15. elokuuta 2011

Digitelevision ja kaapelilaajakaistan tietoturvasta

Sorkitaan taas hieman asioita, joista pitäisi olla hiljaa, etteivät ihmiset huolestu ja ala kyselemään liian vaikeita tai epämiellyttäviä kysymyksiä palveluntarjoajiltaan. Nimittäin digitaalisen television ja kaapelilaajakaistan tietoturvaongelmista. Niistä kun harvoin missään mitään puhutaan, vaikka syytä olisi.

(Digiboksit tukevat usein Bluetoothia, joka mahdollistaa mm. valokuvien siirtämisen kätevästi vaikkapa matkapuhelimesta televisioon katsottavaksi. Tässä yhteydessä kehoitan tutustumaan aikaisemmin täällä blogissani kirjoittamaani juttuun Bluetoothista, kaikki se pätee myöskin digiboksien suhteen, jotka tukevat Bluetoothia. Myös infrapunaa voidaan käyttää tekemään haittaa digibokseille, mutta lyhyen kantaman ja näköyhteyden vaatimus heikentävät tämän hyökkäyksen tehoa merkittävästi.)

Mikä on digiboksi- tai mikä tahansa laite jolla digitaalista kuvasignaalia pitää käsitellä jotta siitä saataisiin kuva näkyviin? Periaatteessa pieni tietokone. Siinä missä vanhat analogiset televisiot olivat "tyhmiä" ja vain muuttivat suoraan saadun signaalin kuvaksi ja ääneksi, digitaalisessa maailmassa homma toimii eri tavalla. Jokainen meistä on varmasti jossain määrin tietoinen niistä tietoturvaongelmista, mitä esimerkiksi kotitietokoneisiin liittyy. Ajatus, jonka mukaan vastaavia ongelmia ei voisi esiintyä digibokseissa ja vastaavissa on toki kaunis, mutta kaukana todellisuudesta. Kyseessä on loppujen lopuksi vain tietokone hienoissa kuorissaan.

Kun olemme siis siirtyneet digiboksien- tai digitelevisioiden aikakauteen, meillä on olohuoneessa tietokone, jonka sisältöä emme pysty tarkistamaan emmekä varmistamaan oikeastaan mitenkään ja jonka pitäisi hoitaa melkeinpä kaikki hommat mitä kotitietokoneemme hoitaa tällä hetkellä. Rautalangasta vääntämällä voin todeta, että esimerkiksi minä voin tarkistaa mitä ohjelmia minun käyttöjärjestelmässäni pyörii, päivittää, poistaa tai asentaa tarvittavia ohjelmia sen mukaan mitä haluan ja kaipaan, sekä tarvittaessa voin itse asentaa vaikka koko käyttöjärjestelmäni uudelleen (tai vaikka vaihtaa käyttöjärjestelmää halutessani!) jos se on sekaisin tai jos vain epäilen sen saastuneen jostain haittaohjelmasta.

Samaa ei voi tehdä yhdellekään digiboksille. Pitää vain luottaa että boksi toimii kuten sen pitäisi eikä sitä ole hakkeroitu tai se ei ole saastunut jostain haittaohjelmasta tai se ei tee virheitä...ja jos se tekee, melkein ainoa mitä sille voi tehdä on viedä sen korjattavaksi ja toivoa että virhe saadaan korjattua - tai sitten ostaa uusi digiboksi ja toivoa että se toimii kuten pitäisikin.

Konkreettisia ongelmia on digiboksien kanssa tullut jo mm. siinä, että verkon kautta, usein automaattisesti ja jopa ilman käyttäjän vuorovaikutusta, jaettavat digiboksien päivitykset ovat olleet viallisia ja rikkoneet koko digiboksin. Nämä tapaukset ovat siis sattuneet vahingossa - ajatellaanpa nyt hetki että joku hakkeri tekisi saman tarkoituksellisesti, eli ujuttaisi kaapelitelevisioyhtiön johtoihin tai vaikka Yleisradion lähetyksiin haitallista koodia... lopputulos voisi olla kaamea. Tuhansia, kymmeniä tuhansia, jopa pahimmassa tapauksessa suurinosa Suomessa käytetyistä digibokseista voisi pimentyä lopullisesti hetkessä.

Tämän jälkeen väestöllä ei olisi mitään keinoa katsoa televisiota, koska vanhat analogiset lähetykset on lopetettu (ja digiboksien myyjät ja niiden korjaukset ruuhkautuisivat välittömästi). Jos jokin päivä vielä siirrymme digitaaliseen radioon, on käytännössä kaikki tiedonsaantikanavamme siirtyneet digitaaliseen muotoon ja mikäli digitaalinen tuomiopäivä koittaa...no niin.

Paitsi, että pimennyksen voisi saada aikaan siis hakkeri, sen voisi myöskin siis saada - ainakin osittaisena ja pienempänä - aikaan myöskin jokin yksinkertainenkin virhe. Jokin lähetys tai data joka esimerkiksi jumittaa digiboksin. Puskuriylivuoto, virheellinen ohjelmistokoodi laitteessa jne. ovat kaikki aivan yhtä mahdollisia digibokseissa mitä ne ovat nykyisissä tietokoneissakin (tosin sillä poikkeuksella että digibokseissa on onneksi sentään vähemmän ohjelmakoodia, eli vähemmän mitä voi mennä pieleen). Digiboksit ovat myöskin alttiimpia esimerkiksi virtapiikeille kuin mitä vanhat analogiset televisiot ovat. Ja toki, jos menemme jo hieman paranoidille linjalle niin kyllä - digiboksit ovat myöskin alttiimpia EMP ja HMP hyökkäyksille kuin mitä vanha analoginen televisio on.

Jos ja kun aikanaan digiteeveehen saadaan myöskin aikaiseksi ns. paluukanava esimerkiksi internetin kautta, eli interaktiivisuutta, ollaankin jo pahemmassa liemessä. Paluukanava mahdollistaa myöskin käyttäjien televisiotottumusten tarkan seurannan (tämä on tosin nykyään laissa kiellettyä) ilman heidän suostumustaan tai tietämättään, seikka joka saattaa joistain ihmisistä tuntua epämiellyttävältä. Jos ja kun digiboksissa- tai televisiossa on nettiyhteys, avautuu täysin uudenlaisia hyökkäyssektoreita hakkereille käytettäväksi, periaatteessa siis kaikki ne hyökkäystavat, joilta sinun pitää pöytätietokonettasi koettaa suojella joka päivä. Ja, kuten jo totesin, mistä ihmeestä voit havaita että digiboksisi tai digitelkkarisi on hakkeroitu - et juurikaan mistään!

Mikä sitten avuksi digitaalisen television ongelmiin? Parasta olisi ehkä unohtaa koko digi-tv ja pitää vanhat analogiset kanavat olemassa (tai ainakin edes osa niistä)? Koska tämä tuskin toteutuu, paras mitä voimme tehdä on pyrkiä minimoimaan vahingot: Käytä sellaista digiboksia, joka ei ole "ehkä yleisin" (jottei sille ehkä kehitellä niin paljon haittaohjelmia) ja joka ei päivitä itseään verkon kautta ilman käyttäjän lupaa, mutta jonka ohjelmiston kuitenkin saat itse päivitettyä kun se on mahdollista. Äläkä missään tapauksessa hanki digiboksia- tai liittymää, jossa on jonkinsortin paluukanava tai nettiyhteys yhdistettynä mihinkään muuhun kuin korkeintaan tietokoneeseesi...vaikka moisia "netti televisiossasi" ja "televisiollasi Youtubeen" ovatkin nyt jonkinlainen hitti.



Digitelevisiot ja kaapelilaajakaista kuuluvat toisinaan samaan pakettiin. Muutoinkin kaapelilaajakaista houkuttelee kaupungissa asuvia suurten nopeuksiensa ja hyvän saatavuutensa ansiosta. Harvoin vain kuulee kaapelilaajakaistan tietoturvasta puhuttavan yhtään mitään. Eikä syyttä. Sitä ei nimittäin juurikaan ole.

Kaapelilaajakaistassa "kaikki data menee kaikille". Periaatteessa kaikki saavat sen datan pistokkeeseensa mitä kyseiseen taloon tai talojen ryhmään tulee. Kaapelilaajakaistamodeemit erottelevat tuosta datasumpusta sitten sen datan, joka on oikeasti tarkoitettu kyseiselle henkilölle ja heittävät muun datan hukkaan. Ongelmaksi muodostuukin se, että joku alueen asukas voi hankkia tai valmistaa itselleen "rosvomodeemin", joka ei suinkaan heitä kaikkea tuota dataa hukkaan vaan päinvastoin, kerää sen itselleen. Näin ollen hän pystyy vakoilemaan sisään tulevaa liikennettä koko alueella.

Yleensä on myös mahdollista kaapata kaikki lähtevä data koko alueelta, koska data menee aivan samalla tavalla kuin se tuleekin: Kaikki saavat kaiken ja modeemi erottelee mitä kuuluu kenellekin - periaatteella. Näin ollen tällainen pahantahtoinen henkilö pystyy melko vaivattomasti seuraamaan kaikkea koko alueella sisään- ja ulosmenevää dataliikennettä ja napsimaan (salaamattomista yhteyksistä) esimerkiksi salasanat ja sähköpostiviestit talteen.

Jotkin kaapeliverkot käyttävät salausta, etenkin DOCSIS 3.0:aa käyttävät, mutta joissakin sitä ei ole lainkaan käytössä tai sen käyttö on valinnaista. Salauksen toteuttamisessa ja käyttöönotossa on kuitenkin huomattavia puutteita. Ainoa oikea tapa toteuttaa salaus olisi tietysti käyttää vain ja ainoastaan 3.0 -versiota omaavia systeemiä, jossa vahvin mahdollisin salaus olisi pakotettuna päällä ja kaikissa modeemeissa olisi etukäteen ohjelmoidut avaimet...voitte kysyä omalta kaapeliverkko-operaattoriltanne, onko heillä asiat tuolla tolalla vaiko ei. Voin jo arvata, mitä teille vastataan...

Huomatkaa nyt merkittävä ero ADSL-liittymään: Siinä ihan fyysinen johto teiltä menee suoraan operaattorin laitteistoihin, eikä siihen pääse kukaan ulkopuolinen väliin salakuuntelemaan kuin kaivamalla johdot esille ja laittamalla salakuuntelutapsit niihin. Huomatkaa myös merkittävä ero 3G-liittymään: Siinä käytetään aina salausta ja todennusta, eikä sen salakuuntelu ole sentään kovin helppoa.

Ainoa varma keino suojautua tällaiselta kaapeliverkossa tapahtuvalta salakuunteluhyökkäykseltä on käyttää jatkuvasti salattuja yhteyksiä tai hylätä moinen internet-yhteys kokonaan ja ostaa täysiverinen ADSL-liittymä. Itse suosittelen käyttämään muutenkin esimerkiksi Relakksin palveluita, josta saa muutamalla eurolla kuussa itselleen "täysin" anonyymin ja salatun VPN-yhteyden, joka myöskin nopeutensa puolesta sopii erinomaisesti kaapelinetin käyttäjälle.

