26. kesäkuuta 2012

Turkki, Syyria ja uudet Mainilan laukaukset

Maailma kohisee kovasti, kun Syyria ampui alas Turkin ilmavoimien hävittäjäkoneen ja väitetään jopa, että Syyria olisi yrittänyt ampua alas toisenkin lentokoneen. Moista tekoahan voisi pitää jo sodanjulistuksena ei vain Turkille, vaan myöskin koko NATO:lle. Kuinka mukava sattuma. Uutisvirrasta on vain jäänyt vähemmälle huomioille ja median ruoskinnan ulkopuolelle muutama tärkeä huomio.

Ensinnäkin, hävittäjäkone saattoi hyvinkin olla Syyrian ilmatilassa ja joidenkin uutisten mukaan hylky on löytynyt Syyrian aluevesiltä. Tietysti Syyrialla on oikeus suojata ilmatilaansa, varsinkin kun ottaa huomioon nykyisen tilanteen ja jatkuvan pelon ulkovaltojen ilmaiskujen kohteeksi joutumisesta. Aivan turha ruikuttaa, jos saat verisen nokan kun menet naapurisi pihalle soittamaan suutasi. Kannattaisi varmaan olla menemättä sinne lähelle provosoimaan toista osapuolta. Niin, mikäli siis tarkoituksesi ei nimenomaisesti ole saada aikaan tappelua.

Toiseksi, kyseessä ei oikeasti ollut tyyppimerkiltään F-4 hävittäjä, vaan tarkemmin sanottuna RF-4E Phantom II. Tiedustelukone siis. Huppista, miksiköhän ihmeessä tämmöinen pikkuseikka on jätetty kertomatta, kuten myöskin se, että kyseinen kone luultavasti kantoi huippuluokan tiedusteluvarustusta, jolla on mahdollista saada kuvaa yli 100km päästä? Aivan turha ruikuttaa, jos saat verisen nokan kun menet naapurisi pihalle räpsimään kamerallasi kuvia naapurin asunnosta. Kannattaisi varmaan olla menemättä provoisoimaan ja loukkaamaan toisen osapuolen yksityisyyttä. Niin, mikäli siis tarkoituksesi ei nimenomaisesti ole saada aikaan tappelua.

Kolmas huomio on, että F-4 hävittäjästä on lukuisia versioita, jotka on nimenomaisesti tehty miehittämättömiksi lentokoneiksi. Miehittämättömän lennokin käyttäminen voisi selittää, miksi lentäjiä ei ole lainkaan löydetty ja toisaalta, miksi näin törkeään provokaatioon uskalletaan ryhtyä. Eipähän ainakaan uhrattu ketään oikeata ihmistä, jos jälkikäteen alkaa asiasta tulla puhetta totuuden paljastuessa.

Neljäs huomio on, että tuskin on sattumaa, että "uutis"virtaa Syyrian ja Iranin ympärillä on alettu lisäämään paitsi tulevaa hyökkäystä pohjustaen, mutta myöskin, jotta ihmismassojen huomio kiinnittyisi pois EU:n massiivisista ongelmista velkapyramidiponzihuijaus-rahajärjestelmäänsä ja ylivelkaantumiseen liittyen. Mitäpäs siitä, että Espanja tarvitsee yli sata miljardia euroa suoraa rahaa ja heti, hei, joku lentokone ammuttiin alas juuri ja sota uhkaa?!?

Pohtikaapa sitäkin, miksi media ei uutisoi, että Syyrian turvallisuusviranomaiset ovat pidättäneet 40 Saksan kansalaista aseiden salakuljetuksesta? Mitä veikkaatte, että vaikkapa Venäjä tuumaisi, jos kävisi ilmi, että Suomen tai Viron kansalaiset salakuljettaisivat aseita tsetseenitaistelijoille? "Ihan ok juttu hei, tämmöstä sattuu, ei varmaan liity mitenkään taisteluihin Tsetseniassa, ette varmaan ole mitenkään sekaantuneet niihin..." Juupajuu.

