Demokratiassa kansa saa mitä haluaa. Suomalaiset haluavat hyysätä turvapaikanhakijoita majoittamalla heitä hotelleihin, vaikka suomalaiset opiskelijat joutuvat nukkumaan koulujen liikuntasaleissa patjoilla. Suomalaiset lapsiperheet joutuvat maksamaan vuosikymmenet kalliita asuntolainoja saadakseen itselleen hyvän asunnon, kun samaan aikaan naapurin "maahanmuuttajaperhe" saa vastaavan asunnon verovaroilla ilmaiseksi käyttöönsä. "Kiitokseksi" tästä kaikesta maahanmuuttajat aiheuttavat huvikseen mm. palohälytyksiä. Samaan aikaan koululaisilta viedään pois pöydästä pehmeä leipä ja maito, jotta somaleille voidaan opettaa verovaroilla lakanoiden viikkausta hotellimaisessa vastaanottokeskuksessa.
Miksi valtaosa suomalaisista äänestää kerta toisensa jälkeen kaikkien puolueiden demareita, vihervasemmistolaisia hyysäreitä ja muita maanpettureita? Ovatko suomalaiset noin yleisesti ottaen
A) Hulluja?
B) Helvetin tyhmiä?
C) Täysin välinpitämättömiä?
D) Kaikkia em.?
Onneksi pieni osa suomalaisista on jo, vähitellen, 20v varoittelun ja asiasta metelöinnin jälkeen alkanut hieman tajuamaan tosiasioita ja äänestämään muutoksen puolesta. He ovat ymmärtäneet, että äänestämällä niitä, jotka nyt ovat vallassa ja aiheuttaneet tai hiljaisesti hyväksyneet nykyiset ongelmat, mitään muutosta ei voida saada aikaan, ei ainakaan nykyisessä tilanteessa.
Ajankohtaista asiaa, tajunnanvirtaa ja kommentteja lähinnä politiikkaan, tietoturvaan ja yksityisyyden suojaan liittyen.
31. toukokuuta 2010
28. toukokuuta 2010
iPhonen salaus murrettu/kierretty
Ne, jotka luulivat, että iPhonen tiedot ovat turvassa sen salauksen vuoksi, ovat väärässä. Vaikka salaus on laitettu päälle ja salasanat aktivoitu, koko suojan voi kiertää aivan helposti. Näin ollen esimerkiksi varastetun iPhonen tiedot ovat alttiina väärinkäytölle, vaikka maksimaaliset suojaukset olisivatkin käytössä puhelimessa.
Alkeellinen tietoturvamoka Applelta. Todella alkeellinen.
27. toukokuuta 2010
25. toukokuuta 2010
Perin mielenkiintoista katsottavaa ja ajateltavaa...
Tämä pistää menemään "hmmmmm..."
Tuleeko lähivuosina tapahtumaan jotain todella katastrofaalista Miamin, Kansasin ja Arkansasin alueella USA:ssa? "Terrori-isku", "luonnonkatastrofi" tai "onnettomuus" kenties? Tai noiden viivojen alueella muutoinkin? Huomatkaa, että tuo video on tehty yli vuosi sitten ja kun vetää viivan aivan tuon videon mukaisesti hurrikaani Katrinan tuhoamasta New Orleansin kaupungista Miamiin, niin täsmälleen viivalle osuu tämänhetkinen Meksikonlahden öljyturma!
Tämä on tietysti kaikki vain sattumaa. Niinpä tietysti. Menkääs nyt takaisin katsomaan Salattuja Elämiä televisiosta ja unohtakaa kaikki, mitä juuri näitte, ettei rauhallinen maailmanne järky liikaa.
Lisätty 26.5.
Huomatkaa muuten, että kun jatkaa viivaa New Orleansin ja Oklahoman kautta, päätyy Coloradon Columbineen, jossa tapahtui, mielenkiintoista kyllä, 20.4.1999 joukkomurha koulussa. Oklahoman pommi-isku puolestaan tapahtui 19.4.1995. Sattumaa, tietenkin, kuten sekin, että New Orleansin tuhot tapahtuivat 29.8.2005. Luvut 19,20 ja 29, sekä tietysti luvut 4,4 ja 8, sekä tietysti luvut 95,99 ja 05 ovat kaikki niin ikään varmasti vain puhdasta sattumaa, vailla mitään kaavaa tai yhtäläisyyksiä. Okei, Columbinen koulumurhan olisi pitänyt tapahtua vuonna 2000 eikä 1999, jotta lukusarja olisi oikeastaan aivan täydellinen, mutta kuitenkin.
Katsokaa muutenkin noita päivämääriä, hyvin, hyvin tarkasti. Mielenkiintoista, eikö totta?
