29. marraskuuta 2010

Pankkien romahduksesta on tulossa muhkeampi lasku veronmaksajille

Satuin lukaisemaan pienen, mutta tarkemmin luettuna karmaisevan uutisen Yleannon nettisivuilta. Vuoden vaihteesta lähtien pankkitalletusten suoja nousee 50000 eurosta peräti 100000 euroon. Mikäli ihminen makuuttaa rahojaan pankkitilillä ja pankki menee konkurssiin, talletussuojarahasto ja viime kädessä valtiot eli veronmaksajat korvaavat nuo rahat - jatkossa jopa 100000 euroon asti. Aivan umpihullua.

En mitenkään ymmärrä sitä, että ihmisten ei pitäisi ottaa vastuuta omista valinnoistaan. Rahojen laittaminen ja pitäminen pankkitilillä on vapaaehtoinen valinta. Siihenkin liittyy riskinsä, aivan kuten liittyy rahojen säilyttämiseen tyynyn alla, sijoittaminen osakkeisiin, asuntoon tai hopeaan. Riski on, että voi menettää omaisuutensa, jos X tapahtuu. Kun ihminen antaa rahansa pankille käyttöön ja edelleenlainattavaksi (moninkertaisesti), ihminen ei silloin laita niitä tallelokeroon, vaan nimenomaan sijoittaa ne pankkiin, mikä on tärkeä ero!

Ei ole olemassa mitään loogista tai järjellistä perustelua sille, että mihin tahansa muuhun sijoittamalla voi menettää rahansa, mutta pankkiin laittaessa muut ihmiset takaavat oman sijoituksen arvon maailmanloppuun saakka.

Ainoa todellinen syy talletussuojan olemassaoloon on kuitenkin pankkien, ei suinkaan asiakkaiden, voittojen maksimointi...veronmaksajien kustannuksella! Ajatelkaapa vähän, mitä tapahtuisi, jos talletussuojaa ei olisi lainkaan? Ihmiset eivät (idiootteja lukuunottamatta, mutta he sietävätkin menettää rahansa) laittaisi rahojaan pankkiin "säästöön", vaan sen sijaan nostaisivat ne sieltä ja ostaisivat vaikkapa kultaa ja hopeaa, osakkeita tai vaikka vain pitäisivät käteistä lompakossaan ja/tai tallelokerossaan. Mitä tästä seuraisi? Pankit eivät voisi käyttää näitä tallettamattomia rahoja kassavarantoinaan ja luoda tyhjästä valtavia määriä lainoja, joista ne saavat pääosan tuloistaan korkojen muodossa! Pankit menettäisivät nopeasti suuret määrät tuloja - ja menisivät konkurssiin sen vuoksi!

(Itse asiassa jos vain murto-osa ihmisistä alkaisi nostamaan rahojaan pankeista, pankit menisivät konkurssiin, koska niillä ei ole enää olemassakaan sinne talletettuja rahoja. Ne on jo moneen kertaan lainattu eteenpäin. En usko, että setelirahojakaan olisi tarpeeksi suurissakaan pankeissa yhteenlaskettuina, jotta ihmisille voitaisiin antaa "rahaa käteen", vaikka pankeilla olisikin aikaa varautua talletusten joukkopakoon. Tämä kuvastaa hyvin nykyisen pankkijärjestelmän haurautta ja valheellisuutta.)

Ainoa todellinen syy talletussuojaan on siis nimenomaan kannustaa ihmisiä tallettamaan rahojaan entistä leväperäisemmin pankkeihin, entistä leväperäisemmin edelleenlainattaviksi moneen kertaan, entistä enemmän pahentamaan nykyistä leikkilainarahaan perustuvaa talousjärjestelmäämme. Kyse on kaikkien veronmaksajien antamasta epäreilusta tuesta kaikille isoja rahoja omaaville ja niitä pankeissa makuuttaville isokenkäisille ihmisille - ja sitä kautta etenkin pankeille!

Mutta, sanoo joku, siellähän on se talletussuojarahasto, eli pankithan itse nämä maksavat, eivät veronmaksajat?

Okei, lasketaanpa vähän, jookos? Uutisen mukaan talletussuojarahastoon kerätään suomalaisista pankeista vuodessa nyt 60 miljoonaa euroa vuodessa ja jatkossa jopa 80 miljoonaa euroa. Mihin tuo summa riittää? Jos oletetaan, että rahastossa olisi nyt vaikkapa 500 miljoonaa euroa ja näitä niistä pitäisi korvata 100000 per asiakas, riittäisi rahaston rahat 5000 ihmisen rahojen takaisinmaksuun. Loput jäisivät ilman. Vaikka harvalla suomalaisella on tilillään yli 100000 euroa rahaa, on kuitenkin syytä huomata, miten pieni määrä ihmisiä saisi rahansa talletussuojarahastosta. Jos oletetaan, että vaikkapa miljoonalla suomalaisella on tili suuressa pankissa, joka menee konkurssiin, riittää rahastosta vain 500 euroa per asiakas. 500 euroa. Loput rahat maksettaisiin veronmaksajien pussista - aivan kuten viime lamassakin maksettiin.

Talletussuojarahasto on kuitenkin vain teoreettinen rahavaranto. En tiedä, miten nuo rahat ovat todellisuudessa säilytettynä, eikä sillä ole oikeasti mitään merkitystäkään. Mikäli käy huonosti, nuokin rahavarat voivat kummasti pienentyä. Jos rahasto on sijoittanut rahansa osakkeisiin - osakekurssien romahdettua talletussuojarahaston arvo putoaa huomattavasti. Jos rahasto on sijoittanut rahansa valtioiden velkakirjoihin - valtioiden nollatessa velkansa tai kun kukaan ei suostu ko. velkakirjoja jälleenostamaan, talletussuojarahaston arvo putoaa huomattavasti. Jos rahasto pitää rahoja bitteinä tietokoneella - hakkeri tai inflaatio voi syödä niiden reaaliarvon (missä tapauksessa toki sama käy pankeissa oleville ihmisten talletuksillekin, joten tässä mielessä asialla ei liene väliä). Joka tapauksessa siis, täyttä varmuutta siitä, että talletussuojarahastosta saataisiin tiukan paikan tullen euroakaan ulos, ei ole olemassakaan.