Lisäksi kaikissa nettiliittymissä on aina muistettava, että itse pömpeli, jolla verkkoon mennään (kaapelimodeemi, ADSL-modeemi, WLAN-modeemi/reititin jne.), pitää säätää kohdalleen. Kaikki muut käyttäjätilit kyseisestä pömpelistä kannattaa sulkea tai poistaa kokonaan, paitsi järjestelmänvalvojan tili (Administrator), jolle pitää asettaa monimutkainen ja pitkä salasana (yli 20 merkkiä jos vain mahdollista), jottei kukaan pömpeliin joko suoraan tai verkon kautta yhteyttä ottava ei pääse sormeilemaan sen asetuksia ja vaarantamaan tietoturvaasi muutenkaan. Lisäksi pitää sulkea ehdottomasti "etähallinta" (WAN = internetin kautta) ja sallia pömpelin hallinta ainoastaan omasta lähiverkostasi käsin (LAN kautta) ja mieluusti siitäkin vain tarvitsemaasi porttiin (80 = http eli www-selaimella suoritettava pömpelinhallinta). Tällöin pömpeliä voi hallita ja muokata siis vain "sisäverkostasi" käsin, nettiselaimella, yhtä pömpelin käyttäjätiliä käyttäen ja vahvan salasanan tietävänä. Näiden modeemien ja muiden pömpeleiden tietoturvaominaisuudet kannattaa muutenkin hyödyntää, esimerkiksi ottamalla niiden NAT käyttöön (ja ohjaamalla vain ehdottomasti tarvitsemasi portit, esimerkiksi vertaisverkko-ohjelmien käyttämät, NAT:n ohitse omaan koneeseesi), jolloin periaatteessa kaikki netistä tulevat paketit joita tietokoneesi ei nimenomaan ole "tilannut", pysähtyvät modeemiisi...eli periaatteessa siis NAT toimii ulkoisena palomuurina.

12. elokuuta 2011

Matkapuhelinten (ja vastaavien) tietoturvaongelmat ja niiden ratkaisut

GSM (ja muiden matka- ja älypuhelinsysteemien) tietoturvaongelmat voidaan jakaa karkeasti ottaen kahteen osaan: Bluetoothiin ja muihin. Bluetoothia käsittelin omassa kirjoituksessani aikaisemmin, joten paneudutaan siis nyt näihin "muihin" tietoturva- ja tietosuoja asioihin matkapuhelimiin liittyen.

Suurinta osaa näistäkään asioista ei matkapuhelimen myyjä "muista" tai yksinkertaisesti osaa asiakkaalleen kertoa. Matkapuhelinoperaattoreiden "auttaviin puhelimiin" soittaminenkaan ei yleensä auta näiden asioiden kanssa tippaakaan, koska operaattorit joko kategorisesti kiistävät kaikki ongelmat tai sitten yksinkertaisesti kieltäytyvät keskustelemasta asiasta.

Ensinnäkin, matkapuhelin on pieni ja helposti mukana kuljetettava ja myöskin helposti hukkuva- tai varastettava. Matkapuhelimen sisältö on salaamaton, joten kuka tahansa laitteen napannut voi tonkia sieltä esille aivan mitä haluaa, esimerkiksi puhelinnumeroita, tekstiviestejä, videoita, jne. Puhelimen SIM-kortti voidaan suojata PIN-koodilla (joka antaa melko hyvän suojan), mutta useimmat uudet matkapuhelimet tallentavat tietonsa nimenomaan puhelimen omaan muistiin, eikä siis suinkaan SIM-kortille. Ainoa vaihtoehto näiden suojaamiseksi on joko salata ne vahvalla salauksella (mikä onnistuu vain PDA laitteissa) tai koettaa suojata niitä matkapuhelimen suojakoodia tai muita kikkoja käyttäen.

Suojakoodi voidaan asettaa matkapuhelimeen siten, että mikäli puhelin koetetaan käynnistää ilman sen normaalia SIM-korttia, se pyytää suojakoodia ja mikäli se ei sitä saa, koko puhelin kieltäytyy toimimasta. Suojakoodia voidaan myöskin käyttää siten, että puhelin laitetaan pyytämään suojakoodi kun näppäinlukko avataan...tämä estää tehokkaasti "näpeistä varastetun" matkapuhelimen väärinkäytön, sillä varas ei tiedä suojakoodia ja ilman sitä hän ei voi avata näppäinlukkoa...ja jos hän sulkee puhelimen virrat, hän joutuu antamaan PIN-koodin!

Suojakoodi ei kuitenkaan suojaa puhelimessa kiinni olevan muistikortin (uudet älypuhelimet!) tietoja millään tapaa ja hyökkääjä voi yksinkertaisesti siirtää ko. muistikortin vaikka omaan puhelimeensa ja katsoa sen sisällön siinä. Jossain puhelinmalleissa, esimerkiksi itse aikoinaan käyttämissäni Nokian puhelimissa, oli mahdollisuus suojata muistikortti salasanalla (jonka puhelin tallentaa omaan muistiinsa, joten sitä ei tarvitse joka kerran näpytellä).  Kaikki Secure Digital (SD, miniSD, microSD jne.) muistikortit sisältävät CPMR-suojauksen, johon kuuluu Cryptomeria -salaimella tehtävä salaus, mutta eri asia on, tukeeko matkapuhelimesi sen käyttöönottoa vaiko ei. CPMR-suojaus antaa hieman suojaa (avainkoko 56bit) hyvällä salasanalla käytettynä, eikä sitä tavanomainen varas pysty murtamaan - joskin päättäväinen hakkeri kylläkin pystyy.

Suojakoodin ja PIN-koodin käyttäminen on helppoa ja vaivatonta, mutta se vaatii perehtymistä laitteen ominaisuuksiin ja ohjeisiin. Kun olet laittanut hyvät suojakoodit ja PIN-koodit, testaa ihmeessä että ne myöskin toimivat! Testaaminen on helppo tehdä siten, että yksinkertaisesti sammutat puhelimen ja käynnistät sen uudelleen ja katsot, vaatiiko se PIN-koodin vaiko ei. Sitten, testaa suojakoodi sammuttamalla kännykkä ja vaihtamalla SIM-korttisi kaverin SIM-korttiin ja käynnistä puhelin...sen pitäisi nyt pyytää sinun suojakoodiasi toimiakseen! Näppäinlukon kanssa suojakoodin testaaminen on sekin helppoa, senkun laitat näppäinlukon päälle ja koeta ottaa se pois - kännykän pitäisi nyt pyytää suojakoodia! Muistikortin salasanasuojauksen testaaminen ei sekään liene vaikeaa - kortti irti puhelimesta ja lukulaitteeseen tietokoneeseen ja katso, pystytkö lukemaan sitä vaiko et.

PIN- ja suojakoodit voi taitava varas murtaa asiaan kuuluvalla laitteistolla ja ohjelmistolla, mutta tavallinen varas ei näihin pääse käsiksi ja siksi PIN- ja suojakoodi (sekä muistikortin salasanasuojaus) yhdessä käytettynä antavat hyvän suojan puhelimelle ainakin tavanomaisia varkaustapauksia jne. vastaan.



Matkapuhelinoperaattorit (vai pitäisikö sanoa tarkemmin - verkko-operaattorit) ovat ongelmallisia siinä suhteessa, että heistä riippuu, millaista salausta matkapuhelinliikenteesi käyttää. Matkapuhelinliikenteen salaus ei ole mitenkään vahva yleisesti ottaen. GSM-puheluiden salaukseen käytetään Suomessa A5/1 ja COMP-128-1 salausalgoritmejä, jotka molemmat ovat epäturvallisia ja murtuvat käytännössä reaaliaikaisesti asiansa osaavalle hyökkääjälle, joka puolestaan mahdollistaa matkapuhelinten kloonauksen ja salakuuntelun. Nyt on syytä muistuttaa, että vaikka omistaisit 3G puhelimen, se ei tarkoita että puhelusi kulkisi 3G verkossa, vaan yleensä puhelut kulkevat silti vanhassa GSM-verkossa tuolla vanhalla pilipalisalauksella suojattuna. 3G verkossa (ja HSDPA verkossa) kulkee lähinnä ainoastaan data, eli nettisurffailusi liikenne. 3G tarjoaa tietoturvan kannalta paremmat ominaisuudet (A5/3 ja COMP-128-3 algoritmit), vaikka nekin voidaan kyllä osaavan tahon toimesta murtaa. Tiettävästi ainakin Elisa käyttää myös GSM-verkossaan A5/3 ja COMP-128-3 algoritmejä, mutta esimerkiksi Sonera ja DNA eivät käytä (vaan noita vanhoja pilipalisalauksia).

Matkapuhelinliikennettä voidaan siis salakuunnella, mutta hieman vaihtelevalla menestyksellä. Mikäli uhri käyttää liittymää, jossa on käytössä pilipalisalaus (A5/1 ja COMP-128-1), eikä liiku paljoakaan puhuessaan, on liikenteen kuunteleminen ja salauksen purku vain tekninen haaste ja mahdollinen "asiansa osaaville" tahoille. Pilipalisalaus voidaan helposti murtaa ja matkapuhelimen pysyminen samalla tukiasemalla ja taajuuksilla tekee sen kuuntelun helpommaksi.  Teoriassa kaikkia matkapuhelinpuheluita voidaan kuunnella muutamia kymppejä maksavilla laitteilla.

Mikäli uhri käyttää liittymää, jossa käytetään vahvaa salausta (A5/3 ja COMP-128-3), on kännykkäyhteyden suora kuuntelu vaikeampaa. Hyökkääjän kannattaa silloin joko kuunnella uhrin handsfree laitetta (lisää tästä Bluetooth osiossa), tilaa jossa uhri puhuu, tai päästä matkapuhelinkeskusten väliseen liikenteeseen käsiksi (tai muuten saada käsiinsä operaattorilta uhrin salausavaimet). Suurinosa tästä matkapuhelinkeskuksien välisestä liikenteestä kulkee salaamattomina mikroaaltolinkkeinä eri keskustelen välillä...siihen käsiksi pääseminen ei ole mahdotonta mutta varsin haastavaa kylläkin.

Matkapuhelimia voidaan myös salakuunnella käyttämällä ns. vihamielisen tukiaseman tekniikkaa. Siinä hyökkääjä laittaa pystyyn oman "tukiasemansa" salakuunneltavan puhelimen lähistölle. Tukiasema kertoo sitten kännykälle, että "salaus on poissa päältä" ja "minä olen kuuluvuudeltaan paras tukiasema, ota minuun yhteys" ja kännykkä tottelee kuuliaisesti. Joissakin kännykkämalleissa matkapuhelimeen ilmestyy tässä vaiheessa rikkinäisen tai auki olevan lukon kuva merkiksi siitä, että salaus on poissa päältä. Useimmat matkapuhelimet eivät reagoi mitenkään, etenkään jos hyökkääjä ei olekkaan laittanut salausta kokonaan pois päältä, vaan ainoastaan pudottanut sen tasoa täysin epäturvalliseksi (A5/2 + COMP-128-1), jonka murtaminen on vieläkin helpompaa kuin A5/1 murtaminen. 3G verkoissa tältä on suojauduttu siten, että sekä kännykkä että tukiasema tunnistavat toinen toisensa, mutta, muistutan jälleen, että vaikka käyttäisit 3G puhelinta, viestintä voidaan vaikkapa häirinnällä pakottaa käyttämään 2G verkkoa ja sen salauksia tai vihamielistä 2G tukiasemaa.