Tuleeko lähivuosina tapahtumaan jotain todella katastrofaalista Miamin, Kansasin ja Arkansasin alueella USA:ssa? "Terrori-isku", "luonnonkatastrofi" tai "onnettomuus" kenties? Tai noiden viivojen alueella muutoinkin? Huomatkaa, että tuo video on tehty yli vuosi sitten ja kun vetää viivan aivan tuon videon mukaisesti hurrikaani Katrinan tuhoamasta New Orleansin kaupungista Miamiin, niin täsmälleen viivalle osuu tämänhetkinen Meksikonlahden öljyturma!
Tämä on tietysti kaikki vain sattumaa. Niinpä tietysti. Menkääs nyt takaisin katsomaan Salattuja Elämiä televisiosta ja unohtakaa kaikki, mitä juuri näitte, ettei rauhallinen maailmanne järky liikaa.
Lisätty 26.5.
Huomatkaa muuten, että kun jatkaa viivaa New Orleansin ja Oklahoman kautta, päätyy Coloradon Columbineen, jossa tapahtui, mielenkiintoista kyllä, 20.4.1999 joukkomurha koulussa. Oklahoman pommi-isku puolestaan tapahtui 19.4.1995. Sattumaa, tietenkin, kuten sekin, että New Orleansin tuhot tapahtuivat 29.8.2005. Luvut 19,20 ja 29, sekä tietysti luvut 4,4 ja 8, sekä tietysti luvut 95,99 ja 05 ovat kaikki niin ikään varmasti vain puhdasta sattumaa, vailla mitään kaavaa tai yhtäläisyyksiä. Okei, Columbinen koulumurhan olisi pitänyt tapahtua vuonna 2000 eikä 1999, jotta lukusarja olisi oikeastaan aivan täydellinen, mutta kuitenkin.
Katsokaa muutenkin noita päivämääriä, hyvin, hyvin tarkasti. Mielenkiintoista, eikö totta?
22. toukokuuta 2010
Ajatusrikoksesta rapsut puolueelle(kin)?!?
Oikeusministeriö valmistelee lakiesitystä, joka toteutuessaan tarkoittaisi, että puolue voi joutua edesvastuuseen jäsenensä "rasistisesta rikoksista". Samalla ehdotetaan, että pelkästään "rasistista materiaalia sisältävälle sivulle" linkittämisestä tulisi rikos.
Sisällöltään moiset ehdotukset ovat paitsi mielipiteenvapauden vastaisia, mahdottomia käytännössä toteuttaa (kuin pelottelu- ja vainoamismielessä yksittäistapauksina) ja tietysti mielipuolisen Orwellilaisia. Kukaan yksilönvapautta, sananvapautta ja avointa kansalaisyhteiskuntaa kannattava ei voi ikinä ajaa tai hyväksyä moisia lakeja. Kääntäen voidaan sanoa, että jokainen kansanedustaja ja virkamies, joka moista lakia edes ehdottaa, on yksilönvapauden, sananvapauden ja avoimen kansanlaisyhteiskunnan vihollinen. Tämä on hyvä pitää mielessä tulevaisuutta varten.
Sanomattakin lienee selvää, että tämmöinen laki on tarkoitettu vain ja ainoastaan suitsimaan nousussa olevia Perussuomalaisia ja muita vaihtoehtopuolueita. Valtapuolueilta kun tuntuu loppuvan asialliset keinot kamppailla näitä tahoja vastaan, niin jotainhan pitää yrittää tehdä, jottei valtapuolueiden ikuinen valta Suomessa horju. Olisihan se vallan kamalaa, jos kansalaisten mielipiteet esimerkiksi maahanmuutosta voisivat johtaa johonkin oikeisiin, vaihtoehtoisiin ratkaisuihin nykyisen "kaikki kelpaa ja kaikki hyväksytään ja kaikki suvaitaan" linjan sijaan. Siitähän voisi seurata jopa jotain sellaista, että ihmiset alkaisivat yleisesti ottaenkin kyseenalaistamaan valtapuolueiden poliittisia "näkemyksiä" ja "linjoja" (lainausmerkeissä siksi, että nykyisillä valtapuolueilla ei ole käytännössä mitään sisällöllistä eroa).
No, ällös huoli. Mikäli tämä laki toteutuu, ehdotan, että kaikki kansalaisten oikeuksia kannattavat yksilöt ryhtyvät laajamittaiseen internet-häiriköintiin: Kirjoittamaan erilaisiin valtapuolueiden- tai niiden tukijoiden keskustelupalstoille tai vain linkittämään sinne keskusteluita, jotka ovat "rasistisia". Nimimerkkeinä sopii käyttää esim. M.Vanhanen, Jyrki K. jne. Sähköpostiosoitteiden lähettäjätietoja väärentämällä voi myös lähettää sähköpostia toisten nimissä (esimerkiksi pekka.mattinen@eduskunta.fi) ja mikäpä mukavampaa kuin "rasistinen kuva tai linkki". Samalla pitää tietysti tehdä asiasta rikosilmoitus poliisille, jotta "rasistinen" keskustelu tai linkki saadaan poliisitutkintaan ja sitä kautta haaskattua maksimaalisesti sekä poliisien että erilaisten keskustelupalstojen ylläpitäjien aikaa. Ehkä sitten nämä tahot tajuavat, miten järjetön moinen laki on, kun koira puree omaan nilkkaan?
