27. joulukuuta 2007

Euroopan itsemurha

Melkoisen kovaa tekstiä maahanmuutosta ja siirtolaisuudesta Brussels Journalissa, mutta suosittelen ehdottomasti lukemaan. Ja miettimään. Miettimään tarkkaan. Tätäkö me todella haluamme? Tähänkö me olemme valmiit? Eikö vaihtoehtoa muka ole?

23. joulukuuta 2007

Säästövinkit tulevaa vuotta ajatellen

Näin joulun aikaan on tullut rahaa kulutettua huimia määriä. Nyt esitänkin eräitä hyödyllisiä ja helppoja säästövinkkejä, joilla keskituloinen perhe voi säästää vuodessa jopa pari tuhatta euroa - ilman että tarvitsee luopua konkreettisesti yhtään mistään! Parilla tonnilla vuodessa tekee jo yhden "ylimääräisen" etelänmatkan joka vuosi - tai ostaa vaikkapa kolme litraa olutta joka päivä! Säästö on siis selvä ja helppo toteuttaa.

Kirkollisvero on prosentin luokkaa. Keskituloiselle perheelle tuo tarkoittaa vuodessa 600 euron menoerää. Kirkosta pitää erota ennen vuoden vaihdetta, jotta välttyy ensi vuoden kirkollisveron maksamiselta. Eroa siis hetimiten kirkosta nopeasti ja kätevästi netin kautta. Uskovaisille tiedoksi, että kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus ei ainakaan raamatun mukaan merkitse mitään taivaaseen pääsyn kannalta. Suurinosa suomalaisista kuuluu kirkkoon vain tottumuksen vuoksi - ei siksi että kokisi siitä jotakin hyötyvänsä.

Ammattiliiton jäsenmaksu on yleensä prosentin - puolentoista verran. Keskituloiselle perheelle tuo tarkoittaa vuodessa noin 600-900 euron menoerää. Useimmat kuuluvat ammattiliittoon sen tarjoaman ansiosidonnaisen työttömyysturvan vuoksi, täysin tietämättä, että täsmälleen saman ansiosidonnaisen työttömyysturvan saa esimerkiksi YTK:sta hintaan 67 euroa vuodessa! Voit liittyä kätevästi YTK:n jäseneksi ja samalla irtisanoa ammattiyhdistyksen jäsenyytesi netin kautta. Kannattaa myös huomioida, että YTK-yhdistys ry:n kautta voit YTK:n kassan jäsenenä ottaa työsuhdeoikeusturva- ja tapaturma- ja kuolemantapausvakuutuksen itsellesi vain 16 eurolla vuodessa!

Televisiomaksu on vuodessa yli 200 euroa per perhe / vakituinen television käyttöpaikka. Televisiomaksun maksamisessa ei ole kerta kaikkiaan minkäänlaista järkeä, koska sen maksamatta jättäminen ei ole rikos, eikä siitä jää käytännössä koskaan kiinni. Mikäli televisiolupatarkastaja sattuisi oven taakse tupsahtamaan, pelkkä "Minulla ei ole televisiota" ja oven kiinni laittaminen riittää. Televisiomaksu on muinaisjäänne, jolla valtio kerää lisätuloja itselleen ja Yleisradion paskaohjelmien rahoittamiseen niiltäkin, jotka eivät Ylen paskaohjelmia halua katsoa. Television käytön lopettamisilmoituksen voit tehdä senkin kätevästi netin kautta.

Sähköstä keskivertoperhe maksaa vuodessa helpostikin 1000 euroa. "Sähkö tulee töpselistä" on yleisin toteamus sähkön saamiseen liittyen. Harva ymmärtää, että sähkön tuottajayhtiötä voi hyvin helposti vertailla ja vaihtaa edullisempaan. Parhaassa tapauksessa sähkölaskun hinta putoaa parilla sadalla eurolla vuodessa, eikä mikään muuten muutu! Sähkön tuottajaa voi helposti kilpailuttaa ja vaihtaa netin kautta.