Ilmeisesti valtamedian kautta ei ole saatavissa kovinkaan luotettavaa ja kriittistä uutisointia Syyriaan liittyen, joten asioista kiinnostuneiden pitää turvautua muihin lähteisiin. Facebookin käyttäjille yksi kohtuullisen hyvä lähde on tämä sivu. Uutispalveluista suosittelen Russia Today:ta ja Al-Jazeeraa. Muistakaa, että maailmanhistoria on täynnä salaliittoja, etenkin mitä tulee sotien syttymiseen.

16. kesäkuuta 2012

Pohjoiskorealainen video länsimaiden propagandasta

Hämmästyttävän hyvä. Aivan täyttä asiaa. Ei tuohon ole paljoa lisättävää. Suosittelen katsomaan ajatuksella nämä osat 1-4. Toivon mukaan saamme pian katsoa osat 5-10.







10. kesäkuuta 2012

Isoveli ja Skynet televisiossasi

Törmäsin netin syövereissä uutiseen Intelin aikeista ottaa käyttöön kasvontunnistustekniikkaa televisioihin, mainostarkoituksessa tietenkin. Ajatus on tunnistaa television katselijat ja syöttää heille kohdennettua mainontaa. Hiukan pelottava visio tulevaisuudesta, mutta kuinka kaukaa tulevaisuudesta?

Muistin jostain mainoksesta, että kasvojentunnistuksesta, eleohjauksesta jne. ominaisuuksista on ollut puhetta aiemminkin. Pienen hakemisen jälkeen löysinkin etsimäni. Gigantissa (ja tietysti muuallakin) on myynnissä jo tällä hetkellä televisioita, joissa on mm. tämmöisiä ominaisuuksia:
- Smart Hub on yksinkertainen ohjauspaneeli, jonka avulla voit navigoida älykkäiden ominaisuuksien ja palveluiden parissa. Saat yleiskuvan kaikesta television sisällöstä, kuten sovelluksista, verkkoselaimesta, musiikista. valokuvista, videoista ja sosiaalisen median palveluista.
- Sisäänrakennettu verkkoselain. Surffaa verkossa suurelta televisioruudulta. Luo kirjamerkki suositulle nettisivulle, aivan kuten tavallisella verkkoselaimella. Hae, shoppaile tai käytä sosiaalisia medioita.
- Sisäänrakennettu langaton Wi-Fi -yhteys. Suoratoista tiedostoja langattomasti verkkoyhteyden avulla, surffaa verkossa, lataa eri sovelluksia ja vuokraa elokuvia.
- Allshare (DLNA) mahdollistaa television liittämisen muihin DLNA-laitteisiin, kuten älypuhelimeen ja tietokoneeseen, langattomasti. Käytä televisiota tiedostojen jakamiseen ilman, että niitä tarvitsee siirtää.
- Smart View -sovellus mahdollistaa puhelimen tai taulutietokoneen käytön ylimääräisenä televisiona. Erinomainen esimerkiksi silloin, kun haluat käydä keittiössä etkä halua jäädä paitsi mistään tärkeästä urheiluhetkestä.
- Smart Interaction -liike ja äänitunnistin. Hallitse televisiota äänesi tai kätesi liikkeiden avulla. Vaihda kanavaa, hallitse äänenvoimakkuutta tai avaa sovelluksia äänikomennon avulla. Smart Interaction / Ääniohjaus ei tue kaikkia kieliä tai murteita. Yksittäiset Smart Interaction -toiminnot vaativat internetyhteyden. Skype kasvojentunnistus voi vaatia ohjelmistopäivityksiä.

Hetkonen, hetkonen...

Eli jo nyt televisiossa on ominaisuudet, jotka linkittävät sen huolettomasti muihin kodin laitteisiin paitsi johdoilla niin myöskin langattomasti, sekä edelleen internettiin. Kaikenlainen media on jaossa kaikenlaisista lähteistä. Televisio tunnistaa liikkeen ja äänesi, sekä sisältää tietysti videoyhteysmahdollisuudetkin.

Olenko minä ainoa, joka alkoi juuri voimaan pahoin?

