1. kesäkuuta 2012

Google Docs ja Blogger - hämärää toimintaa Operalla

Käytän Operaa selaimena. Yrittäessäni ladata tiedostoja Google Docsiin se ei kerta kaikkiaan onnistu, "lähetä" nappia painamalla ei tapahdu mitään. Tiedostojen lähettämiseksi pitäisi käyttää toista keinoa, eli ladata "sovelma", joka on javaa. Jotain hämärää tuossa sovelmassa kuitenkin on. Aika paljonkin itse asiassa. Sertifikaatti on vanhentunut ja sovelma voi myöskin käyttää tietokoneeni mikrofonia ja kameraa. 

Minkä ihmeen takia Google ei suostu toimimaan kunnolla Operalla ja miksi ihmeessä se häärää tuollaisten viritysten kanssa ja mitä se niillä oikein aikoo? Hämärää.


PS. Kuvan lähettäminen Bloggeriin ei onnistu Operalla. Operan asetuksista pitää maskeerata selain Firefox-selaimeksi. Tämän jälkeen Blogger ei kuitenkaan anna käsitellä tekstiä kuin html-muodossa, joten pitää vaihtaa maskeeraus takaisin Operaksi.

30. toukokuuta 2012

Foliohatut esiin kiitos!

Kirjoitin blogissani jo miltei viisi vuotta sitten "Takaportteja tietokoneen "raudassa"?", "NSA:n takaportti NIST:n satunnaislukugeneraattorissa" ja "Prosessorien tietoturva-aukot vaarantavat "kaiken"". Nelisen vuotta sitten kirjoitin "Tiedustelupalveluilla takaportteja salauksissa ja laitteissa" ja puolitoista vuotta sitten "Skynetin betaversiota odotellessa". Paranoidista huuhaata, salaliittoteoriaa, liioittelua, paskapuhetta, ajattelivat monet.

Paskat, sanon minä. Totuus on tarua ihmeellisempää.

Nyt nimittäin The Guardian kirjoittaa todennetuista takaporteista elektroniikassa/tietokoneissa. Jutussa puhutaan lähinnä matkustajalentokoneissa olevista takaporteista, joiden avulla koko kone voidaan hakkeroida internetin kautta, mutta sivutaan kyllä loistavasti itse pääasiaa. Tiivistettynä sanottuna asian ydin on seuraava:

Elektroniikkakomponenteissa, tietokoneen osissa jos pilkkua viilataan, on järjestäen takaportteja, jotka voidaan aktivoida tietyillä koodeilla. Kaikki laitteet sotilaskalustosta tiskikoneeseen saakka ovat luultavasti takaportitettu. Kun koodipätkä lähetetään niihin, voidaan ne esimerkiksi uudelleenohjelmoida tekemään...melkein mitä tahansa. Kenellä nämä koodit sitten on hallussa ja kuka niitä voi saada haltuunsa ja mihin tarkoitukseen, on vielä mysteeri. Kiinalaisia epäillään, koska heillä on näppinsä kaikessa nykyaikaisessa siru- yms. tuotannossa, mutta yhtälailla amerikkalaiset voivat olla takaportitusten takana.

Eli turpaan vaan ja onnea meille kaikille. Game over.



PS. Melkein unohtui mainita, että juuri äskettäin paljastui kaikkien aikojen monimutkaisin ja vaarallisin haittaohjelma, "Flame", joka on riehunut jo puolitoista vuotta maailmalla. Kyseinen haittaohjelma voi tehdä melkein mitä vain, vaikka pääasiassa keskittyy vakoilemaan uhrejaan. Hupsista.

Problem - Reaction - Solution

EU perustetaan "kevyenä" ja "valtioiden itsenäisyyttä loukkaamattomana", suorastaan hyväntekeväisyysjärjestönä valtioiden yhteistyöelimeksi. Kansa aivopestään uskomaan tämä tarina ja kerrotaan, mitä kaikkea hyvää ja ihanaa EU tuo tullessaan. Kun tämä on tehty, EU:ta ryhdytään pikapikaa salassa syventämään ja huppista keikkaa, yht äkkiä ollaankin talousunionissa ja oma rahakin on mennyttä, vaikkei niin suinkaan pitänyt käydä! Mitäpä mokomasta, kansa saadaan uskomaan, että nythän valuuttoihin liittyvät ongelmat jne. ratkeavat hienosti. Seuraavaksi EU hyväksyy talousunioniin paskamaita, jotka eivät täytä sen ehtoja. EU antaa sitten holtittoman taloudenpidon jatkua sekä kiihdyttää velkapyramidiponzihuijaukseen perustuvaa pankkijärjestelmäänsä. Seurauksena on tietysti mielipuolisen kokoisia talousongelmia, joita kansalaiset kauhistelevat ja pelkäävät. Kansalaisilta viedään rahaa taskuista tukiaisina paskamaille ja pankeille sekä peloitellaan lisäkustannuksilla, jollei ongelma ratkea. Sitten ongelmaan esitetään tietysti sopivaa ratkaisua: EU:n syventämistä ja liittovaltiokehityksen merkittävää vahvistamista.

Problem - Reaction - Solution.

Hyväuskoiset hölmöt tietysti kuvittelevat, että tämä kaikki on sattumaa. Hyväuskoiset hölmöt luulevat, että asiat ovat vain sattumalta edenneet tietyllä tapaa ja tarjottu ratkaisu on paras tai ainoa ratkaisu vakaviin ongelmiin. Hyväuskoiset hölmöt eivät vain hyväksy heille laitettavia kahleita, vaan suorastaan ylistävät orjuuttajiaan heidän nerokkuudestaan (heidän itsensä luoman ja ruokkiman) ongelman (heidän päämääriään suuresti hyödyttävästä) ratkaisussa.

Aikaisemmassa kirjoituksessani jo aihetta sivuten todettakoon taas: Eliitti pelaa eräänlaista shakkipeliä orjiaan, eli meitä, vastaan. Me näemme vain shakkilaudan ja nappulat siinä, sekä mietimme eliitin seuraavaa siirtoa. Eliitti pelaa shakkipeliään kuitenkin niin taitavasti, että on tosiasiassa jo suunnitellut seuraavat viisi siirtoa eteenpäin, kuten kunnon shakin mestari tekee. Me olemme vain lauma, jota ajetaan manipuloimalla, peloittelemalla ja porkkanalla juurikin sinne, minne eliitti meidän haluaa menevän. Eri asia onkin sitten, olemmeko pelkkiä lampaita vaiko emme ja suostummeko hiljaisina kaikkeen tähän paskaan, jota niskaamme kaadetaan?