Tiettävästi Elisa on ainoana operaattorina suojannut asiakkaansa puhelimet (SIM-kortit tarkemmin sanottuna) siten, että ne kieltäytyvät käyttämästä mitään muuta kuin A5/3 + COMP-128-3 salausta (ainakin niin pitkään kun puhelimelle uskotellaan että ollaan Suomessa), jolloin vihamielisen tukiaseman tekniikka ei toimi niitä vastaan. Muiden operaattorien tilanteesta en osaa sanoa varmaksi mitään.

Poliisi tai teleoperaattori pystyy aina kuuntelemaan mitä tahansa liittymää, jonka numeron tai puhelimen se tietää ja tarvittaessa poliisi voi kuunnella vaikka koko alueen matkapuhelinliittymiä (ns. "tolppalupa") löytääkseen sieltä sen jota he hakevat.

Mikäli haluat siis pitää asiasi varmasti salassa, käytä päästä-päähän-salaavaa matkapuhelinta (esimerkiksi Cryptophone) tai anonyymejä käytettyjä kännyköitä anonyymien prepaid-liittymien kanssa sellaisille keskustelukumppaneille joilla itsellään on vastaavat matkapuhelimet tai anonyymit käytetyt kännykät + anonyymit prepaid liittymät niihin. Varmuuden vuoksi kannattaa olla soittamatta puheluita kotisi tms. läheltä, koska joku voi kuunnella sitä tukiasemaa, jota matkapuhelimesi normaalisti käyttää ja toisaalta paikantaa sinut puhelun perusteella. Alhaisemman riskin tapauksissa liikkuminen, esimerkiksi autosta tai junasta puhuminen, vaikeuttaa kuuntelua jo merkittävästi, koska tällöin kännykkä joutuu jatkuvasti vaihtamaan tukiasemaa ja taajuuksia, eikä kuuntelija välttämättä "pysy perillä" missä tukiasemassa ja millä taajuudella puhutaan.



Matkapuhelimet voivat myös saastua viruksista ja muista haittaohjelmista. Yleensä nämä saapuvat Bluetooth-yhteyden kautta (käsittelin näitä asioita Bluetooth osiossa tarkemmin), mutta mm. MMS eli multimediaviestit voivat sisältää haittaohjelmia. Yleisesti ottaen puhelimet kysyvät useaan kertaa vahvistuksia, mikäli käyttäjä koettaa ajaa epäturvallisen (tai turvallisenkin) ohjelman niissä (esimerkiksi MMS viestin kylkiäisenä tulleen SIS -tiedoston), mutta tämä ei ole mikään sääntö.

Käyttäjän tulisi olla hyvin tietoinen, että minkä tahansa ohjelman tai tiedoston suorittaminen matkapuhelimessa (tai PDA:ssa toki yhtähyvin) vastaa sitä, että ohjelman suorittaisi pöytätietokoneessaan. Tämän vuoksi mitään ohjelmaa tulisi ikinä suorittaa matkapuhelimella(kaan), mikäli et ole täysin varma sen suoritettavan ohjelman turvallisuudesta! Ja koska 99,99% varmuudella et voi olla siitä varma, älä siis suorita ohjelmia joita matkapuhelimeesi tulee, täysin riippumatta niiden tulotavasta (Bluetooth, MMS, kaverin puhelimesta, jne.)! Joitain matoja on olemassa, jotka pystyvät käyttämään hyväksi matkapuhelimen ohjelmistoissa olevia haavoittuvuuksia ja saastuttamaan matkapuhelimen ilman mitään käyttäjien toimia, mutta nämä ovat (ainakin toistaiseksi) harvinaisia ja (vanhan) matkapuhelimen ohjelmiston päivittäminen kotona tai jälleenmyyjän luona ratkaisee tämän ongelman yleensä erittäin tehokkaasti.

Muista myös noudattaa varovaisuutta surffatessasi internetissä puhelimesi selaimella - se ei ole juurikaan turvallisempi kuin pöytätietokoneessasi oleva nettiselain ja voi myös siis saastua ja saastuttaa matkapuhelimen haittaohjelmilla.



Matkapuhelinta voidaan käyttää myös salakuunteluvälineenä. Matkapuhelinta on mahdollista verkon kautta (operaattorin toimesta, miksei hakkerinkin) manipuloida siten, että se esimerkiksi käynnistyy itsestään (täysin "hiljaisesti", ilman että se edes näyttää olevan päällä) ja alkaa salakuuntelemaan ympäristöään kännykän mikrofonin kautta. USA:ssa FBI on useasti käyttänyt juuri tätä tekniikkaa vakoillessaan tiloja, joihin se ei ole saanut fyysistä pääsyä mikrofonien asettamiseksi. Tämän vakoilumuodon vaarallisuus on juuri siinä, että se on mahdollista toteuttaa, vaikka kännykkä olisi suljettuna eikä kännykän käyttäjä pysty mitenkään havaitsemaan, että hänen kännykkänsä tällä tavalla vakoilee ympäristöään.

Kännykkää voi kuka tahansa käyttää salakuunteluun yksinkertaisesti kiinnittämällä siihen hands-free laitteen ja asettamalla matkapuhelin automaattisesti vastaamaan tuleviin puheluihin (ja olemaan äänettömällä)...sitten vain kännykkä hands-free systeemeineen jätetään vakoiltavaan paikkaan ja halutulla hetkellä soitetaan siihen ja kuunnellaan mitä huoneessa puhutaan sen ympärillä.

Ainoa keino suojautua näiltä hyökkäykseltä on irroittaa matkapuhelimen akku kun matkapuhelinta ei käytä tai kun haluaa olla varma ettei matkapuhelinta käytetä ympäristönsä vakoiluun! Myös kaiuttimien kuunteleminen puhelimen läheisyydessä paljastaa helposti, onko matkapuhelimesta liikennettä matkapuhelinverkkoon silloinkin kun et itse ole käyttämässä sitä puhelinta mihinkään.



Matkapuhelimesta kannattaa muuten muistaa ottaa talteen sen IMEI-tunnus. Yleensä IMEI lukee puhelimen akun alla, mutta sen saa myös esille näpyttämällä puhelimeen *#06# ja odottamalla hetken. IMEI-tunnuksen avulla kyseinen matkapuhelin (ei siis SIM-kortti) voidaan jäljittää ja sulkea, mikäli se varastetaan. Jos matkapuhelimesi varastetaan, voit siis ilmoittaa heti operaattorille paitsi matkapuhelinnumerosi (= SIM-kortti) jolla liittymäsi voidaan sulkea, niin myös itse puhelimesi numeron (=IMEI) jolla itse fyysinen matkapuhelin voidaan sulkea ulos verkosta. Jotkut operaattorit haluavat kopion rikosilmoituksesta, jolla kännykkä on ilmoitettu varastetuksi, jotta suostuvat sulkemaan puhelimen IMEI-tunnuksen perusteella ulos verkosta. IMEI-tunnuksen pystyy taitava varas muuttamaan puhelimesta toiseksi, mutta se vaatii taitoja ja erikoistyökaluja, joita tavallisella varkaalla tuskin on hallussaan. Mikäpä sen mukavampaa kuin tehdä varkaan varastamasta tuotteesta periaatteessa täysin arvoton sulkemalla sekä siinä oleva liittymä että itse kyseinen puhelin pois verkosta! :)

Matkapuhelinoperaattorisi tallentaa SIM-korttisi PUK-koodit, joilla voidaan purkaa PIN-koodin lukitsema puhelin. Mikäli matkapuhelinoperaattorisi jakaa näitä PUK-koodeja liian hanakasti, voi matkapuhelimesi varastanut henkilö saada PIN-lukituksesi purettua yksinkertaisesti pirauttamalla operaattorillesi ja väittämällä, että olet hukannut PIN-koodisi ja tarvitset puhelimesi auki...jolloin operaattori saattaa antaa kyseisen PUK-koodin hänelle. Mikäli varas on vienyt puhelimesi lisäksi esimerkiksi lompakkosi ja tietää siten sosiaaliturvatunnuksesi, suurinosa operaattoreista antaa mukisematta PUK-koodisi hänelle puhelimitse. Toki, sen jälkeen kun olet soittanut operaattorillesi ja käskenyt heitä sulkemaan sekä liittymäsi että puhelimesi (se IMEI-tunnus, muistakos?), yksikään operaattori tuskin suostuu enää antamaan ko. SIM-kortin PUK-koodia kenellekkään puhelimitse (tai muutenkaan), vaan toimittaa sen sijaan uuden SIM-kortin liittymänhaltijan osoitteeseen.

Tekstiviestien lähettäjätiedot on mahdollista väärentää niin hyvin, että edes teleoperaattorit eivät osaa erottaa oikeata väärästä. Tämä mahdollistaa esimerkiksi joidenkin palveluiden tilaamisen toisen henkilön nimiin, kiusanteon, tai vaikka keinon urkkia tietoon vaikkapa salasanojasi ja muuta. Älä siis luota siihen, että näkemäsi lähettäjätiedot pitäisivät yhtään paikkaansa. Suomessa onneksi useimmat palvelut, joissa matkapuhelimen tai tekstiviestin numeroa käytetään laskutukseen, on varmistettu siten, että niissä tällainen "jippo" ei toimi.

Kännykkäpaikannus voi olla siunaus tai kirous, ihan miten asian haluaa nähdä. Kännykkäpaikannusta voi käyttää myöskin esimerkiksi auton (varastetun) jäljittämiseen piilottamalla autoon päällä olevan kännykän, jonka liittymään on laitettu paikannuspalvelu ja joka saa virtansa akkuunsa jostain auton virtalaitteista...jos auto varastetaan, voit helposti paikantaa missä se on. Hehehehhee... Myös hätäkeskukset voivat hätätilanteissa paikantaa sinut kännykkäsi perusteella jopa muutamassa minuutissa. Haittapuolena voidaan mainita, että myöskin muut viranomaiset (ja järjestelmää väärinkäyttävät tahot) voivat paikantaa sinut hyvinkin tarkasti aina kun matkapuhelimesi on päällä. Huomaa, että kännykkäpaikannuksella ei ole mitään tekemistä GPS-paikannuksen kanssa, vaan kännykkäpaikannus perustuu puhtaasti matkapuhelinverkon tukiasemiin ja niistä saataviin tietoihin.

Kännyköiden tietojen varmistaminen voi tuntua hieman hankalalta, mutta se olisi siitä huolimatta tehtävä silloin tällöin. Muuten vaarana on, että kännykän kadottua tai sen rikkoonnuttua esimerkiksi puhelinmuistiot katoavat bittien taivaaseen! Kaupoista voi ostaa edullisia SIM-korttien lukijoita, joilla voi kopioida esimerkiksi tekstiviestit ja puhelinmuistiot vaikkapa tietokoneen kiintolevylle turvaan. SIM-kortin sisällön voi toki myös (varmuus)kopioida jonkin jälleenmyyjän luona, mutta silloin sinulla pitää olla toinen SIM-kortti jolle kopioida ne! Helpoin ja epämiellyttävin tapa varmuuskopioida ainakin puhelinmuistio on yksinkertaisesti kirjoittaa se paperille jonnekin. Mikäli puhelimessa on muistikortti, sen tietojen kopioiminen kiintolevylle onnistuu yleensä melko helpolla valmistajan ohjeilla ja kaapeleilla. Jotkin puhelimet mahdollistavat toki myös sellaisenaan puhelinmuistioiden jne. kopioimisen suoraan kiintolevylle valmistajan kaapeleiden ja ohjelmien avulla.