Toivon mukaan eri puolueiden jäsenistöstä löytyy aktiivisia kansalaisia, jotka lisäävät "rasistisille" sivuille linkkejä tai kirjoittavat "rasistisia" kirjoituksia, jotta puolueet saavat niskaansa kasapäin oikeusjuttuja ja korvausvelvollisuuksia sun muita vastuita. Eiköhän puoluetta kuin puoluetta ala hieman ns. kyrsiä vaikkapa parisataa oikeusjuttua ja tuomiota per vuosi lakipykälästä, jonka puolue on itse idioottimaisuuttaan saanut eduskunnassa runnottua lävitse?
Harvat ihmiset oikeasti ymmärtävät, miten arvokas sananvapaus on ja miten tärkeää on sen suojeleminen. Harvat ymmärtävät myöskään sitä, että Suomessa ei ole todellista sananvapautta nykyäänkään ja että sananvapautta ollaan juuri tämän tyyppisten lakien myötä jatkuvasti, hiljaa hivuttamalla, kiristämässä kohti totaalista sensuuria ja ajatuspoliisia. Jos ette tuota usko, niin lukaiskaapa vaikka blogistani aikaisempia kirjoituksia aiheella "sananvapaus". Suomen ihmisoikeustilanne on ihan oikeasti Venäjääkin huonompi ja Suomessa saa nettikirjoittelusta yli 2v vankeutta. Älkää siis jauhako sontaa siitä, että "Suomessa on sananvapaus" ja "Eihän tässä mitään huolta ole" jne. Ottakaa selvää ja kauhistukaa, miten asiat oikeasti ovat ja miten surkeaksi ne ovat koko ajan menossa!
Sisällöltään moiset ehdotukset ovat paitsi mielipiteenvapauden vastaisia, mahdottomia käytännössä toteuttaa (kuin pelottelu- ja vainoamismielessä yksittäistapauksina) ja tietysti mielipuolisen Orwellilaisia. Kukaan yksilönvapautta, sananvapautta ja avointa kansalaisyhteiskuntaa kannattava ei voi ikinä ajaa tai hyväksyä moisia lakeja. Kääntäen voidaan sanoa, että jokainen kansanedustaja ja virkamies, joka moista lakia edes ehdottaa, on yksilönvapauden, sananvapauden ja avoimen kansanlaisyhteiskunnan vihollinen. Tämä on hyvä pitää mielessä tulevaisuutta varten.
Sanomattakin lienee selvää, että tämmöinen laki on tarkoitettu vain ja ainoastaan suitsimaan nousussa olevia Perussuomalaisia ja muita vaihtoehtopuolueita. Valtapuolueilta kun tuntuu loppuvan asialliset keinot kamppailla näitä tahoja vastaan, niin jotainhan pitää yrittää tehdä, jottei valtapuolueiden ikuinen valta Suomessa horju. Olisihan se vallan kamalaa, jos kansalaisten mielipiteet esimerkiksi maahanmuutosta voisivat johtaa johonkin oikeisiin, vaihtoehtoisiin ratkaisuihin nykyisen "kaikki kelpaa ja kaikki hyväksytään ja kaikki suvaitaan" linjan sijaan. Siitähän voisi seurata jopa jotain sellaista, että ihmiset alkaisivat yleisesti ottaenkin kyseenalaistamaan valtapuolueiden poliittisia "näkemyksiä" ja "linjoja" (lainausmerkeissä siksi, että nykyisillä valtapuolueilla ei ole käytännössä mitään sisällöllistä eroa).
No, ällös huoli. Mikäli tämä laki toteutuu, ehdotan, että kaikki kansalaisten oikeuksia kannattavat yksilöt ryhtyvät laajamittaiseen internet-häiriköintiin: Kirjoittamaan erilaisiin valtapuolueiden- tai niiden tukijoiden keskustelupalstoille tai vain linkittämään sinne keskusteluita, jotka ovat "rasistisia". Nimimerkkeinä sopii käyttää esim. M.Vanhanen, Jyrki K. jne. Sähköpostiosoitteiden lähettäjätietoja väärentämällä voi myös lähettää sähköpostia toisten nimissä (esimerkiksi pekka.mattinen@eduskunta.fi) ja mikäpä mukavampaa kuin "rasistinen kuva tai linkki". Samalla pitää tietysti tehdä asiasta rikosilmoitus poliisille, jotta "rasistinen" keskustelu tai linkki saadaan poliisitutkintaan ja sitä kautta haaskattua maksimaalisesti sekä poliisien että erilaisten keskustelupalstojen ylläpitäjien aikaa. Ehkä sitten nämä tahot tajuavat, miten järjetön moinen laki on, kun koira puree omaan nilkkaan?