22. toukokuuta 2012

USA on myöntänyt aseistavansa Syyrian kapinallisia


Taas näitä uutisia, että meikäläistä ja muita "foliohatuiksi" "salaliittoteoreetikoiksi" kutsuvat voisivat ihan kiltisti myöntää lapsellisuutensa ja vetää itsensä narun jatkoksi. "Propellipäät" ovat alusta lähtien kertoneet, että Syyrian kahinat ovat vain jatkoa Afganistanin, Irakin, Libyan ja Egyptin miehitykselle (omin tai vierain joukoin), jota USA johtaa ja jonka tavoitteena on vain kahmia luonnonvaroja USA:lle ja ylläpitää loputonta sotaa. Huppista keikkaa, kun me "salaliittoteoreetikot" olemme taas olleet oikeassa alusta saakka. NATO-mailla on erikoisjoukkoja Syyriassa (lähde, lähde) suorittamassa kansanmurhaa ja aikaansaamassa "oikeutusta" täysimittaiselle ja avoimelle sodalle Syyrian miehittämiseksi, aivan kuten Libyassakin tehtiin.

Vai uskovatko lampaat yhä, että Osama järjesti 911 iskut Afganistanista? Uskovatko lampaat vielä, että Irakista löytyy Saddamin joukkotuhoaseita? Uskovatko lampaat edelleenkin, että Gaddafi alkoi huvikseen teurastaa kansaansa? Uskovatko lampaat senkin, että Egyptin kansannousu oli vain spontaani reaktio kansan kokemaan sortoon ja vääryyteen? Varmasti uskovat. Kuten uskovat Syyriankin tapahtumien olevan aivan täsmälleen sitä, mitä Yleannon uutiset ja suomalaiset maanpetturipoliitikot meille kertovat.

Seuraavaksi varmaan lammaslauma uskoo, että Iranilla on atomipommi tai he olivat jotenkin 911-iskujen takana. Tai mitä tahansa muuta, mitä eliitti orjiensa haluaa uskovan, jotta kansa tyhmänä antaa hiljaisen hyväksyntänsä eliitin seuraavalle operaatiolle. Shakkipeli pyörii, eikä kukaan tunnu ymmärtävän, eikä kukaan tunnu välittävän, eikä kukaan tee asialle mitään. Seuraavat siirrot on jo suunniteltu ja nekin tullaan suorittamaan täsmälleen kuten halutaan. Näin helppoa on manipuloida ihmismassoja.

Kaikesta tästä huolimatta joku vielä kannattaa enemmistön tyranniaa eli demokratiaa. Ei hyvää päivää. Tuollaisen lammaslauman olisi parempi olla päättämättä yhtään mistään yhtään mitään. Puhumattakaan, että ko. lammaslauma päättää kaikkien ihmisten asioista enemmistöpäätöksensä turvin. Maailma on ihmeellinen paikka ja Ylenannon uutisia seuraamalla ja massan mukana menemällä siitä jää 99% ymmärtämättä - ja sekin 1%, minkä siitä voi ymmärtää, ymmärtää luultavasti väärin.

6. toukokuuta 2012

Fw: Potilaan vointia ei seurata pikakäynneillä

Kirjoitukseni Turun Sanomien mielipidepalstalle sekä Länsi-Suomen mielipidepalstalle aiheutti sellaisen tuen vyöryn ystävien, tuttujen, työkaverien ja tuntemattomienkin osalta, että ihan yllätyin. Kirjoitukseni ovat monesti saaneet aikaan positiivista palautetta asiaan liittyviltä tahoilta, mutta tällä kertaa palautteen määrä kyllä yllätti. Facebookissa, sähköpostitse ja kasvotusten on palautetta tulvinut, kiitos siitä!

Ihan piruuttanikin copypastetan kirjoituksen tänne kaiken kansan iloksi. Niin ja tietysti kallispalkkaisten tervysalan konsulttien ja todellisesta hoitotyöstä vieraantuneiden sairaalabyrokraattien kiusaksi. Siinäpä pureskelevat ja ihmettelevät sitten. Saa ja kannattaa ehkä levittää eteenpäinkin. Etenkin hoitoalan ihmisten keskuuteen ja miksei asioista päättäville poliitikoille ja byrokraateillekin.