Matkapuhelin löytyy jo jokaisesta perheestä - juniorista senioriin. Matkapuhelinlasku aiheuttaa perheessä helposti vuositasolla 1000 euroa kuluja. Matkapuhelinliittymän kilpailuttamisessa ja vertailussa kannattaa olla sikäli tarkkana, että puhelinlaskun suuruus riippuu usein myös siitä, minkä operaattorin matkapuhelimiin eniten soitellaan ja tekstaillaan. Mikäli tapana on soittaa paljon saman operaattorin matkapuhelimiin, kannattaa yleensä valita kyseistä tarkoitusta varten parhaiten sopiva liittymä, jossa puhelut ja tekstiviestit kyseisen operaattorin sisällä ovat halvempia - tai sisältyvät rajoituksetta kuukausimaksuun! Matkapuhelinlaskussa voi säästää helposti kilpailuttamalla ja vaihtamalla netin kautta GSM-liittymänsä.

Polttoaineiden hinnoissa kannattaa myös olla tarkkoja. Samalla paikkakunnallakin hintahaitari on usein jopa kymmenen senttiä litraa kohden. Koukkaamalla työ- tai kauppamatkalla toisen paikan kautta ja tankkaamalla siellä säästää helposti pullakahvin verran rahaa. Netistä voit helposti seurata eri myyntipaikkojen polttoaineiden hintoja lähistölläsi. Tietysti vielä enemmän säästät rahaa taloudellisella ajolla ja välttämällä turhia ajomatkoja.

Monia kulutustavaratuotteita ja toki muutakin voit hintojen osalta verrata helposti vertaa.fi palvelun kautta ilmaiseksi netistä. Älä maksa liikaa!

:-)

22. joulukuuta 2007

Kanteluni valtioneuvoston oikeuskanslerille Tehyn uudesta sopimuksesta

Alla lähettämäni kantelu valtioneuvoston oikeuskanslerille liittyen Tehyn neuvottelemaan työehtosopimukseen. Kannattaapa ehkä lukea huolella. Tästä voi vielä olla "mielenkiintoisia" seurauksia nimittäin. :)

Kohteliaimmin pyydän valtioneuvoston oikeuskansleria tutkimaan ja ryhtymään toimenpiteisiin seuraavassa asiassa:

Terveys- ja sosiaalialan koulutetun henkilöstön ammattijärjestö Tehy hyväksyi 19.11.2007 sopimuksen, jossa järjestön jäsenten palkkoja korotetaan sopimuskaudella 19.11.2007 - 31.12.2011.

Pyydän oikeuskansleria tarkastelemaan asiassani kahta sopimukseen liittyvää epäkohtaa:


1) Sopimus asettaa eriarvoiseen asemaan kaikki ne henkilöt, jotka toimivat sairaanhoitajina, mutta eivät kuulu Tehyyn, kuten esimerkiksi allekirjoittanut. Esimerkkinä tästä on sopimuksen palkankorotus, joka ei koske liittoihin kuulumattomia ja siten periaate, jonka mukaan palkkaa aletaan maksamaan muulla kuin suoranaisesti työtehtävään ja sen vaatimuksiin sekä henkilökohtaiseen tuottavuuteen liittyvillä perusteilla. Sopimuksen seurauksena suomalaiseen työoikeuskäytäntöön vahvasti liittynyt "samasta työstä sama palkka"-periaate, jonka vaalimista myös nyttemmin poliittinen tahto että perusoikeuksien vahvistaminen edustavat, on ilmeisimmin laiminlyöty loukaten siten liittoon kuulumattomien perusoikeuksia. Koska sopimusta saatetaan soveltaa myös julkista valtaa käyttäen, vaadin teitä tutkimaan sopimuksen edellä mainitun epäkohdan ja ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin sen soveltamiseen liittyvässä asiassa.

2) Lehtitietojen mukaan tasa-arvovaltuutettu Pirkko Mäkinen on virassa ollessaan osallistunut sopimuksen laatimiseen ja hyväksymiseen. Katson, että sopimus edellä mainittuun epäkohtaan viitaten ristiriidassa mm. työsopimuslain, yhdenvertaisuuslain ja perusoikeuksien mm. syrjintäkiellon ja yhdenvertaisuusvaatimuksen kanssa. Hyväksyessään sopimuksen tasa-arvovaltuutettu Mäkinen on nähdäkseni voinut syyllistyä virkatoimenaan lainvastaiseen menettelyyn. Vaadin, että tutkitte edellä mainitun asian ja ryhdytte tarvittaviin toimenpiteisiin siihen liittyen.