Toivon mukaan eri puolueiden jäsenistöstä löytyy aktiivisia kansalaisia, jotka lisäävät "rasistisille" sivuille linkkejä tai kirjoittavat "rasistisia" kirjoituksia, jotta puolueet saavat niskaansa kasapäin oikeusjuttuja ja korvausvelvollisuuksia sun muita vastuita. Eiköhän puoluetta kuin puoluetta ala hieman ns. kyrsiä vaikkapa parisataa oikeusjuttua ja tuomiota per vuosi lakipykälästä, jonka puolue on itse idioottimaisuuttaan saanut eduskunnassa runnottua lävitse?
Harvat ihmiset oikeasti ymmärtävät, miten arvokas sananvapaus on ja miten tärkeää on sen suojeleminen. Harvat ymmärtävät myöskään sitä, että Suomessa ei ole todellista sananvapautta nykyäänkään ja että sananvapautta ollaan juuri tämän tyyppisten lakien myötä jatkuvasti, hiljaa hivuttamalla, kiristämässä kohti totaalista sensuuria ja ajatuspoliisia. Jos ette tuota usko, niin lukaiskaapa vaikka blogistani aikaisempia kirjoituksia aiheella "sananvapaus". Suomen ihmisoikeustilanne on ihan oikeasti Venäjääkin huonompi ja Suomessa saa nettikirjoittelusta yli 2v vankeutta. Älkää siis jauhako sontaa siitä, että "Suomessa on sananvapaus" ja "Eihän tässä mitään huolta ole" jne. Ottakaa selvää ja kauhistukaa, miten asiat oikeasti ovat ja miten surkeaksi ne ovat koko ajan menossa!
17. toukokuuta 2010
Kvanttisalaus on murrettu
"Pikkuinen" uutinenhan mokoma on, vai mitä?
No ei todellakaan. Kvanttisalausta on pidetty mahdottomana purkaa. Siis salauksen "Graalin maljana", joka mahdollistaa turvallisen viestinnän ikuisiksi ajoiksi tulevaisuuteen asti (ja vieläpä helposti ilman etukäteen jaettavia avaimia). Ei siis vain "tehokkaaksi" tai "liikaa laskentatehoa purkamiseen vaadittavaksi", vaan todellakin mahdottomaksi koskaan tulevaisuudessa purkaa. Nyt onkin käynyt ilmi, ettei se käytännön tasolla ole sitä, eikä ehkä koskaan voi olla sitä.
Kvanttisalauksella pystytään vaihtamaan salausavain turvallisesti kahden osapuolen välillä, koska jos joku kolmas osapuoli salakuuntelee avaintenvaihtoa, se paljastuu. Kun avaimet on vaihdettu, voidaan salaus tehdä kerta-avainta käyttäen ja saavuttaa ehdottoman varma salaus. Uuden tutkimustiedon mukaan on kuitenkin mahdollista salakuunnella osaa tästä avaintenvaihdosta ilman, että se paljastuu avainta vaihtaville osapuolille, koska nämä luulevat salakuuntelusta aiheutuvien muutosten olevan vain normaaleja häiriöitä. Periaatteessa siis varsin yksinkertainen asia. Vaikutus on kuitenkin merkittävä ja luultavasti palauttaa kvanttikryptointoilijat takaisin suunnitelupöydän ääreen.
Tällä hetkellä ainoa täysin varma salausmenetelmä on siis tuo kerta-avainsalaus, jossa täysin satunnaista dataa käytetään korvaussalakirjoitukseen siten, että satunnaisen datan määrä on sama (tai suurempi) kuin selkokielinen teksti ja samaa satunnaista dataa ei koskaan käytetä kahta kertaa. Näin tehtäessä satunnaisuus siirtyy salausavaimesta (eli siitä satunnaisesta datasta) salakirjoitettavaan tekstiin ja lopputuloksena on ehdottoman varmasti salattu (täysin satunnainen) salakielinen teksti. Hyökkääjällä ei ole mitään mahdollisuutta purkaa salausta, koska mitään kaavaa tai algoritmiä ei ole ja kaikki yritykset käyttää raa'an voiman laskentaa hyväkseen tuottavat vain kaikki mahdolliset ja mahdottomat ratkaisut eikä hyökkääjä voi mitenkään tietää, mikä niistä on oikea (rautalankaa: samasta tekstistä saa vaikkapa "Nähdään_huomenna" ja myös "Eipä_nähdä_vielä" jne.). Viestin vastaanottaja voi kuitenkin purkaa salauksen helposti, mikäli hänellä on tiedossa salaukseen käytetty avain. Ongelmana onkin tässä kerta-avainsalauksessa ollut se, että salausavaimet pitää pystyä vaihtamaan turvallisesti ja salausavaimia tarvitaan paljon. Kvanttisalaus olisi voinut ratkaista tuon avaintenvaihto-ongelman, joten massiivisia salausavainkirjastoja ei tarvitsisi etukäteen vaihtaa ja säilyttää.
