktia pankin pääekonomisti(kaan) ei tiedä mistä raha tulee eli miten se luodaan. Aktia pankin pääekonomisti Timo Tyrväinen puhuu pötyä kun hän kertoo, että pankki vain lainaa toisten pankkiin tallettamia rahoja eteenpäin. Mikäli minä olisin Timo Tyrväisen työnantaja, en epäröisi hetkeäkään antaa potkuja hänelle. Tuollaisessa asemassa tuollaisella palkalla oleva ihminen, eikä tiedä, miten pankki luo rahaa antolainauksensa kautta.


Toinen vaihtoehto tietysti on, että Aktia pankin pääekonomisti Timo Tyrväinen tietoisesti valehtelee ihmisille. Ihmiset voisivat näet pikkuisen suuttua, jos tajuaisivat, miten ja millä seurauksilla heidän velkansa ja myöskin miltei kaikki maailmassa oleva raha on luotu. Ihan pikkuisen. Puhumattakaan, jos ihmiset tajuaisivat, ketkä tämmöisestä systeemistä hyötyvät ihan mielettömästi.
"It is well enough that the people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning."
- Henry Ford

18. tammikuuta 2013

Blogiin kirjoittamisen vaikeus

Reilu kuutisen vuotta blogia takana. Taitaa alkaa aika painamaan, blogiini kirjoittamisen tiheys on näet harventunut merkittävästi viime aikoina. Syy on kuitenkin varsin yksinkertainen: Minusta tuntuu, että olen jo kirjoittanut kaikesta kaiken. Kaikkia minua kiinnostavia aihepiirejä on tullut käsiteltyä ja kerrottua niistä. Ei sitä toistamaankaan jaksaisi ryhtyä. Pitääpä koettaa löytää jotain uusia aluevaltauksia tai aiheita, joista voisi kirjoittaa. Ehdotuksia otetaan kyllä mieluusti vastaan!

28. marraskuuta 2012

Uusin GnuPG / PGP-avaimeni

Tulin tässä päivänä eräänä huomanneeksi, että salausavaimeni ovat jo miltei kymmenen vuotta vanhat. Lisäksi niissä on myös hushmailin sähköpostiosoitteeni, jonka käytön olen lopettamassa. Eiköhän siinä ole enemmänkin kuin tarpeeksi syytä uusia salausavaimet. En kuitenkaan vielä peru vanhoja avaimiani, sillä joillakin saattaa olla ne yhä käytössä.

Elättelin toiveita, että voisin samalla keikauksella tehdä itselleni myös S/MIME-yhteensopivan avainparin käyttäen Gpg4Win ohjelmaa, mutta siitä ei tietenkään tullut mitään, ei edes Linuxilla. Joten sen kanssa säätäminen sai jäädä, enkä usko, että juuri kukaan oikeasti käyttää tuota hankalaa S/MIME-systeemiä. Näin selainta käyttävien nettisähköpostien aikakaudella erilliset sähköpostiohjelmat ovat mielestäni muutenkin aikansa eläneitä. PGP on parempi ja selkeämpi ja se ihan oikeasti toimii bugittamatta (ainakin itse käyttämäni versio).

Käyttämistäni avaimista 8192bit RSA avain on allekirjoitusavain, joka on voimassa 5 vuotta. 4096bit RSA avain on salausavain, joka on voimassa vain vuoden. Harkitsin 16kbit avainten tekemistä, mutta ne ovat yhä hieman hitaita etenkin mobiililaitteilla käytettäessä. 8192/4096 bittinen avain on nopea käyttää ja antanee riittävän hyvän turvan. Tarpeen vaatiessa minun kanssani voidaan viestitellä muutakin salausta ja muitakin salausavaimia ja muitakin kanavia pitkin kuin sähköpostitse.

On kovin valitettavaa, että niin harvat viitsivät salata minulle lähettämänsä sähköpostit. Puhumattakaan, että pyrkisivät lähettämään kaikille tuntemilleen ihmisille vain salattua ja allekirjoitettua sähköpostia. Salaamaton sähköposti on kuin tilapäivitys Facebookissa: Et voi ikinä tietää, ketkä kaikki sen sisällön saavat tietoonsa koska oletuksena siinä ei ole suojaa. Surkuhupaisaa on, että samat ihmiset, jotka ovat kovasti huolissaan siitä, että Facebook tai Google+ voivat lukea ihmisten henkilökohtaisia tilapäivityksiä, käyttävät yleensä itse aina salaamatonta sähköpostia.

Millä ihmeellä saisi ihmiset ymmärtämään salatun sähköpostin hyödyt ja ottamaan sen käyttöön?



-----BEGIN PGP PUBLIC KEY BLOCK-----
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=mZpx
-----END PGP PUBLIC KEY BLOCK-----


GnuPG/PGP-avaimeni löytyy myös tuolta:
http://markusjansson.net/Markus%20Mikael%20Jansson.asc

Avaimeni sormenjäljen pitäisi olla:
A484 7610 A40B 2096 2CE2 2C1F 3E05 F51E 2594 2ADE

6. marraskuuta 2012

Hushmailia ei kannata enää käyttää

Hushmail oli aikanaan kova juttu. PGP-salattu sähköpostiboksi, eli helppokäyttöinen ja turvallinen tapa sähköpostittaa. Tekivätpä pikaviestiohjelmankin joka tuota hyödynsi.