Markus Jansson,
Sairaanhoitaja AMK
Turussa 22.12.2007

21. joulukuuta 2007

Hanki nyt uusi ja hyödyllinen harrastus

Ranskassa joukko ihmisiä on jo keksinyt uuden ja hyödyllisen harrastuksen, jonka sivutuotteena isoveljelle tulee tehtyä melkoisesti kiusaa. Asiaa sivuten on oikein erillinen nettisivustokin, jossa kerrotaan tämän hupaisen ja hyödyllisen harrastuksen taustoja, sekä annetaan toimintaohjeita harrastuksen toteuttamiseen. Harrastuksen lopputulosta voi katsoa esimerkiksi tästä.

Kaikki vaan joukolla tämän uuden ja iloisen harrastuksen pariin!

Mikäli harrastuksen aloittaminen tuntuu vaikealta, kannattaa tutustua esimerkiksi tähän tai tähän artikkeliin.

Isoveli näet haluaa valvoa kaikkia kaikkialla kaikin mahdollisin keinoin. Isoveljeä harmittaa, kun jotkut paitsi nostavat moisesta yksityisyyden loukkaamisesta meteliä, mutta etenkin kun jotkut vieläpä nousevat avoimeen kapinaan ja kansalaisaktiivisuuteen isoveljeä vastaan. Isoveli haluaa, että kaikki vain tyytyvät osaansa isoveljen kyttääminä, vailla yksityisyyttä ja vailla mahdollisuutta muuttaa asioita.

Kirjoitinkin asiaan liittyen jo aikaisemmin blogiini.

20. joulukuuta 2007

Windows Vista SP1 PRNG on takaportitettu NSA:lle

Otsikko kuulostaa hurjalta, mutta valitettavasti se on totta. Lukaiskaapa ensiksi tämä kirjoitukseni siitä, miten NSA laittoi takaportin (lue myös tästä) NIST valitsemaan satunnaislukugeneraattoriin (Dual_EC_DRBG). No, nyt tämä sama satunnaislukugeneraattori tulee Windows Vistaan Service Pack 1:n mukana!

Aikaisemminkin Windowsin satunnaislukugeneraattorit ovat vuotaneet todella pahasti (takaportti?), mutta tämä uusi Microsoftin veto on kyllä ylitse kaiken ymmärryksen. Microsoft laittaa tulevaan päivitykseensä satunnaislukugeneraattorin, joka ilmiselvästi on takaportitettu ja siksi turvaton. Onneksi Vista SP1 käyttää yhä oletuksena CTR_DRBG satunnaislukugeneraattoria, joka on turvallinen, mutta sovellukset voivat vapaasti (ja käyttäjän tietämättä) käyttää siis myös tätä turvatonta Dual_EC_DRBG satunnaislukugeneraattoria.

Yhä lisää syitä olla hankkimatta Vistaa. Aikaisempia syitä löytyy mm. tästä ja tästä ja tästä.

Yksi asia jäi kylläkin vaivaamaan. Koska Windows XP:n satunnaislukugeneraattori on jo aiemmin todettu haavoittuvaiseksi ja Microsoft on ilmoittanut korjaavansa sen XP:n service pack 3:n myötä, "korjaako" Microsoft sen juurikin tällä samalla takaportitetulla satunnaislukugeneraattorilla jota myös Vistan service pack 1:n mukana asennetaan? Se vaikuttaisi loogiselta, koska sekä XP:n SP3 ja Vistan SP1 julkaistaan samoihin aikoihin. Microsoft ei ole asiaan sanonut juuta eikä jaata. Odotamme kauhulla tulevaa.

Kun satunnaislukugeneraattori on turvaton, kaikki sitä käyttämällä tehdyt salaukseen liittyvät toiminnot ovat turvattomia. Eli käytännössä kaikki salaus mitä tietokoneella tehdään, muuttuu turvattomaksi. Hyvä satunnaislukugeneraattori on perusedellytys sille, että turvallista salausta on edes teoriassa mahdollista tehdä.

18. joulukuuta 2007

Feminismi etenee - järki väistyy

Olin aivan varma, että kyseessä on jokin mätäkuunjuttu. Joku myöhästynyt aprillipila. Mutta ei. Ilta-Sanomat kirjoittaa, että Ruotsin armeija on poistanut pohjoismaisen taisteluyksikkönsä hihamerkin leijonasymbolilta peniksen ja kivekset. Femakkojen vaatimuksesta ja EY-tuomioistuimen siunauksella. Femakot ovat siis kastroineet Ruotsin leijonan. Femakot ovat kastroineet Ruotsin armeijan.