Salausavainten vaihtoon käytetään nykyään käytännössä useasti Diffie-Hellman avaintenvaihtoprotokollaa, tai vaihtoehtoisesti Diffie-Hellmanin ja DSA:n yhdistelmää, tai RSA:ta, tai Diffie-Hellmanin ja RSA:n yhdistelmää. Joissain tapauksissa käytetään myös etukäteen tunnettua salaisuutta (josta luodaan salausavain, jota käytetään varsinaiseen salaukseen kaikissa yhteyksissä). Joskus käytetään kaikkien näiden yhdistelmää maksimaalisen tietoturvan saamiseksi, esimerkiksi siten, että Diffie-Hellmannilla vaihdetaan joka kerta eri salausavain ja sitten tätä juuri luotua salausavainta ja etukäteen jaettua salaisuutta käyttäen luodaan varsinainen salausavain, jolla kaikki viestintä salataan. Näin jokaiseen viestintäkertaan saadaan helposti eri salausavain, eikä se, että jaettu salaisuus paljastuisi joskus myöhemmin, mahdollista kuitenkaan aikaisemmin salattujen viestien purkamista (ns. perfect forward secrecy). Kaikki nämä salausmenetelmät perustuvat siihen, että salauksessa käytetään niin suurta avainkokoa (ehdottomasti vähintään 2^1024 avainvaihtoehtoa, mieluiten 2^4096 avainvaihtoehtoa), ettei sen selvittäminen ole nykyisin laskentamenetelmin käytännössä mahdollista ja että digitaalisin allekirjoituksin (tai etukäteen jaetuin RSA-avaimin tai jaetuin salaisuuksin) varmistetaan, ettei avaintenvaihtoa vastaan tehdä mies välissä - hyökkäystä.
Kuten siis jo aikaisemmin tuli todettua, kvanttisalauskin tuntuu nyt kompastuvan tuohon "mies välissä - hyökkäykseen". Ehdottoman varman salauksen vaatimukseen ei riitä mikään muu, kuin 100% varmuus. Näin ollen kvanttisalaus ei ainakaan nykyisessä muodossaan voi sitä antaa (eikä tosin mikään muukaan, kuin etukäteen vaihdetut kerta-avaimet kerta-avainsalaukseen). Käytännön merkitystä tällä asialla ei ole kovinkaan paljon, koska nykyäänkään kvanttisalausta ei juurikaan käytetä ja toisaalta nykyisin käytössä olevat RSA, DH ja DSA mahdollistavat "riittävän turvallisen" avaintenvaihdon ja sitä kautta "riittävän turvallisen" salauksen käyttämisen. Toivoa sopii, että niitäkin käytetään huolellisesti ja riittävää avainkokoa käyttäen, muuten nekään eivät anna suojaa salakuuntelulta.
No ei todellakaan. Kvanttisalausta on pidetty mahdottomana purkaa. Siis salauksen "Graalin maljana", joka mahdollistaa turvallisen viestinnän ikuisiksi ajoiksi tulevaisuuteen asti (ja vieläpä helposti ilman etukäteen jaettavia avaimia). Ei siis vain "tehokkaaksi" tai "liikaa laskentatehoa purkamiseen vaadittavaksi", vaan todellakin mahdottomaksi koskaan tulevaisuudessa purkaa. Nyt onkin käynyt ilmi, ettei se käytännön tasolla ole sitä, eikä ehkä koskaan voi olla sitä.
Kvanttisalauksella pystytään vaihtamaan salausavain turvallisesti kahden osapuolen välillä, koska jos joku kolmas osapuoli salakuuntelee avaintenvaihtoa, se paljastuu. Kun avaimet on vaihdettu, voidaan salaus tehdä kerta-avainta käyttäen ja saavuttaa ehdottoman varma salaus. Uuden tutkimustiedon mukaan on kuitenkin mahdollista salakuunnella osaa tästä avaintenvaihdosta ilman, että se paljastuu avainta vaihtaville osapuolille, koska nämä luulevat salakuuntelusta aiheutuvien muutosten olevan vain normaaleja häiriöitä. Periaatteessa siis varsin yksinkertainen asia. Vaikutus on kuitenkin merkittävä ja luultavasti palauttaa kvanttikryptointoilijat takaisin suunnitelupöydän ääreen.