Kun talletussuojaa nostetaan (hassua, Irlannissa se oli/on rajoittamaton muuten, ei mitenkään voisi liittyä siellä nyt vellovaan pankkikriisiin - eihän?), otetaan valtavia riskejä, jotka voivat reaalisoitua talouden käänteissä. Paisutetaan pullataikinaa entisestään, kun päinvastoin pitäisi koettaa varovaisesti ottaa siitä ilmoja pihalle ja palauttaa se reaalimaailmaan. Ihmisten pitäisi alkaa ymmärtämään, että rahojen laittaminen pankkitilille on sijoitus siinä missä rahojen laittaminen asuntoon tai hopeaankin on - eikä omien huonojen sijoitusvalintojen laskua pidä muiden ihmisten tietenkään joutua maksamaan! Ihmisten pitäisi myös alkaa ymmärtämään, mihin pankki- ja finanssijärjestelmämme perustuu ja miten haavoittuva ja hauras ja valheellinen se on. Kumpikaan näistä ei edisty sillä, että viime kädessä verovaroin tuetaan rahojen makuuttamista pankkitileillä ja sitä kautta edelleenlainauksen lisääntymistä ja lainaongelman pahentumista.

Kupla vain pahenee entisestään - kunnes se lopulta posahtaa veronmaksajien silmille. Kuten kaikki pyramidi-Ponzi-huijaukset aina lopulta posahtavat.

22. marraskuuta 2010

Hitaan tietokoneen optimointi nopeammaksi (ja turvallisemmaksi)

Yleensä kun törmään jossain tietokoneeseen ja pääsen sitä vähän sorkkimaan, huomaan, että se on helvetin hidas ja tukkoinen. Kaikenlaista turhaa paskaa täynnä, käynnistys kestää ikuisuuden ja turvallisuus on mitä on, eli luultavasti taustalla häärää jokin oletusasetuksin oleva virustentorjunta ja se siitä sitten. Kun ihmiset sitten lopulta kyllästyvät tähän koneensa hitauteen, he päättävät yleensä vain ostaa uuden koneen tai kutsua meikäläisen apuun.

Joten eiköhän jaeta vähän salaisuuksia Windowsin (versiosta riippumatta) virittämiseksi tehokkaammaksi ja turvallisemmaksi. Niin ja täysin ilmaiseksi - kaikki tässä kertomani jipot ja ohjelmat ovat ilmaisia!

Ihan ensiksi, ennen kuin alat tekemään mitään muuta, sinun kannattaa tietenkin tehdä varmuuskopiot omista tärkeistä tiedostoistasi, kuten dokumenteista ja kuvistasi, sekä kirjainmerkeistä. Polta ne vaikka rompulle tai säilö usb-tikulle, ihan vaan varmuuden vuoksi. Varmuuskopioita kun ei voi koskaan olla likaa. Liian usein käy niin, että tietokone tai kiintolevy jostain syystä menee rikki ja kaikki tärkeät tiedostot katoavat bittien taivaaseen. Tee varmuuskopioita säännöllisesti. Nytkin. Säilö ne turvallisessa paikassa, mieluiten pankin tallelokerossa tai vähintäänkin toisessa huoneessa missä tietokone on.

Perusjutut kannattaa tietysti laittaa kuntoon, vaikkapa tämän "Windows XP:n asennus uusiksi - ja hyvä niin" mukaan...sillä poikkeuksella tosin, että en enää suosittele Avast! virustentorjuntaa vaan Microsoft Security Essentialsia, koska se on paljon kevyempi ja silti erittäin tehokas. Poista vanha virustentorjuntaohjelmasi, ennen kuin asennat tuon koneellesi. Kun tämä aivan perustyö on tehty, voidaan lähteä sitten siis parantelemaan systeemiä.

Kun varmuuskopiot on tehty ja perusjutut laitettu kuntoon, kannattaa tehdä itsellesi Avira Antivir Rescue System -romppu, jolta sitten käynnistät tietokoneen (romppu asemaan ja annat sen käynnistyä sieltä kun käynnistät tietokoneen uudelleen - jos romppu ei käynnisty, mene BIOSiin ja laita boottausasetukset siten, että dvd/cd-rom asema käynnistyy ennen kiintolevyä), jotta se lähtee pyörimään. Tällä rompulla voit skannata koko tietokoneesi kaikki kiintolevyt ja tiedostot haittaohjelmien varalta ja juuri ladattu asennus sisältää aina uusimmat virustenetsintälangatkin. Koska systeemi käynnistyy rompulta eikä kiintolevyltä/Windowsista, siihen eivät voi esim. rootkit-ohjelmat vaikuttaa ja sabotoida sen toimintaa. Poista ehdottomasti kaikki haittaohjelmat, mitä tuo löytää tietokoneeltasi. Ne ovat aivan liian usein tietokoneen hitauden syynä. Avira on englannin/saksankielinen, mutta varsin helppokäyttöinen, jos edes perusenglanti on hanskassa.

Kun varmuuskopiot on hoidettu ja viruksen skannattu ja poistettu, on syytä lähteä liikkelle Windowsin suhteen menemällä sinne itseensä sisään, eli käynnistämällä mokoma.

Sitten onkin aika ladata ja ajaa hijackthis.exe ja käyttää sitä poistamaan kaikki tarpeettomat käynnistyvät ohjelmat pois käynnistymästä. Mitkä sitten ovat sellaisia? Yleisesti ottaen sanoisin, että kaikki muut voi ottaa pois "O4" riviltä, paitsi virustentorjunnan ja mokkulanettiyhteyden luomiseen, sekä tulostimeen liittyvät ohjelmat. Mitä ne sitten ovat, selviää ehkä parhaiten katsomalla ko. kansioita ja nimiä. Rivien "O17" ja "O23" kohdalta ei kannata luultavasti poistaa mitään, jos ei ole varma, mitä tekee. Muut rivit sisältävät toisarvoisia juttuja, joiden poistamisesta voi luultavasti olla enemmän hyötyä kuin haittaa. Mikäli et onnistu poistamaan kaikkea mitä haluat, kannattaa tietokone käynnistää uudelleen ja heti painella F8-nappia, jotta voit valita tietokoneen käynnistymään vikasietotilassa...siinä Hijackthis.exe:llä voi helpommin poistaa kaiken ylimääräisen kökön pois käynnistymästä. Jos jokin ei toimi tämän jälkeen, voit kumota muutoksia tuolla samalla ohjelmalla palauttamalla sen luomia varmuuskopioita.