Jotenkin hiusverkkojen kanssa touhuavat, kello 8-16 "töissä" armeijassa olevat "sotilaat" eivät ole aikaisemminkaan minusta olleet kovin uskottavia. Nyt se viimeinenkin ripaus uskottavuutta on poissa Ruotsin armeijalta. Ruotsin armeija taipuu akkavallan edessä vahvojen ja perinteisten symbolien sensurointiin femakkojen peniskateuden (vai pitäisikö sanoa penisvihan?) vuoksi. Just.

Mikä siinä muuten on, että femakot niin vihaavat penistä? Miksi poikalapsia pitäisi tarhassa opettaa pissaamaan istualtaan? - Koska tytöt eivät voi oikein pissiä seisaaltaan niin femakkojen logiikan mukaan tämä loukkaa kollektiiviesti kaikkia naisia! Miksi pisuaarit pitäisi kieltää kokonaan? - Koska naiset eivät voi oikein pissiä niihin niin femakkojen logiikan mukaan tämä loukkaa kollektiivisesti kaikkia naisia! jne. jne. En mä enää edes pysy kärryillä näiden "tasa-arvon" kaapuun pukeutuneiden mätäpaiseiden kaikista vaatimuksista ja "saavutuksista". Hohhoijaa.

Onko kyse todellakin vain peniskauteudesta, vaiko penisvihasta, vaiko lesbouden aikaansaamasta "hyi toi on yököttävä" -asenteesta vai mistä? Kertokaa mulle femakot ja lesbot! En ole koskaan kuullut kenenkään homon tai miesasiamiehen suusta vaatimuksia tai vihjauksia, jotka heijastelisivat niin syvää ja patoutunutta vihaa vaginaa kohtaan kuin mitä femakoilta saa jatkuvasti kuulla penistä kohtaan. Miksi?

17. joulukuuta 2007

NSA vakoilee Suomessa, osa 6

Jälleen Cryptome on julkaissut uuden listan NSA:n hyväksi vakoilevista tahoista ja IP-osoitteista. Suomessa listalle on "päässyt" aikaisempien lisäksi nyt myös Tampereen Yliopisto, jonka tietokoneita tai vain nettiosoitteita käytetään (yliopiston tietäen tai tietämättä) NSA:n vakoiluun. Että silleen.

16. joulukuuta 2007

TrueCrypt 5.0 tulee sisältämään koko kiintolevyn salauksen!

TrueCrypt on ilmainen, avoimen lähdekoodin salausohjelmisto tällä hetkellä Windows- ja Linux käyttöjärjestelmille. Ohjelmistolla on tällä hetkellä mahdollista tehdä salattuja levyosioita ja salattuja tiedostosäiliöitä, jotka molemmat avautuvat (oikean salausavaimen jälkeen tietysti) uusiksi virtuaalisiksi kiintolevyksi.

Suomeksi: Osoitat säiliötiedostoa tai kiintolevyn osiota TrueCryptillä, annat salasanan ja/tai avaintiedostot (jotka voivat olla mitä tahansa tiedostoja) ja jos ne ovat oikeat, tiedostojen hallintaan ilmestyy uusi kiintolevy. Kaikki mitä tuolla levyllä on sisällä, on aina vahvasti salattua. Voit helposti siirtää sinne tiedostoja ja ne salautuvat automaattisesti siirtyessään sinne (muista pyyhkiä selkokieliset versiot koneeltasi esim. Eraserilla). Voit avata tiedostoja suoraan sieltä, niiden salaus purkautuu tietokoneen muistissa huomaamattasi. Napin painallus ja salausavain häviää tietokoneen muistista ja sisältö on taas käyttökelvotonta kaikelle ja kaikille ilman pätevää salausavainta. Tarkemmat ohjeet TC:n käytöstä löydät esimerkiksi tästä.

Säiliöt ja levyosiot, jotka salaat TrueCryptillä, ovat kokonaisuudessaan satunnaiselta tiedolta vaikuttavaa mössöä, koska ne on kokonaan salattu. Niistä ei siis voi mitenkään päätellä, että ne ylipäätään on salattu mitenkään. Tästä on monenlaista hyötyä, koska tämänlainen tiedosto on helppo piilottaa väärällä nimellä jonnekin tai levyosion voi vain antaa olla sellaisenaan. Esimerkiksi kokonaisesta ulkoisesta kiintolevystä voit hyvin sanoa, että olet vain pyyhkinyt sen kokonaan koska aiot kierrättää sen tms.