Tällä hetkellä ainoa täysin varma salausmenetelmä on siis tuo kerta-avainsalaus, jossa täysin satunnaista dataa käytetään korvaussalakirjoitukseen siten, että satunnaisen datan määrä on sama (tai suurempi) kuin selkokielinen teksti ja samaa satunnaista dataa ei koskaan käytetä kahta kertaa. Näin tehtäessä satunnaisuus siirtyy salausavaimesta (eli siitä satunnaisesta datasta) salakirjoitettavaan tekstiin ja lopputuloksena on ehdottoman varmasti salattu (täysin satunnainen) salakielinen teksti. Hyökkääjällä ei ole mitään mahdollisuutta purkaa salausta, koska mitään kaavaa tai algoritmiä ei ole ja kaikki yritykset käyttää raa'an voiman laskentaa hyväkseen tuottavat vain kaikki mahdolliset ja mahdottomat ratkaisut eikä hyökkääjä voi mitenkään tietää, mikä niistä on oikea (rautalankaa: samasta tekstistä saa vaikkapa "Nähdään_huomenna" ja myös "Eipä_nähdä_vielä" jne.). Viestin vastaanottaja voi kuitenkin purkaa salauksen helposti, mikäli hänellä on tiedossa salaukseen käytetty avain. Ongelmana onkin tässä kerta-avainsalauksessa ollut se, että salausavaimet pitää pystyä vaihtamaan turvallisesti ja salausavaimia tarvitaan paljon. Kvanttisalaus olisi voinut ratkaista tuon avaintenvaihto-ongelman, joten massiivisia salausavainkirjastoja ei tarvitsisi etukäteen vaihtaa ja säilyttää.
Salausavainten vaihtoon käytetään nykyään käytännössä useasti Diffie-Hellman avaintenvaihtoprotokollaa, tai vaihtoehtoisesti Diffie-Hellmanin ja DSA:n yhdistelmää, tai RSA:ta, tai Diffie-Hellmanin ja RSA:n yhdistelmää. Joissain tapauksissa käytetään myös etukäteen tunnettua salaisuutta (josta luodaan salausavain, jota käytetään varsinaiseen salaukseen kaikissa yhteyksissä). Joskus käytetään kaikkien näiden yhdistelmää maksimaalisen tietoturvan saamiseksi, esimerkiksi siten, että Diffie-Hellmannilla vaihdetaan joka kerta eri salausavain ja sitten tätä juuri luotua salausavainta ja etukäteen jaettua salaisuutta käyttäen luodaan varsinainen salausavain, jolla kaikki viestintä salataan. Näin jokaiseen viestintäkertaan saadaan helposti eri salausavain, eikä se, että jaettu salaisuus paljastuisi joskus myöhemmin, mahdollista kuitenkaan aikaisemmin salattujen viestien purkamista (ns. perfect forward secrecy). Kaikki nämä salausmenetelmät perustuvat siihen, että salauksessa käytetään niin suurta avainkokoa (ehdottomasti vähintään 2^1024 avainvaihtoehtoa, mieluiten 2^4096 avainvaihtoehtoa), ettei sen selvittäminen ole nykyisin laskentamenetelmin käytännössä mahdollista ja että digitaalisin allekirjoituksin (tai etukäteen jaetuin RSA-avaimin tai jaetuin salaisuuksin) varmistetaan, ettei avaintenvaihtoa vastaan tehdä mies välissä - hyökkäystä.
Kuten siis jo aikaisemmin tuli todettua, kvanttisalauskin tuntuu nyt kompastuvan tuohon "mies välissä - hyökkäykseen". Ehdottoman varman salauksen vaatimukseen ei riitä mikään muu, kuin 100% varmuus. Näin ollen kvanttisalaus ei ainakaan nykyisessä muodossaan voi sitä antaa (eikä tosin mikään muukaan, kuin etukäteen vaihdetut kerta-avaimet kerta-avainsalaukseen). Käytännön merkitystä tällä asialla ei ole kovinkaan paljon, koska nykyäänkään kvanttisalausta ei juurikaan käytetä ja toisaalta nykyisin käytössä olevat RSA, DH ja DSA mahdollistavat "riittävän turvallisen" avaintenvaihdon ja sitä kautta "riittävän turvallisen" salauksen käyttämisen. Toivoa sopii, että niitäkin käytetään huolellisesti ja riittävää avainkokoa käyttäen, muuten nekään eivät anna suojaa salakuuntelulta.
15. toukokuuta 2010
...mitään ei tapahtunutkaan...kaiketi?
Paitsi, että euro laski alimmalle tasolleen miltei kahteen vuoteen ja Ranska uhkaa vetäytyä koko euroalueesta. Euron kurssin oletetaan yhä laskevan vauhdilla. No, seurataan tilannetta. Jotain on nyt ilmassa.
12. toukokuuta 2010
Palaako Saksa markkaan 14.5.2010?
Tämmöistä on spekuloitu. Seurataan mielenkiinnolla. Jotain isoa kuitenkin tapahtunee perjantaina. Kullan hintakin nousee koko ajan vauhdilla. Mielenkiintoista.