Tässä kirjoituksessa paistaa läpi jälleen yksi julkisen sektorin mätäpaise: Asioista päättävät kallispalkkaiset konsultit ja asioista täysin tietämättömät byrokraatit, joilla kenelläkään ei ole paitsi mitään käsitystä päätöstensä seurauksista, niin myöskään minkäänlaista vastuuta mistään tekemästään päätöksestä. Tuloksilla, seurauksilla tai kustannuksilla ei ole mitään merkitystä julkisella sektorilla. Asiat päätetään pienen piirin kesken, poliittisin kähminnöin ja umpihulluin visioin, eikä lopputuloksella ole ikinä mitään merkitystä idioottimaisen päätöksen tekijöille. Mikään yksityinen pulju ei voisi toimia yhtä hullusti tai se menisi konkurssiin tehottoman tuhlailunsa ja asiakaskatonsa vuoksi hetkessä. Julkinen pulju voi pyöriä vuosikymmeniä tuhlaten verovaroja, koska tulosvastuullisuutta ei ole ja verovaroista voidaan aina pumpata lisää ja lisää rahaa yhä hullumpiin ja turhiin hankkeisiin.
Psykiatrisesta osastohoidosta ollaan kovaa vauhtia siirtymässä avohoitomalliin. Avohoitotrendi on kallispalkkaisten konsulttien ja todellisesta hoitotyöstä vieraantuneiden sairaalabyrokraattien tuotosta. Pitäähän heidän jotain esittää tekevänsä työpaikkojensa ja palkkojensa eteen, sekä kerätä sulkia hattuun kaikenlaisista ”uudistuksista”. Halvempaa ja hoitotyön kannalta tehokkaampaa olisi maksaa näille konsulteille ja byrokraateille siitä, että eivät ikinä tulisi sataa metriä lähemmäs työpaikkaansa, jolloin vahinkoakin syntyisi vähemmän.
Osastohoito on kallista. Onhan se, kuten hoito yleensäkin. Heitteillejättö on halpaa, ainakin budjettikauden jaksossa tarkasteltuna. Pitkällä aikavälillä on kuitenkin edullisempaa, että potilas saa intensiivistä ja vaikuttavaa hoitoa, jolloin hän myöskin kuntoutuu nopeammin ja tehokkaammin. Sitä hän ei avohoidossa voi samalla tapaa saada.
Yksinkertainen matematiikkakin sen todistaa. Mikäli potilaan luona käydään yhteensä parin tunnin verran päivässä jokainen arkipäivä, hän saa osakseen yhteensä 10 tuntia hoitajan aikaa viikossa. Mikäli potilas on osastohoidossa, hän saa osakseen yli 500 tuntia hoitajien aikaa viikossa, koska häntä voidaan seurata, ohjata ja auttaa 24 tuntia vuorokaudessa, 7 päivää viikossa ja joka hetki lukuisten eri hoitajien toimesta!
Potilaan vointia, lääkityksen tehoa ja äkillistä hätää ei voida pikakäynneillä luotettavasti seurata. Hoitohenkilökunnalla ei ole avohoidossa mitään keinoa tietää, missä kunnossa ja mitä ottaneena potilas oli minuutti ennen heidän saapumistaan ja minuutti heidän lähtönsä jälkeen. Avohoidossa potilas ei voi saada heti tarvitsemaansa tukea ja lisälääkettä, vaan joutuu pahimmassa tapauksessa odottamaan seuraavaan päivään. Akuuteissa tilanteissa ja potilaan voinnin vaihdellessa potilaan laittaminen avohoitoon on jo suoranaista heitteillejättöä.
Avohoidolla on oma, välttämätön roolinsa psykiatrisen potilaan kuntouttamisessa. Ennaltaehkäisevällä ja varhaiseen puuttumiseen perustuvalla hoidollakin on oma roolinsa. Toivoa sopii, että verovaroilla touhuavat byrokraatit norsunluutorneissaan ymmärtäisivät, että myös psykiatrisella osastohoidolla on oma roolinsa. Nyt vaikuttaa näet pahasti siltä, että osastohoidosta ollaan rajulla kädellä leikkaamassa, kun samalla annetaan muualle vain murusia lisää. Seuraukset tulevat näkymään kaduilla ja ruumishuoneilla, mikäli tätä vaarallista kehityssuuntaa ei nopeasti käännetä.
Markus Jansson, sairaanhoitaja

29. huhtikuuta 2012

Blogin ulkoasusta kommenttia?

Olette varmasti huomanneet, blogini ulkoasu on muuttunut. Syitä on oikeastaan kaksi: Vanhaa ulkoasua ja sen muokkaamista ei Blogger enää tukenut, joten kyseessä oli ota-tai-jätä-tilanne. Toisaalta, minusta tuntui, että vanhalla ulkoasulla tietoa oli kovin niukalla kaistaleella koko sivun alueeseen nähden.

Mitä mieltä olette uudesta ulkoasusta? Onko parempi kuin vanha? Mitä pitäisi parantaa luettavuutta jne. ajatellen?

24. huhtikuuta 2012

Systeemiä ei voi voittaa systeemin säännöillä


Mietitäänpä hetki, miten kasino toimii. Kasinossa on tiettyjä pelejä ja jokaisessa voi voittaa tai hävitä. Jokaista peliä voi pelata vain kasinon säännöillä. Säännöt on aseteltu siten, että loppupeleissä kasino jää aina voitolle. Vaikka jotkin yksittäiset ihmiset voivatkin saada suuria voittoja, jokainen kasinolla oleva peli ja sen säännöt on viritetty sellaisiksi, että pitkällä aikavälillä kasino jää aina voitolle. Kukaan ei voi koskaan pitkällä aikavälillä voittaa kasinoa pelaamalla kasinon omilla säännöillä kasinoa vastaan. Sillä, mitä peliä tai pelejä pelaat ja millaisilla summilla, ei ole mitään merkitystä. Kasino jää aina voitolle jokaisen pelipäivän päätteeksi.

Minä tulkitsisin, että nykyinen demokratiamme ja yhteiskuntamme kokonaisuutena on tälläinen järjestelmä. Siellä on tietyt säännöt, joiden rikkomisesta rangaistaan. Säännöt, jotka takaavat, että viime kädessä valtaapitävät, eli sääntöjen luojat, voittavat aina itse. Täysin riippumatta siitä, mitä teet tai ketä äänestät tai onnistutko saamaan tuurilla jonkin järkevän lain tms. ajettua läpi, lopputulos on aina sama. Valtaapitävät voittavat. Vaikka et äänestäisi ketään tai vaikka miltei kukaan ei äänestäisi ketään (eli pelaisi systeemin säännöillä), valtaapitävät voittavat silti. Säännöt on alunperinkin luotu sellaiseksi, että sinä ja minä emme voi ikinä voittaa, vaikka tekisimme mitä, jos noudatamme sääntöjä. Vain systeemi ja sen omistajat ja hallinnoijat voittavat.

Tietysti demokratiamme ja yhteiskuntamme on moiseksi rakennettu. Se on hyvin loogista ja suorastaan välttämättömyys. Vain sillä tapaa valtaa pitävät tahot, byrokraatit, virkamiehet, Bilderbergiläiset, vapaamuurarit, banksterit, poliittisten puolueiden taustavaikuttajat ja johtohahmot ovat turvanneet oman selustansa ja valtansa jatkumisen. Riippumatta siitä, minkä niminen henkilö kulloinkin on jossain muodollisesti demokraattisessa elimessä kuten eduskunnassa. Suurinosa vallasta, kaikilla portailla, kaikissa vallankäytön keskuksissa, on aina saman systeemin hallussa. Vaikka jotkin osat siitä vaihtuvat säännöllisesti ja joka kerta joku ulkopuolinen "kapinallinen" pääseekin systeemiin sisälle, mitään todellista muutosta ja vaikutusta sillä ei ikinä ole, eikä voi olla. Aivan kuten yksittäisillä kasinon asiakkaiden saamilla megajättipoteilla ei ole mitään todellista vaikutusta kasinon taloudelliseen tulokseen: Kasino voittaa silti, aina.