Bonuksena mainittakoot, että voit piiloittaa jokaiseen salattuun säiliöön/osioon myös vielä erikseen piiloitetun ja salatun lisäosion. Lisäosion olemassaoloa on mahdotonta havaita varsinaisesta osiosta. Varsinainen osio aukeaa yhdellä salausavaimella ja lisäosio toisella. Jos joku esimerkiksi uhkaa sinua paljastamaan salatun osion, voit hyvin paljastaa hänelle "viattoman" osion, jossa ei ole mitään arkaluontoista materiaalia. Arkaluontoisen materiaalin voit piiloittaa tuonne lisäosioon ja se aukeaa siis eri salausavaimella. Koska on mahdotonta todistaa, että piilotettua lisäosiota edes on olemassa, mikään mahti maailmassa ei voi todistaa sellaista siellä olevan. Tämä antaa lisäsuojaa sinulle, koska esimerkiksi Iso-Britanniassa lain mukaan sinun on annettava salausavaimesi viranomaisille jos he niitä vaativat...voit hyvin antaa heille "viattoman" osion avaimet ja kieltää, että siellä olisi mitään piiloitettua osiota lainkaan, eivätkä he voi sille yhtään mitään!

Se, mikä TrueCryptistä tekee niin erinomaisen on, että siinä käytetään vain vahvoja, hyvin tutkittuja algoritmeja (AES, Twofish ja Serpent salaukseen, SHA-2 ja Whirlpool tiivistefunktioon & avainten luontiin), oikein sovellettuna ja riittävällä avainkoolla (256 tai 512bit). Koko paketti on avointa lähdekoodia ja vapaasti ja ilmaiseksi kaikkien saatavilla. Plussana mainittakoot, että kyseinen ohjelmisto on todella helppokäyttöinen ja opastaa askel askeleelta käyttäjäänsä.

Mutta nyt on lisäbonusta tulossa: Seuraava TrueCryptin versio, eli versio 5.0 valmistuu näillä näkymin tammikuussa 2008 ja se sisältää koko kiintolevyn salauksen (WDE = whole disk encryption) ja ennen käyttöjärjestelmän käynnistymistä avautuvan autentikoinnin (PBA = preboot authentication). Tähän mennessä ongelmana on ollut, että TrueCrypt ei pysty salaamaan käyttöjärjestelmäosiota (eli sitä jossa Windows majailee), koska Windowsia tarvitaan kyseisen ohjelman ajamiseen. Nyt tähän on tulossa muutos.

TrueCryptin 5.0 versio sisältää myös tuen Mac OS X käyttöjärjestelmälle. Ottaen huomioon, että Mac OS X Leopard mahdollistaa sekä Windowsin että Leopardin ajamisen samalla Mac koneella, tämä on erittäin hyvä ominaisuus TrueCryptille. Nyt voit luoda salatun säiliön tai osion ja avata sen, käynnistät Mac koneesi sitten kummalla käyttöjärjestelmä tahansa! Näin ollen samat dokumentit ja muut ovat helposti luettavissa ja muokattavissa käyttöjärjestelmästä riippumatta ja säilyvät kaiken aikaa vahvan salauksen takana!

Miksi koko fyysisen kiintolevyn salaaminen sitten on jotenkin niin loistavaa? Onhan siihen aikaisemminkin ollut saatavissa ohjelmistoja sitäpaitsi!

No tärkein ominaisuus koko kiintolevyn salauksessa on, että kun sen tekee, kaikki ne tuhannet lokitiedostot, väliaikaiset tiedostot, sattumalta koneelle tallentuvat tiedostot ja tuhat muutakin siellä olevaa tietovuotoa tulevat myöskin salatuiksi automaattisesti. Homma on myöskin todella helppoa, koska käytännössä (jos käytät konetta yksin etkä aio muiden antaa sitä käyttää) voit vaikka jättää salasanan käyttäjätililtäsi pois (järjestelmänvalvoja-tilillä tulee aina olla vahva salasana!) eikä sinun tarvitse tehdä mitään ihmeellistä koneellasi. Kaikki tiedostot siellä ovat kaiken aikaa salattuja, vaikka tietokoneesta menisi virrat pois tms.