Tiivistän vielä lyhyesti kännyköiden tietoturvan: Muista laittaa PIN- ja suojakoodit matkapuhelimeensi ja salasanasuojaus muistikorttiin, kirjoita puhelimesi IMEI-tunnus muistiin ja mikäli puhelimesi varastetaan tai katoaa, ilmoita operaattorille heti paitsi numerosi niin myös tuo IMEI-tunnus, jotta liittymäsi ja puhelimesi voidaan sulkea verkosta ulos. Äläkä ikinä suorita puhelimillakaan mitään tiedostoja, joiden turvallisuudesta et voi olla varma! Ja jos aiot puhua jotain luottamuksellista, älä käytä ainakaan normaalia kännykkääsi ja liittymääsi siihen, vaan hanki päästä-päähän-salaava matkapuhelin tai käytä anonyymejä käytettyjä kännyköitä yhdessä anonyymien prepaid-liittymien kanssa. Muista, että kännykkä voidaan aktivoida salakuuntelulaitteeksi etäältä, eli ota akku pois siitä jos tällaista hyökkäystä pidät todennäköisenä. Ja muista, että kännykät voidaan paikantaa kaupungissa muutamien metrien ja kaupungin ulkopuolella joidenkin satojen metrien tarkkuudella!  Ja muista tehdä varmuuskopiot puhelimessa olevista tärkeistä tiedoista jottet ole ongelmissa puhelimen tai SIM-kortin hävittyä jonnekin.

Lisäinfoa asiaan liittyen löytyy mm. Ficoran sivuilta.

7. elokuuta 2011

Gestapo kyttää foorumeilla

Suomalaisten nuivistien eräänlaisena nettikeskuksena toimineella Hommafoorumilla(kin) on alkanut pyöriä poliisi. Samainen poliisi pyörii myöskin irc-galleriassa, pitää blogia ja on muiden poliisien kanssa osa virtuaalista lähipoliisiryhmää (nettipoliiseja). Kun nyt vielä muistetaan, että Suomessa on jo käytössä poliisin nettivinkki sekä siihen kytkeytyvä Pelastakaa Lapset ry:n Nettivihje-palvelu, voidaankin perustellusti todeta, että poliisi on todellakin läsnä myös internetissä.

Kyseinen poliisi selittää toimintaansa esimerkiksi tässä kirjoituksessa, hyvin samaan tapaan kuin miten poliisin toimintaa foorumeilla on yleisesti ottaenkin selitelty. Siloteltu. Vääristelty siis. Annettu sellainen kuva siis, että poliisi on olemassa siellä auttaakseen ihmisiä heidän itsensä parhaaksi ja jotain pieniä tietoja vaan keräämässä. Todellisuudessa poliisin tehtävä ei ole ensijaisesti auttaa ihmisiä, vaan etsiä ja saada tuomittavaksi rikollisia kaikkia mahdollisia keinoja käyttäen. Tämä tuntuu lapsellisesti ajattelevilta ihmisiltä aina unohtuvan.

Mikä ihmeen hinku poliisilla on olla netissä keskustelupalstoilla ja yhteisöpalveluissa norkoilemassa, ellei se liity tarkoitukseen saada rikollisia kiinni? Minun on vaikea uskoa, että mitään. Kyllä ihmiset osaavat oikeista rikoksista ilmoittaa oikeille poliiseille muutenkin, ei siihen mitään netin paniikkinappulaa tai netti-SS:ää tarvita. Todellinen syy lienee se, että viranomaisten mahdollisuudet saada ihmisiä kiinni "vihakirjoituksista" kasvaa merkittävästi, kun viranomaiset itse viettävät aikaansa tutkimalla keskustelupalstoja ja foorumeita, joissa moista toisinajattelua uskalletaan harrastaa. Kertomalla julkisesti, että he ovat palstoilla, he voivat luoda peloitevaikutusta ja näyttää, että ajatusrikoksia valvotaan Suomessakin. Isoveli valvoo, pidä varasi!

Alla muutamia otteita ko. poliisin kirjoituksesta Hommafoorumille:

"Olin yhteydessä tällä keskustelufoorumilla ”suurta suosiota” nauttivaan Valtakunnansyyttäjänviraston Mika Illmaniin."

Tämä kertoo jo olennaisen. Mitään hyvää ei voi olla tiedossa, kun Mika Illman (ks. Illmanismi) on sekaantunut asiaan. Illmanin mukaan esimerkiksi kaikenlainen arvostelu on sallittua, kunhan sitä ei lausuta ääneen jne.

"Yhteinen näkemyksemme on, että etenkin kiihottaminen kansanryhmää vastaan -rikosnimike vaatii tarkempaa ohjeistusta."

Aijaa. Illmanin ja Suomen oikeusjärjestelmän mielestä mikä tahansa "toiseuteen" liittyvä arvostelu on kiihottamista kansanryhmää kohtaan. Ilmeisesti Illman & kumppanit haluavat siis ilmeisesti ohjeistaa ihmisiä tuosta asiasta tarkemmin, jottei kenellekkään synny sellaista vaikutelmaa, että Suomessa olisi sananvapaus.

"Mitä saa kirjoittaa ja kuinka ulottuva on ylläpitäjän vastuu julkaisuista? Mitä jos esimerkiksi blogaukseen liitetyssä linkissä on rikollista materiaalia? Miten ylläpitäjän on tultava tietoiseksi lakia rikkovasta viestistä ja kuinka nopeasti se pitää poistaa?"

Poliisi hienovaraisesti vihjaa, että Hommafooruminkin ylläpitäjälläkin on "vastuu" siitä, mitä joku sen anonyymeistäkin jäsenistä sinne kirjoittaa tai linkittää. Kannattaa muistaa, että esimerkiksi kiihottamisesta kansanryhmää kohtaan voi saada jopa kaksi vuotta vankeutta, eli se on rikos, josta epäiltyä voidaan mm. salakuunnella ja jonka teletunnistetietoja operaattorien ja ylläpitäjien pitää poliisille poliisin pyynnöstä antaa.

Syksyn aikana koostan viestiketjuun liittyen muistion, jonka tiimoilta virtuaalinen lähipoliisiryhmä käy vierailulla valtakunnansyyttäjänvirastossa.

"Joo, siis tämän ja tämän tyypin tiedot meidän kannattaa hankkia ja pistää tutkinta + syyte + tuomio menemään tästä kirjoituksesta täällä keskustelupalstalla. Niin juu ja tuosta olisi hyvä muuten kanssa rangaista, mitä tuo sanoi tuolla, eiks jee, ohjeistetaan silleen jatkossa."

Isoveljelle on vain tulossa kiire toisinajattelijoiden vainoamisen kanssa, koska mokusetuksen totuus on alkanut paljastua suomalaisille ja kansalaiset ovat alkaneet äänestää väärin. Suomalaisille on ilmeisesti syntynyt sellainen illuusio, että he saavat ilmaista ulkomaalaisvihamielisyytensä vaaleissa esimerkiksi perussuomalaisia äänestämällä. Sehän on pelottavaa se.

3. elokuuta 2011

USA jälleen kiinni Bin Laden valheesta: Tarkoitus oli tappaa, ei ottaa kiinni

The New Yorker kertoo uusinta "sisäpiiri"tietoa raportissaan Bin Ladenin nappaamisesta. Siitä käy ilmi, että alunperinkään tarkoitus ei ollut vangita Osama Bin Ladenia, vaan nimenomaan tappaa hänet ja hävittää ruumis myöhemmin. Tämä on täysin ristiriidassa sen kanssa, mitä mm. presidentti Obama on sanonut asiasta. Obaman hallinnon mukaan Bin Laden olisi vangittu, jos hän olisi ollut aseeton ja ilman pommeja tms. Kyse oli siis taas kerran törkeästä valheesta.

Miksi Bin Laden piti ehdottomasti tappaa, eikä ottaa vangiksi?

Kirjoitin asiasta jo 7. toukokuuta, mutta lienee taas syytä hieman palata asiaan tämän uuden valheen paljastumisen myötä. Niin, uuden valheen. Ensimmäinen valhehan oli, että Osaman nappaamisesta ei todellakaan ollut mitään "live-videota", toisin kuin ensiksi kerrottiin (ja vihjattiin, että Obama itse olisi seurannut moista lähetystä). Muita Bin Ladeniin liittyviä, CIA:n väsäämiä valheita voitte lukea vaikka tästä kirjoituksestani. Tärkein kaikista valheista on kuitenkin se, että Osama Bin Laden olisi ollut jollain tapaa vastuussa 911-iskuista. Todellisuudessa esimerkiksi FBI ei ole moista koskaan väittänyt, eikä ollut Osamaa 911-tapahtumien vuoksi edes etsintäkuuluttanutkaan. Huppista keikkaa.

Kaiken edellisessä kappaleessa kerrotun perusteella lienee jo varsin ilmeistä, miksi Osama Bin Laden piti nimenomaan tappaa, eikä ottaa vangiksi. Koko sepustus ja teatteri olisi paljastunut, jos Osama olisi päässyt jossain vaiheessa kertomaan, mitä oikeasti on tapahtunut ja mitkä hänen kytköksensä esim. ISI:in ja CIA:han ovat olleet ja ovat yhä. Eihän semmoinen nyt sovi.

Osama Bin Ladenin tappaminen on myös suuri psykologinen voitto. Obama tavallaan pesee kätensä koko Bin Laden sotkusta sillä, että Bin Laden pyyhitään pois kartalta. Samalla Obama voi pyyhkiä Bushin hallinnon terrorisminvastaisen taistelun pahimmat piirteet halutessaan pois, kun kerran "päätekijä" on saatu pois päiviltä.

Valehteluun ja vääristelyyn on USA:lla monta hyvää syytä ja se tekee sen taas kerran. Ja kansa uskoo. Ja kansa hokee "Olemme vapaat, meillä on vapaa maa ja vapaa valinta". Hah ja pah!

28. heinäkuuta 2011

Erkki Tuomioja on fasisti ja Isoveljen kätyri

Luin Ylennon sivuilta Tuomiojan uusimman ulostuksen. Erkki Tuomioja ottaa täyden ilon irti Norjan tapahtumista ja käyttää kuolleita ja haavoittuneita ihmispoloja hyväkseen minkä ehtii. Mitäpä muuta voisi odottaa demarilta? Juuri tämmöistä haudoilla tanssimistahan oli odotettavissa, mistä voi jälleen kysyä, että kuka oikeasti hyötyi Norjan tapahtumista?
"Ulkoministeri Erkki Tuomioja (sd.) kertoo olevansa huolissaan nimettömänä käytävästä nettikeskustelusta... Hänen mielestään on olemassa perusteltuja syitä, jolloin nimimerkillä voi esiintyä, mutta silloinkin palstan ylläpitäjän olisi tiedettävä kenestä on kysymys."
Erkki Tuomiojaa ns. ottaa päähän se, että ihmiset voivat vapaasti ja ilman pelkoa viranomaisten vainosta ja sensuurista käydä keskustelua. Etenkin Erkkiä ottaa päähän se, että ihmiset voivat esittää julkisuuteen mielipiteitä, joista hän ei itse pidä. Kaiken tämän on internet mahdollistanut ja sekös Erkkiä ns. ottaa päähän.