Hijackthis ohjelman jälkeen lienee syytä alkaa siivota turhia tiedostoja pois kiintolevyltä. Yksi hyvä väline tähän on Dustbuster, joka siivoaa turhia tiedostoja pois kiintolevyltä ja sen käyttö on helppoa - senkun ajat sen! Toinen hyvä väline, jota kannattaa käyttää, on CleanAfterMe, josta voi valita kaikki ja ajaa puhdistuksen. Kolmas ohjelma tiedostojen puhdistukseen on BleachBit, josta siitäkin kannattaa valita kaikki puhdistusvaihtoehdot (paitsi "Vapaa levytila" ja "Firefox sijainnit") ja ajaa. Näin on melkoisella varmuudella tietokoneen kiintolevy putsattu kaikesta turhasta kököstä.

Tiedostojen puhdistamisen jälkeen on syytä käynnistää kone uudelleen ja aloittaa sen jälkeen rekisterin puhdistus. JV16 Powertools lienee tähän tarkoitukseen kaikkein paras. Käynnistä se ja mene "Registry tool" - "Tools" - "Registry Cleaner" ja katso, että "Show ignored entries" on kruksattuna. Sitten klikkaa "Continue" ja anna sen hakea roskat rekisteristäsi. Valitse lopulta kaikki löydetyt merkinnät ja sitten "Remove". Ohjelma varoittelee, mutta poista siitä huolimatta kaikki kökkö. Tämän jälkeen käynnistä tietokone uudelleen ja asenna ja aja nyt WinAso Registry Defrag ja valitse "Full defragmentation" ja anna sen ajaa itsensä läpi, jonka jälkeen sinun pitää käynnistää kone uudelleen. (Joskus WinAso Registry Defrag jumittuu 99% kohdalle, jos näin käy, käynnistä tietokone uudelleen sammuttamalla siitä virrat ja unohda tämän ohjelman käyttö jatkossa.)

Kun rekisterikin on putsattu ja eheytetty (niin, defragmentoitu), onkin aika eheyttää koko kiintolevy. Parhaiten se kokemukseni mukaan onnistuu käyttämällä MyDefrag ohjelmaa. Käynnistä se ja kruksita järjestelmäkiintolevysi (käytännössä aina C-levy) ja valitse "System Disk Monthly" ja anna palaa. Tässä kestää melkoinen tovi, mutta on todellakin vaivan arvoinen! Voit myös defragmentoida muita levyjä myöhemmin kruksaamalla (vain) ne ja valitsemalla esim. "Data Disk Montly", siitäkin on apua koneen toiminnan nopeuttamisessa.

Kiintolevyn eheyttämisen jälkeen seuraa vielä muutama pieni, mutta pirun tehokas vinkki (ohjeet pätevät kaikkiin Windowsseihin, mutta asetukset löytyvät eri paikoista eri Windowsseilla, tässä olen kuvannut ko. asetukset Windows XP:llä):
1. Vaihda tietokoneen virranhallinta-asetuksiksi (virrankäyttömalli):"Aina päällä". Tällöin tietokone ei säästele tehoja, vaan paahtaa täysin voimin.
2. Virranhallinta-asetuksista saa myöskin "Lepotila" välilehdeltä otettua lepotilatoiminnon pois päältä. Usko pois, se kannattaa, koska mokoma syö resursseja ja raksuttaa kiintolevyä melkoisestikin.
3. "Järjestelmä" asetuksista (paina Windows-nappia ja Pause/Break nappia samaan aikaan niin pääset tänne kätevimmin) kannattaa mennä "Lisäasetukset" välilehdelle ja edelleen "Suorituskyky" ja "Asetukset". "Visuaaliset tehosteet" välilehden säädöistä ei oikeasti ole apua, jos näytönohjaimesi on edes kohtuullisen tehokas, mutta sen sijaan "Lisäasetukset" lehdeltä pääset "Näennäismuisti" kohtaan. Mikäli sinulla on käytössäsi edes 1 Gigatavu muistia Windows XP:ssä tai muutama gigatavu Vistassa tai Windows 7:ssä, voit kytkeä koko näennäismuistin pois päältä ja nopeuttaa tietokoneesi toimintaa huimasti.
4. Kun joskus asennat jotain tietokoneelle, katsoppa, pyrkiikö mokoma ohjelma käynnistymään automaattisesti käynnistyksen yhteydessä. Jos se pyrkii, ota se pois käynnistymästä joko tuon Hijackthis.exe ohjelman avulla tai ko. ohjelman asetuksista itsestään. Ylipäätäänkin ole hyvin nirso sen suhteen, mitä asennat tietokoneellesi - mieti, tarvitsetko oikeasti ko. ohjelmaa vaiko et. Näin vältyt paljolta harmilta.

Eikun virittelemään ja ottamaan lisää tehoja irti Windowssista näillä vinkeillä! Kertokaapa, paljonko vaikkapa tietokoneen käynnistys nopeutui kun teitte kaikki nämä? Veikkaan, että se nopeutui yli 50%... Samoin kuin ohjelmien käynnistäminen jne. nopeutui.

19. marraskuuta 2010

David Icke "What is Money?"

Aivan loistava video. Kertoo kaiken olennaisen rahasta, finanssijärjestelmästä ja taloudesta. Jos pitäisi tarjota vain yksi lyhyt video katsottavaksi ihmisille, sen tulisi olla tämä. Tämä kun pyörisi yhden vuorokauden ajan television mainoskatkoilla tai edes jokaisen uutislähetyksen alussa, veikkaanpa, että eduskuntatalo ja pankit tuikattaisiin tuleen ennen puoltayötä.

14. marraskuuta 2010

Stuxnet iskee vain suomalaisen ja iranilaisen yhtiön tuotteisiin!

Symantec uutisoi sivuillaan seuraavaa:
...we can now confirm that Stuxnet requires the industrial control system to have frequency converter drives from at least one of two specific vendors, one headquartered in Finland and the other in Tehran, Iran. This is in addition to the previous requirements we discussed of a S7-300 CPU and a CP-342-5 Profibus communications module.