Koko jujun ideana oli, että systeemi toimii omassa selaimessasi salausten osalta, hyödyntäen Javaa, eikä näinollen Hushmailin ylläpitokaan voisi purkaa viestejäsi. Tilanne on kuitenkin muuttunut. Ensisijaisesti ihmiset ohjataan ei-javaa käyttävään sisäänkirjautumiseen ja javalla pyörivät kirjautuminen ei tunnu ainakaan minulle millään selaimella edes onnistuvan. Hushmail on myös "päivittämässä" systeemeitään uusiksi, jolloin tuo ei-javaa käyttävä tulee ilmeisesti ainoaksi (?) kirjautumiskeinoksi.

Niin kauan, kun Hushmailiin kirjaudutaan javaa käyttämällä, turvallisuus on sentään kohtalainen, koska salasanasi ja salausavaimesi eivät koskaan ole selkokielisinä Hushmaililla. Kun kirjaudut sisään ilman javaa, annat salasanasi ja sitä kautta salausavaimesikin Hushmailin tietoon. He taas joutuvat luovuttamaan sen ties kenelle taholle ja millä valtuuksin.

Hushmail on kyllä todistettavasti "miinoittanut" java-applettejakin, eli tarjonnut sisäänkirjautuvalle asiakkeelle väärennetyn apletin, joka onkin napannut tiedot talteen viranomaisia varten. Käyttäjän on vaikea, jos ei suorastaan mahdotonta, suojautua tämmöistä Hushmailin ja viranomaisten yhteispeliä vastaan.

En viitsi pitää suotta Hushmailia, kun sen turvallisuus kerran on jo tätä luokkaa. Palvelu on maksettu minun osaltani pitkälle ensi vuoteen, mutta sen jälkeen saa jämähtää pois. Jatkossa asioin gmailia käyttäen - jos haluatte salata viestinnän kanssani niin käyttäkää PGP:tä, julkiset avaimeni löytyvät kotisivuiltani.

1. marraskuuta 2012

Kaikille ei-libertaareille katsottavaa ja ajateltavaa

Kattava paketti. Pitäisi herättää hieman ajattelemaan ja pohtimaan, jos olet valtiouskovainen etkä libertaari. Katso ja pelästy - jos uskallat.

21. syyskuuta 2012

Suojautuminen viranomaisilta(kin)

Suomessa yksityisyydensuoja ja yksilön oikeudet viranomaisten toimia vastaan ovat varsin vaatimattomat. Faktat ovat karua luettavaa: Poliisi käyttää massivisessa mitassa telekuuntelua ja himoitsee yhä lisää seuranta- ja vakoilumenetelmiä käyttöönsä.  Internet-palveluntarjoajat estävät pääsyn tietyille nettisivuille ja poliisi ajaa virka-apupyynnöillään ulkomaisiakin nettisivuja alas. Ihmisten koteihin tehdään usein luvattomia(kin) kotietsintöjä joissa kerätään tietokoneilta kaikkea mahdollista materiaalia käytettäväksi ei suinkaan epäillyn puolesta vaan nimenomaan epäiltyä vastaan. Ihmisiä tuomitaan Suomessa vankilaan nettikirjoittelusta ja etenkin islamia kritisoivat saavat herkästi viranomaisten vainon niskaansa. Lisäksi tekijänoikeusjärjestöjen P2P käyttäjiä vastaan suuntaama ajojahti saa koko ajan tragikoomisia piirteitä.

Suomen valtio saa tästä huolimatta - tai ehkä pitäisi sanoa suoraan että tämän vuoksi - joka vuosi valtavan määrän langettavia tuomioita suomalaisten ihmisoikeuksien loukkaamisesta Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta. Poliitikkomme ja viranomaisemme eivät niistä välitä yhtään mitään ja oikeuslaitos jatkaa sokeasti vanhaa linjaansa mielipuolisten lakien tulkitsemisessa. Viranomaiset ja oikeuslaitoksemme eivät myöskään ymmärrä internetistä ja tietoturvasta, joten oikeusmurhat tälläkin saralla ovat arkipäiväisiä.

Meillä on siis ihan oikeasti ongelma tietoturvaan, yksityisyydensuojaan ja sananvapauteen liittyen, eikä sillä ole mitään tekemistä hakkereiden tai rikollisten kanssa. Ongelmana ovat Suomen viranomaiset, jotka tyhmyyttään, ilkeyttään, poliittisten tarkoitusperien vuoksi tai vain sokeasti umpihullujen lakien lain kirjainta noudattamalla loukkaavat ihmisten suojaa, yksityisyyttä ja sananvapautta enemmän kuin missään tapauksessa olisi kohtuullista. Samalla tuhotaan monen ihmisen elämä, vaikka todelliset rikolliset ovat jossain aivan muualla.

Annan perusteluita väitteilleni ja taustatietoja näiden aikaisempien kirjoitusteni kautta.
- Huolehdi tietoturvastasi tai mene vankilaan - kulkematta lähtöruudun kautta
- Sinäkin voit saada tuomion lapsipornon hallussapidosta
- Ajatuspoliisi sensuroi netistä sensuuria käsittelevän sivuston - Suomessa!
- Kaikille salausohjelmistojen käyttäjille VAKAVA varoitus!
- Nettikirjoittelusta yli 2v vankeutta - Suomessa!
- Sormenjäljet koko kansalta talteen?
- Outoja "lapsipornon hallussapito" tulkintoja
- Venäjän ihmisoikeustilanne moninverroin Suomea parempi
- Häirintälaitteet GPS- ja matkapuhelinpaikkannusta vastaan
- Gestapo haluaakin nyt passien sormenjäljet käyttöönsä
- Mitä tehdä, jos valtio kytkee netin pois päältä?
- Fasistisioille lisää salaisia pakkokeinoja

Aion seuraavaksi antaa selkeitä neuvoja, joilla ihmiset voivat varautua ja ennaltaehkäistä tämmöisten hyökkäysten kohteeksi joutumista ja toisaalta minimoida vahingot sellaisen sattuessa. Ymmärrän kyllä, että myös oikeat rikolliset voivat näitä neuvoja käyttää hyväkseen, mutta se on minusta pieni hinta siitä, mitä tällä voidaan saavuttaa. Tarkoitukseni on myöhemmin palata aihepiiriin ja etenkin tässä mainittuihin ohjelmiin tarkempien ohjeiden antamiseksi. Internetistä on tosin löydettävissä hyviä suomenkielisiä käyttöohjeita miltei kaikkin tässä luettelemiini sovelluksiin ja englantia taitavalle käyttöohjeiden ja käytön opettelu ei tuota varmastikaan minkäänlaisia vaikeuksia.