Erkki Tuomioja haluaa polkea sananvapautta ja pyrkiä ihmisten anonymiteetin murskaamiseen. Tuomioja haluaa siis fasistista Isoveli-valvoo valtiota, jossa kaikki ihmiset joutuvat "tilille" siitä, että sanovat ääneen asioita, jotka eivät sovi Isoveljen agendaan. Kaiken lisäksi Erkki-polo ei tajua internetin toiminnasta yhtään mitään, kun hän edellyttää "palstan ylläpitäjän vastuuta" ja sitä, että palstan ylläpitäjän (ja sitä kautta poliisin) pitäisi tietää kaikkien nimimerkillä kirjoittavien todellinen identiteetti.
Tuomioja toteaa myös, että perussuomalaisten on tehtävä selvä pesäero äärielementteihin ja että tämä on puoluejohtaja Timo Soinille suuri haaste.
Milloin Erkki Tuomiojan oma puolue tekee "selvän pesäeron" vaikkapa kommunisteihin ja muihin ääriliikkeisiin? Onko SDP joka kerta tehnyt tuollaisen pesäeron, kun joku sosialisti jossain päin maailmaa tekee jonkun veriteon? Mikäli ei ole, miksi ihmeessä Perussuomalaisten pitäisi tehdä moinen pesäero?



PS. Eiköhän tuo kerro kaiken olennaisen.
Stoltenberg: Avoimessa yhteiskunnassa äärimmäisetkin mielipiteet on sallittava.
Tuomioja: Sananvapautta rajoitettava, nimimerkillä kirjoittelu estettävä.

26. heinäkuuta 2011

Norjan verilöylyn ihmettelyä

Norjassa 22.7.2011 sattuneet iskut ovat varsin hämärät, vaikka media helposti vaikeneekin tapahtumien mielenkiintoisista yksityiskohdista ja jättää tutkimatta ilmiselviäkin todisteita. Tapaus muistuttaa hyvin paljon 7.7.2005 tapahtunutta Lontoon terrori-iskujen sarjaa. Olen käsitellyt asiaa Facebookissa jo useampanakin erillisenä kertana, mutta lienee paikallaan koota asiaa hieman yhteen ja kaikille julkiseksi tiedoksi.

Aloitetaanpa pohtimaan ensin tapahtumien taustoja lyhyen kaavan mukaan.

Onko yhteensattumaa, että aivan viime aikoina mm. USA:ssa Department of Homeland Security on selkeästi pyrkinyt osoittamaan, että nimenomaan valkoihoiset (kristityt) ovat potentiaalisia terroristeja? DHS on kehittänyt uhkakuvaa "valkoisesta Al-Qaidasta" kovaa vauhtia, vaikka ajatus moisesta tuntuu täysin absurdilta. Nyt uhkana eivät siis olisikaan rättipääterroristit, vaan valkoihoiset, joko Al-Qaidan nimissä tai islamisaatiota vastaan taistelevat "juntit". Ikäänkuin ajatusta syötettäisiin ihmisille etukäteen, jotta sen reaalisoituessa myöhemmin false-flag terrori-iskun myötä, se ei tunnu niin oudolta ja ihmiset eivät kykene suhtautumaan siihen niin kriittisesti, kuten he muuten kaikkeen uuteen ja outoon suhtautuvat.

Samanlaista fasistista poliisivaltiota kuin USA on, rakennetaan Euroopassa kovaa vauhtia. On alettu kuumeisesti laajentamaan Europolin toimivaltuuksia, myös Suomessa. Suora lainaus em. linkistä:"Europolin upseerit nauttivat diplomaattista koskemattomuutta. Europoliin kuuluu 800 henkilön vahvuinen puolisotilaallinen poliisin iskujoukko EGF, European Gendarmerie Force. Europolilla on eurooppalainen pidätysoikeus EAW (European Arrest Warrant), jonka mukaan kansalaisen saa siepata kotimaassaan ja kuljettaa ilman valitusmahdollisuutta vieraaseen maahan odottamaan oikeudenkäyntiä. Oikeutta vapautua takuita vastaan ei ole...Euroopan Unionin tutkintamääräys EIO (European Investigation Order) sallii Europolin suorittaa tutkimuksia kansallisen poliisin ohitse. Valtuuksiin kuuluu epäiltyjen kuulustelu, pankki- ja yhteydenpitorekisterien (puhelin, internet jne) katkaiseminen ja tarkistaminen, sekä DNA-näytteiden ja sormenjälkien ottaminen ja luovuttaminen. Kansallinen poliisi voidaan pakottaa tutkimaan tekoja, joita kansallinen lainsäädäntö ei pidä rikoksina mutta jotka ovat sitä EU:ssa. Yksi näistä rikokseksi katsottavista teoista saattaa tulevaisuudessa olla mm. ilmastonmuutoksen ja holokaustin epäileminen." On tietenkin kovin yllättävää, että Europol aikookin nyt sitten alkaa erityisesti tutkimaan Pohjoismaiden äärioikeistoa. Mitä seuraavaksi tapahtuu? Kaapataanko Jussi Halla-aho tai joku muu poliittisesti epäkorrekti "äärioikeistolainen" salaiseen vankilaan toiselle puolelle Eurooppaa? Huomatkaa, että se on siis aivan laillista toimintaa nyt Europolin myötä. Se siitä oikeusvaltiosta. Muistakaa, että tulevaisuudessa vaikkapa ilmastonmuutoksen epäilystä voidaan tuomita vankeuteen toiselle puolen EU:ta, vaikka se ei vielä Suomessa olisikaan rikos.

Harmittaako USA:ta ja/tai EU:ta se, että Norja on öljystä rikas valtio, joka on suunnitellut jo pitkään eroavansa NATO:sta, eikä koe mitään tarvetta liittyä EU:hun tai tukea paskoja EU-maita talouskurimuksessa? Tuntuu, että jokainen valtio, jolla on öljyä, mutta ei ole halukas niitä ilmaiseksi antamaan Venäjälle tai USA:lle, leimataan "terrorismin pesäkkeeksi", jota sitten pitää "panna järjestykseen". Onhan se toki ikävää, että itsenäinen valtio ja sen kansa päättää palvella mieluummin omaa etuaan kuin EU:n, NATO:n tai USA:n etuja. Eihän sellainen nyt sovi.

Tulee pakostakin mieleen, että NWO:ssa saadaan tuplajättipotti aikaan, kun samaan aikaan voidaan höykyttää Norjaa (ja etenkin sen suurinta puoluetta, tappamatta kuitenkaan juoksupoikana toimivaa pääministeriä) JA voidaan aloittaa establishmenttiä vastaan kritisoivan "äärioikeiston" (lue: Mikä tahansa valtaa pitäviä vastaan kritisoiva ja lisääntyvää kannatusta nauttiva taho) vainoaminen Europolin(kin) kautta. Eurooppalainen Guantanamo odottaa enää perustamistaan, mutta kiitos Europolin, sekin on kohta saavutettu. Media väittää, että kyse on sattumasta, tietysti. Ihan kuten 911 iskut ja Afganistanin kaasuputket ja Irakin öljykin ovat.

Entä tekojen "tekijä", Anders Breivik?

Hän se vasta on hassu tyyppi. Hänestä ei löydy internetistä juuri mitään tietoa ennen iskuja. Kuin häntä ei olisi ollut olemassakaan. Häntä koskevia vähiä tietojakin on muutettu internetissä (mm. hänen Facebook-profiiliaan pidätyksen jälkeen!), jotta ne täsmäisivät paremmin hänestä medialle annettuun "profiiliin". Mm. hänen kiinnostuksen kohteensa on vaihdettu pelkän "filosofia" sijaan "konservatiivi" ja "kristitty". Hänen tykkäyksensä mm. Winston Churchillistä ja Max Manuksesta (jotka olivat molemmat antifasisteja!) on poistettu kokonaan. Myöskin hänen kannatuksensa Israelille on yritetty hävittää, koska se ei arvatenkaan sovi "äärioikeistolaisen kiihkoilijan" profiiliin, jota medialle hänestä syötetään. Hän lainasi myöskin huomattavia osia "manifestistään" vasemmistolaiselta Unabomberilta...luulisi vaikkapa Hitlerin "Taisteluni" olevan hänelle paremmin sopivaa materiaalia, eikö totta?

Osaako muuten joku kertoa, miksi poliisi tiesi Anders Breivikin nimen jo ennen hänen kiinniottoaan (poliisi kutsui häntä nimeltä ja käski antautumaan, jolloin Breivik laski aseensa ja antautui poliisin erikoisryhmälle)? Kyseessä ei ollut siis mikään Mika Muranen, jonka katoaminen ja asevarkaudet jne. olisivat tunnettuja asioita ennen räiskinnän alkamista. Breivikin tapaus kuulostaa kovasti samalta kuin 911 iskut, joiden melkein vielä ollessa käynnissä osattiin jo televisiossa kertoa, ketkä konekaapparit olivat (ja WTC7:n oudosta sortumisestakin osattiin uutisoida jo ennen kuin se tapahtui). Breivikin tapauksessa syyllinen oli jo selvillä luultavasti ennen kuin teko oli edes tehty. Jokainen voi siitä tehdä omat johtopäätöksensä.

Anders Breivikistä muuten harvemmin käytetään nimeä "Anders Breivik". Yleensä hänestä nimenomaan puhutaan "Anders Behring Breivik" nimillä. Miksi kaikki (vähintäänkin kyseenalaiset)  "terroristit"/"salamurhaajat" ovat kolminimisiä? John Wilkes Booth, Lee Harvey Oswald, James Earl Ray, Osama bin Laden, Khalid Sheikh Mohammed, jne.jne. No, sattumaahan sekin toki on, tietenkin. Älkää suotta vaivatko päätänne tällä ajatuksella enempää... Anders Breivik oli muuten ilmeisesti (3. asteen) vapaamuurari. Eli sitä suorittavaa porrasta vapaamuurareissa. Sitä ryhmää, joka on kenties kaikkein alteinta ohjaukselle ja käskytykselle ylemmiltä tahoilta. Jopa aivopesusta voinee puhua.

Minulle herää Breivikistä sellainen ajatus, että hän on todellisuudessa ollut varsin tavanomainen mies, joka on kuitenkin ollut vapaamuurarien tms. aivopesun uhrina ja saatu johdateltua tekemään tekonsa. Luultavasti hänellä on ollut apuri tai apureita, joista vaietaan. Kaikki jäljet hänestä ennen tapahtumia on siivottu pois tai kokonaan estetty niitä ilmaantumasta. Sitten on istutettu sellaiset väärät jäljet, jotka viittaisivat hänen olevan äärioikeistolainen, kylmäverinen psykopaatti...ja toimineen yksin ja arvaamattomasti...vaikka näyttöä toisestakin ampujasta on olemassa.

Entä itse teko ja tekopaikka, onko siinä jotain outoa? Paljonkin, sanon minä.