Miten systeemi sitten toimii? Miten se on voitu rakentaa tämmöiseksi?

Lähdetään liikkeelle heti (väitetyltä) vallan huipulta. Pohditaan hieman eduskuntaa ja kansanedustajia, heillähän on se suurin valta ja heitähän on helppo vaaleissa vaihtaa, vai mitä? Otan esimerkin: Perussuomalaiset saivat viime eduskuntavaaleissa 39 kansanedustajaa, eli viidenneksen kaikista paikoista. Miltei tyhjästä ponkaisten siis valtasivat uusilla kasvoilla, monenlaisilla erilaisilla ihmisillä, joista suurimmalla osalla ei varmastikaan ole minkäänlaisia kytköksiä hallitsevaan eliittiin, viidenneksen eduskunnasta. Historiallinen vaalivoitto ja huima saavutus. Mutta entä sitten? Niin, kysyn, entä sitten? Mitä he ovat saaneet aikaan? Montako uutta heidän esittämäänsä lakia on hyväksytty? Montako heidän vastustamaansa lakia on hylätty? Montako lakia he ovat saaneet kumotuksi? Aivan. Kasino voittaa jälleen, vaikka yksittäinen asiakas saakin kerran tai kaksi megajättipotin itselleen.

Todelliset vallanpitäjät eivät kuitenkaan istu eduskunnassa. Eduskunnassa istuvat sätkynuket ja koko eduskunta on vain illuusio, jota eliitti pitää esillä kansaa hämätäkseen. Kansan annetaan luulla, että eduskunta ja kansanedustajat merkitsevät jotain ja että yksittäinen kansanedustajakin voi tehdä vaikka mitä hienoa. Tosiasiassa eduskunta on vain julkisivu, demokratian pr-toimisto ja mallinukke hölmön kansan sumuttamiseen. Teoriassa toki, mikäli eduskuntaan tulisi yht äkkiä jokin uusi puolue, joka kaappaisi suurimman osan eduskuntapaikoista, se voisi säätää kaikenlaisia mielenkiintoisia lakeja. Tämä on samalla tapaa teoriassa, kuin että yht äkkiä suurinosa kasinon peleistä läväyttäisi megajättipotit pelaajilleen samalla hetkellä. Ei sitä tapahdu, koska kasinon säännöt pitävät siitä käytännössä huolen ja jos se tapahtuisi, se olisi silti vain yksittäinen ihme, joka voitaisiin vielä paikata muilla keinoin eikä kasino välttämättä menisi konkurssiin.

Todellisia vallankäyttäjiä ja vallanpitäjiä löytyy aivan muualta kuin eduskunnasta.

Eräs merkittävä vallankäyttäjä Suomessa on massiivinen (jopa 500000 henkilöä), kriittisiltä osiltaan poliittisin perustein nimitetty virkamieskoneisto. Etenkin ns. ylemmät virkamiehet kuntien ja valtion eri elimissä omaavat suunnattoman määrän valtaa. Näitä virkamiehiä ei ole valittu tehtäviinsä pätevyyden perusteella, määräajaksi tai kansan tahdon mukaisesti. Nämä virkamiehet on valittu tehtäviinsä poliittisten voimasuhteiden, hyväveliverkostojen ja sopimusten perusteella ja virkasuhde kestää käytännössä aina eläkeikään saakka.

Virkamiehet ovat ne käytännön toimijat kunnissa ja valtiolla. Heillä on viime kädessä valta päättää, miten asiat hoidetaan. Miten lait tulkitaan (lähinnä eri oikeusasteissa viimekädessä), mitä ja missä aikataulussa ja millä tapaa tehdään...verovaroilla tietysti. Virkamiehet valmistelevat asioita ja esityksiä, sekä valikoivat ylöspäin ja alaspäin komentoketjussa vietäviä asioita. Yleensä asiat päätetään virkamiesten esittämällä tavalla, poikkeukset ovat harvinaisia ja esimerkiksi tuomarit, syyttäjä ja poliisi toimivat tiiviissä ja usein laittomassa yhteistyössä epäiltyjä vastaan. Virkamiehillä on yleensä paljon kytköksi paitsi poliittisiin puolueisiin, niin etenkin erilaisiin "herrakerhoihin" kuten Lions, Vapaamuurarit, jne.

Hämärän peittoon jää helposti myös eräs toinen todellisten vallanpitäjien ryhmä: Rahoittajat ja muut taustahahmot, jotka ohjailevat epäsuorasti yhteiskuntaa. Suuryritykset, banksterit, rikkaat suvut, Bilderbergit jne. On huvittavaa lukea, että Suomessa korruptio on maailman vähäisintä, kun tosiasia on, että Suomessa korruptio on aivan jotain muuta mitä elokuvissa korruptioksi esitetään. Suomessa ei anneta ruskeita kirjekuoria poliitikkojen ja virkamiesten käsiin. Sen sijaan Suomessa rahoitetaan tai ollaan rahoittamatta erilaisia yhdistyksiä, säätiöitä, hankkeita, vaalikampanjoita, jne. ja antamalla tai eväämällä erilaisia elinkeino- jne. tukia halutuilta tahoilta tai sektoreilta. Myös lakeja säädetään, kumotaan tai muutetaan jatkuvasti siten, että ne suosivat toisia ja syrjivät toisia osapuolia. Paljon tapahtuu sen mukaan, onko kyseinen taho tai sen edustaja toiminut "oikein" vaiko väärin ja kuuluuko se "oikeaan" ryhmään vaiko ei. Tarvetta ruskeisiin kirjekuoriin ei ole. Suomessa korruptio toimii hyväveliverkoston, virkamiesbyrokratian ja suosimisen muodossa tehokkaasti.