1. Fyysinen suojaaminen.

Mikäli esimerkiksi tietokonetta ja/tai matkapuhelinta ei voi pitää fyysisesti turvassa, se on alttiina peukaloinnille. Viranomaiset voivat esimerkiksi asentaa siihen ohjelmistollisen tai fyysisen näppäinpainallusten tallentimen joka tallentaa salasanasi talteen viranomaisia varten tai lukea sen salaamattoman muistin ja kiintolevyn sisällön. Autoon voidaan asentaa jäljityslaite ja salakuuntelulaitteistot sekä tietysti asuntoon vähintäänkin salakuuntelu- ehkäpä jopa salakatselulaitteistot. Laki antaa poliisille tosin oikeudet kotietsintään vain vakavissa rikoksissa ja salakatseluun vasta terrorismitapauksissa, mutta Suomen poliisi ei tunnetusti lakia noudata ja oikeuslaitos on sitä hanakka tarpeen vaatiessa taivuttamaankin. Terroristiksi voidaan leimata tietysti kuka tahansa, jos lain kirjainta halutaan ryhtyä tällä tapaa noudattamaan. Vakoilulaitteistojen lisäksi asuntoon, autoon tai vaikkapa kesämökille voidaan yhtä hyvin istuttaa todisteita sinua vastaan, kuten tietysti myös tietokoneellekin voidaan.

Vain harvoin laitetta tai paikkaa voi fyysisesti turvata siten, etteivät viranomaiset pääsisi siihen käsiksi. Oikein järjestetyllä fyysisellä turvaamisella voidaan kuitenkin havaita se, että joku on tai on ollut laitteen tai paikan kimpussa, jolloin laite tai paikka voidaan osata tutkia esimerkiksi jäljityslaitteiden osalta tai välttää kokonaan sen käyttöä jatkossa. Tunkeutumisen havaitseminen tietysti paljastaa, että henkilöön kohdistetaan tämän tyyppisiä toimenpiteitä, joten henkilö osaa odottaa ja varoa myös muitakin toimenpiteitä viranomaisten taholta.

Tietokonetta voi helpoiten suojata fyysisesti hankkimalla kannettavan tietokoneen, jota pitää aina mukanaan kaikkialla. Samoin matkapuhelin kulkee tietysti aina mukana. Ajoneuvon suojaaminen edellyttää joko hälyttimin varustettua autotallia tai konkreettista henkilön suorittamaan vartiointia: Jätä kaveri auton ulkopuolelle odottamaan ja vahtimaan autoa, kun käyt asioillasi. Kuten arvata saattaa, asunnon ja kesämökin fyysinen suojaaminen hoituu hyvin pitkälti samalla tapaa, eli luotettavalla hälytinlaitteistolla ja/tai kaverilla, joka on aina paikalla vahtimassa. Yksinkertaisillakin toimilla, kuten luotettavilla turva- ja varmuuslukoilla (joihin ei ole muilla avaimia) sekä jykevillä ovilla, voidaan tehokkaasti rajoittaa viranomaisten huomaamatonta pääsyä johonkin tilaan. Isokokoinen koirakin voi tuoda lisäturvaa, mutta kovin luotettava se ei ole.

Hälyttimissäkin on huomioitava, että tiedonsiirtoyhteys hälyttimestä siihen reagoivaan henkilöön tai tallentavaan levyyn olisi ideaalitilanteessa varmistettava esimerkiksi matkapuhelinverkkojen häirintää ja salakuuntelua vastaan. Muussa tapauksessa poliisi voi vain kytkeä ko. hälyttimessä käytetyn puhelin- tai nettiliittymän pois käytöstä siksi aikaa, kun he tunkeutuvat vaikkapa asuntoosi. Tämän vuoksi esimerkiksi vartiointiliikkeiden hälyttimiin ja palveluihin ei voi luottaa, koska ne joutuvat tekemään yhteistyötä viranomaisten kanssa ja siis antamaan vapaan pääsyn asuntoosi heidän hälyttimiensä ohitse. Anonyymi prepaid-liittymä hälyttimen tiedonsiirtoväylänä on siis enemmän kuin suotavaa, vaikka sekin voidaan paikantaa ja mykistää. Paranoidi voi tietysti rakentaa järjestelmän, jossa liittymä välittää 24/7 tiedonsiirtoa turvatulle palvelimelle ja tietovirran häiriintyessäkin suorittaa hälytyksen. Mitä yllättävämpi, kätketympi ja päällekäisempi hälytysjärjestelmä on, sitä vaikeampi sitä on huomaamatta viranomaistenkaan ohittaa.