Voidaan ensinnäkin pohtia, millainen sattuma on, että vain pari päivää ennen pommi-iskua Norjan poliisi harjoitteli juurikin Oslon keskustassa pommien ja erikoisryhmien kanssa terroristi-iskun torjuntaa? Huppista keikkaa. Vähän kuten Lontoon 7/7 iskuissa, jolloin itse asiassa täsmälleen samaan aikaan oli menossa viranomaisharjoitus, jonka mukaan täsmälleen samoissa paikoissa räjähtää pommeja...huppista keikkaa.  Tiiviistä ja ajantasaisesta harjoittelusta huolimatta poliisilla kesti kuitenkin hälytyksen saamisesta puolitoista tuntia päästä lähistölle pieneen saareen saamaan "ampuja" kiinni...huppista keikkaa.

Pommissa on myöskin jotain melko outoa. Itse asiassa se, että kuvista voi päätellä, että Oslossa ei räjähtänyt yhtä autopommia, vaan useita pommeja useissa eri paikoissa. Pommien sijainnit olivat sellaisia, ettei Breivik olisi niitä mitenkään kyennyt yksin asettamaan (ainakaan ilman viranomaisten apua). Haiskahtaako jokin tutulta? Aivan, Oklahoma Cityn isku, josta siitäkin tietysti syytettiin äärioikeistolaista hullua, vaikka todisteet viittavat vahvasti useisiin pommeihin ja muuhun hämärään.

On tietysti puhdasta sattumaa, että juuri samaan aikaan kun Oslossa räjähti outo pommi, WTC7 sortumista räjähteillä perustellut, skeptinen pommi- ja räjähdysaineasiantuntija on kuollut "auto-onnettomuudessa". Ihan justiinsa samaan aikaan, kun Oslossa paukkui. Ilmeisesti virallisten teorioiden kyseenalaistaminen on vaarallista puuhaa. Mitähän hänelläkin olisi ollut sanottavana Oslon "pommista"? Emme koskaan saa tietää.

Onko muuten missään turvakamerakuvaa tms. siitä, miten auto päätyi kyseiselle paikalle räjähtämään? Ei varmasti, ehkäpä kamerat ovat olleet "poissa käytöstä" tms. (kuten Oklahoma City iskussa) tai nauhoja ei vain suostuta näyttämään (kuten 911 iskussa Pentagoniin). Onko ylipäätään videokuvaa paikanpäältä, jossa näkyisi pommin räjähdys? Ei varmaankaan. Ehkäpä Norjan kaltaisessa lintukodossa ei edes tärkeiden ministeriöiden edustoja viitsitä kameroilla valvoa...tai ehkäpä kuitenkin valvotaan.

Sivusin jo aikaisemmin toteamusta siitä, että Norjan pääministeri jätettiin henkiin. Miksi? Miksi Breivik räjäyttäisi pommin hetkenä, jolloin pääministeri luultavasti ei olisi paikanpäällä ja toisaalta käynnistäisi ampumisen saarella ennen pääministerin sinne saapumista?  Pelkäsikö hän pääministerin mukana tulevaa, ehkä yhtä tai nollaa henkivartijaa? Epäuskottavaa. Jokin syy asiassa täytyy olla. Pääministerin piti jäädä henkiin. Juoksupojan piti jäädä henkiin tottelemaan isäntiään. Entä miksi pääministeri pysyi salaisessa piilopaikassa pommi-iskun jälkeen, pelkäsikö hän jotain suurempaa kuin yksittäistä pommia? Ehkäpä hänellä oli syytä pelätä "isompia poikia" kuin yhtä "pommittajanatsia"...vähän kuten Georgo W. Bush pelkäsi, kun 911 iskujen laajuus kävi selväksi hänelle.

En voi hyväksyä näitäkään ristiriitaisuuksia ja puutteita. On hyvin mahdollista, että paikanpäällä on touhuttu etukäteen paitsi räjähteitä asettamalla, niin myöskin herättämään ihmiset hyväksymään tulossa oleva pommi-isku tms. terroriteko. Kuten jo kirjoitukseni alussa totesin, ikäänkuin ajatusta syötettäisiin ihmisille etukäteen, jotta sen reaalisoituessa myöhemmin false-flag terrori-iskun myötä, se ei tunnu niin oudolta ja ihmiset eivät kykene suhtautumaan siihen niin kriittisesti, kuten he muuten kaikkeen uuteen ja outoon suhtautuvat. Paikalla räjäytetään useita pommeja sellaiseen aikaan, että sivullisten vahingot ovat pieniä (kappas, 911 iskut tehtiin juuri sellaiseen aikaan kaksoistorneihin, että uhrimäärä oli hyvin pieni, sattumaahan tämäkin), mutta lopputulos on näyttävää, shokeeraavaa. Kaikki kuvat alueelta ennen räjähdyshetkeä ja räjähdyshetkeltä on hävitetty tai "niitä ei vain ole koskaan ollutkaan". Pääministeri selviää naarmuitta, vaikka hän olisi ollut erinomainen kohde. Ei mene läpi, ei minulle ainakaan.

Kysykää itseltänne, kuka oikeasti hyötyy tästä iskusta. Islamisaation vastainen taistelu, vaiko establishment ja NWO?

Mielestäni on selvää, että näitä iskuja käytetään tekosyynä seuraaviin asioihin (Problem - Reaction - Solution) niin Suomessa kuin muuallakin:
- Rajoittamaan yksityisyyden suojaa, yksilönvapautta, sananvapautta ja kokoontumisvapautta.
- Kiristämään viranomaisten otetta kaikkia establishmenttiä vastustavista tahoista.
- Tukemaan status quo:a kaikkia mahdollisia heilutus- ja kumousyrityksiä vastaan.
- Kiristämään aserajoituksia, jotta ihmisillä on entistä vähemmän keinoja itsensä ja läheistensä puolustamiseksi.
- Lisäämään kansainvälistä "yhteistyötä" kansallisen suvereniteetin ylitse "terrorismin vastaisen taistelun" vuoksi.
- Lisäämään mokutusideologiaa ja "suvaitsevaisuutta", maahanmuuttoa, pakolaisten vastaanottamista, loputtoman avustusmäärän lähettämistä ulkomaille jne. jne. jne.

Kuten sanoin, kysykää itseltänne: Kuka oikeasti hyötyy tästä iskusta?



PS. Lukekaa ihmeessä Riikka Söyringin blogikirjoitus "Norjan pommi-iskun oudot piirteet". Siinä on paljon samaa mitä olen itse kirjoittanut, mutta myös paljon muuta. Myöskin kommenttiosastossa on hyvää keskustelua asiasta.

PPS. Lukekaapa ihmeessä EUtimesin juttu aiheesta. Erittäin hyvä.

14. heinäkuuta 2011

Isyyslain hullutuksia ja miesten ja lasten oikeuksien polkemista

Kirjoitin jo aikaisemmin blogissani siitä, miten suomalainen laki syrjii räikeästi miehiä ja lapsia liittyen vanhemmuuteen. Käytännössä nykylaki mahdollistaa naisen pelata lapsen vanhemmuuden kanssa mielivaltaisesti, eli esimerkiksi päättää, haluaako hän lapselle lainkaan isää vaiko pitää lapsen kokonaan itsellään, sekä estää miestä saamasta lapseen isälle kuuluvia oikeuksia vaikka olisi 100% varmuus siitä, että hän on lapsen oikea biologinen isä. Tilanne on täysin mielipuolinen ja ilmeisesti ko. lakien tarkoituksena on vain taata naisen "kunnia" ja "siveellisyys", miesten ja lasten oikeuksien kustannuksella.

Törmäsin sattumalta Oikeusministeriön muistioon, jossa kaavaillaan muutoksia näihin lakeihin. Aloin lukemaan tuota muistiota toiveikkaana siitä, että vihdoin miesten ja lasten oikeuksia oltaisiin lisäämässä silläkin uhalla, että naisten holtitonta ja petollista seksuaalista käyttäytymistä jouduttaisiin kyseenalaistamaan. Mutta ehei, turha toivo. Otan muutaman esimerkin muistiosta:


"Äidin vastustus on siten myötävaikuttavana tekijänä siihen, että yli 1 % kustakin ikäluokasta jää vaille isää"

Joka vuosi siis Suomeen syntyy satoja lapsia, joilla ei ole mitään merkittyä isää ja vain siksi, että äiti ei halua lapselle isää. Ajatelkaapa tätä itsekkyyttä ja lapsen ja isän oikeuksien polkemista, jolle kukaan ei tee mitään! (Tässä jätetään huomioimatta se sankka joukko tapauksia, luultavasti vähintään satoja, jos ei jopa tuhansia lapsia, joille tulee väärä isä, lähinnä naisten petollisuuden vuoksi.)


"Isäksi itseään väittävän miehen kanneoikeus voisi myös johtaa siihen, että kanne nostetaan kiusamielisesti esimerkiksi tarkoituksessa vahingoittaa äidin ja aviomiehen suhdetta tai jotta äidin menneisyydestä saataisiin esille äidille kiusallisia seikkoja."

Sattuuko totuus? Miten äidin ja aviomiehen välinen suhde kärsisi siitä, että joku ulkopuolinen saisi teetettyä dna-testin, jolla totuus selviää? Eiköhän sen olisi syytäkin kärsiä, jos testi näyttää, että aviomies ei ole lapsen isä, vaan nainen on pettänyt miestään? Toisaalta, miten se kärsisi, jos testi näyttää, että aviomies on lapsen isä? Pyh ja pah. Ihme selittelyä ja naisen suojelemista.


Olisi myös hyvin vaikea arvioida, onko isyyden kumoamiskanteen nostaminen lapsen edun mukaista.

Siis lapsen edun mukaista ei ole se, että lapsi voisi tietää varmuudella, kuka on hänen isänsä? Mikä logiikka tuossa on.


Se voisi olla sitä joskus, jos lapsen ja äidin aviomiehen välille ei ole muodostunut perhesidettä. Sitä vastoin toimivan isyyden katkaiseminen vastoin isän tahtoa ja juridisen isyyssuhteen vahvistaminen mieheen, johon lapsella ei ole sosiaalista sidettä, olisi päätös, jonka vain erittäin harvoin, jos koskaan, voidaan etukäteen arvioida olevan lapsen edun mukainen.

Kysymys: Miten perhesidettä ylipäätään, alunperinkään, edes voi muodostua biologisen isän ja lapsen välillä, kun avioliitto nykylaissa 100% ESTÄÄ biologista isää saamasta isyyttä ja sitä kautta oikeuksia lapseen?!? Tietenkään perhesidettä ei voi syntyä biologisen isän ja lapsen välille, kun lapsen biologisella isällä ei ole mitään keinoa saada mitään oikeuksia lapseen (tapaamisoikeutta, huoltajuutta, jne. jne.)! Aivan naurettavaa selittelyä ja kehäpäätelmää taas kerran!

Kysymys2: Mikäli "perheside" on järkiperuste (vale)isyyden ylläpitoon, miksi perheside ei ole sitä myöskin perinnön suhteen? Miksi lapsi voi periä biologisen vanhempansa, vaikka ei olisi tämän kanssa perhe-elämää viettänyt lainkaan ja tätä perustellaan juurikin "lapsen oikeudella"? Kaiken logiikan mukaanhan lapsella tulisi siis olla perintö- jne. oikeus vaan siihen mieheen, jonka kanssa hän on perhe-elämää viettänyt.