Mikä yhtiö Suomessa valmistaa ko. osia? Missä sen tuotantolaitokset ja pääkonttori sijaitsee Suomessa? Missä kaikkialla ko. osia on Suomessa käytetty? Mitkä kaikki paikat ovat vaarassa Suomessa Stuxnetin vuoksi? Onko Suomessa olevaa tehdasta(?) tai sen henkilökuntaa käytetty apuna Stuxnetin luomisessa tai testaamisessa? Millaisia ulko- ja turvallisuuspoliittisia seurauksia on tällä Suomi - Iran yhteydellä ja miten niihin aiotaan reagoida?

Taas paljon kysymyksiä, joihin on turva olettaa löytävänsä vastausta valtamediasta, joka tietenkin vaikenee tästäkin asiasta.

12. marraskuuta 2010

Oletko koskaan kuullut Shanghain yhteistyöjärjestöstä?

Entä tiedätkö, että todellisuudessa Kiina, Venäjä, Intia, Iran, Turkki ja Kazakstan ovat käytännössä sotilasliitossa keskenään? Kuulostaa hullulta, eikä tietenkään Ylenanto ole moista uutisoinut, joten miten kukaan voisikaan Suomessa siitä mitään tietää. Voitte tehdä asiasta hakuja Yleisradion nettisivuilla ja katsoa mitä löytyy - ei niin mitään.

Maailma muuttuu, mutta ilmeisesti lammaslaumat halutaan pitää asiasta täysin pimennossa.

Shanghai Cooperation Organisation on kyseisen liiton virallinen nimi ja sen toiminta on viime vuosina laajentunut terrorismin vastaisesta toiminnasta kattamaan myös sotilaallisen yhteistyön sekä tiedusteluyhteistyön. Yhteisiä sotilaallisia harjoituksiakin on jo pidetty lukuisia, mm. nyt on menossa Turkissa harjoitus, johon ilmeisesti osallistuu myös Kiinan ilmavoimien lentokoneita (tehtyään välilaskun Iraniin). Nyt myös Irania ollaan ottamassa mukaan ko. järjestöön ja SCO:n tavoitteena on ollut Iranin täysjäsenyys vielä tänä vuonna! Vain pari kuukautta sitten USA:n joukot potkittiin pois Kazakstanista ja niiden tilalle tuli Venäjän ja Kiinan joukkoja. Liitto on vahvistumassa ja tiivistymässä koko ajan, mm. taloudelliseksi yhteistyöjärjestöksi.

Samaan aikaan hehkutetaan Suomessa yhä NATO:a ja pidetään sitä ainoana globaalina sotilasliittona, joka on jollakin tapaa "kiistaton ykkönen" ja "ainoa turva". Todellisuudessa NATO:n (eli käytännössä USA:n) voimavarat ovat Irakissa ja Afganistanissa loputtomassa sodassa, kun taas SCO:lla on voimavarat käytettävissään ja vahvistumassa kaiken aikaa. NATO:n maajoukkojen määrää ollaan koko ajan vähentämässä, toiminnan keskittyessä "kriisinhallinnan" leikkimiseen hiekkalaatikoilla high-tech aseilla. Paitsi, että EU ja USA ovat sotilaallisesti sidottuja ja heikkoja, ne ovat myöskin konkurssin partaalla ikuisen velkaantumisensa suhteen. EU on myös täysin riippuvainen Venäjän kaasusta ja öljystä, sekä USA myöskin Persianlahden öljystä ja Kiinan raaka-aineista. SCO-maat puolestaan elävät voimakasta nousukautta ja esimerkiksi Kiinan taloudellinen mahti on valtava. Sotilasteknologian osalta etenkin Intia ja Kiina ovat korkealla tasolla ja mitä kybersodankäyntiin tulee, Kiina ja Venäjä lienevät maailman ainoat supervallat.

Monet ovat väittäneet, että USA:n hyökkäys Iraniin, tai Pohjois-Korean hyökkäys Etelä-Koreaan johtaisi kolmanteen maailmansotaan. Näille ihmisille on miltei poikkeuksetta naurettu. Ehkä yksi syy siihen on, että suurinosa ihmisistä ei tiedä, että maailmassa on muutakin sotilasyhteistyötä ja sotilasliittoa kuin NATO. Suurinosa ihmisistä ei tiedä, että on hyvin mahdollista, että isku Iraniin tarkoittaisi mm. Kiinan iskua Yhdysvaltoihin - tulee isku sitten pommein ja ohjuksin tai kybersodankäynnin muodossa. Tälläkin hetkellä mm. Kiina ja Yhdysvallat ovat valuuttasodan partaalla (pohjimmiltaan ongelmana on, että Kiina omistaa jo valtavasti USA:ta, mm. siksi, että Kiina on USA:n päävelkoja ja nyt USA painaa dollareita maksaakseen nuokin velat sitä kautta pois).

Mikäli sodan tai yleisen vittuuntumisen seurauksena Venäjä sulkisi kaasuhanansa, Venäjän sekä Persianlahden öljyn vienti stopattaisiin, Kiinalaisten taloudellinen sodankäynti iskisi USA:han ja kiinalaisten raaka-aineiden vienti USA:n stopattaisiin, voitte kaksi kertaa arvata, millaiseksi elämä muuttuisi koko läntisellä pallonpuoliskolla. Siis vaikka SCO ei ampuisi yhtäkään laukaustakaan.

Entäpä, jos tähän taloudelliseen sodankäyntiin liitettäisiin vielä vaikkapa jossain räjähtävä pieni ydinase, josta voitaisiin syyttää "terroristeja" tms.? Tai jos SCO ampuisi vaikka vain pari ydinohjusta sukellusveneistä, joiden aiheuttamat EMP:t tekisivät tuhojaan läntisellä pallonpuoliskolla, niin mitenkähän pahassa pulassa oltaisiin? Miten muuten vaikkapa USA ja Iso-Britannia voisivat ja tietäisivät edes vastata moiseen temppuun, koska ne eivät voi olla ainakaan kovin äkkiä lainkaan varmoja siitä, mikä maa tai taho on ko. ydinohjukset ampunut? Ohjuksestahan voi aina syyttää vaikkapa Pohjois-Koreaa tai Irania tms. koska näillä on sukellusveneitä ja kauppalaivoja pitkin maailman meriä.