Mikäli fyysinen suojaus ei ole mahdollista, pitää olettaa, että viranomaisilla on rajaton pääsy tilaan tai laitteeseen, eikä sitä voi pitää turvallisena. Tietokoneita ja matkapuhelimia voi ostaa aina uusia tai käytettyjä ja niihin prepaid-netti- ja puhelinliittymiä. Kulkuvälineenä voi käyttää bussia, taksia tai vaikka kaverikyytiä.  Asuntoa on vaikeampi vaihtaa, parhaiten toimii ehkä kaverin kautta tai nimissä hankittu vuokra-asunto tai muu järjestely, jossa voit bonuksena aina vielä todeta "en minä tiedä mitä kaikkea täällä on, en minä asu täällä, ei tämä ole minun kotini" tms. Arkaluontoista materiaalia, jota ei voi salata (ks. "tietojen suojaaminen" alempaa) ei kannata pitää säilytyksessä paikassa, jonka fyysisestä turvallisuudesta ei voi varmistua. Hyvin pakattuna sellaisen materiaalin voi kätkeä vaikkapa metsään tai muuhun sopivaan paikkaan, josta se on saatavilla, mutta ei löydettävissä ulkopuolisen toimesta.

Viranomaisten päästyä kotiisi sisälle luvallisesti tai luvattomasti, alkavat yleensä ongelmat. Etkä voi ilman kotisi 24/7 kameravalvontaa varmuudella tietää, mitä asuntoosi on viety ja minkä vuoksi - poliisi voi tehdä kotietsinnän koska tahansa, vaikka minuutti sen jälkeen kun ovat käyneet istuttamassa todisteet asuntoosi. Kotiisi jätetyt salakuuntelulaitteetkin ovat erittäin vaikeita löytää. Yleensä salakuuntelulaitteet ovat yksinkertaisia matkapuhelinverkkoja tiedonsiirtoväylänään käyttäviä laitteita erilaisten virtalähteiden (pistorasiat, katkaisimet, jne.) lähellä, mutta ainakin poliisilla on myös käytössään hajaspektrilähetteitä käyttäviä salakuuntelulaitteita, joiden havaitseminen on miltei mahdotonta. Kotisi fyysisen turvallisuuden murtuminen voi siis aiheuttaa loputtomasti pelkoa ja päänvaivaa, koska et välttämättä saa koskaan selville, mitä, jos mitään, siellä tapahtui.

Tietokoneen tai puhelimen ja jopa autonkin suhteen ratkaisu on helppo: Vanha pyyhittäväksi kaikista tiedoista tai fyysisesti täysin tuhottavaksi ja kaatopaikalle...ja uusi/käytetty hankintalistalle. Parinsadan euron miniläppäri tai älypuhelin on pieni hinta siinä vaihessa, kun turvallisuus on päässyt vaarantumaan. Jäljitys- ja salakuuntelulaitteita voi myös yrittää etsiä tai häiritä netistä ostettavilla laitteistoilla, mutta tulokset ovat tietysti varsin epävarmoja.

Siltä varalta, että oma fyysinen turvasi vaarantuu, eli poliisi ottaa sinut kiinni, pidättää, vie kuulusteluihin, tai ryhtyy suorittamaan kotietsintää asunnossasi tai autossasi, kannattaa perehtyä tähän kirjoitukseen asiasta, sekä lukea tämä blogikirjoitukseni asiaan liittyen.


2. Tietojen suojaaminen

Tilanne, jossa sinusta kerättyjä tietoja käytetään sinun hyväksesi eikä sinua vastaan, lienee varsin harvinainen suomalaisessa oikeuskäytännössä. Kaikki tiedot, mitä sinusta saadaan irti, pyritään käyttämään sinua vastaan. Sehän on poliisin tehtävä, saada ihmisiä kiinni rikoksista. Kaikki tiedonmurut, jotka auttavat poliisia tuossa asiassa, pyritään löytämään ja kääntämään sinua vastaan. Muista, että sinun ei tarvitse todistaa syyttömyyttäsi, eli anna tietoja vain siltä osin, kun ne osoittavat poliisin esittämien syyllisyyttäsi tukevien väitteiden paikkaansapitämättömyyden.

Sellaisessa tilanteessa, jossa tiedoilla voi olla hyötyä sinun oikeusturvasi kannalta, voit yleensä itse ne osoittaa esimerkiksi kertomalla, että matkapuhelimesi, jonka IMEI ja IMSI on se ja se (joita poliisi ei tiedä, koska ne ovat anonyymisti ostettuja ja prepaid-sim-kortilla varustettuja) oli kyllä aivan toisaalla kun väitetty rikos paikassa X tapahtui. Vaikka tämä ei sinällään todista vielä mitään, voi puhelutietojen ja matkapuhelimen paikkatietojen käsittely yhdessä luotettavan todistajan kanssa osoittaa luotettavasti sinun olleen toisaalla väitettynä hetkenä. Esimerkiksi, mikäli puhuit päivänä X kello 14 kaverisi kanssa puhelimessa ja kaverisi muistaa tämän, voidaan vertailemalla sinun IMSI ja IMEI tietojasi kaverin tietoihin osoittaa, että nämä puhelimet olivat keskenään tekemisissä ja kun kaveri varmistaa teidän puhuneen tuolloin keskenään, et mitenkään voinut olla vaikkapa toisella puolen Suomea tekemässä jotain rikosta puolta tuntia myöhemmin.

Toinenkin poikkeus on, mutta siihen vetoaminen voi olla hieman epävarmaa: Voit vedota esimerkiksi, että tietokoneesi kiintolevyllä tai hallustasi löytyneeltä muistitikulta tai sähköpostistasi tms. ei voi olla selkokielisenä mitään todisteita sinua vastaan, ellei niitä ole sinne istutettu, koska todistettavasti käytät vahvaa salausta kaikkiin tiedostoihisi. Suomalaisessa oikeuskäytännössä tuohon vetoaminen ei välttämättä toimi, koska viranomaisia uskotaan poikkeuksetta ja tilanne tulkitaan luultavasti vain niin, että olet "unohtanut" salata tuon yhden tiedoston, joka todistaa sinun syyllisyytesi ja nyt jäit vain oman "virheesi" vuoksi kiinni.