Vaikka unohtaisimme kokonaan digitelevision räikeät tietoturvaongelmat ja sitä kautta näiden ominaisuuksien väärinkäyttöpotentiaalin naapurin hakkerin toimesta, on kyse silti melkoisen vaarallisesta suuntauksesta. Ihmiset ovat uusien "älykkäiden" televisioiden myötä avaamassa olohuoneensa ja itse asiassa koko kotinsa Isoveljelle ja mahdollistavat "Skynetin" kyvyn hyökätä heidän kimppuunsa. Ihan oikeasti.

Ehkä jo muutaman vuoden päästä saat televisioruudullesi mainoksen, jossa mainostetaan hyvää unta tuovia sänkyjä ja patjoja, koska television sensorit ovat aistineet sinun nukkuneen yösi hieman levottomasti. Kun nouset keittämään aamukahvia, Isoveli muistuttaa televisiostasi, että liika kahvin juonti on terveydelle haitallista, kunnes kahvinkeitinmainos pärähtää päälle höpöttämään. Kun palaat töistä, televisio välittää välittömästi kuvasi herratieskenelle, jotta varmasti olet "connected" kaikkiin ystäviisi ja tuttaviisi. Ystäväsi tullessa luoksesi viettämään elokuvailtaa huomaa televisio, että leffa onkin piratoitu versio ja käynnistää automaattisesti Isoveljen määräyksestä medioidesi skannauksen muiden piraattituotteiden varalta...hetken kuluttua televisiosi yhdistyy suoraan Teostolle tai poliisille, jotka ryhtyvät toimenpiteisiin moisen rikollisen toimintasi lakkauttamiseksi, onhan nyt matkapuhelimestasikin löydetty yksi epämääräinen video, joka ei ole kopiointisuojauksensa mukaisesti ihan ok. Todistusaineistona käytetään myöskin television nauhoittamaa kuvaa siitä, kun olet pari kuukautta sitten harrastanut seksiä television äärellä piraattipornoleffaa katsoen. Samalla saat myös syytteet kiihottamisesta kansanryhmää kohtaan, koska olet viime viikolla puinut nyrkkiä televisiollesi, kun television uutispätkässä on näytetty kulttuurinrikastuttajia.

Aika, jolloin sinä et katsele televisiota, vaan televisio katseleekin sinua, on näköjään saapunut kaikessa hiljaisuudessa. Isoveli, suuryritykset, mainostajat ja naapurin hakkeri kiittävät sinua lämpimästi. Puhumattakaan ulkomaisista tiedustelupalveluista ja sotilasmahdeista

8. kesäkuuta 2012

Halla-aho ja sananvapaustaistelun finaali

Korkein oikeus (KKO) kovensi Jussi Halla-ahon tuomiota, osoittaen jälleen todeksi sen, ettei Suomessa ole sananvapautta.  Halla-aho sai tuomion tekemällä täysin loogisia ja tosiasioihin perustuvia johtopäätöksiä islamista (= Islam on pedofiiliuskonto) ja julkaisemalla ko. johtopäätökset päättelyketjuineen blogissaan. Samalla Halla-aho ns. vittuili Suomen viranomaisille heidän harrastamasta kaksinaismoralismista ja epäloogisuuksista. Luultavasti tämä viranomaisille vittuilu ja heidän typeryytensä osoittaminen olikin sitten jo liikaa Ajatuspoliisille ja Halla-aho sai syytteet niskaansa.

Olen itse blogissani tuonut aivan samat johtopäätökset esille islamista ja muslimeista kuin mitä Halla-aho on tuonut, mutta eipä minua ole kukaan syytettyjen penkille raahaamassa. Tämä jälleen osoittaa Suomen oikeusjärjestelmän toimimattomuutta ja epäloogisuutta, ilmeisesti minä saan laukoa mitä huvittaa, mutta Halla-aho ei saa. Suomessa tuomioistuinlaitos, vaikka onkin sairas, perverssi ja epäoikeudenmukainen, ei ole myöskään looginen eikä tasapuolinen. Tuomioita räpsähtää ilmeisesti poliittisin perustein ja viranomaisvastaisuudesta enemmän kuin itse teoista...kuten Seppo Lehdonkin aikanaan saama tuomio hyvin osoittaa.