Voitte tietysti sulkea silmänne tältä tiedolta ja jatkaa nukkumistanne aivan kuten ennenkin. Tai sitten tarttua siihen ja pohtia taas kerran, mitä kaikkea ***kaa teille syötetään valtamedian ja poliitikkojen toimesta joka päivä ja miten tärkeitä asioita teille jätetään kertomatta, puhumattakaan siitä, miten tämä kaikki vaikuttaa teidän maailmankuvaanne. Ei tämä meidän maailma ihan oikeasti ole niin turvallinen ja rauhallinen kuin mitä meille kovasti koetetaan koko ajan uskotella.

4. marraskuuta 2010

Terveyttä ja pitkää ikää D-vitamiinista

Yllätyin positiivisesti, kun luin Ylenannon nettisivuilta D-vitamiinia koskevan jutun. Kirjoitin aikaisemmin itsekin blogissani "Vitamiineista, hivenaineista ja ravinnosta", joten tämä on hyvää jatkoa siihen. Ilmeisesti D-vitamiinikeskustelu on toden teolla lähtenyt liikkeelle viime aikoina. Lainataanpa parhaita paloja Ylenannolta:
Laajassa Itä-Suomen yliopiston toteuttamassa tutkimuksessa D-vitamiinin puutoksesta kärsivien kuolinriski oli kaksinkertainen verrattuna eniten vitamiinia saaviin...Tutkittavien D-vitamiinin taso vaihteli paljon vuodenaikojen välillä. Vain heinä- ja elokuussa enemmistöllä oli elimistössään riittävästi D-vitamiinia. Kesän jälkeen keskimääräiset pitoisuudet laskivat parissa kuukaudessa niin, että vain kolmasosalla tutkittavista ylittyi suositellut raja-arvot...

Tässä on varmaan suurelle yleisölle paljon sellaista tietoa, josta he eivät ole jostain syystä aikaisemmin kuulleetkaan. Suurinosa terveysalan ammattilaisistakin on autuaan tietämättömiä D-vitamiinin ilmiselvistä terveyshyödyistä (ks. aikaisempi kirjoitukseni). D-vitamiinivajetta on siis käytännössä miltei koko vuoden ajan suomalaisilla, tämä siis siitä huolimatta, että ihmiset juovat paljon maitoa ja syövät kalaa jne. kuten meitä on neuvottu tekemään D-vitamiinin(kin) saannin varmistamiseksi.

Kannattaa kuitenkin nyt huomata, että tässä tutkimuksessa tutkittiin siis (ilmeisesti) veren seerumista D-vitamiinitasoa. Tämä on tärkeää pitää muistissa. Erittäin tärkeää. Ai miksi? Veren seerumissa olevan D-vitamiinin määrä on ainoa, jolla on mitään merkitystä ja joka oikeasti kertoo sen, saako ihminen sitä riittävästi vaiko ei. Ravintosuositukset eivät sitä oikeasti kerro. Nautitun ruoan määrä ja laatu ei sitä kerro.

Häh, kysytte nyt.

Niin. Vaikka ihmiset siis syövät ja juovat D-vitamiinilla rikastettuja tuotteita, heillä on siis SILTI puutosta D-vitamiinin saannissa miltei ympäri vuoden! Vaikka ihmiset saavat D-vitamiinia nykyisten suositusten mukaisia määriä, heillä on siis SILTI puutosta D-vitamiinin saannissa miltei ympäri vuoden! Tämä on se olennaisin asia ymmärtää. Monestihan tutkitaan vain sitä, saavatko ihmiset ravinnossa nykyisten suositusten mukaisia määriä D-vitamiinia ja jos saavat, hehkutetaan, että hei, mitään ongelmia ei ole, kun kerran D-vitamiinia saadaan (muka) riittävästi.

Nykyiset ravintosuositukset D-vitamiinin osalta ovat siis tämän(kin) tutkimuksen mukaan aivan kertakaikkiaan alakanttiin ja ehdottomasti tulisi siis joko lisätä HUOMATTAVASTI enemmän D-vitamiinia elintarvikkeisiin tai ihmisten alkaa syömään sitä purkista - ympäri vuoden! 
Suurten D-vitamiiniannosten pitkäaikaisen käytön haitoista tai hyödyistä ei kuitenkaan ole tieteellistä näyttöä. 

Itse asiassa on kasapäin tietoa, vaikka Ylenannon toimittaja ei sitä osaakkaan hakea vaikkapa täältä, oleppa hyvä.
Nyt alle 10-vuotiaiden lasten suurin suositeltu vuorokautinen saantimäärä on 25 mikrogrammaa ja aikuisten 50 mikrogrammaa...Viime aikoina vilkkaana käyneen keskustelun perusteella Kara ei olisi valmis nostamaan suositeltuja raja-arvoja. "Jäitä hattuun, asiaa ei ole tutkittu riittävästi. "

Naurettavaa roskaa. Mikäli ihminen on paljon ulkona auringonpaisteessa ja alkaa jopa saada pieniä auringonpolttamia ihoonsa, hänen oma kehonsa tuottaa 250-625 mikrogrammaa D-vitamiinia. On outoa väittää, että ihmisen luonnostaan optimiolosuhteissa saama D-vitamiinimäärä olisi huono, mutta naurettavaa on väittää, että jo kymmenesosa tuosta määrästä olisi "suurin suositeltu vuorokausimäärä"! Aivan naurettavaa roskaa!

Suosittelen itse ihmisiä ottamaan pillereinä 125 mikrogrammaa päivässä, toisin sanoen vaikkapa yhden kapselin näitä päivässä. Koko vuoden pakkaus noita maksaa vain 12 euroa, eli siis euron kuukaudessa! Suomessa moisia lisäravinteita ei tietenkään myydä, vaan ihmisiä kusetetaan moninverroin pienemmillä annoksilla huomattavasti kalliimpaan hintaan. Esimerkiksi (vahvin D-vitamiinivalmiste, jota Suomesta saa) Yliopiston Apteekissa myydään 50 mikrogrammaista tablettia 120kpl hintaan 17 euroa - per mikrogramma siis hinta on siis kymmenkertainen USA:sta tilattuun verrattuna!!!
Uusien D-vitamiinia koskevien suositusten on määrä valmistua vuonna 2012.