Yleisesti ottaen kuitenkin tilanne on se, että kaikki mahdollinen kannattaa pyrkiä salaamaan. Mitään oljenkortta tai mahdollisuutta ei pidä viranomaisille antaa ainakaan suoralta kädeltä käytettäväksi sinua vastaan.

Tietokoneen kaikki kiintolevyt, myös siis käyttöjärjestlemän sisältävä osio, tulee ehdottomasti salata vahvalla salauksella, kuten Truecryptillä tai Linuxin dm-cryptillä. Vain salaamalla kiintolevyjen koko sisältö voidaan varmistua, että tietokoneelta ei ole poimittavissa mitään lokitiedostoja tms. sinua vastaan käytettäväksi. Tietokoneella olevia lokitiedostoja voi toki tehokkaasti hävittää esimerkiksi Bleachbit ja CCleaner (+ CCEnhancer) ohjelmistoilla. Mikäli tietokoneen sisältö on salattu, ei tietokoneelle voi myöskään käyttöjärjestelmän joukkoon piilottaa urkintaohjelmia eikä muutenkaan manipuloida sitä. Truecryptiä voi käyttää myös muistitikkujen salaamiseen. Truecrypt mahdollistaa myös piiloitetun levyosion/käyttöjärjestelmän/salatun säiliön, jossa on siis kaksi osaa: Varsinainen salainen osio ja salattu, mutta tarvittaessa paljastettavissa oleva osio ("katsokaa nyt, ei täällä mitään rikollista ole"). Lisää infoa Truecryptistä suomeksi vaikkapa täältä. Kannattaa muistaa, että sinulla eikä lähiomaisillasi ole mitään velvollisuutta kertoa mitään salasanojasi tai salausavaimiasi poliisille missään tilanteessa.

Käyttöjärjestelmän ja kiintolevyjen salaamisen vaihtoehto on käyttää jotakin luotettavaa cd/dvd:ltä ajettavaa käyttöjärjestelmää, kuten vaikkapa Knoppix, LPS, Tails tai Ubuntu Privacy Remix -Linuxia. Tällöin tietokoneelle ei jää mitään merkintää tai lokeja tietokoneen käytöstä, eikä kyseisiä käyttöjärjestelmiä voi edes haittaohjelmilla oikein saastuttaa...käyttöjärjestelmä kun on muuttumattomana aina rompulla, josta se käynnistetään! Tämmöistä "Live-cd" käyttöjärjestelmää käytettäessä on kuitenkin muistettava, että luotavat ja muokattavat dokumentit ja muut sellaiset tiedostot tulee pystyä säilömään jonnekin, salattuina tietenkin. Muistitikku tai muistikortti, jossa tiedot ovat salattuina, on varmaankin hyvä ratkaisu, mutta pienet tiedostot voi myös vaikkapa lähettää itselleen salattuina sähköposteinakin. Ubuntu Privacy Remix sisältää ominaisuuden, jolla omat tiedostot ja asetukset voi tallentaa salattuina usb-muistitikulle.

Sähköpostien salaamiseen ei oikeastaan ole mitään järkevää vaihtoehtoa kuin PGP eri muodoissaan, esimerkiksi Gpg4win. Edellä mainitsemani Linux-jakelut sisältävät myös GnuPG-ohjelmiston, joka ajaa saman asian ja LPS sisältää Encryption Wizard-ohjelman. On kuitenkin syytä muistaa, että pelkästään sähköpostin lähettäjä- ja vastaanottajatiedoista sekä lähetys- ja vastaanottoajankohdista voidaan päätellä kaikenlaista, joten missään nimessä pelkkä sähköpostin sisällön salaus ei ole ratkaisu sähköpostin suojaamiseksi viranomaisia vastaan. Palaan tähän aiheeseen tuonnempana.  Pikaviestiohjelmien ja irc:n käytössä suojan antaa Pidgin ja sen OTR-plugin, jonka ansiosta voi muodostaa salattuja keskusteluita toisten käyttäjien kanssa.

Älypuhelinten sisällön salaamiseen on olemassa joitain kaupallisia vaihtoehtoja, yksi lupaavimmista, joskaan ei vielä käyttökelpoinen on Whispercore. Puheluiden salaaminen onnistuu esimerkiksi saman firman RedPhonella ja tekstiviestien salaaminen saman firman TextSecurella. Muitakin vaihtoehtoja löytyy kyllä. Pääasia on, että käyttää edes jotakin, koska viranomaisten kompetenssi murtaa alkeellistakin salausta voi olla varsin heikko. Valitettavasti älypuhelimet sisältävät niin valtavan määrän tietoa mm. käyttäjän aikaisemmista liikkeistä, että älypuhelimen päätyminen viranomaisten käsiin - ainakin salaamattomana - on aina suuri ongelma. Ongelmaa voi toki yrittää minimoida käyttämällä ei-tavanomaista versiota älypuhelimen käyttöjärjestelmästä ja/tai säätämällä puhelimen asetuksia radikaalisti, mutta nämä eivät ole mitenkään idiootinvarmoja menetelmiä. Parempi olla hankkimatta älypuhelinta lainkaan, tai rajoittaa sen käyttö ja online-tila minimiin. Puheluita voi soittaa tietokoneelta ip-puheluinakin ja niiden salaamiseen luotettavasti sopii esimerkiksi Zfone.