Halla-ahon oikeusprosessi on nyt sitten käyty Suomessa loppuun ja toivon mukaan Halla-aho jatkaa prosessin käymistä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen (EIT), jotta se saa jälleen kerran antaa langettavan päätöksen Suomen viranomaisten ihmisoikeuksia rikkovista toimista. Jopa Venäjän ihmisoikeustilanne on parempi kuin Suomen, jos mittarina käytetään EIT:n langettamien tuomioiden määrää per asukas...etenkin oikeusjärjestelmän toimivuudesta Suomi on saanut huomattavasti moitteita EIT:ltä.

"Sananvapaus kattaa myös sellaiset viestit, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät valtiota tai jotain sen väestön osaa. Tätä vaativat tuomioistuimen mukaan moniarvoisuus, suvaitsevaisuus ja avarakatseisuus, joita ilman ei ole kansanvaltaista yhteiskuntaa."
- Euroopan Ihmisoikeustuomioistuin

1. kesäkuuta 2012

Google Docs ja Blogger - hämärää toimintaa Operalla

Käytän Operaa selaimena. Yrittäessäni ladata tiedostoja Google Docsiin se ei kerta kaikkiaan onnistu, "lähetä" nappia painamalla ei tapahdu mitään. Tiedostojen lähettämiseksi pitäisi käyttää toista keinoa, eli ladata "sovelma", joka on javaa. Jotain hämärää tuossa sovelmassa kuitenkin on. Aika paljonkin itse asiassa. Sertifikaatti on vanhentunut ja sovelma voi myöskin käyttää tietokoneeni mikrofonia ja kameraa. 

Minkä ihmeen takia Google ei suostu toimimaan kunnolla Operalla ja miksi ihmeessä se häärää tuollaisten viritysten kanssa ja mitä se niillä oikein aikoo? Hämärää.


PS. Kuvan lähettäminen Bloggeriin ei onnistu Operalla. Operan asetuksista pitää maskeerata selain Firefox-selaimeksi. Tämän jälkeen Blogger ei kuitenkaan anna käsitellä tekstiä kuin html-muodossa, joten pitää vaihtaa maskeeraus takaisin Operaksi.

30. toukokuuta 2012

Foliohatut esiin kiitos!

Kirjoitin blogissani jo miltei viisi vuotta sitten "Takaportteja tietokoneen "raudassa"?", "NSA:n takaportti NIST:n satunnaislukugeneraattorissa" ja "Prosessorien tietoturva-aukot vaarantavat "kaiken"". Nelisen vuotta sitten kirjoitin "Tiedustelupalveluilla takaportteja salauksissa ja laitteissa" ja puolitoista vuotta sitten "Skynetin betaversiota odotellessa". Paranoidista huuhaata, salaliittoteoriaa, liioittelua, paskapuhetta, ajattelivat monet.

Paskat, sanon minä. Totuus on tarua ihmeellisempää.

Nyt nimittäin The Guardian kirjoittaa todennetuista takaporteista elektroniikassa/tietokoneissa. Jutussa puhutaan lähinnä matkustajalentokoneissa olevista takaporteista, joiden avulla koko kone voidaan hakkeroida internetin kautta, mutta sivutaan kyllä loistavasti itse pääasiaa. Tiivistettynä sanottuna asian ydin on seuraava:

Elektroniikkakomponenteissa, tietokoneen osissa jos pilkkua viilataan, on järjestäen takaportteja, jotka voidaan aktivoida tietyillä koodeilla. Kaikki laitteet sotilaskalustosta tiskikoneeseen saakka ovat luultavasti takaportitettu. Kun koodipätkä lähetetään niihin, voidaan ne esimerkiksi uudelleenohjelmoida tekemään...melkein mitä tahansa. Kenellä nämä koodit sitten on hallussa ja kuka niitä voi saada haltuunsa ja mihin tarkoitukseen, on vielä mysteeri. Kiinalaisia epäillään, koska heillä on näppinsä kaikessa nykyaikaisessa siru- yms. tuotannossa, mutta yhtälailla amerikkalaiset voivat olla takaportitusten takana.

Eli turpaan vaan ja onnea meille kaikille. Game over.



PS. Melkein unohtui mainita, että juuri äskettäin paljastui kaikkien aikojen monimutkaisin ja vaarallisin haittaohjelma, "Flame", joka on riehunut jo puolitoista vuotta maailmalla. Kyseinen haittaohjelma voi tehdä melkein mitä vain, vaikka pääasiassa keskittyy vakoilemaan uhrejaan. Hupsista.