Toivoa sopii, että D-vitamiinin saantisuositusta nostetaan nykyisestä 7,5mikrogrammasta vuorokaudessa kymmenkertaiseksi, eli 75 mikrogrammaan päivässä ja tuon mukaisesti sitä myöskin lisättäisiin esim. maitoon kymmenkertainen määrä nykyisestä. Tuollaisen tempun kansanterveydelliset vaikutukset olisivat varmasti hintaan suhteutettuna paremmat kuin minkään muun yksittäisen asian, jota voitaisiin kansanterveydellisesti tehdä. Kyllä, vaikutukset olisivat sitä luokkaa. Siis aivan massiiviset, jos nykyinen tutkimustieto D-vitamiinista pitää edes osittain paikkaansa.

Ehkäpä juuri siksi niin ei tehdä. Lääketeollisuuden lobbaamien "asiantuntijoiden" intresseissä ei ole tyytyä helppoihin ja halpoihin ratkaisuihin, vaan sairauksien ennaltaehkäisyn sijaan pystyä myymään esim. kalliita osteoporoosilääkkeitä kansalaisille heidän sairastuessaan D-vitamiinin(kin) puutoksesta johtuviin tauteihin. Lypsää siis rahaa ihmisten terveydestä.

1. marraskuuta 2010

Jemenin UPS pakettipommit

Mediassa kohistaan nyt kovasti Jememistä tulleista "UPS:n pakettipommeista". Pommien takana on kukapas muukaan kuin Emmanuel Goldstein...eikun siis tietysti Al-Qaida.

Niin siis se Al-Qaida, jonka pomoa, Osama Bin Ladenia esittävien nauhojen väärentämisestä CIA on jo jäänyt kiinni. Niin siis kyse on siitä samasta Al-Qaidasta, jonka muidenkin "jäsenten" taustat ovat alkaneet paljastua netissä joksikin ihan muuksi kuin mitä on väitetty. Osama Bin Laden on hupaisa hahmo, jota aina syytetään ties mistä, kuten noista 911 iskuista. Kuitenkin FBI on myöntänyt, ettei heillä ole mitään todisteita siitä, että Osama Bin Laden olisi 911 iskujen takana. Huppista. Katsokaa itse myös FBI:n oma sivu, jolla se luettelee Osaman etsintäkuulutuslistaa ja yrittäkääpä bongata sieltä mainintoja 911 iskuista tms...Heh.

Hulluako? No niinpä. Oceaniahan on sodassa Itä-Aasian kanssa. Oceaniahan on aina ollut sodassa Itä-Aasian kanssa jne... Jepjep.

No, mutta se siitä alustuksesta. Paneudutaampa nyt tähän Jemenin UPS-pakettipommijuttuun.

Aloitetaan vaikka siitä hauskuudesta, että arvatkaapa, mikä on tämän Jemenin UPS:n toimiston osoite ollut (mutta eipäs ole enää)? Al-Qiyada Street (huomatkaa, miten tuo ääntyy englanniksi). Kyllä, katsokaa webarchivesta vaikka, jos ette minua usko. Tuo on jo aika, ettenkö sanoisi, törkeää vittuilua. Tavallaan vallan näyttämistä ihmisille. "Voimme tehdä näinkin teille, eikä teillä ole muuta vaihtoehtoa kuin uskoa, vaikka kusetus on aivan ilmeinen." Vai uskotteko muka vakavissanne, että terrori-iskusarjan alkupiste on sopivasti tuonniminen katu?

Hupailu jatkuu, katsokaas kun UPS:n Jemenin toimiston mukaan (myös Telegraphissa juttu) heiltä ei ole viime päivinä lähtenyt mitään lentokoneita, eikä heillä ylipäätään ole mitään suoria lentoja Jemenistä USA:han ja Iso-Britanniaan, vaikka Iso-Britannian viranomaiset väittävät pysäyttäneensä juurikin tuollaisen lennon. Kappas keppanaa. No mitähän nuo viranomaiset sitten muka ovat pysäyttäneet ja mistä ko. paketit sitten muka ovat tulossa ja minne menossa (jos ko. paketteja oikeasti edes on olemassa)?

Lisää "outouksia" ja valheita asian tiimoilta voitte lukea vaikkapa täältä, en jaksa ryhtyä kaikkia niitä käsittelemään tässä blogipostauksessani. Homma haisee ja pahasti.

En oikein tiedä enää, pitäisikö tässä alkaa nauramaan vaiko itkemään, kun tämäntyyppisiä, ilmiselviä kusetuksia syötetään ihmisille "terrori-iskuina" tai niiden yrityksinä? Tulee mieleen tämä The Coincidence Theorist's Guide to 9/11 sekä London Bombings - The Facts Speak For Themselves. Niin ja myös Mossad, CIA Behind Christmas Plane Bombing Attempt. Lukekaa nuo jutut ihmiset hyvät ja alkakaa hieman ajatella itsenäisesti valtamedian propagandan kritiikittömän nielemisen sijaan.


PS. On se vaan mukavaa, että moinen "terrori-isku" sattuu juuri muutamaa päivää ennen Yhdysvaltojen senaatin vaaleja, edustajanhuoneen vaaleja ja osavaltion vaaleja. Ei tietenkään mitenkään yritä vaikuttaa vaalien tulokseen, eihän? Varsinkin kun ottaa huomioon, että Obaman tappiota pidetään selvänä, mikäli ei tapahdu uutta terrori-iskua.

28. lokakuuta 2010

Turun Sanomissa hyvä kasku

On ikävää pilkkoa kasku osiin, koska sen huumoripitoisuus tietysti laskee siitä. Mukavampaa on lukea ensin koko kasku ja vasta sitten käydä sitä lävitse, joten jos näin haluatte tehdä, niin lukekaapa Turun Sanomien pääkirjoitus 28.10.2010:"Elpymisen nopeus yllättää." ja palatkaa sitten vasta tämän kirjoitukseni pariin.

En voi kuin ihmetellä sitä optimismin määrää, jonka virallinen totuus suoltaa ulos ja jonka media täysin kritiikittömästi julkaisee. Kokonaisuutta ei analysoida pätkän vertaa. Ikävät uutiset unohdetaan. Tulevaisuutta ei edes yritetä hahmottaa ja pohtia. Tartutaan vain, kuin hukkuva oljenkorteen, tässä ja nyt oleviin sellaisiin tilastoihin, jotka tukevat tuota ponzi-kuplaa edes hetkellisesti. Mitään syvällisempää analyysiä ja kritiikkiä on aivan turha odottaa. Onko syynä sitten toimittajien ammattitaidottomuus, tietämättömyys, välinpitämättömyys vaiko suorastaan suunnitelmallinen petos, en voi ottaa kantaa.