Rahoittajat ja taustapirut toimivat tietysti kaikilla tasoilla kunnista aina maailmanlaajuisiin saakka. Siinä missä sopivaa kaavoitusta tai tarjouskilpailua ajanut eliitin suosikki saa kuntatasolla tukea ja menolipun eteenpäin vallan pyramidilla, valtiotasolla onkin kyse jo paljon suuremmista rahoista. Bilderbergien ja bankstereiden etujen ajajat ja tukijat hallinnossa ja politiikan huipulla ovat käsittämättömän tuottavia eliitille. Esimerkiksi mainittakoot päästökauppaoikeuksiin liittyvä bisnes, Kreikan jne. paskavaltioiden lainoitukset jne. Huippupoliitikot eivät suinkaan aja päästökauppaa tai Kreikan kaltaisten paskavaltioiden lainoituksia siksi, että kuvittelisivat niiden "pelastavan maapallon" tai "vakauttavan Euroopan", vaan siksi, että heidän tukijoukkonsa ansaitsevat näillä kusetuksilla ja kuppauksilla mielipuolisia summia rahaa.

Valtaapitävien ja sitä nimenomaisesti ylläpitävien verkosto ei suinkaan lopu tähän.

On nimittäin neljäs merkittävä sektori, joka pitää mainita: Aivopesurit. Aivopesurien tehtävänä on toisaalta pitää huolta siitä, että kansa saa mahdollisimman paljon eliitin kannalta "sopivaa" tietoa, mutta myöskin siitä, että kansa ajattelee (tai tarkemmin sanottuna on ajattelematta) eliitin kannalta "sopivasti" asioista. Tärkeimmät aivopesurit lienevät siis media ja koulujärjestelmä, mutta tietysti poliitikoillakin on oma roolinsa kansan aivopesureina ja keskustelun ja huomion ohjaajina.

Suomessa, kuten muuallakin maailmassa, media on voimakkaasti keskittynyt. Alma-Media, Sanoma Oy, Sanoma Media Oy, jne. hallitsevat suvereenisti markkinoita. Vaikka media esittää olevansa puolueeton, esimerkiksi Helsingin Sanomat on myöhemmin suorastaan ylpeillyt sillä, että se manipuloi Suomen kansan EU-jäsenyyden taakse aikoinaan. Helsingin Sanomien entinen päätoimittaja Janne Virkkunen on yhä kova sensuurin puolustaja ja poliittisen muutoksen vastustaja. Valikoimalla, mistä ja mitä ja miten kirjoitetaan tai julkaistaan, voidaan helposti saada kansa uskomaan ja kannattamaan mitä ikinä halutaankin. Yksi keino tähän on median tapa esittää selkeästi vääristeltyjä mielipidemittauksia, joiden tulokset tietenkin palvelevat eliitin päämääriä. Ei liene sattuma, että nimenomaan nämä mediajätit vastustavat vapaata internettiä, koska vain vapaa internet tarjoaa keinon irtautua mediajättien kahleista.

Koululaitoksesta ja etenkin peruskoulusta en viitsi kirjoittaa kovin paljon, koska sen suorittamasta aivopesusta voisi kirjoittaa vaikka kirjan. Todetaan nyt kuitenkin, että mikäpä sen parempi eliitin kannalta kuin saada ainakin suurinosa lapsista tasapäistävään kouluun oppimaan poliittisesti korrekteja näkemyksiä, sekä oppimaan orjamoraalia: "Toista. Opettele ulkoa. Älä kyseenalaista. Älä erotu joukosta. Tee kuinka käsketään." Kouluissa on jatkuvalla syötöllä tarjolla erilaista viherpropagandaa kierrättämisestä, ilmastonmuutoksesta, suvaitsevaisuudesta, sekä tietenkin hyvinvointivaltion ihastelusta. Muistan vielä elävästi, miten aikoinaan koulukirjoissani luki: "On lottovoitto syntyä Suomeen" ja "Demokratia on oikeudenmukainen hallintomuoto". Sen sijaan, että koulussa opetettaisiin lapsia olemaan skeptisiä, hakemaan tietoa ja kyseenalaistamaan näkemäänsä ja kuulemaansa, kouluissa aivopestään lapsia toistamaan eliitin syöttämiä valheita vailla pienintäkään kritiikkiä.

Otetaan hieman konkreettista, ehkä kärjistettyä esimerkkiä.

Voit menestyä taloudellisesti ja sosiaalisesti vain käymällä eliitin määrittelemiä kouluja ja altistumalla niiden aivopesulle. Muutoin et saa pätevyyttä työhön etkä varsinkaan mihinkään merkittäviin julkishallinnon tai politiikan tehtäviin. Koko ajan ympärilläsi on mediajättien propagandaa, joka ohjaa ajatteluasi ja huomiotasi. Sinun on noudatettava virkamieskoneiston ja hallinnon pilkuntarkkaa byrokratiaa, joka tunkeutuu yksityiselämäänkin lakien ja määräystensä voimin. Kyseenalaistaa ei saa, vaan on mukauduttava ja sopeuduttava.

Korrekti henkilö saa mukavasti puolueen tukea toiminnalleen. Hänet esitellään asioista enemmän päättäville tahoille ja hän saa luotua kontakteja. Hän ymmärtää, että hänen pitää edistää vaikkapa K-ryhmän kauppojen kaavoitusta kunnassaan, koska kyseisen puljun mahtihenkilöitä on hänen kontakteissaan ja ryhmänsä tukijoina. Hän hyväksyy sen hakemuksen pikavauhtia ja kehoittaa asian käsittelyssä etenemään viivyttelemättä. Samalla hän voi jättää kilpailevan kaavoitushakemuksen mätänemään pöydälleen pitkäksi aikaa, kunnes se viimein pitää viedä eteenpäin, silloinkin tosin ei-suositella merkinnällä varustettuna. Mikäli haluttu kaavoitus ei mene läpi, hän voi esittää sen aina uudelleen ja uudelleen eri muodoissaan, kunnes se lopulta hyväksytään. Jos niin ikävästi käy, että kilpaileva kaavoitus tulee hyväksytyksi, hänen toverinsa voivat alkaa käräjöimään sitä vastaan ja saada sen myöhemmin kumottua tai jumiutettua oikeusjärjestelmään vuosikausiksi. Kun korrekti henkilö itse nousee arvoasteikolla, hän voi päästä juurikin oikeusjärjestelmän sisään itse moisia päätöksiä "korjailemaan" tai vaihtoehtoisesti edetä esimerkiksi poliittisella kentällä eteenpäin.

