29. joulukuuta 2009

Windows 7 - XP:tä huonompi sekin

Olen vastikään päässyt käpälöimään Microsoftin uusinta käyttöjärjestelmää. Windows 7 vaikuttaa todellakin varsin lupaavalta jos sitä vertaa Vistaan. Vistamainen bugitus, valikoiden sekavuus ja koko paketin hitaus on tiessään. Turvallisuuttakin on parannettu kuulemma melkoisesti. 

Siltikin, käyttöjärjestelmä ja etenkin tiedostojenhallinta on mielestäni erittäin sekava ja kannattaa muistaa, että Windows 7:ssä on yli 30 ominaisuutta, jotka soittavat kotiin Microsoftille. Windows 7 on käyttöjärjestelmä, jossa liiallisella kuorrutuksella ja visuaalisella näyttävyydellä (jonka estetiikasta voidaan olla montaa mieltä) on pilattu käytettävä ja käyttökelpoinen paketti. Toki, näinhän oli jo Vistan kanssakin.

Windows 7 on hyvä käyttöjärjestelmä, jos ei halua ajatella tietokoneen käyttöä lainkaan. Mikäli ei halua tietää, mitä ja missä ja miten siellä oikeastaan tapahtuu, vaan istua vaan tietokoneen ääreen ja klikkailla kaikenlaista hauskaa mitä tietokoneelta tai netistä löytyy sen enempää ajattelematta. Mikäli ei ole huolissaan yksityisyydensuojastaan tai ylipäätään siitä, mitä kaikkea klikkiä ja tilpehööriä tietokoneen kiintolevylle kaikenaikaa kerääntyy. Niin ja mikäli innostaa vastailla jatkuviin kysymyksiin ja turhantärkeisiin ilmoituksiin ja ohjeisiin jotakin, sekä kaivella ja poistaa ja säädellä kuvakkeita ja taustaohjelmia loputtomiin.

Ei, ei ja ei.

Onko ihan mahdotonta saada yksinkertaista, helppokäyttöistä, pelkistettyä käyttöjärjestelmää, joka tekee olennaiset asiat ja jättää sen sitten siihen? Sellainen, joka on hallittavissa ilman komentorivipaskaa ja vuosien perehtymistä uuden käyttöjärjestelmän syvimpiin saloihin? Sellainen, joka ei yritä olla kaikenkattava yliviisas ihq viihdepaketti vaan ihan vaan tietokone, jota voi helposti muokata ja päivittää sellaiseksi, kuin mitä sattuu kulloinkin haluamaan?

Kun ajattelen Windows XP:tä, niin pakostakin tulee mieleen, että siinäpä vasta käyttis! Ei aivan karvalakkimallia ja ulkoasukin ihan ok - sopiva tasapaino nätin ja liian kaunistellun välillä. Kaikki asetukset löytyvät helposti ja loogisesti paikoiltaan ja koko paletti on selkeä ja yksinkertainen. No, eihän XP nyt ongelmaton ole, tietosuojan kannaltakaan, mutta parempi silti kuin Windows Vista tai Windows 7.

Kaikille teille, jotka hehkutatte uutta käyttöjärjestelmää niin kertokaapa minulle, mitä käytännön kannalta merkittävää Windows Vista tai Windows 7 kykenee tekemään sellaista, mikä ei Windows XP:ltä onnistuisi? Mikä on olennainen, merkittävä parannus käyttäjän kannalta XP:hen verrattuna? Minä en ole löytänyt enkä keksinyt ainakaan.

26. joulukuuta 2009

Nokian idiotismia

Liittyen tähän tapaukseen sain tämmöisen vastineen:


Hei,
Kiitos yhteydenotostasi Nokia Care -asiakastukeen.

Valitettavasti Aiemmat hakemistoa ei voi tyhjentää. Ainoa tapa miten sen voi tyhjentää on puhelimen alustaminen. Tämä kuitenkin poistaa puhelimesta kaiken henkilökohtaisen datan.

Mikäli sinulla on vielä kysyttävää, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä uudelleen.

Parhain terveisin, Kyösti

Nokia Service Professional
Finnish Team
Nokia Care


Että silleen. Nokia ei siis välitä asiakkaidensa tietosuojasta pätkän vertaa. Säälittävää pelleilyä. Ostin siis juuri viimeisen Nokialaisen puhelimeni. Suosittelen muillekin samaa järjestelyä.