Problem - Reaction - Solution

EU perustetaan "kevyenä" ja "valtioiden itsenäisyyttä loukkaamattomana", suorastaan hyväntekeväisyysjärjestönä valtioiden yhteistyöelimeksi. Kansa aivopestään uskomaan tämä tarina ja kerrotaan, mitä kaikkea hyvää ja ihanaa EU tuo tullessaan. Kun tämä on tehty, EU:ta ryhdytään pikapikaa salassa syventämään ja huppista keikkaa, yht äkkiä ollaankin talousunionissa ja oma rahakin on mennyttä, vaikkei niin suinkaan pitänyt käydä! Mitäpä mokomasta, kansa saadaan uskomaan, että nythän valuuttoihin liittyvät ongelmat jne. ratkeavat hienosti. Seuraavaksi EU hyväksyy talousunioniin paskamaita, jotka eivät täytä sen ehtoja. EU antaa sitten holtittoman taloudenpidon jatkua sekä kiihdyttää velkapyramidiponzihuijaukseen perustuvaa pankkijärjestelmäänsä. Seurauksena on tietysti mielipuolisen kokoisia talousongelmia, joita kansalaiset kauhistelevat ja pelkäävät. Kansalaisilta viedään rahaa taskuista tukiaisina paskamaille ja pankeille sekä peloitellaan lisäkustannuksilla, jollei ongelma ratkea. Sitten ongelmaan esitetään tietysti sopivaa ratkaisua: EU:n syventämistä ja liittovaltiokehityksen merkittävää vahvistamista.

Problem - Reaction - Solution.

Hyväuskoiset hölmöt tietysti kuvittelevat, että tämä kaikki on sattumaa. Hyväuskoiset hölmöt luulevat, että asiat ovat vain sattumalta edenneet tietyllä tapaa ja tarjottu ratkaisu on paras tai ainoa ratkaisu vakaviin ongelmiin. Hyväuskoiset hölmöt eivät vain hyväksy heille laitettavia kahleita, vaan suorastaan ylistävät orjuuttajiaan heidän nerokkuudestaan (heidän itsensä luoman ja ruokkiman) ongelman (heidän päämääriään suuresti hyödyttävästä) ratkaisussa.

Aikaisemmassa kirjoituksessani jo aihetta sivuten todettakoon taas: Eliitti pelaa eräänlaista shakkipeliä orjiaan, eli meitä, vastaan. Me näemme vain shakkilaudan ja nappulat siinä, sekä mietimme eliitin seuraavaa siirtoa. Eliitti pelaa shakkipeliään kuitenkin niin taitavasti, että on tosiasiassa jo suunnitellut seuraavat viisi siirtoa eteenpäin, kuten kunnon shakin mestari tekee. Me olemme vain lauma, jota ajetaan manipuloimalla, peloittelemalla ja porkkanalla juurikin sinne, minne eliitti meidän haluaa menevän. Eri asia onkin sitten, olemmeko pelkkiä lampaita vaiko emme ja suostummeko hiljaisina kaikkeen tähän paskaan, jota niskaamme kaadetaan?

22. toukokuuta 2012

USA on myöntänyt aseistavansa Syyrian kapinallisia


Taas näitä uutisia, että meikäläistä ja muita "foliohatuiksi" "salaliittoteoreetikoiksi" kutsuvat voisivat ihan kiltisti myöntää lapsellisuutensa ja vetää itsensä narun jatkoksi. "Propellipäät" ovat alusta lähtien kertoneet, että Syyrian kahinat ovat vain jatkoa Afganistanin, Irakin, Libyan ja Egyptin miehitykselle (omin tai vierain joukoin), jota USA johtaa ja jonka tavoitteena on vain kahmia luonnonvaroja USA:lle ja ylläpitää loputonta sotaa. Huppista keikkaa, kun me "salaliittoteoreetikot" olemme taas olleet oikeassa alusta saakka. NATO-mailla on erikoisjoukkoja Syyriassa (lähde, lähde) suorittamassa kansanmurhaa ja aikaansaamassa "oikeutusta" täysimittaiselle ja avoimelle sodalle Syyrian miehittämiseksi, aivan kuten Libyassakin tehtiin.