Korrekti henkilö on saavuttanut lisää valtaa ja ymmärtää, että hänen puolueensa ja sidosryhmiensä ja yhdistystensä rahahanat sulkeutuvat vikkelään, mikäli hän ei "muista" rahoittajiaan ja kontaktejaan ja näiden etuja. Rahahanojen sulkeutuessa sulkeutuvat myös käytännön edellytykset nousta tai edes pysyä nykyisessä asemassa. Tämän vuoksi korrekti henkilö esimerkiksi laatii tai hyväksyy lakialoitteen, joka tuo verohelpotuksia, valtionavustuksia, elinkeinotukia tai lisää valtaa hänen rahoittajilleen ja kontakteilleen eli hyväveliverkostolle. Korrekti henkilö pyrkii kaikin tavoin edistämään erilaista sensuuria, sääntelyä ja byrokratiaa, koska sitä kautta hänen ja hänen piirinsä valta kasvaa ja hänen todennäköisyytensä saada silmilleen jotain ikävää pienenee. Mikäli hän joutuu jostain syystä pulaan, hyväveliverkosto auttaa mediasta ja poliisista aina tuomioistuimiin saakka häntä - mikäli hänet katsotaan sen arvoiseksi. Palkkauksen ja vallan kasvaessa yhä enemmän, alkavat yhä suuremmat piirit ohjailemaan häntä. Jossain vaiheessa hänet kutsutaan ehkä Bilderbergien kokoukseen, jossa hänelle kerrotaan, mitä eliitti aikoo tulevaisuudessa tehdä ja miten hän voi ja joutuu sen asian hyväksymään ja sitä tukemaan. Miksi hän vastustelisi tai edes voisi vastustella? Haluaako hän saada jonkin skandaalin niskaansa ja menettää kaiken saavuttamansa? Tuskin.

Epäkorrekti henkilö ei saa minkään puolueen tukea toiminnalleen, eikä muutenkaan tule edes huomatuksi, ellei häntä voida käyttää selkeästi hyväksi johonkin vähäpätöiseen tehtävään. Hän ei saa kontakteja, koska ei aja minkään eturyhmän asiaa. Hän voi, mikäli sattuu pääsemään vallan kahvaan jotenkin kiinni, antaa kaavoituksessa tasapuolisesti tilaa vuoronperään kummallekin osapuolelle, jolloin kummankaan osapuolen silmissä häntä ei ole järkevää kannattaa (kun kannatuksen voi antaa vain sillekin, joka antaa vain toiselle osapuolelle jotain toista vastaan). Hän voi nostaa meteliä, kun eliitti laittaa kapuloita rattaisiin ja perustella hyvinkin loogisesti, miksi toista kaavoitushakemusta ei pidä hylätä, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Kaavoitus jää jylläämään byrokratia ja oikeuslaitoskoneistoon vuosikausiksi ja asia menettää jo merkityksensä, kunnes lopulta huterasti perusteltu päätös tulee - kaavoitus hylätään. Hän voi nostaa lisää meteliä ja valittaa, että kyse on nyt jostain korruptiosta, päätös on väärä. Poliisi tutkii hyvin vastahakoisesti tapausta, koska eihän hyväveliverkoston osapuolta nyt sovi vääryydestä epäillä. Muut virkamiehet ovat nihkeitä antamaan asiasta tietoja, päinvastoin, suunnittelevat jo ehkä selkäänpuukotusta moista epäkorrektia henkilöä kohtaan. Oikeuslaitos voi lopulta todeta, että ehkä jotain korruptiota tapahtuikin ja antaa siitä pari kuukautta ehdollista vankeutta rangaistukseksi virkamiehelle X, joka on jo muuten siirretty vallan toisiin, parempipalkkaisiin tehtäviin...tai sitten jättää tuomitsematta hyvävelisysteeminsä palvelijan.

Epäkorrekti henkilö huomaa nopeasti, että hän ajautuu ongelmiin. Mitä korkeammalle hän on ehtinyt kiivetä, sitä korkeammalta hän uhkaa pudota. Hänen tekemiä ilmoituksia ei tahdota tutkia eikä tuomita langettavasti, mutta hänestä tehtyjä kyllä tutkitaan hyvinkin hanakasti ja lisää satelee koko ajan. Sattumalta hänen kesämökkinsä kohdalta on juuri muuten kaavoitettu kunnan tie. Sattumalta poliisi tekee hänen luokseen laittoman kotietsinnän. Epäkorrektin henkilön yritys häviää sattumalta yhdellä eurolla kunnan kilpailutuksen toiselle yritykselle ja ajautuu talousvaikeuksiin tai vaihtoehtoisesti sen rahahanat alkavat mystisesti katkeamaan kun pankki ei suostu myöntämään luottoa. Työsuhdekin irtisanotaan, perustelut ovat vähintäänkin ympäripyöreät tai vaihtoehtoisesti hänet siirretään toisiin, vähäpätöisempiin ja raskaampiin tehtäviin, pois tieltä. Hänet voidaan myös eristää ja vaieta hiljaiseksi, mikään hänen tekemänsä asia ei oikein etene eikä oikeus tunnu toteutuvan, joten ehkä hän kohta uupuu ja lakkaa yrittämästä ja mukautuu. Mediakin suhtautuu asiaan väheksyvästi, ei vaikuta kiinnostavalta - ei tietenkään vaikuta, kun päätoimittaja ei suostu julkaisemaan juttuja asiasta ja moittii toimittajia, jotka viitsivät "aikaansa haaskata" tuollaisen tyypin tarinoihin. Sattumalta päätoimittaja on korrektin henkilön Vapaamuurariveli. Epäkorrektille henkilölle ei tukea heru mistään suunnasta.

Epäkorrekti henkilö voi silti saada haluamiaan asioita ajettua läpi. Mikäli hän on tarpeeksi korkealla, jopa lakejakin luotua. Samaan aikaan eliitti on kuitenkin luonut sata uutta lakia ja hetken kuluttua toisella lailla kumonnut epäkorrektin henkilön aikanaan ajaman lain. Hän on voinut saada ajettua valtion tai kunnan tukea jollekin järjestölle tai toiminnalle, mutta ne saadaan kyllä peruttua ensi vuonna. Hän on voinut saada asiaansa kuuluviin internettiin tai mediaan, mutta hänen sanomansa on vain pisara meressä, jossa isot kalat uivat. Hän ei ole hyödyksi millekään eturyhmälle, millekään rahoittajalle eikä millekään eliitin jäsenelle. Ja miksi ihmeessä olisikaan heidän suosiossaan, kun ei suostu tai ymmärrä heidän peliään pelata ja heidän etuaan ajaa verovarojen ja ihmisten vapauden kustannuksella?