Mutta kyseistä pääkirjoitusta aion kyllä hieman ruotia:


"Jos oli talouden taantuma odottamattoman jyrkkä, elpymisen nopeuskin on yllättänyt lähes kaikki taloutemme kehitystä arvioineet..."

Miksi sitten valtionvelan määrä on noussut yli 30% viimeisen 18kk aikana ja on jo yli 73 miljardia euroa? Häh? Mistähän tämä väitetty nousu on rahoitettu? Laskekaapa 1+1.

"Työ- ja elinkeinoministeriö ennusti keväällä, että suhdanteen kääntymisestä huolimatta työttömyys kasvaa viime vuoden 8,2 prosentista tänä vuonna 9,5 prosenttiin. Tiistaisen ennusteen mukaan se väheneekin alle kahdeksaan prosenttiin."

Lue: Työttömiä on siivottu sairas- vanhuus- tai työttömyyseläkkeelle tai tekotyöllistetty verovaroilla tekemään jotain hyödytöntä näpertelyä. Tuottavan työn määrä on laskenut rajusti ja sosiaali- ja terveysalalle on palkattu lisää työvoimaa (velaksi, tietenkin, koska rahaa ei ole). Valtion velkaa on muuten tullut niin paljon lisää viimeisen puolentoista vuoden aikana, että pelkästään tästä lisävelasta riittäisi jokaiselle työttömälle yli 60000 euroa per lärvi. Miettikääpä sitä.

"Teollisuus on oikeassa arvioidessaan, että vuokra-asuntojen rakentamiseen kohdistuvia valtion tukia tarvitaan vastedeskin, jotta asuntojen riittävyys voidaan varmistaa."

Eli tuottavasta toiminnasta pitää imeä parasiitin lailla tehoja pois verotuksella, jotta rahoja voidaan antaa tuottamattomaan toimintaan (eli ylihintaisten asuntojen tuotantoon) lisää? Sepäs kuulostaakin todella fiksulta. Vinkki: Asunnoista ei ole pulaa, vaan asuntomarkkinat ovat romahtamassa. Asuntolainat ovat yhä ylisuuria.

"Suomalaisten tutkimuslaitosten kasvuennusteet tälle vuodelle vaihtelevat 2,1 ja 3,7 prosentin välillä."

Ahaa. Mitenkäs mahtaa olla ennusteet inflaation suhteen? Saanko arvata, että rahaa tulee tileille vaikkapa 3% enemmän kuin viime vuonna...mutta samalla inflaatio onkin 5%, joten...no, laskekaapa ihan itse loppusumma. USA:ssa virallinen inflaation on jotain, mutta todellinen inflaatio laukkaa jo hurjana, täällä lienee sama tilanne, koska rahaa luodaan koko ajan tyhjästä lisää "elvytyksen" nimissä ja tästä seuraa inflaatiota. Mitenkäs muuten tälle väitetylle kasvulle käy, kun valtionvelan korkomenoa pomppaavat taivaisiin ja verotusta pitää roimasti korottaa?

"Kotimaisen kysynnän näkymiin pientä epävarmuutta aiheuttaa se, että kuluttajien odotukset talous- ja työllisyyskehityksestä ovat notkahtaneet syyskuun lukemista. Luottamus on silti selvästi vahvempaa kuin pitkällä aikavälillä keskimäärin."

Suomalaiset ovat tyhmiä. Kohta suomalaiset(kin) ovat sekä tyhmiä että köyhiä, kunhan ponzi-kupla puhkeaa.

27. lokakuuta 2010

Istuntokaappaus vaarantaa Facebookin, Twitterin, jne.

Eric Butler on kehittänyt ja julkaissut "Firesheep" ohjelman/lisäosan Firefox-selaimeen. Kyseinen lisäosa mahdollistaa mm. suojaamattomassa langattomassa lähiverkossa (wlan) kulkevan tiedon automaattisen kaappaamisen ja hyväksikäytön erittäin helposti ja tehokkaasti. Käytännössä ko. lisäosa kaappaa uhrien evästeet, joita he ovat saaneet tunnistauduttuaan erilaisiin palveluihin ja mahdollistaa näiden evästeiden väärinkäytön hyökkääjän itsensä tarpeisiin. Hyökkääjä voi käyttää napattuja evästeitä tunnistautuessaan ko. uhrin ko. palveluun (esim. Facebook), eli toisin sanoen päästä sisälle ko. palveluun uhrin tunnuksilla!

Ohjelmaa pystyy käyttämään myös muissa kuin suojaamattomissa langattomissa verkoissa, koska esim. "lankaverkkoja" (kuten yrityksissä ja talonyhtiöissä olevissa lähiverkkoja) voi helposti huijata vaikkapa blogissanikin linkatulla Cain & Abel ohjelmalla siten, että hyökkääjä pääsee kuuntelemaan niiden liikennettä. Mikään ei tietenkään estä operaattoreiden päässä tai muualla nettipiuhan varrella olevia tekemästä samaa temppua (mutta tämä riskihän on aina ollut olemassa). Päähuomio on nyt kuitenkin se, että tällä ohjelmalla voi kuka tahansa helposti hyökätä ei-suojattuja langattomia verkkoja käyttävien kimppuun mm. kirjastoissa, nettikahviloissa, julkisissa tiloissa, jne., vaikka vain kiusanteon ja ilkivallan mielessä. Useissa tapauksissa sitä voi käyttää jopa erilaisiin nettipankkeihin jne. tunkeutumiseen. Firesheep on siis todellinen vaaratekijä kaikkien nettipalvelujen käyttäjille.

Miten tämä hyökkäys on ylipäätään mahdollinen?