10. toukokuuta 2010
EU, euro ja talous on tuhoon tuomittu
Euroopan keskuspankit ovat alkaneet ostamaan valtioiden obligaatioita "tukeakseen" euroa. Tämä on yleensä lopun alkua: Kun valtion lainoihin ei enää usko kuin valtioiden keskuspankit itse, on luottamus mennyt ja sitä kautta fiat-rahan arvo. Tätä voisi verrata siihen, että vaikkapa asuntovelallinen ei kykene maksamaan lainalyhennyksiään ja ottaa uuden lainan ja sen lainansa takaajaksi toisen asuntovelallisen. Tuppurainen Tappuraisen takuumiehenä siis. Parempi vertaus lienee, että kun pakkasella kusee housuihin, hetken aikaa on lämmin, mutta sitten alkaa paleltamaan ja pahasti.
Moinen toiminta on muuten sekin EU:n sääntöjen vastaista touhua, kuten tietysti oli koko Kreikan auttaminenkin. Kreikan ottaminen mukaan euro-alueeseen alunperin oli sekin EU:n sääntöjen vastaista, koska Kreikka ei täyttänyt siihen pääsyn ehtoja.
Siltäkin osin EU:n, euron ja talouden luottamus on mennyt tai sen tulisi olla mennyt. EKP ja EU toimivat täysin vastoin kaikkia sääntöjä, jotka ne ovat itselleen asettaneet. Millään EU:n ja EKP:n lupauksilla tai säännöillä ei siis ole mitään todellista merkitystä, koska ne rikkovat tai muuttavat niitä mielensä mukaan. Koska euron arvo perustuu vain uskoon EKP:n ja EU:n lupauksiin, eurolla ei voida pitää olevan yhtään mitään arvoa. Koko euron tämänhetkinen arvo perustuu vain ihmisten perusteettomaan uskoon siitä, että eurolla on jokin arvo. Mitään todellista arvoa eurolla ei ole - eikä voi olla, koska se ei perustu esimerkiksi kultaan ja toisaalta EKP ja EU on jo näyttänyt, että sen lupaukset ovat täysin tyhjää.
Jos minä lupaan sinulle maksavani sinulle velkani ensi viikolla ja myöhemmin sanonkin maksavani sen vasta kuukauden päästä, luottaisitko minuun? Entä kun kerronkin maksavani velkani monopolirahalla? Entä, kun kerron, että itse asiassa minulla ei ole rahaa maksaa velkaani takaisin, mutta ei hätää, koska lainaan joltakin toiselta taholta lisää rahaa, jotta voin maksaa sinun velkasi korkoineen takaisin sinulle? Luottaisitko minuun ja kykyyni hoitaa taloutta ja voisitko pitää minun velkakirjaani rahan vastineena (siis: jos joku haluaisi maksaa sinulle rahan sijasta minun velkakirjallani, ottaisitko sen vastaan)?
Miksi ihmeessä sinä ja kaverisi luottavat EU:hun, EKP:hen ja euroon, vaikka ne tekevät täsmälleen tuolla tapaa?
Hankamäki kirjoittaakin blogissaan osuvasti euroalueen tuhosta, lukekaa ihmeessä. Kannattaa myös lukea tämä englanninkielinen kirjoitus Kreikan tilanteesta ja ratkaisuista. Mikäli ihmettelet, miksi tämmöistä ihme salailua ja peliä pelataan, kannattaa lukea tämä kirjoitus ja etenkin sen III osa.
PS. Tässä muuten klassinen esimerkki siitä, miten rahaa luodaan tyhjästä (outoa, että moinen on oikein Kauppalehdessä kehdattu myöntää ihmisille!): Kun EU:n vakausrahastoon laitetaan 60 miljardia euroa rahaa, sieltä voidaan lainata 600 miljardia euroa rahaa eteenpäin! 60 miljardia euroa muuttuukin yht' äkkiä 600 miljardiksi euroksi, josta tietysti jokaisesta eurosta voidaan periä korkoa! Siellä se lukee aivan suoraan:"Rahaston peruspääoma mahdollistaa kymmenkertaisen rahasumman nostamisen markkinoilta." Tietysti jokainen ymmärtää, että "markkinoilta" tarkoittaa EKP:n painokonetta, koska miltään markkinoilta ei ole saatavissa yksityistä rahaa 600 miljardia euroa yhdellä käden heilautuksella.
Hei, minäkin haluan tuollaisen itselleni! Voisin tallettaa pankkiin muutaman tonnin rahaa ja sitten lainata eteenpäin vaikkapa 40000 euroa rahaa. Tai myydä asuntoni ja lainata eteenpäin satoja tuhansia euroja rahaa (jota minulla ei tietenkään ole) ja periä siitä korkoa. Miksen minä voi tehdä tuollaista temppua, mitä pankit tekevät kaiken aikaa? Miksi minä voin vain lainata sen verran rahaa, mitä minulla on, mutta pankit voivat lainata 10x sen summan rahaa, joka niillä on? Miksi minä voin saada korkoa vain 1x pääomastani, mutta pankit voivat saada 10x pääomastaan, jonka lainaavat?