Joko nyt alkaa hahmottua, miksi muutos on niin vaikeaa tai suorastaan mahdotonta?

Järjestelmä elättää itse itsensä muiden rahoista. Se perustelee oman olemassaolonsa ja tarpeellisuutensa itse ja määrittää sen ainoaksi käytettäväksi järjestelmäksi. Se määrittelee siis itse itsensä asemaansa ja valtaansa ja verhoaa tämän kaiken lain ja "yhteiskunnan" kaapuun. Se on kaikilla yhteiskunnan eri osa-alueilla legalisoinut ja monopolisoinut asemansa ja tehtävänsä. Kaikki sen jäsenet yrittävät tehdä itsensä ja toisensa ja koko järjestelmän ainakin muodollisesti tarpeellisiksi.  Rahoittajat tarvitsevat poliitikkoja ja virkamiehiä. Poliitikot tarvitsevat rahoittajia ja virkamiehiä. Virkamiehet tarvitsevat poliitikkoja ja rahoittajia. Kaikki nämä toimijat tarvitsevat tuekseen tehokkaat aivopesurit. Kaikki elävät symbioottisessa suhteessa toisiinsa - veronmaksajien varoilla ja selkänahoilla tietysti.

Järjestelmä ei mahdollista "laillista" toimimista sen ulkopuolella. Asioita voi ajaa vain järjestelmän kautta, järjestelmän määrittelemillä tavoilla, järjestelmän päätöksien mukaisesti. Aivan kuten kasinolla et voi valita pöytään pakasta tulevia kortteja tai pelikoneen antamia kiekkoja, et voi toimia järjestelmässä kuin sen määräämiä sääntöjä käyttäen.

Osaatko päätellä, miten tämmöinen järjestelmä suhtautuu ja on varautunut kaikkiin yrityksiin sen itsensä muuttamisesta? Aivan samalla tapaa kuin keisari suhtautuu hankkeisiin hänen valtansa leikkaamisesta ja vapauksien antamisesta kansalaisilleen. Kieltävästi tietysti. Ei hän sentään hullu ole. Kun keisarilla on kaikki valta päättää asioista ja hänen ei tietenkään kannata sitä valtaa antaa pois, miten kansa voi saada asioita muuttumaan? Pyytää keisaria muuttamaan systeemiä? Pyytää oikein kauniisti ja useita kertoja keisaria muuttamaan systeemiä? Sehän on ainoa tapa, jolla systeemiä voi muuttaa - hänen majesteettinsa suostumuksella, mitään muuta keinoahan ei ole, ei ainakaan laillista!

Haluaako byrokratisoitunut, politisoitunut, korruptoitunut virkamieskoneisto, rahoittajat ja poliittiset päättäjät muutosta järjestelmäänsä? Ei halua. Antaako se mahdollisuuden muutokseen järjestelmänsä kautta? Ei anna. Antaako se mahdollisuuden muutokseen järjestelmänsä ulkopuolelta? Ei tietenkään anna. Ei kasinokaan anna asiakkaidensa pelata pelejä omilla säännöillään, vaan ainoastaan, että kasinolla pelataan kasinon itsensä määrittelemillä säännöillä - joilla kasino jää aina voittajaksi.

Seuraa pakollinen libertaristinen vuodatus.

Lienee selvää, että mikäli valtiolla, kunnilla ja sitä kautta virkamieskoneistolla ei olisi nykyisenlaista valtaa asioihin, näitä ongelmia ei olisi. Jos valta olisi yksilöillä itsellään, ei systeeminlaajuinen korruptio ja kuppaus olisi mahdollista. Poliitikkoa tai virkamiestä ei kannata lahjoa, jos hänellä ei ole valtaa tehdä mitään, mitä lahjuksen antaja haluaa. Esimerkiksi tuomioistuinlaitoksen virkamiehiä, joilla ei ole valtaa tuomita uhrittomista rikoksista, ei kannata patistaa antamaan tuomiota vaikkapa monopoliaseman rikkomisesta tai "vääränlaisesta" rakentamisesta, koska tuomioistuinlaitos ei moiseen pystyisi. Hyväveliverkoston käyttäminen omien asioiden ajamiseksi toisten kustannuksella ei auta, mikäli hyväveliverkostolla ei ole valtaa antaa etuoikeuksia ja määrätä sanktioita julkista valtaa käyttäen.

Mutta miten voitaisiin päästä tilanteeseen, jossa järjestelmä olisi toisenlainen?

Sen tiedän, että ainakaan järjestelmän kautta, järjestelmän ehdoilla ja järjestelmän säännöillä pelaamalla siihen ei ole mahdollista päästä. Historiasta voimme oppia sen, että itsensä tarpeellisiksi määrittävät ja totaalisen vallan itselleen haalineet tahot, kuten monarkit, ovat lopulta kukistuneet ainakin kansanjoukkojen suoran väkivallan kautta, kuten esimerkiksi Ranskan vallankumouksessa. Toinen vaihtoehto muutokselle on ollut, että kansa on valaistunut ja asettanut järjestelmän niin suuren painostuksen alle, että sen on ollut pakko taipua tai pelätä murtuvansa, kuten monille monarkioille on käynyt ensimmäisen maailmansodan jälkeen. Nykysysteemiä ei kuitenkaan voi verrata näihin, koska nykyjärjestelmässä vallassa ei ole yksi selkeä taho, vaan pikemminkin lukuisa joukko erilaisia tahoja, joita ohjataan kulisseista.

Ehkä voimme vain odottaa, että järjestelmä kuppaa ja tukehduttaa itsensä kuoliaaksi. Kuten Neuvostoliitto aikoinaan teki. Jälki ei kyllä ole hienoa katseltavaa, eikä sitä seuraava puhdistus ja uuden järjestelmän muodostuminen ole valitettavasti mitenkään täydellistä. Ehkä parempaa ei kannata edes toivoa, kuin dramaattista romahdusta, sekasortoa ja anarkiaa.

