Olen vastikään päässyt käpälöimään Microsoftin uusinta käyttöjärjestelmää. Windows 7 vaikuttaa todellakin varsin lupaavalta jos sitä vertaa Vistaan. Vistamainen bugitus, valikoiden sekavuus ja koko paketin hitaus on tiessään. Turvallisuuttakin on parannettu kuulemma melkoisesti.
Siltikin, käyttöjärjestelmä ja etenkin tiedostojenhallinta on mielestäni erittäin sekava ja kannattaa muistaa, että Windows 7:ssä on yli 30 ominaisuutta, jotka soittavat kotiin Microsoftille. Windows 7 on käyttöjärjestelmä, jossa liiallisella kuorrutuksella ja visuaalisella näyttävyydellä (jonka estetiikasta voidaan olla montaa mieltä) on pilattu käytettävä ja käyttökelpoinen paketti. Toki, näinhän oli jo Vistan kanssakin.
Windows 7 on hyvä käyttöjärjestelmä, jos ei halua ajatella tietokoneen käyttöä lainkaan. Mikäli ei halua tietää, mitä ja missä ja miten siellä oikeastaan tapahtuu, vaan istua vaan tietokoneen ääreen ja klikkailla kaikenlaista hauskaa mitä tietokoneelta tai netistä löytyy sen enempää ajattelematta. Mikäli ei ole huolissaan yksityisyydensuojastaan tai ylipäätään siitä, mitä kaikkea klikkiä ja tilpehööriä tietokoneen kiintolevylle kaikenaikaa kerääntyy. Niin ja mikäli innostaa vastailla jatkuviin kysymyksiin ja turhantärkeisiin ilmoituksiin ja ohjeisiin jotakin, sekä kaivella ja poistaa ja säädellä kuvakkeita ja taustaohjelmia loputtomiin.
Ei, ei ja ei.
Onko ihan mahdotonta saada yksinkertaista, helppokäyttöistä, pelkistettyä käyttöjärjestelmää, joka tekee olennaiset asiat ja jättää sen sitten siihen? Sellainen, joka on hallittavissa ilman komentorivipaskaa ja vuosien perehtymistä uuden käyttöjärjestelmän syvimpiin saloihin? Sellainen, joka ei yritä olla kaikenkattava yliviisas ihq viihdepaketti vaan ihan vaan tietokone, jota voi helposti muokata ja päivittää sellaiseksi, kuin mitä sattuu kulloinkin haluamaan?
Kun ajattelen Windows XP:tä, niin pakostakin tulee mieleen, että siinäpä vasta käyttis! Ei aivan karvalakkimallia ja ulkoasukin ihan ok - sopiva tasapaino nätin ja liian kaunistellun välillä. Kaikki asetukset löytyvät helposti ja loogisesti paikoiltaan ja koko paletti on selkeä ja yksinkertainen. No, eihän XP nyt ongelmaton ole, tietosuojan kannaltakaan, mutta parempi silti kuin Windows Vista tai Windows 7.
Kaikille teille, jotka hehkutatte uutta käyttöjärjestelmää niin kertokaapa minulle, mitä käytännön kannalta merkittävää Windows Vista tai Windows 7 kykenee tekemään sellaista, mikä ei Windows XP:ltä onnistuisi? Mikä on olennainen, merkittävä parannus käyttäjän kannalta XP:hen verrattuna? Minä en ole löytänyt enkä keksinyt ainakaan.