On syytä muistuttaa, että kaikki salausmenetelmät ja salasanat voivat aina vaarantua hajasäteily (ns. Tempest) hyökkäyksellä. Hajasäteilyhyökkäystä vastaan on onneksi olemassa erilaisia suojautusmenetelmiäkin. Niiden käsittely tämän kirjoituksen yhteydessä on liian laaja aihe, joten suosittelen perehtymään tuohon aikaisempaan kirjoitukseeni ja sen lähteisiin. Voidaan kuitenkin todeta, että mikäli onnistut toimintasi suojaamisessa, hajasäteilyhyökkäyksestäkään ei ole vaaraa. Lisäksi Suomen viranomaisten kyky suorittaa hajasäteilyhyökkäyksiä on ainakin vielä toistaiseksi varsin vaatimaton.


3. Toiminnan suojaaminen

Yleensä nimenomaisesti oma toimintasi on se, mikä herättää alunperinkin viranomaisten kiinnostuksen sinuun. Mikäli viranomaiset eivät pääse omasta toiminnastasi ikinä selville, he eivät osaa sinuun todennäköisesti kohdistaa mitään toimenpiteitäkään, esimerkiksi salakuuntelua tai kotietsintää. Toisaalta, vaikka oma toimintasi olisi moitteetonta ja huolellisesti suojattua, voivat muut ihmiset tai puhdas sattumakin toki tuoda Gestapon ovesi taakse.

Kaikkein tärkeintä on suojata oma identiteetti, internet- ja puhelinyhteys seurannalta ja salakuuntelulta ainakin aina niin halutessasi. Mikäli toimit omalla nimelläsi (tai joku toinen toimii nimissäsi) voit saada tuomion jo pelkästään sen vuoksi, vaikka poliisi ei pystyisi tai viitsisi edes nettiliikennettäsi tarkkailla...ja toisinpäin, mikäli toimit anonyymisti mutta et suojaa nettiyhteyttäisi, poliisi voi sitä salakuuntelemalla selvittää tekemisiäsi tai hankkimalla "tolppaluvan" salakuunnella puhelintasi, vaikka puhelin olisikin käytettynä ostettu ja prepaid-liittymää käyttävä vanha kapula. Joskus pitää kuitenkin tehdä kompromisseja ja parempi edes suojata toinen näistä tekijöistä kuin ei kumpaakaan.

Internet-liittymän suojaamiseksi salakuuntelulta on olemassa lukuisia hyviä maksullisia VPN-anonyymipalveluita, esimerkiksi IPredator ja Perfect Privacy. Molemmissa tapauksissa tietokoneeltasi heidän palvelimille saakka luodaan vahvasti salattu yhteys ja käytät internettiä sen jälkeen tätä yhteyttä pitkin, heidän kauttaan. IPredator ja Perfect Privacy ovat molemmat luotettavia tahoja, eivätkä hevillä jaa tietojasi (IPredatorilla ei ainakaan niitä oikeastaan edes ole säilössäkään) esimerkiksi Suomen viranomaisten kanssa. Lisäksi molemmat palvelut kätkevät ip-osoitteesi, joten sivustot, joilla käyt, eivät voi hekään tunnistaa sinua ellet itse tietysti esiinny omalla nimelläsi tai käytä muuta tunnistetietoa. Lisäbonuksena näiden palveluiden käytössä on se, että voit turvallisin mielin käyttää esimerkiksi avoimia wlan-verkkoja kotimaassa tai ulkomailla ilman salakuuntelun pelkoa: Yhteytesi tietokoneeltasi VPN-anonyymipalvelulle saakka on vahvasti salattu.

VPN-palvelun sijasta tai lisänä kannattaa ehdottomasti käyttää Tor-verkkoa. Tor-verkossa viestintä ponnahtelee edestakaisin salattuna, kunnes lopulta päätyy takaisin internettiin (tai jää Tor-verkkoon, mikäli sivu, jolle pyrit, sijaitsee vain Tor-verkossa). Tor-verkko on erittäin tehokas suojaamaan liikenteen tietokoneeltasi Tor-verkkoon saakka ja kätkemään identiteettisi ja ip-osoitteesi verkossa. Valitettavasti Tor-verkko voi olla välillä varsin hidas. Tor-verkkoa voit käyttää jo aikaisemmin mainitsemani Tails-Linuxin avulla suoraan, tai Windowsissa Tor Browser Bundlen avulla. Älypuhelimessa Tor-verkon käyttö onnistuu esimerkiksi orbot-ohjelmalla. Tor-verkkoa käytettäessä on muistettava ottaa selaimen evästeet, lisäosat ja pluginit pois käytöstä, ehkäpä jopa javascript, koska näiden selaimesi voidaan "huijata" paljastamaan tietoja sinusta ja/tai sijainnistasi.

Tor-verkossa on siis itsessäänkin sisällä useita palveluita ja esimerkiksi keskustelufoorumeita, joihin voi osallistua. Nämä ja muut Tor-osoitteet tunnistaa .onion-päätteestä. Tor-osoite voi olla esimerkiksi http://kpvz7ki2v5agwt35.onion/wiki/index.php/Main_Page (Hidden Wiki, erinomainen paikka tutkia ja löytää lisää .onion osoitteita) tai http://zqiirytam276uogb.onion/ (Suomalainen Thorlauta-keskustelupalsta). Tor-verkkoa voi siis käyttää paitsi anonymointi- ja salauspalveluna tavanomaiseen internetin surffaamiseen, niin myöskin pelkästään itse Tor-verkossa surffaamiseen anonyymisti ja salatusti. Jälkimmäinen on tietysti vielä turvallisempaa, mutta valitettavasti Tor-verkossa ei vielä ole valtavasti palveluita, joita voisi käyttää.