Nettipalveluiden tarjoajat käyttävät usein salattuja (https) yhteyksiä kirjautumissivuillaan, jotta käyttäjätunnukset ja salasanat kulkevat salattuina. Mutta, nettipalveluiden tarjoajat antavat käyttäjille heidän salasanatunnistautumisensa jälkeen evästeen, joka jatkossa tunnistaa heidät (sen istuntokerran ajaksi yleensä), eikä tätä evästettä useasti lähetellä eikä vaadita lähetettäväksi salattuja yhteyksiä (https) pitkin! Firesheep iskee tähän väliin ja nappaa salaamattomana kulkeva evästeet ja sitä kautta saa käyttöoikeuden uhrin käyttämään nettipalveluun. Esimerkiksi Facebookin kirjautumissivun voi valita salattuna, mutta kun sinne on kirjautunut, niin yhteys onkin sen jälkeen muotoa http://www.facebook.com, eikä siis enää https-alkuinen...joka kerta, kun Facebook lähettää sinulle tietoa tai sinä sinne, eväste kulkee koneeltasi Facebookin palvelimelle salaamattomana ja tähän Firesheep iskee kiinni.

Miten ongelma sitten pitäisi korjata?

Yksinkertaisesti sanottuna, kaikkien nettipalveluntarjoajien pitäisi käyttää kaikessa tiedonsiirrossaan salattuja (https) yhteyksiä vähintäänkin silloin, kun käyttäjää tunnistetaan (vaikka vain tämän evästeellä). Salaamattomia yhteyksiä ei saisi missään tapauksessa sallia ko. tehtävään. Varsinainen "hyötykuorma", eli esimerkiksi se Facebookin sivu, voisi teoriassa kulkea salaamattomana vielä, kunhan ko. evästeet kulkisivat vain ja ainoastaan salattuja yhteyksiä pitkin. Paras vaihtoehto olisi tietysti  käyttää aina vain salattuja yhteyksiä. Esimerkiksi Google tarjoaa jo mahdollisuuden käyttää aina salattua yhteyttä gmail-palvelussaan, jolloin mitään tietoja, mukaanlukien kaapattavissa olevat evästeet ja lähettämäsi ja vastaanottamasi sähköpostit, eivät ole salakuunneltavissa nettiyhteyttäsi kuuntelemalla. Google tarjoaa myöskin salattuja internet-hakuja, joka estää linjojasi kuuntelevia pääsemästä selville, mitä haet netistä (samaa ja paremmalla tietosuojalla tarjoaa tosin myös Ixquick-hakupalvelu).

Ongelman vaikutusta voi toki helpottaa jo nyt, vaikkapa käyttämällä Firefoxissa ForceTLS tai HTTPS Everywhere -lisäosia (Muille selaimille vastaavia lisäosia ei ole tarjolla). Nämä pakottavat Firefoxin käyttämään aina salattua yhteyttä nettisivuille, jos sellainen vaan on saatavilla ja sitä kautta vähentävät tämän Firesheep-hyökkäyksen tehoa merkittävästi. Kaikki nettisivut eivät kuitenkaan tue https-yhteyksiä, joten täydellinen ratkaisu tuo ei todellakaan ole.

Toinen vaihtoehto ongelman helpottamiseen on olla käyttämättä suojaamattomia langattomia lähiverkkoja, eli oman verkon ollessa kyseessä suojaamalla se WPA2-PSK salauksella (ja vahvalla salasanalla tietysti) sekä vaihtamalla tukiaseman/reitittimen oletussalasana (vahvaksi salasanaksi tietysti). Julkisia verkkoja kannattaa siis välttää, koska pelkästään se, että verkko on salattu, ei anna turvaa, jos ja kun salausavain on muidenkin saatavissa (kuten vaikkapa kahviloissa tms. on kaikkien asiakkaiden saatavilla).

Mikäli julkisia verkkoja on pakko käyttää, kannattaa ehdottomasti käyttää VPN-systeemeitä, kuten vaikkapa maksullista iPredatoria, joka salaa kaiken liikenteesi omalta koneeltasi iPredatorin palvelimille saakka (Ruotsiin) vahvalla salauksella (yhtä vahva kuin iPredatorin salasanasi). iPredator on erinomainen muutenkin käytettäväksi, kun olet vaikkapa ulkomailla ja käytät hotellin tms. verkkoja. iPredator myöskin suojelee yksityisyyttäsi, koska se piilottaa alkuperäisen ip-osoitteesi, eivätkä paljasta identiteettiäsi muutenkaan vaikkapa Suomen viranomaisille (paitsi jos sinua epäillään jostain todella törkeästä rikoksesta). Jos haluat VPN-yhteyden ilmaiseksi, voit aina käyttää vaikkapa Ultra VNC:tä ja luoda kannettavalta tietokoneeltasi sillä yhteydet turvalliseen kotikoneeseesi ja sitä kautta "suojaamattomana" internettiin.

Ongelma on siis paha, mutta siltä voi suojautua melko hyvin, jos tietää, mitä tekee.

Firesheep on hyvä ohjelma ja on hyvä, että se julkistettiin. Muutoin ei näet tätä perustavaa laatua olevaa ongelmaa saataisi korjattua näin rivakasti. Vain paljastamalla ongelma ja tuomalla sen hyväksikäyttö kaikkien ulottuville pakotetaan internetpalveluiden tarjoajat reagoimaan asiaan ja parantamaan järjestelmiensä turvallisuutta. Pohjimmaisena ongelmana tässä, kuten monissa muissakin nettiin liittyvissä turvallisuus- ja yksityisyysasioissa on, että salausta ei käytetä oikein eikä tarpeeksi. Mikäli internetissä käytettäisiin aina päästä-päähän-salausta (vahvaa sellaista, ei pilipalikryptoa), monet urkinta, vakoilu, häirintä ja hyökkäysmenetelmät muuttuisivat tehottomiksi, koska liikenteeseen ei pääsisi käsiksi eikä sitä pääsisi väärentämään. Kun netin käyttäjät voisivat sitä kautta luottaa aina tahoon, johon ovat yhteydessä, monet ongelmat häviäisivät.

Tietysti moisen järjestelmän vaarana olisi, että samalla alettaisiin Isoveljen toimesta vaatia päästä-päähän tapahtuvaa vahvaa tunnistautumista (esimerkiksi sähköisen henkilökortin tms. kautta), joka voisi aiheuttaa erittäin pahan tietosuojaongelman, isoveljen voidessa varmuudella seurata kaikkien ihmisten toimintaa saadessaan ko. avaimet haltuunsa. Parempi siis ehkä toivoa, että sen sijaan, että keskusjohtoisesti nettiä ryhdytään salaamaan, eri nettipalvelut tajuaisivat itse parantaa tietoturvansa tasoa nykyisin olemassaolevia keinoja täysimääräisesti käyttäen. Se olisi ehdottomasti paras ratkaisu.