Tähän mennessä kyseiseen tarkoitukseen saatavat ohjelmistot ovat kaikki olleet suljettua lähdekoodia, eli et ole voinut varmistaa onko siellä mahdollisesti takaportti tms. Miltei kaikki ohjelmat ovat myöskin olleet maksullisia (hintaluokka 50-200 euroa), paitsi Free Compusec.

Kenelle TrueCrypt ja etenkin tuleva 5.0 versio sopii? Kaikille, jotka haluavat pitää tietokoneensa sisällön turvassa esimerkiksi varkauden tai uteliaiden näppien ulottuvilta. Etenkin kannettavien tietokoneiden omistajien kannattaisi vakavasti harkita TrueCryptin käyttöä. Varoituksen sana kuitenkin: Tee varmuuskopiot (esimerkiksi tallentamalla TrueCrypt säiliöt jonnekin varmaan paikkaan) ja muista salasanasi ja/tai avaintiedostosi! Jos hukkaat ne, mikään mahti maailmassa ei pysty palauttamaan tiedostojasi mitenkään.

TrueCrypt, Gpg4win, CCleaner ja Eraser - siinä on neljä kovaa ilmaisohjelmaa sähköpostin, tiedostojen ja kiintolevyjen salaamiseen sekä pyyhkimiseen! Suosittelen ehdottomasti!

15. joulukuuta 2007

Jälleen sananvapautta yritetään rajoittaa Suomessa!

Jo nyt on yksi perkele ja kumma kun ei Suomessa saa nähtävästi sanoa tosiasioita, eikä omia mielipiteitäkään ilman että valtiovalta ryhtyy vainoamaan! (Tarkemmin sanottuna tämä ei ole minulle mitenkään uutta eikä ihmeellistä vaan itsestäänselvä tosiasia, mutta ehkäpä lukijaa on hyvä muistuttaa siitä noinkin räväkästi heti kättelyssä.)

Mikko Ellilä on jo saanut syytteet kiihottamisesta kansanryhmää kohtaan, koska toi esille (joidenkin multikulturellifanaatikkojen mielestä) epämiellyttäviä tosiasioita ja omia mielipiteitetään mm. neekereistä ja valkoihoisista ja eri kulttuureista. Koko vähemmistövaltuutetun tekemä tutkintapyyntö oli naurettava, mutta nähtävästi poliisi ja syyttäjä otti sen tosissaan.

Nyt myös nettisivun ylläpitäjä on saanut vastaavat syytteet sivustostaan (alkuperäinen sivu on vedetty pois netistä mutta voit lukea sitä vaikka tästä). Sivusto käsitteli mm. ulkomaalaisten tekemiä rikoksia, sekä henkilön itsensä ja muiden kirjoittamia kokemuksia ja mielipiteitä asiasta. Tälläistä ei tietenkään saa sanoa, koska ulkomaalaisten rikollisuudesta ja siitä nousevista tunteista ei saa puhua.

Esimerkiksi tämä neekerisetä saa rauhassa käydä EU:n kanssa juttelemassa ja EU tyytyy vain "kritisoimaan" tämän neekerisedän diktatuuria. Eli heristämään sormea sille, että tämä neekerisetä teurastaa omia kansalaisiaan, loukkaa törkeästi sananvapautta, elinkeinovapautta, poliittista vapautta, jne. EU ei esimerkiksi laita talouspakotteita tai muuta vastaavaa kyseiselle neekeridiktaattorille. Puhumattakaan, että laittaisi talouspakotteita muille neekeridiktaattoreille Afrikassa. Mutta jos sanot, että kyseessä on neekeri(diktaattori), Suomen valtio voi nostaa syytteet sinua vastaan. Eikös ole aika surkuhupaisaa vai mitä?

Sananvapaus on tärkeimpiä perusoikeuksiamme. Demokratiassa, jossa sananvapaudella on aivan ratkaiseva merkitys poliittiseen päätöksentekoon ja sitä kautta kaikkien meidän elämäämme, merkitys korostuu entisestään. Ilman sananvapautta ei ongelmista ja vahvuuksista pystytä avoimesti ja asiallisesti keskustelemaan eli saattamaan niitä yleiseen tietoisuuteen ja sitä kautta poliittisen päätöksentekoon vaikuttaviksi asioiksi. Jos kansa ei tiedä, se ei voi tehdä päätöksiäkään sen tiedon pohjalta. Systeemistä tulee torso.