Vuonna 1997 tehty DNA testi osoitti, ettei valittaja voinut olla lapsen biologinen isä, jolloin valittaja vaati uutta oikeudenkäyntiä isyydestä. Vaatimus hylättiin sillä perusteella, että tieteen (= isyystutkimusmenetelmien) kehittymistä ei voitu pitää sellaisena ylivoimaisena esteenä, joka oikeuttaisi uuden oikeudenkäynnin

Lukekaapa hyvin tarkkaan tuo. Myönnetään, että tuossa ei kerrota, miten tuo dna-testi on voitu edes suorittaa, koska siihenhän ei ole mahdollisuutta nykylain puitteissa, joten ehkä kyseessä on ollut sellainen sattuma, että kaikki osapuolet ovat halunneet sitä. Mutta kuitenkin. On siis dna-testillä osoitettu äärimmäisen suurella varmuudella, että mies on lapsen isä - mutta siltikään hän ei saa isyyttä itselleen Suomessa. Täysin käsittämätöntä taas kerran.

Kuten kaikki aikaisemman(kin) blogikirjoitukseni aiheesta lukeneet ovat varmasti ymmärtäneet, Suomessa miehillä ja lapsilla ei ole juurikaan oikeuksia. Äidin oikeus varjella omaa rietasta seksielämäänsä ja huijata isyys miehiltä kulkee lasten ja miesten oikeuksien ylitse Suomessa. Tilanne on täysin järjetön. Eikö naisille voida antaa edes hitusen verran vastuuta omasta käytöksestään, vaan naisia pitää suojella kuin syyntakeetonta, jottei heille ja heidän pettämille (avio)miehilleen vain tule totuuden tuomaa mielipahaa?

EHDOTUS:
Nykyinen ja tuleva isyyslaki on niin byrokraattinen, monimutkainen ja lasten ja miesten oikeuksia polkeva, että sitä ei saa hyväksyä. Voin ehdottaa yksinkertaista isyyslakia, joka on erittäin kustannustehokas, tasapuolinen ja takaa oikeudenmukaisuuden toteutumisen kaikissa tilanteissa. Yksi tuollainen dna-testi maksaa muutamia kymppejä, eli testien automaattinen tekeminenkin on edullisempaa kuin pitkän byrokratiarattaiston kulkeminen, vaikka isyydestä ei (muka) olisi epäselvyyttäkään. Ehdottamani laki kuuluisi seuraavanlaisesti:

"Jokaiselle syntyvälle lapselle ja synnyttävälle äidille suoritetaan heti synnytyksen jälkeen dna-testi, jolla voidaan 99,99% varmuudella selvittää isyys. Testi tehdään myös sille miehelle, joka isäksi ilmoittautuu ja mikäli testi näyttää positiivista, isyys määriytyy sen perusteella automaattisesti. Mikäli testi ei näytä positiivista, tai ketään miestä ei ilmaannu tunnustamaan isyyttä, äiti velvoitetaan (vankeusrangaistuksen uhalla) yhteistyössä sosiaaliviranomaisten kanssa auttamaan isäehdokkaiden selvittämisessä, jotka kaikki testataan isyyden selvittämiseksi ja isyys määräytyy testien tulosten perusteella. Mikäli isää ei vieläkään löydy, tai myöhemmin joku mies haluaa tunnustaa isyytensä (huolimatta aikaisempien testien tuloksista), voidaan asiasta nostaa milloin tahansa kanne siviilioikeudessa, joka teettää asiaan kuuluvat dna-testit ja tekee päätöksensä ensisijaisesti niiden pohjalta."

Mitäs tuumaatte, olisiko parannusta ja ennenkaikkea paljon yksinkertaisempi verrattuna nykyiseen lakiin?

11. heinäkuuta 2011

Langattomat luottokortit tulevat - varokaa!

Yleannon uutisissa oli juttua, että jo ensi vuonna on tulossa käyttöön Suomessa uusia "pikamaksukortteja". Näillä maksaminen tapahtuu ilman kortin työntämistä kortinlukijaan ja ilman pin-koodin näpyttelyä. Korttia tarvitsee vain "hipaista" maksupäätteellä ja ostos veloitetaan automaattisesti. Näppärää, eikö totta?

No ei helvetissä ole, eikä ainakaan turvallista!

"Hipaisukorttien" tietoturva on olematon ja ne on hakkeroitu jo aikapäiviä sitten täydellisesti (esim1, esim2, esim3). Kyseisiä kortteja voidaan lukea todellisuudessa jopa kymmenien metrien päästä - myös täysin huomaamattomasti missä tahansa kaupungilla (tai kotona) ollessasi. Luottokorttisi tiedot ovat siis hetkessä hakkerin käsissä alle kymmenen euroa maksavien laitteiden ja ilmaisten ohjelmistojen avulla, vaikka luottokortti olisi lompakossasi kotisi pöydällä. Järjestelmä on siis täysi susi syntyessään.

Itseäni huvittaa, että ensin otetaan sirukortit käyttöön magneettijuovakorttien sijaan tietoturvahypetyksenä, mutta sitten niitäkään ei ole tehty oikein ja nekin ovat tietoturvattomia. Nyt sitten aiotaan se vähäinenkin niiden suoma tietoturva murtaa ottamalla käyttöön langattomat luottokortit! Mikä ihme hulluus pankkeja ja luottokorttiyhtiöitä oikein ajaa eteenpäin? Missä on kuluttajan oikeusturva väärinkäyttötapauksissa? Minkä ihmeen takia tietoturva-alan asiantuntijat eivät pidä tästä jumalatonta meteliä ja valista kuluttajia ja toimittajia?

Älkää vaan missään nimessä suostuko ottamaan käyttöön tuollaista hipaisukorttia. Kertokaa pankillenne ja luottokorttifirmoille, miksi ette suostu sitä ottamaan käyttöön. Kertokaa asiasta myös tuttavillenne, jottei kukaan heistä joudu isojen laskujen maksumieheksi, kun mokoma tietoturvaton kortti sitten hakkeroidaan lapsellisen helposti.



PS. Mikäli kiinnostaa vaihtoehto näiden turvattomien korttien käytölle, niin katsokaapa oma ehdotelmani "Matkapuhelin maksamisen ja tunnistamisen apuvälineenä". Siinä esittelen erittäin turvallisen ja luotettavan tavan, jolla voisi hoitaa kaikki eri luottokorttien ja kotiavainten käytön käyttäen matkapuhelinta niiden sijaan - turvallisesti!

9. heinäkuuta 2011

Sosialismi ei toimi liikenteessäkään

Ylenannon uutisissa kerrotaan, että auto on halvin kulkupeli. Tässä ei sinällään ole mitään uutta, jokainen meistä on varmasti tehnyt omia laskelmiaan, jossa on tullut todettua, että halvemmaksi tulee lähteä omalla autolla kuin käyttää julkisia kulkuneuvoja. Se, että ero on noin huima, pitäisi pistää kyllä tyhmänkin miettimään, miten tehotonta sosialismi oikein voi olla.

Mikään logiikka tai talousteoria ei selitä, miten voi olla per henkilö edullisempaa matkustaa kahdestaan henkilöautolla kuin 40 henkilönä bussilla tai 400 henkilönä junalla. Bussi ja juna ovat selvästi energiatehokkaampia per nuppi, eli kuluttavat selvästi vähemmän polttoainetta samaan matkaan suhteessa matkustajamäärään. Niin ikään investointikustannukset ovat selvästi pienemmänt per henkilö. En viitsi edes lähteä kaivamaan lukuja näihin, asia lienee aivan selviö kaikille. Se, että lentoliikenne on kallista, ei liene yllätys.

Selitykseksi tähän eroon siis jää, että Suomen sosialistinen valtio on tehnyt toisaalta työn teettämisestä niin kannattamatonta, että työ (auton ajaminen) kannattaa tehdä pimeästi (itse), sen sijaan että siihen palkkaisi asiantuntevan ammattilaisen (esim. bussi- tai junakuski). Tämä ei kuitenkaan vielä riitä selittämään tätä eroa. Pitää vielä muistaa, että julkista liikennettä - niin busseja kuin juniakin - säädellään valtion ja kuntien toimesta täysin mielipuolisesti. Mitään vapaata kilpailua ei ole ja kaikessa toiminnassa noudatetaan byrokratiaa viimeistä piirua myöden, mm. reitit ja aikataulut on päätetty lähinnä poliittisbyrokraattisin perustein, eikä suinkaan kysynnän ja tarjonnan mukaan (tämän vuoksi tyhjiä busseja ajaa pitkin päivää tyhjiä reittejä ja toisaalta ruuhkavuoroissa bussit joutuvat ajamaan pysäkkien ohi, koska tilaa bussissa ei enää ole). Resursseja eli rahaa palaa siis hukkaan mielettömiä summia ja tämä tietysti heijastuu kustannuksiin, myös matkalippuihin. Puhumattakaan, millaisia ympäristövaikutuksia on sillä, että 400 ihmistä ahtautuu 200 autoon, sen sijaan, että tekisivät matkan 1 sähköjunalla...

Henkilöautoilussa sentään voi vapaasti päättää, ilman valtion ja kuntien byrokraatteja ja pykäliä, mistä ja minne ajaa. Vaikka polttoaineiden hinnoissa on rajusti veroja, kuten autoissakin ja sääntely vaivaa mm. katsastusta ja muuta, on yksityisautoilussa silti eniten valinnanvapauksia. Kuski voi vaikkapa ihan oudosti sopia matkustajilta, paljonko nämä pulittavat kyydistä (tätä kutsutaan myös pimeäksi taksistamiseksi, mutta on hyvin yleistä esim. kimppakyydeissä) ja minne heidät viedään. Turhia matkoja ei tarvitse tehdä, eikä kirjanpitoa ja muuta hullutusta. Homma siis toimii. Siksi se on halpaa.

Vaatii todellakin melkoista itsepetosta olla ymmärtämättä, miten voi olla edullisempaa (per henkilö) ajaa kahdestaan autolla, kuin että 40 ihmistä ajaisi yhdessä yhdellä bussilla. Asian pitäisi olla niin selvä. Vaikka ei ollenkaan muistettaisi, että valtio ja kunnat tukevat busseilua ja junailua melkoisesti verovaroista - kun taas yksityisautoilua verotetaan ankarasti. Miten paljon edullisempaa yksityisautoilu olisikaan suhteessa massaliikenteeseen, mikäli autoilun verotushelvetti ja massaliikenteen tuet lopetettaisiin kokonaan? Ajatelkaapa vähän sitä.

Vapaassa markkinataloudessa juuri kenenkään ei kannattaisi omistaa itse autoa, vaan kaikki matkat kannattaisi tehdä (kimppa)takseilla. Sosialistisessa pahoinvointivaltiossa kuten Suomessa, asiat ovat juurikin päinvastoin - kaikkien pitää omistaa auto, jotta pääsevät edes jotenkin jonnekin, eikä matkoja kannata tehdä missään nimessä (kimppa)takseilla.