VPN-palvelut sen enempää kuin Tor-verkkokaan eivät takaa "päästä-päähän", eli tietokoneeltasi internersivulle X saakka ulottuvaa salausta. Tor-verkon sisällä surffaillessa salaus on toki päästä-päähän. Internetissä, käytetään sitä sitten suoraan tai Tor-verkon kautta, päästä-päähän salauksen voi taata vain SSL/TLS-salaus, eli kun nettiosoite on muotoa https:// sen http:// sijaan. Toisaalta pelkkä SSL/TLS ei anonymisoi sinua eikä estä viranomaisia tietämästä, että asioit nettisivulla X. Tämän vuoksi olisikin tärkeää käyttää sekä VPN-palvelua ja/tai Tor-verkkoa että eri internetpalveluissa https-yhteyksiä mahdollisuuksien mukaan.

Kuten aikaisemmin mainitsin, sähköpostin sisällön suojaaminen salauksella ei auta, mikäli sähköposti ei muuten ole anonymisoitu. Sähköpostitiliä luodessasi ja aina sen jälkeen sitä käyttäessäsi onkin syytä käyttää esimerkiksi edellä mainitsemaani Tor-verkkoa ja/tai VPN-palveluita. Tällöin sähköpostipalvelimen ylläpitäjä, esimerkiksi Gmail, ei saa koskaan tietää todellista ip-osoitettasi eikä siis pysty yhdistämään kyseistä sähköpostitiliä mitenkään sinuun...mikäli muistat valita käyttäjätunnukseksi/sähköpostiosoitteeksi jonkin anonyymi.haktivisti@gmail.com, etkä suinkaan käytä siinä omaa nimeäsi. Mikäli kaksi tai useampaa tahoa viestivät Tor-verkon ja/tai VPN-anonyymipalveluiden kautta salattua sähköpostia, systeemi on jo melkoisen turvallinen myös viranomaisia vastaan. Vielä paremman turvallisuuden saa käyttämällä esimerkiksi Tor Mail -palvelua Tor-verkossa.

Vaikka käyttäisitkin luotettavia anonyymipalveluita ja Tor-verkkoa, viestiliikenneanalyysi voi siltikin paljastaa toimintaasi. Tor-verkkoa käytettäessä on mahdollisuus myös välittää muiden käyttäjien Tor-viestintää, mikä on hyvä asia myös sikäli, että se kätkee oman Tor-verkkoviestintäsi entistä paremmin muiden viestien joukkoon, vaikeuttaen liikenneanalyysiä. Mikäli ei säädä Tor-ohjelmistoa välittämään muuta Tor-viestintää nettiliittymäsi kautta, niin suotavaa olisi, että nettiyhteytesi anonyymipalveluihin ja Tor-verkkoonkin olisi avoinna myös sellaisina aikoina, jolloin et ehkä itse ole lainkaan kotona tai et ainakaan tee netissä mitään...tällöin tosin kannattaa virittää jotain epäsäännöllistä nettiliikennettä pyörimään taustalle, kuten esimerkiksi Tor-verkon viestinvälitys (VPN-kautta) ja pelkästään VPN-palvelua käyttävä vaikkapa torrenttien jako ja lataus ja miksikäs ei vielä jokin irc-kanava tms. (muista käyttää Bittorrent- protokollassakin salausta). Mikäli et peittele liikennemääriäsi ja ajankohtiasi, voi viranomainen seurata esimerkiksi sinun ja kaverisi viestintää ja huomata, että kun kaverisi viestittelee, niin sinäkin viestittelet samaan aikaan ja päätellä tästä teidän viestittelevän keskenään.

Oman nettitoiminnan peittelyssä voi käyttää myös erilaisia välikäsiä, eli toisten tahojen nettiliittymiä. Helpoiten se onnistuu käyttämällä avoimia wlan-verkkoja, joita esimerkiksi kahviloissa jne. on käytössä. Myös monen yksityishenkilön käytössä on suojaamaton wlan, jota voi käyttää hyväkseen. Tärkeää on, että ei tule itse huomatuksi näitä käyttäessä, tämän vuoksi esimerkiksi kahvila, josta salausavaimen saa kassalta pyytämällä, ei tule kysymykseenkään, koska tällöin jätät itsestäsi jäljen joko kassahenkilön muistiin tai pahimmassa tapauksessa turvakameraan. Avoimia wlan-verkkoja käytettäessä pitää muistaa, että niihin tallentuu aina langattoman verkkokorttisi mac-osoite, jota kautta sinua voidaan tehokkaasti jäljittää. Onkin suotavaa joko hankkia pääsy ko. wlan-tukiasemaan tms. ja tyhjentää sen lokitiedostot ja/tai käyttää tietokoneellasi ohjelmaa, jolla voi muuttaa mac-osoitteesi automaattisesti jokaisella käynnistyskerralla.

Vieraat tietokoneet esimerkiksi kirjastoissa tai oppilaitoksissa voivat tarjota hyvin paikan harrastaa nettiaktivismia ja pitää yhteyttä...mutta eivät käyttöjärjestelmältään ja ohjelmiltaan, koska niiden käyttöä tarkkaillaan etkä voi muutenkaan luottaa niihin. Näitä koneita käytettäessä onkin ehkä syytä käynnistää ne jo aikaisemmin mainitsemiltani Knoppix, LPS, Tails tai Ubuntu Privacy Remix -Linuxin sisältävältä rompulta. Voit tietysti myös monessa paikassa vain yksinkertaisesti törkätä kannettavan tietokoneesi verkkopiuhan seinään ja pääset suoraan nettiin omalla koneellasi ilman sen ihmeempiä säätämisiä. Varo kuitenkin jälleen kerran, ettei naamasi tallennu johonkin valvontakameraan, kun marssit sisään ko. paikkaan.