Sananvapauteen kuuluu oikeus sanoa myöskin sellaista, mikä voi loukata jotakuta ja velvollisuus jokaiselta sietää sitä.
Sananvapauteen kuuluu oikeus (ja jopa velvollisuuskin!) sanoa ääneen asioita ja mielipiteitä riippumatta siitä, moniko muu ihminen niitä kannattaa tai hyväksyy tai niistä loukkaantuu. Muunlainen sanan"vapaus" on kuin "vapaat" vaalit, joissa voit äänestää vain isoveljen valitsemia puolueita. On hyvä pitää mielessä, että jokaista meistä loukkaa jokin asia, eikä se silti ole peruste kieltää sen sanomista ääneen. Esimerkiksi minua loukkaa suunnattomasti Greenpeacen ja Helsingin Sanomien jutut, mutta en minä silti vaadi niiden kieltämistä.

Eräänlaisena kertauksena suosittelen katsomaan Penn & Tellerin pätkän sananvapaudesta ja miksi se on tärkeää.


Kiihotuspäivityslisäys:"Kehoitan tätän ihmisiä kiihottumaan kansanryhmää kohtaan ja kohdistamaan se sika-Allahia kohtaan." Käsittääkseni tuolla lauseella syyllistyn sekä rikokseen yllyttämiseen, että kiihotukseen kansanryhmää kohtaan, että uskonrauhan häiritsemiseen. Odotellaanpa sitten syytettä kaikessa rauhassa. Muistakaa tehdä ilmianto poliisille vaikkapa vihje.internet@krp.poliisi.fi -sähköpostiosoitetta käyttäen.

13. joulukuuta 2007

Televisiomaksusta maksukorttiin?

Digitodayn mukaan on esitetty Ylenkin taholta, että jatkossa televisiolupamaksu korvattaisiin maksukortilla. Asia olisi joko erittäin hyvä parannus tai täydellinen katastrofi, riippuen siitä mitä tuolla tarkkaan ottaen tarkoitetaan.

Mikäli tuolla tarkoitetaan, että jatkossa vain Ylen kanavat salataan siten, ettei niitä voi katsoa kuin maksukortin ostamalla, ratkaisu on erinomainen. Ja luultavasti maksukortteja ei juuri kukaan osta, koska Yle tuottaa niin huonoa ohjelmaa niin hirveään hintaan, että ei siitä tahdota juurikaan maksaa. Samalla vapaamatkustaminen mm. ruotsinkielisillä, kulttuuri ja urheiluohjelmien suhteen loppuu tykkänään, koska näitä Ylen tarjonnasta himoitsevat joutuvat jatkossa maksamaan ITSE ne, eivätkä voi maksattaa laskuaan kaikilla televisiomaksun maksajilla tai veronmaksajilla. Loistavaa.

Mikäli tuolla uudistuksella taas tarkoitetaan, että kaikki kanavat menevät salatuiksi, eikä mitään kanavaa näe, jos ei korttia osta, ollaan katastrofaalisessa tilanteessa! Sananvapautta loukataan tuntuvasti, kun ihmiset eivät enää pysty katsomaan esimerkiksi MTV3 tai Nelosta. Ihmisten mahdollisuutta hankkia vapaasti tietoa rikotaan siis törkeästi.

Suomen valtiohan tunnetusti loukkaa ihmis/kansalaisoikeuksia muutenkin.



Lisäys 14.12.2007:

Maksukorttirumba on saamassa lisää kannatusta. Ylen hallintoneuvoston puheenjohtaja Kimmo Sasikin kannattaa sitä, että ilman valtion/Ylen maksukorttia mikään kanava ei näkyisi telkusta. Olen tätä ennen pitänyt Kimmo Sasia luultavasti fiksuimpana poliitikkona, mitä eduskunnasta löytyy. En enää. Kimmo Sasi kuuluu minun silmissäni tuollaisen kommenttinsa jälkeen samaan kastiin Oras Tynkkysen ja Paavo Arhinmäen kanssa. Ben Zyskowicz päätyi minun silmissäni samaan kastiin jo aiemmin, kun hän äänesti Lex Karpelan puolesta.