Kuten George Carlin asian sanoi (kiitos kommenttina lähetetystä linkistä):

22. huhtikuuta 2012

Tietokoneet, pelit ja robotit ihmisten terveyttä edistämässä

Tietotekniikka parantaa ihmisten elämää monella tavalla. Tiede.fi uutisoi Uudessa-Seelannissa käytössä olevasta tietokonepelistä, jolla on saatu erittäin lupaavia tuloksia nuorten masennuksen hoidossa. Täydellinen toipuminen masennuksesta toteutuu pelin avulla selkeästi useammalla (44%) kuin terapiassa käyneistä (26%). Vertailuna todettakoot, että lääkehoitoa saaneista n.40-50% toipuu täysin. Tietoa ei vielä ole siitä, miten korkeaksi toipumisprosentit nousevat, mikäli yhdistetään peli ja lääkehoito, luultavasti tulokset ovat erinomaiset. Puhumattakaan, mikäli peliin ja lääkehoitoon yhdistetään vielä psykososiaalinen tuki (= selkopäisiä, tukevia ja kannustavia läheisiä ja terve ympäristö)...tai TMS.

Oletettavissa on, että mikäli psykohuuhaakulttuuri ei onnistu lobbauksellaan sitä estämään, tämän tyyppiset hoidot tulevat jatkossa lisääntymään huimasti. Eikä vähiten siksi, että ne ovat todella edullisia toteuttaa. Toisin kuin psykoterapeutilla istuskelu viikosta toiseen. Veronmaksajia ja potilaita itseäänkin varmasti kiinnostaa paitsi saada apua ongelmaansa, niin saada sitä myöskin mahdollisimman tehokkaasti, edullisesti ja miellyttävällä tavalla. Siinä tämän tyyppiset pelit ja ohjelmat ovatkin mitä parhaimpia.

Ei ole lainkaan kaukaa haettua, että jatkossa ihmiset voivat kehittää itseään ja hoitaa psyykkistä terveyttään nimenomaan erilaisia pelejä tms. pelaamalla. Tietokoneet ja ohjelmat antavat rajattomat määrät mahdollisuuksia mitä erilaisimpien asioiden tekemiseen ja palautteen saamiseen omasta toiminnastaan ja valinnoistaan, auttaen sitä kautta tarkastelemaan asioita toisesta näkökulmasta ja saamaan tukea valintoihinsa ja käyttäytymismalliensa kehittämiseen. Palaute tulee tietokoneelta myöskin suoraan ja anonyymisti. Niin ikään tietokone voi tarkkailla toimintoja ja huomata, mikäli kehitystä ei tapahdu ja koettaa jotakin muuta keinoa.

Fyysisen kunnon kehittämiseen ja tarkkailuun on jo olemassa laitteita ja tietokoneita. No, ainakin jotakin sinne päin. Kehityspotentiaali on kuitenkin huomattava ja markkinat ovat sen jo alkaneet haistamaankin.

Tietotekniikan tarjoamia mahdollisuuksia käytetään kuitenkin vielä nykyään olemattoman vähän hyödyksi sairauksien ja tilojen diagnostiikassa ja hoidossa. Toivottavasti muutosta alkaa vähitellen tapahtumaan tälläkin saralla, eikä kaikessa tarvitse enää luottaa yksittäisiin lääkäreihin tai hoitajiin, vaan jokaisen vaivan havaitsemiseen ja hoitoon voidaan valjastaa koko lääketieteen ja hoitotyön aina ajantasalla oleva arsenaali - automaattisesti. Milloin jokin taho ryhtyy oikeasti puuhaamaan systeemiä, joka paitsi kyselee asiakkaalta oikeat kysymykset, analysoi asiakkaan niihin antamat vastaukset ja vielä päälle antaa toimivimman hoito-ohjelman tai pelin haluttuun tavoitteeseen pääsemiseksi?

Toivottavasti tietokoneohjelmat ja robottihoitajat tekevät minut joskus työttömäksi. Ei siksi, että en pitäisi työstäni, vaan siksi, että säästyisi ihmisten rahoja tärkeämpiinkin tehtäviin ja ylipäätään ihmisten hoito tehostuisi. Mukavampi sitä olisi tehdä jotain muuta työtä ja tietää, että mikäli itse tarvitsee hoitoa, sitä varten on olemassa edulliset, tehokkaat, väsymättömät ja aina ajantasaisella tiedolla varustetut tietokoneet ja robotit. Sellaisia lääkäreitä ja hoitajia kun ei ole eikä tule koskaan näet olemaan.

15. huhtikuuta 2012

Kaksinaismoralismista ja idiotismista

Kertokaapa, miksi toinen näistä paidoista on kiva, kapinallinen ja hyväksyttävä, mutta toinen sairas, törkeä ja loukkaava?

Tämmöiset asiat kertovat minusta aika paljon ihmisten kaksinaismoralismista ja idiotismista. Puhumattakaan ihmisten oman ajattelukyvyn vajavaisuudesta ja kaikenlaisesta kriittisyyden puutteesta. Millään loogisella päättelyllä ei näet voi hyväksyä toista ja tuomita toista näistä paidoista. Kuitenkin vähintään 90% ihmisistä hyväksyy toisen ja tuomitsee toisen.

George Carlin totesi aikoinaan (vapaasti suomennettuna):"Ajatelkaa, miten tyhmiä ihmiset keskimäärin ovat. Ajatelkaa sitten, että tilastollisesti tarkasteltuna puolet heistä on vielä sitäkin tyhmempiä."

Pelottavinta ja hulluinta tässä kaikessa on se, että myös nuo ihmiset saavat äänestää vaaleissa ja enemmistönsä turvin pakottaa kaikki muutkin tekemään kuten he haluavat. Eli kaksinaismoralistiset idiootit, joilla on vajavainen päättelykyky ja olematon kriittisyys asioihin, saavat sanella, miten sinun ja minunkin pitää elämäämme elää. Mikäli joku pystyy löytämään tuostakin jonkun järkiperusteen ja logiikan, kertokaapa sekin minulle.