Matkapuhelinviestinnästä tulikin jo juttua hieman aiemmin. Tärkeää on käyttää käytettyinä anonyymisti ostetuita matkapuhelimia ja niihin anonyymisti ostettuja prepaid-liittymiä ja kommunikoida näillä vain toisten samankaltaisesti hankkimia matkapuhelimia ja liittymiä hankkineiden kanssa. Yksikin puhelu tälläisellä puhelimella ei-anonyymisti hankittuun matkapuhelimeen tai matkapuhelinliittymään vaarantaa välittömästi sinut ja verkostosi, koska se linkittää puhelimisi johonkin tiettyyn henkilöön...ja tuo tietyn henkilön kautta kaikki sinun ko. puhelimeen ja/tai ko. liittymään soittaneetkin voidaan linkittää yhteen. Tekstiviestejä ei kannata käyttää sisällöltään arkaluontoisen asian selittämiseen, ei ainakaan selkokielisenä (ks. edellä mainitsemani TextSecure), koska niiden automaattinen lukeminen on huomattavasti helpompaa kuin sinun puheesi automaattinen tulkitseminen. Yksinkertainen "soita minulle" riittänee.

Matkapuhelinviestinnässä(kin) viestikuri on erittäin tärkeä asia. Hyvään viestikuriin kuuluu myös, että et viestittele turhan paljon, etkä milloinkaan paikassa, joka voidaan liittää jollakin tapaa sinuun. Mene edes muutaman sadan metrin, mieluummin parin kilometrin päähän asunnostasi tai työpaikastasi. Muina aikoina on viisainta pitää matkapuhelin suljettuna - akku irroitettuna siitä! Muista, että päällä oleva matkapuhelin voidaan paikantaa tukiasemien perusteella kaupungissa kymmenien metrien ja maaseudulla satojen metrien tarkkuudella.

Viestinnässä voi myös käyttää perinteisiä keinoja, jotka voivat yllättää tekniseen valvontaan innostuneen viranomaisen kokonaan. Viestintään sopii esimerkiksi vanha kunnon kirjeposti, jota voi kätevästi lähettää Poste Restante osoitteisiinkin. Niin vanhanaikainen ja tietoturvaton ei sentään tarvitse olla, että kirjoittaa kirjeen paperille, vaan kirjekuoreen kannattaa laittaa pari palaa paperia ja teipata mukaan microSD-muistikortti, jossa itse asiasisältö on vahvasti salattuna. Noin pienen muistikortin havaitseminen kirjekuorta tunnustelemallakin on vaikeaa. Kirjekuoren ja Poste Restante -osoitteenkin voi ehkä korvata virallisen näköisellä ikkunallisella kirjekuorella, johon on hienosti "konekirjoituksella" tekstattu vastaanottajan nimi ja kuoren sisällä on jotain virallisen oloisia papereita...ja se microSD-muistikortti. Moinen kirje hukkuu kirjeiden massaan ja sitä helposti luullaan laskuksi tms. Kirjeitä laadittaessa on toki oltava tarkkana ja äärimmäisissä tapauksissa varottava omien sormenjälkienkin päätymistä kirjeeseen tai sen sisältöön. Kirjeen lähettäminenkin on oma juttunsa, parasta on käyttää kirjelaatikkoa, joka ei ole oman kodin tms. läheisyydessä ja johon kirjeen sujauttaminen käy huomaamatta ohikulkiessa tms.

Viestinnän lisäksi esimerkiksi rahojen siirtäminen ja käyttäminen vaatii suojaamista viranomaisten silmiltä. Tavanomainen pankkisiirto- tai luottokorttiostos kun on helposti viranomaisten selvitettävissä. Rahan nostaminen pankkiautomaatilta ja käteisellä maksaminen onkin huomattavasti parempi tapa toimia. Luottokortilla maksettaessa jo pelkästään välikäsien, kuten vaikkapa PayPalin käyttäminen on sekin hieman turvallisempaa kuin ostaminen luottokortilla suoraan. Huomattavasti parempi ja anonyymimpi tapa ostaa tuotteita ja palveluita netissä on käyttää Bitcoineja, vaikka niitä ei valitettavasti vielä kovin moni paikka hyväksy maksuvälineeksi. Bitcoineja voi anonymisoida ja säilyttää mukavasti esimerkiksi TORwalletissa, joka puolestaan hyödyntää Tor-verkkoa.



On syytä muistuttaa vielä, että tietokone, joka ei ole turvalliseksi asennettu, päivitetty ja säädetty, ei ole sitä myöskään, vaikka se olisi minkälaisella tavalla salattu tai se käyttäisi mitä tahansa salattua yhteyttä. Tietoturva on kokonaisuus, joka on vain niin vahva kuin sen heikoin lenkki. Kaikki ohjeet, joita olen esimerkiksi blogissani antanut tietokoneen suojaamiseksi, on syytä ottaa tosissaan käyttöön, mikäli aikoo käyttää Windowsia johonkin viranomaisten mielestä epäsopivaan tai vain kiinnostavaan toimintaan. Toki muutenkin. Vaihtoehtona on tietysti käyttää jo mainitsemiani live-cd Linuxeja. Kompromisseja ei ole varaa tehdä tässä suhteessa, ei sitten yhtä ainuttakaan.