22. joulukuuta 2009

Taas arvio merenpinnan noususta kohu-uutisoinnilla varustettuna

Vain pari viikkoa sitten kerroin blogissani, miten ilmastonmuutosuskovaisten katastrofiuutisointi on taas noussut uusiin ulottuvuuksiin, kun uskovaiset väittivät merenpinnan nousevan jopa 2 metriä vuosisadassa. Tämä uutisoitiin tietenkin uutena, uhkaavana tietona ilmastonmuutoksesta ja lukukin oli todellakin huima, koska kukaan ei ole aikaisemmin kehdannut väittää merenpinnan voivat nousta 2 metriä kuvitellun ilmastonmuutoksen vuoksi.

Esitin väitteen, että seuraavaksi uutisoidaan, että merenpinta nousee varmaan 4 metriä vuosisadassa, koska ilmastonmuutosuskovaisten pitää jatkuvasti vain pahentaa ja pahentaa uhkakuviaan, koska heidän uskottavuutensa on jo niin nollissa ja toisaalta ihmiset ovat turtuneet jatkuvaan pelotteluun. Olin kuitenkin väärässä.

Nyt on nimittäin uutisoitu taas uutena ja ihmeellisenä ja pelottavana tietona, että arviot merenpinnan noususta ovatkin nousseet "uusiin ennätyslukemiin", eli 1 metriin vuosisadassa.

Siis mitähäh?

Eikö se uusi ennätyslukema ollutkin 2 metriä vuosisadassa?

No olihan se.

Miksi ilmastonmuutosuskovaiset ja Ylenanto siis nyt uutisoivat ikäänkuin UUTENA tietona ja UUTENA ennätyslukemana tuota 1 metriä vuosisadassa?

Nähtävästi Ylenanto ja muut ilmastonmuutosuskovaiset eivät yritä inflatoida ennusteitaan, vaan yksinkertaisesti luottavat siihen, että ihmiset eivät kerta kaikkiaan muista, mitä juuri hetki sitten on kerrottu. Näin jokainen "tieto" (=valhe) voidaan aina esittää uudelleen "uutena" ja "mullistavana" ja "ennennäkemättömän katastrofaalisena" informaationa. Aika ovelaa, etten sanoisi.

Huomatkaa, että Ylenanto ja muut ilmastonmuutosuskovaiset eivät siis suinkaan uutisoi esim. "uusimmat tutkimukset vahvistavat näkemystä siitä, että merenpinta nousee niin ja niin paljon tai ilmasto niin ja niin paljon". Ehei. Eieieieiei. Sehän ei olisi raflaavaa ja paniikkia lietsovaa. Sen sijaan, kun uutisoidaan esim. "Ennuste merenpinnan noususta uusiin lukemiin", se luo heti epävarmuutta ja pelkoa... Mihin lukemiin? Voi kauheata, nouseeko se vieläkin paljon? Kaameata, mitä meidän pitäisi tehdä - mitä voimme tehdä? jne. jne. jne.

Mielestäni nämä kaksi selkeätä ristiriitaisuutta
1) Aikaisempia tutkimuksia pienemmän luvun esittäminen historiallisen suurena lukuna JA
2) Vanhoja tutkimustuloksia tukevan uuden tutkimuksen tietojen esittäminen uutena ja mullistavana tietona
...kertovat karua kieltään Ylenannon journalistisesta etiikasta ja toimittajien ammattitaidosta. No, mitäpä voi ilmastonmuutosuskovaisten äänenkannattajalta odottaakaan.

Mitä veikkaatte, miten Pravda eli Helsingin Sanomat mahtaa uutisoida näistä asioista? Mahtaakohan Pravda muistaa mainita, että kyseinen tutkimustulos osoittaa pienempää merenpinnan nousua mitä aikaisempi tutkimus osoitti? Mahtaako Pravda kertoa, että tutkimus ei tuonut lisätietoa eikä sen tulos ollut mitenkään yllästys tai iso asia? Mitä veikkaatte?



PS. IPCC:n johtaja Rajendra Pachauri (jolla ei muuten ole mitään koulutusta ilmastotieteeseen) ansaitsee valtavia omaisuuksia päästökaupalla - hupsistakeikkaa, tietysti tämä on vain sattumaa...

21. joulukuuta 2009

Nokia Ovi Maps ja muita navigaattorien tietosuojaongelma

Nokia Ovi Mapsissa (eli siinä, mitä käytännössä kaikki Nokian uudet navigaattoripuhelimet sun muut käyttävät paikannukseen ja navigointiin) on mielenkiintoinen tietosuojaongelma: Ohjelmalla tehtyjä aikaisempia paikkahakuja ja reittejä ei voi poistaa laitteesta/ohjelmasta ilmeisesti mitenkään.