Vai uskovatko lampaat yhä, että Osama järjesti 911 iskut Afganistanista? Uskovatko lampaat vielä, että Irakista löytyy Saddamin joukkotuhoaseita? Uskovatko lampaat edelleenkin, että Gaddafi alkoi huvikseen teurastaa kansaansa? Uskovatko lampaat senkin, että Egyptin kansannousu oli vain spontaani reaktio kansan kokemaan sortoon ja vääryyteen? Varmasti uskovat. Kuten uskovat Syyriankin tapahtumien olevan aivan täsmälleen sitä, mitä Yleannon uutiset ja suomalaiset maanpetturipoliitikot meille kertovat.

Seuraavaksi varmaan lammaslauma uskoo, että Iranilla on atomipommi tai he olivat jotenkin 911-iskujen takana. Tai mitä tahansa muuta, mitä eliitti orjiensa haluaa uskovan, jotta kansa tyhmänä antaa hiljaisen hyväksyntänsä eliitin seuraavalle operaatiolle. Shakkipeli pyörii, eikä kukaan tunnu ymmärtävän, eikä kukaan tunnu välittävän, eikä kukaan tee asialle mitään. Seuraavat siirrot on jo suunniteltu ja nekin tullaan suorittamaan täsmälleen kuten halutaan. Näin helppoa on manipuloida ihmismassoja.

Kaikesta tästä huolimatta joku vielä kannattaa enemmistön tyranniaa eli demokratiaa. Ei hyvää päivää. Tuollaisen lammaslauman olisi parempi olla päättämättä yhtään mistään yhtään mitään. Puhumattakaan, että ko. lammaslauma päättää kaikkien ihmisten asioista enemmistöpäätöksensä turvin. Maailma on ihmeellinen paikka ja Ylenannon uutisia seuraamalla ja massan mukana menemällä siitä jää 99% ymmärtämättä - ja sekin 1%, minkä siitä voi ymmärtää, ymmärtää luultavasti väärin.

6. toukokuuta 2012

Fw: Potilaan vointia ei seurata pikakäynneillä

Kirjoitukseni Turun Sanomien mielipidepalstalle sekä Länsi-Suomen mielipidepalstalle aiheutti sellaisen tuen vyöryn ystävien, tuttujen, työkaverien ja tuntemattomienkin osalta, että ihan yllätyin. Kirjoitukseni ovat monesti saaneet aikaan positiivista palautetta asiaan liittyviltä tahoilta, mutta tällä kertaa palautteen määrä kyllä yllätti. Facebookissa, sähköpostitse ja kasvotusten on palautetta tulvinut, kiitos siitä!

Ihan piruuttanikin copypastetan kirjoituksen tänne kaiken kansan iloksi. Niin ja tietysti kallispalkkaisten tervysalan konsulttien ja todellisesta hoitotyöstä vieraantuneiden sairaalabyrokraattien kiusaksi. Siinäpä pureskelevat ja ihmettelevät sitten. Saa ja kannattaa ehkä levittää eteenpäinkin. Etenkin hoitoalan ihmisten keskuuteen ja miksei asioista päättäville poliitikoille ja byrokraateillekin.