29. kesäkuuta 2011

Mokkulaongelmien ratkaisuja

Olen viime aikoina kärsinyt lukuisista mokkulaongelmista. Jo vajaa vuosi sitten kirjoitin blogissani asian tiimoilta, eivätkä ongelmat ole suinkaan sen jälkeen loppuneet. Lyhyesti sanottuna ongelmana on  ollut mm. nettiyhteyden pätkiminen, suuret nopeuserot ja se, ettei ko. mokkulanetti vain yksinkertaisesti onnistu luomaan nettiyhteyttä (jokin palvelimeen tunnistautumisessa tms. menee pieleen esimerkiksi).

Ongelmat ovat kuitenkin helpottuneet merkittävästi tiettyjen "kikkojen" avulla. Reilusti yli vuoden kokemuksella voinen antaa muutamia kullanarvoisia neuvoja asian kanssa painiskeleville mokkulan käyttäjille. Vinkkejä kannattaa noudattaa ehkäpä tässä järjestyksessä kun ne tulevat, kunnes riittävä toimivuus on saavutettu.

1) Älä käytä Nokia mokkuloita. Mikä tahansa muu mokkula toimii varmasti paremmin kuin Nokialainen. Nokialaiset ylikuumenevat, niihin ei saa ulkoisia antenneja, päivittäminen on tuskaista, jne. Huawei esimerkiksi on melko hyvä, tietysti jokin Sierran tms. mokkulasysteemi on sitäkin moninverroin parempi. Valitettavasti operaattoreilta saa ilmaisina kylkiäisinä yleensä vain Nokian ja Huawein mokkuloita, mutta kun noista saa valita, kannattaa ottaa Huawei.


2) Mokkulan johdot ja virrat kuntoon! Kannattaa käyttää mokkulan mukana tulevaa usb-johtoa, eikä törkätä mokkulaa suoraan koneeseen kiinni, jolloin mokkulan vaurioitumisen vaara on suuri. Samalla voi mokkulan nostaa hieman korkeammallekin kuin missä tietokone on (pöydän reunalle tms.) ja sitä kautta jo saada paremman kuuluvuuden. Mikäli haluaa parempaa signaalia tai enemmän etäisyyttä koneelta, mihin tuo usb-johto riittää, kannattaa käyttää laadukasta, ulkoista, omalla erillisellä virtalähteellä varustettua usb-hubia (tarkka termi lienee "aktiivinen usb-jakaja"). Tuon hubin voi sitten laittaa muutaman metrin päähän tietokoneesta, paikkaan, jossa signaali on hyvä ja törkätä nettitikun siihen kiinni. Oma virtalähde hubissa takaa, että mokkula saa varmasti tarpeeksi virtaa, mikä voi joskus olla ongelma sen ollessa kytkettynä tietokoneeseen ja yhteen usb-paikkaan, joten jo pelkästään tuon vuoksi ulkoinen, omalla virtalähteellä varustettu usb-hubi voi olla järkevä ostos.


3) Etsi mokkulalle sopiva paikka, eli sellainen, jossa sen saama signaali on mahdollisimman hyvä ja etenkin, jossa virheiden määrä mahdollisimman alhainen. Parin sentinkin ero mokkulan asennossa tai kymmenen sentin ero mokkulan sijainnissa voi merkitä huomattavaa signaalin parannusta tai heikennystä! Muista liikuttaa mokkulaa kaikissa 3:ssa ulottuvuudessa optimaalisen signaalin saamiseksi. Signaalin tarkkailuun ja parhaimman sijainnin hakemiseen mokkulalle sopiva ohjelma (etenkin Huawein mokkuloihin) on HuiHaiMonitori (käyttöohjeet) ja toinen vastaavanlainen ohjelma (ehkä paremmin muihin mokkuloihin sopiva?) on MDMA. Kun täydellinen sijainti mokkulalle on löytynyt, vaikkapa teippaa mokoma täsmälleen niille sijoilleen!


4) Aja tietokoneessa jatkuvasti yhteyttä auki pitävää ja netistä imuttavaa ohjelmaa, jotta yhteys pysyy "auki" HSPA linjoilla, eikä putoa niiltä pois. Operaattorit/tukiasemat kun näet toimivat niin, että mikäli koneestasi ei kuulu liikennettä, ne pudottavat sen pois (nopeammasta) yhteydestä alhaisempaan. Kun sitten siirryt vaikkapa toiselle sivulle, kestää tovi, kunnes mokkulasi pääsee taas nopeampaan kaistaan kiinni. Lisäksi tässä siirtymisessä voi tapahtua virheitä, jotka aiheuttavat yhteyden pätkimistä tai jumiutumista. Helpoin ja varta vasten tuota varten suunniteltu ohjelma on HSPA locker, johon kannattaa laittaa esim. 2kB/s nopeudeksi, jotta mokkula pysyy varmasti kiinni nopeassa yhteydessä kaikenaikaa.


5) Vaihda mokkula toiseen. Siinä on hyvinkin mahdollisesti jotain vikaa, etenkin, jos yhteys on aikaisemmin toiminut ok ja myöhemmin alkanut pätkiä. Mokkuloissa on 12-24kk takuu, mutta kuluttajansuojalain virhevastuulaki käytännössä antaa mokkulalle kuin mokkulalle 24kk takuun. Mokkulan herkässä vaihtamisessa on myöskin se hyöty, että silloin saa lähetettyä käytännöllistä viestiä ko. teleoperaattoreille heidän laitteidensa toimimattomuudesta ja aiheuttaa heille lisäkuluja paskojen laitteiden ja liittymien kauppaamisesta kuluttajille. Palautukseenhan ei tulisi kasapäin mokkuloita ja heille kuluja, jos alunperinkin käyttäisivät kunnon laitteita ja liittymiä kuluttajakusetuslaitteiden ja liittymien sijaan!


6) Tee vikailmoitus asiasta operaattorille. Älä vain soita asiakaspalveluun, vaan ota yhteyttä suoraan verkkohäiriöiden ilmoittamispalveluihin ja kerro sinne asiasi. Kannattaa myös usuttaa naapureita jne. ottamaan sinne yhteyttä, mikäli heilläkin on huonosti toimiva mobiililaajakaista, jotta operaattori ottaa asian vakavammin. Selitä huolella, mitä olet tehnyt ja täsmälleen, minkälainen ongelma on ja miten se ilmenee.



7) Päivitä mokkulan firmware, dashboard ja ajurit. (Firmware on mokkulassa sisällä toimiva ohjelmisto, dashboard mokkulasta asentuvat ohjelmat ynnä ajurit, ajurit ovat - no ajureita.) Tämä voi raukaista takuun, mutta toinen vaihtoehto on jatkaa tappelua vanhoilla paskoilla versioilla, koska operaattorien antamissa mokkuloissa on säännönmukaisesti vanhentuneet versiot noista kaikista, eivätkä automaattipäivityksetkään yleensä toimi. Lukittujen mokkuloiden avaamiseen päivitystä varten tarvitaan purkukoodi, jonka saa vaikkapa tältä sivulta Huawein mokkuloihin ja täältä ohjelman, jolla avaaminen onnistuu kaikenlaisiin muihinkin mokkuloihin tai laitteisiin.

Itse olen huomannut, että ensimmäiseksi kannattaa poistaa vanhat jäänteet koneelta, sitten päivittää firmware, sitten dashboard, sitten asentaa dashboardilta ohjelmat ja lopuksi päivittää ajurit. Välttämätöntä ei ole lainkaan päivittää tai asentaa dashboardilta mitään, koska esimerkiksi omat Huawein mokkulani toimivat ilman mitään kolmannen osapuolen yhteysohjelmistoakin (toisin kuin Nokian paskamokkulat), joten tarvitsen vain päivitetyn firmwaren mokkulassa ja päivitetyt ajurit Windowsissa ja homma toimii. Huaweille uusimmat ko. ohjelmistot löytyvät vaikkapa täältä tai Huawein omilta sivuilta viralliset versiot hakemalla.

Nokian mokkuloiden epäonnisten omistajien pitää ladata uusin yhteysohjelma Nokian sivuilta (en löytänyt edes linkkiä niihin, Nokian tukisivut ovat aivan surkeita), poistaa vanha koneelta ja suorittaa/asentaa uusi, jotta se voi seuraavan nettiin liittymisen aikana myöskin yrittää päivittää Nokian mokkulaa. Mokkulan firmwaren ja ajurien pitäisi tietysti päivittyä automaattisesti ilman tätä rumbaa, mutta kun eivät päivity niin eivät päivity. Jälleen yksi syy lisää hylkiä Nokian mokkuloita.

Firmwarepäivityksiä sun muuta voi toki koettaa myös hakea oman operaattorin sivuilta, linkkejä esimerkiksi täällä.


8) Harkitse ulkoisen antennin käyttöä mokkulaasi. Huawein mokkuloihin saa helposti ulkoisia antenneja kiinni, mikä on jälleen hyvä syy päätyä Huaweihin Nokian sijaan. Hyvällä suunta-antennilla voi huomattavasti parantaa signaalia ja ympärisäteilevällä pienoisantennillakin voi saada selkeästi havaittavaa signaalin parannusta. Kerrostaloasunnossa(kin) voi ikkunaan liimattavalla antennilla saada merkittävää parannusta kuuluvuuteen, vielä parempaa toki, jos laittaa ikkunalaudalle (ulos) kunnon antennin. Ulkoinen antenni on myöskin helpompi sijoittaa parhaaseen paikkaan, toisin kuin mokkula tai mokkula+usb-hubi. Etenkin mökille kannattaa ehdottomasti harkita suunta-antennin hankkimista ja muistaa, että se on todellakin suunnattava parhaasta paikasta lähintä/parasta tukiasemaa kohti ja huolehdittava liittimien ja johtojen laadukkuudesta. Ulkoisella antennilla saatu hyöty toisaalta katoaa helposti, mikäli signaali pääsee heikentymään liian pitkien johtojen tai huonojen liittimien tms. kautta.


Toivottavasti nämä ohjeet auttavat muitakin mokkulaongelmista kärsiviä löytämään sopusoinnun ja harmonian tuon pienen helvetinaskinsa kanssa. Mobiilinetti on hyvä ja kätevä, jos se vaan suostuu toimimaan.


PS. Mikäli haluat mokkulan automaattisesti ottavan yhteyden nettiin koneen käynnistyessä ja ilman mitään kolmannen osapuolen ohjelmistoa, tässä on pieni kikka: Kirjoita notepadiin (lainausmerkkien sisällä oleva teksti välilyönteineen jne.) "C:\Windows\System32\rasphone.exe -d XXXXX", josta korvaat XXXXX tekstin tietokoneen puhelinverkkoyhteyksissä näkyvän, mokkulasi liittymän nimellä (esim. Saunalahti). Tallenna sitten tuo tiedosto millä tahansa nimellä, mutta .cmd -päätteellä Käynnistä-valikon Käynnistys-kansioon.

PPS. Voit myös puhelinverkkoyhteyksistä säätää yhteyden asetuksia esim. siten, että se soittaa 3 kertaa uudestaan 10s välein, eikä katkaise yhteyttä koskaan automaattisesti ja yhteyden katketessa se soittaa uudelleen yhteyden auki jne. Näin nettiin pääsy ja siellä pysyminen on monesti helpompaa ja vaivattomampaa.