Miettikääpä sitä ja muistakaa, että pankin ryöstäminen on pieni rikos pankin perustamiseen verrattuna. Laskun koko touhusta maksavat näet sinä ja minä, kun rahan lisääntyminen aiheuttaa inflaatiota. Varallisuus siirtyy sinulta ja minulta pankeille, jotka lainaavat olematonta rahaa korkealla korolla eteenpäin...vain voidakseen ruikuttaa lisää verovaroja suorina tukina ensimmäisen ongelman ilmaantuessa - tukieuroja, jotka menevät suoraan pankinjohtajien bonuksiin...
8. toukokuuta 2010
Jyrki Katainen - punikki Kokoomuksen riveissä?
En voi kuin ihmetellä Kokoomuksen puheenjohtajan, Jyrki Kataisen puheita. Nelosen uutisten mukaan Katainen on päästänyt suustaan lauseita, jotka sopisivat mielestäni paremmin Vasemmistoliiton suuhun. Niin tai demarien. Ilmeisesti Jyrki Katainen aikoo luotsata Kokoomusta monta piirua vasemmalle. Vai kuulostaako tämä vapaata markkinataloutta, kapitalismia ja yksilönvapautta jotenkin edistävältä tekstiltä:
Nyt ratkaistaan, kumpi vie ja kumpi vikisee: markkinavoimat vai yhteiskunnallinen päätöksenteko. Tästä pitää kerta kaikkiaan tehdä selvä! Meidän on varmistettava eurooppalaisen työllisyyden ja sitä kautta hyvinvointiyhteiskunnan pysyvyys markkinavoimia vastaan! Sunnuntaina otamme niskalenkin hallitsemattomista markkinavoimista!
Jyrki Kataisen mielestä siis on tärkeämpää, että sosialistisesti ja kollektiivisesti päätetään siitä, miten markkinoiden pitäisi toimia sen sijaan, että jätetään markkinoiden toiminta yksilöiden valintojen varaan. Jyrki Katainen siis ilmeisesti kannattaa suunnitelmataloutta. Jyrki Kataisen mukaan ihmisten henkilökohtaiset preferenssit ja valinnat eivät saa määrätä sitä, miten talouden ja markkinoiden pitää toimia, vaan talouden ja markkinoiden pitää toimia sen mukaan, miten Valtion Keskusbyrokratiavirasto ja poliitikot haluavat niiden toimivan.
Karrikoidusti sanottuna Katainen on ilmeisesti sitä mieltä, että jos ihmiset haluavat ostaa kaupasta kevytmaitoa, niin he eivät saa sitä ostaa, jos Valtion Keskusbyrokratiavirasto on sitä mieltä, että tässä kuussa pitää ostaa rasvatonta maitoa. Kataisen mielestä se, mitä maitoa kaupassa saa myydä ja mihin hintaa on asia, joka ei kuulu kuluttajien itsensä omalla lompakollaan päätettäväksi, vaan poliitikkojen byrokraattien päätettäväksi. Kataisen mielestä markkinavoimat - eli sinä ja minä ja muut ihmisyksilöt - eivät saa päättää asioista, vaan asioista on päätettävä byrokraattien ja poliitikkojen toimesta.
Karrikoidusti sanottuna Katainen on ilmeisesti sitä mieltä, että jos ihmiset haluavat ostaa kaupasta kevytmaitoa, niin he eivät saa sitä ostaa, jos Valtion Keskusbyrokratiavirasto on sitä mieltä, että tässä kuussa pitää ostaa rasvatonta maitoa. Kataisen mielestä se, mitä maitoa kaupassa saa myydä ja mihin hintaa on asia, joka ei kuulu kuluttajien itsensä omalla lompakollaan päätettäväksi, vaan poliitikkojen byrokraattien päätettäväksi. Kataisen mielestä markkinavoimat - eli sinä ja minä ja muut ihmisyksilöt - eivät saa päättää asioista, vaan asioista on päätettävä byrokraattien ja poliitikkojen toimesta.
Hyi helvetti.
Ei tämä sinällään ole mikään ihme. Katainen on itse halunnut, että suomalaisten veronmaksajien rahoja käytetään 1,7 miljardia euroa konkurssikypsän Kreikan sosialistisen ja tehottoman talouden tekohengittämiseen. Yksikään ihminen, joka kannattaa markkinataloutta ja yksilönvapautta, ei voi moista kannattaa.
Suosittelen arvon puheenjohtajalle pikaista loikkaamista SDP:n riveihin. Kiitoksia kuitenkin, että paljastit todellisen karvasi ennen seuraavia eduskuntavaaleja. Kokoomuslaiset varmasti osaavat "kiittää" sinua kaikesta tästä seuraavissa vaaleissa.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