Tässä kirjoituksessa paistaa läpi jälleen yksi julkisen sektorin mätäpaise: Asioista päättävät kallispalkkaiset konsultit ja asioista täysin tietämättömät byrokraatit, joilla kenelläkään ei ole paitsi mitään käsitystä päätöstensä seurauksista, niin myöskään minkäänlaista vastuuta mistään tekemästään päätöksestä. Tuloksilla, seurauksilla tai kustannuksilla ei ole mitään merkitystä julkisella sektorilla. Asiat päätetään pienen piirin kesken, poliittisin kähminnöin ja umpihulluin visioin, eikä lopputuloksella ole ikinä mitään merkitystä idioottimaisen päätöksen tekijöille. Mikään yksityinen pulju ei voisi toimia yhtä hullusti tai se menisi konkurssiin tehottoman tuhlailunsa ja asiakaskatonsa vuoksi hetkessä. Julkinen pulju voi pyöriä vuosikymmeniä tuhlaten verovaroja, koska tulosvastuullisuutta ei ole ja verovaroista voidaan aina pumpata lisää ja lisää rahaa yhä hullumpiin ja turhiin hankkeisiin.
Psykiatrisesta osastohoidosta ollaan kovaa vauhtia siirtymässä avohoitomalliin. Avohoitotrendi on kallispalkkaisten konsulttien ja todellisesta hoitotyöstä vieraantuneiden sairaalabyrokraattien tuotosta. Pitäähän heidän jotain esittää tekevänsä työpaikkojensa ja palkkojensa eteen, sekä kerätä sulkia hattuun kaikenlaisista ”uudistuksista”. Halvempaa ja hoitotyön kannalta tehokkaampaa olisi maksaa näille konsulteille ja byrokraateille siitä, että eivät ikinä tulisi sataa metriä lähemmäs työpaikkaansa, jolloin vahinkoakin syntyisi vähemmän.
Osastohoito on kallista. Onhan se, kuten hoito yleensäkin. Heitteillejättö on halpaa, ainakin budjettikauden jaksossa tarkasteltuna. Pitkällä aikavälillä on kuitenkin edullisempaa, että potilas saa intensiivistä ja vaikuttavaa hoitoa, jolloin hän myöskin kuntoutuu nopeammin ja tehokkaammin. Sitä hän ei avohoidossa voi samalla tapaa saada.
Yksinkertainen matematiikkakin sen todistaa. Mikäli potilaan luona käydään yhteensä parin tunnin verran päivässä jokainen arkipäivä, hän saa osakseen yhteensä 10 tuntia hoitajan aikaa viikossa. Mikäli potilas on osastohoidossa, hän saa osakseen yli 500 tuntia hoitajien aikaa viikossa, koska häntä voidaan seurata, ohjata ja auttaa 24 tuntia vuorokaudessa, 7 päivää viikossa ja joka hetki lukuisten eri hoitajien toimesta!
Potilaan vointia, lääkityksen tehoa ja äkillistä hätää ei voida pikakäynneillä luotettavasti seurata. Hoitohenkilökunnalla ei ole avohoidossa mitään keinoa tietää, missä kunnossa ja mitä ottaneena potilas oli minuutti ennen heidän saapumistaan ja minuutti heidän lähtönsä jälkeen. Avohoidossa potilas ei voi saada heti tarvitsemaansa tukea ja lisälääkettä, vaan joutuu pahimmassa tapauksessa odottamaan seuraavaan päivään. Akuuteissa tilanteissa ja potilaan voinnin vaihdellessa potilaan laittaminen avohoitoon on jo suoranaista heitteillejättöä.
Avohoidolla on oma, välttämätön roolinsa psykiatrisen potilaan kuntouttamisessa. Ennaltaehkäisevällä ja varhaiseen puuttumiseen perustuvalla hoidollakin on oma roolinsa. Toivoa sopii, että verovaroilla touhuavat byrokraatit norsunluutorneissaan ymmärtäisivät, että myös psykiatrisella osastohoidolla on oma roolinsa. Nyt vaikuttaa näet pahasti siltä, että osastohoidosta ollaan rajulla kädellä leikkaamassa, kun samalla annetaan muualle vain murusia lisää. Seuraukset tulevat näkymään kaduilla ja ruumishuoneilla, mikäli tätä vaarallista kehityssuuntaa ei nopeasti käännetä.
Markus Jansson, sairaanhoitaja

29. huhtikuuta 2012

Blogin ulkoasusta kommenttia?

Olette varmasti huomanneet, blogini ulkoasu on muuttunut. Syitä on oikeastaan kaksi: Vanhaa ulkoasua ja sen muokkaamista ei Blogger enää tukenut, joten kyseessä oli ota-tai-jätä-tilanne. Toisaalta, minusta tuntui, että vanhalla ulkoasulla tietoa oli kovin niukalla kaistaleella koko sivun alueeseen nähden.

Mitä mieltä olette uudesta ulkoasusta? Onko parempi kuin vanha? Mitä pitäisi parantaa luettavuutta jne. ajatellen?