Jos omistatte ko. puhelimen, niin kokeilkaapa itse. Menkää karttasovelluksessa valikkoon ja valitkaa sieltä "Aiemmat". Ette voi valita ja poistaa näitä aiempia hakuja ja reittejä, eikä "C" napin painaminen puhelimessakaan auta mitään. Niin ikään sovelluksen tai puhelimenkaan uudelleenkäynnistäminenkään ei auta. Siellä ovat ja pysyvät!

Mitähän kaikkea muuta Nokia Ovi Maps säilöö puhelimeen käyttäjältä lupaa kysymättä ja tietämättä? Ainakin henkilön viimeinen sijainti tallentuu Nokia Ovi Mapsiin ja on siellä odottamassa kun sovellus seuraavaksi käynnistetään.

Tiedossa on ollut tapauksia, joissa navigaattoreista löytyneitä tietoja on käytetty poliisin toimesta henkilön saattamiseksi syytteeseen mm. ylinopeudesta. Navigaattoreihin tallentuneita sijaintitietoja on myös voitu käyttää varmistamaan henkilön olleen vaikkapa rikospaikan lähellä tapahtumahetkellä. Niin ikään varastetuista navigaattoreista selviää paljon tietoja, joita voidaan käyttää hyväksi identiteettivarkaudessa, tietoja, joita yleensä säilötään vain puhelimessa suoja- ja pin-koodien takana, mutta jotka ovat tavanomaisissa autonavigaattoreissa vapaasti varkaan urkittavissa.

Olkaahan valppaita kun käytätte navigaattoreita, etenkin, jos käytätte Nokia Ovi Maps -sovellusta.

14. joulukuuta 2009

Pari lyhyttä Ilmastonmuutosuskonnonvastaista videota

Aseistettu vartija kieltää kuvaamisen ja keskeyttää epämiellyttävien kysymysten esittämisen professori Stephen Schneiderille.


Christopher Monckton esittää epämiellyttäviä kysymyksiä Greenpeacen (palkatuille) "aktivisteille" ilmastonmuutoksesta.

T+72

Olo aikalailla ok. Vieläkin väsyttää, mutta voi toki johtua epämääräisen nukkumisen aikaansaamasta univajeesta oireiden vuoksi. Kyllä tämä tästä, mutta, vielä kerran, niitä pitkäaikaisvaikutuksia odotellessa...

Mitä tapahtuu, jos sairastun mutatoituneeseen sikainfluenssaan vaikkapa keväällä? Mitä tapahtuu, jos sairastun nyt sikainfluenssaan, kun rokote ei vielä ole ehtinyt suojaamaan kunnolla? Mitä tapahtuu sen seurauksena, että kehooni on nyt ensimmäistä kertaa pumpattu lukuisia eri influenssavirusten jämiä rokotteena samalla kertaa, ynnä mielenkiintoisia lisäaineita?

Ei ole mitään tietoa. Toivoa sopii parasta.

13. joulukuuta 2009

T+56h

Väsymys painaa ja nenä on yhä tukkoinen. Vähän tuntuu siltä, kun olisin sairastanut influenssan. Kuumeesta ei ole tietoa ja särkylääkkeiden oton jälkeen siitä ei voi olla luotettavaa tietoa muutenkaan. Huomenna töihin näillä näkymin. Paska reissu, mutta tulipa tehtyä.

Pitkäaikaisvaikutuksia odotellessa...

12. joulukuuta 2009

T+33h

Ei hyvää päivää. Aivan kuin olisi helvetillinen migreeni päällä koko ajan, mutta tietysti sillä erolla, että migreenilääkkeet eivät tehoa. No joo, valonarkuutta ja auroja ei sentään ole, mutta muuten...

Huominen meni saikuksi. Katsotaan jatkot. Perkele, ei olisi pitänyt ottaa tätä paskarokotetta.

Löytyyköhän lukijoista kohtalotovereita? Ainakin Suomi24:ssä on paljon juttua vastaavan(kin) kaltaisista sivuvaikutuksista.

T+23h

Miltei vuorokausi rokotuksista. Saldona nyt helvetillinen päänsärky, johon kipulääkkeet eivät auta. Nuhainen ja tukkoinen olo. Oksettaa ja levoton olla.

Hitto.

Tämän siitä saa kun ryhtyy koekaniiniksi testaamattomalle rokotteelle. Tyhmästä päästä kärsii jne.

11. joulukuuta 2009

Sikainfluenssarokote on nyt otettu...

No niin, tulipa nyt otettua mokoma, klo 08:20 tarkemmin sanottuna. Possupiikki vasempaan ja kausipiikki oikeaan olkavarteen. Odotellaan nyt ensimmäisiä sivuoireita ja muuta. Päivitän blogia tarpeen mukaan asian etenemisestä...